Fokustema
Krönika
Läs senare

Rätt att ta sikte på Elitloppet

Bara tre dagar efter segern i Prix d’Amérique är siktet inställt på nästa stora mål för Readly Express. Elitloppet. Fullt logiskt, och mycket klokt tänkt och matchat av tränaren Timo Nurmos.
Av
Lars G Dahlgren

Readly Express fick den formella inbjudningen till Elitloppet av Solvallas nya sportchef Anders Malmrot på tisdagkvällen. Jubel och applåder förstås, men det var ju ändå mest just en formalitet. Redan när jag före Prix de Belgique intervjuade Timo Nurmos om Readly Express för en artikel i Sulkysports Årsrevy (kom ut förra veckan) svarade han ett tydligt och klart ja på frågan om Elitloppet är ett av säsongens viktiga mål för Readly Express – vilket förstås också går att läsa i Årsrevyn.

Frågan efter Prix d’Amérique är egentligen bara vilken väg, vilka lopp, han ska ta till Elitloppet. När fotografen Mia Törnberg och jag besökte Readly Express i Mortree i Normandie dagen efter Prix d’Amérique-segern låg det lite i luften att beskedet skulle bli det som också kom igår: Readly Express startar inte mer på Vincennes denna vinter. Nu är det Eitloppet som fokuset sätts mot – och det givetvis med en lika långsiktig väl uttänkt matchningsplan som ledde in i Prix d’Amérique.

Vincennes underlag är skonsamt för hästars hovar gällande barfotakörning, men i söndags blev det lite för mycket till och med för en sådan van barfotaspringare som Readly Express. Själva loppet är 2.700 meter, men allt före och allt efter och allt snurrande uppe i starten innan loppet kom iväg medförde slitage på hovarnas sulor. Readly Express har dessutom en vitpigmenterad hov (vänster fram) och sådana är av någon anledning ansedda som extra känsliga.

Att för tredje gången på en månad (han gick barfota runt om i Prix Tenor de Baune på julafton och i Prix de Belgique två veckor före Prix d’Amérique också) köra barfota runt om i Prix de France hade kanske blivit en chansning. Det är inget alternativ att chansa i detta skede av Readly Express karriär. Och starta i ett sådant lopp utan att vara säker på kunna köra på optimal balans?! Nej, det är som alla förstår heller inte ett alternativ.

Därmed blev beslutet både enkelt och logiskt. När Readly Express står över Prix de France missar han också chansen att ta hem den feta bonus (150.000 euro) som är knuten till Triple Couronne, Prix d’Amérique, Prix de France och Prix de Paris, och då minskar direkt också incitamentet att starta i fyrakilometersloppet Prix de Paris den 25 februari.

Lika bra att direkt lägga vintermeetinget till handlingarna alltså och ta sikte på Elitloppet.

Readly Express har aldrig startat över kort distans, men kommer naturligtvis att hantera det utmärkt. Timo Nurmos väljer antagligen att låta Readly göra sin första 1.600-metersstart i Grand Criterium de Vitesse i Cagnes-sur-Mer den 11 mars. Det loppet har i massor av år varit en klassisk bra uppgift för tilltänkta Elitloppsdeltagare. Att ta hem Readly Express till Jordanstorp redan nu är också rätt ologiskt; från och med nästa vecka ungefär är det spirande underbar vår i Frankrike och när valet är att byta ut ett februari-vårigt Mortree mot ett fortfarande vintrigt Jordanstorp…

Nu lämnar alltså Readly Express över Prix de France till i första hand Bold Eagle, Propulsion och Belina Josselyn att slåss om. Daniel Redén, och även Örjan Kihlström, var besvikna över Propulsions tredjeplats i Prix d’Amérique. De hade en häst som var bra nog att vinna, men som inte gjorde det. Propulsion har toppchans att istället vinna Prix de France – 2.100 meter bilstart passar enligt min uppfattning Propulsion lite bättre än 2.700 meter voltstart.

