tema
Tema:

Tävlingsprogrammet 2018

Idag offentliggjordes Svensk Travsports ståndpunkt gällande tävlingsprogrammet 2018 där Solvalla får en egen dag (tisdag) och dessutom deltar i ett fortsatt V86-Xpress på onsdagar. Och debatten kring för- och nackdelar har gått varm.
Solvalla bjuder på V75-finaler både lördag och söndag i samband med Kriteriehelgen. Foto Mia Törnberg
Solvalla bjuder på V75-finaler både lördag och söndag i samband med Kriteriehelgen. Foto Mia Törnberg
tema
Tema: Tävlingsprogrammet 2018

Westholm lämnar TR

Jörgen Westholm avgår med omedelbar verkan ur Travtränarnas Riksförbunds styrelse. Hans belslut är en direkt konsekvens av hur Svensk Travsport hanterade frågan om nästa års tävlingsprogram.
Jörgen Westholm lämnar Travtränarnas Riksförbunds styrelse med omedelbar verkan. Foto: Martin Langels/ALN
Jörgen Westholm lämnar Travtränarnas Riksförbunds styrelse med omedelbar verkan. Foto: Martin Langels/ALN

– Jag vet ingen aktiv som tycker att xpress är bra. Jag har lagt ner massor med engagemang på det här och på att tillvarata de aktivas, då menar jag inte bara proffstränarnas utan även hästägarnas och alla andra, intressen gällande att xpressupplägget är förödande för upplevelsen att gå på trav. Jag har trott att det är ATG som legat på hårt för att behålla xpress av spelmässiga orsaker, men så visade det sig att ST:s ledning är lika angelägna om att ha det kvar. Då känner jag inte jag inte kan vara kvar i det här längre, det är som att slåss med väderkvarnar, säger Jörgen.

Han hart lagt ut ett brev om saken på sin hemsida teamwestholm.se där han skriver följande:

”Vi har suttit som gisslan 2015, 2016 och 2017 och inte fått säga vad vi tycker och tänker, för då riskerar vi Pokalåret. Vi har haft bra möten med ST:s personal om förbättringslösningar, känns det som, men inget har direkt hänt då beslutsprocessen varit seg.

För en månad sedan blev vi i TR:s styrelse eniga om att det räcker med V86 Xpress. Vi upplever det som är en fientlig produkt för de som besöker travbanorna. Hästägarna stannar hemma istället för att se sin häst tävla, för de tycker inte att det är roligt att komma till travbanan. Vi har påpekat detta till ST:s styrelse flera gånger. TR:s styrelse träffade Johan Lindberg den 30/8 och meddelade att TR kommer rekommendera bojkott om detta med Xpress fortsätter. ST skulle 31/8 besluta något i denna fråga, men fick kalla fötter och tog upp det som en mötespunkt 1/9 på förtroenderådet i Malmö.

ST tog fram tre alternativ, som de förtroendevalda fick chansen att tycka till om. Ett alternativ gjordes för att splittra TR:s enighet enligt mig, och det var att låta Solvalla slippa alla fredagsluncher som de straffats med de senaste åren. Vips så svängde givetvis Solvallatränarna, vilket jag också förstår.

Fredagsluncherna är hemskt tuffa för alla som jobbar i travstall, då fredagen innehåller många arbetssysslor, så ST visste exakt hur man söndrade enheten. Detta har jag upplevt många gånger sedan jag började 2003. De är duktiga på att slänga köttben lite hit och dit, då många i sporten (banor, tränare, uppfödare m.m.) har stora egenintressen i flera beslut och inte ser helheten och till svensk travsports bästa. ”Med ett köttben i egen mun blir man lätt mindre missnöjd.” Som strukturen är i Svensk Travsport nu, med så många särintressen, känner jag att mitt styrelsearbete känns meningslöst.

Efter Derbyhelgen ringde Hans Skarplöth och bad om ett möte under nästkommande vecka, för att höra vår syn på det hela. Måndagen den 4/9 hade TR telefonmöte, där Peter G Norman berättade att Solvallatränarna stöttade förslaget att köra Xpresstrav på onsdagarna, bara de slapp lunchtrav på fredagarna. Under mötet bestämdes att jag skulle prata med Skarplöth, och att jag skulle göra det jag kunde för att få Hasse på vår sida. Fredagen den 8/9 hade TR telefonmöte med Hasse, ett bra möte med ”väl högt i tak” kanske,  men det blir lätt så för mig för jag är så engagerad i mitt styrelsejobb.

