Fokustema
Krönika
Läs senare

Sämsta möjliga beslut

Det känns som att någon borde lägga in veto. Veto mot att Solvalla ska köra 35 tisdagar nästa år som ”fast tävlingsdag”.
Av
Lars G Dahlgren

Jag känner deja-vu från 2013 när beslutet om X-pressen togs. Ingen förstod konsekvenserna, att upplägget helt slog sönder storbanornas tävlingsstruktur, med förödande resultat för banpubliksupplevelsen. Nu gör man samma sak en gång till eftersom sax-xpressen ska vara kvar på onsdagar, och sveper dessutom som en konsekvens av att Solvalla (rättmätigt) helruttnat på att vara saxförstört ned Jägersro, plus Axevalla och Sundbyholm i avgrunden. Det är att göra redan ont ännu värre för hela systemet .

Någon borde alltså lägga in veto. Av de tre alternativ som presenterats som lösning på tävlingsprogrammet 2018, innebärande att Solvalla skulle få ”egen dag”, är just det man nu valde, att Solvalla skulle få tisdagar och vara fortsatt saxbana onsdagar tillsammans med Åby, Jägersro och Bergsåker, den mest bärsärkargående elefanten i porslinsbutiken.

Storbanorna ska alltså fortsätta att leva under det ur arrangörssynpunkt förödande xpress-konceptet 45 onsdagar om året. Det som är knuten, roten till att det ens är ett problem, friktioner, konflikter mellan banor och olika intressen, i att göra ett tävlingsprogram där de som är aktiva med hästarna känner att det är roligt att vara med. Jag tar mig friheten att citera ur ett läsarbrev som publicerats på trottosport.se skrivet av en 26-årig hästägare som beskriver hur det var när hans häst vann ett V86-lopp:

”Vi är nästan alltid på plats allihopa. Även en gång när det var start på Solvalla V86 och just xpress. Förhoppningarna innan var ganska goda att vara bland dom tre första och allt löste sig och han lyckades vinna ganska lätt.

Men nu till saken för det första så var det helt värdelöst att vara på plats och följa V86, det var helt tomt på publikplats, följa spelet V86 via en tv kändes helt iskallt och för att inte tala om som ägare att gå in i vinnarcirkeln på nationalarenan och inte se enda person på plats. Ska det fortsätta såhär så har jag svårt att se hur vi ska kunna locka nya människor att gå på trav och framförallt hur ska vi kunna lyckas locka nya hästägare.”

Axevalla och Eskilstuna har också – föga förvånande – protesterat mot det förslag som nu beslutats. Jägersro skickade till och med brev till ST där man klargjorde att Jägersro inte ville köra samtidigt som Solvalla.

Nu blir det ungefär så här: Solvalla ska ha 35 tisdagar, med dominant position. Det skickar ut 13 V64-dagar på Jägersro, 13 på Sundbyholm och elva på Axevalla (37 V64-dagar sammanlagt) som ett bondeoffer från schackbädet där det är tydligt att ATG:s vd Hasse Skarplöth är kungen.

Det blir 17 tisdagar kvar som inte är Solvallas att pussla in Jägersro, Axevalla och Sundbyholm på gällande att så gott det går rädda deras inarbetade tisdagsposition. De tre banorna kör i år tillsammans 75 tisdagstävlingar varav alltså 37 är V64. De kanske lyckas trycka in hälften av de där 75 dagarna mot/runt Solvallas tisdagar. Kvar blir 35-40 dagar då de ska klampa in på andra (mellan)banors dagar.

I nyhetstexten på travsport.se där beslutet beskrivs står att ”det finns även utrymme att öka lunchtävlandet om banan önskar det” avseende Jägersro. Ursäkta, men för mig är det ungefär som att ge matrester från tallriken till hunden.

Som sagt: 2013-beslutet om xpress slog sönder Solvalla, Åby, Jägersro och Bergsåker till att bli totalt publiktomma arenor de 45 onsdagar per år xpressen rullar. Nu ger man Solvalla chansen att så nya frön och börja bygga upp sig igen med de här 35 tisdagarna men då bankar man – tror jag – istället Jägersro, Axevalla och Sundbyholm ur brädet och alla storbanorna ska fortsätta att ha ur publiksynpunkt stendöda saxonsdagar.

Elefanten kom in i porslinsbutiken en gång till.

