Fokustema
Krönika
Läs senare

Svenskt rekord – glöm det!

När man har fel är det lika bra att lägga sig platt på rygg. Pasithea Faces 1.08,9 på Tioga Downs tusenmetersbana igår i USA är inte svenskt rekord för äldre ston, vilket uppgavs på sulkysport.se. Jag trodde i min enfald att svenska rekord kunde sättas utomlands, men så är inte fallet!
Av
Claes Freidenvall
Pasithea Face behöver inte kvala till finalen för äldre ston på Hoosier Park på fredag utan är direktkvalificerad till finalen . Foto Lisa Photo.
Pasithea Face behöver inte kvala till finalen för äldre ston på Hoosier Park på fredag utan är direktkvalificerad till finalen . Foto Lisa Photo.

Vi tar det från början. För att slå svenskt rekord, är kravet att det sker på en svensk travbana. Därmed kvarstår Your Highness 1.09,7a/1.609 meter från Halmstad i juli 2015. I tävlingsreglementet paragraf 70 står det att tiden ska ha ”uppnåtts på svensk 1.000-metersbana”.

En ganska lattjo regel må jag säga och det betyder de facto, att ett svenskt rekord som sätts utomlands inte kan vara svenskt rekord, men väl världsrekord. Hur sunt låter det?

Pasithea Face, svenskfödd, svenskägd (Stall Courant) och tränad av en svensk (Jimmy Takter) får inte räknas som svenskt rekord och Sebastian K:s 1.07,7 från Pocono Downs 2014 är alltså inte svenskt rekord, men världsrekord. Han är svenskfödd, ägd av det svenska bolaget Knutsson Trotting och tränades då av svensken Åke Svanstedt.

På den tiden – regeln ändrades årsskiftet 2015-2016 – var det däremot okey att sätta svenskt rekord utomlands om hästens tränare var svensklicensierad och det var inte Åke Svanstedt vid den tidpunkten.

Snurrigt värre kan tyckas och frågan är hur många andra sporter dissar svenska rekord satta utanför Sveriges gränser? Den svenska rekordtabellen är egentligen en banrekordlista. Den fokuserar inte på hästarna utan på banorna.

Visste Ni förresten att det numera inte krävs dopingprov för att ett svenskt rekord ska bli officiellt…

Claes Freidenvall på twitter:

Sulkysports nya magasin på väg sulkysport.se/sulkysports-ny…
@1Didon1 - 19 Jan
Bäst igår – fyrtal för Orlando! sulkysport.se/bast-igar-fyrt…
@1Didon1 - 18 Jan
@1Didon1 - 18 Jan
Grattis till vinsten! pic.twitter.com/UqmYuTxhSB
@1Didon1 - 17 Jan
Riordan tvingas till flytt? sulkysport.se/riordan-tvinga…
@1Didon1 - 17 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

”Hemmets härskarinnor tar över travbanorna”

”Kuskar i kjolar”, ”Mulliga Maria” och ”Blondin anmäler Sören Nordin”. Den typen av rubriker var inte ovanliga förr i landets travtidningar och skulle knappast vara föremål för publicering i dessa dagar. Travsporten i Sverige har – tack och lov! – gått framåt i det avseendet!
Av
Claes Freidenvall

Synen på kvinnors deltagande har faktiskt skiljt sig under årens lopp och från bana till bana. Kom och tänka på detta efter gårdagens kvinnliga tränarfemling – varav fyra inom V75 – på Umåker. Länge var kvinnors deltagande i travlopp ett hett diskussionsämne både i Sverige och utanför landets gränser.

Travförbundets inställning var klar, i alla fall var STC:s generalsekreterare Einar Sörensen tydlig i frågan när det gällde huvudstadsbanan:

– Solvalla skulle ha en alltigenom professionell travsport. Inga kvinnliga kuskar.

Var Sörensen fått sina idéer ifrån vet jag inte. Kanske Danmark? Där var kvinnor förbjudna att utöva travsporten i mer än ett kvarts sekel. 1928 ansågs det att travbanorna skulle vara ”en feminifri tilvaerelse”, alltså utan kvinnlig existens.

Fakta

Utdrag ur svensk travsports reglemente från 1964:

”Endast manlig person kan tilldelas licens såsom professionell tränare, såsom amatörtränare eller såsom professionell körsven. Kvinnlig person kan endast erhålla licens att köra lopp, det vill säga i sådana lopp, i vilka hästarna köras uteslutande av damer, samt i speciallopp för amatörer.”

Expandera

En av de tuffaste kritikerna var stortränaren Jan Koster:

– De hör hemma på boskapsmarknader.

En annan dansk travsportsman uttryckte saken:

– Nu tar hemmets härskarinnor över travbanorna.

Men danskarna ändrade ståndpunkt sedan den franska travbanan Rambouillet börjat köra damlopp, vilket gav eko världen över. Det noterades – skriver Flemming Ettrup i den utmärkta boken ”Gå med i Lunden” – att idén med damtrav var att försöka göra travsporten mer populär.

