Fokustema
Krönika
Läs senare

Snikspåret till historieböckerna?

Det ska sägas direkt; jag har aldrig varit någon fanatiker eller förespråkare av passing lane, open stretch eller det ord som beskriver det allra bäst – snikspåret!
Av
Claes Freidenvall
Passing lane, det så kallade snikspåret, är på väg att försvinna på flera banor i USA. Hur länge blir otyget kvar i Sverige? Foto: ALN
Passing lane, det så kallade snikspåret, är på väg att försvinna på flera banor i USA. Hur länge blir otyget kvar i Sverige? Foto: ALN

Att gynna den häst som serverats bästa resan över ett upplopp mot den som kanske fått göra grovjobbet ute i spåren känns inte speciellt logiskt, men allt behöver väl inte följa logikens ramar? Eller…?

Yonkers Raceway nyskräddade direktör Cammie Haughton kan ha startat en revolution när han ställt frågan till New York State Gaming Commission (NYSGC) om att eliminera ”snikspåret” från och med 7 januari 2018.

John Campbell, en av sportens största genom tiderna och sedan i juli direktör för Hambletonian Society, var inte sen att haka på. Redan i somras ansåg John Campbell att passing lane skulle förbjudas på alla banor i USA:

– Loppen har blivit förutsägbara med passing lane och jag ser ingen risk med att skrota det extra spåret.

Inte heller världens segerrikaste körsven genom tiderna – Dave Palone – är speciellt förtjust i snikspåret:

– Jag tycker att en hel del strategiskt tänkande försvann när passing lane infördes.

I staten Pennsylvania funderas det över om att ta bort det extraspåret på Harrah’s Philadelphia i Chester, Meadows och Pocono Downs, medan Hoosier Park i staten Indiana har gjort precis tvärtom. Där infördes passing lane ifjol på en 1.400-metersbana…

På Meadows har den världsberömda referenten Roger Huston fört statistik över snikspåret sedan det infördes på tusenmetersbanan 1992. I en artikel, publicerad i tidningen The Horseman & Fair World, konstaterar den person som refererat flest sulkylopp i hela världen att 8,9 procent av vinnarna har tagit ”köksvägen”, medan hästar som kom invändigt tidigare och vann låg mellan 10-11 procent.

Att överföra ovanstående statistik till Sverige blir svårt eftersom amerikanska kuskar har oerhört svårt att hålla rakt spår på upploppet – oavsett om banorna har open stretch eller inte – och nästan aldrig ser vi något ekipage sitta fastlåst i mål som travat i vinnarhålet eller tredje inner…

Roger Huston har för övrigt ytterligare ett namn på snikspåret; lightning lane.

I Sverige finns numera två banor med open stretch – Skellefteå och Åby (dubbla snikspår) – medan både Eskilstuna och Halmstad – tack för det! – skrotade passing lane.

Det är mer än 25 år sedan snikspåret infördes i USA på 800-metersbanan Maywood Park, vilket visade sig ganska tidigt, att loppen kördes i allt snabbare fart första och sista 400 meterna och de 800 meterna mitt i loppen blev mer av en transportsträcka. Har travsporten blivit mer populär av snikspåret? Glöm det!

Frågan är bara hur länge Åby ska hålla kvar vid dubbla open stretch? Jag tror nämligen väldigt få personer skulle sakna den vitmålade linjen.

Claes Freidenvall på twitter:

Världens snabbaste mot årsdebut sulkysport.se/varldens-snabb…
@1Didon1 - 20 Apr
”Vi måste på något sätt agera” sulkysport.se/vi-maste-pa-na…
@1Didon1 - 19 Apr
Backfire har blivit mor sulkysport.se/backfire-har-b…
@1Didon1 - 19 Apr
”Han går direkt till Solvalla” sulkysport.se/han-gar-direkt…
@1Didon1 - 19 Apr
Svanstedt-duo i USA-final sulkysport.se/svanstedt-duo-…
@1Didon1 - 19 Apr
Fokustema
Krönika
Läs senare

Defilering mot nya travbana?

Kvinnersta blir med allra största säkerhet den nya skådeplatsen för trav i Örebro. Avgörandet ligger i travsällskapets händer och på tisdag ska det röstas om flytt från södra till norra utkanten av Örebro. Fortfarande finns det en del frågetecken och då framför allt hur mycket Örebro Travsällskap kan få betalt för marken i Marieberg.
Av
Claes Freidenvall
En idéskiss om hur Örebrotravets nya bana i Kvinnersta skulle kunna se ut.
En idéskiss om hur Örebrotravets nya bana i Kvinnersta skulle kunna se ut.