Mötet slutade klockan 10.55, med orden: Hur går vi nu vidare?
Vi hör av oss, sa TR till Hasse, och det inom kort. 10.15, alltså när mötet pågår, berättar ST hur säsongen 2018 kommer att se ut. Snacka om chock då jag kikade in på travsport.se. Sedan mötet med Johan Lindberg, alltså den 30/8, har ingen från ST hört av sig till TR. Erik Adielsson från STs styrelse var på TR:s telefonmöte 4/9 och berättade då om fördelarna med Xpress-trav. Jag köpte det inte. Ingen annan har hört av sig.
ST valde att köra sitt race, vilket man sedan fick bekräftat av Hans Ljunqvist på fredagskvällen via sulkysport.se där han meddelade att TR inte var en av instanserna som de ville förankra detta hos.

Jag känner att sportens styrande inte lyssnar på de aktiva. Jag känner ett konstigt svek på flera ställen, så därför väljer jag att inte lägga mer kraft och energi på detta när de aktiva inte är mer värda. Vi är bara spelpjäser i jakten på mer spel – men ibland kan faktiskt trivseln vägas in.

Orden som vi ofta hör från ST – transparens och process – har missbrukats, ett uttryck som försvunnit i samhället och i travet är ”sunt förnuft”. Låt oss börja använda det!

Jag har haft en mycket trevlig tid i TR:s styrelse, där jag är mest stolt över att jag var med och drev igenom det nya anmälningssystemet som ST inte tyckte var bra förrän berömmet började komma. Många andra saker som har förbättrats för de aktiva har vi gjort, utan att vi i TR tagit någon direkt cred.

Häftiga och intressanta möten med högt i tak med Remy/Dockered m.fl. har jag varit på, men nu känner jag att bägaren är full – och runnit över.
Ett stort tack till Jägersros tränarkår som i veckan visade civilkurage att de inte var nöjda med tävlingsschemat 2018.

Jag avgår nu, och har berättat det för valberedningens ordförande i TR, Claes Svensson.  Han förstod mig och tackade för ett gott arbete för travets bästa under många år.

Vi får se i framtiden om jag dyker upp i något travpolitiskt forum, gärna då i en organisation som kan kalla sig ”Travsportens bästa”.

tema

”Det finns ingen symbios längre”

Joakim Lövgren var sansad, lugn och välformulerad. Väl förberedd skulle man kunna säga. Och sade dräpande saker.

När tv-tittarna borde sett hästarna i V86-1 på banan på Jägersro förklarade Joakim Lövgren istället i Matteus Lillieborgs intervjumikrofon att nu hade gränsen passerats. De som styr och och bestämmer i svensk travsport hade skött utformandet och beslutet av tävlingsprogrammet 2018 så illa att bägaren rann över.

Jägersros proffstränare gick ut i en protestaktion, minimalistisk till sin praktiska karaktär, ett lopp blev en kvart försenat, men ändå märkbar i konsekvenserna. Hela V86-kvällen blev tillrörd för spelare och tv-tittare. Manifestationen blev också mycket verkningsfull medialt. Snacka om att nå ut med sitt buskap och ruska om det beslutsfattande etablissemanget.

Frågan om tävlingsprogrammet 2018 har vuxit till något större än vilka veckodagar vilka banor kör, vilka som ligger mot varandra och med vilket innehåll, sportsligt och spelmässigt, de olika tävlingstillfällena fylls. Det har vuxit till en symbolfråga, gällande banorna och de aktivas organisationernas (makt)position i förhållande till Svensk Travsport och sedan i sin tur ST:s (makt)position i förhållande till ATG.

Vad än man säger och bedyrar i Hästsportens Hus är uppfattningen om hur detta gått till solklar: ST:s tävlingsdagsplanerare upprättade sina tre förslag, där bara ett visade sig gälla i praktiken och skulle genomföras, utan att några andra utifrån (och då menar jag från banorna och aktiva) eventuellt inspelade alternativ ens kunde komma på fråga. Det är en belastning för ST att väldigt många är övertygade om att förslagen mejslades fram med ATG-vd:n Hasse Skarplöth hängande över både höger och vänster axel.

Gör vad ni vill, men xpress får inte röras. Typ.

När jag pratade med Joakim Lövgren på torsdagmorgonen var han fortfarande lika sansad, lugn och välformulerad som i den hårda blåsten på onsdagkvällen. Att använda just honom som språkrör var ett klokt val av Jägersrotränarna. Om man till exempel skickat fram föreningsordföranden Conrad Lugauer, för att inte tala om Lutfi Kolgjini, till mikrofonen hade tonläget och ordvalen garanterat varit både högre och hårdare. Jag tror inte Jägersrotränarna då fått så översvallande sympatier för sin aktion som nu är fallet.

Lövgren sade också något jag inte citerade i intervjun på sulkysport.se utan sparade hit för att få chansen att kommentera det: ”Det finns ingen symbios mellan sporten och spelet längre”.

Det är ett dräpande citat, en dolkstöt rätt in i den svenska travsportens hjärta. En av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna, bidragande till att intresset för att spela på trav är så stort i Sverige, har varit denna symbios. Men nuvarande ledningar i ATG och ST har uppenbarligen inte lyckats förvalta detta. Joakim Lövgren betonade att det man nu så dödligt tröttnat på inte var en engångsföreteelse utan något som pågått länge och som det finns fler exempel på.

