Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

”Fick nypa mig i armen”

Bengt A Nilsson gav Demolition Man F. en andra chans.
Som tack fick amatörtränaren sin hittills största framgång på tävlingsbanan och i morgon jagar hästen en ny V75-seger.
Av
Pär Gustafsson
Demolition Man F. med Peter Untersteiner och Bengt A Nilsson
Foto Micke Gustafsson/ALN
Demolition Man F. med Peter Untersteiner och Bengt A Nilsson Foto Micke Gustafsson/ALN

Bengt A Nilsson bor i Våxtorp, drygt tre mil nordöst om Ängelholm och drygt fem mil från hemmabanan Halmstad. Han arbetar halvtid som hovslagare och övrig tid lägger han på stallets egna hästar. För dagen är de sju stycken.
– Det gäller att utnyttja dygnets alla timmar, men ibland räcker inte det till och då blir det inte så mycket sömn, säger 58-åringen.

Bengt A Nilsson pratar tydlig skånska och intresset för hästar och travsporten föddes tidigt.
– Jag är från Landskrona och min storasyster gick på ridskola. Ett tag körde jag ponnytrav och var med på hopptävlingar. Vi hade ett russ som vi köpte sele och sulky till. I det första loppet jag var med i slutade vi trea. Jag fick 40 kronor och en medalj. Sedan var jag fast, minns Nilsson.
När Bengt A gått ut grundskolan var han inte så pigg på att studera vidare.
– Jag ville till någon tränare, men det var svårt att få jobb. I 19-årsåldern fick jag arbete på Stuteri Håleryd.

Det var inte så smart att börja med unghästar när vi var nybörjare

Efter militärtjänstgöring valde han att satsa på egen hand.
– Jag och farsan köpte två hästar som vi tränade med amatörlicens. Fast det var inte så smart att börja med unghästar när vi var nybörjare. Hästarna kom till start, men blev inte så bra.

Bengt A Nilsson tog åter sikte på proffsstall och hade vikariat hos Magnus Sandgren i Kalmar, men han kunde inte ge ”Bengan” fast anställning och istället hoppade han på ett erbjudande hos Torbjörn Jansson.
– Då flyttade jag till Solvalla och jobbade hos Torbjörn när han vann Elitloppet med Meadow Road 1985. Den hösten tog jag tjänstledigt och gick hovslagarskola i Skara. När jag var klar med utbildningen fortsatte jag att arbeta hos Jansson. Jag skodde alla hans hästar, men det var inte roligt att bara sko hästar utan jag ville även köra lopp.

Sulkysport, Travsport, Trav, Häst, Demolition Man F. , Peter Untersteiner
Demolition Man F. och Peter Untersteiner vid V75-segern på Jägersro.
Foto Micke Gustafsson/ALN

Han styrde kosan åter mot Kalmar och var i perioder hos Peter Johansson och Roland Korsar innan Nilsson hamnade hos Tonny G Nilsson.
– Jag jobbade nästan dynget runt. Tonny ville ha en person på deltid och det upplägget passande mig perfekt. Jag jobbade i stallet på förmiddagarna och skodde på eftermiddagarna. Jag var i 4,5 år hos Tonny, men då började jag skaffa mig egna hästar och det blev ändå väldigt mycket arbete.

Hemlängtan till Skåne förde Bengt A till Thomas Uhrbergs stall, men sedan 17 år tillbaka bor han tillsammans med hustrun Ann-Louise Hansson på en gård i Halland.
– Under en period skodde jag hos Peter Untersteiner, men numera skor jag mest i närheten av Våxtorp. Jag har alltid haft några egna hästar och det har blivit fler. Det har varit en generationsväxling i stallet, men jag har några yngre på gång och ett par är på väg tillbaka från skador.

Ganska nyligen hade Nilsson tre fölston. Kosmic Value (e. Sierra Kosmos), Merit Value (e. Buvetier d’Aunou) och Sugar Donna (e. Sugarcane Hanover).
– Jag körde in Value-hästar under en tid, därav är två av fölstona är Value-uppfödningar. Däremot har jag lagt ner uppfödningen eftersom det var så svårt att sälja avkommorna.

Sulkysport, Travsport, Trav, Häst
Merit Value var effektiv när Bengt A Nilsson körde henne i spets. Foto Hanold/ALN

Demolition Man F. är stallets stjärna. Hästen vann V75-lopp på Jägersro i december och startar i lördagens försök i klass I. Sjuåringen fick Bengt A våren 2016.
– Hästen var i träning hos Stefan Persson, men skadad och ägaren hade gett upp. Skötaren frågade om jag ville ta hand om Demolition Man F. så att han slapp slaktas. Det var snabbt beslut, men jag har gott om betesmark och tänkte att han kunde gå ute hos mig.

Hästen hade gaffelbandsskada, men han hade visat kapacitet och Bengt A visste att det kunde bli bra.
– Efter sju månader lade jag på en sele och körde. Demolition Man F. kändes jättefin och sedan började jag träna på.

Overkligt att Demolition Man F. satt i spets

Hästen gjorde debut hos sin nye ägare i april 2017 och det blev seger direkt med tränaren i sulkyn.
– Demolition Man F. är en häst man tar en start i taget med. V75-segern var väldigt häftig. Jag visste att han hade kapacitet för att starta på rikstoton, men sedan är det väldigt stort steg till att bli en V75-vinnare. Han är inte snabb ut, men bra avslutare. På Jägersro hade hästen tur att det var några galopper och körande Peter Untersteiner satsade mot ledningen. Det var overkligt att Demolition Man F. satt i spets på V75 och till slut bara lämnade han dem. Det var så att jag fick nypa mig i armen.

Fakta

Demolition Man F.

Kön: brun valack
Född: 5 maj 2011
Härstamning: Revenue-Duchess Kronos
Intjänat: 387.400 kronor
Resultat: 31 st: 8-3-4
Rekord: 1.13,6am*
Ägare: Bengt A Nilsson, Våxtorp
Uppfödare: Göran Falk, Klågerup
Tränare: Bengt A Nilsson (a), Halmstad

Expandera

Det är Bengt A Nilssons största framgång på tävlingsbanorna, även om han håller Sugar Donnas vinst i ett Breeders Crown-lopp i Kalmar högt. Året var 2001 och stoet belönades med 70.000 kronor.

Varför kör du inte själv i V75?
– Jag vill att Demolition Man F. ska ha så bra chans som möjligt. Det är små marginaler och jag vill ge hästen bättre förutsättningar att vinna. Peter Untersteiner körde vid ett tillfälle förra sommaren, han gillade hästen och ville prova med jänkarvagn.

I morgondagens V75-start har Demolition Man F. spår sex bakom bilen i sista avdelningen.

Sulkysport, Travsport, Trav, Häst, Demolition Man F. , Peter Untersteiner
Demolition Man F. startar i V75-7 på lördag.
Foto Hanold/ALN
Demolition Man F.

– Det strulade senast, men han behövde ett lopp i kroppen och hästen var jättebra. Han känns pigg och fin och verkar bibehålla formen. Jag räknar med att Peter vill köra i jänkarvagnen igen och hoppas att hästen slutar bland de tre främsta, men samtidigt har han spår lite väl långt ut på vingen och motståndet är tufft.

Bengt A Nilsson är optimist och har inte gett upp.
– Det blir säkerligen positionerna som avgör.

Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

”Vill lägga mycket tid på hästarna”

Vid årsskiftet plockade 24-åriga Emma Johansson ut tränarlicens.
Stallet har hittills vunnit sju av 24 starter och på lördag gör hon debut på V75 med Ritz Guiness.
– Det ska bli väldigt roligt och jag har en häst i bra författning, säger Kalmartränaren.
Av
Pär Gustafsson
Ritz Guiness flankeras av glada ägare efter seger på Vaggeryd i slutet av september. Foto Privat
Ritz Guiness flankeras av glada ägare efter seger på Vaggeryd i slutet av september. Foto Privat

Emma Johansson är uppväxt med travhästar och hennes far Mikael ”Ruda” Johansson är mångårig amatörtränare i Kalmar. Den nybakade tränaren håller till på familjens gård ett par mil nordväst om Kalmartravet.
– Första gången jag körde stor häst var jag sju-åtta år. Jag tog sedan ponnylicens eftersom jag ville tävla, men jag slutade ganska fort. Att köra liten häst efter ha kört stor var inte lika roligt och när jag var 16 år tog jag licens för stor häst. Jag är en tävlingsmänniska, men på senare år har jag kommit på att jag vill träna och lämnar över tömmarna när det är lopp, säger Emma Johansson.

