Fokustema
Krönika
Läs senare

Lägg middagsbesticken åt sidan!

”Världens dyraste uppsamlingslopp” kallade signaturen Red Mile en gång i tiden Grand Prix d’l.U.E.T. och det kanske var att gå ett steg för långt. Många topphästar har nämligen passerat revy i det länge högst doterade fyraåringsloppet i Europa. Men Europaderbyt har varit och är fortfarande ett sorgebarn. Jag vet ingen löpning som har missköts som Grand Prix de l’U.E.T. och ett nytt exempel fick vi se i fredags i samband med uttagningarna på Vincennes.
Av
Claes Freidenvall
Så såg det ut när Stig Engberg och Levorino vann Guldskon på Vermo. Ett lopp som gick i graven på grund av Europaderbyts tillkomst. Foto Stefan Melander/stalltz.se
Så såg det ut när Stig Engberg och Levorino vann Guldskon på Vermo. Ett lopp som gick i graven på grund av Europaderbyts tillkomst. Foto Stefan Melander/stalltz.se

Några franska tränare ville nämligen flytta loppet en vecka framåt i tiden – de ansåg nämligen att tiden mellan försök och final var alldeles för kort. Detta föranledde bland annat att lottningen till finalen försenades med 1,5 timme och att två av de finalklara hästarna ströks innan startspåren skulle dras till finalen.

Fredrik Persson blev bestulen på möjligheten att välja bakspår med Monark Newmen. Istället drog hans fyraåring Svarte Petter och startar från spår åtta i finalen. En petitess i sammanhanget kanske några anser, men självklart ska (skulle) alla tolv inkvalade hästarna varit med i lottningsförfarandet.

Som vanligt hamnade UET-pamparna i beslutsvånda. Nu står det förvisso inte i propositionen att hästar som kvalat in till finalen är skyldiga att deltaga, men det var ingenting annat än en mopsig markering från franskt håll att inte ställa upp vid lottningen.

UET lät oförskämdheten från de franska tränarna passera. Så är det som oftast när UET-pamparna är inblandade i något. Den europeiska travunionen har i alla tider varit en samling tandlösa tigrar och kan liknas vid en klubb för fria resor och betald representation.

Från början fanns det förstås en god tanke med Grand Prix d’l.U.E.T, att de bästa fyraåringarna skulle sammanstråla och slåss om titeln ”bäst i Europa”. Jag vet inte om UET hade Guldskon på Vermo som förebild när idén om ett Europaderby kläcktes. Tyvärr gick Guldskon i graven 1991 och loppet samlade toppfyraåringar från både Europa och USA.

Fakta

Vinnare av Guldskon 1978-1991

År – Häst – Kusk

1978 Ideal du Gazeau-Eugène Lefèvre
1979 Super Mon-Pekka Korpi
1980 Mustard-Sören Nordin
1981 Levorino-Stig Engberg
1982 Ejnar Vogt-Ulf Nordin
1983 Super Play-Tommy Magnusson
1984 Viroid-Anders Lindqvist
1985 Peccadille-Ulf Nordin
1986 Indus-Lars Lindberg
1987 Meadow Roland-Preben Kjaersgaard
1988 Nick Lobell-Olle Goop
1989 Lizzie Lee Brook-Tapio Perttunen
1990 Shogun Lobell-Stig H Johansson
1991 Born Quick-Tommy Hanné

Expandera

Redan inledningsvis brottades Grand Prix d’l.U.E.T. med barnsjukdomar. Inte så konstigt egentligen eftersom insatslopp var främmande tankar för både fransmän och italienare. Några insatslopp existerade nämligen inte i dessa länder. Flera gånger har de italienska och franska travförbunden (även andra länders förbund) gått in och ”stöttat” hästägarna ekonomiskt för att det överhuvudtaget skulle anmälas ett anständigt antal hästar från respektive land…

Det mest talande exemplet är inför Europaderbyt 1993 i Rom. Då anmäldes det rekordhöga 6.242 hästar, men då klev italienska U.N.I.R.E. in och betalade insatsen för samtliga italienskfödda travare (3.949 hästar) och samma upplägg hade det danska centralförbundet när Grand Prix d’l.U.E.T. (761 hästar) skulle arrangeras på Charlottenlund år 2000.

Idag – mer än 30 år senare – fortsätter Grand Prix d’l.U.E.T. harva på i samma hjulspår och grundtanken med loppet, att de bästa fyraåringarna skulle samlas i Europaderbyt, försvann tidigt. Löpningen har i första hand blivit en kamp mellan Frankrike och Sverige och något Europaderby går det egentligen inte att tala om.

