Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

När kejsaren kom till Åby

Två års övertalning, ett Herkulesplan hyrt av den franska försvarsmakten och en med råge spräckt budget.

När kejsaren Ourasi för första och enda gången tävlade på svensk mark var det på Åby under det inom travsporten närmast mytomspunna året 1988.
Av
Emil Persson
Ourasi vinner åby stora pris 1988. Foto Kanal75
Ourasi vinner åby stora pris 1988. Foto Kanal75
Greger Söderberg var sportchefen på Åby som tog Ourasi till Mölndalsbanan efter tätt samarbete med Stig Engberg. Foto: Kanal75

Mölndalspubliken hade skämts bort duktigt fyra månader tidigare. Sugarcane Hanover hade stått för en svettig svepning av Callit i Olympiatravet och presenterat sig som en världstravare för den nordiska publiken.
Hur skulle nu Åbys sportchef Greger Söderberg kunna skaka fram något som skulle kunna övertrumfa det ögonblicket?
– Det vet säkert de flesta om vid det här laget att det egentligen var Mack Lobell vi var ute efter till Olympiatravet. Vi uppvaktade hästens tränare Chuck Sylvester i Florida och gjorde verkligen vad vi kunde, men strax innan jag for hem fick jag tips om en annan häst, just Sugarcane Hanover. Jag ringde Berth Johansson som hade tävlat mot honom i USA och han sade med all kraft att den där hästen ska du verkligen ta om du får chansen, berättar Söderberg.

”40 meter bättre”

Man ska ha i åtanke att världen liksom travet såg annorlunda ut för 29 år sedan. Även om Sugarcane Hanovers existens givetvis fanns i folks medvetande var det få som verkligen visste hur bra han var.
Annorlunda var det med Ourasi. Just år 1988 tog han sin tredje Prix d’Amerique-seger i följd och det rådde ingen tvivel om att Ourasi var Frankrikes bästa häst.
– Vi hade haft såväl Ogorek som Mon Tourbillon här på Åby som var hästar av absolut yttersta klass, men Stig Engberg som var tränare i Frankrike och som skötte kontakterna åt mig sade att Ourasi var 40 meter bättre än de hästarna, berättar Greger Söderberg.
Uppvaktningen påbörjades per omgående.
– Vi var nere såväl 1986 som 1987 – på gården hos Jean-René Gougeon – och gjorde vårt bästa för att få honom att komma till oss. Jag minns att det var kallt som fan och att vi letade efter hans bortsprungna tax, men någon Ourasi till Åby fick vi inte med oss där och då.

Herkulesplan

Jagandet efter Ourasi (och Gougeons tax) gav dock resultat över tid. Hästen hade förvisso tävlat i Gelsenkirchens storlopp Elite-Rennen år 1986, men någon skandinavisk utflykt hade han inte varit nära.
– Till slut sade han att ”okej, om jag ska åka någonstans utanför Frankrikes gränser så ska jag åka till Åby”. Stig Engberg och Gougeon hade varit goda vänner, semestrat ihop utomlands och hade en sådan relation att det kändes trovärdigt när han gav klartecken.
Dock uppstod ett problem relativt tätt inpå den där septemberdagen.
– Jag hade en kontakt i England som brukade hämta hästarna på en flygplats utanför Paris. Gougeon fick upplägget presenterat för sig, men det krävde en omlastning av hästen för att han skulle kunna flyga och det gick sig inte an. Hästen var nämligen istadig så det upplägget godtog han inte.

Spräckte budget

Fakta

OURASI

Hingst född 1980 i Frankrike
Stam: Greyhound-Fleurasie e. Remember
Statistik: 86 st: 58–14–4, 1.11,5ak, 3.320.781 euro
Tränare. Jean-Réne Gougeon, Frankrike

Där stod Greger Söderberg – ja hela Åby – med stora problem. Vad skulle de nu ta sig till? De hade ju trots allt utlovat vitt och brett att kejsaren skulle komma till Åby!
– Jag funderade och slogs av tanken att hästen skulle kunna fraktas på ett Herkulesplan. På så vis skulle man kunna köra på direkt med transporten på planet istället för att behöva lasta om. Stig Engberg fick i uppdrag att ordna detta med den franska försvarsmakten och det gick för sig om det handlade om att planet skulle nyttjas på helgen.
Greger Söderberg vill minnas att han hade en budget på 200.000 kronor.
– Men jag undrar om inte kostnaden stack iväg till 500.000 kronor, drygt. Jag fick gå in till Stefan Johansson som var VD på Åby och sade rakt ut att budgeten spricker ju, vad gör vi nu, men fick till svar att ”nu kör vi”.