Det finns ingen symbios mellan sporten och spelet längre

Vapenskrammel var en glosa som Joakim använde i tv-intervjun. Det kan man lugnt säga att det var. Jägersrotränarna visade tydligt vad som kan hända, till och med vad som händer, om de som fattar besluten inte längre har de aktiva i travsporten med sig.

Det behöver knappast upprepas igen att processen som ledde fram till förra veckans beslut om tävlingsprogrammet var katastrofal. Och att generalsekreteraren Johan Lindbergs ”samrådsuppdrag” som han fick misslyckades.

Ordföranden Hans Ljungkvist sa till mig i fredags kväll, när han beskrev beslutsprocessen, att Lindberg återkommit till styrelsen med ”klartecken från alla berörda”. Med den informationen som utgångspunkt är det inte konstigt att styrelsen fattade det beslut den gjorde. Men bland de jag pratat med bland ”alla berörda” är faktiskt INGEN nöjd med det beslut som fattats. De berörda har istället uppfattat det som att det överhuvudtaget aldrig ens fanns några alternativ att diskutera.

Johan Lindberg säger på sulkysport.se att man ”måste vara lyhörda och ödmjuka”. Frågan är dock om inte det tåget redan gått. Det är bara ett och ett halvt år sedan en motion till ST:s årsstämma, om bristande transparens och delaktighet, behandlades. (Parentes: ST:s styrelses skriftliga svar till stämman på motionen var att maktspråksmässigt föreslå att stämman skulle avfärda/avslå den rakt av, men Hans Ljungkvist läste bollbanan rätt och undvek med ett kompromissförslag att motionen gick till votering). Motionen var sprungen ur beslutet att flytta V75 på lördagar till klockan 16:20. Den  resulterade till slut i ”åtgärdspunkter” och samverkansforum som skulle motverka exakt det som nu hänt gällande tävlingsprogrammet.

De samverkansforumen användes inte när tävlingsdagsfrågan rullade mellan ”igångsättning” februari 2017 och beslut i  september 2017. På något sätt har ST:s ledning i allmänhet och operative chefen, generalsekreterare Lindberg i synnerhet, kanske nu bränt sin ”andra chans” att lyckas med transparens och delaktighet i viktiga frågor.

Blir det en tredje chans?

”Frustration är ett milt ord”

Lindberg: ”Vi måste ta åt oss”

tema
Tema: Tränarprotest

Lindberg: ”Vi måste ta åt oss”

Jägersrotränarnas protest då de sonika vägrade köra V86-1 på utsatt tid var en markering mot att de aktiva känner sig överkörda i beslutsprocesserna inom svensk travsport. – Det är olyckligt att det gått så långt. Självklart blir man ledsen och vi måste ta åt oss, säger Svensk Travsports Generalsekreterare Johan Lindberg.
ST:s generalsekreterare tycker till om gårdagens protestaktion bland tränarna på Jägersro. Foto Mia Törnberg
ST:s generalsekreterare tycker till om gårdagens protestaktion bland tränarna på Jägersro. Foto Mia Törnberg

Till grunden för ”strejken” låg dels beslutet om tävlingsdagsprogrammet, framförallt att de aktiva kände att de inte blivit lyssnade på. Samtidigt som beslutet offentliggjordes satt Travtränarnas Riksförbund (TR) i ett möte med ATG:s vd Hasse Skarplöth – om just tävlingsprogrammet och V86-Xpress.
– Tidpunkten för kommunikationen var ju direkt olycklig. TR:s ståndpunkt att deras medlemmar ogillar Xpress-travet var tydligt kommunicerat och en del av beslutsprocessen. När ST:s styrelse skulle fatta ett beslut i frågan ville man avvakta och invänta inspel från förtroenderådet där representanter från alla banor och basorganisationerna, inklusive TR, sitter visade en tydlig majoritet att de tyckte att Xpress skulle fortsätta. Det lyssnade styrelsen såklart på.

En lösning för alla

Johan Lindberg fortsätter:
– Efter det fick vi uppdrag att diskutera det här med de banor som berördes mest, vi hade också  ett videomöte med tjänstemän på alla landets banor och basorganisationer så att vi skulle hitta en lösning som alla kunde acceptera. När banorna sagt okej och styrelsen hade förtroenderådet i ryggen så var de redo för beslut efter en lång process där faktaunderlaget som låg på bordet visade på en stark positiv utveckling av Xpress under lång tid.
Hur kommer man vidare i den här diskussionen?
– Självklart måste vi vara ödmjuka och lyhörda. Jag har idag bjudit in TR:s styrelse till ett möte 25 september med Svensk Travsports styrelse och flera tjänstemän på Svensk Travsport. Vi behöver ha ömsesidig respekt och förståelse för varandra för att resultatet ska bli bästa tänkbara för travsporten i det stora hela, avslutar Lindberg.

