Fokustema
Krönika
Läs senare

Sämsta möjliga beslut

Det känns som att någon borde lägga in veto. Veto mot att Solvalla ska köra 35 tisdagar nästa år som ”fast tävlingsdag”.
Av
Lars G Dahlgren

Jag känner deja-vu från 2013 när beslutet om X-pressen togs. Ingen förstod konsekvenserna, att upplägget helt slog sönder storbanornas tävlingsstruktur, med förödande resultat för banpubliksupplevelsen. Nu gör man samma sak en gång till eftersom sax-xpressen ska vara kvar på onsdagar, och sveper dessutom som en konsekvens av att Solvalla (rättmätigt) helruttnat på att vara saxförstört ned Jägersro, plus Axevalla och Sundbyholm i avgrunden. Det är att göra redan ont ännu värre för hela systemet .

Någon borde alltså lägga in veto. Av de tre alternativ som presenterats som lösning på tävlingsprogrammet 2018, innebärande att Solvalla skulle få ”egen dag”, är just det man nu valde, att Solvalla skulle få tisdagar och vara fortsatt saxbana onsdagar tillsammans med Åby, Jägersro och Bergsåker, den mest bärsärkargående elefanten i porslinsbutiken.

Storbanorna ska alltså fortsätta att leva under det ur arrangörssynpunkt förödande xpress-konceptet 45 onsdagar om året. Det som är knuten, roten till att det ens är ett problem, friktioner, konflikter mellan banor och olika intressen, i att göra ett tävlingsprogram där de som är aktiva med hästarna känner att det är roligt att vara med. Jag tar mig friheten att citera ur ett läsarbrev som publicerats på trottosport.se skrivet av en 26-årig hästägare som beskriver hur det var när hans häst vann ett V86-lopp:

”Vi är nästan alltid på plats allihopa. Även en gång när det var start på Solvalla V86 och just xpress. Förhoppningarna innan var ganska goda att vara bland dom tre första och allt löste sig och han lyckades vinna ganska lätt.

Men nu till saken för det första så var det helt värdelöst att vara på plats och följa V86, det var helt tomt på publikplats, följa spelet V86 via en tv kändes helt iskallt och för att inte tala om som ägare att gå in i vinnarcirkeln på nationalarenan och inte se enda person på plats. Ska det fortsätta såhär så har jag svårt att se hur vi ska kunna locka nya människor att gå på trav och framförallt hur ska vi kunna lyckas locka nya hästägare.”

Axevalla och Eskilstuna har också – föga förvånande – protesterat mot det förslag som nu beslutats. Jägersro skickade till och med brev till ST där man klargjorde att Jägersro inte ville köra samtidigt som Solvalla.

Nu blir det ungefär så här: Solvalla ska ha 35 tisdagar, med dominant position. Det skickar ut 13 V64-dagar på Jägersro, 13 på Sundbyholm och elva på Axevalla (37 V64-dagar sammanlagt) som ett bondeoffer från schackbädet där det är tydligt att ATG:s vd Hasse Skarplöth är kungen.

Det blir 17 tisdagar kvar som inte är Solvallas att pussla in Jägersro, Axevalla och Sundbyholm på gällande att så gott det går rädda deras inarbetade tisdagsposition. De tre banorna kör i år tillsammans 75 tisdagstävlingar varav alltså 37 är V64. De kanske lyckas trycka in hälften av de där 75 dagarna mot/runt Solvallas tisdagar. Kvar blir 35-40 dagar då de ska klampa in på andra (mellan)banors dagar.

I nyhetstexten på travsport.se där beslutet beskrivs står att ”det finns även utrymme att öka lunchtävlandet om banan önskar det” avseende Jägersro. Ursäkta, men för mig är det ungefär som att ge matrester från tallriken till hunden.

Som sagt: 2013-beslutet om xpress slog sönder Solvalla, Åby, Jägersro och Bergsåker till att bli totalt publiktomma arenor de 45 onsdagar per år xpressen rullar. Nu ger man Solvalla chansen att så nya frön och börja bygga upp sig igen med de här 35 tisdagarna men då bankar man – tror jag – istället Jägersro, Axevalla och Sundbyholm ur brädet och alla storbanorna ska fortsätta att ha ur publiksynpunkt stendöda saxonsdagar.

Elefanten kom in i porslinsbutiken en gång till.