Hon har varit travintresserad så länge hon kan minnas och gick Naturbruksgymnasium med inriktning trav.
– Då kunde jag vara hos Catrin Fajersson och Börje BS Johansson tre dagar i veckan. Sedan har jag varit hos Tommy Zackrisson och Svante Båth i Sundsvall, men nu har jag startat ett eget företag där jag hovslagare och har hästar som amatörtränare.

På träningslistan har hon sex travare mellan två och åtta år.
– Ytterligare två hästar är på väg in och det är en lagom nivå för mig. Jag vill lägga mycket tid på hästarna.

Vi har en naturlig rakbana bredvid järnvägen som mäter 1.000 meter och är jättefin

På gården i orten Ruda har hennes far haft avelshingstar stationerade.
– Även om vi hjälps lite grann har vi delat upp rörelserna och jag vill lägga mest kraft på mina hästar. Nu har vi inte längre några avelshingstar och det är mest min far som varit intresserad av uppfödning. Jag har velat träna och köra. Vi har en naturlig rakbana bredvid järnvägen som mäter 1.000 meter och är jättefin. Där kör jag 500-metersintervaller och eftersom vi bor på landet finns massor av skogsvägar. Vi har drygt sex mil till Kalmartravet, men jag är nästan aldrig där och kör jobb.

Även om Emma Johansson säger att hon fokuserar på träning och tävling pysslar hon lite med avel. Giant Force-dottern Marie, som gjorde 13 starter (3-4-0) och tjänade 94.000 kronor, har hon tagit två föl på.
– Pappa köpte henne till mig. Jag var inte särskilt gammal och det var min första egna häst. Hon var bra, men hade otur och blev skadad. Sedan har stoet haft missflyt i aveln och det dröjde innan hon fick föl. Marie betyder mycket för mig och jag vill inte göra mig av med henne.

Tvååringen heter Calvin Klein (e. Flight Dream). Hästen ses i bildspelet; med en ej-vojlock och Martin Malmqvist i sulkyn i samband med banjobb. Hans mor är bild nummer tre; stoet som äter gräs i hagen.
– Vi har misslyckat med premielopp och ska prova en gång till. Calvin Klein har fått stå tillbaka lite på grund av starthästarna, men jag ska göra lite ändringar till nästa försök. Det är en fin travare, men han har tankarna på lite annat och hästen ska kastreras framöver. Mamman var inte heller tidigt och det kan bli bra framöver.

Tidigare i år lämnade Marie ett hingstföl efter Simb Chaplin.
– Han blev sjuk och fick vara drygt en vecka på sjukhus, men hästen klarade sig och här hemma nu. Det blev dyrt, men jag är glad att han är frisk.

Som tränare har Johansson fått en flygande start och speciellt sedan i somras har stallet gått som tåget.
– Jag fattar knappt vad som hänt. Alla tre starthästar har gått otroligt bra, framför allt Mr Linus P.H. (e. Dumle Loss) och Ritz Guiness (e. Clerk Magistrate).

Vunnit tre av sex lopp hos Johansson

Ritz Guiness köptes till stallet i slutet av maj och har visat sig vara ett riktigt lyckoköp.
– En bekant i Danmark hörde av sig. Jag har både sålt till och köpt av den personen tidigare och vi har haft lite kontakt. Ritz Guiness var till salu och det var lite bråttom. Ju mer jag fick höra om hästen desto mer intresserad blev jag. Jag kollade några lopp och tyckte att hon visade bra uppfattning. Jag fick bara två dagar på mig och lyckades få ihop några hästägare. Ritz Guiness var startklar när hon kom, men jag ville träna henne enligt mitt koncept och även kolla upp stoet. Jag ville ha henne färdig till hundra procent när det var dags för start. I första loppet för mig gick hon med träningsutrustning och slutade fyra och i andra starten var Ritz Guiness sjuk.