Däremot genomfördes det en extern värdering av en certiferade värderingsman sommaren 2017 och då uppskattades marken i befintligt skick vara värd mindre än 100 miljoner kronor. Detta skriver styrelsen i Örebro Hästägarförening i ett purfärskt brev – daterat 18 april 2018 – till sina medlemmar. Nu lär det förstås handla om helt andra summor om det ska byggas bostäder i Marieberg och därav det ”begärda priset på 300 miljoner kronor” för marken. Två intressenter lär det finnas.

Idag är Örebrotravet precis som många andra travbanor i Sverige inte bara i behov av renovering, utan också av modernisering – om nu inte travet bara ska vara en tv-sport i framtiden? Dit är travet på väg med stormsteg och banorna runt om i landet ekar lika tomt som landets kyrkor. Jag kan tänka mig att åldersstrukturen ser likadan ut på båda ställena…

Örebrotravets enda utväg för att inte banan ska gå ner sig ännu mer – det talas om att upprustningsbehovet ligger runt 100 miljoner – är att sälja marken eftersom det inte finns några medel till renovering.

Men det behöver inte alls vara fel väg att gå? För det är väl som det gamla talesättet lyder; ”det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge.”

En flyttning av själva tävlingsarenan betyder också att också Örebrotravet behöver ta hand om dagens ”stallbacke” och detta ska ske genom att uppföra en träningsanläggning i nära anslutning till den nya banan och i samband med Örebroporten.

Det kommunala bostads- och fastighetsbolaget Örebroporten har – enligt sällskapets styrelse – beslutat att satsa på Kvinnerstaskolan, vilket innebär att förutom en träningsanläggning även inledningsvis (2019) skapa ett permanentstall med plats för 115 boxar. Den här delen skulle Örebro Travsällskap få möjlighet att arrendera av kommunen i 50 år.

Kvinnersta har travanknytning sedan tidigare och var en gång i tiden utbildningsanstalt för landets travtränare, men kampen om travets folkhögskola förlorades 1995 till förmån först för Leufstabruk och senare till Wången.

Det var ju så att dåvarande STC-styrelse beslutade (styrelsen var oening) att Leufstabruk skulle bli platsen för travsportens nya folkhögskola, men efter stora (och de var stora…) politiska påtryckningar tvingades STC:s styrelse till en omvändning under galgen. Travets utbildningsanstalt hamnade i jordbruksminister Margaretha Winbergs hemkommun, avkroken Krokom…

För att få med kommunen i Örebro och dess kommunala fastighetsbolag Örebroporten på båten är det Kvinnersta som gäller. Marieberg har inte varit något alternativ.

Som vanligt när sådana här stora saker kommer upp på bordet finns det också personer som ser andra sidor av myntet. Som det ser ut idag finns det enskilda tränare som gärna stannar kvar på Örebrotravet och det finns också husägare som hellre ser travbanan som granne än andra hyresgäster.

Sammanfattningsvis måste det anses som rimligt, att styrelsen i Örebro Travsällskap presenterar ett ekonomiskt hållbart förslag som dess medlemmar ska ta ställning till på tisdag, eller räcker det med ”det-finns-inga-pengar-till-att-renovera” för att gå vidare?

I så fall lär utgången vara given och då kan portarna för en ny travbana slås upp i Kvinnersta 2022.

Claes Freidenvall på twitter:

Världens snabbaste mot årsdebut sulkysport.se/varldens-snabb…
@1Didon1 - 20 Apr
”Vi måste på något sätt agera” sulkysport.se/vi-maste-pa-na…
@1Didon1 - 19 Apr
Backfire har blivit mor sulkysport.se/backfire-har-b…
@1Didon1 - 19 Apr
”Han går direkt till Solvalla” sulkysport.se/han-gar-direkt…
@1Didon1 - 19 Apr
Svanstedt-duo i USA-final sulkysport.se/svanstedt-duo-…
@1Didon1 - 19 Apr
Fokustema
Krönika
Läs senare

Fågel eller fisk?

Snabbast i Australien genom tiderna i sin näst senaste start, men akterseglad sjua i sitt förra framträdande den 10 mars. Tidigare idag gjorde Solvallas sportchef Anders Malmrot klart med en ny Elitloppshäst. Fågel eller fisk?
Av
Claes Freidenvall
Maori Time kommer till Elitloppet och påbörjar sin resa från Australien den 9 maj.
Maori Time kommer till Elitloppet och påbörjar sin resa från Australien den 9 maj.

