Fokustema
Fokus: Prix d'Amérique
Läs senare

Storsimmare först med kvartett 1938

Fyra hästar i Prix d'Amérique är förstås en urstark prestation av Daniel Redén, men inte unikt på något sätt. Redan 1938 var det ett faktum och först ut av alla var italienaren och storsimmaren Gianni Gambi.
Av
Claes Freidenvall
Gianni Gambi var en av världens främsta långdistanssimmare under 1930-1940-talet.
Gianni Gambi var en av världens främsta långdistanssimmare under 1930-1940-talet.

Fyra hästar i Prix d’Amérique är förstås en urstark prestation av Daniel Redén, men inte unikt på något sätt. Redan 1938 var det ett faktum och först ut av alla var italienaren och storsimmaren Gianni Gambi.

Kvartetten Tara (2), Calumet Epsom (3), Mary Sunshine (6) och oplacerade Joy Lincoln tränade inte bara Gianni Gambi utan han ägde dem också. Amerikaimporten Tara, körd av Gambi själv, lyckades allra bäst och hade bara De Sota före sig i mål. Det kan också sägas, att hon var den sista travaren som besegrade Greyhound i reguljär löpning. Över fyra heat på en 800-metersbana stod Greyhound utan chans och Tara satte dessutom världsrekord!

Att Gianni Gambi kunde köpa en häst av den kalibern kunde han tacka sina framgångar i simmningen för. Långdistanssimning var en stor sport i Europa, men på andra sidan Atlanten ännu större och där erbjöds astronomiska prispengar för långdistansare och Gambini var den bästa av dem alla under den här perioden i världen.

Johnny Weismuller, kanske mest känd från Tarzan-filmerna, vann fem olympiska guld i simning, men han vägrade möta Gianni Gambi över längre distanser. Han var helt enkelt rädd för att bli förnedrad!

Gianni Gambi hade flera smeknamn, bland annat den ”italienska torpeden”. Flera maraton vann han i Ontario-sjöarna, vilket inkluderade ”Three Miles World Championship” 1931 och några år senare även ”Five Miles”. De mesta av prispengarna som han tjänade använde han för att köpa travhästar. En av dem vara Tara, men tidigare hade han förvärvat Stellate, vinnare av Prix de Cornulier 1934.

Gianni Gambi med Stellate.
Gianni Gambi med Stellate.

Samtidigt som Gambi var eftersökt som simmare hade han en karriär som travtränare. Alla de stora städerna i Europa – med sjöar eller kanaler – jagade Gianni Gambi och i Berlin 1930 vann han ett lopp på juldagen (ja, Ni läste rätt) på sjön Spree samtidigt som snön föll tungt ner över den tyska huvudstaden.

Han korsade den engelska kanalen 1947 på tolv timmar och 36 minuter.

När han korsade kanalen var han 40 år gammal. Två år senare avslutade Gambi karriären med att simma mellan Neapel och Capri.

Gianni Gambi var en av de första i världen som praktiserade simsättet crawl. Han deltog i Olympiska Spelen i Amsterdam 1928 och två år senare vann han två guldmedaljer i ”University World Games” 1930 i Darmstadt i Tyskland.

Fakta

Tränare med flest startande hästar

Gianni Gambi 1938
Tara 2
Calumet Epsom 3
Mary Sunshine 6
Joy Lincoln 0pl.

Jean-Louis Peupion 1986
Nodesso 0pl.
Major de Brion 0pl.
Ogorek 0pl.
Minou du Donjon 0pl.

Fabrice Soulouy 2009
Giuseppe Bi 0pl.
Premiere Steed 0pl.
Oiseaux de Feau 0pl.
Exploit Caf 0pl.

Svenska tränare med flest Prix d’Amérique-startande:

Daniel Redén 2016
Call Me Keeper
Lionel
Propulsion
Wild Honey

Stig H Johansson 1992
Queen L. 3
The Big Apple 0pl.
Piper Cub 0pl.

