Fokustema
Krönika
Läs senare

Liten transporttuva kan välta stort Elitloppslass

HELSINGFORS. Anders Malmrots Elitloppsgåta tycks plötsligt ha blivit lite svårare. Inte vad gäller själva huvudloppet kanske, men däremot gällande de viktiga ramloppen. Det är extra knepigt att det blir så, eftersom Solvalla tagit det kloka beslutet att i första hand stärka Harper Hanovers lopp över 3.140 meter upp till smakfulla 900.000 kronor i förstapris.
Av
Lars G Dahlgren

Anders var på ett soligt och vårskönt Vermo igår och fick dela ut inbjudningsbiljetten till Elitloppet till Finlandia Ajo-vinnaren Pastore Bob. Johan Untersteiners förvandlingsnummer gjorde det bra från ledningen med en 1.07,5-avslutning sista 500 meterna, men ju mer jag tittar om på löpningsreprisen, desto mer lutar jag åt att Heavy Sound kunde krigat ner Pastore Bob om han inte galopperat på upploppet. Heavy Sound galopperade när kusken Kenneth Haugstad ryckte huvan.

Pastore Bob och Johan Untersteiner. Foto: Gerard Forni.

Hur snabb hade Heavy Sounds avslutning blivit om han gått i mål nos vid nos med Pastore Bob, via tredjespår utan rygg runt slutkurvan, när Pastore Bob avslutade 1,07,5 sista 500?! Det känns som att Heavy Sound trots den där galoppen tog ett älgakliv mot att kunna få en Elitloppsinbjudan.

Daniel Redén har redan Propulsion med i Elitoppet. Lionel ligger också nära, och nu även Heavy Sound. Redénstallet glänser av toppform och de för dagen bästa hästarna ska ju vara med i Elitloppet, men det är ändå på minussidan för loppet som helhet om det blir tre hästar från samma stall. Förvisso handlar det om tre olika hästägare, så okej då, Malmrot kan bjuda in de tre Redén-hästarna utan att få kritik för det.

Pastore Bob blev Elitloppsklar i Finland och i Örebro måste i praktiken Volstead blivit det. Seger på 1.10,0 från dödens där, årets snabbaste tid i Sverige i år eftersom Day Or Nights In 1.09,6 i Halmstad annandag påsk inte stämmer utan var på andra sidan 1.10-strecket, hur officiellt godkänt banrekordet 1.09,6 än må vara.

Stefan Melanders Kungapokalsvinnare Volstead var med i Elitloppet för två år sedan, då Nuncio vann, och fick förra året nöja sig med att vinna Sweden Cup. Stefan Melander har smugit under radarn med Volstead i år innan denne nu klev fram i rätt ögonblick.

På Vincennes hände ännu skarpare grejor. Traders vann över 2.700 meter på 1.10,8, fyra tiondelar snabbare än vad Bold Eagle och Readly Express vunnit Prix d’Amérique på de senare två åren. Phillippe Allaires sexåring är verkligen något alldeles extra, speciellt på Vincennes. I vintras satte Traders det förkrossande monterekordet 1.11,3/2.7.00 meter när han vann Prix de Cornulier och nu 1.10,8 över samma distans för sulky. Visst, han fick fin hjälp av vansinnesdragande Viking Blue (1.10 första 1.700 meterna), men när Viking Blue förklarligt rasade ihop lämnade Yoann Lebourgeois dennes rygg med Traders och fortsatte i (nästan) samma tempo ända in i mål. En ohygglig styrkeuppvisning helt enkelt.

Traders är dock inte aktuell för Elitloppet. Tränaren Philippe Allaire liknande honom i Paris Turf efter 1.10,8-loppet vid en maratonlöpare. Istället lär han redan nu sätta fokus på att nästa år försöka ta dubbeln Cornulier/Prix d’Amérique, Traders är den perfekta hästen att starta i Harper Hanovers lopp, så har också planen varit, och jag kan lova att om han inte finner Solvallas tusenmetersoval för snäv för sin kropp och aktion så är han värd hela entrépengen på lördagen.

Men…nu kommer vi till ett av de bekymmer som dykt upp som orosmoln på Elitloppshelgens himmel.