tema

”Frustration är ett milt ord”

– Vi ville göra en markering att vi stöttar tränarförbundet TR och det på ett sätt som inte drabbar tredje part i sporten, alltså hästägarna.
Jägersros tränarförening samlades vid defileringsvolten och strejkade en kvart när de skulle ha kört ut till V86-1 igår. Foto: Jörgen Tufvesson ALN
Jägersros tränarförening samlades vid defileringsvolten och strejkade en kvart när de skulle ha kört ut till V86-1 igår. Foto: Jörgen Tufvesson ALN

Det säger Joakim Lövgren, som blev talesman för den protestaktion som utspelade sig före V86-1 på Jägersro i går. Joakim sitter i styrelsen i Jägersro Travtränarförening och blev den som fick föra föreningens talan när Jägersrotränarna några minuter före defileringen till V86-1 samlades vid utfarten till banan. De körde helt enkelt inte ut till loppet förrän en kvart senare, innebärande att hela det tv-anpassade saxupplägget, med elva minuter mellan loppen på Jägersro och Solvalla, saboterades. Nu gick V86-loppen i princip samtidigt på de båda banorna och inte ens i rätt ordning sett till spelkupongen.

På det sättet åstadkom Jägersrotränarna kraftig genomslagseffekt med sin en kvarts timme korta tävlingsstrejk, samtidigt som loppen trots allt kördes.

– Det har länge funnits frustration och missnöje i leden med beslutsprocesser, transparens och delaktighet. Vi är oroliga för travsportens utveckling och har en annan syn på farhågorna än sportens högsta ledning. Vi vill vara med och påverka besluten, vara delaktiga och med i diskussionen. Nu blir vi istället överkörda gång på gång, säger Joakim Lövgren.

Så aktionen igår syftade inte till att försöka riva upp förra veckans ST-beslut om tävlingsdagsprogrammet, innebärande fortsatt saxade storbanetävlingar på onsdagar, vilket ju TR vill ska läggas ner?

– Tävlingsdagsbeslutet var droppen. Det har jäst länge och nu kokade det över. Många har länge känt att något i den här stilen behöver göras och det  var ingen tillfällighet att aktionen nu gjordes första tävlingsdagen på Jägersro efter ST:s styrelsebeslut om tävlingsdagarna nästa år. Frustration är ett milt ord över vad många känner. Nu säger styrelseledamöter, som gjort och gör ett jättebra jobb i TR, att de vill hoppa av för att det inte är någon mening att fortsätta eftersom TR inte får vara med i processerna och diskussionerna utan tvärtom blir bortmanipulerade. Jägersros tränarförenings aktion igår var på det sättet samtidigt ett sätt att visa dessa misströstande TR-styrelseledamöter stöd, säger Joakim Lövgren.

Men vill ni få tävlingsdagsbeslutet omprövat?

– Tävlingsprogrammet är en del av den stora övergripande frågan att vi är oroliga för travsportens utveckling och inte delar högsta ledningens uppfattning om hur situationen i sporten ser ut. Aktionen igår var en markering av att vi vill tas på allvar och bli lyssnade på. Alla beslut blir säkert ändå inte som vi vill eller tycker, men om vi får komma in som naturlig del i processen, med transparens och delaktighet, så har vi ju trots allt fått säga det vi vill med den påverkan det kan ha.

– Det är när allt kommer omkring vi aktiva, tränare, hästägare, amatörer, uppfödare, hästskötarna som jobbar i stallen, som bär upp sporten. Men som kulturen utvecklats inom ST väger vi luft. Vi har försökt verka genom den demokratiska kanalen TR, och när denna då gång på gång sätts ur spel av högsta ledningen i beslut som innebär stora konsekvenser skapar det stor känsla av frustration. Det är otroligt tråkigt att det gått så här långt och att vi behövde göra en markering som den igår för att försöka få vår oro för sportens utveckling att börja tas på allvar. Vi vill börja en ny tideräkning gällande transparens och hur diskussioner förs från och med nu, säger Joakim Lövgren.

tema

Kuskstrejk på Jägersro

Kuskar och och tränarna som skulle köra V86-1 på Jägersro gick minuterna före defileringen ut i vad som kan kallas en oannonserad vild strejk.

Tränarna protesterade rakt av mot förra veckans tävlingsdagsbeslut som fattades av Svensk Travsports styrelse och mot att travtränarnas riksförbund helt åsidosattes i processen och förankringen som föregick beslutet.

– Det finns en gräns för hur nonchalant vi kan bli behandlade. Det är vi aktiva som bär upp sporten, sade Joakim Lövgren som tog på sig rollen som talesman för gruppen tränare och kuskar som samlades vid Jägersros defileringsvolt.

Tränarna och kuskarna beslutade att strejka en kvart, innebärande att V86-2 på Solvalla kördes före V86-1, och loppordningen för huvudspelformen blev omkastad hela kvällen.

– Vi kan kalla det här för vapenskrammel, sade Joakim Lövgren till ATG Lives reporter Matteus Lillieborg.

Tränarna och kuskarna hade lyckats hålla denna aktion internt och ”strejken” kom som en överraskning för alla. Aktionen kan alltså ses som en mycket konkret missnöjesyttring över hur centralorganisationen Svensk Travsport förvaltar och fattar beslut som rör alla aktiva och banor som utgör svensk travsport.

”Våra åsikter nonchalerades helt”

tema

”Vi ville inte röra onsdagarna”

– I tio års tid har det letats efter något bra sätt att få fart på omsättningen på Solvalla på onsdagarna. Utvecklingen på V86 i år är har varit så bra att vi inte ville röra onsdagarna. Av de förslag som presenterades var det vi nu beslutat som vi tyckte var det bästa.
Hans Ljungkvist. Foto Pressbild
Hans Ljungkvist. Foto Pressbild

Det säger Svensk Travsports ordförande Hans Ljungkvist till Sulkysport gällande styrelsebeslutet att Solvalla ska tävla 35 tisdagkvällar nästa år och samtidigt behålls xpress-sax-konceptet på onsdagar med Solvalla som ena banan.

– Man kan säga att Solvalla byter sina nuvarande fredagslunchtävlingar mot tisdagkvällar. Jag kan tänka mg att Solvalla  går mot att ha unghästprofil dessa tisdagar och lägger de mer ”spelbetonande” loppen för äldre hästar på onsdagar i V86-spelet. Så skulle nog jag resonera om jag vore vd och sportchef på Solvalla, säger Hans Ljungkvist.

Beslutet om Solvallas ”egen dag” fattades av ST:s styrelse vid ett telefonmöte igår torsdag och kommunicerades på fredagförmiddagen via travsport.se. ST har fått mycket kritik för en odemokratisk beslutsprocess, där inblandade banor blivit sent informerade om vad som var på gång.

– Vi får nu sätta oss ner och titta på hur kommunikationen skötts och fungerat. Det som det från styrelseperspektivet handlade om var att uppdraget vi delade ut var att förbättra Solvallas tävlingsschema. Detta resulterade i tre förslag som vi behandlade på vårt styrelsemöte i Malmö förra veckan. Av de förslagen fastnade vi för det som nu blev beslutat, men innan vi tog beslutet ville vi ha dialog med förtroenderådet och de banor som direkt berördes om Solvalla skulle få tisdagar. Det handlade om Jägersro, Eskilstuna och Axevalla.

– Detta var klart till igår och då redovisades för styrelsen att vi hade ”grönt ljus” för det förslag som innebar Solvalla tisdag och fortsatt saxning på onsdagar, så då beslutade vi det, berättar Hans Ljungkvist.

Han kommenterar också att alternativet att ge upp saxade V86-or på onsdagar och låta Solvalla får tillbaka de fasta onsdagarna förkastades.

– Det finns många som ville ha den lösningen, men vi vill inte röra onsdagarna när utvecklingen i år varit så bra på V86. Efter tio års olika försök att lyfta spelet på onsdagarna verkar ATG nu ha lyckats, och därför ville vi inte bryta den trenden. ATG redovisar 20 procents tillväxt på V86-konceptet i år. Den samlade bedömningen blev att det beslut vi nu fattat var det bästa utifrån de tre alternativ vi hade.

Beträffande den skarpa kritik ST får från flera håll om att beslutsprocessen varken varit (förenings)demokratisk eller förankrad säger Hans Ljungkvist:

– Det får vi sätta oss ner och titta på nu, hur kommunikation och sådant skötts. Jag läste någonstans att TR:s ordförande Jan Halberg var missmodig. TR var inte en av de instanser vi efter styrelsemötet i torsdags ville förankra detta hos, utan vi gick till de banor som berördes av att Solvalla skulle få tisdagar, Jägersro, Sundbyholm och Axevalla.

tema

Jägersro avvaktar

Jägersro avvaktar med att kommentera fredagens beslut om tävlingsprogrammet för 2018.

