Fokustema
Krönika
Läs senare

Ringostarr Trebs perfekta dag

Ringostarr Treb är som född och gjord för att springa sprinterlopp med bilstart. Elitloppsdagen 2018 var hans och ingen annans.
Av
Lars G Dahlgren
Ringostarr Treb. Foto Mia Törnberg
Ringostarr Treb. Foto Mia Törnberg

Seger i både förstök och final. 1.10,8 med krafter i försöket, 1.09,0 i finalen. Fast inte på det sätt som man kanske tänkte sig. Pastore Bob var snabbare från start än Ringostarr Treb i både försök och final. I försöket släppte Johan Untersteiner till Halmstadkollegan Wim Paal. I finalen lät Paal Pastore Bob bomba på där framme, tog i lagom tid plats utvändigt ledaren och såg sedan snett till höger om sig hur Propulsion fick för långt fram för att hans superspurt (1.07 sista 800 meterna) skulle räcka längre än till andraplatsen.

Han har varit tvåa i Eltitloppet två år i följd nu, Propulsion.

Själv minns jag Wim Paal från när han ung och okänd vände ut och in på ett fält med Dizam Speed i Sweden Cup en Elitlpppshelg på 1980-talet. Drygt 30 år senare krönte den tyske globetrottern – som ni kan läsa om i ett stort reportage i Sulkysports Elitloppsutgåvaa – sin karriär med Elitloppsseger,

Ringostarr Tren har funnits hos Jerry Riordan i precis ett år. Han blev kvar i Sverige hos Jerry efter Sweden Cup förra året och var egentligen redan i första starten – Halmstads gulddivision Sprintermästarhelgen – förbättrad från en redan väldigt hög nivå. ”A hell of a horse”, som Jerry gärna benämner honom.

– Som jag såg det var chansen att vinna Elitloppet att Bold Eagle gjorde ett misstag. Så blev det, sade Jerry Riordan.

Luften gick annars i stor utsträckning tyvärr ur årets Elitlopp innan första försöket ens startat. Hästarna var på banan i över 20 minuter från defileringen till att första försöksheatet äntligen kom iväg. Det kan egentligen inte bli värre. Då hade den redan i värmningen vådligt, intill övertändning laddade, Bold Eagle stressat och löddret upp sig så pass att Elitloppsfavoriten kunde strukits för att han inte längre var i tävlingsmässigt skick.

Det sorgliga är att detta kunde undvikits om Solvallas startpersonal agerat med lite känsla för situationen och vilka ekipage som befann sig på banan.

Urspårningen började när startpersonalen bröt första uppkörningen till bilen för att Maori Time inte var på rätt sida startbilen. Det kunde man gott haft överseende med.

Sedan blev det bara värre och värre. När det redan strulat så länge att hästarna varit på banan långt över tio minuter tog startpersonalen omstart för att Björn Goop-körde Dreammoko varit för dåligt ansluten.

En skandalomstart. Vingarna fälldes in, bilen körde undan och Bold Eagle brände tillsammans med Rajesh Face iväg. Dessutom galopperade ”syndaren” Dreammoko. Att omstarten var felaktigt tagen visas också av att Björn Goop inte bötfälldes för att ha orsakat den.

”För omstarten i detta lopp utgår ingen bestraffning till Björn Goop, starten avbröts pga att startpersonalen bedömde att det fanns en risk för flygande start efter att Dreammoko galopperat vid uppkörning till bilen”, står det på resultatlistan från detta försök.

Här hade som jag ser startpersonalen två val: antingen blåsa av tidigt (typ när hästarna var vid 700-meterspålen) för att Dreammoko inte var korrekt ansluten, innebärande att bilen saktat ner med vingarna utfällda. Eller låta starten gå. Nu blev det totalfel; avblåst och infällda startbilsvingar.

Rajesh Face och Bold Eagle körde närmare ett halvvarv innan kuskarna förstod att det var omstart. Efter den repan var Bold Eagle (och för den delen också Rajesh Face) redan i praktiken borta och kusken Franck Nivards försök att tillsammans med skötaren Hugues Monthule lugna ner stackars Bold Eagle som nu sprutade svett med till synes varenda nervtråd utanpå kroppen – tränaren Sébastien Guarato sågs inte av någonstans – helt chanslösa.

Att Bold Eagle galopperade in i första kurvan när loppet efter fem (!) återkallade/avbrutna försök äntligen kom iväg var nog lika bra för hästens skull. Det såg ut och kändes som han ”redan gjort sitt Elitlopp” då.

