Fokustema
Krönika
Läs senare

”Det finns ingen symbios längre”

Joakim Lövgren var sansad, lugn och välformulerad. Väl förberedd skulle man kunna säga. Och sade dräpande saker.
Av
Lars G Dahlgren

När tv-tittarna borde sett hästarna i V86-1 på banan på Jägersro förklarade Joakim Lövgren istället i Matteus Lillieborgs intervjumikrofon att nu hade gränsen passerats. De som styr och och bestämmer i svensk travsport hade skött utformandet och beslutet av tävlingsprogrammet 2018 så illa att bägaren rann över.

Jägersros proffstränare gick ut i en protestaktion, minimalistisk till sin praktiska karaktär, ett lopp blev en kvart försenat, men ändå märkbar i konsekvenserna. Hela V86-kvällen blev tillrörd för spelare och tv-tittare. Manifestationen blev också mycket verkningsfull medialt. Snacka om att nå ut med sitt buskap och ruska om det beslutsfattande etablissemanget.

Frågan om tävlingsprogrammet 2018 har vuxit till något större än vilka veckodagar vilka banor kör, vilka som ligger mot varandra och med vilket innehåll, sportsligt och spelmässigt, de olika tävlingstillfällena fylls. Det har vuxit till en symbolfråga, gällande banorna och de aktivas organisationernas (makt)position i förhållande till Svensk Travsport och sedan i sin tur ST:s (makt)position i förhållande till ATG.

Vad än man säger och bedyrar i Hästsportens Hus är uppfattningen om hur detta gått till solklar: ST:s tävlingsdagsplanerare upprättade sina tre förslag, där bara ett visade sig gälla i praktiken och skulle genomföras, utan att några andra utifrån (och då menar jag från banorna och aktiva) eventuellt inspelade alternativ ens kunde komma på fråga. Det är en belastning för ST att väldigt många är övertygade om att förslagen mejslades fram med ATG-vd:n Hasse Skarplöth hängande över både höger och vänster axel.

Gör vad ni vill, men xpress får inte röras. Typ.

När jag pratade med Joakim Lövgren på torsdagmorgonen var han fortfarande lika sansad, lugn och välformulerad som i den hårda blåsten på onsdagkvällen. Att använda just honom som språkrör var ett klokt val av Jägersrotränarna. Om man till exempel skickat fram föreningsordföranden Conrad Lugauer, för att inte tala om Lutfi Kolgjini, till mikrofonen hade tonläget och ordvalen garanterat varit både högre och hårdare. Jag tror inte Jägersrotränarna då fått så översvallande sympatier för sin aktion som nu är fallet.

Lövgren sade också något jag inte citerade i intervjun på sulkysport.se utan sparade hit för att få chansen att kommentera det: ”Det finns ingen symbios mellan sporten och spelet längre”.

Det är ett dräpande citat, en dolkstöt rätt in i den svenska travsportens hjärta. En av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna, bidragande till att intresset för att spela på trav är så stort i Sverige, har varit denna symbios. Men nuvarande ledningar i ATG och ST har uppenbarligen inte lyckats förvalta detta. Joakim Lövgren betonade att det man nu så dödligt tröttnat på inte var en engångsföreteelse utan något som pågått länge och som det finns fler exempel på.

Det finns ingen symbios mellan sporten och spelet längre

Vapenskrammel var en glosa som Joakim använde i tv-intervjun. Det kan man lugnt säga att det var. Jägersrotränarna visade tydligt vad som kan hända, till och med vad som händer, om de som fattar besluten inte längre har de aktiva i travsporten med sig.

Det behöver knappast upprepas igen att processen som ledde fram till förra veckans beslut om tävlingsprogrammet var katastrofal. Och att generalsekreteraren Johan Lindbergs ”samrådsuppdrag” som han fick misslyckades.

Ordföranden Hans Ljungkvist sa till mig i fredags kväll, när han beskrev beslutsprocessen, att Lindberg återkommit till styrelsen med ”klartecken från alla berörda”. Med den informationen som utgångspunkt är det inte konstigt att styrelsen fattade det beslut den gjorde. Men bland de jag pratat med bland ”alla berörda” är faktiskt INGEN nöjd med det beslut som fattats. De berörda har istället uppfattat det som att det överhuvudtaget aldrig ens fanns några alternativ att diskutera.