Det uppstod ett problem med transportflyget som tog de franska hästarna, och Alessandro Gocciadoros italienska, till Finlandia Ajo. Samma plan är bokat Elitloppshelgen och även för Oslo Grand Prix. Det har plats för tio hästar. Men någon sorts bestämmelse, sannolikt av säkerhetsnatur, tillät endast tre hästskötare att åka med. Det här kom som en överraskning, och Yves Boireaus/Jean-Pierre Dubois två ramloppshästar till Finlandia Ajo-dagen ströks när skötaren inte fick åka med transportplanet. Gocciadoro lät dock sina fyra hästar flyga utan skötare.

Givetvis går det att köra planet utan att skötarna är med. Men de franska topptränarna kommer knappast att låta det ske, inte gällande sina topphästar. Det handlar ur deras synvinkel om att ha full kontroll och trygghet, dessutom över något som är nytt eller i vart fall ovanligt för hästarna, (flygtransport), och dessutom i vad som alltid är ett ”riskmoment” i samband med tävlande – transporten. Hästar kan bli akut sjuka, skrämda, det kan strula med massor med saker före under och efter att planet landat. Att tränarna i det läget skulle tulla på att ha full kontroll genom att deras (betrodda) skötare inte är med för att hantera vad det kan tänkas vara som dyker upp…nej. Då står de hellre över att starta Elitloppshelgen.

Tränarna förbereder sina hästar minutiöst när de ska tävla i storlopp, det handlar om att ha koll på varenda detalj och minimera slump- och riskfaktorer. Hästarna på ett plan och skötarna på ett annat, som ska synkas med start och landning, det låter som en risk- och strulfaktor tränarna kan välja att undvika att utsätta sina (topp)hästar, satta i toppform, för.

Så även om Anders Malmrot igår sade sig känna sig trygg med att ”det ordnar sig” är jag  inte lika säker på det. Får det plats tre skötare på planet är risken att det bara blir tre hästar på det – kanske någon till om samma tränare ska ha med två hästar.

”det ordnar sig”

Därmed riskerar en till synes liten tuva – begränsningar för den flygtransport som är beställd och står till buds – att fälla ett stort lass. Alltså Solvallas fina satsning på ramloppen runt Elitloppet.

Jamen, går det inte att ta hästarna landvägen då? Med lastbil?

Valacker och ston kan åka så. Men hingstar som verkar i aveln, som Traders, de måste vara på sina franska stuterier på fredagen före Elitloppet och på måndagen dagen efter. Det kan de bara vara om de flyger.

En annan allt mer brännande fråga är om Prix d’Amérique-vinnaren Readly Express kommer att vara med i Elitloppet eller inte. Timo Nurmos startar inte Readly Express om han inte är säker (så säker man nu kan vara när det gäller travhästar) på att hästen är i tillräckligt bra form för att klara två heat i 1.09-tempo samma dag.

Det känns närmast som att det skulle vara att försöka bryta mot naturlagar att starta i Elitloppet utan att hästen får minst en ”piprensare”, ett lagom tufft lopp i kroppen, som förberedelse. I det avseendet finns egentligen bara två lopp att välja på: Algot Scotts Minne på Åby på lördag eller Meadow Roads lopp på Solvalla nästa tisdag. Prins Daniel-loppet i Gävle åtta dagar före Elitloppet känns för nära inpå och det snabblopp (över 2.140 meter) som körs i V64:an på Romme på fredagkvällen (dagen innan Gävles V75:a) som ett närmast hopplöst långskott.

Timo Nurmos sade när jag pratade med honom om Readly Express i samband med att hingsten verkade i aveln på Menhammar i april att det ”skulle bli en utmaning att få hästen i toppform till Elitloppet efter avelsinhoppet” och att ”hästen kommer inte att hinna med mer än högst ett lopp innan Elitloppet”. Till SVT Sport sade Nurmos i fredags att han bestämmer sig ”veckan före” om det blir start eller inte och att det är ”mycket liten chans” att Readly Express kommer att vara med.

Endast Timo vet, som det gamla djungelordsrpåket lyder. Vi andra får några dagar till nöja oss med att fundera och spekulera över om Readly Express är med i Elitloppet och om han kommer att vara i toppform – en nog så viktig del av travsporten det också.

