Fokustema
Krönika
Läs senare

En tacksamhetens tanke

Mannen som kunde förändrat världens travavel – i alla fall ur ett blågult perspektiv – har gått ur tiden. Roy Berglöf blev 91 år gammal. Hans son Erik är förstås mer känd för travpubliken i dessa dagar och inte minst genom dubble Elitloppsvinnaren Copiad.
Av
Claes Freidenvall

Roy var själv en stor idrottsprofil – dubbla SM-guld i curling och ett VM-brons i bandy – och även djupt engagerad i travsporten. Han ägde Brilana, vinnare av Stochampionatet 1982, men avelsgiganten Speedy Crown kunde också tävlat i hans orange dress om det velat sig väl…

Roy Berglöf var på jakt efter en travare i USA och året var 1970. Han besökte Howard Beissinger och hos honom fanns det två tvååringar utbjudna till försäljning; Net Profit och Speedy Crown.

Valet föll på Net Profit, men det var inte prislappen som avgjorde vilken av hästarna Roy Berglöf skulle köpa även om Speedy Crown var den dyrare (60.000 dollar), medan Net Profit kostade 20.000 dollar. Speedy Crown hade nämligen inte varit lika framgångsrik i slutet av tvååringssäsongen som Net Profit.

Roy Berglöf en decemberdag i Örebro 2007. Foto Stalltz.se

Nu blev inte Net Profit (e. Dartmouth-First Dividend) någon dålig travare. Han vann 36 lopp på 71 starter, tog rekordet 1.16,9ak* och tjänade 215.800 kronor. Far blev han till flera duktiga travare, bland annat till Brilana och Ben Brodde, båda tränade av sonen Erik.

Speedy Crown, 1.12,8*/$545-495, var förstås något helt annat. Som treåring radade han upp segrarna och den främsta togs i Hambletonian. Fyraåringssäsongen kröntes med vinster VM-loppet, Challenge Cup och Maple Leaf Trot.

Även om Speedy Crown var en fantastisk tävlingshäst var det i aveln han skulle göra allra störst avtryck. Hans debutkull föddes 1973 och Speedy Crown tog sitt första championat av totalt 13 i Juvenile list (två- och treåringar) 1978 och det sista 1992. Dessutom vann han den totala championligan i USA hela 14 gånger och vid 16 tillfällen toppade han morfarsstatistiken i Nordamerika.

Flest startande avkommor (73) har han haft av alla hingstar i Hambletonian Stakes och han toppar också morfarstatistiken med 65 hästar. Han är morfar till sex Hambletonian-vinnare och pappa till tre ettor: Speedy Somolli 1978, Prakas 1985 och Armbro Goal 1988.

Hans dotter Moni Maker vann Hambletonian Oaks och blev senare världens vinstrikaste sto med 5.589.256 dollar efter ha vunnit Elitloppet och Prix d’Amérique. Det rekordet står sig fortfarande snart 17 år efter att hon lade tävlingsskorna på hyllan år 2000.

Intressant i sammanhanget är att Frank Antonacci köpte Speedy Crown. Han betalade 20.000 dollar under förutsättning att Howard Beissinger fortsatt skulle få träna hästen.

Senare blev Frank Antonacci delägare i Moni Maker och han har också intressen i hennes son International Moni (e. Love You), som startar i Hambletonian Stakes på lördag.

Hela 2.207 registrerade avkommor finns det efter Speedy Crown i Nordamerika och så här i Hambletonian-tider finns det all anledning från amerikansk sida att skänka en tacksamhetens tanke till Roy Berglöf.