Johan Lindberg säger på sulkysport.se att man ”måste vara lyhörda och ödmjuka”. Frågan är dock om inte det tåget redan gått. Det är bara ett och ett halvt år sedan en motion till ST:s årsstämma, om bristande transparens och delaktighet, behandlades. (Parentes: ST:s styrelses skriftliga svar till stämman på motionen var att maktspråksmässigt föreslå att stämman skulle avfärda/avslå den rakt av, men Hans Ljungkvist läste bollbanan rätt och undvek med ett kompromissförslag att motionen gick till votering). Motionen var sprungen ur beslutet att flytta V75 på lördagar till klockan 16:20. Den  resulterade till slut i ”åtgärdspunkter” och samverkansforum som skulle motverka exakt det som nu hänt gällande tävlingsprogrammet.

De samverkansforumen användes inte när tävlingsdagsfrågan rullade mellan ”igångsättning” februari 2017 och beslut i  september 2017. På något sätt har ST:s ledning i allmänhet och operative chefen, generalsekreterare Lindberg i synnerhet, kanske nu bränt sin ”andra chans” att lyckas med transparens och delaktighet i viktiga frågor.

Blir det en tredje chans?

”Frustration är ett milt ord”

Lindberg: ”Vi måste ta åt oss”

 

Lars G Dahlgren på twitter:

Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Delvinator-domen bör få konsekvenser

Delvinator gick ett tragiskt öde till mötes på Romme travbana en solig junidag 2015, E3-kvaldagen. Tre år senare blir slutsatsen att det som hände kommer att få konsekvenser. Travbanorna behöver se över hur funktionärer är utbildade, övade, och vad de har för arbetsinstruktioner.
Av
Lars G Dahlgren

En serie olyckliga och oturliga omständigheter sammanföll så att treårige Delvinator förblödde och snabbt dog, på Rommes stallbacke. Juridiskt har denna händelse levt vidare ända till nu. Och kan förvisso formellt fortsätta till Högsta Domstolen också, men rimligt att döma är punkt satt nu.

Delvinators ägare och uppfödare Mats Rånlund och Anne Haglund tog det hårt känslomässigt, det som hände deras Delvinator mitt framför deras ögon. Känslorna blev ännu mörkare när de inte ersattes ekonomiskt (via försäkringar) utan behövde börja strida juridiskt om detta.

Fakta

Delvinator

hingst född 2012 e. Adrian Chip – Delmos e. New Quick
9 st: 1–4–0
Rekord: 1.16,5m – 1.14,3am
Insprunget: 170.200 kr
Uppfödare: Mats Rånlund AB & Saxtorps Hästklinik AB
Ägare: Mats Rånlund AB, med flera
Tränare: Mats Rånlund, Jägersro

Delvinator skulle göra sin karrärs tionde start i E3-kvalet på Romme den 16 juni 2015. Efter defileringen befriade han sig från sin kusk (Thomas Uhrberg) och skenade runt banan. Skenturen slutade med att hästen skadade en stor pulsåder så illa att han snabbt förblödde. Pulsådern skars upp av konstruktionen stallbacksgrind/grindstolpe när Delvinator försökte ta sig från banan till stallbacken.

Expandera

Jag hade ett samtal om hovrättsdomen med Mats Rånlund på Charlottenlund i söndags. Eller snarare, mer om tingsrrättsdomen som landade i slutsatsen att Rommetravet inte hade något ansvar för olyckan, och att banans ansvarsförsäkring därför inte skulle gälla. Speciellt besviken var Rånlund på Rommetravets chef Kai Närhinen som enligt Mats uppfattning inte berättat en korrekt version om olycksförloppet och grindens funktionsduglighet.

Svea Hovrätt ändrade tingsrättens dom helt. Den fastställde i en dom som kom förra veckan att Rommetravet hade ansvar för olyckan och att 1,1 miljoner kronor i ersättning skulle utgå till Delvinators ägare – i praktiken via Rommes försäkringar.

Det finns en artikel om detta i dagens (nummer 20, den 17 maj) utgåva av Sulkysport med kommentarer från respektive sidas juridiska ombud och även från ST:s veterinär Antti Rautalinko.

Att hovrättsdomen hamnar i den senares, eller snarare ST:s hästvälfärdsavdelnings, knä är självklart. I grunden är det som hände Delvinator en djurskyddsfråga. En fråga om hur banor och faciliteter ska vara konstruerade för att minimera olycksrisker, och även en fråga om hur funktionärer agerar när hästar är lösa och skenar.

Delvinator dog för att han, efter att ha skengalopperat runt banan, lyckades tränga sig in i utrymmet mellan den inte helt stängda stallgrinden och grindstolpen. Metallen i konstruktionen orsakade en pulsåderbristning. Hästen hann inte långt in på stallbacken innan benen vek sig och det var slut.

Romme bestred alltså ansvar och därmed hästägarnas ersättningskrav – eller snarare försäkringsbolaget If bestred det – och så hamnade det hela i först tingsrätt och sedan hovrätt.

Man ska alltid dra lärdomar av allt och här finns det sådana att göra. Den första är att hovrättens dom fastslår att banorna har långtgående ansvar för säkerheten på banorna. Det är svårt att beslå någon i funktionärsposition med att ha gjort något formellt fel i händelseförloppet som ledde till Delvinators död. Däremot fattades ett olyckligt beslut då grinden öppnades för att släppa ut de andra hästarna som befann sig på banan till stallbacken. Det var där händelseförloppet som ledde till den skenande Delvinators död startade.

Beslutet att öppna grinden bröt mot grundinstruktionen för hur det ska ageras när hästar skenar på banan. Men det finns likväl utrymme i funktionärernas instruktion och arbetssätt att försöka få andra ekipage av banan – om man bedömer situationen som att det är tillräckligt säkert att öppna grinden. Det är här den springande punkten i hovrättens dom finns; eftersom olyckan inträffade var det bevisligen inte ”tillräckligt säkert” att öppna grinden. Det var, om inte ett formellt felaktigt, så likväl ett dåligt/olyckligt beslut,. Den rättsliga logiken som utgår från att banornas ansvar för hästarnas säkerhet är långtgående blir därför att Romme döms skadeståndsansvarigt.

Här framkommer något väsentligt som Antti Rautalinko erkänner rakt av: Funktionärer på banorna utbildas och tränas i att ha hand om olyckor när de inträffat. Men det förekommer ingen träning eller övningar på situationer som den som rådde när Delvinator skenade. ”Att det är på det sättet är anmärkningsvärt och att lämna funktionärerna på banorna i sticket”, säger advokat Staffan Uvabeck i artikeln i torsdagens Sulkysport.

Man kan sammanfatta det så här: Det som kallas för SÄBA, säkra banor, innehåller att funktionärerna lämnas att ha en del frihet under ansvar. Det är inget fel i det; banor ser olika ut; situationer är olika och ”sunt förnuft” är en viktig beståndsdel i allt beslutsfattande inom ramen för de flesta regelverk.

Förutsättningarna för att så ofta som möjligt fatta rätt ”frihet-under-ansvar-beslut” bygger dock på utbildning, erfarenhet, träning och övning.

Det är här jag anar att den konkreta konsekvensen för banorna av Delvinator-domen. kommer. Helt enkelt att det nu, motiverat av att detta kostade Rommes försäkring sjusiffrigt belopp, jobbas mer konkret med att förbereda, träna, öva, funktionärerna för diverse situationer som (ännu) inte blivit en olycka.

Som Antti Rautalinko formulerar det: ”Det kanske behöver formuleras tydligare arbetsinstruktioner för funktionärer som till exempel sköter grindar”.

Lars G Dahlgren på twitter:

Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Cyber Lane – 20 månader, 21 starter, 18 segrar

CHARLOTTENLUND. Cyber Lane fortsätter rada segrar. 18 på 21 starter. Valackens utveckling är sagolik.
Av
Lars G Dahlgren

Cyber Lane var en sen treåring; debuten i september. Han har alltså inte mer än 20 tävlingsmånader bakom sig när han efter Copenhagen Cup-segern är redo för Elitloppet. Ja, eller om nu Johan Untersteiner och Lars Åberg väljer att ta det lite vackert med Raja Mirchi-sonen. Säsongen är lång och full med topplopp. Men Elitloppet är Elitloppet.