Endast Timo vet

Lars G Dahlgren på twitter:

solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 Aug
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

Nos vid nos, Propulsion dömd först med en pixel

MÖLNDAL. Propulsion mot Readly Express i Åby Stora Pris. Årets duell i travsporten. Årtiondets duell? Ja, till och med sedan milleninieskiftet? Efter 3.140 meter var de nos vid nos över mållinjen. Propulsion dömdes som vinnare, på världsrekordet 1.13,2a/3.140 meter. ’
Av
Lars G Dahlgren
Vilket lopp, vilket upplopp! Sida vid sida upploppet ner. Propulsion och Readly Express. ”The Showdown” har redan körts i år – på Åby: Foto Sidmakarn
Vilket lopp, vilket upplopp! Sida vid sida upploppet ner. Propulsion och Readly Express. ”The Showdown” har redan körts i år – på Åby: Foto Sidmakarn

Det måste ha varit ett häftigt lopp att titta på, sade Örjan Kihlström.

Ja, det var det. Ett oerhört häftigt lopp. Jag stod perfekt placerad 150 meter från mål, med bra överblick. Örjan vägrade (förstås) erkänna det, men i det läget, från 400 meter kvar ungefär och till där de passerade min position, är jag rätt säker på att Kihlström kände sig segersäker. Jorma Kontio blev tvungen att dra undan vad som gick med Readly Express i sista kurvan när Rajesh Face utvändigt ledaren inte orkade följa i tempot längre, och i rygg fick Propulsion chans att bygga upp den fart som behövdes för att på upploppet gå ut och avgöra.

Dessutom med i kalkylen: Readly Express gick med skor runt om och hade inte startat sedan mitten av juni och hade tvingats forcera i tredjespår runt första kurvan för att överta ledningen just från Propulsion, vilken blev av med ledningen mot Muscle Hustle men hann ut i andraspår tillräckligt snabbt för att svara ut Readly Express runt första böjen.

”Det var jätteviktigt, för vart skulle jag tagit vägen annars om jag inte hunnit ut där”, undrade Örjan Kihlström smått retoriskt.

Men tillbaka till segerstriden efter att Readly Expess bestämt tempot, som blev oerhört häftig. Det som hände sista 300 meterna var till sin karaktär rätt likt det som hände i Prix d’Amérique. Där var Franck Nivard i sista kurvan klar på att han hade Readly Express som i en liten ask med med Bold Eagle, men vi vet hur det gick. Nivard upptäckte att Readly Express inte gav sig, och till slut var Bold Egle utkontrad.

Nu kunde Propulsion vika ut perfekt från Readly Express rygg in på upploppet. Örjan drog första snöret. Readly Express borrade ner sig och svarade. Örjan drog andra snöret. Och nu såg det ut som om Readly Express hade någon märklig extra halskota att på teleskopvis skjuta fram och förlänga huvudet med. Propulsion fick inte grepp med tussrycket heller. Och nu, behöver det väl knappast tilläggas, var det ett smärre lufthav ner till resten av fältet.

KIhlström började mana på Readly Express och de två topphästarna skar mållinjen precis samtidigt, via 1.08,7 sista 500 meterna. Lång andlös väntan bland de (endast) 5.700 åskådarna och till slut ropades Propulsion ut som vinnare med någon enstaka pixel.

”Före loppet hade jag gärna tagit dött lopp…Men nu är jag ju glad att de inte dömde det. Och, nej, jag var inte säker på seger i sista kurvan, fast det var Propulsion jag körde och fast han kändes kanonfin där. Jag visste ju att det var Readly Express framför och han ger sig aldrig. Det gjorde han inte nu heller, men nu har vi i alla fall lyckats besegra honom en gång. Om någon skulle göra det var väl Propulsion”, summerade Örjan Kihlström.