Lars G Dahlgren på twitter:

Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
När Propulsions segertid 1.08,0 kom upp på tavlan kändes det helt orealistiskt (fortfarande när det korrigerats till 1.08,1)! Vilket lopp!!
@larsgdahlgren - 25 Jul 2017
Och Johnny Takter fyllde på: "Readly Express kunde ha kapat On Track Piratens världsrekord idag".
@larsgdahlgren - 22 Jul 2017
"Readly Express är en av världens bästa hästar", sa Björn Goop i Tv12 direkt efter Axevallalöpning. 1.11,7a/2.640 i gulddebuten. Magnifikt!
@larsgdahlgren - 22 Jul 2017
Readly Express! Vilken årsdebut!!
@larsgdahlgren - 10 Jul 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Att sköta sitt kuskjobb kan vara att INTE starta

Jag var inte på plats på Vincennes idag. Och det är väldigt lätt att döma och kritisera med facit i hand. Likväl: När klippet på hur Alfas da Vinci såg ut före loppet dök upp i mitt flöde på sociala medier sved det till långt in i hjärtat. Såg Alfas da Vinci så uppenbart framhalt ut…och Björn Goop inte strök hästen… Björn, du är oerhört mycket mer professionell och bättre än så. Det här var nog det största felbeslut du fattat i hela din karriär.
Av
Lars G Dahlgren

Alfas da Vincis färd till de evigt gröna ängarna på Vincennes i eftermiddags var en sådan där sak som får en att tappa lusten för hästsport, travsport, ja sport överhuvudtaget. Och man tänker: Varför skedde det? Kunde det undvikits?

Först var det inte mer än en slumpmässig olycka. En allvarlig skada som plötsligt bara sker. Kan hända när som helst, var som helst,

Men så kom en tweet, upplagd av Jérémy Levy (@cygnus_21) som är journalist på franska facktidningen Paris Turf, på hur Alfas da Vinci rörde sig strax innan loppet, i provstarter. Det behövs ingen veterinärexamen, eller för den delen travtränarexamen, för att se att Alfas da Vinci var (fram)halt.

Och då är vi där. Det som hände i slutskedet av loppet, att Alfas da Vincis ena framben vek sig under honom, KUNDE ha undvikits,

Vincennes är vidsträckt. Provstarterna sker ”uppe i tarmen” en bra bit från stallbacken, där hästens skötare och oftast tränare (så var inte fallet denna dag, Alfas da Vincis tränare Joakim Lövgren var inte på Vincennes), befinner sig, I Sverige hade – förutsätter jag – varenda banveterinär reagerat på Alfas da Vincis sätt att röra sig, och så hade det mynnat ut i en kommunikation med kusken som – hoppas jag – slutat med att hästen strukits.

Nu var det franska förutsättningar som gällde och hur det fungerar är solklart: Tränaren (i det här fallet inte på plats på banan) ställer hästen till (låne)kuskens förfogande som har fullt ansvar för det som sedan händer när hästen kommit upp på banan och joggar upp mot startområdet. Det är då endast den som sitter i sulkyn som utifrån sin kompetens och erfarenhet kan bedöma hästens status inför att den om några minuter ska göra maxprestation.

Det är då endast den som sitter i sulkyn som utifrån sin kompetens och erfarenhet kan bedöma hästens status

Björn Goop hade inte kört Alfas da Vinci tidigare, och det inverkade sannolikt på det som nu skedde i en förödande riktning. Björn visste inte hur Alfás da Vinci normalt känns och uppträder. Likväl: Björn Goop är ett superproffs, en av världens absolut främsta i sin yrkesutövning, och med det följer också höga krav. Det är därför han blir anlitad till just sådana uppdrag han hade på Vincennes med Alfas da Vinci idag.

 

Björn Goop är ett superproffs, en av världens absolut främsta i sin yrkesutövning, och med det följer också höga krav

Det är det som gör Alfas da Vincis hemska öde ännu mer frustrerande: Björn; du är bättre än så här. Före-loppet-bilderna har framkallat litervis med tårar ikväll från hästälskare, travälskare, som alla ser vad du uppenbart varken kände eller förstod, eller inte ville ta beslutet om: Alfas da Vinci borde inte ha startat. I alla de tiotusentals lopp och med alla tusentals hästar du kört, Björn, så fattade du idag din karriärs sämsta beslut. Att köra Alfas da Vinci till starten istället för till stallbacken.

Visst, det här är skrivet med facit i hand, när vi vet vad som skedde. Det gäller samtidigt att lära sig något. Jag hoppas varenda kusk, varenda catchdriver, varenda tränare, tar ett djupt andetag och lovar sig själv som nyårslöfte; känns min häst halt, ser min häst halt ut, då stryker jag. Även om någon sagt ”det där är normalt för den hästen”.

Döm aldrig en banveterinär som kör ut en häst som ser dålig även om de som är inblandade i hästen dagligdags säger ”det är så den ser ut”. Ser en häst dålig/halt ut ska den inte starta. Det är att vara släpphänt med sådana saker som någonstans till slut får den konsekvens som blev Alfas da Vincis hemskt tragiska öde idag.

Det är att vara släpphänt med sådana saker som någonstans till slut får den konsekvens som blev Alfas da Vincis hemskt tragiska öde idag.

Att köra av banan med en häst som inte känns bra, inte ser bra ut, är att sätta hästen i centrum. Det är ett därför ett beslut som i varje läge är immunt mot kritik. Varenda startförbud som sätts efter ett lopp för att hästen inte bedöms ha varit tävlingsmässig är ur hästens synvinkel ett misslyckande, om den såg ”dålig” ut redan innan loppet. Tyvärr tror jag att det fungerar lite för mycket så numera; man låter hästar starta och om det man misstänker före loppet besannas i detsamma så sätts (av banveterinär/måldomare) startförbud i 10-20 dagar, och så tycker man att man gjort sitt (djurskyddande) jobb,.

Titta då på före-loppet-klippet på Alfas da Vinci igen. Och inse att det viktigaste är att ingripa FÖRE loppet. Inte EFTER. Gäller alla. Tränare, kuskar, och i Sverige banveterinärer. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

 

inse att det viktigaste är att ingripa FÖRE loppet. Inte EFTER.

Lars G Dahlgren på twitter:

Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
När Propulsions segertid 1.08,0 kom upp på tavlan kändes det helt orealistiskt (fortfarande när det korrigerats till 1.08,1)! Vilket lopp!!
@larsgdahlgren - 25 Jul 2017
Och Johnny Takter fyllde på: "Readly Express kunde ha kapat On Track Piratens världsrekord idag".
@larsgdahlgren - 22 Jul 2017
"Readly Express är en av världens bästa hästar", sa Björn Goop i Tv12 direkt efter Axevallalöpning. 1.11,7a/2.640 i gulddebuten. Magnifikt!
@larsgdahlgren - 22 Jul 2017
Readly Express! Vilken årsdebut!!
@larsgdahlgren - 10 Jul 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Två raka förluster – men inget att oroa sig för

Är Bold Eagle illa ute i sin jakt på tredje raka Prix d’Amérique-segern och i förlängningen den teoretiska möjligheten att både nå och kanske nå förbi Ourasis fyra triumfer i det största franska loppet? Har han plötsligt blivit sårbar? Nej, det är för tidigt att säga det.
Av
Lars G Dahlgren

Men medtävlarna kan i alla fall börja vädra att det kanske åtminstone finns en möjlighet. Bold Eagle har nu två raka nederlag på Vincennes,

I Masters-finalen i september fick Bold Eagle inte fatt i toppvalacken Aubrion du Gers och i Prix du Bourbonnais blev han nerspurtad av Bird Parker, en av alla de toppfina B-kullshästar som ända sedan treåringssäsongen stått i skymundan av Bold Eagle.

Söndagens Prix du Bourbonnais kan framhållas som ett toppexempel på vad fransmännens fina utveckling av Prix d’Amérique-upplägget med skrotande av det gamla ”rikast-kommer-med-systemet” betytt. Förr var Bourbonnais ett typiskt preparélopp för de största stjärnorna, som stod med 25 meters tillägg. Nu var det plattan i mattan mest hela vägen och allra mest gasade toppfemåringen Carat Williams som här hade sin förmodligen bästa möjlighet att ta en av de tre biljetterna till Pd´A som stod på spel.

Det handlade om Prix d’Amérique-tempo och Prix d’Amérique-tryck hela vägen, Carat Williams orkade inte, och fältets två vinstrikaste hästar, Bold Eagle och Bird Parker, gjorde upp om segern.

Nu får Carat Williams försöka igen med att möta bland annat Readly Express och Twister Bi i femåringsloppet Prix Tenor de Baune julafton.

Att de två rikaste hästarna tog två Prix d’Amérique-biljetter, och att det vinstrikaste stoet Billie de Montfort (har tjänat 1,5 miljoner euro) dessutom tog en biljett i Prix de Bretagne gör att de hästar som står på 1,2-1,4 miljoner euro och som när vintermeetinget började hade utgångsläget att de behövde kvala in, nu har chansen att få plats på samlad prissumma. Där finns till exempel både Daniel Rédens Wild Honey och Lionel, och för den delen också årets Prix d’Amérique-tvåa Belina Josselyn.

Förra vintern konstaterade alla att Bold Eagle inte gick att slå, eller i vart fall att ”ännu ingen kommit på hur Bold Eagle ska slås” på Vincennes. Nu har han alltså två raka förluster.

Jag köper dock rakt av både Philippe Allaires och Sébastien Guaratos omedelbara förklaringar till varför Bird Parker slog Bold Eagle. Allaire konstaterade att hästen fick den bästa starten i hela sitt liv. Normalt, för att inte säga alltid, så har den starttröge Bird Parker fått börja jaga Bold Eagle från fältets bakersta regioner i uppförsbacken och då levererat grymma slutkilometrar i 1.09-1.10-fart i vida spår utan att räcka fram. Nu hamnade han till och med framför Bold Eagle från början och förvaltade det taktiska och positionsmässiga övertaget perfekt.

Samtidigt sade Sébastien Guarato att Bold Eagle saknade lopp i kroppen. Stämmer också. Han skulle ju varit med i Prix de Bretagne och det var hela tre månader sedan han startade senast. Plus att Franck Nivards sätt att närmast kasta fram Bold Eagle till grepp via snabb attack i tredjespår i uppförsbackens andra halva också var – eller skulle vara – en riktig mjölksyrespeed för vilken normal häst som helst. Bold Eagle landade på 1.12,6/2.850 meter – en fantastiskt bra tid, det ska man komma ihåg.

Att Bird Parker spurtade förbi? ja, en frukt av en bättre resa och att Bird Parker är bättre igång just nu än vad Bold Eagle var. Därför är sannolikt ingen i kretsen runt Bold Eagle ännu så länge oroad för att superstjärnan ska vara sårbar sista helgen i januari. Normalt ska det här loppet i kroppen flytta fram hästen fornmässigt till Prix de Bourgogne nyårsafton, vilket förväntas ta honom framåt ytterligare. Och skulle det då fortfarande saknas någon liten gnutta tryck och spänst finns också Prix de Belgique två veckor före Prix d’Amérique att vässa i.

Av de fem svensktränade bidragen i Prix du Bourbonnais tog Jerry Riordans Ringostarr Treb en finalplats. Han gjorde en helgjuten insats.

Daniel Redén fick se Propulsion spurta mycket bra till fjärdeplatsen, nära att bli trea, efter en resa långt bak i fältet, Lionel hålla väldigt bra efter en tung löpning och Wild Honey spurta piggt ur sen lucka. Daniel torde ha fått precis de formsvar han ville ha, för upplägget denna vinter är ju, vilket Redén berättade i torsdagsutgåvan av Sulkysport, att formen ska stiga den närmaste månaden inför storloppen i januari och februari.

Dock finns en insikt att göra; Propulsion måste lära sig att starta bättre än han gjorde nu (och även än han gjorde i Prix d’ Amérique i år) om han ska kunna nå segerstriden och Lionel kan inte heller – som han gjorde nu – börja från kön, dundra runt fältet och orka hålla hela vägen. Bilstart i Prix de Bourgogne är Propulsions melodi och där han sin bästa chans att säkra sin Pd’A-biljett. Lionel och Wild Honey kan, som nämns ovan, båda komma med på pengar om de inte når topp-tre-placeringar i Prix de Bourgogne eller Prix de Belgique,

Bird Parker spurtade ner Bold Eagle

 

Lars G Dahlgren på twitter:

Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
När Propulsions segertid 1.08,0 kom upp på tavlan kändes det helt orealistiskt (fortfarande när det korrigerats till 1.08,1)! Vilket lopp!!
@larsgdahlgren - 25 Jul 2017
Och Johnny Takter fyllde på: "Readly Express kunde ha kapat On Track Piratens världsrekord idag".
@larsgdahlgren - 22 Jul 2017
"Readly Express är en av världens bästa hästar", sa Björn Goop i Tv12 direkt efter Axevallalöpning. 1.11,7a/2.640 i gulddebuten. Magnifikt!
@larsgdahlgren - 22 Jul 2017
Readly Express! Vilken årsdebut!!
@larsgdahlgren - 10 Jul 2017
Fokustema
Krönika
Läs senare

Lagförslag utan marknadsavgift?

Marknadsavgift eller inte marknadsavgift, det är frågan. Åtminstone för hästsportens spelbolag ATG. När monopol blir licensmarknad 2019 vill ATG definitivt ha en sådan. Men finns någon marknadsavgift med i lagförslaget?
Av
Lars G Dahlgren
Ardalan Shekarabi och Håkan Hallstedt när ”En omreglerad spelmarknad” presentrades i mars i år.  Foto Mia Törnberg
Ardalan Shekarabi och Håkan Hallstedt när ”En omreglerad spelmarknad” presentrades i mars i år. Foto Mia Törnberg

Civilminister Ardalan Shekarabi kanske till och med försade sig om den saken i en frågestund i riksdagen på torsdagförmiddagen. Om det han sade råkade vara en oavsiktlig läcka finns det i så fall ingen marknadsavgift med i lagförslaget.

Riksdagens vackra andra kammare, där det 1923 klubbades att tillåta totalisatorspel, var på torsdagförmiddagen arena för den sista viktiga utfrågningen inför lagförslaget om den framtida licensmarknaden för spel i Sverige. Den 20 december ska det presenteras, lagförslaget.

Foto: Claes Freidenvall

Ett 100-tal personer deltog, varav ungefär 20 utfrågande riksdagsmän och resten från ”branschen” och kulturutskottet som arrangerade utfrågningen. Allt pekar på att civilminister Ardalan Shekarabi kommer att fira sin största triumf under den här mandatperioden, att lyckas baxa den svåra och mångfacetterade spelpolitikfrågan till en ny lag som förpassar monopolet till historien.

Civilminister Shekarabi sade att ”detaljerna redovisas när lagförslaget presenteras”. En av detaljfrågorna är just det ATG:s verkställande direktör Hasse Skarplöth benämner marknadsavgift. En avgift som innebär att en fastslagen procentsats av omsättningen, i varje spelpott, öronmärks för den som tillhandahåller spelobjekten.

”Svensk hästnärings framtid äventyras om inte detta säkras”, sade Hasse Skarplöth i sitt anförande.

Svensk hästnärings framtid äventyras om inte detta säkras

För ATG spelar marknadsavgift egentligen ingen roll. Hela ATG:s överskott går (ska gå) i slutändan till den trav- och galoppsport som genom förbunden ST och SG äger ATG. Om en del av detta ”hela överskott” skärs ut som egen tårtbit och kallas marknadsavgift är för ATG:s del egentligen en teknikalitet.

Hasse Skarplöth. Foto Mickey Törnblad/Kanal75

Men det spelar stor roll för andra spelbolag som söker licens för spel på hästar. En marknadsavgift på till exempel sex procent, en rimlig och beprövad nivå som finns i andra redan licensreglerade europeiska länder, påverkar nämligen direkt hur stor återbäringen till spelarna blir/kan bli och samtidigt naturligtvis spelbolagens överskott.

Hasse Skarplöth har med sitt kraftfulla uttalande om hästnäringens framtid villkorad av marknadsavgift rätt såtillvida att en sådan avgift skulle göra överbryggningen till licensmarknad lättare och säkrare för hästsporten. Marknadsavgift skulle gynna ATG, och därmed också ATG:s ägare hästsporten. Eftersom marknadsavgift skulle göra det svårare för spelbolag som vill in på ATG:s marknad att räkna hem affären verkar en sådan avgift i riktningen att ATG lättare kan bibehålla den nära nog hundraprocentiga marknadsandel spelmonopolet gett bolaget under de drygt 40 år det varit i princip i ständig tillväxt.

Just detta förhållande, att en marknadsavgift skulle gynna det (hästspels)bolag som kommer in i den nya regleringen från monopolställning, är inte oproblematisk. Regleringen syftar nämligen till att få in så stor del av hela spelmarknaden som möjligt under den nya lagstiftningen. Varje ”detalj” som motverkar denna kanalisering är alltså samtidigt ett hinder för regleringens huvudsyfte.

ATG och hästsporten säger ju att man vill möta framtidens konkurrens på spelmarknaden på lika villkor. Då är väl det bästa att villkoren för den matchen sätts så att den äger rum på hemmaplan Sverige och inte med ett ATG inne i regleringen mot bolag med säte utanför Sverige/EU som ”piratar” åt sig marknadsandelar?

 

Utgångspunkten är också att utredaren Håkan Hallstedt inte föreslagit att det ska införas någon marknadsavgift och ”alla” är rörande överens om att Hallstedts utredning är en så nära träff mitt i man kan komma gällande att, med civilminister Shekarabis ord, ”hitta balanspunkten” i allt det som ska vägas ihop i den nya regleringen. Redan där kan man tolka in en tydlig indikation om att Hallstedts slutsatser och förslag i väldigt hög grad ligger till grund för lagförslaget.

När man satt där och lyssnade uppmärksamt på frågorna från de närvarande riksdagspolitikerna och svaren sade Shekarabi dessutom något som kan tolkas som att han råkade försäga sig om lagförslagsinnehållet.

”Det finns inget förslag om att rikta någon pott till allmännyttig verksamhet”, svarade Shekarabi på en fråga som handlade just om hur man ska säkra finansieringen av allmännyttiga ändamål.

En marknadsavgift som ATG/hästsporten vill ha den, skulle väl kunna definieras som just en sådan ”pott”? Som det alltså i så fall inte verkar finnas något förslag om?

Är då en utebliven marknadsavgift ett dråpslag för hästsporten? Kommer ATG att bli sittande med Svarte Petter som finansiär av hästsporten medan andra spelbolag med licens för spel på hästar kan arrangera spel på svenska lopp utan att ”göra rätt” för sig mer än gentemot statskassan (skatten)?

Ja, det är ett möjligt scenario om ST misslyckas med att låsa in, och ta betalt för, de saker som spelbolag behöver för att kunna arrangera spel. Det handlar främst om fakta och programunderlag om hästarna/loppen, det handlar även om tillgång till ljud och bild från banor/lopp.

Med marknadsavgift kan ST:s strategi vara att fritt sprida ut så mycket man bara kan av startlistor och hästfakta till allt och alla och sedan suga i sig marknadsavgiften från spelbolagen.

Utan marknadsavgift handlar det om att låsa in, stänga in, och sälja den nödvändiga programunderlagsinformationen och ljud/bild från loppen. Man kommer då att gå från hundra procent monopolskydd till hundra procent öppna spjäll och affärsmässighet på en konkurrensutsatt marknad.

Dråpslag? Nja. Det handlar väl i så fall om att gilla läget, kavla upp ärmarna, och se till att göra det bästa av det.

Svårt? Ja. Omöjligt? Nej.

Gällande hela spelomregleringen finns ett mantra civilministern inte försatte tillfället att upprepa och varur den där Hallstedska balanspunkten är sprungen: ”det gäller att alla blir lagom missnöjda”.

det gäller att alla blir lagom missnöjda

I övrigt från denna förmiddag i riksdagens andra kammare:

1. Det är ingen tvekan om att riksdagspolitikernas största omsorg runt spelmarknadsregleringen handlar om problemspelande, spelberoende, och hur man tar hand om detta. Åtminstone var det sådant politikerna hade mest frågor om. Centerpartiets representant verkade dock ha insikt i, och omsorg om, hästsportens (hästnäringens) betydelse för landsbygden.

2. Ambitionen är från alla håll uppenbar: Den nya licenserade spelmarknaden ska gå igång från 1 januari 2019.

Lars G Dahlgren på twitter:

Villiam 1.12,0a/2.640 och med in i mål var både Coin Perdu och Husse Boko. Hur långt under 1.09 hade de sprungit på Red Mile nästa helg?!
@larsgdahlgren - 1 Okt 2017
När Propulsions segertid 1.08,0 kom upp på tavlan kändes det helt orealistiskt (fortfarande när det korrigerats till 1.08,1)! Vilket lopp!!
@larsgdahlgren - 25 Jul 2017
Och Johnny Takter fyllde på: "Readly Express kunde ha kapat On Track Piratens världsrekord idag".
@larsgdahlgren - 22 Jul 2017
"Readly Express är en av världens bästa hästar", sa Björn Goop i Tv12 direkt efter Axevallalöpning. 1.11,7a/2.640 i gulddebuten. Magnifikt!
@larsgdahlgren - 22 Jul 2017
Readly Express! Vilken årsdebut!!
@larsgdahlgren - 10 Jul 2017
Sport