Fokustema
Krönika
Läs senare

Koch: Med Solvallakepsen på

Klaus Koch var förra veckans krönikör och han skrev dessa rader för att han älskar sitt Solvalla och är orolig över dess framtid
Av
Cecilia Kristoffersson

Här är Klaus Kochs krönika som publicerades i Sulkysport nummer 22:

Vi som på olika sätt rör oss inom travsportens ledande skikt klär oss ofta i flera olika kepsar. Detta kan ibland uppfattas som problematiskt, men det går faktiskt att sköta alldeles utmärkt. Jag tänker bevisa det med denna krönika.

Det finns nog inte en enda travsportskeps som inte suttit på min numera rätt så hårfattiga hjässa. Hästskötare, ordförande i flera olika föreningar, amatörkusk, segerintervjuare, travtidningsutgivare, travbane-vd på två olika tyska banor, montéryttare, eventmanager, tränare, uppfödare, tipsexpert (!!!), sportchef och nu krönikör.

Idag sätter jag på mig min Solvallakeps.

Denna har absolut inget att göra med min Hamburg-keps eller min Bro Park-keps som båda just nu hänger längst fram i garderoben. Jag skriver dessa rader för att jag älskar mitt Solvalla och är orolig över dess framtid.

Fram till 1991 körde Solvalla sina tävlingsdagar efter principen tisdag-torsdag-onsdag-tisdag-torsdag-onsdag, och så vidare. Detta ändrades 1992 till att Solvalla bara skulle köra onsdagar och därmed aldrig kom att krocka med de två andra storbanorna Jägersro (tisdag) och Åby (torsdag). Den nya fasta tävlingsdagen krattade stigen för en ”ny” spelform, Riks-V5, som hade premiär den 30 december 1992 och genast blev en stor framgång. Sedan dess har Solvalla, under snart 25 år, haft onsdagen som sin fasta tävlingsdag.

ATG hade under alla år sedan sin tillkomst 1974 haft stora framgångar med sina produkter. Man träffade rätt varenda gång. Först V65, sedan Dagens Dubbel, sedan Riks-V5 och till slut ändringen av V65 till V75 oktober 1993. Den ena gigantiska succén efter den andra. Tre av dem blev mycket långvariga, ja två existerar fortfarande som lokomotiv i spelbolagets verksamhet. Men med åren blev Riks-V5 helt enkelt för lätt. Utdelningarna blev för låga.

Fakta

Klaus Koch

Ålder: Fyllde den 5 april

Bor: Vid Solvalla

Gör: Driver bolaget On Track Worldwide AB, rådgivning inom i internationell travsport. Sedan den 1 juli 2015 vd för travbanan Bahrenfeld i Hamburg

Första egna hästen: American Trick (1980). Den snällaste hästen som någonsin sprungit framför en sulky.

Bästa häst: Fyraårige Gogo di Quattro (hoppas jag)

Bästa travminnet: Travsporten har givit mig så otroligt många fina minnen att det är omöjligt att välja bara ett.

Intressen förutom trav: Långa promenader (nej, skojar!). Klassisk musik, 60-tals-musik och trafikflygplan.

Expandera

Mitt förslag som sportchef på Solvalla var att lägga till ett lopp. Enkronas V6 i stället för V5 var för mig en logisk lösning. Men nu blev det för första gången krångligt. ATG lanserade V54 med ett radpris på två kronor. Bortsett för den hiskeliga debutomsättningen på 29,5 miljoner måste man säga att spelformen blev en flopp och den lades rätt snabbt ner. Istället blev det V64 på onsdagarna, vilket var mycket bättre. Men spelformen blev som en ”V75-light”  och omsättningen stagnerade.

Då kom ett nytt djärvt drag: V86. Det gillade jag även om jag egentligen sedan år tillbaka hade vurmat för en onsdags-V75 jämte den på lördagarna. Jag skulle vilja påstå att medan lördagarnas V75 är allas (och då menar jag alla) spel då har onsdagarnas V-spelform de sportälskande storspelarna och den fasta travbanepubliken som sina kärnkunder. Jag är ingen spelare alls, men jag älskar sporten och kan sätta mig in i frustrationen som uppstod när V86 blev till V86Express. Och jag tycker att publikutvecklingen på express-dagarna visar att jag har rätt.

Jag tycker fortfarande att V86 är en bra spelform, men i expressform måste den bort från onsdagarna och från storbanorna. Enligt min matematik har man räknat fel när man ponerar att V86 är en ekonomisk succé.

Vi kan bege oss tillbaka till våren 2014 när V86Express lanserades.

Vi kan ta tävlingsdagen för nästan exakt tre år sedan, den 31 juli (30 juli 2013). 2013 körde Solvalla tolv lopp, 2014 körde Solvalla och saxbanan tillsammans 16 lopp. 2013 omsatte Solvalla ensam 35 miljoner. 2014 omsatte Solvalla och saxbanan tillsammans 30 miljoner. Ett tapp per lopp på 35,6 procent!

Just den här dagen gick V86 till och med back med 2,5 miljoner, men de flesta dagarna ökade V86-omsättningen gentemot året innan.

Men spelet per lopp minskade ändå typiskt med 32-37 procent. Jag kan därför inte hålla med om påståenden att V86 om den omsätter två miljoner mera på en dag som går fem miljoner back genererar nya pengar till sporten. Den ekvationen har jag aldrig begripit.

På senare tid har våra Solvallahjärtan börjar slå snabbare. Ryktet säger att vi skall få tillbaka vår helt egen dag. Rykten säger också att tisdag kan komma på tal. TISDAG???

Jag ska fatta mig kort. Mannen med Solvallakepsen har följande förslag: Solvalla kör V75 onsdagar. Det blir alltså två V75-omgångar per vecka. Det flesta extra V75-omgångar ersätts med V64.

Efter Elitloppet och fram till slutet på juli kör Solvalla inga onsdagar. Då körs i stället Sprintermästaren, Norrlands Grand Prix, Åby med The Red Mile, Jägersro med Åbergs, Kallblodsderbyt i Östersund, Vaggeryd, Åmål, Lindesberg och Tingsryd. Solvalla får under tiden köra tisdags- och fredagsluncher med fokus på unga hästar.

V86Express flyttas till fredagskvällar och de lite mindre banorna (Östersund/Kalmar, Skellefteå/Axevalla, Boden/Rättvik, Dannero/Visby till exempel). Jag anser att expresskonceptet skulle vara helt lysande just då och samtidigt generera uppmärksamhet till banor som annars inte är bortskämda  med sånt.

Dåså, då åker Solvallakepsen av igen. För en stund.

Jag har den alltid nära till hands.

***

Fotnot: I denna veckas nummer av Sulkysport, som kommer i brevlådan på torsdag den 17 augusti, skriver Håkan ”Lillis” Olsson om den gången han var nära att råka illa ut som sportchef.

Sport