Veterinären ville stryka

Startlistan från Åbyprogrammet.

Planet lyfte. Ourasi landade. Kejsaren var på plats på Åby. Allt var frid och fröjd. Eller?
– Nej, det var ju inte det… hästen tävlade med ett tungband av nylontyp som han alltid hade haft på sig, men det hade ekipagekontrollanten synpunkter på. De kom till mig och sade att han inte fick starta om de inte tog bort det, men såväl veterinären som Gougeon stod på sig.
Söderberg hade ännu en utmaning att lösa och spelade ett minst sagt fräckt spel.
– Jag sade till veterinären att ”då gör vi så att du tar mikrofonen i vinnarcirkeln, presenterar vem du är och att du stryker Ourasi för att han har ett otillåtet tungband”. Därefter blev det tyst…
De 12.256 besökarna (ökning med 3.000 besökare kontra året innan) på Åby behövde aldrig nås av ett dystert strykningsbesked. Istället fick de sig Ourasi vinna loppet på 1.14,5a/2.140 meter från dödens vilket där och då var den näst snabbaste segertiden i loppets historia.
– Han såg ju slagen ut, men kontrade. Och hur var det nu i slutkurvan? Det var en situation där som resulterade i böter och avstängning för Gougeon. Han kom in och tjurade på mitt kontor för han tyckte inte det var någonting. Han sade att han aldrig hade varit avstängd i hela sitt liv och att han inte skulle åka hem förrän böterna var bortplockade. Jag sade till honom att jag behövde tid på mig för att kunna ta hand om frågan, men det spelade ingen roll vad det togs för beslut hos oss. Nere i Frankrike körde han kort därpå, trots avstängningen…

Ourasi startade aldrig mer på svensk mark. Två månader senare var han tvåa i det av många ansett som världens bästa travlopp genom alla tider, March of Dimes på Garden State Park bakom Sugarcane Hanover.
Den häst som hade grepp om Ourasi i just Åby Stora Pris tills han tappade travet och galopperade 75 meter före mål.
Man kan ju tänka sig att Greger Söderberg ser Ourasis start på Åby som en av hans största gärningar under sportchefsåren på Åby?
– Det är klart att det var en fjäder i hatten. Det ihop med Sugarcane Hanovers entré här på Åby samma år samt Varennes första start på svensk mark i Olympiatravet år 2000 är extra minnesvärda ögonblick, men det är klart… Ourasi var något extra. Det är klart att man är stolt över att vi fick honom till Åby, avslutar Greger Söderberg.

Fredagsintervjun är en fördjupning utifrån Sulkysports lista kring världens bästa hästar under de senaste 100 åren. I dagens upplaga av tidningen kan du se vilken placering Ourasi hamnat på i vår lista.
Klicka här för att köpa tidningen som E-tidning via Google Play eller klicka här för att köpa tidningen via vår app i iTunes.

Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

”Vill lägga mycket tid på hästarna”

Vid årsskiftet plockade 24-åriga Emma Johansson ut tränarlicens.
Stallet har hittills vunnit sju av 24 starter och på lördag gör hon debut på V75 med Ritz Guiness.
– Det ska bli väldigt roligt och jag har en häst i bra författning, säger Kalmartränaren.
Av
Pär Gustafsson
Ritz Guiness flankeras av glada ägare efter seger på Vaggeryd i slutet av september. Foto Privat
Ritz Guiness flankeras av glada ägare efter seger på Vaggeryd i slutet av september. Foto Privat

Emma Johansson är uppväxt med travhästar och hennes far Mikael ”Ruda” Johansson är mångårig amatörtränare i Kalmar. Den nybakade tränaren håller till på familjens gård ett par mil nordväst om Kalmartravet.
– Första gången jag körde stor häst var jag sju-åtta år. Jag tog sedan ponnylicens eftersom jag ville tävla, men jag slutade ganska fort. Att köra liten häst efter ha kört stor var inte lika roligt och när jag var 16 år tog jag licens för stor häst. Jag är en tävlingsmänniska, men på senare år har jag kommit på att jag vill träna och lämnar över tömmarna när det är lopp, säger Emma Johansson.