I vintras i Preix d’Amérique var det också en startskandal då det tog uppåt tio minuter innan fältet äntligen släpptes. Här handlade det om mer än 20 minuters vistelse på banan för hästarna och det hade inte behövt vara något strul alls – om startpersonalen bara visat lite känsla för situationen och haft överseende med att Maori Time kom från fel håll mot bilen första gången det kallades till start.

Lars G Dahlgren på twitter:

solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 Aug
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

Nos vid nos, Propulsion dömd först med en pixel

MÖLNDAL. Propulsion mot Readly Express i Åby Stora Pris. Årets duell i travsporten. Årtiondets duell? Ja, till och med sedan milleninieskiftet? Efter 3.140 meter var de nos vid nos över mållinjen. Propulsion dömdes som vinnare, på världsrekordet 1.13,2a/3.140 meter. ’
Av
Lars G Dahlgren
Vilket lopp, vilket upplopp! Sida vid sida upploppet ner. Propulsion och Readly Express. ”The Showdown” har redan körts i år – på Åby: Foto Sidmakarn
Vilket lopp, vilket upplopp! Sida vid sida upploppet ner. Propulsion och Readly Express. ”The Showdown” har redan körts i år – på Åby: Foto Sidmakarn

Det måste ha varit ett häftigt lopp att titta på, sade Örjan Kihlström.

Ja, det var det. Ett oerhört häftigt lopp. Jag stod perfekt placerad 150 meter från mål, med bra överblick. Örjan vägrade (förstås) erkänna det, men i det läget, från 400 meter kvar ungefär och till där de passerade min position, är jag rätt säker på att Kihlström kände sig segersäker. Jorma Kontio blev tvungen att dra undan vad som gick med Readly Express i sista kurvan när Rajesh Face utvändigt ledaren inte orkade följa i tempot längre, och i rygg fick Propulsion chans att bygga upp den fart som behövdes för att på upploppet gå ut och avgöra.

Dessutom med i kalkylen: Readly Express gick med skor runt om och hade inte startat sedan mitten av juni och hade tvingats forcera i tredjespår runt första kurvan för att överta ledningen just från Propulsion, vilken blev av med ledningen mot Muscle Hustle men hann ut i andraspår tillräckligt snabbt för att svara ut Readly Express runt första böjen.

”Det var jätteviktigt, för vart skulle jag tagit vägen annars om jag inte hunnit ut där”, undrade Örjan Kihlström smått retoriskt.

Men tillbaka till segerstriden efter att Readly Expess bestämt tempot, som blev oerhört häftig. Det som hände sista 300 meterna var till sin karaktär rätt likt det som hände i Prix d’Amérique. Där var Franck Nivard i sista kurvan klar på att han hade Readly Express som i en liten ask med med Bold Eagle, men vi vet hur det gick. Nivard upptäckte att Readly Express inte gav sig, och till slut var Bold Egle utkontrad.

Nu kunde Propulsion vika ut perfekt från Readly Express rygg in på upploppet. Örjan drog första snöret. Readly Express borrade ner sig och svarade. Örjan drog andra snöret. Och nu såg det ut som om Readly Express hade någon märklig extra halskota att på teleskopvis skjuta fram och förlänga huvudet med. Propulsion fick inte grepp med tussrycket heller. Och nu, behöver det väl knappast tilläggas, var det ett smärre lufthav ner till resten av fältet.

KIhlström började mana på Readly Express och de två topphästarna skar mållinjen precis samtidigt, via 1.08,7 sista 500 meterna. Lång andlös väntan bland de (endast) 5.700 åskådarna och till slut ropades Propulsion ut som vinnare med någon enstaka pixel.

”Före loppet hade jag gärna tagit dött lopp…Men nu är jag ju glad att de inte dömde det. Och, nej, jag var inte säker på seger i sista kurvan, fast det var Propulsion jag körde och fast han kändes kanonfin där. Jag visste ju att det var Readly Express framför och han ger sig aldrig. Det gjorde han inte nu heller, men nu har vi i alla fall lyckats besegra honom en gång. Om någon skulle göra det var väl Propulsion”, summerade Örjan Kihlström.

Lars G Dahlgren på twitter:

solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 Aug
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

Att dela Halmstads V75-lördag hade varit det bästa

Halmstadtravet kör på lördag den svåraste V75-omgången någonsin. Den avgörs samma tid som Sverige spelar VM-kvartsfinal i fotboll mot England. Halmstad och ATG kunde ha flyttat V75-loppen. Men valde att inte göra det.
Av
Lars G Dahlgren

Halmstadtravets V75-tävlingar på lördag kommer självklart helt i kläm och skymundan för allmänhetens intresse sedan Sverige igår eftermiddag slagit ut Schweiz i åttondelsfinalen i fotbolls-VM. Kvartsfinalen mot England, den hetaste matchen i svensk fotboll sedan VM-sommaren 1994 då Sverige mötte Rumänien i VM-kvartsfinal, spelas på lördag klockan 16:00. Halmstads tävlingar börjar klockan 14:45 med V75-1 klockan 16:20. Det blir liksom inte så mycket värre.