Lars G Dahlgren på twitter:

När Propulsions segertid 1.08,0 kom upp på tavlan kändes det helt orealistiskt (fortfarande när det korrigerats till 1.08,1)! Vilket lopp!!
@larsgdahlgren - 25 Jul
Och Johnny Takter fyllde på: "Readly Express kunde ha kapat On Track Piratens världsrekord idag".
@larsgdahlgren - 22 Jul
"Readly Express är en av världens bästa hästar", sa Björn Goop i Tv12 direkt efter Axevallalöpning. 1.11,7a/2.640 i gulddebuten. Magnifikt!
@larsgdahlgren - 22 Jul
Readly Express! Vilken årsdebut!!
@larsgdahlgren - 10 Jul
Borlänges bidrag gällande världsförbättring går snart på scen på Grönan. Kör Chips! open.spotify.com/track/4IWarTGm…
@larsgdahlgren - 27 Jun
Fokustema
Krönika
Läs senare

Satsa – eller lägg ner

De europeiska championatsloppen krisar rejält. Antingen tillför man resurser och sätter någon engagerad promotor på att jobba för att loppen blir värdiga den dignitet loppnamnen innebär att de ska ha. Annars kan de lika gärna läggas ner.
Av
Lars G Dahlgren

Som det är just nu är det i alla fall pajaseri. Fredagen satte nytt bottenrekord i uselt arrangörsskap. Först blev det endast sex hästar, av blott åtta från början anmälda, kvar i Europeiskt Femåringschampionat på Solvalla nästa lördag. Sedan kördes det franska kvalet till fyraåringsstorloppet Grand Prix de l’U.E.T. på Vincennes på kvällen. Två av de fyra hästar som tog finalplatser, Philippe Allaires toppsto Dawana (e. Ready Cash – Sanawa) och Sébastien Guaratos Dalixoria (e. Prince d´Espace – Java de Vaumicel) deklarerade direkt att de inte åker till finalen på Solvalla med 3,9 miljoner kronor i samlad prissumma om en vecka.

Fakta

Startlista Grand Prix de l’U.E.T.

Solvalla lördag 29 september. 2.140 meter autostart. Förstapris: 1.953.760 kr

  1. Born in the USA (Norge) – tränare: Nora Udjus Hansen (a)
  2. Drole de Jet (Frankrike) – Pierre Vercruysse
  3. Gareth Boko (Sverige) – Conrad Lugauer
  4. Global Trustworthy (Sverige) – Timo Nurmos
  5. Makethemark (Sverige) – Petri Salmela
  6. Dream Darling (Frankrike) – Yves Boireau
  7. Doctor Doxey Zenz (Sverige) – Mathias Andersson
  8. Monark Newmen (Sverige) – Fredrik Persson
  9. Cokstile (Norge) – Jan Kristian Waaler
  10. Bruno Bagheera (Sverige) – Stefan Melander

Inkvalade till finalen var också de franska stona Dawana (tränare Philippe Allaire) och Dalixoria (Sébastien Guarato) som dock avstår från att starta på Solvalla.

Expandera

Att Allaire inte är ”åkvillig” med Dawana är inte så konstigt. Om Philippe varit intresserad av att starta på Solvalla hade han rimligen ställt ut avelshingsten Traders (representerande Italien) i femåringschampionatet och han hade haft en hel flock att välja på till treåringschampionatet, som resesällskap till Grand Prix de l’U.E.T-kvalarna Dawana och esset Django Riff (vilken dock gjorde bort sig i U.E.T.-kvalet på Vincennes).

Men att inte Dalixoria, ägd av Pierre Pilarski, får hänga med stallkamraten Cash and Go (lillebror till Bold Eagle!), som också ägs av Pilarski och tränas av Guarato, till Solvalla, är faktiskt märkligt.

Hur som helst: När två hästar, som är inkvalade, inte vill åka till en final med fyra miljoner kronor i samlad prissumma att köra om, då är det illa. Då har arrangörsskapet fallerat.

I de två championatsloppen för tre- och femåringar är sju av de elva icke svenskfödda (hästarna representerar sina födelseländer) tränade i Sverige. Ingen häst reser från Finland. Ingen från Italien. Ingen från Nederländerna/Tyskland. En från Frankrike, nämnde Cash and Go. En från Danmark. Två från Norge.