Hon har varit travintresserad så länge hon kan minnas och gick Naturbruksgymnasium med inriktning trav.
– Då kunde jag vara hos Catrin Fajersson och Börje BS Johansson tre dagar i veckan. Sedan har jag varit hos Tommy Zackrisson och Svante Båth i Sundsvall, men nu har jag startat ett eget företag där jag hovslagare och har hästar som amatörtränare.

På träningslistan har hon sex travare mellan två och åtta år.
– Ytterligare två hästar är på väg in och det är en lagom nivå för mig. Jag vill lägga mycket tid på hästarna.

Vi har en naturlig rakbana bredvid järnvägen som mäter 1.000 meter och är jättefin

På gården i orten Ruda har hennes far haft avelshingstar stationerade.
– Även om vi hjälps lite grann har vi delat upp rörelserna och jag vill lägga mest kraft på mina hästar. Nu har vi inte längre några avelshingstar och det är mest min far som varit intresserad av uppfödning. Jag har velat träna och köra. Vi har en naturlig rakbana bredvid järnvägen som mäter 1.000 meter och är jättefin. Där kör jag 500-metersintervaller och eftersom vi bor på landet finns massor av skogsvägar. Vi har drygt sex mil till Kalmartravet, men jag är nästan aldrig där och kör jobb.

Även om Emma Johansson säger att hon fokuserar på träning och tävling pysslar hon lite med avel. Giant Force-dottern Marie, som gjorde 13 starter (3-4-0) och tjänade 94.000 kronor, har hon tagit två föl på.
– Pappa köpte henne till mig. Jag var inte särskilt gammal och det var min första egna häst. Hon var bra, men hade otur och blev skadad. Sedan har stoet haft missflyt i aveln och det dröjde innan hon fick föl. Marie betyder mycket för mig och jag vill inte göra mig av med henne.

Tvååringen heter Calvin Klein (e. Flight Dream). Hästen ses i bildspelet; med en ej-vojlock och Martin Malmqvist i sulkyn i samband med banjobb. Hans mor är bild nummer tre; stoet som äter gräs i hagen.
– Vi har misslyckat med premielopp och ska prova en gång till. Calvin Klein har fått stå tillbaka lite på grund av starthästarna, men jag ska göra lite ändringar till nästa försök. Det är en fin travare, men han har tankarna på lite annat och hästen ska kastreras framöver. Mamman var inte heller tidigt och det kan bli bra framöver.

Tidigare i år lämnade Marie ett hingstföl efter Simb Chaplin.
– Han blev sjuk och fick vara drygt en vecka på sjukhus, men hästen klarade sig och här hemma nu. Det blev dyrt, men jag är glad att han är frisk.

Som tränare har Johansson fått en flygande start och speciellt sedan i somras har stallet gått som tåget.
– Jag fattar knappt vad som hänt. Alla tre starthästar har gått otroligt bra, framför allt Mr Linus P.H. (e. Dumle Loss) och Ritz Guiness (e. Clerk Magistrate).

Vunnit tre av sex lopp hos Johansson

Ritz Guiness köptes till stallet i slutet av maj och har visat sig vara ett riktigt lyckoköp.
– En bekant i Danmark hörde av sig. Jag har både sålt till och köpt av den personen tidigare och vi har haft lite kontakt. Ritz Guiness var till salu och det var lite bråttom. Ju mer jag fick höra om hästen desto mer intresserad blev jag. Jag kollade några lopp och tyckte att hon visade bra uppfattning. Jag fick bara två dagar på mig och lyckades få ihop några hästägare. Ritz Guiness var startklar när hon kom, men jag ville träna henne enligt mitt koncept och även kolla upp stoet. Jag ville ha henne färdig till hundra procent när det var dags för start. I första loppet för mig gick hon med träningsutrustning och slutade fyra och i andra starten var Ritz Guiness sjuk.