Stefan Melander 2005
Gigant Neo 2
Scarlet Knight 0pl.
Infant du Bossis 0pl.

Expandera

Sin första Prix d’Amérique-deltagare hade Gianni Gambi 1935. Det var Stellate och i sulkyn bakom Tara var han tvåa två gånger i Prix d’Amérique; 1937 kunde hon inte hålla undan 25 meter för Muscletone.

Efter karriären som travtränare och simmare arbetade Gianni Gambi som agent och det var flera amerikanska travare som tog vägen från USA till Italien, bland andra Nike Hanover, Firestar och Hurst Hanover. Nike Hanover vann Prix d’Amérique och Criterium de Vitesse 1964. Samma år vann han försök i Elitloppet och slutade femma i finalen.

Fokustema
Fokus: Fredagsintervju
Läs senare

Den oväntade storloppskusken

Familjehästen och Örebrotravets nya reklampelare, Lucifer Lane, står inför sin andra årgångsfinal under lördagen på Rommetravet.
Han gör det med sin ständige följeslagare Johan A Nilsson – amatörkusken som inte har ambitionen att bli proffs.
Av
Jesper Kask
Johan Nilsson bakom Lucifer Lane i försöksvinsten på Örebrotravet. Foto Gunilla König/ALN
Johan Nilsson bakom Lucifer Lane i försöksvinsten på Örebrotravet. Foto Gunilla König/ALN

Endast ett fåtal kuskar når den stora scenen och storloppsfinalerna för unghästar. Finaler som ofta domineras av de allra framgångsrikaste lånekuskarna. Den 30-årige amatörkusken Johan A Nilsson har i år varit undantaget då han nu otroligt nog står inför sin andra E3-final inom loppet av 1,5 månad. Det var ingen självklarhet att livet skulle handla om att köra hästar för Johan trots att han är son till Örebrotränaren Thomas L Nilsson. Ett genuint intresse för idrott har funnits länge, men travet fick stå åt sidan under en lång tid.

– Jag spelade hockey och fotboll länge, men var väl egentligen inte alls intresserad av hästar fram till jag var 16-17 år gammal. När jag började köra stor häst växte intresset för travet och efter skolan började jag jobba i stallet hos pappa, säger Johan A Nilsson.

Fakta

JOHAN A NILSSON

Kuskstatistik

År – Starter 1:a-2:a-3:a (segerprocent)
2017 – 25 st: 6-2-2 (24)
2016 – 27 st: 5-1-6 (19)
2015 – 24 st: 2-1-4 (8)
2014 – 63 st: 1-4-6 (2)
2013 – 99 st: 6-6-10 (6)

Expandera

Första loppet körde Johan 2012 och han har till dags datum nästan hunnit med 300 uppsittningar i tävlingssammanhang. Trots en möjlig framtid som professionell kusk söker den Nilsson en annan karriär inom hästnäringen.

– Jag ska börja en hovslagarutbildning i Göteborg till hösten som jag går och väntar på, vilket ska bli roligt. Jag har inga ambitioner att bli proffskusk utan vill fokusera fullt ut på utbildningen.

Vann uttagningsloppet

Aktuell med Lucifer Lane – tränad av pappa Thomas – gör Johan sitt andra framträdande i storloppssammanhang i morgon. Då tar de sig an finalen av den korta upplagan av E3. Den treårige Infinitif-avkomman tog över ledningen innan 500-meterspasseringen i försöket och hade sedan inga problem att glida undan till slut till seger på tiden 1.12,8a/1.640 meter.