EM för ston på Solvalla i augusti, som vanns av Björn Goop-tränade norskan I Love Paris klarade sig bättre. Men det berodde på att toppfransyskan Anna Mix befann sig på sin (sedvanliga får man säga) sommarmatchning hos Sofia Aronsson och att Erik Bondo hade toppitalienskan Shadow Gar inriktad på våra breddgrader hela sommaren.

I sto-EM handlar det också om 800.000 kronor till vinnaren och det kryllar inte direkt av högdoterade lopp förbehållna äldre ston. Championatsloppen för tre- och femåringar har mer ”pliktskyldiga” 500.000 kronor i förstapris, lägre prissumma än ett franskt semiclassique, och utbudet lopp med höga prispengar för dessa ålderskategorier är så stort att U.E.T-championatsloppen inte synes ha något direkt berättigande på det sätt de nu arrangeras.

Det finns tre vägar att ta:

Antingen lägger U.E.T. ner tre- och femåringschampionaten och satsar de resurser det frigör på att stötta sto-EM (det loppet är, se ovan, värt att ge prioritet) och Grand Prix de l’U.E.T. så att de når den status de har potential för.

Eller så lägger man ner hela detta klabb och säger att det enda U.E.T. administrerar är Masters-serien för äldre hästar. Även när det gäller det loppet var i år det franska intresset märkligt svagt. Tre fransktränade hästar startade, när finalen kördes på Vincennes!

Eller så tillför man resurser, dels i form av högre prispengar till tre- och femåringschampionaten, dels i form av en matchmaker som ser till att jobba så att U.E.T.-loppen blir bra både sett till vilka som startar och hur hästar/ägare/uppfödare/tränare tas om hand arrangemangsmässigt.

Som de här loppen till slut formade sig på Solvalla nästa lördag är faktiskt pinsamt.

Endast fem mot Readly Express

Skräll i franska l’U.E.T.-kvalet

Lars G Dahlgren på twitter:

När Propulsions segertid 1.08,0 kom upp på tavlan kändes det helt orealistiskt (fortfarande när det korrigerats till 1.08,1)! Vilket lopp!!
@larsgdahlgren - 25 Jul
Och Johnny Takter fyllde på: "Readly Express kunde ha kapat On Track Piratens världsrekord idag".
@larsgdahlgren - 22 Jul
"Readly Express är en av världens bästa hästar", sa Björn Goop i Tv12 direkt efter Axevallalöpning. 1.11,7a/2.640 i gulddebuten. Magnifikt!
@larsgdahlgren - 22 Jul
Readly Express! Vilken årsdebut!!
@larsgdahlgren - 10 Jul
Borlänges bidrag gällande världsförbättring går snart på scen på Grönan. Kör Chips! open.spotify.com/track/4IWarTGm…
@larsgdahlgren - 27 Jun
Fokustema
Krönika
Läs senare

”Det finns ingen symbios längre”

Joakim Lövgren var sansad, lugn och välformulerad. Väl förberedd skulle man kunna säga. Och sade dräpande saker.
Av
Lars G Dahlgren

När tv-tittarna borde sett hästarna i V86-1 på banan på Jägersro förklarade Joakim Lövgren istället i Matteus Lillieborgs intervjumikrofon att nu hade gränsen passerats. De som styr och och bestämmer i svensk travsport hade skött utformandet och beslutet av tävlingsprogrammet 2018 så illa att bägaren rann över.

Jägersros proffstränare gick ut i en protestaktion, minimalistisk till sin praktiska karaktär, ett lopp blev en kvart försenat, men ändå märkbar i konsekvenserna. Hela V86-kvällen blev tillrörd för spelare och tv-tittare. Manifestationen blev också mycket verkningsfull medialt. Snacka om att nå ut med sitt buskap och ruska om det beslutsfattande etablissemanget.

Frågan om tävlingsprogrammet 2018 har vuxit till något större än vilka veckodagar vilka banor kör, vilka som ligger mot varandra och med vilket innehåll, sportsligt och spelmässigt, de olika tävlingstillfällena fylls. Det har vuxit till en symbolfråga, gällande banorna och de aktivas organisationernas (makt)position i förhållande till Svensk Travsport och sedan i sin tur ST:s (makt)position i förhållande till ATG.