”Vi har ältat det här fram och tillbaka. Men vi bestämde oss för att köra tävlingarna enligt det planerade och normala V75-dagsschemat”, säger Halmstadtravets sportchef Jan-Olof Molin.

”Det är en sammanvägd bedömning. Nu försöker vi med gemensamma krafter göra det här till en fest med både trav och fotboll”, säger ATG:s kommunikationschef Patrik Brissman.

Nu försöker vi med gemensamma krafter göra det här till en fest med både trav och fotboll

Att flytta tävlingarna till tidig eftermiddag och ha ”kört klart” till kvartsfinalen har sina klara nackdelar; i vart fall när det inte kunde bestämmas och kommuniceras innan anmälningarna gjordes i söndags och programmen trycktes. Att flytta allt till sen kväll, med första start typ 18:45 (man måste ta med i beräkningen att det kan bli förlängning i fotbollsmatchen) hade också haft nackdelar.

”Helt klart. Båda de alternativen kan sägas drabba såväl de aktiva med hästarna som vår publik. Att köra tidigt på eftermiddagen hade inneburit kommunikationsutmaningar, det är risk att det inte gått fram till alla. Och att flytta till sent på kvällen ställer till det för de som har långt hem, både med hästar de startat och för publiken”, säger Jan-Olof Molin.

Men så fanns det också en medelväg som måste bektraktas som gyllene, och som det faktiskt är märkligt att man nu när Sverige gick till kvartsfinal med kort varsel bestämmer sig för att göra:

Köra de fyra första loppen som planerat med första start 14:45. Fjärde loppet går 15:51…perfekt innan avspark i Ryssland. Sedan råkar det komma en fiktiv regnstorm som tvingar banan att göra ett uppehåll med V75-loppen till klockan 18:45!

”Att ha delat tävlingsdagen på det sättet är en bra idé, den tilltalar mig. Men att göra så skulle vara att låta de som kommer till Sprintermästarmeetinget för travets skull få stå tillbaka för de som är intresserade av fotbollen. Så beslutet blev att behålla loppschemat som det är”, säger Jan-Olof Molin.

Att ha delat tävlingsdagen på det sättet är en bra idé, den tilltalar mig

Att den enorma krocken arrangörsmässigt för Halmstadtravets del diskuterats ingående de senaste dagarna råder det ingen tvekan om, med både ATG och Svensk Travsport inblandat. Det handlar trots allt om en av de viktigaste (sommar)tävlingsdagarna på hela året.

”Det stora problemet var att åttondelsfinalen spelades igår (läs: tisdag). Om vi vetat i söndags, när anmälningarna till V75-dagen gjordes, att Sverige skulle spela kvartsfinal klockan 16:00 på lördag hade vi kunnat ändra starttiden för tävlingarna enklare”, säger Jan-Olof Molin.

Nu ska man göra bästa möjliga av situationen. Starten av några V75-loppen justeras några minuter för att bättre passa in i fotbollsmatchens 90 minuter (om det inte blir förlängning förstås). Halmstadtravet sätter dessutom upp två extra storbildsskärmar på publikplats där Sverige-England-matchen visas.

”Det är svårt att veta vad det här innebär. Vissa säger att vi är helt chanslösa och att det kommer att drabba oss hårt att köra V75-omgången samtidigt som Sveriges kvartsfinal spelas. Andra säger att det här blir ju det perfekta arrangemanget; att kunna se både travet och fotbollen på travbanan och att det därför kommer massor med folk. Vi valde vägen att försöka kombinera travet och fotbollen till en helhetsupplevelse för vår stora Sprintermästarpublik och det är först efteråt när vi ser hur det blev som vi kan dra slutsatsen om vi tänkte rätt eller fel”, säger Jan-Olof Molin.

Det är först efteråt när vi ser hur det blev som vi kan dra slutsatsen om vi tänkte rätt eller fel

Lars G Dahlgren på twitter:

solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 Aug
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

Publikrekord under midnattssol

BODEN. Att konkurrera med fotbolls-VM är inte lätt för en travbana. Boden lyckades dock alldeles utmärkt med sitt midnatts-V75-trav och satte nytt publikrekord, 11.090 personer. Men så fick man också draghjälp av det viktigaste av allt – solen som sken på Norrbottens Stora Pris-hästarna.
Av
Lars G Dahlgren

Efter två år med väderotur blev midnattstravet i år precis som det ska vara. En underbart skön junikväll då det ”nordiska ljuset” skiner som allra mest magiskt och starkt.