– Vi har bestämt att fundera på detta över helgen och så kommer det en kommuniké, eller pressmeddelande på måndag, säger ordförande Kerstin Petersson-Brodda.

tema

”Våra åsikter nonchalerades helt”

– Just nu är jag bara matt. Luften gick ur mig. Detta har skötts helt uppåt väggarna ur demokratisk synvinkel. Det som sades på förtroenderådet i fredags var inget värt, våra åsikter nonchalerades helt. Jag är rent ut sagt besviken.
Jan Halberg. Foto Hanold/ALN
Jan Halberg. Foto Hanold/ALN

Det säger Travtränarnas Riksförbunds ordförande Jan Halberg om dagens beslut gällande tävlingsprogrammet för 2018, innebärande att onsdags-xpress med saxade (storbane)tävlingar blir kvar och att Solvalla får tisdag som huvudtävlingsdag. TR gick i förra veckan ut på sin hemsida och deklarerade att man krävde att saxandet på onsdagar ska bort. Utan att få gehör, visade det sig,

– Det är möjligt att det beslut om tävlingsprogrammet som fattats av ST: styrelse idag är bra, att det blir bra. Men processen hur det gått till är katastrof. Det är det som gör mig så matt. Idag på förmiddagen satt jag, Peter G Norman, Jörgen Westholm och Staffan Osterling i ett telefonmöte med ATG:s vd Hasse Skarplöth där vi pratade om den här frågan. Det mötet tog slut klockan 10:55 med att vi sade ”hur går vi vidare härifrån”. Då tänkte man ju att vi är kanske involverade i det här nu och det vi säger beaktas. Vi trodde vi var mitt inne i en beslutsprocess. Men så visade det sig att klockan 10:15 hade ST redan lagt ut styrelsebeslutet om tävlingsdagarna på travsport.se.

– Beslutet var alltså både redan fattat och kommunicerat när vi satt i möte med ATG:s vd om våra synpunkter, ett möte som bestämdes i tisdags. Kan det framgå tydligare än så att det inte spelar minsta roll vad vi tycker och säger? frågar Jan Halberg retoriskt.

Halberg upplevde redan i tisdags att det var på väg att bli en ”överkörning”.

– Jag uppfattade förtroenderådet i Malmö i fredags som att generalsekreteraren Johan Lindberg fick i uppdrag att sammanfatta de synpunkter som framkommit och sedan fortsätta med dialog. Men när vi hade det ordinarie månatliga informationsmötet inom BAS i tisdags var det tydligt att det bara var de tre förslag som ST redan tagit fram som gällde, där fanns inga vägar eller inspel om kompromisser eller alternativlösningar. Så återigen: det vi säger och framför har inget värde. Jag måste vara försiktig med det jag säger eftersom jag representerar en förening med 400 medlemmar, och nu verkar det som att vi inte har Solvallas cirka 50 proffstränare med oss längre gällande det vi skrev om saxonsdagarna förra veckan. Jag upplever det som att ST istället för att samråda och sedan kanske kompromissa så har man spelat ut olika intressen mot varandra. Istället för att försöka ena olika intressen slår man isär och splittrar.

Jan Halberg berättar också att de han haft konkret diskussion i tävlingsdagsfrågan sedan förtroenderådsmötet är ATG:s vd Hasse Skarplöth och ST-styrelseledamoten Erik Adielsson.

– Dem har vi haft bra möten och diskussioner med. Man behöver inte vara överens, och det har vi inte varit men de har klargjort sina ståndpunkter och argument och det respekterar jag.

– I övrigt är jag mest besviken, på rätt många faktiskt. Jag har mycket tankar att smälta nu, jag får ta helgen på mig att göra det, säger Jan Halberg.

tema
Tema:

Sämsta möjliga beslut

Det känns som att någon borde lägga in veto. Veto mot att Solvalla ska köra 35 tisdagar nästa år som ”fast tävlingsdag”.

Jag känner deja-vu från 2013 när beslutet om X-pressen togs. Ingen förstod konsekvenserna, att upplägget helt slog sönder storbanornas tävlingsstruktur, med förödande resultat för banpubliksupplevelsen. Nu gör man samma sak en gång till eftersom sax-xpressen ska vara kvar på onsdagar, och sveper dessutom som en konsekvens av att Solvalla (rättmätigt) helruttnat på att vara saxförstört ned Jägersro, plus Axevalla och Sundbyholm i avgrunden. Det är att göra redan ont ännu värre för hela systemet .

Någon borde alltså lägga in veto. Av de tre alternativ som presenterats som lösning på tävlingsprogrammet 2018, innebärande att Solvalla skulle få ”egen dag”, är just det man nu valde, att Solvalla skulle få tisdagar och vara fortsatt saxbana onsdagar tillsammans med Åby, Jägersro och Bergsåker, den mest bärsärkargående elefanten i porslinsbutiken.

Storbanorna ska alltså fortsätta att leva under det ur arrangörssynpunkt förödande xpress-konceptet 45 onsdagar om året. Det som är knuten, roten till att det ens är ett problem, friktioner, konflikter mellan banor och olika intressen, i att göra ett tävlingsprogram där de som är aktiva med hästarna känner att det är roligt att vara med. Jag tar mig friheten att citera ur ett läsarbrev som publicerats på trottosport.se skrivet av en 26-årig hästägare som beskriver hur det var när hans häst vann ett V86-lopp:

”Vi är nästan alltid på plats allihopa. Även en gång när det var start på Solvalla V86 och just xpress. Förhoppningarna innan var ganska goda att vara bland dom tre första och allt löste sig och han lyckades vinna ganska lätt.