Lars G Dahlgren på twitter:

solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 Aug
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

Att dela Halmstads V75-lördag hade varit det bästa

Halmstadtravet kör på lördag den svåraste V75-omgången någonsin. Den avgörs samma tid som Sverige spelar VM-kvartsfinal i fotboll mot England. Halmstad och ATG kunde ha flyttat V75-loppen. Men valde att inte göra det.
Av
Lars G Dahlgren

Halmstadtravets V75-tävlingar på lördag kommer självklart helt i kläm och skymundan för allmänhetens intresse sedan Sverige igår eftermiddag slagit ut Schweiz i åttondelsfinalen i fotbolls-VM. Kvartsfinalen mot England, den hetaste matchen i svensk fotboll sedan VM-sommaren 1994 då Sverige mötte Rumänien i VM-kvartsfinal, spelas på lördag klockan 16:00. Halmstads tävlingar börjar klockan 14:45 med V75-1 klockan 16:20. Det blir liksom inte så mycket värre.

”Vi har ältat det här fram och tillbaka. Men vi bestämde oss för att köra tävlingarna enligt det planerade och normala V75-dagsschemat”, säger Halmstadtravets sportchef Jan-Olof Molin.

”Det är en sammanvägd bedömning. Nu försöker vi med gemensamma krafter göra det här till en fest med både trav och fotboll”, säger ATG:s kommunikationschef Patrik Brissman.

Nu försöker vi med gemensamma krafter göra det här till en fest med både trav och fotboll

Att flytta tävlingarna till tidig eftermiddag och ha ”kört klart” till kvartsfinalen har sina klara nackdelar; i vart fall när det inte kunde bestämmas och kommuniceras innan anmälningarna gjordes i söndags och programmen trycktes. Att flytta allt till sen kväll, med första start typ 18:45 (man måste ta med i beräkningen att det kan bli förlängning i fotbollsmatchen) hade också haft nackdelar.

”Helt klart. Båda de alternativen kan sägas drabba såväl de aktiva med hästarna som vår publik. Att köra tidigt på eftermiddagen hade inneburit kommunikationsutmaningar, det är risk att det inte gått fram till alla. Och att flytta till sent på kvällen ställer till det för de som har långt hem, både med hästar de startat och för publiken”, säger Jan-Olof Molin.

Men så fanns det också en medelväg som måste bektraktas som gyllene, och som det faktiskt är märkligt att man nu när Sverige gick till kvartsfinal med kort varsel bestämmer sig för att göra:

Köra de fyra första loppen som planerat med första start 14:45. Fjärde loppet går 15:51…perfekt innan avspark i Ryssland. Sedan råkar det komma en fiktiv regnstorm som tvingar banan att göra ett uppehåll med V75-loppen till klockan 18:45!

”Att ha delat tävlingsdagen på det sättet är en bra idé, den tilltalar mig. Men att göra så skulle vara att låta de som kommer till Sprintermästarmeetinget för travets skull få stå tillbaka för de som är intresserade av fotbollen. Så beslutet blev att behålla loppschemat som det är”, säger Jan-Olof Molin.

Att ha delat tävlingsdagen på det sättet är en bra idé, den tilltalar mig

Att den enorma krocken arrangörsmässigt för Halmstadtravets del diskuterats ingående de senaste dagarna råder det ingen tvekan om, med både ATG och Svensk Travsport inblandat. Det handlar trots allt om en av de viktigaste (sommar)tävlingsdagarna på hela året.

”Det stora problemet var att åttondelsfinalen spelades igår (läs: tisdag). Om vi vetat i söndags, när anmälningarna till V75-dagen gjordes, att Sverige skulle spela kvartsfinal klockan 16:00 på lördag hade vi kunnat ändra starttiden för tävlingarna enklare”, säger Jan-Olof Molin.

Nu ska man göra bästa möjliga av situationen. Starten av några V75-loppen justeras några minuter för att bättre passa in i fotbollsmatchens 90 minuter (om det inte blir förlängning förstås). Halmstadtravet sätter dessutom upp två extra storbildsskärmar på publikplats där Sverige-England-matchen visas.

”Det är svårt att veta vad det här innebär. Vissa säger att vi är helt chanslösa och att det kommer att drabba oss hårt att köra V75-omgången samtidigt som Sveriges kvartsfinal spelas. Andra säger att det här blir ju det perfekta arrangemanget; att kunna se både travet och fotbollen på travbanan och att det därför kommer massor med folk. Vi valde vägen att försöka kombinera travet och fotbollen till en helhetsupplevelse för vår stora Sprintermästarpublik och det är först efteråt när vi ser hur det blev som vi kan dra slutsatsen om vi tänkte rätt eller fel”, säger Jan-Olof Molin.