Fakta

Ritz Guiness

Kön: brunt sto
Född: 20 maj 2015
Härstamning: Clerk Magistrate-Flair Tilly
Intjänat: 164.035 kronor
Resultat: 44 st: 5-4-9
Rekord: 1.12,2ak* – 1.17,3k
Ägare: Emma E Johansson, m fl
Uppfödare: Lars-Göran & Ann-Charlotta Rittbring
Tränare: Emma E Johansson (a), Kalmar

Expandera

När det var dags för tredje starten hos Kalmaramatören ryckte hon framskorna, körde med jänkarvagn och satte på helstängt huvudlag. Det blev seger på 1.12,2a/1.609 meter i Tingsryd i händerna på Martin Malmqvist och därefter har det blivit ytterligare två segrar och ett tredjepris.
– Det är ingen märkvärdig häst. Hon är liten och spinkig, men har visat mycket bra inställning.

Hon kostade 16.000 kronor och har åtta delägare.
– Och med familj och respektive blir det ett bra gäng. Det är vänner och bekanta och vi har jätteroligt med hästen. Jag är väldigt tacksam, säger Emma.

Jag kan inte ha hästen i bättre författning och det passar det att prova i V75

I morgon gör både Emma och Ritz Guiness debut på V75. Sexåringen startar från sju bakom bilen i klass I-försöket i Örebro och som vanligt körs hon av Martin Malmqvist. Loppet avgörs över 1.609 meter autostart och hästen står noterad för tre segrar och ett tredjepris efter fem försök över sprinterdistans.

Julia Andersson, Mr Linus P.H. och Emma Johansson. Hästen har fyra segrar i år och tre av dessa har kommit under sadel. Foto Privat

– Jag kan inte ha hästen i bättre författning och då passar det att prova i V75. Spår sju är inte roligt, men jag har hellre fram- än bakspår. Ritz Guiness är både stark och snabb och jag tror mycket på hästen. Om man tar för mycket i henne tar hon i och vi kommer att köra från början. På nytt blir det barfota fram, helstängt huvudlag och jänkarvagn och jag är inte rädd om det blir dödens. Min bil blir full och sedan kommer åtminstone ytterligare fyra delägare till Örebro. Några kunde inte följa, men de kollar loppet på tv. Så vi kommer ha supportar på plats.

För dagen har Emma Johansson amatörlicens, men i framtiden kan det bli ändring på den punkten.
– Många är på mig att jag ska gå proffstränarkursen och det finns i tankarna, men jag måste börja någonstans och det är bra att kombinera hästarna med hovslageriet för att få in pengar. Men absolut, det finns planer att bli proffs i framtiden.

Fokustema
Fokus: Tvååringslopp
Läs senare

Svampen till Gotland?

Sten O Janssons Belker imponerade i debuten och vann senast väldigt enkelt på Solvalla i genrepet inför Svampen på lördag.
– Belker var inte trött i mål då och har faktiskt aldrig sprungit sig trött i lopp hittills, säger tränaren, ägaren och uppfödaren Sten O Jansson.
Av
Cecilia Kristoffersson
Belker busar i sin hage på Gotland.
Foto Lasse Oloffson/Bellux
Belker busar i sin hage på Gotland. Foto Lasse Oloffson/Bellux

Belker (e. Scarlet Knight) inledde som sagt tävlingskarriären med seger och på sina fyra starter har han inte varit sämre än trea. På lördag kommer han ut från ett perfekt andraspår bakom bilen i Svampen på Örebrotravet.
– Han fick ett lugnt lopp på Solvalla senast och förhoppningen är att han gått framåt med det. Han är väldigt lat i vanliga fall, men har varit mycket piggare än han brukar vara efter det. Jag brukar inte vilja starta mina tvååringar så här tätt vanligtvis, men annars skulle det nästan blivit lite väl långt mellan starterna istället. Det blir långa resor för honom varje gång och vi kommer att åka härifrån på lördag morgon och förhoppningsvis vara framme i Örebro runt 13.30.