Men nu till saken för det första så var det helt värdelöst att vara på plats och följa V86, det var helt tomt på publikplats, följa spelet V86 via en tv kändes helt iskallt och för att inte tala om som ägare att gå in i vinnarcirkeln på nationalarenan och inte se enda person på plats. Ska det fortsätta såhär så har jag svårt att se hur vi ska kunna locka nya människor att gå på trav och framförallt hur ska vi kunna lyckas locka nya hästägare.”

Axevalla och Eskilstuna har också – föga förvånande – protesterat mot det förslag som nu beslutats. Jägersro skickade till och med brev till ST där man klargjorde att Jägersro inte ville köra samtidigt som Solvalla.

Nu blir det ungefär så här: Solvalla ska ha 35 tisdagar, med dominant position. Det skickar ut 13 V64-dagar på Jägersro, 13 på Sundbyholm och elva på Axevalla (37 V64-dagar sammanlagt) som ett bondeoffer från schackbädet där det är tydligt att ATG:s vd Hasse Skarplöth är kungen.

Det blir 17 tisdagar kvar som inte är Solvallas att pussla in Jägersro, Axevalla och Sundbyholm på gällande att så gott det går rädda deras inarbetade tisdagsposition. De tre banorna kör i år tillsammans 75 tisdagstävlingar varav alltså 37 är V64. De kanske lyckas trycka in hälften av de där 75 dagarna mot/runt Solvallas tisdagar. Kvar blir 35-40 dagar då de ska klampa in på andra (mellan)banors dagar.

I nyhetstexten på travsport.se där beslutet beskrivs står att ”det finns även utrymme att öka lunchtävlandet om banan önskar det” avseende Jägersro. Ursäkta, men för mig är det ungefär som att ge matrester från tallriken till hunden.

Som sagt: 2013-beslutet om xpress slog sönder Solvalla, Åby, Jägersro och Bergsåker till att bli totalt publiktomma arenor de 45 onsdagar per år xpressen rullar. Nu ger man Solvalla chansen att så nya frön och börja bygga upp sig igen med de här 35 tisdagarna men då bankar man – tror jag – istället Jägersro, Axevalla och Sundbyholm ur brädet och alla storbanorna ska fortsätta att ha ur publiksynpunkt stendöda saxonsdagar.

Elefanten kom in i porslinsbutiken en gång till.

tema

”Vi är besvikna”

– Vi är besvikna på att vi tappar tisdagarna som vår huvuddag. Men nu får vi prova så här ett år och se vad det innebär.
Det säger Michael Wallin, sportchef på Sundbyholm om att Solvalla nästa år kliver in med tisdag som huvudtävlingsdag.
Sundbyholms travbana påverkas av beslutet om tävlingsprogrammet 2018. Foto: Martin Langels/ALN
Sundbyholms travbana påverkas av beslutet om tävlingsprogrammet 2018. Foto: Martin Langels/ALN

Sundbyholm kör i år 21 tisdagar av sitt tävlingsutbud på 37 tävlingsdagar. 13 av tisdagarna är V64-kvällar. Nästa år kullkastas dock Sundbyholms ”grundschema”.

– Vi har haft tisdagar som fast inarbetad tävlingsdag så länge jag kan minnas. Många är vanemänniskor som bygger upp rutiner. Nu bryts det för de som är trogna besökare hos oss. Vi har varit väldigt tydliga med att av de tre förslag på tävlingsdagar ST:s kansli utarbetade så föredrog vi det som innebar att Solvalla skulle få tillbaka onsdagarna. Nu blev det inte så, ST:s styrelse valde istället att lyssna på ATG:s argument om de ekonomiska fördelarna med de saxade xpress-onsdagarna, säger Michael Wallin.

Sundbyholms ledning har uttryckt sig kritiskt mot hur hela frågan om utformningen av nästa års tävlingsprogram gått till, utan dialog och förankring. Sundbyholm och Axevalla fick till exempel bara några dagar innan beslutet skulle tas av ST:s styrelse information om förslagen, trots att de i högsta grad påverkades av det, och förtroenderådet bestående av representanter för alla banorna fick i princip på sittande möte i Malmö veta vad förslagen de sedan skulle diskutera var.

– Rent allmänt kan jag säga att det vore önskvärt att man vore mer lyhörd mot banorna, säger Michael Wallin.

Hans inställning är nu att försöka ”minimera” att Sundbyholms position som tisdagsbana påverkas av att Solvalla ska köra 35 tisdagar nästa år.