Vad än man säger och bedyrar i Hästsportens Hus är uppfattningen om hur detta gått till solklar: ST:s tävlingsdagsplanerare upprättade sina tre förslag, där bara ett visade sig gälla i praktiken och skulle genomföras, utan att några andra utifrån (och då menar jag från banorna och aktiva) eventuellt inspelade alternativ ens kunde komma på fråga. Det är en belastning för ST att väldigt många är övertygade om att förslagen mejslades fram med ATG-vd:n Hasse Skarplöth hängande över både höger och vänster axel.

Gör vad ni vill, men xpress får inte röras. Typ.

När jag pratade med Joakim Lövgren på torsdagmorgonen var han fortfarande lika sansad, lugn och välformulerad som i den hårda blåsten på onsdagkvällen. Att använda just honom som språkrör var ett klokt val av Jägersrotränarna. Om man till exempel skickat fram föreningsordföranden Conrad Lugauer, för att inte tala om Lutfi Kolgjini, till mikrofonen hade tonläget och ordvalen garanterat varit både högre och hårdare. Jag tror inte Jägersrotränarna då fått så översvallande sympatier för sin aktion som nu är fallet.

Lövgren sade också något jag inte citerade i intervjun på sulkysport.se utan sparade hit för att få chansen att kommentera det: ”Det finns ingen symbios mellan sporten och spelet längre”.

Det är ett dräpande citat, en dolkstöt rätt in i den svenska travsportens hjärta. En av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna, bidragande till att intresset för att spela på trav är så stort i Sverige, har varit denna symbios. Men nuvarande ledningar i ATG och ST har uppenbarligen inte lyckats förvalta detta. Joakim Lövgren betonade att det man nu så dödligt tröttnat på inte var en engångsföreteelse utan något som pågått länge och som det finns fler exempel på.

Det finns ingen symbios mellan sporten och spelet längre

Vapenskrammel var en glosa som Joakim använde i tv-intervjun. Det kan man lugnt säga att det var. Jägersrotränarna visade tydligt vad som kan hända, till och med vad som händer, om de som fattar besluten inte längre har de aktiva i travsporten med sig.

Det behöver knappast upprepas igen att processen som ledde fram till förra veckans beslut om tävlingsprogrammet var katastrofal. Och att generalsekreteraren Johan Lindbergs ”samrådsuppdrag” som han fick misslyckades.

Ordföranden Hans Ljungkvist sa till mig i fredags kväll, när han beskrev beslutsprocessen, att Lindberg återkommit till styrelsen med ”klartecken från alla berörda”. Med den informationen som utgångspunkt är det inte konstigt att styrelsen fattade det beslut den gjorde. Men bland de jag pratat med bland ”alla berörda” är faktiskt INGEN nöjd med det beslut som fattats. De berörda har istället uppfattat det som att det överhuvudtaget aldrig ens fanns några alternativ att diskutera.

Johan Lindberg säger på sulkysport.se att man ”måste vara lyhörda och ödmjuka”. Frågan är dock om inte det tåget redan gått. Det är bara ett och ett halvt år sedan en motion till ST:s årsstämma, om bristande transparens och delaktighet, behandlades. (Parentes: ST:s styrelses skriftliga svar till stämman på motionen var att maktspråksmässigt föreslå att stämman skulle avfärda/avslå den rakt av, men Hans Ljungkvist läste bollbanan rätt och undvek med ett kompromissförslag att motionen gick till votering). Motionen var sprungen ur beslutet att flytta V75 på lördagar till klockan 16:20. Den  resulterade till slut i ”åtgärdspunkter” och samverkansforum som skulle motverka exakt det som nu hänt gällande tävlingsprogrammet.

De samverkansforumen användes inte när tävlingsdagsfrågan rullade mellan ”igångsättning” februari 2017 och beslut i  september 2017. På något sätt har ST:s ledning i allmänhet och operative chefen, generalsekreterare Lindberg i synnerhet, kanske nu bränt sin ”andra chans” att lyckas med transparens och delaktighet i viktiga frågor.

Blir det en tredje chans?

”Frustration är ett milt ord”

Lindberg: ”Vi måste ta åt oss”

 

Lars G Dahlgren på twitter:

När Propulsions segertid 1.08,0 kom upp på tavlan kändes det helt orealistiskt (fortfarande när det korrigerats till 1.08,1)! Vilket lopp!!
@larsgdahlgren - 25 Jul
Och Johnny Takter fyllde på: "Readly Express kunde ha kapat On Track Piratens världsrekord idag".
@larsgdahlgren - 22 Jul
"Readly Express är en av världens bästa hästar", sa Björn Goop i Tv12 direkt efter Axevallalöpning. 1.11,7a/2.640 i gulddebuten. Magnifikt!
@larsgdahlgren - 22 Jul
Readly Express! Vilken årsdebut!!
@larsgdahlgren - 10 Jul
Borlänges bidrag gällande världsförbättring går snart på scen på Grönan. Kör Chips! open.spotify.com/track/4IWarTGm…
@larsgdahlgren - 27 Jun
Fokustema
Krönika
Läs senare

Sjödéns blogg smular sönder veckobrevet

En obehaglig fråga uppstod plötsligt. Har Svensk Travsports styrelse ens korrekt beslutsunderlag när den idag ska behandla frågan om nästa års tävlingsprogram?
Av
Lars G Dahlgren

Generalsekreteraren Johan Lindberg vägde i sitt veckobrev i tisdags för- och nackdelar mot xpress-onsdagarna. Sedan kom Jens Sjödéns statistikblogg på travronden.se igår eftermiddag. På ett mycket sakligt sätt, byggt som bloggens namn tydliggör på siffror och statistik, smulade Sjödén sönder hela Lindbergs resonemang.

Jens Sjödén landade i samma slutsats som känts logisk hela sista året, som även fanns med i den förra veckan släppta delårsrapporten från ATG: Det är Tillsammans-spelmöjligheten som helt och hållet lyft V86-spelet sedan i höstas. Inget annat. Och den saken, Tillsammans, har ju inte det minsta att göra med hur långt det är mellan loppen, eller på hur många banor loppen är fördelade.

Jag hoppas verkligen att åtminstone någon av ST-styrelseledamöterna läst Sjödéns blogg och ser till att det han skriver kommer med i beräkningarna och diskussionerna när tävlingsprogrammets utformning 2018 idag ska behandlas på mötet i Malmö.

Ja, inte bara en obehaglig fråga uppstår, utan två. Johan Lindberg har naturligtvis fått de uppgifter han publicerar i veckobrevet någonstans ifrån, och detta någonstans måste vara ATG. Det är ju illavarslande om man därifrån ”vinklar” analyser ovh beslutsunderlag så att det passar en viss agenda. Är fallet så här?

Att uppgifter från ATG:s analysavdelning kan behöva kollas lite kritiskt uppstod det skäl att misstänka för precis ett år sedan, när en annan het potatis, V75-1 klockan 16:20 eller 14:30 på lördagarna skulle behandlas. ATG:s vd Hasse Skarplöth presenterade en lunta papper för pressen i Jägersros pressrum som visade 16:20-s förträfflighet. När vi i pressen hunnit gå igenom materialet lite mer noggrant visade det sig att det fanns uppenbara faktafel i det. Det var ”äpplen och päron”. Om man jämförde äpplen med äpplen utföll inte analysen alls till 16:20-s fördel på samma sätt som ”äpplen med päron” .

Skarplöth var på väg ut tlll flyget i Sturup; ett snabbt telefonsamtal till honom gav beskedet att siffrorna han presenterat tagits fram av ATG:s analytiker.

Alla kan göra fel, det är inte det, och kanske var beställningen till analytikerna inte tillräckligt, eller rätt, specificerad. Det är liksom inte det som är grejen här, utan det är om styrelseledamöterna i ST kan lita på det faktaunderlag om xpress som av Johan Lindbergs veckobrev att döma tagits fram och förberetts inför mötet.

Eller om det är Jens Sjödéns statistikblogg som berättar sanningen.

Lars G Dahlgren på twitter:

När Propulsions segertid 1.08,0 kom upp på tavlan kändes det helt orealistiskt (fortfarande när det korrigerats till 1.08,1)! Vilket lopp!!
@larsgdahlgren - 25 Jul
Och Johnny Takter fyllde på: "Readly Express kunde ha kapat On Track Piratens världsrekord idag".
@larsgdahlgren - 22 Jul
"Readly Express är en av världens bästa hästar", sa Björn Goop i Tv12 direkt efter Axevallalöpning. 1.11,7a/2.640 i gulddebuten. Magnifikt!
@larsgdahlgren - 22 Jul
Readly Express! Vilken årsdebut!!
@larsgdahlgren - 10 Jul
Borlänges bidrag gällande världsförbättring går snart på scen på Grönan. Kör Chips! open.spotify.com/track/4IWarTGm…
@larsgdahlgren - 27 Jun
Sport