För hur hade amerikansk travavel sett ut idag om Roy Berglöf valt Speedy Crown istället för Net Profit? Den frågan får vi inget svar på, men mycket hade nog sett annorlunda ut idag. Både i USA och i Sverige…

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Kortslutning i hjärnkontoret

Tanken är god men tidpunkten är mycket illa vald. När Åby gör om sin prestigelöpning för femtielfte gången (!) svarar Svensk Travsport med att lägga in ett matchlopp – namngivet ”The Showdown” – med ett lika högt förstapris som Åby Stora Pris tre dagar senare på Solvalla. Kortslutning i hjärnkontoret? Det kan nog de flesta skriva under på...
Av
Claes Freidenvall
Nuncio vs Bold Eagle hade mycket väl kunnat bli en sevärd duell – inte minst innan Elitloppet ifjol då hästarna aldrig hade stött på varandra. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Nuncio vs Bold Eagle hade mycket väl kunnat bli en sevärd duell – inte minst innan Elitloppet ifjol då hästarna aldrig hade stött på varandra. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Att folket runt Åby är upprörda är helt förståeligt. Kvällen innan idén skulle presenteras försökte ST dessutom få med Åby på båten och få det att se ut som att det var ett samarbetsprojekt mellan Svensk Travsport, Solvalla och Åby…hur tänkte man där egentligen?

Åbytravet tackade givetvis nej och det är jag glad för. Ett travförbund bör inte agera marknadsgycklare – Kivik i kvadrat. Låt Åby Stora Pris få vara ifred, ge banan chansen att bygga något stort istället för att ge ett knivstick i sidan.

Idén med matchrace gillar jag, men jag tror inte att man ska bestämma tidpunkt för ett sådant lopp mer än ett halvår innan det ska köras. En löpning av den här karaktären ska växa fram och är knappast aktuellt att arrangeras varje år. I början av förra året längtade alla efter mötet mellan Bold Eagle och Nuncio. Bold Eagle hade gjort rent hus i Frankrike och Nuncio i Sverige och Norden. I år finns det inte två lika självklara kort och hur stor är chansen att världens två bästa hästar skulle ställa upp på startlinjen?

Skulle ett liknande scenario komma upp till ytan med två sådana speciella hästar – greppa tag i chansen då, men att cementera ett lopp av den här digniteten till ett visst datum, ett visst år, kan bli som att koka soppa på en spik.

Bättre hade det varit om ST givit den här möjligheten när det är riktigt skarpt läge. Och varför nöja sig med två hästar? Varför inte tre, fyra eller kanske fem hästar bakom startbilens vinge? Ju fler hästar, ju intressantare skulle det också bli spelmässigt. Ett tvåhästarslopp kan ju aldrig komma ifråga i de stora spelformerna.

Tyvärr saknar jag förhoppningar om att ST ska ändra sitt beslut. Det är ju inte helt ovanligt att dumhet och stolthet brukar växa på samma träd.

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Vincennes – ett problembarn?

PARIS. Vädrets makter har inte varit nådig den senaste veckan i Paris och stora delar av Normandie. Igår blev också Vincennes-banan varse vad som kan hända om man inte har tumme med vädergudarna – vissa delar av den svarta kolstybben var i det närmaste obrukbar.
Av
Claes Freidenvall
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vincennes-banan brukar inte vara något större föremål för kritik, utan unisont hyllas för sin förträfflighet. Igår var det inga ord och visor från de tränare/körsvenner som hade hästar till start. En del tränare strök sina hästar av säkerhetsskäl – på vissa ställen fanns det ”stora” gropar i banan – medan andra startade och många av dem som tog chansen tävlade också under pari. Ordet skandal hördes från flera olika håll.

Att banan hade problem berodde på att banpersonalen hade saltat och istället för förutspådda minusgrader lyste solen starkt och banan släppte helt enkelt när minus- byttes ut mot plusgrader.

Vi som tittar på loppen från Vincennes brukar vara vana vid snabba öppningar, men de som tog chansen att öppna kvickt igår fick också betala dyrt till slut. Vincennes är förvisso inte som förr med dess stigningar (banan lades om 1993), men igår var banan krävande och vi fick uppleva en segertid på 1.22,1 och öppningar i 1.24-fart…

En fåtalig publik hade tagit sig ut till Vincennes igår. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vad som kommer hända med Vincennes underlag idag är fortfarande en öppen fråga. Under större delen av Parisnatten har det regnat och det förväntas att bli sju plusgrader senare under dagen.

