Det säger Legolas.bets jurist Jesper Sellin angående ATG:s utspel under måndagen. ATG vill förhindra det nya Maltabaserade spelbolaget att använda namnet Legolas – alltså i praktiken tvinga Legolas.bet att byta namn.
– ATG agerar märkligt. Normalt försöker man lösa det internt först, sedan tar man det den juridiska vägen om man inte kommer överens. Att, som ATG nu gjorde, gå ut med ett pressmeddelande om att man ämnar agera juridiskt innan man ens försökt prata med motparten är ovanligt, säger Jesper Sellin.
Han landar därför i att ATG:s enda syfte med sitt agerande gentemot Legolas.bet är att trav- och galoppsportens spelbolag vill sätta käppar i hjulet för en kommande konkurrent på spelmarknaden.
– I pressmeddelandet ATG skickat ut har man inte med någonting om bakgrunden. Svensk Travsport och Legolas.bet satt under lång tid i förhandlingar om djupgående samarbete. Det har alltså varit känt länge inom ST och därmed även ATG vad som var på gång. Under hela den förhandlingsprocessen har det inte sagts någonting någon gång om att det skulle vara något problem för oss att använda namnet Legolas.
– Men när ST backade ur förhandlingarna, och det att alltså inte blev något samarbetsavtal, försökte ATG plötsligt varumärkesskydda namnet Legolas. Det verkar uppenbart att när det inte blev något samarbete mellan Legolas.bet och ST så känner sig ATG istället hotat av oss och därför är man nu bara ute efter att ställa till problem för Legolas.bet, säger Jesper Sellin.
Om det blir någon juridisk process av detta eller inte återstår att se, men Jesper Sellin är i så fall inte speciellt orolig för vad utfallet av den kommer att bli.
– Innan vi registrerade Legolas.bet gjorde vi en juridisk bedömning av företagsnamnet och fattade beslutet utifrån det. Vi kom fram till att de enda som kunde tänkas ha ”skyddet” av det var Legolas ägare Marco Anic och tränare Thomas Nilsson. Vi kollade därför med dem, och de tillät att vi använde Legolas i företagsnamnet. Legolas.bet har agerat först. Det är i efterhand ATG har gått in och försökt skaffa rätten till namnet. Om nu namnet Legolas är så viktigt har ATG haft chansen hur länge som helst att skydda det, men de har alltså inte brytt sig om det förrän Legolas.,bet startades, avslutar Jesper Sellin.
ATG:s pressmeddelande
Ett internationellt spelbolag med säte i Malta försöker nu med advokathjälp lägga beslag på det inarbetade varumärket Legolas som ATG registrerat i EU.
– Det är förvisso ingen direkt nyhet att många internationella spelbolag tolkar lagar och regler på sitt eget sätt. Men det är klart att vi blev något förvånade när man anlitar advokater för att så oblygt försöka stjäla ett namn och varumärke som ATG investerat mångmiljonbelopp i och som är en del av Travsverige, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.
Få hästar är lika starkt associerade med travsporten och ATG, som legenden Legolas. Hästens framfart i spåren på 80-talet bidrog starkt till att travsporten fick sitt stora publika genombrott och när Legolas gick i pension, blev han också försörjd resten av sitt liv av ATG som betalade hans foder som tack för Legolas bidrag till travsporten.
Sedan 2015 körs också ett årligt V75-lopp till Legolas minne. Inför nästa år då Legolas skulle ha fyllt 40 år planerar ATG att satsa ytterligare på loppet Legolas Minne som körs på Åby travbana.
Trots att de allra flesta förknippar Legolas med ATG lät ATG under 2016 skydda varumärket juridiskt genom att registrera det hos EUs varumärkesmyndighet.
Strax innan årsskiftet mottog ATG ett brev som uppmanade bolaget att dra tillbaka sin registrering, annars hotade avsändaren, ett bolag registrerat på Malta som säger sig vilja erbjuda spel på hästar, att vidta rättsliga åtgärder. Bolaget hävdar att man var först med att använda varumärket Legolas och att det därför hade rätt till varumärket.
Fakta är att ATG var först med att registrera varumärket och efter diskussioner med sitt juridiska ombud har ATG därför presenterat motkrav som innebär att det internationella spelbolaget omedelbart ska upphöra att använda Legolas i sin marknadsföring.
– Det är naturligtvis tråkigt att Legolas nu ska behöva få sitt namn solkat av en juridisk tvist. Det här är ingen konflikt som vi sökt, snarare tvärtom. Men vi har inget val. Legolas är en del av ATGs historia och ett arv som tillhör hela Travsverige, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.