Propulsion är lika självklar i Elitloppet som Readly Express och det är väl ungefär där utdelningen för Anders Malmrot från årets Prix d’Amérique kommer att stanna. Bold Eagle och Belina Josselyn vore också självskrivna om de vill vara med, men det vill de inte. Bold Eagle kommer att matchas ”inomskärs” resten av året var beskedet i söndags och Bazire åker inte till Norden. Till detta kan läggas att Bird Parker, som inte har direkta sprinteregenskaper, redan deklarerat att det är Oslo Grand Prix som gäller.

Vem som ska köra Readly Express i Elitloppet är det ännu inte sagt något om. Kanske är Jorma Kontio då tillbaka i sulkyn. Björn Goop hade Prix d’Amérique-uppdraget och han förvaltade det perfekt. Tänjde till och med gränserna över bristningsgränsen, skulle man kunna säga. Startstrul i Prix d’Amérique hör till bilden, ingår som en del i paketet runt loppet. Men det är en sak att det blir ett visst mått av strul med 18 toppladdade hästar och 18 lika toppladdade kuskar som inte inte vill bjuda varandra på en endaste centimeter, en annan att medvetet bryta mot startprocedurens regler.

Det gjorde Björn, han var var beredd att ta böter och eventuell (kort) avstängning för att inte riskera att tappa sin chans i loppet på att få en dålig start. Säg att en utländsk kusk kommer och flagrant bryter mot bilstartsreglerna i Elitloppet…herregud vilket liv och kalabalik det skulle bli. Minns bara uppståndelsen ifjol runt en sådan petitess som hur Bold Eagles martingal var konstruerad.

Det alltför stora startkrånglet i årets Prix d’Amérique visade att fransmännen har samma problematik i sitt reglemente som finns i det svenska. Det är konstruerat för, och reglerar, huvudsakligen ”sådant som händer” i tävlingsmiljöns hetta. Men det är svagt, påföljderna känns billiga och låga, när det kommer till vad som kan kallas medvetna regelbrott, alltså att kuskar ignorerar regler för att få det som de vill ha det i loppet. Franck Nivard och Örjan Kihlström fick betydligt högre böter (2.000 euro) för att vara för tidiga över startlinjen jämfört med Björn Goop (700 euro) som stannade kvar ute på banan istället för att följa de upprepade instruktioner han fick av startpersonalen att köra tillbaka in i uppsamlingsområdet bredvid banan när det blivit omstart.

ATG Play har gjort en bra sak; här är en egen fil som är åtta minuter och tio sekunder lång (så lång tid tog det från ”klart” i första startförsöket tills loppet äntligen kom iväg) på startstrulet. Mycket bra tv, om man säger så!

Björn Goop gjorde som han gjorde i starten för att maximera sin hästs möjligheter och det gjorde han sedan helt sagolikt bra resten av loppet. Vilken superstyrning! Rätt värderad varenda meter, och när jag nu tittat om på loppet några gånger upptäckte jag en detalj som jag inte såg i stridens hetta i söndags: När Charly du Noyer galopperade utvändigt ledaren in på upploppet hade Örjan Kihlström för bråkdelen av en sekund chansen att smita ut i andraspår med Propulsion, så att denne hamnat i stort sett jämsides med Readly Express och Bold Eagle. Men Björn Goop hann blixtsnabbt styra vänster och täppa till för Propulsion, som istället fick ta sig ut bakom de två som segerstred.

Detta var en av detaljerna i en kuskprestation i världsklass både taktiskt och tempobedömningsmässigt. Att få Bold Eagle i rygg var ju egentligen sämsta tänkbara häst att få där. Men Readly Express hade styrka, toppform, och vilja att klara av Bold Eagles kortspeed, och Björn Goop gav Readly Express de bästa tänkbara förutsättningarna att kontra ut titelförsvararen.

Det här var till och med strået vassare än när Goop chockade med att bomba till spets med Timoko och på så sätt knipa det avgörande initiativet i Elitloppsfinalen förra året.

