Fokustema
Krönika
Läs senare

Code of conduct verkar bara gälla för vissa

Sopa rent framför egen dörr är ett gammalt ordspråk som aldrig tycks bli utnött, möjligtvis uttjatat. Det är lätt att ha åsikter om andra människors brister, men sitt eget handlande sätts däremot åt sidan.
Av
Claes Freidenvall

Travsportens ”Code of conduct” har hamnat på tapeten den senaste tiden inom travsporten och som många gånger tidigare är det Lutfi Kolgjini som hamnat i skottgluggen.

Nyligen tecknade Kolgjini ett avtal med Legolas.bet, vilket fick travförbundets generalsekreterare Johan Lindberg att tala om disciplinära åtgärder, men som utmynnade i ett ”ligger-på-is-ärende”, enligt en artikel i Travronden. I samma utgåva av tidningen går Thomas Almqvist till hårt angrepp mot Kolgjini och kräver att stänga av ”Ludde från allt tävlande i Sverige”.

Vad insändarskribenten glömde tala om är att han är ordförande i Norrlands Travsällskap…

– Det är min privata åsikt och inget som vi diskuterat i styrelsen på Bergsåker, säger Thomas Almqvist, och fortsätter:

– Jag ville sätta saker på sin spets och spelet är en viktig fråga för travsportens överlevnad. Det är väl bara Ludde som vågar göra något sådant här och det är bra på sitt sätt. Personligen skulle jag vilja veta lite mer om Legolas.bet, och hade gärna sett att bolaget var lite mer transparent och berättar om sina planer. Idag ser jag bolaget mer som en konkurrent. Och när det gäller Ludde – som jag gillar – så har det införts en code of conduct och den ska väl användas i så fall?

Däremot anser Thomas Almqvist att den sista delen av code of conduct borde varit med från början, alltså den kompletterande policy som tillkom den 3 maj:

”Det är förbjudet att samarbeta med företag, organisationer och personer som är verksamma inom krigsindustri, pornografi eller enligt svensk lag oreglerad vadslagning (gäller även andra spelformer som inte är tillåtna enligt svensk lag).”

Kan man uttrycka sin privata åsikt som ordförande i ett travsällskap i en insändare i en facktidning om travsport? Och känner sig Lutfi Kolgjini välkommen till Bergsåker i fortsättningen? Snart är det dags för E3-finalerna på Bergsåker och Kolgjini brukar ju vara flitigt representerad i dessa sammanhang…

Thomas Almqvist har också varit föremål för utredning. Han befann sig på en illigal spelklubb för några år sedan i Sundsvall när polisen slog till mot svartklubben. Då var Thomas Almqvist beredd att ställa sin plats till förfogande i Norrlands Travsällskap, men sällskapets medlemmar var av motsatt åsikt. De ville ha kvar Almqvist på ordförandeposten.

– Jag var där och spelade poker och blev senare kallad som vittne i rättegången mot klubbens ägare som blev fälld för att ha arrangerat spel, men det är snart fem år sedan, säger Thomas.

En annan travpolitiker som hamnade i skottgluggen var Norrbottens ordförande Lasse Olofsson, som dömdes till villkorlig fängelsedom och dagsböter för mutbrott. Han fick också sitta kvar som ordförande.

I båda dessa fall har det varit radiotystnad från travförbundets ledning och ST:s styrelse. Ordförande Hans Ljungkvist och travförbundets generalsekreterare Johan Lindberg har legat lågt och jag kan inte tolka det på annat sätt än att när det gäller personer inom etablissemanget håller man tydligen varandra om ryggen.

Likhet inför lagen? Knappast!
Nej, de facto handlar det om undfallenhet och den som söker någon form av rätlinjighet i travets maktkorridorer får vända sig någon annanstans.

Claes Freidenvall på twitter:

Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Match-race på Solvalla sulkysport.se/match-race-pa-…
@1Didon1 - 23 Feb
Match-race på Solvalla sulkysport.se/match-race-pa-…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Vincennes – ett problembarn?