Redan igår blev också Vincennes underlag föremål på twitter. Bold Eagles delägare Thomas Bernereau talade om att eventuellt stryka sin häst från Prix de France. Om det blir verklighet återstår att se…

Bold Eagle har ju chansen att tillhöra en exklusiv skara om han skulle vinna Prix de France i eftermiddag – loppet startas 15.15 – och bli den fjärde i historien som lyckas med detta konststycke. Tidigare har Jamin (1958, 1959, 1960), Eléazar (1977, 1978, 1980) och Ourasi (1986, 1987, 1988) vunnit loppet tre gånger. Bold Eagle har toppat de två senaste åren.

Hemmaidolen hålls inte som favorit, utan det är Daniel Redéns Propulsion som får bära den bördan. Paris-Turf rankar Propulsion högst, följd av Bold Eagle, Belina Josselyn och Traders. Tio av 15 tipstidningar i Frankrike håller Propulsion som etta, Bold Eagle är tippad etta hos fyra och Traders i en tidning.

Tidningarnas favorit idag är Propulsion, men håller spelarna med? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vem som kommer att trivas bäst på Vincennes underlag återstår att se. Svaret ges strax före klockan 15.20.

Fotnot: banrekordet på Vincennes innan omläggningen hade Avenir de See med tiden 1.13,0a. Kool du Caux ståtar med det nuvarande rekordet 1.09,8a, satt 2007 när han vann Prix de France.

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Tänk ett varv till, Malmrot!

Tanken är förstås god att ha 16 unika ekipage i Elitloppet, men fungerar det i verkligheten och vad händer om en kusk råkar ut för en olycka efter försöket. Går det att plocka in en ersättare då?
Av
Claes Freidenvall
Johnny Takter hoppade in som ersättare för Örjan Kihlström bakom Iceland i Elitloppet. Med nuvarande regler hade han inte fått stå i vinnarcirkeln på Solvalla. Foto: Adam Ström/stalltz.se
Johnny Takter hoppade in som ersättare för Örjan Kihlström bakom Iceland i Elitloppet. Med nuvarande regler hade han inte fått stå i vinnarcirkeln på Solvalla. Foto: Adam Ström/stalltz.se

I sitt tidigare forum – TV4 – presenterade Solvallas sportchef Anders Malmrot nyheten igår att nästa Elitlopp ska innehålla ”16 unika ekipage”. Jag hade förväntat mig några slags följdfrågor från TV4-gänget med Per Skoglund i spetsen vad det nya reglerna kan betyda för Trav-Sveriges viktigaste fönster ut mot världen – om man nu vet vad ordet unik innefattar?

Är det någon tränare som har lyckats med konststycket – och det är sannerligen skickligt gjort – att få med två hästar till Elitloppet så uppstår det några frågor i mitt huvud:

Om tränaren, som är ordinarie kusk på båda hästarna, och den andra kusken bakom han eller hennes häst kvalar in till finalen, men inte tränarens egna uppsittning. Ska då tränaren nekas att köra sin egen häst i finalen? För mig känns det inte rätt – för många tränare handlar det om en chans i livet att vinna Elitloppet och skulle inte den person då få chansen till den möjligheten?

Det kan inte heller vara rätt, att en tränare som brukar köra sina egna hästar i loppen tvingas ge bort en styrning i försöket om han eller hon har två hästar i Elitloppet.

Och vad händer om körsven blir sjuk mellan försök och final. Stryks hästen då eftersom Solvallas sportchef bestämt sig för att ha 16 unika ekipage?

I grund och botten gillar jag Anders Malmrots förslag och det kanske kan öppna nya dörrar när det gäller anmälningar till enskilda lopp (inte försök och final) i svensk travsport. Jag skulle gärna se att kuskarna sätts upp (eller gör sitt val) i samband med att hästarna preliminäranmäls till loppen. Det betyder förstås att en del körsvenner tappar styrningar, men i gengäld skulle fler få chansen att köra lopp och det skulle dessutom innebära mindre merarbete för arrangören.

Anders Malmrot har väckt en tanke som kan användas i andra sammanhang också – kan det vara något för sportavdelningen på Svensk Travsport att sätta tänderna i?

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb