Fokustema
Krönika
Läs senare

Vincennes – ett problembarn?

PARIS. Vädrets makter har inte varit nådig den senaste veckan i Paris och stora delar av Normandie. Igår blev också Vincennes-banan varse vad som kan hända om man inte har tumme med vädergudarna – vissa delar av den svarta kolstybben var i det närmaste obrukbar.
Av
Claes Freidenvall
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se
Det var ingen rolig syn att titta – och än mindre tävla – på Vincennes-banan igår och den höll inte alls den klass vi är vana vid. Hur blir den idag? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vincennes-banan brukar inte vara något större föremål för kritik, utan unisont hyllas för sin förträfflighet. Igår var det inga ord och visor från de tränare/körsvenner som hade hästar till start. En del tränare strök sina hästar av säkerhetsskäl – på vissa ställen fanns det ”stora” gropar i banan – medan andra startade och många av dem som tog chansen tävlade också under pari. Ordet skandal hördes från flera olika håll.

Att banan hade problem berodde på att banpersonalen hade saltat och istället för förutspådda minusgrader lyste solen starkt och banan släppte helt enkelt när minus- byttes ut mot plusgrader.

Vi som tittar på loppen från Vincennes brukar vara vana vid snabba öppningar, men de som tog chansen att öppna kvickt igår fick också betala dyrt till slut. Vincennes är förvisso inte som förr med dess stigningar (banan lades om 1993), men igår var banan krävande och vi fick uppleva en segertid på 1.22,1 och öppningar i 1.24-fart…

En fåtalig publik hade tagit sig ut till Vincennes igår. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vad som kommer hända med Vincennes underlag idag är fortfarande en öppen fråga. Under större delen av Parisnatten har det regnat och det förväntas att bli sju plusgrader senare under dagen.

Redan igår blev också Vincennes underlag föremål på twitter. Bold Eagles delägare Thomas Bernereau talade om att eventuellt stryka sin häst från Prix de France. Om det blir verklighet återstår att se…

Bold Eagle har ju chansen att tillhöra en exklusiv skara om han skulle vinna Prix de France i eftermiddag – loppet startas 15.15 – och bli den fjärde i historien som lyckas med detta konststycke. Tidigare har Jamin (1958, 1959, 1960), Eléazar (1977, 1978, 1980) och Ourasi (1986, 1987, 1988) vunnit loppet tre gånger. Bold Eagle har toppat de två senaste åren.

Hemmaidolen hålls inte som favorit, utan det är Daniel Redéns Propulsion som får bära den bördan. Paris-Turf rankar Propulsion högst, följd av Bold Eagle, Belina Josselyn och Traders. Tio av 15 tipstidningar i Frankrike håller Propulsion som etta, Bold Eagle är tippad etta hos fyra och Traders i en tidning.

Tidningarnas favorit idag är Propulsion, men håller spelarna med? Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Vem som kommer att trivas bäst på Vincennes underlag återstår att se. Svaret ges strax före klockan 15.20.

Fotnot: banrekordet på Vincennes innan omläggningen hade Avenir de See med tiden 1.13,0a. Kool du Caux ståtar med det nuvarande rekordet 1.09,8a, satt 2007 när han vann Prix de France.

Claes Freidenvall på twitter:

Bäst igår! – kungen av Italien sulkysport.se/bast-igar-kung…
@1Didon1 - 27 Maj
Melander-treåring på topptid sulkysport.se/melander-trear…
@1Didon1 - 27 Maj
LIVE: Webb-tv inför lördagsloppen sulkysport.se/live-webb-tv-i…
@1Didon1 - 26 Maj
Ready Cash-son snabb i USA sulkysport.se/ready-cash-son…
@1Didon1 - 26 Maj
Mats Sundin köpte dyringen sulkysport.se/mats-sundin-ko…
@1Didon1 - 25 Maj
Fokustema
Krönika
Läs senare

Carte blanche i Örebro?

På tisdag ska medlemmarna i Örebro Travsällskap bestämma om det blir en flytt av travbanan från Marieberg till Kvinnersta. Nu har underlaget för beslut skickats ut till sällskapets medlemmar och det gav inte mycket kött på benen inför den kanske svåraste frågan i banans mer än halvsekel långa historia.
Av
Claes Freidenvall
Drönarbild över Örebrotravet. Foto: Petter Karlsson
Drönarbild över Örebrotravet. Foto: Petter Karlsson

Här nedan kan ni läsa brevet som är undertecknat Örebrotravets plats- och sportchef Claes Broberg och ställt till medlemmarna i Örebro Travsällskap:

”På årsmötet på tisdag har vi för avsikt att sällskapet ska säga ja eller nej till nedanstående fråga.

Vi vill att ni får den innan mötet så ni vet vad ni ska ta ställning till. Har ni frågor inför mötet kan ni kontakta undertecknad eller Mats Domberg.

”Sällskapet ger styrelsen i uppdrag att sälja fastigheterna i Marieberg under förutsättning att det är möjligt att bygga ny tävlingsbana i Kvinnersta och att överskottet från försäljningen till fullo finansierar den nya tävlingsbanan. En annan förutsättning är att Örebroporten garanterar att iordningsställa en träningsanläggning i Kvinnersta i enlighet med det prospekt som redovisats. Köpeskillingen skall motsvara ett underliggande fastighetsvärde på minst 250 miljoner kronor.”

Med ovanstående beslutsunderlag utan budget, kalkyler, kostnader och/eller förmodade intäkter går det verkligen att ta ställning och rösta om en flytt?

I ett sådant här läge borde minsta möjliga krav vara att sällskapets medlemmar fått möjligheten att ta del av ett fullständigt beslutsunderlag i GOD TID där all fakta ska finnas med. Man kan undra varför det inte skett? Carte blanche…

Claes Freidenvall på twitter:

Bäst igår! – kungen av Italien sulkysport.se/bast-igar-kung…
@1Didon1 - 27 Maj
Melander-treåring på topptid sulkysport.se/melander-trear…
@1Didon1 - 27 Maj
LIVE: Webb-tv inför lördagsloppen sulkysport.se/live-webb-tv-i…
@1Didon1 - 26 Maj
Ready Cash-son snabb i USA sulkysport.se/ready-cash-son…
@1Didon1 - 26 Maj
Mats Sundin köpte dyringen sulkysport.se/mats-sundin-ko…
@1Didon1 - 25 Maj
Fokustema
Krönika
Läs senare

Defilering mot nya travbana?

Kvinnersta blir med allra största säkerhet den nya skådeplatsen för trav i Örebro. Avgörandet ligger i travsällskapets händer och på tisdag ska det röstas om flytt från södra till norra utkanten av Örebro. Fortfarande finns det en del frågetecken och då framför allt hur mycket Örebro Travsällskap kan få betalt för marken i Marieberg.
Av
Claes Freidenvall
En idéskiss om hur Örebrotravets nya bana i Kvinnersta skulle kunna se ut. Ikväll beslutades att gå vidare med flyttplanerna från Marieberg till Kvinnersta.
En idéskiss om hur Örebrotravets nya bana i Kvinnersta skulle kunna se ut. Ikväll beslutades att gå vidare med flyttplanerna från Marieberg till Kvinnersta.

Däremot genomfördes det en extern värdering av en certiferade värderingsman sommaren 2017 och då uppskattades marken i befintligt skick vara värd mindre än 100 miljoner kronor. Detta skriver styrelsen i Örebro Hästägarförening i ett purfärskt brev – daterat 18 april 2018 – till sina medlemmar. Nu lär det förstås handla om helt andra summor om det ska byggas bostäder i Marieberg och därav det ”begärda priset på 300 miljoner kronor” för marken. Två intressenter lär det finnas.

Idag är Örebrotravet precis som många andra travbanor i Sverige inte bara i behov av renovering, utan också av modernisering – om nu inte travet bara ska vara en tv-sport i framtiden? Dit är travet på väg med stormsteg och banorna runt om i landet ekar lika tomt som landets kyrkor. Jag kan tänka mig att åldersstrukturen ser likadan ut på båda ställena…

Örebrotravets enda utväg för att inte banan ska gå ner sig ännu mer – det talas om att upprustningsbehovet ligger runt 100 miljoner – är att sälja marken eftersom det inte finns några medel till renovering.

Men det behöver inte alls vara fel väg att gå? För det är väl som det gamla talesättet lyder; ”det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge.”

En flyttning av själva tävlingsarenan betyder också att också Örebrotravet behöver ta hand om dagens ”stallbacke” och detta ska ske genom att uppföra en träningsanläggning i nära anslutning till den nya banan och i samband med Örebroporten.

Det kommunala bostads- och fastighetsbolaget Örebroporten har – enligt sällskapets styrelse – beslutat att satsa på Kvinnerstaskolan, vilket innebär att förutom en träningsanläggning även inledningsvis (2019) skapa ett permanentstall med plats för 115 boxar. Den här delen skulle Örebro Travsällskap få möjlighet att arrendera av kommunen i 50 år.

Kvinnersta har travanknytning sedan tidigare och var en gång i tiden utbildningsanstalt för landets travtränare, men kampen om travets folkhögskola förlorades 1995 till förmån först för Leufstabruk och senare till Wången.