Det är först efteråt när vi ser hur det blev som vi kan dra slutsatsen om vi tänkte rätt eller fel

Lars G Dahlgren på twitter:

solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 Aug
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

Publikrekord under midnattssol

BODEN. Att konkurrera med fotbolls-VM är inte lätt för en travbana. Boden lyckades dock alldeles utmärkt med sitt midnatts-V75-trav och satte nytt publikrekord, 11.090 personer. Men så fick man också draghjälp av det viktigaste av allt – solen som sken på Norrbottens Stora Pris-hästarna.
Av
Lars G Dahlgren

Efter två år med väderotur blev midnattstravet i år precis som det ska vara. En underbart skön junikväll då det ”nordiska ljuset” skiner som allra mest magiskt och starkt.

Fakta

Rätt V75-rad

5–11–2–6–2–11–10
Utdelning:
Sju rätt: 35.518 kr
Sex rätt: 214 kr
Fem rätt: 26 kr
V75-omsättning: 90.401.892 kr
Publiksiffra: 11.090

Expandera

Qahar Q.C:s (e. Scipion du Goutier – Mumma Q.C.) enorma styrka avgjorde silverdivisionsförsöket. Ulf Ohlsson sökte sig fram utvändigt ledaren så snart han kunde med den entaktade sjuåringen och sedan gällde det inte att förvivra sig för att undvika att Qahar Q.C. skulle galoppera. In på upploppet hade Linus Boy klart övertag, men Qahar Q.C. kom tillbaka sista 100 meterna och kontrade till vinst på 1.13,1a/2.640.

– Även om Kims häst (alltså Linus Boy, körd av Kim Eriksson, reds.anm.) var klart före in på upploppet kände jag mig inte slagen. Qahar Q.C:s starkaste bit är den sista, sade Ulf Ohlsson.

Qahar Q.C. tog sin 13:e seger sedan han kom till Catarina Lundström och Stefan Melander hösten 2016. Tio av dem är tagna på 2.640 eller 3.140 meter.

Femårige USA-importen Dice Man (e. S.J.’s Caviar – International Red) kom igenom bra från bakspår och vann sin V75-debut i bronsdivisionen på 1.12,5a/1.640. Fyraårige Cargo Door (e. Gigant Neo – Euro Candy) fick tåga i andraspår utan draghjälp i 2.640 meter, och redde ut det med glans på 1.14,1 i klass II-försöket. Björn Goop respektive Örjan Kihström körde dessa två Stefan Melander-tränade hästar.

Fame Boko (e. Virgill Boko – Michaela November), av nederländsk härkomst, är ett intressant nyförvärv hos Per Lennartsson. Två starter där har gett två segrar och nu gick hon riktigt rejält med attack i tredjespår redan 1.300 meter från mål fram till vinst på 1.13,4/2.160.

En syskondubbel på rikstotonivån hör inte till vanligheterna. Men nu hände det. Mr Golden Quick vann klass I-försöket på 1.13,2a/2.140 och Miss Golden Quick stodivisionen på 1.14,3/2.160. Båda är efter Make It Happen och Indian Quick D.K., båda ägs av Antti Mykkänen med flera, båda tränas av Mika Haapakangas och båda kördes av finska kuskstjärnskottet Santtu Raitala som det gick att läsa om i torsdagsutgåvan av Sulkysport.

Norska kallblodet Pave Faks (e. Järvsöfaks – Pave Eldmina) är ute på en svensk turné som började med V75-loppet i Östersund förra veckan, fortsatte till Boden den här och sedan avslutas i midsommar på Skelleftetravet. John Mogset har Pave Faks ordentligt i ordning och han var överlägsen för Ove A Lindqvist på 1.24,4/2.140.

Tidigt på kvällen sattes nytt banrekord för fyraåringar, 1.12,1a/1.640 meter, av Petri Salmela-tränade och Jorma Kontio-körda Eurythmic Sisu (e. Quite Easy U.S. – Melody Sahbra), vilken drog nytta av att det blev hård körning om ledningen mitt i loppet mellan Rubio och Selmer I.H.

Lars G Dahlgren på twitter:

solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 Aug
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan