När Amore Passo V.W. (e. Orlando Vici) kliv in Lars Brindeborgs stall för första gången var han fem år gammal. Karriären hade inletts hos Magnus Jakobsson med två segrar på sex starter, men tävlandet hade varit ytterst sporadiskt och galopperna många.
Fyra stycken på de där första loppen hos Färjestadtränaren för att vara mer exakt så det går på intet vis påstå att Lars Brindeborg kom till dukat bord och fick en färdig produkt som han bara kunde börja skörda med.
AMORE PASSO V.W.
Sjuårig svartbrun valack e. Orlando Vici-Investera C.D. e. Revenue
St: 14: 7–1–1, 1.14,8am, 249.700 kr
Ägare: Easy KB, Uppsala
Uppfödare: T.V.W. Consulting i Karlstad AB
Tränare: Lars Brindeborg, Halmstad
Tävlingsdebuten för Halmstadtränaren ägde rum i Vaggeryd nästa exakt ett år efter att Brindeborg fått hästen till sitt stall.
– Jo då, jag minns det loppet väl. Han höll spets från innerspår, men sedan valde kusken att släppa till Silent Honor. Där bakom blev han fast och det kändes som en bra återkomst. I starten efter var han dock seg hela vägen och blev bara trea. Det visade sig att han hade virus i kroppen och det tog fem månader innan han blev bra igen. Hästen tränade strålande hemma, men så fort vi körde banjobb orkade han bara ett varv.
”Tillhör den absoluta eliten”
Till slut blev blodproven bättre. Något som även märktes på hur hästen tog sig ann träningen.
– I comebacken i november var han så överladdad att han galopperade från spår två i volten. Däremot gjorde jag en justering på huvudlaget och sedan dess har det bara rullat på. Det år han var ifrån tävlingsbanan hann ha få väldigt mycket grundträning, många mil i kroppen. Det ihop med att löpskallen finns kvar och att han tar striden häst mot häst gör det möjligt att han nu står här med fem raka segrar.
Det ska dock sägas att av segerloppen så är senaste triumfen i Kalmar den 25 februari det lopp Halmstadtränaren varit minst nöjd med.
– Han höll på att galoppera flera gånger, men Stefan Persson höll i. Det var en stark kuskinsats och ytterligare ett bevis på att Stefan idag tillhör den absoluta eliten bland landets kuskar. Jag har vunnit tre lopp samma tävlingsdag med egentränat tidigare, men aldrig haft en häst med fem raka segrar så det kändes lite speciellt faktiskt.
Först fanns grundplanen att hästen skulle gjort debut i klass II nio dagar senare på Åby, men istället blir det morgondagens lopp i Mantorp som utgör STL-debuten.
– Jag kan inte påstå att jag siktat specifikt mot V75 en längre period utan det här har kommit naturligt i takt med att hästen bara fortsatt vinna och vinna. Nu står han ju helt perfekt inne på pengarna och ägarna vill givetvis ha ut sin häst i sådana här sammanhang. Distansen talar till min hästs fördel och han kändes riktigt fin i torsdagens jobb där han fick sträcka ut lite i 1.19-tempo på rakan.
Står över skoryck
Brindeborg har gått i ”skoryckstankar”, men låter skorna sitta kvar på Amore Passo V.W. denna gång.
– Hästen har tävlat med järnskor i de senaste loppen och de får sitta kvar även denna gång. Jag testade honom barfota runt om förra fredagen, men det gick inte alls trots tunga boots. Det blev alldeles för rulligt, men det kan vara så att det kommer kunna fungera med barfota bak framöver. Han tävlar dessutom med bomull och mössa och vi kommer inte sätta på något som går att rycka förrän det börjar kännas som vi behöver plocka fram extraväxlar, säger Brindeborg och fortsätter:
– Dessutom är det alltjämt vanlig vagn som gäller och det blir det även i morgon så… ja, där har vi tre växlar som kan ge extra fart framöver.
Trots åldern tror Brindeborg att Amore Passo V.W. kan ha mer utveckling i sig.
– Ger man Orlando Vici-avkommorna tid så kommer de nästan alltid förr eller senare och dessutom har ju inte den här hästen gjort så många starter. Det är en skön typ som kan koppla av och det bedömer jag som väldigt viktigt hos hästarna. Ta min VästerboOntheNews till exempel som sprungit in sex miljoner. Han har kunnat slappna av och aldrig lagt energi på onödiga saker, jag är övertygad om att det gör att hästarna håller längre upp i åldrarna när de har en sådan karaktär, avslutar Lars Brindeborg.
I morgon är det då dags för elddopet. Från spår åtta bakom bilen i ett tillsynes tufft klass II-försök blir det en prövning som heter duga.
Träningsjobben och ”träningsloppen” är avklarade.
Nu börjar allvaret!