PARIS. Vädrets makter har inte varit nådig den senaste veckan i Paris och stora delar av Normandie. Igår blev också Vincennes-banan varse vad som kan hända om man inte har tumme med vädergudarna – vissa delar av den svarta kolstybben var i det närmaste obrukbar.
Av
Claes Freidenvall
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vincennes-banan brukar inte vara något större föremål för kritik, utan unisont hyllas för sin förträfflighet. Igår var det inga ord och visor från de tränare/körsvenner som hade hästar till start. En del tränare strök sina hästar av säkerhetsskäl – på vissa ställen fanns det ”stora” gropar i banan – medan andra startade och många av dem som tog chansen tävlade också under pari. Ordet skandal hördes från flera olika håll.

Att banan hade problem berodde på att banpersonalen hade saltat och istället för förutspådda minusgrader lyste solen starkt och banan släppte helt enkelt när minus- byttes ut mot plusgrader.

Vi som tittar på loppen från Vincennes brukar vara vana vid snabba öppningar, men de som tog chansen att öppna kvickt igår fick också betala dyrt till slut. Vincennes är förvisso inte som förr med dess stigningar (banan lades om 1993), men igår var banan krävande och vi fick uppleva en segertid på 1.22,1 och öppningar i 1.24-fart…

En fåtalig publik hade tagit sig ut till Vincennes igår. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vad som kommer hända med Vincennes underlag idag är fortfarande en öppen fråga. Under större delen av Parisnatten har det regnat och det förväntas att bli sju plusgrader senare under dagen.

Redan igår blev också Vincennes underlag föremål på twitter. Bold Eagles delägare Thomas Bernereau talade om att eventuellt stryka sin häst från Prix de France. Om det blir verklighet återstår att se…

Bold Eagle har ju chansen att tillhöra en exklusiv skara om han skulle vinna Prix de France i eftermiddag – loppet startas 15.15 – och bli den fjärde i historien som lyckas med detta konststycke. Tidigare har Jamin (1958, 1959, 1960), Eléazar (1977, 1978, 1980) och Ourasi (1986, 1987, 1988) vunnit loppet tre gånger. Bold Eagle har toppat de två senaste åren.

Hemmaidolen hålls inte som favorit, utan det är Daniel Redéns Propulsion som får bära den bördan. Paris-Turf rankar Propulsion högst, följd av Bold Eagle, Belina Josselyn och Traders. Tio av 15 tipstidningar i Frankrike håller Propulsion som etta, Bold Eagle är tippad etta hos fyra och Traders i en tidning.

Tidningarnas favorit idag är Propulsion, men håller spelarna med? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vem som kommer att trivas bäst på Vincennes underlag återstår att se. Svaret ges strax före klockan 15.20.

Fotnot: banrekordet på Vincennes innan omläggningen hade Avenir de See med tiden 1.13,0a. Kool du Caux ståtar med det nuvarande rekordet 1.09,8a, satt 2007 när han vann Prix de France.

Claes Freidenvall på twitter:

Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Match-race på Solvalla sulkysport.se/match-race-pa-…
@1Didon1 - 23 Feb
Match-race på Solvalla sulkysport.se/match-race-pa-…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Tänk ett varv till, Malmrot!

Tanken är förstås god att ha 16 unika ekipage i Elitloppet, men fungerar det i verkligheten och vad händer om en kusk råkar ut för en olycka efter försöket. Går det att plocka in en ersättare då?
Av
Claes Freidenvall
Johnny Takter hoppade in som ersättare för Örjan Kihlström bakom Iceland i Elitloppet. Med nuvarande regler hade han inte fått stå i vinnarcirkeln på Solvalla. Foto: Adam Ström/stalltz.se
Johnny Takter hoppade in som ersättare för Örjan Kihlström bakom Iceland i Elitloppet. Med nuvarande regler hade han inte fått stå i vinnarcirkeln på Solvalla. Foto: Adam Ström/stalltz.se

I sitt tidigare forum – TV4 – presenterade Solvallas sportchef Anders Malmrot nyheten igår att nästa Elitlopp ska innehålla ”16 unika ekipage”. Jag hade förväntat mig några slags följdfrågor från TV4-gänget med Per Skoglund i spetsen vad det nya reglerna kan betyda för Trav-Sveriges viktigaste fönster ut mot världen – om man nu vet vad ordet unik innefattar?