Som Untersteiner konstaterade: vi får väga för och nackdelar (med att starta i Elitloppet alltså) mot varandra och suga på den här karamellen några dagar innan bestämmer oss.

Publikmässigt kommer Copenhagen Cup-dagen inte upp i den danska Derby-dagen i månadsskiftet augusti-september. Dansk travsport har kämpat hårt  med ekonomin länge och med numera ”bara” 375.000 kronor i förstapris i huvudloppet, Danmarks största för äldre hästar Copenhagen Cup, finns kanske inte de rätta förutsättningarna att få till en dag av internationell toppkaliber. Men det kan komma bra hästar ändå; Charlottenlund har ett inneboende gemyt som lockar.

Tysk travsport är på dekis, men bra hästar föds det fortfarande upp där. Till exempel Portland och Tsunami Diamant. De förgyllde Copenhagen Cup-dagen på Charlottenlund.

Till exempel kom nu de två tyskfödda fyraåriga topparna Portland och Tsunami Diamant i Fyraåringseliten. Portland drog längsta strået på 1.12.2a/2.000 meter.

Tsunami Diamant (e. Gustav Diamant – Glide Chip) vann tyska Derbyt förra året. Portland (e. Ganymede – Eiffel Bi) var favorit i finalen men straffade ut sig med galopp, i segerstriden på upploppet. I vintras var Portland i träning hos Björn Goop i Frankrike och det hade antagligen blivit tre segrar där på lika många starter om han inte blivit påkörd i ledningen i ett av loppen. På grund av det fick han nöja sig med att två Vincennessegrar.

Nu är Portland tillbaka hos Dirk Hafer i Tyskland, men han ska till Goop nästa vinter igen, är planen. Björn körde också nu i Fyråaringseliten på Charlottenlund. Portland hamnade bättre till i fältet – omväxlande rygg ledande Mac Smily och utvändigt ledaren – än Tsunami Diamant och det fällde avgörandet. Tsunami Diamant gick en stark långspurt till andraplatsen men kunde inte nå Portland.

I skymundan svarade svenske Kriterietrean Husse Boko (e. Chocolatier – Vintage Boko) för en bra årsdebut, han spurtade till tredjeplatsen.

Femåriga tyskan Goldy Stardust (e. Quick Wood – Timely Stardust) har inte kommit längre än till halvmiljonen i insprunget och det är nog bara början. Wolfgang Nimczyks sto tog sig an stoeliten och vann från dödens på 1.13,0a/2.000. Thomas Uhrbergs Derbystotvåa Mulligan (e. Maharajah – Music La Marc) svarade för en positiv årsdebut; utmanade Goldy Stardust ordentligt sista biten efter en avvaktande resa.

Trinity Lux (e. Love You – Eternidad) och Wim Paal vann silverdivisionsförsöket på 1.11,4a/2.000 meter, från rygg ledaren. Den Italienfödde sexåringen hann precis undan för Springovers slutstöt.

Flemming Jensen matchar antagligen sin nioåring Slide So Easy (e. Quite Easy U.S. – Elegante Frökjaer) i Sweden Cup Elitloppshelgen. Copenhagen Cup-dagen vann han på imponerande 1.13,2/2.990 meter sedan Flemming kört till ledningen mitt i loppet.

Franskfödda fyraåringen Early Pactol (e. Othello Bourbon – Odyssee du Loir) kan Tomas Malmqvist boka in Elitloppshelgens klass II-final med. Johan Untersteiner fick bestämma farten i ledningen med Early Pactol och ryckte i sista kurvan undan till mycket lätt seger, på 1.14,2a/2.000 meter.

En som kan boka in en resa åt ett annat håll är Bengt A Nilsson, med sin Demolition Man F. (e. Revenue – Duchess Kronos). Spetssegern på 1.13,0a/2.000, med Peter Untersteiner i vagnen, kvalificerade för finalen i travligan i Århus den 30 juni.

