– Det känns som att det blev succé, ur i princip alla aspekter. Det var en enorm lättnad att vi fick tekniken att fungera. Kritiken mot oss hade säkert inte blivit nådig om vi fått blåsa av alltihop en gång till. De känns också som vi träffade rätt med upplägget och att väldigt många tyckte det var en spännande upplevelse att antingen vara aktiv och med och bjuda på hästarna, eller om man följde den som ett evenemang , säger Menhammars stuterichef Johan Hellander.
Priserna på de 29 varmblod som såldes under söndagkvällen blev rekordhöga för Europa sett till snittpriset 545.000 kronor och det blev några häftiga budgivningar med hela fem hästar som klättrade över miljonen.
– Vi hade funderat väldigt mycket på själva budgvningsprocessen när upplägget planerades. Vi ville nå interaktivitet med de som var spekulanter, allt skulle vara i realtid. I grund och botten är det en avvägning mellan säkerhet och att det ska bli spännande och tempofyllt. Ju mer man tar hänsyn till säkerheten i budgivningen, desto mer tappar man i spänningsmomentet, eftersom säkerheten innebär att budgivningen går långsammare. Nu får vi utvärdera och dra lärdomar, men på det hela taget känns det som att alla är nöjda idag med hur det blev, säger Johan Hellander.
Ju mer man tar hänsyn till säkerheten i budgivningen, desto mer tappar man i spänningsmomentet
Inga budgivare som var sura och arga för att de ”försvann” och inte fick fram sina bud?
– Någon enstaka. Men det brukar det vara på vanliga fysiska auktioner också.
Nedräkningsklockan 15 sekunder kändes kort? Det var ungefär som att auktionsförrättaren vid en vanlig auktion skulle låta bli att säga ”första…andra…och istället gå på ”tredje” direkt?
– Vi har som sagt utvärderingsarbetet kvar att göra, men om det blir någon mer sådan här sale från vår sida tror jag att jag redan nu vågar säga att nedräkningen mot klubbslaget blir längre än 15 sekunder. Om någon som ska sitta och bjuda får en oturlig ”laggning” av sidan just i nerräkningen hinner denne sannolikt inte ladda om sidan innan tiden gått ut. Men samtidigt är nedräkningstiden en avvägning i tjusningen med att ha en budgivning som kräver snabba beslut av budgivarna om det är flera spekulanter som vill ha hästen, säger Johan Hellander och påpekar:
– Det kanske ska klargöras att om det kom ett bud under de 15 sekundernas nerräkning så blev det 15 nya sekunder direkt. Det lönade sig alltså inte att sitta och försöka räkna ner och trycka iväg sitt bud sekunden innan klockan räknat ner för att så att säga sedan direkt få klubbslaget på sitt lagda bud.
En rolig finess var att ”på klubbslaget” blänkte det direkt upp på bildskärmen vem köparen var. På en ”vanlig auktion” hör det till att många runt auktionsringen sträcker på sina halsar för att se vem köparen var, när auktionsförrättarna kommer med köpekontraktet för signering. Nu visste ”hela världen” direkt vem köparen var. Och – överraskande men samtidigt också ett tecken på att online salen ”bröt ny mark” – var att det var många enskilda hästägare som stod som inropare. Inte modellen ”tränare XX (i kommission)”.
– Att hästägare kan lyftas fram, engageras, och involveras, är ju bara en fördel. Det blev mer direkt hästägare som skötte budgivningarna än det är på vanliga auktioner, då tränare ropar in hästarna för hästägarnas räkning. Då blir den egentlige köparen, den som ska betala, så att säga mer i bakgrunden. Nu fick hästägare sköta budgivningen och inköp själva och hamnade därför direkt i rampljuset. Samtidigt är det förstås så att hästägarna i de flesta fall konsulterat sina tränare innan om de ska bjuda på hästen och kanske ungefär hur högt, säger Johan Hellander.
Att hästägare kan lyftas fram, engageras, och involveras, är ju bara en fördel
En annan sak stuterichefen vill lyfta fram är att budgivningen pågått öppet och transparent i väntan på själva auktionskvällen. Alla hästar hade fått bud och en form grundprislapp innan de så att säga kom upp i ringen.
– Det betyder att om man till exempel hade nummer 19 som sitt förstaval och nummer 12 som sitt andraval så kunde man om nummer 19 redan hamnat högt ”i utgångspriset” fokusera på nummer tolv istället för man vet att nummer 19 kommer bli för dyr. Det är en fördel i det här upplägget jämfört med en vanlig auktion.
Menhammar Online Sales hade ambitionen att göra den spännande att följa på internet, med ”sportkommentatorer och budgivningsreferenter” i form av Johan Lindberg och Per Skoglund och där Johan Hellander i rollen som auktionsförrättare fick kliva in i sändningen i de lägen där det rörde ihop sig i budgivandet.
– Det är var ju något nytt vi ville göra, och om vi skulle göra det och lyckas ha stort intresse för evenemanget kände vi att det måste vara högsta kvalitet i alla ändar, säger Johan Hellander.
Kanske visade här Menhammar vägen till hur man kan göra (digitala) hästauktioner intressanta och spännande att följa. Och det är ju onekligen anmärkningsvärt att det faktum att succéevenemanget blev av var en direkt konsekvens av coronapandemin.
– Av de 29 varmblod vi sålde nu var tolv med i Elitauktionskatalogen som vi lyfte därifrån och de andra 17 skulle varit med på Wenngarn (Sweden International Yearling Sale, reds.anm.) och Lutfi Kolgjinis auktion Derbyhelgen. När dessa auktioner inte kan arrangeras på normalt sätt på grund av coronarestriktionerna bestämde vi oss för att prova att sälja ”våra egna hemifrån” istället. Det har varit extremt kort startsträcka, beslutet om onlinesalen togs i slutet av april, och det är många som gjort fantastiska insatser för att få alla bitarna på plats så att det dessutom blev så succéartat, säger Johan Hellander och fortsätter:
– 30 hästar är nog också rätt så lagom att ha på en sådan här onlineauktion. Det gäller att hålla intresset uppe hos de som sitter hemma och tittar på sändningen, så att de inte loggar ut, och därför får det inte bli för långsamt och långdraget.
Även efter auktionen fortsatte procedurerna runt de sålda hästarna, direkt och digitalt.
– Köpekontrakten gick ut digitalt och signerades direkt med bank-id. Så även den väldigt viktiga biten kan man få att fungera smidigt med onlineförsäljning av travhästar. Det känns lite som att vi bröt en del ny mark och visade att det här sättet att arrangera auktioner på fungerar.
Egentligen skulle internetauktinen ägt rum förra söndagen, den 6 juli men fick skjutas upp en vecka på grund av teknikproblem.
– Det var förstås en spänd och nervös vecka. När vi tagit fram detta har det verkligen blivit en insikt hur många olika komponenter som måste klaffa samtidigt för att en sådan här sak ska gå att göra, och vi rodde det i land. En galopp i form av de tekniska problemen hade vi råd med och ända ha kvar spekulanternas förtroende, men om vi fått en ny galopp igår med nytt teknikstrul hade det nog blivit en hel del inte så roliga ord för oss att höra idag, avslutar Johan Hellander.
En galopp i form av de tekniska problemen hade vi råd med