Är det någon tränare som har lyckats med konststycket – och det är sannerligen skickligt gjort – att få med två hästar till Elitloppet så uppstår det några frågor i mitt huvud:

Om tränaren, som är ordinarie kusk på båda hästarna, och den andra kusken bakom han eller hennes häst kvalar in till finalen, men inte tränarens egna uppsittning. Ska då tränaren nekas att köra sin egen häst i finalen? För mig känns det inte rätt – för många tränare handlar det om en chans i livet att vinna Elitloppet och skulle inte den person då få chansen till den möjligheten?

Det kan inte heller vara rätt, att en tränare som brukar köra sina egna hästar i loppen tvingas ge bort en styrning i försöket om han eller hon har två hästar i Elitloppet.

Och vad händer om körsven blir sjuk mellan försök och final. Stryks hästen då eftersom Solvallas sportchef bestämt sig för att ha 16 unika ekipage?

I grund och botten gillar jag Anders Malmrots förslag och det kanske kan öppna nya dörrar när det gäller anmälningar till enskilda lopp (inte försök och final) i svensk travsport. Jag skulle gärna se att kuskarna sätts upp (eller gör sitt val) i samband med att hästarna preliminäranmäls till loppen. Det betyder förstås att en del körsvenner tappar styrningar, men i gengäld skulle fler få chansen att köra lopp och det skulle dessutom innebära mindre merarbete för arrangören.

Anders Malmrot har väckt en tanke som kan användas i andra sammanhang också – kan det vara något för sportavdelningen på Svensk Travsport att sätta tänderna i?

Claes Freidenvall på twitter:

Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Match-race på Solvalla sulkysport.se/match-race-pa-…
@1Didon1 - 23 Feb
Match-race på Solvalla sulkysport.se/match-race-pa-…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

”Hemmets härskarinnor tar över travbanorna”

”Kuskar i kjolar”, ”Mulliga Maria” och ”Blondin anmäler Sören Nordin”. Den typen av rubriker var inte ovanliga förr i landets travtidningar och skulle knappast vara föremål för publicering i dessa dagar. Travsporten i Sverige har – tack och lov! – gått framåt i det avseendet!
Av
Claes Freidenvall

Synen på kvinnors deltagande har faktiskt skiljt sig under årens lopp och från bana till bana. Kom och tänka på detta efter gårdagens kvinnliga tränarfemling – varav fyra inom V75 – på Umåker. Länge var kvinnors deltagande i travlopp ett hett diskussionsämne både i Sverige och utanför landets gränser.

Travförbundets inställning var klar, i alla fall var STC:s generalsekreterare Einar Sörensen tydlig i frågan när det gällde huvudstadsbanan:

– Solvalla skulle ha en alltigenom professionell travsport. Inga kvinnliga kuskar.

Var Sörensen fått sina idéer ifrån vet jag inte. Kanske Danmark? Där var kvinnor förbjudna att utöva travsporten i mer än ett kvarts sekel. 1928 ansågs det att travbanorna skulle vara ”en feminifri tilvaerelse”, alltså utan kvinnlig existens.

Fakta

Utdrag ur svensk travsports reglemente från 1964:

”Endast manlig person kan tilldelas licens såsom professionell tränare, såsom amatörtränare eller såsom professionell körsven. Kvinnlig person kan endast erhålla licens att köra lopp, det vill säga i sådana lopp, i vilka hästarna köras uteslutande av damer, samt i speciallopp för amatörer.”