 

Lars G Dahlgren på twitter:

Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Liten transporttuva kan välta stort Elitloppslass

HELSINGFORS. Anders Malmrots Elitloppsgåta tycks plötsligt ha blivit lite svårare. Inte vad gäller själva huvudloppet kanske, men däremot gällande de viktiga ramloppen. Det är extra knepigt att det blir så, eftersom Solvalla tagit det kloka beslutet att i första hand stärka Harper Hanovers lopp över 3.140 meter upp till smakfulla 900.000 kronor i förstapris.
Av
Lars G Dahlgren

Anders var på ett soligt och vårskönt Vermo igår och fick dela ut inbjudningsbiljetten till Elitloppet till Finlandia Ajo-vinnaren Pastore Bob. Johan Untersteiners förvandlingsnummer gjorde det bra från ledningen med en 1.07,5-avslutning sista 500 meterna, men ju mer jag tittar om på löpningsreprisen, desto mer lutar jag åt att Heavy Sound kunde krigat ner Pastore Bob om han inte galopperat på upploppet. Heavy Sound galopperade när kusken Kenneth Haugstad ryckte huvan.

Pastore Bob och Johan Untersteiner. Foto: Gerard Forni.

Hur snabb hade Heavy Sounds avslutning blivit om han gått i mål nos vid nos med Pastore Bob, via tredjespår utan rygg runt slutkurvan, när Pastore Bob avslutade 1,07,5 sista 500?! Det känns som att Heavy Sound trots den där galoppen tog ett älgakliv mot att kunna få en Elitloppsinbjudan.

Daniel Redén har redan Propulsion med i Elitoppet. Lionel ligger också nära, och nu även Heavy Sound. Redénstallet glänser av toppform och de för dagen bästa hästarna ska ju vara med i Elitloppet, men det är ändå på minussidan för loppet som helhet om det blir tre hästar från samma stall. Förvisso handlar det om tre olika hästägare, så okej då, Malmrot kan bjuda in de tre Redén-hästarna utan att få kritik för det.

Pastore Bob blev Elitloppsklar i Finland och i Örebro måste i praktiken Volstead blivit det. Seger på 1.10,0 från dödens där, årets snabbaste tid i Sverige i år eftersom Day Or Nights In 1.09,6 i Halmstad annandag påsk inte stämmer utan var på andra sidan 1.10-strecket, hur officiellt godkänt banrekordet 1.09,6 än må vara.

Stefan Melanders Kungapokalsvinnare Volstead var med i Elitloppet för två år sedan, då Nuncio vann, och fick förra året nöja sig med att vinna Sweden Cup. Stefan Melander har smugit under radarn med Volstead i år innan denne nu klev fram i rätt ögonblick.

På Vincennes hände ännu skarpare grejor. Traders vann över 2.700 meter på 1.10,8, fyra tiondelar snabbare än vad Bold Eagle och Readly Express vunnit Prix d’Amérique på de senare två åren. Phillippe Allaires sexåring är verkligen något alldeles extra, speciellt på Vincennes. I vintras satte Traders det förkrossande monterekordet 1.11,3/2.7.00 meter när han vann Prix de Cornulier och nu 1.10,8 över samma distans för sulky. Visst, han fick fin hjälp av vansinnesdragande Viking Blue (1.10 första 1.700 meterna), men när Viking Blue förklarligt rasade ihop lämnade Yoann Lebourgeois dennes rygg med Traders och fortsatte i (nästan) samma tempo ända in i mål. En ohygglig styrkeuppvisning helt enkelt.

Traders är dock inte aktuell för Elitloppet. Tränaren Philippe Allaire liknande honom i Paris Turf efter 1.10,8-loppet vid en maratonlöpare. Istället lär han redan nu sätta fokus på att nästa år försöka ta dubbeln Cornulier/Prix d’Amérique, Traders är den perfekta hästen att starta i Harper Hanovers lopp, så har också planen varit, och jag kan lova att om han inte finner Solvallas tusenmetersoval för snäv för sin kropp och aktion så är han värd hela entrépengen på lördagen.

Men…nu kommer vi till ett av de bekymmer som dykt upp som orosmoln på Elitloppshelgens himmel.