Maori Time blir den tredje hästen som är uppfödd i Australien som bjuds in till Elitloppet. Först ut var Special Force 1999, men han blev utslagen i försöket och samma öde gick A Touch of Flair till mötes 2007.

Givetvis är det en extra krydda med en exotisk travare från ett land som Australien, men det kan inte ha varit lätt för Anders Malmrot att avgöra om Maori Time verkligen är en häst för Elitloppet eller inte. Ibland får man chansa och hoppas på turen…

Fakta

Maori Time

sto född 25 oktober 2009
e. Pegasus Spur-Sundonna e. Sundon
Resultat: 66 st: 24-12-7
Rekord: 1.09,3ak*
Prissumma: 421.301 australienska dollar
Ägare & uppfödare: Fred Crews, Australien
Tränare: Brett Lilley, Australien
Körsven: Todd McCarthy vid rekordtiden

Expandera

Då det saknas riktigt slagkraftiga kandidater från andra sidan Atlanten känns det roligt på papperet med en udda häst som få känner till och som de flesta får bilda sig en uppfattning om genom att studera hästens löpningar på youtube.

När Maori Time satte nytt australiensiskt rekord på Tabcorp Park den 24 februari med tiden 1.09,3/1.609 meter var det en förbättring av det tidigare rekordet med en sekund!

Efter uppvisningen i Access Group Solutions Trotters Mile ($50.000) var det inte alls lika imponerande att skåda Maori Time i Grupp I-loppet Australian Trotting Grand Prix ($100.000) där hon slutade sjua.

Sedan det loppet har inte Maori Time synts på någon tävlingsbana och spörsmålet är hur det står till med formen? Svaret på den frågan får vi kanske tidigast i slutet av maj när det är dags för årets upplaga av Elitloppet.

Claes Freidenvall på twitter:

Världens snabbaste mot årsdebut sulkysport.se/varldens-snabb…
@1Didon1 - 20 Apr
”Vi måste på något sätt agera” sulkysport.se/vi-maste-pa-na…
@1Didon1 - 19 Apr
Backfire har blivit mor sulkysport.se/backfire-har-b…
@1Didon1 - 19 Apr
”Han går direkt till Solvalla” sulkysport.se/han-gar-direkt…
@1Didon1 - 19 Apr
Svanstedt-duo i USA-final sulkysport.se/svanstedt-duo-…
@1Didon1 - 19 Apr
Fokustema
Krönika
Läs senare

När ungdomen var på plats…

Ta en närmare titt på Lars-Erik Lundqvists bild nedan! Den utstrålar underbar glädje och man kan nästan ta på stämningen i luften. Vilken dynamik och visst är det härligt med så många ungdomar i publiken?
Av
Claes Freidenvall
Golden Shadow och Rune Palm efter ha vunnit den ena avdelningen i Gävletravets Poänglopp. Foto: Lars-Erik Lundqvist/stalltz.se
Golden Shadow och Rune Palm efter ha vunnit den ena avdelningen i Gävletravets Poänglopp. Foto: Lars-Erik Lundqvist/stalltz.se

Rune Palm defilerar efter ha vunnit Gävletravets Poänglopp med hemmahästen Golden Shadow i maj 1959 efter att duon hade knäckt Sören Nordins segersvit på sex raka triumfer i det dåtida storloppet.

Den här dagen omsattes det 389.029 kronor i totalisatorn på Gävletravet, men några officiella publiksiffror finns inte redovisade. Det var nämligen något som gärna hemlighölls på den här tiden, men visst känns det som att det var mycket folk på plats?

Och det är lätt att tänka på de rader som finns nedskrivna i Fänrik Ståls Sägner…”till flydda tider återgår min tanke än så gärna.”

Fotnot: är det någon som känner igen någon på bilden – hör gärna av er till claes@sulkysport.se

Claes Freidenvall på twitter:

Världens snabbaste mot årsdebut sulkysport.se/varldens-snabb…
@1Didon1 - 20 Apr
”Vi måste på något sätt agera” sulkysport.se/vi-maste-pa-na…
@1Didon1 - 19 Apr
Backfire har blivit mor sulkysport.se/backfire-har-b…
@1Didon1 - 19 Apr
”Han går direkt till Solvalla” sulkysport.se/han-gar-direkt…
@1Didon1 - 19 Apr
Svanstedt-duo i USA-final sulkysport.se/svanstedt-duo-…
@1Didon1 - 19 Apr