Fakta

Rätt V75-rad

5–11–2–6–2–11–10
Utdelning:
Sju rätt: 35.518 kr
Sex rätt: 214 kr
Fem rätt: 26 kr
V75-omsättning: 90.401.892 kr
Publiksiffra: 11.090

Expandera

Qahar Q.C:s (e. Scipion du Goutier – Mumma Q.C.) enorma styrka avgjorde silverdivisionsförsöket. Ulf Ohlsson sökte sig fram utvändigt ledaren så snart han kunde med den entaktade sjuåringen och sedan gällde det inte att förvivra sig för att undvika att Qahar Q.C. skulle galoppera. In på upploppet hade Linus Boy klart övertag, men Qahar Q.C. kom tillbaka sista 100 meterna och kontrade till vinst på 1.13,1a/2.640.

– Även om Kims häst (alltså Linus Boy, körd av Kim Eriksson, reds.anm.) var klart före in på upploppet kände jag mig inte slagen. Qahar Q.C:s starkaste bit är den sista, sade Ulf Ohlsson.

Qahar Q.C. tog sin 13:e seger sedan han kom till Catarina Lundström och Stefan Melander hösten 2016. Tio av dem är tagna på 2.640 eller 3.140 meter.

Femårige USA-importen Dice Man (e. S.J.’s Caviar – International Red) kom igenom bra från bakspår och vann sin V75-debut i bronsdivisionen på 1.12,5a/1.640. Fyraårige Cargo Door (e. Gigant Neo – Euro Candy) fick tåga i andraspår utan draghjälp i 2.640 meter, och redde ut det med glans på 1.14,1 i klass II-försöket. Björn Goop respektive Örjan Kihström körde dessa två Stefan Melander-tränade hästar.

Fame Boko (e. Virgill Boko – Michaela November), av nederländsk härkomst, är ett intressant nyförvärv hos Per Lennartsson. Två starter där har gett två segrar och nu gick hon riktigt rejält med attack i tredjespår redan 1.300 meter från mål fram till vinst på 1.13,4/2.160.

En syskondubbel på rikstotonivån hör inte till vanligheterna. Men nu hände det. Mr Golden Quick vann klass I-försöket på 1.13,2a/2.140 och Miss Golden Quick stodivisionen på 1.14,3/2.160. Båda är efter Make It Happen och Indian Quick D.K., båda ägs av Antti Mykkänen med flera, båda tränas av Mika Haapakangas och båda kördes av finska kuskstjärnskottet Santtu Raitala som det gick att läsa om i torsdagsutgåvan av Sulkysport.

Norska kallblodet Pave Faks (e. Järvsöfaks – Pave Eldmina) är ute på en svensk turné som började med V75-loppet i Östersund förra veckan, fortsatte till Boden den här och sedan avslutas i midsommar på Skelleftetravet. John Mogset har Pave Faks ordentligt i ordning och han var överlägsen för Ove A Lindqvist på 1.24,4/2.140.

Tidigt på kvällen sattes nytt banrekord för fyraåringar, 1.12,1a/1.640 meter, av Petri Salmela-tränade och Jorma Kontio-körda Eurythmic Sisu (e. Quite Easy U.S. – Melody Sahbra), vilken drog nytta av att det blev hård körning om ledningen mitt i loppet mellan Rubio och Selmer I.H.

Lars G Dahlgren på twitter:

solvallahf.se/bloggen?target… Om Stockholms Travsällskap driver ”sina hästägares” idéer blir det nog livat om tävlingsprogrammet i höst igen.
@larsgdahlgren - 19 Aug
Extrautredningen om hästsportens finansiering från 2019 går igång inom kort. ”Olika lösningar är tänkbara”, säger civilminister Shekarabi.
@larsgdahlgren - 5 Apr
Sprang Day or Night In banrekord 1.09,6 idag på Hd? Nej, jag tror att mellantiderna stämmer och att segertiden är ngnstans 1.10,1-1.10,3.
@larsgdahlgren - 2 Apr
Kul när det Sulkysports krönikörer lyfter fram väcker genklang i andra medier. Både Expressen och Trav365 hakar på… twitter.com/i/web/status/9…
@larsgdahlgren - 22 Mar
En bild från startkaoset i Prix dAmerique; gaby Gelormini blev biten i axeln! Förövaren okänd. pic.twitter.com/OFGGJBfotv
@larsgdahlgren - 28 Jan