På lördag åker Kenneth Haugstad och Johan Untersteiner till Finland för att köra Heavy Sound respektive Dear Friend i storloppet Seinäjoki Race (€127.000) i Seinäjoki.
Båda kuskarna är avstängda i Sverige för drivningsförseelser och får således inte tävla på svensk mark. I Finland är det däremot fritt fram eftersom det handlar om ett lopp med Grupp I-status. Det hade också varit okey för Haugstad och Untersteiner att flyga till Frankrike för att köra Grupp-lopp. Men som sagt, inte i Sverige.
Svensk Travsport har skärpt reglementet när det gäller drivningar, vilket i vissa delar har gått till viss överdrift. Regler och bestraffningar mellan länderna runt om i Europa skiljer sig, däribland mellan Finland och Sverige.
Vid ett flertal tillfällen vet jag att ST:s styrelse tidigare pläderat för ett gemensamt europeiskt tävlingsreglemente och det vore till stort gagn för travsporten.
Jag glömmer inte hur stolt travförbundets dåvarande ordförande Hans Ljungkvist och ST:s före detta generalsekreterare Johan Lindberg i samband med Europaderbyt 2014 i Frankrike talade om ett ”ett genombrott” när det gällde ett enat tävlingsreglemente i Europa.
Uppgifter skulle samlas in och avrapporterats på UET:s generalförsamling om både det ena och det andra…diskvalifikation för orent trav, om hästar skulle diskas eller flyttas om för förseelser på upploppet. Även att få gemensamma regler runt autostart fanns högt uppe på agendan.
Snart sju år har gått sedan ”genombrottet” och det mesta har runnit ut i sanden. För de som följt i UET:s arbete i mångt och mycket vet att det ofta är snack och sällan verkstad. Att travsporten blir mer och mer internationaliserad tycks sakna betydelse i sammanhanget för UET:s delegater.
Och då kan det tyvärr fortgå som i exemplet Haugstad och Untersteiner…