Fakta

Lucifer Lane

Kön: brun hingst
Född: 26 april 2014
Härstamning: Infinitif-Montreal Lane
Intjänat: 710.000 kronor
Resultat: 11 st: 6-1-2
Rekord: 1.12,8ak*/1.13,2am*
Ägare: Christine Larsson, Örebro
Uppfödare: Christine Larsson, Örebro
Tränare: Thomas L Nilsson, Örebro
Körsven: Johan A Nilsson, Örebro
Skötare: Christine Larsson

Expandera

Hästens utveckling har varit imponerade sedan tävlingsdebuten den 19 februari i år. En förbättring som även Johan deltagit i parallellt som kusk eftersom han kört Lucifer i samtliga av karriärens elva starter.

– Jag hade aldrig suttit bakom hästen innan hans första lopp, inte ens i träning. Han är otroligt förnuftig och allround i loppen, men framför allt har han gått framåt ett steg med varje tufft lopp han fått. Jag har nog också blivit både lugnare och tuffare på samma gång och vågar ta för mig allt mer i loppen, vilket är mycket tack vare Lucifer Lane.

Lucifer Lane tillsammans med gänget runtomkring. Foto ALN
Lucifer Lane tillsammans med gänget runtomkring. Foto ALN

Årets andra elddop

Treåringen är en ren familjehistoria eftersom han både är uppfödd och ägs av tränare Thomas L Nilssons sambo Christine Larsson. Som halvbror till kapable V75-vinnaren Send in the Clowns (e. Kadabra) har Lucifer Lane en del att brås på, men att han skulle tillhöra toppen av sin kull hade nog inte någon i kretsen kring hästen räknat med. Trots att hingsten endast hunnit med elva starter står han nu inför ännu ett elddop i sin andra årgångsfinal.

Skulle vara väldigt intressant att se hästen i ledningen

– Det känns otroligt spännande inför loppet. Vi har fått optimalt spår och det skulle vara väldigt intressant att se hästen i ledningen, men vi får se om vi lyckas komma dit. Jag hoppas och tror på en bra prestation och självklart bra segerchans, hälsar Johan A Nilsson.

Fokustema
Fokus: Sisyfos Breeders
Läs senare

En häst för alla!

Olle Larsson har många bollar i luften och närmast på agendan står Wenngarn Yearling Sales. I år har auktionen utökats till två dagar då Olle vill att det ska finnas en häst för alla.
Av
Cecilia Kristoffersson
Donatello Sisu vann E3 Finalen 2016. Här med Olle och Jenny Larsson (tv), skötaren Lisa Aspman vid hästens huvud och kusken Stefan Söderqvist. Foto Martin Langels/ALN
Donatello Sisu vann E3 Finalen 2016. Här med Olle och Jenny Larsson (tv), skötaren Lisa Aspman vid hästens huvud och kusken Stefan Söderqvist. Foto Martin Langels/ALN

– Vi är arrangörer av auktionen och äger anläggningen, men i själva arbetet med auktionen är jag inte involverad, utan det är Emmelie Arneng som mestadels sköter den biten. Förväntningarna och förhoppningarna är alltid höga hos alla uppfödare inför en auktion och därför inleder vi med en uppfödarbankett på söndagen för att kunna umgås utanför arbetstid, säger Olle Larsson.

I nuläget har Olle och Jenny Larssons uppfödning Sisyfos Breeders cirka 30 fölston och säljer för egen del 13 ettåringar på auktionen.
– Jag hade hästar även på Elitauktionen och kommer även sälja en del på Kriterieauktionen senare i höst. Vår målsättning är att få runt 20 föl varje säsong och varje år försöker vi omsätta lite fölston och jag gallrar ut ungefär en tredjedel varje år. Om det är en stam vi gillar och har fått ett stoföl så är vi inte rädda för att sälja fölstoet. Det är några speciella familjer vi är extremt förtjusta i, säger Olle och fortsätter:

Fakta

Sisyfos Breeders ettåringar på WYS

Galant Sisu e. Muscle Hill – Donatomesswithme
Gulliver Sisu e. Chapter Seven – Roisin
Gogobet Sisu e. Googoo Gaagaa – Southwind Eliza
Gossip Girl Sisu e. Yankee Glide – Bliss
Gambler Sisu e. E L Titan – Dance Beat
Gladiator Sisu e. Zola Boko – Carrigan Hall
Gloria Sisu e. S.J.’s Caviar- Dream N.Lindy
Galadriel Sisu e. Maharajah – Drifter’s Days
Girlpower Sisu e. Yankee Glide – Merit Badge
Giselle Sisu e. From Above – Queen Charlotte 
Gargamel Sisu e. Classic Photo – Roxa Sisu
Gentleman Sisu e. Pastor Stephen – Sofia Sisu
Greta Sisu e. Explosive Matter – To Lindy’s Credit

Expandera

– Vi försöker göra en helhetsbedömning i fyra delar när vi utvärderar vilka ston vi ska behålla. Kapaciteten i avelsboxen stammässigt, hur avkommorna ser ut är en väldigt viktig del, hur de fungerar med dräktigheten och hur de beter sig i stallet. Det handlar mycket om en arbetsmiljöfråga för personalen och de andra hästarna. Vi vill inte ha några tokiga märrar, utan vill att de ska vara harmoniska. Totalt är det fyra personer som jobbar på gården med hästarna och min fru Jenny har det övergripandet ansvaret.

Efter att ha provat franska hingstar tidigare valde Larssons under en period att bara satsa på amerikansk blodt, men det var innan Ready Cash kom in i bilden.
– Vi provade honom väldigt tidigt efter att han blev tillgänglig i aveln och nu har vi även betäckt en del ston med hans söner. För tillfället har vi åtta fölston som står i Frankrike. Det roliga med avelsbiten, är att det inte går att köpa sig framgång, även om man självklart kan ge avkommorna de bästa förutsättningarna, då skulle det inte vara lika spännande. Mycket av kritiken mot auktionen på Wenngarn förra året var att hästarna blev för dyra. Jag vill att det ska finnas en häst för alla och därför införde vi en andra dag till i år där det inte bara är avkommor efter Ready Cash och Muscle Hill. Det finns fina hingstar att betäcka med som ligger på en lagom prisnivå och vi använder oss av dem till några av våra egna ston också. Sedan har vi satsat mycket på vår egen avelshingst Even Better Odds.

Dartagnan Sisu (e. Ready Cash) siktas nu mot Derbykval. Här med tränaren Mattias Djuse i sulkyn. Foto Hanold/ALN

Sedan 2011 har Larsson även drivit ett andelsägarkoncept liknande Rikstravets upplägg.
– Vi vill utveckla hästägandet och det är ett av svensk travsports återkommande problem. Det är svårt att rekrytera nya hästägare och vi har därför en garanti i vårt bolag, där vi själva tar en risk.

Olle Larsson är en driftig idéspruta och jobbar mycket med samhällsutveckling. Wenngarn var ett sådant projekt som Olle drog igång för 3,5 år sedan.
– Det första året gick åt till att bara rensa upp området, 2015 började folk flytta in och förra året utvecklade vi flera verksamheter där. Vi är inga långsiktiga ägare, utan har sett Wenngarn som ett femårigt projekt. Jag tror att man ska göra det man är bra på och vi är duktiga på att utveckla och bygga upp, inte att driva ställen. Mitt nästa projekt, är att vi bygger ett kombinerat äldreboende och en skola i Knivsta där de kommer ha en gemensam matsal. Integrera de äldsta och yngsta i samhället. Hästmässigt kan jag inte säga allt för mycket om vad nästa projekt blir, men det handlar om att utveckla avelsbiten på Söderby Gård. Det är det som driver mig och som jag tycker är kul inom travet, avelsutvecklingen. Man måste hela tiden försöka utmana sig själv.