Vi vet ju senare hur det blev med den saken; ryskan Maria Burdova nekades köra Prix d’Amérique på Vincennes med Apex Hanover 1965 och 1966, men däremot satt hon bakom honom i sulkyn både på Solvalla och Charlottenlund i samma veva. Kan väl nämnas att det fanns sju kvinnliga proffstränare i Sovjetunionen (!) vid den här tidpunkten.

Tillbaka till 1928. Redan då kämpade barristen Karen Linstow för att det skulle köras damlopp i Danmark, men det tog tio år innan hon blev bönhörd. Den 17 juli 1938 hölls det första damloppet på Charlottenlund – den 4 september samma år reds det första damloppet – och vann gjorde svenskan Margareta Cronhielm med Majkat.

Stopp efter fyra år

Under fyra år fick kvinnor köra och rida travlopp i Danmark, men efter en löpning 1942 var det stopp. Efter ett lopp – där det aldrig gick bevisa att en kvinnlig kusk var upphov till en olycka – beslutade det danska travförbundet att förbjuda kvinnligt deltagande.

I Sverige – eller rättare sagt Jägersro – var det andra tankegångar som gällde. 1939 blev Margareta Cronhielm (amatörlicens) den första kvinnan som fick köra proffslopp. Några år tidigare (1936) arrangerades det amatörlopp i Östersund och ett av loppen vanns av Märta Mårtensson och Fager Fast. Men redan Hanna Hedman (Bollnäs) och Signe Jonsson (Delsbo) tillhörde pionjärerna. Istrav på hemmaplan och senare Brunnsviken (1923) med Kuula respektive Urban.

Bergsåker – har Harper Carlström skrivit – fick tidigt dela damlopp efter massanmälningar och på Färjestad – året var 1940 – vikarierade Signe Björnberg för sin man Gösta Björnberg (inkallad) och slutade etta, tvåa och fyra med El Paso, Pila Britta och Helén. Signe Björnberg var författarinna och skrev under psedonymen ”Sigge Stark”.

Monica Z först ut!

Den första kvinnan på Solvalla som vann totolopp var ingen mindre än Monica Zetterlund. Ni läste rätt, jazzsångerskan. Den 23 september 1967 och det var i ett kändislopp där Sylva Österberg (bilsport) var tvåa med Omorice B och sångerskan Towa Carson fyra med Gay First.

Första tjejen som vann på Solvalla mot proffskuskar var Eva Forsberg. Den 29 februari 1976 blev hon historisk bakom Beefeater. Sex år tidigare – den 26 maj 1970 – hade travförbundet (STC) givit grönt ljus för kvinnliga proffstränare. Ann-Mari Härdin var först ut.

Sedan har det förstås hänt mycket på den kvinnliga fronten. Helen Ann Johanssons seger med Ina Scot i Prix d’Amérique 1995 slår väl ut det mesta i travsportens värld och hon har ju till och med tilldelats ett eget lopp på den franska huvudstadsovalen efter den bravaden. Att kvinnor numera är en självklar företeelse på travbanorna inte bara i Sverige utan i andra delar av världen var inte lika naturligt tidigare.

Var det någon som sade att det var bättre förr?

Claes Freidenvall på twitter:

Sulkysports nya magasin på väg sulkysport.se/sulkysports-ny…
@1Didon1 - 19 Jan
Bäst igår – fyrtal för Orlando! sulkysport.se/bast-igar-fyrt…
@1Didon1 - 18 Jan
@1Didon1 - 18 Jan
Grattis till vinsten! pic.twitter.com/UqmYuTxhSB
@1Didon1 - 17 Jan
Riordan tvingas till flytt? sulkysport.se/riordan-tvinga…
@1Didon1 - 17 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

Snikspåret till historieböckerna?

Det ska sägas direkt; jag har aldrig varit någon fanatiker eller förespråkare av passing lane, open stretch eller det ord som beskriver det allra bäst – snikspåret!
Av
Claes Freidenvall
Passing lane, det så kallade snikspåret, är på väg att försvinna på flera banor i USA. Hur länge blir otyget kvar i Sverige? Foto: ALN
Passing lane, det så kallade snikspåret, är på väg att försvinna på flera banor i USA. Hur länge blir otyget kvar i Sverige? Foto: ALN

Att gynna den häst som serverats bästa resan över ett upplopp mot den som kanske fått göra grovjobbet ute i spåren känns inte speciellt logiskt, men allt behöver väl inte följa logikens ramar? Eller…?

Yonkers Raceway nyskräddade direktör Cammie Haughton kan ha startat en revolution när han ställt frågan till New York State Gaming Commission (NYSGC) om att eliminera ”snikspåret” från och med 7 januari 2018.

John Campbell, en av sportens största genom tiderna och sedan i juli direktör för Hambletonian Society, var inte sen att haka på. Redan i somras ansåg John Campbell att passing lane skulle förbjudas på alla banor i USA:

– Loppen har blivit förutsägbara med passing lane och jag ser ingen risk med att skrota det extra spåret.

Inte heller världens segerrikaste körsven genom tiderna – Dave Palone – är speciellt förtjust i snikspåret:

– Jag tycker att en hel del strategiskt tänkande försvann när passing lane infördes.

I staten Pennsylvania funderas det över om att ta bort det extraspåret på Harrah’s Philadelphia i Chester, Meadows och Pocono Downs, medan Hoosier Park i staten Indiana har gjort precis tvärtom. Där infördes passing lane ifjol på en 1.400-metersbana…

På Meadows har den världsberömda referenten Roger Huston fört statistik över snikspåret sedan det infördes på tusenmetersbanan 1992. I en artikel, publicerad i tidningen The Horseman & Fair World, konstaterar den person som refererat flest sulkylopp i hela världen att 8,9 procent av vinnarna har tagit ”köksvägen”, medan hästar som kom invändigt tidigare och vann låg mellan 10-11 procent.

Att överföra ovanstående statistik till Sverige blir svårt eftersom amerikanska kuskar har oerhört svårt att hålla rakt spår på upploppet – oavsett om banorna har open stretch eller inte – och nästan aldrig ser vi något ekipage sitta fastlåst i mål som travat i vinnarhålet eller tredje inner…

Roger Huston har för övrigt ytterligare ett namn på snikspåret; lightning lane.

I Sverige finns numera två banor med open stretch – Skellefteå och Åby (dubbla snikspår) – medan både Eskilstuna och Halmstad – tack för det! – skrotade passing lane.

Det är mer än 25 år sedan snikspåret infördes i USA på 800-metersbanan Maywood Park, vilket visade sig ganska tidigt, att loppen kördes i allt snabbare fart första och sista 400 meterna och de 800 meterna mitt i loppen blev mer av en transportsträcka. Har travsporten blivit mer populär av snikspåret? Glöm det!

Frågan är bara hur länge Åby ska hålla kvar vid dubbla open stretch? Jag tror nämligen väldigt få personer skulle sakna den vitmålade linjen.

Claes Freidenvall på twitter:

Sulkysports nya magasin på väg sulkysport.se/sulkysports-ny…
@1Didon1 - 19 Jan
Bäst igår – fyrtal för Orlando! sulkysport.se/bast-igar-fyrt…
@1Didon1 - 18 Jan
@1Didon1 - 18 Jan
Grattis till vinsten! pic.twitter.com/UqmYuTxhSB
@1Didon1 - 17 Jan
Riordan tvingas till flytt? sulkysport.se/riordan-tvinga…
@1Didon1 - 17 Jan
Fokustema
Krönika
Läs senare

Kärlek vid första ögonkastet

PARIS. Det var något magiskt. Mötet mellan stjärnkusken Björn Goop och Frankrikes superstar Bold Eagle på Vincennes igår.
Av
Claes Freidenvall
Björn Goop på väg ut till värmingen med Bold Eagle igår på Vincennes.
Björn Goop på väg ut till värmingen med Bold Eagle igår på Vincennes.

Björn Goops första uppgift var att ge besked till hästens tränare Sébastien Guarato efter värmingen om hästen var fit for fight eller om han skulle strykas från Prix de Bretagne. Lite som att välja mellan pest eller kolera skulle kanske en utomstående kanske beskriva situationen.

Sedan tidigare är det ju ett välkänt faktum att Bold Eagle sällan glänser i värmningen inför loppen, men den här söndagen var inte någon helt vanlig söndag för Bold Eagle. Hans ordinarie kusk Franck Nivard var tvungen att lämna återbud och Björn Goop fick förfrågan kvällen innan om han ville köra Bold Eagle. Nu blev det inte som Goop kanske hade tänkt sig:

Björn Goop och Sébastien Guarato samtalar efter Bold Eagles värmning.

– Han markerade hälta, sade Björn Goop efter ha värmt Bold Eagle på Vincennes stora bana.

Därmed fick han lämna ett besked till Sébastien Guarato som han egentligen inte ville…han kanske missade sitt livs enda chans att en gång i livet köra Bold Eagle i lopp. Men det var inga ledsamheter från Björn Goops sida – han sprack upp i stort och brett leende några minuter senare:

– Vilken jäkla häst!

Tänk vad några minuter tillsammans med Bold Eagle kan betyda för en sådan rutinerad yrkesman som Björn Goop. Det räckte för att det skulle bli kärlek vid första ögonkastet!

Fotnot: på sina håll har det spekulerats om Björn Goop skulle köra Bold Eagle vid en eventuell Elitloppsstart. ”Någon sådan förfrågan har jag aldrig fått”, säger Björn Goop.

Claes Freidenvall på twitter:

Sulkysports nya magasin på väg sulkysport.se/sulkysports-ny…
@1Didon1 - 19 Jan
Bäst igår – fyrtal för Orlando! sulkysport.se/bast-igar-fyrt…
@1Didon1 - 18 Jan
@1Didon1 - 18 Jan
Grattis till vinsten! pic.twitter.com/UqmYuTxhSB
@1Didon1 - 17 Jan
Riordan tvingas till flytt? sulkysport.se/riordan-tvinga…
@1Didon1 - 17 Jan
Sport