Fakta

Ritz Guiness

Kön: brunt sto
Född: 20 maj 2015
Härstamning: Clerk Magistrate-Flair Tilly
Intjänat: 164.035 kronor
Resultat: 44 st: 5-4-9
Rekord: 1.12,2ak* – 1.17,3k
Ägare: Emma E Johansson, m fl
Uppfödare: Lars-Göran & Ann-Charlotta Rittbring
Tränare: Emma E Johansson (a), Kalmar

Expandera

När det var dags för tredje starten hos Kalmaramatören ryckte hon framskorna, körde med jänkarvagn och satte på helstängt huvudlag. Det blev seger på 1.12,2a/1.609 meter i Tingsryd i händerna på Martin Malmqvist och därefter har det blivit ytterligare två segrar och ett tredjepris.
– Det är ingen märkvärdig häst. Hon är liten och spinkig, men har visat mycket bra inställning.

Hon kostade 16.000 kronor och har åtta delägare.
– Och med familj och respektive blir det ett bra gäng. Det är vänner och bekanta och vi har jätteroligt med hästen. Jag är väldigt tacksam, säger Emma.

Jag kan inte ha hästen i bättre författning och det passar det att prova i V75

I morgon gör både Emma och Ritz Guiness debut på V75. Sexåringen startar från sju bakom bilen i klass I-försöket i Örebro och som vanligt körs hon av Martin Malmqvist. Loppet avgörs över 1.609 meter autostart och hästen står noterad för tre segrar och ett tredjepris efter fem försök över sprinterdistans.

Julia Andersson, Mr Linus P.H. och Emma Johansson. Hästen har fyra segrar i år och tre av dessa har kommit under sadel. Foto Privat

– Jag kan inte ha hästen i bättre författning och då passar det att prova i V75. Spår sju är inte roligt, men jag har hellre fram- än bakspår. Ritz Guiness är både stark och snabb och jag tror mycket på hästen. Om man tar för mycket i henne tar hon i och vi kommer att köra från början. På nytt blir det barfota fram, helstängt huvudlag och jänkarvagn och jag är inte rädd om det blir dödens. Min bil blir full och sedan kommer åtminstone ytterligare fyra delägare till Örebro. Några kunde inte följa, men de kollar loppet på tv. Så vi kommer ha supportar på plats.

För dagen har Emma Johansson amatörlicens, men i framtiden kan det bli ändring på den punkten.
– Många är på mig att jag ska gå proffstränarkursen och det finns i tankarna, men jag måste börja någonstans och det är bra att kombinera hästarna med hovslageriet för att få in pengar. Men absolut, det finns planer att bli proffs i framtiden.

Fokustema
Fokus: Tvååringslopp
Läs senare

Svampen till Gotland?

Sten O Janssons Belker imponerade i debuten och vann senast väldigt enkelt på Solvalla i genrepet inför Svampen på lördag.
– Belker var inte trött i mål då och har faktiskt aldrig sprungit sig trött i lopp hittills, säger tränaren, ägaren och uppfödaren Sten O Jansson.
Av
Cecilia Kristoffersson
Belker busar i sin hage på Gotland.
Foto Lasse Oloffson/Bellux
Belker busar i sin hage på Gotland. Foto Lasse Oloffson/Bellux

Belker (e. Scarlet Knight) inledde som sagt tävlingskarriären med seger och på sina fyra starter har han inte varit sämre än trea. På lördag kommer han ut från ett perfekt andraspår bakom bilen i Svampen på Örebrotravet.
– Han fick ett lugnt lopp på Solvalla senast och förhoppningen är att han gått framåt med det. Han är väldigt lat i vanliga fall, men har varit mycket piggare än han brukar vara efter det. Jag brukar inte vilja starta mina tvååringar så här tätt vanligtvis, men annars skulle det nästan blivit lite väl långt mellan starterna istället. Det blir långa resor för honom varje gång och vi kommer att åka härifrån på lördag morgon och förhoppningsvis vara framme i Örebro runt 13.30.

Fakta

Belker

Hingst 2 år
e. Scarlet Knight – Oki I Can e. Amer I Can
Resultat: 4 st: 2-1-1
Rekord: 1.14,5ak
Intjänat: 303.500 kronor
Ägare: Ingela Jansson, Klintehamn
Uppfödare: Sten O & Ingela Jansson
Tränare: Sten O Jansson, Visby

Expandera
Belker och Torbjörn Jansson segerdefilerar på Solvalla. Foto Leif Norberg/ALN

Tussarna har suttit kvar i öronen vid båda segrarna Belker tagit, men i kvalet fick Jansson dra redan dem efter 50 meter.
– Han hade öppet huvudlag då och sprang bara och tittade och gnäggade efter sina kompisar. Med rätt förutsättningar på lördag är jag inte främmande för att han går en låg 13-tid och Belker går från alla positioner.