Det var ju så att dåvarande STC-styrelse beslutade (styrelsen var oening) att Leufstabruk skulle bli platsen för travsportens nya folkhögskola, men efter stora (och de var stora…) politiska påtryckningar tvingades STC:s styrelse till en omvändning under galgen. Travets utbildningsanstalt hamnade i jordbruksminister Margaretha Winbergs hemkommun, avkroken Krokom…

För att få med kommunen i Örebro och dess kommunala fastighetsbolag Örebroporten på båten är det Kvinnersta som gäller. Marieberg har inte varit något alternativ.

Som vanligt när sådana här stora saker kommer upp på bordet finns det också personer som ser andra sidor av myntet. Som det ser ut idag finns det enskilda tränare som gärna stannar kvar på Örebrotravet och det finns också husägare som hellre ser travbanan som granne än andra hyresgäster.

Sammanfattningsvis måste det anses som rimligt, att styrelsen i Örebro Travsällskap presenterar ett ekonomiskt hållbart förslag som dess medlemmar ska ta ställning till på tisdag, eller räcker det med ”det-finns-inga-pengar-till-att-renovera” för att gå vidare?

I så fall lär utgången vara given och då kan portarna för en ny travbana slås upp i Kvinnersta 2022.

Claes Freidenvall på twitter:

Bäst igår! – kungen av Italien sulkysport.se/bast-igar-kung…
@1Didon1 - 27 Maj
Melander-treåring på topptid sulkysport.se/melander-trear…
@1Didon1 - 27 Maj
LIVE: Webb-tv inför lördagsloppen sulkysport.se/live-webb-tv-i…
@1Didon1 - 26 Maj
Ready Cash-son snabb i USA sulkysport.se/ready-cash-son…
@1Didon1 - 26 Maj
Mats Sundin köpte dyringen sulkysport.se/mats-sundin-ko…
@1Didon1 - 25 Maj
Fokustema
Krönika
Läs senare

Fågel eller fisk?

Snabbast i Australien genom tiderna i sin näst senaste start, men akterseglad sjua i sitt förra framträdande den 10 mars. Tidigare idag gjorde Solvallas sportchef Anders Malmrot klart med en ny Elitloppshäst. Fågel eller fisk?
Av
Claes Freidenvall
Maori Times Elitloppsstart kan vara i fara.
Maori Times Elitloppsstart kan vara i fara.

Maori Time blir den tredje hästen som är uppfödd i Australien som bjuds in till Elitloppet. Först ut var Special Force 1999, men han blev utslagen i försöket och samma öde gick A Touch of Flair till mötes 2007.

Givetvis är det en extra krydda med en exotisk travare från ett land som Australien, men det kan inte ha varit lätt för Anders Malmrot att avgöra om Maori Time verkligen är en häst för Elitloppet eller inte. Ibland får man chansa och hoppas på turen…

Fakta

Maori Time

sto född 25 oktober 2009
e. Pegasus Spur-Sundonna e. Sundon
Resultat: 66 st: 24-12-7
Rekord: 1.09,3ak*
Prissumma: 421.301 australienska dollar
Ägare & uppfödare: Fred Crews, Australien
Tränare: Brett Lilley, Australien
Körsven: Todd McCarthy vid rekordtiden

Expandera

Då det saknas riktigt slagkraftiga kandidater från andra sidan Atlanten känns det roligt på papperet med en udda häst som få känner till och som de flesta får bilda sig en uppfattning om genom att studera hästens löpningar på youtube.

När Maori Time satte nytt australiensiskt rekord på Tabcorp Park den 24 februari med tiden 1.09,3/1.609 meter var det en förbättring av det tidigare rekordet med en sekund!

Efter uppvisningen i Access Group Solutions Trotters Mile ($50.000) var det inte alls lika imponerande att skåda Maori Time i Grupp I-loppet Australian Trotting Grand Prix ($100.000) där hon slutade sjua.

Sedan det loppet har inte Maori Time synts på någon tävlingsbana och spörsmålet är hur det står till med formen? Svaret på den frågan får vi kanske tidigast i slutet av maj när det är dags för årets upplaga av Elitloppet.

Claes Freidenvall på twitter:

Bäst igår! – kungen av Italien sulkysport.se/bast-igar-kung…
@1Didon1 - 27 Maj
Melander-treåring på topptid sulkysport.se/melander-trear…
@1Didon1 - 27 Maj
LIVE: Webb-tv inför lördagsloppen sulkysport.se/live-webb-tv-i…
@1Didon1 - 26 Maj
Ready Cash-son snabb i USA sulkysport.se/ready-cash-son…
@1Didon1 - 26 Maj
Mats Sundin köpte dyringen sulkysport.se/mats-sundin-ko…
@1Didon1 - 25 Maj