Expandera

En av de tuffaste kritikerna var stortränaren Jan Koster:

– De hör hemma på boskapsmarknader.

En annan dansk travsportsman uttryckte saken:

– Nu tar hemmets härskarinnor över travbanorna.

Men danskarna ändrade ståndpunkt sedan den franska travbanan Rambouillet börjat köra damlopp, vilket gav eko världen över. Det noterades – skriver Flemming Ettrup i den utmärkta boken ”Gå med i Lunden” – att idén med damtrav var att försöka göra travsporten mer populär.

Vi vet ju senare hur det blev med den saken; ryskan Maria Burdova nekades köra Prix d’Amérique på Vincennes med Apex Hanover 1965 och 1966, men däremot satt hon bakom honom i sulkyn både på Solvalla och Charlottenlund i samma veva. Kan väl nämnas att det fanns sju kvinnliga proffstränare i Sovjetunionen (!) vid den här tidpunkten.

Tillbaka till 1928. Redan då kämpade barristen Karen Linstow för att det skulle köras damlopp i Danmark, men det tog tio år innan hon blev bönhörd. Den 17 juli 1938 hölls det första damloppet på Charlottenlund – den 4 september samma år reds det första damloppet – och vann gjorde svenskan Margareta Cronhielm med Majkat.

Stopp efter fyra år

Under fyra år fick kvinnor köra och rida travlopp i Danmark, men efter en löpning 1942 var det stopp. Efter ett lopp – där det aldrig gick bevisa att en kvinnlig kusk var upphov till en olycka – beslutade det danska travförbundet att förbjuda kvinnligt deltagande.

I Sverige – eller rättare sagt Jägersro – var det andra tankegångar som gällde. 1939 blev Margareta Cronhielm (amatörlicens) den första kvinnan som fick köra proffslopp. Några år tidigare (1936) arrangerades det amatörlopp i Östersund och ett av loppen vanns av Märta Mårtensson och Fager Fast. Men redan Hanna Hedman (Bollnäs) och Signe Jonsson (Delsbo) tillhörde pionjärerna. Istrav på hemmaplan och senare Brunnsviken (1923) med Kuula respektive Urban.

Bergsåker – har Harper Carlström skrivit – fick tidigt dela damlopp efter massanmälningar och på Färjestad – året var 1940 – vikarierade Signe Björnberg för sin man Gösta Björnberg (inkallad) och slutade etta, tvåa och fyra med El Paso, Pila Britta och Helén. Signe Björnberg var författarinna och skrev under psedonymen ”Sigge Stark”.

Monica Z först ut!

Den första kvinnan på Solvalla som vann totolopp var ingen mindre än Monica Zetterlund. Ni läste rätt, jazzsångerskan. Den 23 september 1967 och det var i ett kändislopp där Sylva Österberg (bilsport) var tvåa med Omorice B och sångerskan Towa Carson fyra med Gay First.

Första tjejen som vann på Solvalla mot proffskuskar var Eva Forsberg. Den 29 februari 1976 blev hon historisk bakom Beefeater. Sex år tidigare – den 26 maj 1970 – hade travförbundet (STC) givit grönt ljus för kvinnliga proffstränare. Ann-Mari Härdin var först ut.

Sedan har det förstås hänt mycket på den kvinnliga fronten. Helen Ann Johanssons seger med Ina Scot i Prix d’Amérique 1995 slår väl ut det mesta i travsportens värld och hon har ju till och med tilldelats ett eget lopp på den franska huvudstadsovalen efter den bravaden. Att kvinnor numera är en självklar företeelse på travbanorna inte bara i Sverige utan i andra delar av världen var inte lika naturligt tidigare.

Var det någon som sade att det var bättre förr?

Claes Freidenvall på twitter:

Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Match-race på Solvalla sulkysport.se/match-race-pa-…
@1Didon1 - 23 Feb
Match-race på Solvalla sulkysport.se/match-race-pa-…
@1Didon1 - 23 Feb