Hur långt Belker står sig mot Janssons tidigare stjärnämnen är svårt att säga för honom.
– Jag har tränat väldigt bra hästar tidigare, men det jag kan säga är att Belker är mycket längre fram i utvecklingen och tränar bättre än vad till exempel både Zahara Goj (e. Sahara Dynamite) och Super Ariel (e. Super Arnie) gjorde vid samma tidpunkt. Sedan vet man ju aldrig vad som händer i framtiden.

Belker är Oki I Cans (e. Amer I Can) första avkomma och hon var Janssons fru Ingelas favorithäst då de tränade henne. Hon gjorde 57 starter och vann elva av dem. Oki I Can tjänade 574.250 kronor och travade rekordet 1.13,5a/1.640 meter under sadel.
– Han är väldigt lik sin mamma och har ärvt styrkan av henne.

Belker och Sten O Jansson. Foto Lasse Oloffson/Bellux

Oki I Can har nu ett hingstföl efter Sahara Dynamite (e. Express Ride) och hon är konstaterat dräktig med What The Hill (e. Muscle Hill).
– Sahara Dynamite är en väldigt underskattad hingst enligt mig och jag har fått fram tre fina ston efter honom. Vi gav tillbaka Oki I Can till uppfödarna efter det att Belker avskilts från henne, men vi har förtur på att köpa alla hennes avkommor och är delaktiga i hingstvalen. Vi räknade med att storebror skulle hjälpa till med att betala den levande fölavgiften för What The Hill – och det har han verkligen gjort, säger Sten O Jansson avslutningsvis.

Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

På miljonjakt – i tre olika länder

Paris fredag. Mölndal lördag. Hamburg söndag.
För människor med genomsnittliga – låt oss kalla det för vanliga – liv så ter sig en sådan trippel närmast omöjlig.
För en travkusk aktiv på yttersta nivå är det inget konstigt alls.
– Människor som inte är inom travet lär ju bara klia sig i huvudet och undra om vi inte är riktigt kloka om de fick höra hur det fungerar, säger Christoffer Eriksson.
Av
Emil Persson
Christoffer Eriksson tävlar friskt i helgen. Under dagarna tre kommer han köra storlopp i tre olika länder. Foto Jeannie Karlsson/Sulksport
Christoffer Eriksson tävlar friskt i helgen. Under dagarna tre kommer han köra storlopp i tre olika länder. Foto Jeannie Karlsson/Sulksport

Den som är inne i ”travbubblan” tänker sällan på hur annorlunda livet faktiskt är för de som tävlar på den yttersta nivån. Alla resor körs och tvärs i såväl Sverige som till utlandet.
– Nej, du har rätt i det. En ”vanlig Svensson” hade ju aldrig åkt bara fram och tillbaka till Paris utan då hade de tagit ett par dagar till där nere. Eller faktum är att det ju kan räcka att åka till Göteborg så kanske man inte vill åka fram och tillbaka samma dag utan tar en övernattning. Men vi kuskar vi åker i sista stund, bilar 30 mil, kör våra lopp som är vårt jobb och åker 30 mil hem igen direkt efter tävlingarna. Det hade ju aldrig en vanlig person gjort, så är det ju bara, säger Christoffer Eriksson.

Vi pratade med honom när han sitter i just bilen, på väg till torsdagens tävlingar på Åby.
– Det passar bra att tävla ikväll eftersom planet går från Landvetter till Paris under fredagsförmiddagen.