Fakta

Segrande nationer i Europaderbyt 1985-2016

Sverige (13)
1985 Mack the Knife
1986 Clash Hammering
1988 Atas Rocket
1991 Market Leader
1993 Ina Scot
1994 Progress Value
2000 Com Karat
2003 Naglo
2005 Conny Nobell
2009 Maharajah
2011 Kadett C.D.
2013 Mosaique Face
2016 Readly Express

Frankrike (11)
1987 Rangone
1989 Tipouf
1990 Ultra Ducal
1995 Derby du Gite
1996 Elision
1998 Giant Cat
1999 Himo Josselyn
2002 Kiss Melody
2006 Oiseau de Feux*
2008 Qualita Bourbon
2015 Bold Eagle

Italien (3)
2004 Daguet Rapide
2010 Main Wise As
2014 Robert Bi

Finland (2)
1992 Jexpress Dahlia
2012 Brad de Veluwe

Tyskland (2)
1997 General November
2001 Abano As

Holland (1)
2007 Virgill Boko

Fotnot: *Jocose diskades som etta för doping 2006.

Expandera

För den skull behöver inte ett lopp misskötas på det sätt som Europaderbyt gjorts under många år och det visar också att det är betydligt enklare att skapa ett storlopp än att fullfölja och utveckla en löpning.

Vill den europeiska travunionen (UET) verkligen något med Grand Prix d’l.U.E.T. i framtiden så kanske det är dags för travpamparna att lägga middagsbesticken åt sidan vid nästa års generalförsamling i Paris och göra ett nytt försök att förverkliga ursprungsidén om ett lopp för de bästa fyraåringarna i Europa.

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Kortslutning i hjärnkontoret

Tanken är god men tidpunkten är mycket illa vald. När Åby gör om sin prestigelöpning för femtielfte gången (!) svarar Svensk Travsport med att lägga in ett matchlopp – namngivet ”The Showdown” – med ett lika högt förstapris som Åby Stora Pris tre dagar senare på Solvalla. Kortslutning i hjärnkontoret? Det kan nog de flesta skriva under på...
Av
Claes Freidenvall
Nuncio vs Bold Eagle hade mycket väl kunnat bli en sevärd duell – inte minst innan Elitloppet ifjol då hästarna aldrig hade stött på varandra. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Nuncio vs Bold Eagle hade mycket väl kunnat bli en sevärd duell – inte minst innan Elitloppet ifjol då hästarna aldrig hade stött på varandra. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Att folket runt Åby är upprörda är helt förståeligt. Kvällen innan idén skulle presenteras försökte ST dessutom få med Åby på båten och få det att se ut som att det var ett samarbetsprojekt mellan Svensk Travsport, Solvalla och Åby…hur tänkte man där egentligen?

Åbytravet tackade givetvis nej och det är jag glad för. Ett travförbund bör inte agera marknadsgycklare – Kivik i kvadrat. Låt Åby Stora Pris få vara ifred, ge banan chansen att bygga något stort istället för att ge ett knivstick i sidan.

Idén med matchrace gillar jag, men jag tror inte att man ska bestämma tidpunkt för ett sådant lopp mer än ett halvår innan det ska köras. En löpning av den här karaktären ska växa fram och är knappast aktuellt att arrangeras varje år. I början av förra året längtade alla efter mötet mellan Bold Eagle och Nuncio. Bold Eagle hade gjort rent hus i Frankrike och Nuncio i Sverige och Norden. I år finns det inte två lika självklara kort och hur stor är chansen att världens två bästa hästar skulle ställa upp på startlinjen?

Skulle ett liknande scenario komma upp till ytan med två sådana speciella hästar – greppa tag i chansen då, men att cementera ett lopp av den här digniteten till ett visst datum, ett visst år, kan bli som att koka soppa på en spik.

Bättre hade det varit om ST givit den här möjligheten när det är riktigt skarpt läge. Och varför nöja sig med två hästar? Varför inte tre, fyra eller kanske fem hästar bakom startbilens vinge? Ju fler hästar, ju intressantare skulle det också bli spelmässigt. Ett tvåhästarslopp kan ju aldrig komma ifråga i de stora spelformerna.

Tyvärr saknar jag förhoppningar om att ST ska ändra sitt beslut. Det är ju inte helt ovanligt att dumhet och stolthet brukar växa på samma träd.

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Vincennes – ett problembarn?

PARIS. Vädrets makter har inte varit nådig den senaste veckan i Paris och stora delar av Normandie. Igår blev också Vincennes-banan varse vad som kan hända om man inte har tumme med vädergudarna – vissa delar av den svarta kolstybben var i det närmaste obrukbar.
Av
Claes Freidenvall
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vincennes-banan brukar inte vara något större föremål för kritik, utan unisont hyllas för sin förträfflighet. Igår var det inga ord och visor från de tränare/körsvenner som hade hästar till start. En del tränare strök sina hästar av säkerhetsskäl – på vissa ställen fanns det ”stora” gropar i banan – medan andra startade och många av dem som tog chansen tävlade också under pari. Ordet skandal hördes från flera olika håll.

Att banan hade problem berodde på att banpersonalen hade saltat och istället för förutspådda minusgrader lyste solen starkt och banan släppte helt enkelt när minus- byttes ut mot plusgrader.

Vi som tittar på loppen från Vincennes brukar vara vana vid snabba öppningar, men de som tog chansen att öppna kvickt igår fick också betala dyrt till slut. Vincennes är förvisso inte som förr med dess stigningar (banan lades om 1993), men igår var banan krävande och vi fick uppleva en segertid på 1.22,1 och öppningar i 1.24-fart…

En fåtalig publik hade tagit sig ut till Vincennes igår. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vad som kommer hända med Vincennes underlag idag är fortfarande en öppen fråga. Under större delen av Parisnatten har det regnat och det förväntas att bli sju plusgrader senare under dagen.