Lars G Dahlgren på twitter:

Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Nos vid nos, Propulsion dömd först med en pixel

MÖLNDAL. Propulsion mot Readly Express i Åby Stora Pris. Årets duell i travsporten. Årtiondets duell? Ja, till och med sedan milleninieskiftet? Efter 3.140 meter var de nos vid nos över mållinjen. Propulsion dömdes som vinnare, på världsrekordet 1.13,2a/3.140 meter. ’
Av
Lars G Dahlgren
Vilket lopp, vilket upplopp! Sida vid sida upploppet ner. Propulsion och Readly Express. ”The Showdown” har redan körts i år – på Åby: Foto Sidmakarn
Vilket lopp, vilket upplopp! Sida vid sida upploppet ner. Propulsion och Readly Express. ”The Showdown” har redan körts i år – på Åby: Foto Sidmakarn

Det måste ha varit ett häftigt lopp att titta på, sade Örjan Kihlström.

Ja, det var det. Ett oerhört häftigt lopp. Jag stod perfekt placerad 150 meter från mål, med bra överblick. Örjan vägrade (förstås) erkänna det, men i det läget, från 400 meter kvar ungefär och till där de passerade min position, är jag rätt säker på att Kihlström kände sig segersäker. Jorma Kontio blev tvungen att dra undan vad som gick med Readly Express i sista kurvan när Rajesh Face utvändigt ledaren inte orkade följa i tempot längre, och i rygg fick Propulsion chans att bygga upp den fart som behövdes för att på upploppet gå ut och avgöra.

Dessutom med i kalkylen: Readly Express gick med skor runt om och hade inte startat sedan mitten av juni och hade tvingats forcera i tredjespår runt första kurvan för att överta ledningen just från Propulsion, vilken blev av med ledningen mot Muscle Hustle men hann ut i andraspår tillräckligt snabbt för att svara ut Readly Express runt första böjen.

”Det var jätteviktigt, för vart skulle jag tagit vägen annars om jag inte hunnit ut där”, undrade Örjan Kihlström smått retoriskt.

Men tillbaka till segerstriden efter att Readly Expess bestämt tempot, som blev oerhört häftig. Det som hände sista 300 meterna var till sin karaktär rätt likt det som hände i Prix d’Amérique. Där var Franck Nivard i sista kurvan klar på att han hade Readly Express som i en liten ask med med Bold Eagle, men vi vet hur det gick. Nivard upptäckte att Readly Express inte gav sig, och till slut var Bold Egle utkontrad.

Nu kunde Propulsion vika ut perfekt från Readly Express rygg in på upploppet. Örjan drog första snöret. Readly Express borrade ner sig och svarade. Örjan drog andra snöret. Och nu såg det ut som om Readly Express hade någon märklig extra halskota att på teleskopvis skjuta fram och förlänga huvudet med. Propulsion fick inte grepp med tussrycket heller. Och nu, behöver det väl knappast tilläggas, var det ett smärre lufthav ner till resten av fältet.

KIhlström började mana på Readly Express och de två topphästarna skar mållinjen precis samtidigt, via 1.08,7 sista 500 meterna. Lång andlös väntan bland de (endast) 5.700 åskådarna och till slut ropades Propulsion ut som vinnare med någon enstaka pixel.

”Före loppet hade jag gärna tagit dött lopp…Men nu är jag ju glad att de inte dömde det. Och, nej, jag var inte säker på seger i sista kurvan, fast det var Propulsion jag körde och fast han kändes kanonfin där. Jag visste ju att det var Readly Express framför och han ger sig aldrig. Det gjorde han inte nu heller, men nu har vi i alla fall lyckats besegra honom en gång. Om någon skulle göra det var väl Propulsion”, summerade Örjan Kihlström.

Lars G Dahlgren på twitter:

Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Att dela Halmstads V75-lördag hade varit det bästa

Halmstadtravet kör på lördag den svåraste V75-omgången någonsin. Den avgörs samma tid som Sverige spelar VM-kvartsfinal i fotboll mot England. Halmstad och ATG kunde ha flyttat V75-loppen. Men valde att inte göra det.
Av
Lars G Dahlgren

Halmstadtravets V75-tävlingar på lördag kommer självklart helt i kläm och skymundan för allmänhetens intresse sedan Sverige igår eftermiddag slagit ut Schweiz i åttondelsfinalen i fotbolls-VM. Kvartsfinalen mot England, den hetaste matchen i svensk fotboll sedan VM-sommaren 1994 då Sverige mötte Rumänien i VM-kvartsfinal, spelas på lördag klockan 16:00. Halmstads tävlingar börjar klockan 14:45 med V75-1 klockan 16:20. Det blir liksom inte så mycket värre.

”Vi har ältat det här fram och tillbaka. Men vi bestämde oss för att köra tävlingarna enligt det planerade och normala V75-dagsschemat”, säger Halmstadtravets sportchef Jan-Olof Molin.

”Det är en sammanvägd bedömning. Nu försöker vi med gemensamma krafter göra det här till en fest med både trav och fotboll”, säger ATG:s kommunikationschef Patrik Brissman.

Nu försöker vi med gemensamma krafter göra det här till en fest med både trav och fotboll

Att flytta tävlingarna till tidig eftermiddag och ha ”kört klart” till kvartsfinalen har sina klara nackdelar; i vart fall när det inte kunde bestämmas och kommuniceras innan anmälningarna gjordes i söndags och programmen trycktes. Att flytta allt till sen kväll, med första start typ 18:45 (man måste ta med i beräkningen att det kan bli förlängning i fotbollsmatchen) hade också haft nackdelar.

”Helt klart. Båda de alternativen kan sägas drabba såväl de aktiva med hästarna som vår publik. Att köra tidigt på eftermiddagen hade inneburit kommunikationsutmaningar, det är risk att det inte gått fram till alla. Och att flytta till sent på kvällen ställer till det för de som har långt hem, både med hästar de startat och för publiken”, säger Jan-Olof Molin.

Men så fanns det också en medelväg som måste bektraktas som gyllene, och som det faktiskt är märkligt att man nu när Sverige gick till kvartsfinal med kort varsel bestämmer sig för att göra:

Köra de fyra första loppen som planerat med första start 14:45. Fjärde loppet går 15:51…perfekt innan avspark i Ryssland. Sedan råkar det komma en fiktiv regnstorm som tvingar banan att göra ett uppehåll med V75-loppen till klockan 18:45!

”Att ha delat tävlingsdagen på det sättet är en bra idé, den tilltalar mig. Men att göra så skulle vara att låta de som kommer till Sprintermästarmeetinget för travets skull få stå tillbaka för de som är intresserade av fotbollen. Så beslutet blev att behålla loppschemat som det är”, säger Jan-Olof Molin.

Att ha delat tävlingsdagen på det sättet är en bra idé, den tilltalar mig

Att den enorma krocken arrangörsmässigt för Halmstadtravets del diskuterats ingående de senaste dagarna råder det ingen tvekan om, med både ATG och Svensk Travsport inblandat. Det handlar trots allt om en av de viktigaste (sommar)tävlingsdagarna på hela året.

”Det stora problemet var att åttondelsfinalen spelades igår (läs: tisdag). Om vi vetat i söndags, när anmälningarna till V75-dagen gjordes, att Sverige skulle spela kvartsfinal klockan 16:00 på lördag hade vi kunnat ändra starttiden för tävlingarna enklare”, säger Jan-Olof Molin.

Nu ska man göra bästa möjliga av situationen. Starten av några V75-loppen justeras några minuter för att bättre passa in i fotbollsmatchens 90 minuter (om det inte blir förlängning förstås). Halmstadtravet sätter dessutom upp två extra storbildsskärmar på publikplats där Sverige-England-matchen visas.

”Det är svårt att veta vad det här innebär. Vissa säger att vi är helt chanslösa och att det kommer att drabba oss hårt att köra V75-omgången samtidigt som Sveriges kvartsfinal spelas. Andra säger att det här blir ju det perfekta arrangemanget; att kunna se både travet och fotbollen på travbanan och att det därför kommer massor med folk. Vi valde vägen att försöka kombinera travet och fotbollen till en helhetsupplevelse för vår stora Sprintermästarpublik och det är först efteråt när vi ser hur det blev som vi kan dra slutsatsen om vi tänkte rätt eller fel”, säger Jan-Olof Molin.

Det är först efteråt när vi ser hur det blev som vi kan dra slutsatsen om vi tänkte rätt eller fel

Lars G Dahlgren på twitter:

Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Publikrekord under midnattssol

BODEN. Att konkurrera med fotbolls-VM är inte lätt för en travbana. Boden lyckades dock alldeles utmärkt med sitt midnatts-V75-trav och satte nytt publikrekord, 11.090 personer. Men så fick man också draghjälp av det viktigaste av allt – solen som sken på Norrbottens Stora Pris-hästarna.
Av
Lars G Dahlgren

Efter två år med väderotur blev midnattstravet i år precis som det ska vara. En underbart skön junikväll då det ”nordiska ljuset” skiner som allra mest magiskt och starkt.

Fakta

Rätt V75-rad

5–11–2–6–2–11–10
Utdelning:
Sju rätt: 35.518 kr
Sex rätt: 214 kr
Fem rätt: 26 kr
V75-omsättning: 90.401.892 kr
Publiksiffra: 11.090

Expandera

Qahar Q.C:s (e. Scipion du Goutier – Mumma Q.C.) enorma styrka avgjorde silverdivisionsförsöket. Ulf Ohlsson sökte sig fram utvändigt ledaren så snart han kunde med den entaktade sjuåringen och sedan gällde det inte att förvivra sig för att undvika att Qahar Q.C. skulle galoppera. In på upploppet hade Linus Boy klart övertag, men Qahar Q.C. kom tillbaka sista 100 meterna och kontrade till vinst på 1.13,1a/2.640.

– Även om Kims häst (alltså Linus Boy, körd av Kim Eriksson, reds.anm.) var klart före in på upploppet kände jag mig inte slagen. Qahar Q.C:s starkaste bit är den sista, sade Ulf Ohlsson.

Qahar Q.C. tog sin 13:e seger sedan han kom till Catarina Lundström och Stefan Melander hösten 2016. Tio av dem är tagna på 2.640 eller 3.140 meter.

Femårige USA-importen Dice Man (e. S.J.’s Caviar – International Red) kom igenom bra från bakspår och vann sin V75-debut i bronsdivisionen på 1.12,5a/1.640. Fyraårige Cargo Door (e. Gigant Neo – Euro Candy) fick tåga i andraspår utan draghjälp i 2.640 meter, och redde ut det med glans på 1.14,1 i klass II-försöket. Björn Goop respektive Örjan Kihström körde dessa två Stefan Melander-tränade hästar.

Fame Boko (e. Virgill Boko – Michaela November), av nederländsk härkomst, är ett intressant nyförvärv hos Per Lennartsson. Två starter där har gett två segrar och nu gick hon riktigt rejält med attack i tredjespår redan 1.300 meter från mål fram till vinst på 1.13,4/2.160.

En syskondubbel på rikstotonivån hör inte till vanligheterna. Men nu hände det. Mr Golden Quick vann klass I-försöket på 1.13,2a/2.140 och Miss Golden Quick stodivisionen på 1.14,3/2.160. Båda är efter Make It Happen och Indian Quick D.K., båda ägs av Antti Mykkänen med flera, båda tränas av Mika Haapakangas och båda kördes av finska kuskstjärnskottet Santtu Raitala som det gick att läsa om i torsdagsutgåvan av Sulkysport.

Norska kallblodet Pave Faks (e. Järvsöfaks – Pave Eldmina) är ute på en svensk turné som började med V75-loppet i Östersund förra veckan, fortsatte till Boden den här och sedan avslutas i midsommar på Skelleftetravet. John Mogset har Pave Faks ordentligt i ordning och han var överlägsen för Ove A Lindqvist på 1.24,4/2.140.

Tidigt på kvällen sattes nytt banrekord för fyraåringar, 1.12,1a/1.640 meter, av Petri Salmela-tränade och Jorma Kontio-körda Eurythmic Sisu (e. Quite Easy U.S. – Melody Sahbra), vilken drog nytta av att det blev hård körning om ledningen mitt i loppet mellan Rubio och Selmer I.H.

Lars G Dahlgren på twitter:

Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017