I lördags ströks Uzo Josselyn från innerspår i gulddivisionen kort före start, vilket innebar att Spring Erom hastigt och lustigt fick innerspår. Tränare Dan Widegren sade själv i tv att det kändes som ”ridå”, men Spring Erom höll spets utan större problem.
Problematiken gällande om spår två ska tvingas flytta ned på innerspår vid strykningar bakom bilen kvarstår dock, vilket kommenterades i en krönika på sulkysport.se
– Rent reglementstekniskt skulle det inte vara några problem att man skriver in att man flyttar nedåt vid strykning, men att detta inte gäller spår två. Det jag kan se som problem är spår nio. Man skulle ju kunna spetsa från bakspår.
Hur då?
– Jomen, om nummer två stannar i andra, håller ut övriga samtidigt som nian sticker dit benen. Vi har sagt att man ska köra på innerspår i ledande position, men samtidigt kan man inte begära att de ska kasta ned hästen på innerspår direkt efter start. Visst, det är kanske lite långsökt, men det skulle kunna ske.
Är det här något ni kommer lyfta på nästa möte med reglementskommittén?
– Vi diskuterar förslag löpande. Jag vet inte hur det varit historiskt, men sedan jag kom med i reglementskommittén tar vi upp de förslag som kommer fram, säger Falk.
Färskt exempel i minne
Hur ställer sig då det aktiva i frågan? Erik Adielsson har kört över 1.000 lopp de senaste åren, men har inte ”drabbats” speciellt många gånger.
– Det är en lite för komplex fråga för att ha ett självklart svar. Jag måste fundera lite till, men spontant kan jag se både för- och nackdelar. Däremot är det självklart bra att frågan lyfts i reglementskommittén, säger Erik Adielsson.
Örjan Kihlström har ett färskt exempel i minne.
– Det är ju bara några veckor sedan jag ströks ned på innerspår med Mellby Collector på V75 och hamnade invändigt en bit bak. Rent sportsligt tycker jag att det jämnar ut sig, jag kunde ju lika gärna blivit lottad till innerspåret, men för spelarna förstår jag att det innebär stora förändringar; framförallt när det gäller de stora streckspelen. Jag ser heller inga stora problem för övriga med att låta tvåan behålla sitt spår.
Har det här påverkat på något annat sätt?
– Jag kan väl nu erkänna att vi inte gärna valde spår två i årgångsfinaler med Maharajah, just med viss rädsla att bli nedstruken till innerspåret, säger Kihlström.