Redan igår blev också Vincennes underlag föremål på twitter. Bold Eagles delägare Thomas Bernereau talade om att eventuellt stryka sin häst från Prix de France. Om det blir verklighet återstår att se…

Bold Eagle har ju chansen att tillhöra en exklusiv skara om han skulle vinna Prix de France i eftermiddag – loppet startas 15.15 – och bli den fjärde i historien som lyckas med detta konststycke. Tidigare har Jamin (1958, 1959, 1960), Eléazar (1977, 1978, 1980) och Ourasi (1986, 1987, 1988) vunnit loppet tre gånger. Bold Eagle har toppat de två senaste åren.

Hemmaidolen hålls inte som favorit, utan det är Daniel Redéns Propulsion som får bära den bördan. Paris-Turf rankar Propulsion högst, följd av Bold Eagle, Belina Josselyn och Traders. Tio av 15 tipstidningar i Frankrike håller Propulsion som etta, Bold Eagle är tippad etta hos fyra och Traders i en tidning.

Tidningarnas favorit idag är Propulsion, men håller spelarna med? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vem som kommer att trivas bäst på Vincennes underlag återstår att se. Svaret ges strax före klockan 15.20.

Fotnot: banrekordet på Vincennes innan omläggningen hade Avenir de See med tiden 1.13,0a. Kool du Caux ståtar med det nuvarande rekordet 1.09,8a, satt 2007 när han vann Prix de France.

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb
Fokustema
Krönika
Läs senare

Tänk ett varv till, Malmrot!

Tanken är förstås god att ha 16 unika ekipage i Elitloppet, men fungerar det i verkligheten och vad händer om en kusk råkar ut för en olycka efter försöket. Går det att plocka in en ersättare då?
Av
Claes Freidenvall
Johnny Takter hoppade in som ersättare för Örjan Kihlström bakom Iceland i Elitloppet. Med nuvarande regler hade han inte fått stå i vinnarcirkeln på Solvalla. Foto: Adam Ström/stalltz.se
Johnny Takter hoppade in som ersättare för Örjan Kihlström bakom Iceland i Elitloppet. Med nuvarande regler hade han inte fått stå i vinnarcirkeln på Solvalla. Foto: Adam Ström/stalltz.se

I sitt tidigare forum – TV4 – presenterade Solvallas sportchef Anders Malmrot nyheten igår att nästa Elitlopp ska innehålla ”16 unika ekipage”. Jag hade förväntat mig några slags följdfrågor från TV4-gänget med Per Skoglund i spetsen vad det nya reglerna kan betyda för Trav-Sveriges viktigaste fönster ut mot världen – om man nu vet vad ordet unik innefattar?

Är det någon tränare som har lyckats med konststycket – och det är sannerligen skickligt gjort – att få med två hästar till Elitloppet så uppstår det några frågor i mitt huvud:

Om tränaren, som är ordinarie kusk på båda hästarna, och den andra kusken bakom han eller hennes häst kvalar in till finalen, men inte tränarens egna uppsittning. Ska då tränaren nekas att köra sin egen häst i finalen? För mig känns det inte rätt – för många tränare handlar det om en chans i livet att vinna Elitloppet och skulle inte den person då få chansen till den möjligheten?

Det kan inte heller vara rätt, att en tränare som brukar köra sina egna hästar i loppen tvingas ge bort en styrning i försöket om han eller hon har två hästar i Elitloppet.

Och vad händer om körsven blir sjuk mellan försök och final. Stryks hästen då eftersom Solvallas sportchef bestämt sig för att ha 16 unika ekipage?

I grund och botten gillar jag Anders Malmrots förslag och det kanske kan öppna nya dörrar när det gäller anmälningar till enskilda lopp (inte försök och final) i svensk travsport. Jag skulle gärna se att kuskarna sätts upp (eller gör sitt val) i samband med att hästarna preliminäranmäls till loppen. Det betyder förstås att en del körsvenner tappar styrningar, men i gengäld skulle fler få chansen att köra lopp och det skulle dessutom innebära mindre merarbete för arrangören.

Anders Malmrot har väckt en tanke som kan användas i andra sammanhang också – kan det vara något för sportavdelningen på Svensk Travsport att sätta tänderna i?

Claes Freidenvall på twitter:

Kanontid i Australien sulkysport.se/kanontid-i-aus…
@1Didon1 - 24 Feb
Kortslutning i hjärnkontoret sulkysport.se/kronika/kortsl…
@1Didon1 - 24 Feb
Bäst igår – Peter G dubblerade sulkysport.se/bast-igar-pete…
@1Didon1 - 24 Feb
Alla vinnare på Hästgalan sulkysport.se/alla-vinnare-p…
@1Didon1 - 23 Feb
”Det är viktigt att ha roligt” sulkysport.se/fokus/det-ar-v…
@1Didon1 - 23 Feb