Vincennes-styrningar

Det är stora lopp som ska avgöras på Vincennes-banan under fredagskvällen. Grand Prix de l’.U.E.T.-finalen (€400.000) är tveklöst höjdpunkten, men även Europeiskt Treårings- och Femåringschampionat står programmet. Båda loppen med 100.000 euro i respektive pott och Eriksson kuskar bakom Holy Water (e. Jocose) i treåringsloppet. Ett lopp som för ovanlighetens skull blivit riktigt, riktigt bra och innehåller flera av Europas främsta i kullen.
– Han gick riktigt bra i Kriteriekvalet. Vi hade otur med en häst framför som stannade och de fick försprång, men han gick fruktansvärt bra sista 200 meterna. Med lite mer tur hade vi varit i final istället. Hästen gjorde ju ett kanonlopp även i Breeders Course-finalen i somras och har visat att han är en riktigt bra häst. Får han ett bussigt lopp har en bra avslutning och visst tar jag gärna högt tempo, men inte så högt så de drar speeden ur honom.

I ”Europaderbyt” är det Petri Puro-tränade Short In Cash (e. Ready Cash) som är hans kort. Tolftespår är givetvis en tuff uppgift i knivskarp konkurrens.
– Jag körde ju honom för första gången i kvalet. Där gick han riktigt bra efter att jag kört fram utvändigt ledaren. Det kanske inte var det optimala, men jag hade inte så mycket till val. Nu blir det till att anfalla bakifrån istället och det tror jag egentligen passar bättre. Han har ju inte den rutinen som många andra har i loppet, men jag är inte främmande för att han kommer roffa åt sig bra prispengar.

”Mer avslappnad”

På lördag förmiddag bär det så tillbaka till Mölndal med flyg. I de två stora SM-loppen sitter han bakom en favorit samt en sannolik andrahandsfavorit. Cash Crowe (V75-5) har han kört i årets två starter.

Cash Crowe ska starta i Svenskt Mästerskap för ston. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

– Hur hon är att köra? Hon har varit fin. Hon ser nog lite stökigare ut från sidan än vad man upplever henne när man sitter bakom. Första starten jag körde henne hade hon bakspår och då blev hon lite stressad i ett moment när jag laddade iväg mellan hästar, men senast var hon mer avslappnad.

Då fick Cash Crowe för första gången i karriären se sig besegrad i felfritt lopp.
– Hon passade inte alls på banan den dagen, det var inte alls det suget i henne den dagen som på Lunden. Jag tror att hon kan öppna bra om man vill och från ett bra spår och med värsta konkurrenten på bakspår ser det ju intressant ut. Jag tror hon trampar iväg bra, att vi kan komma till ledningen och att hon har bra chans att vinna.

I Svenskt Mästerskap får han stifta bekantskap med Cyber Lane (V75-7) för första gången då Johan Untersteiner befinner sig i New York för att köra International Trot.
– Det ska bli väldigt kul att köra honom, det är ju de här hästarna man köra såklart. Jag har svårt att bedöma chansen, men har pratat med Johan Untersteiner som låter väldigt nöjd med hästen. Att Readly Express har fått spår tolv är ju dessutom en fördel för oss, givetvis.

Då kändes han bättre än någonsin

Helgens tredje och sista resa går till Hamburg.
– Och dit blir det till att åka bil. Det går ju flyga också, men det passade inte riktigt så det blir till att köra bil. Med Puttgarden-färjan blir det nog inte mer än 35 mil som ska köras så det är överkomligt, menar Eriksson.
I huvudloppet Grosser Preis von Deutschland (GS75-7) sitter han upp bakom Tomas Malmqvists Flying Fortuna (e. Muscle Yankee) som under fjolåret slutade tvåa i det tyska derbyt bakom detta lopps förhandsfavorit, Tsunami Diamant.
– Nu körde ju inte jag Flying Fortuna i senaste starten, men däremot i loppet innan och då kändes han bättre än någonsin rentav. Jag tror att han har bra form, men det är trist med bakspår; han är ju väldigt effektiv om han får vara med där framme. Jag är dåligt påläst och har svårt att bedöma hans chans, men hästen ska inte underskattas och skulle vi lyckas komma ner invändigt gynnas han av det. Han är väldigt snabb även med rygglopp, avslutar Christoffer Eriksson.

Holy Water, Short In Cash, Cash Crowe, Cyber Lane och Flying Fortuna är alltså styrningarna i dagarnas storlopp.
Även om det blir en del resande kan man lugnt säga att det går att ha sämre helger än så.
Det lär vara en och annan travkusk i landet som gärna hade bytt kläder med Eriksson, var så säker!