Det uppstod ett problem med transportflyget som tog de franska hästarna, och Alessandro Gocciadoros italienska, till Finlandia Ajo. Samma plan är bokat Elitloppshelgen och även för Oslo Grand Prix. Det har plats för tio hästar. Men någon sorts bestämmelse, sannolikt av säkerhetsnatur, tillät endast tre hästskötare att åka med. Det här kom som en överraskning, och Yves Boireaus/Jean-Pierre Dubois två ramloppshästar till Finlandia Ajo-dagen ströks när skötaren inte fick åka med transportplanet. Gocciadoro lät dock sina fyra hästar flyga utan skötare.

Givetvis går det att köra planet utan att skötarna är med. Men de franska topptränarna kommer knappast att låta det ske, inte gällande sina topphästar. Det handlar ur deras synvinkel om att ha full kontroll och trygghet, dessutom över något som är nytt eller i vart fall ovanligt för hästarna, (flygtransport), och dessutom i vad som alltid är ett ”riskmoment” i samband med tävlande – transporten. Hästar kan bli akut sjuka, skrämda, det kan strula med massor med saker före under och efter att planet landat. Att tränarna i det läget skulle tulla på att ha full kontroll genom att deras (betrodda) skötare inte är med för att hantera vad det kan tänkas vara som dyker upp…nej. Då står de hellre över att starta Elitloppshelgen.

Tränarna förbereder sina hästar minutiöst när de ska tävla i storlopp, det handlar om att ha koll på varenda detalj och minimera slump- och riskfaktorer. Hästarna på ett plan och skötarna på ett annat, som ska synkas med start och landning, det låter som en risk- och strulfaktor tränarna kan välja att undvika att utsätta sina (topp)hästar, satta i toppform, för.

Så även om Anders Malmrot igår sade sig känna sig trygg med att ”det ordnar sig” är jag  inte lika säker på det. Får det plats tre skötare på planet är risken att det bara blir tre hästar på det – kanske någon till om samma tränare ska ha med två hästar.

”det ordnar sig”

Därmed riskerar en till synes liten tuva – begränsningar för den flygtransport som är beställd och står till buds – att fälla ett stort lass. Alltså Solvallas fina satsning på ramloppen runt Elitloppet.

Jamen, går det inte att ta hästarna landvägen då? Med lastbil?

Valacker och ston kan åka så. Men hingstar som verkar i aveln, som Traders, de måste vara på sina franska stuterier på fredagen före Elitloppet och på måndagen dagen efter. Det kan de bara vara om de flyger.

En annan allt mer brännande fråga är om Prix d’Amérique-vinnaren Readly Express kommer att vara med i Elitloppet eller inte. Timo Nurmos startar inte Readly Express om han inte är säker (så säker man nu kan vara när det gäller travhästar) på att hästen är i tillräckligt bra form för att klara två heat i 1.09-tempo samma dag.

Det känns närmast som att det skulle vara att försöka bryta mot naturlagar att starta i Elitloppet utan att hästen får minst en ”piprensare”, ett lagom tufft lopp i kroppen, som förberedelse. I det avseendet finns egentligen bara två lopp att välja på: Algot Scotts Minne på Åby på lördag eller Meadow Roads lopp på Solvalla nästa tisdag. Prins Daniel-loppet i Gävle åtta dagar före Elitloppet känns för nära inpå och det snabblopp (över 2.140 meter) som körs i V64:an på Romme på fredagkvällen (dagen innan Gävles V75:a) som ett närmast hopplöst långskott.

Timo Nurmos sade när jag pratade med honom om Readly Express i samband med att hingsten verkade i aveln på Menhammar i april att det ”skulle bli en utmaning att få hästen i toppform till Elitloppet efter avelsinhoppet” och att ”hästen kommer inte att hinna med mer än högst ett lopp innan Elitloppet”. Till SVT Sport sade Nurmos i fredags att han bestämmer sig ”veckan före” om det blir start eller inte och att det är ”mycket liten chans” att Readly Express kommer att vara med.

Endast Timo vet, som det gamla djungelordsrpåket lyder. Vi andra får några dagar till nöja oss med att fundera och spekulera över om Readly Express är med i Elitloppet och om han kommer att vara i toppform – en nog så viktig del av travsporten det också.

Endast Timo vet

Lars G Dahlgren på twitter:

Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017