Fakta

Belker

Hingst 2 år
e. Scarlet Knight – Oki I Can e. Amer I Can
Resultat: 4 st: 2-1-1
Rekord: 1.14,5ak
Intjänat: 303.500 kronor
Ägare: Ingela Jansson, Klintehamn
Uppfödare: Sten O & Ingela Jansson
Tränare: Sten O Jansson, Visby

Expandera
Belker och Torbjörn Jansson segerdefilerar på Solvalla. Foto Leif Norberg/ALN

Tussarna har suttit kvar i öronen vid båda segrarna Belker tagit, men i kvalet fick Jansson dra redan dem efter 50 meter.
– Han hade öppet huvudlag då och sprang bara och tittade och gnäggade efter sina kompisar. Med rätt förutsättningar på lördag är jag inte främmande för att han går en låg 13-tid och Belker går från alla positioner.

Hur långt Belker står sig mot Janssons tidigare stjärnämnen är svårt att säga för honom.
– Jag har tränat väldigt bra hästar tidigare, men det jag kan säga är att Belker är mycket längre fram i utvecklingen och tränar bättre än vad till exempel både Zahara Goj (e. Sahara Dynamite) och Super Ariel (e. Super Arnie) gjorde vid samma tidpunkt. Sedan vet man ju aldrig vad som händer i framtiden.

Belker är Oki I Cans (e. Amer I Can) första avkomma och hon var Janssons fru Ingelas favorithäst då de tränade henne. Hon gjorde 57 starter och vann elva av dem. Oki I Can tjänade 574.250 kronor och travade rekordet 1.13,5a/1.640 meter under sadel.
– Han är väldigt lik sin mamma och har ärvt styrkan av henne.

Belker och Sten O Jansson. Foto Lasse Oloffson/Bellux

Oki I Can har nu ett hingstföl efter Sahara Dynamite (e. Express Ride) och hon är konstaterat dräktig med What The Hill (e. Muscle Hill).
– Sahara Dynamite är en väldigt underskattad hingst enligt mig och jag har fått fram tre fina ston efter honom. Vi gav tillbaka Oki I Can till uppfödarna efter det att Belker avskilts från henne, men vi har förtur på att köpa alla hennes avkommor och är delaktiga i hingstvalen. Vi räknade med att storebror skulle hjälpa till med att betala den levande fölavgiften för What The Hill – och det har han verkligen gjort, säger Sten O Jansson avslutningsvis.

Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

På miljonjakt – i tre olika länder

Paris fredag. Mölndal lördag. Hamburg söndag.
För människor med genomsnittliga – låt oss kalla det för vanliga – liv så ter sig en sådan trippel närmast omöjlig.
För en travkusk aktiv på yttersta nivå är det inget konstigt alls.
– Människor som inte är inom travet lär ju bara klia sig i huvudet och undra om vi inte är riktigt kloka om de fick höra hur det fungerar, säger Christoffer Eriksson.
Av
Emil Persson
Christoffer Eriksson tävlar friskt i helgen. Under dagarna tre kommer han köra storlopp i tre olika länder. Foto Jeannie Karlsson/Sulksport
Christoffer Eriksson tävlar friskt i helgen. Under dagarna tre kommer han köra storlopp i tre olika länder. Foto Jeannie Karlsson/Sulksport

Den som är inne i ”travbubblan” tänker sällan på hur annorlunda livet faktiskt är för de som tävlar på den yttersta nivån. Alla resor körs och tvärs i såväl Sverige som till utlandet.
– Nej, du har rätt i det. En ”vanlig Svensson” hade ju aldrig åkt bara fram och tillbaka till Paris utan då hade de tagit ett par dagar till där nere. Eller faktum är att det ju kan räcka att åka till Göteborg så kanske man inte vill åka fram och tillbaka samma dag utan tar en övernattning. Men vi kuskar vi åker i sista stund, bilar 30 mil, kör våra lopp som är vårt jobb och åker 30 mil hem igen direkt efter tävlingarna. Det hade ju aldrig en vanlig person gjort, så är det ju bara, säger Christoffer Eriksson.

Vi pratade med honom när han sitter i just bilen, på väg till torsdagens tävlingar på Åby.
– Det passar bra att tävla ikväll eftersom planet går från Landvetter till Paris under fredagsförmiddagen.