Länk till Wenngarn Yearling Sales auktionkatalog

Fokustema
Fokus: Fredagsintervjun
Läs senare

Spår sex, sju och åtta blir bättre

På söndag gör huvudstadsbanan Solvalla comeback inom travsammanhang efter nästan två månaders uppehåll. Under uppehållet har en banomläggning skett som bland annat leder till mindre nackdel för de tre yttersta startspåren.
Av
Jesper Kask
Solvallas underlag efter banomläggningen. Foto: Jesper Kask
Solvallas underlag efter banomläggningen. Foto: Jesper Kask

Under juni månad gick Solvallas travoval från ljudet av smattrande hovar till högljudda motorer i STCC. Sedan har det varit stiltje och tystnad från huvudstadsbanan, men på söndag gör travet comeback då det arrangeras tävlingar med nio lopp på menyn. Tystnaden har till stor del berott på det arbetet som Solvalla gjort vid omläggning av banans material, ett material som nu testas för första gången.

– Vi har inte haft några hästar på banan ännu, första gången blir på söndag. Det blir ett bra test inför större tävlingsdagar, men vi är väldigt nöjda med hur materialet har satt sig, säger banmästare Marcus Stjernström.

Vi testade ett lager, kanske en till två centimeter, under Elitloppshelgen och det föll väl ut

Banomläggningen har skett efter att materialets slitage blivit allt mer påtagligt, och därmed blivit svårare att arbeta med och justera. Det nya underlaget är inte allt för olikt det som tidigare låg på banan i cirka tolv år, men ska bli mer ”lättarbetat” och erfarenhet av materialet finns sedan användningen under Elitloppshelgen.

Det nya materialet. Foto: Jesper Kask

 

– Vi testade ett lager, kanske en till två centimeter, under Elitloppshelgen och det föll väl ut. Det finkorniga materialet som låg innan, har med tiden dragits nedåt i banan och till slut packats. Det blev hårt och stumt som en betongskiva efter ett tag och en omläggning krävdes. Det man kan se tydlig skillnad är att det nya materialet är mycket mörkare, och vi har redan fått kommentarer om att det ser ut som ”Stockholms Vincennes”. Det ska dock sägas att materialet är bara likt i färgen, ingenting annat.

Solvallas banmästare Marcus Stjernström har bråda dagar inför ”nypremiären” på söndag. Foto Kanal75

Det nya materialet har en lägre grad av glimmer – en mineral som drar åt sig fukt – vilket i sig gör banan mindre känslig för stora mängder regn. Banpersonalen kan därmed vattna banan efter behov och på så sätt förlita sig mer på sin egen bedömning än vädergudarnas påverkan. Den största skillnaden utöver förbättrat fäste och svikt i banan efter omläggningen, har dock kommit i den nya doseringen.

– Tidigare lutade de tre yttersta spåren utåt, med ungefär en och en halv grad. Nu är den justerad inåt i banan istället, med ny lutning på cirka två grader, vilket kommer att gynna hästar med spår sex, sju och åtta. De slipper nu gå från en vinkel till en annan i startmomentet så att säga och får mindre nackdel av sina yttre startspår. De fem innersta spåren i banan behåller sin lutning på cirka 17,5 grader.

Doseringen från innerspår. Foto: Jesper Kask

 

På söndag blir första gången sedan 7:e juni som banan arrangerar tävlingar, med nytt banmaterial, ny dosering och självklart ny mätning. Förhoppningarna inför premiären för underlaget på söndag är goda, det enda hotet mot banans beskaffenhet är stora mängder regn, något man enligt prognos ser ut att slippa.

– Det har varit torrt länge och vi har behövt vattna mycket för att materialet ska sätta sig ordentligt. Känslan är att det har gjort det nu och att det blir bra fäste i banan, så vi hoppas på uppehåll fram till och med söndag. Banan kommer troligtvis bara bli bättre ju längre säsongen går, då materialet får sätta sig ytterligare och vi kan göra småjusteringar efter hur träning och tävling fungerar, avslutar Stjernström.