– Det blir trots allt 17 tisdagar kvar. Vi har 21 tisdagar i år och mitt mål är att kunna få in tävlingar hos oss åtminstone 13-14 tisdagar när inte Solvalla kör. Så då tappar vi sju-åtta tisdagar. Sedan ska de tisdagar som flyttas för oss in på andra dagar och då är vi där direkt med att ytterligare banor blir påverkade. Får vi måndagar påverkar det Mantorp och Färjestad, torsdagar är Gävles och Örebros dagar och fredagar Rommes. Så att Solvalla ska in på tisdagar påverkar alla banor, hela systemet, på ett sätt som inte varit fallet om Solvalla fått onsdagarna, säger Michael Wallin.

Han kan till och med tänka sig att köra emot Solvalla:

– Ja, vi skulle kunna ha breddloppskväll när Solvalla kör supertisdag. Det är helt lika kategorier av aktiva de två tävlingsformerna vänder sig till.

Wallin betonar också att om Solvalla skulle hamna på tisdagar så tryckte Sundbyholms ledning på att man ville ha kompensation.

– Ja, och nu får vi två V64-dagar med högre prispengar. Jag antar att det innebär att vi de dagarna kör med ”storloppsnivå”, alltså den Jägersro Åby och Bergsåker har, på V64-dagarna, säger Michael Wallin.

– Vi måste naturligtvis försöka göra det bästa av situationen. Ser vi att det påverkar våra publiksiffror och möjligheter till sponsorintäkter negativt får vi försöka ändra på tävlingsprogrammet igen till 2019, säger Wallin.

tema
Tema: Solvalla

Inget beslut fattat om spelform

Vad blir det för spelform på tisdagar på Solvalla? I dagsläget körs det V64 på tisdagar, men ATG:s VD Hasse Skarplöth är hemlighetsfull när Sulkysport ställer frågan om det blir V64 även 2018.
Hasse Skarplöth. Foto Mickey Törnblad/Kanal75
Hasse Skarplöth. Foto Mickey Törnblad/Kanal75

– Det är inget beslut taget gällande spelform på tisdagar.
Så det blir någon annan huvudspelform än V64?
– Precis som jag sa är inget beslut taget vad det blir för spelform på tisdagar, varken om det ska vara V64 eller någon annan spelform, säger Skarplöth.

tema

Ternemar: ”Vi hade inte önskat detta”

– Vi hade inte önskat det här upplägget, men jag har förståelse för att de som bestämmer har inte haft något lätt jobb.
Axevallas travbanechef Benny Ternemar svarar diplomatiskt när Sulkysport ställer frågan hur Solvallas nya tävlingsschema kommer påverka Västgötabanan.
Axevallas travbanechef Benny Ternemar har blandade känslor efter fredagens kungörande kring tävlingsschemat. Martin Langels/ALN
Axevallas travbanechef Benny Ternemar har blandade känslor efter fredagens kungörande kring tävlingsschemat. Martin Langels/ALN

Att Axevalla och Sundbyholm skulle förlora sin status som ”ordinarie” tisdagsbanor har legat i luften de senaste veckorna. Efter fredagens besked från Svensk Travsport står det också klart att så blir fallet.
– Vi tyckte att Solvalla skulle fortsatta med sina onsdagstävlingar på samma sätt som är fallet nu, men att man skulle skrota Express-upplägget. Nu har allt i den här processen som dessutom gått väldigt fort byggt på att Solvalla ska ha en egen dag – utan saxning – och då blev det olyckligtvis för oss tisdag, säger Benny Ternemar.

Nattsvart, bedömer han dock inte läget som.

– Nej, vi kommer att få arrangera två stycken supertisdagar med V64 där det kommer vara förhöjda prispengar. Ur just det perspektivet vad det gäller prispengar kan detta bli bra för oss, men det finns ju fler värden att mäta utifrån givetvis än bara prispengarna, fortsätter Ternemar.

Utöver supertisdagarna kan Axevalla alltså säga ”godnatt” till kvällstrav på tisdagar.

– Ja, alla våra V64-dagar kommer till exempel bli under andra vardagskvällar. Vi kommer att framföra ett önskemål om att köra V64 de torsdagar då Åby är med som saxbana på V86 Express under onsdagskvällen, det tror jag skulle passa oss.

Ternemar påpekar därtill att det framkomna är ST:s styrelsebeslut och att något beslut från ATG:s styrelse ännu inte är taget.
– Men det skulle överraska mig om de går emot detta för nu lever ju onsdagarna med V86 Express kvar. Dock är ju de här besluten inte skrivna för all framtid; vi får väl se vart det här tar vägen helt enkelt, avslutar Ternemar.

tema

Solvalla kör tisdag-onsdag

Xpressen på onsdagar blir kvar med Solvalla som en part. Och Solvalla får nästan tisdag som fast tävlingsdag nästa år. 35 tisdagar kör Solvalla. Jägersro, Axevalla och Sundbyholm kompenseras ekonomiskt.

Det blev kompromissbeslutet gällande tävlingsprogrammet för 2018. Svensk Travsport lade nu på förmiddagen ut en artikel om det på travsport.se som kan läsas här.

Sport