Vincennes-styrningar

Det är stora lopp som ska avgöras på Vincennes-banan under fredagskvällen. Grand Prix de l’.U.E.T.-finalen (€400.000) är tveklöst höjdpunkten, men även Europeiskt Treårings- och Femåringschampionat står programmet. Båda loppen med 100.000 euro i respektive pott och Eriksson kuskar bakom Holy Water (e. Jocose) i treåringsloppet. Ett lopp som för ovanlighetens skull blivit riktigt, riktigt bra och innehåller flera av Europas främsta i kullen.
– Han gick riktigt bra i Kriteriekvalet. Vi hade otur med en häst framför som stannade och de fick försprång, men han gick fruktansvärt bra sista 200 meterna. Med lite mer tur hade vi varit i final istället. Hästen gjorde ju ett kanonlopp även i Breeders Course-finalen i somras och har visat att han är en riktigt bra häst. Får han ett bussigt lopp har en bra avslutning och visst tar jag gärna högt tempo, men inte så högt så de drar speeden ur honom.

I ”Europaderbyt” är det Petri Puro-tränade Short In Cash (e. Ready Cash) som är hans kort. Tolftespår är givetvis en tuff uppgift i knivskarp konkurrens.
– Jag körde ju honom för första gången i kvalet. Där gick han riktigt bra efter att jag kört fram utvändigt ledaren. Det kanske inte var det optimala, men jag hade inte så mycket till val. Nu blir det till att anfalla bakifrån istället och det tror jag egentligen passar bättre. Han har ju inte den rutinen som många andra har i loppet, men jag är inte främmande för att han kommer roffa åt sig bra prispengar.

”Mer avslappnad”

På lördag förmiddag bär det så tillbaka till Mölndal med flyg. I de två stora SM-loppen sitter han bakom en favorit samt en sannolik andrahandsfavorit. Cash Crowe (V75-5) har han kört i årets två starter.

Cash Crowe ska starta i Svenskt Mästerskap för ston. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

– Hur hon är att köra? Hon har varit fin. Hon ser nog lite stökigare ut från sidan än vad man upplever henne när man sitter bakom. Första starten jag körde henne hade hon bakspår och då blev hon lite stressad i ett moment när jag laddade iväg mellan hästar, men senast var hon mer avslappnad.

Då fick Cash Crowe för första gången i karriären se sig besegrad i felfritt lopp.
– Hon passade inte alls på banan den dagen, det var inte alls det suget i henne den dagen som på Lunden. Jag tror att hon kan öppna bra om man vill och från ett bra spår och med värsta konkurrenten på bakspår ser det ju intressant ut. Jag tror hon trampar iväg bra, att vi kan komma till ledningen och att hon har bra chans att vinna.

I Svenskt Mästerskap får han stifta bekantskap med Cyber Lane (V75-7) för första gången då Johan Untersteiner befinner sig i New York för att köra International Trot.
– Det ska bli väldigt kul att köra honom, det är ju de här hästarna man köra såklart. Jag har svårt att bedöma chansen, men har pratat med Johan Untersteiner som låter väldigt nöjd med hästen. Att Readly Express har fått spår tolv är ju dessutom en fördel för oss, givetvis.

Då kändes han bättre än någonsin

Helgens tredje och sista resa går till Hamburg.
– Och dit blir det till att åka bil. Det går ju flyga också, men det passade inte riktigt så det blir till att köra bil. Med Puttgarden-färjan blir det nog inte mer än 35 mil som ska köras så det är överkomligt, menar Eriksson.
I huvudloppet Grosser Preis von Deutschland (GS75-7) sitter han upp bakom Tomas Malmqvists Flying Fortuna (e. Muscle Yankee) som under fjolåret slutade tvåa i det tyska derbyt bakom detta lopps förhandsfavorit, Tsunami Diamant.
– Nu körde ju inte jag Flying Fortuna i senaste starten, men däremot i loppet innan och då kändes han bättre än någonsin rentav. Jag tror att han har bra form, men det är trist med bakspår; han är ju väldigt effektiv om han får vara med där framme. Jag är dåligt påläst och har svårt att bedöma hans chans, men hästen ska inte underskattas och skulle vi lyckas komma ner invändigt gynnas han av det. Han är väldigt snabb även med rygglopp, avslutar Christoffer Eriksson.

Holy Water, Short In Cash, Cash Crowe, Cyber Lane och Flying Fortuna är alltså styrningarna i dagarnas storlopp.
Även om det blir en del resande kan man lugnt säga att det går att ha sämre helger än så.
Det lär vara en och annan travkusk i landet som gärna hade bytt kläder med Eriksson, var så säker!