Fokustema
Krönika
Läs senare

Sådan far, sådan son!

Vernissage Grif blev den snabbaste vinnaren någonsin på europeisk mark igår med 1.08,1a/1.609 meter.
Och han har det i blodet. Pappa Varenne var snabbast i Europa tre gånger!
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Vernissage Grif är anmäld till ett Grupp I-lopp på lördag. Foto: Gerard Forni
Vernissage Grif är anmäld till ett Grupp I-lopp på lördag. Foto: Gerard Forni
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Diskussionen det senaste dygnet har varit om tiden stämmer, men så länge inte franska förbundet gjort någon korrigering är det italienarens tid som gäller! Totalt har 13 hästar vunnit på en 1.08-tid i Europa och två italienskfödda hästar är i topp.

Vernissage Grifs 1.08,1 på hippodrome de Côte d’Azur i Cagnes-sur-Mer följs av Ringostarr Trebs 1.08,2 i Hugo Åbergs Memorial från 2017. Tredje snabbaste vinnartiden är svenskfödde Hierro Bokos 1.08,3 i St Michel-Ajo i Mikkeli förra året.

Av de 13 hästar som vunnit på 1.08-tider är fem svenskfödda, lika många kommer från Italien, två från Frankrike och en vardera från Finland och USA. Noteras kan också att av 1.08-hästarna har sex startat som tvååringar: Bengurion Jet, Bold Eagle, Delicious U.S, Hohneck, Vernissage Grif och Vivid Wise As.

Vernissage Grif var alltså tio år när han blev Europas snabbaste travare och den tvåsiffriga travare som sprungit snabbast i Nordamerika är svenskfödde Commander Crowe. Han var elva år när han noterade 1.09,0 på Meadowlands milebana 2014.

Första gången en travare noterade under två minuter (1.14,6) i Europa var Jamin (e. Abner). I voltstart travade han 1.14,4/1.609 meter i Criterium Internationale på Enghien den 20 februari 1960.

Jamin. Foto: stalltz.se

Det rekordet stod sig i drygt 13 år innan Flower Child (e. Florlis) vann ett heat av Elitloppet på 1.13,8a – samma tid noterade Ego Boy (e. Ego Hanover) som tvåa.

Vernissage Grifs far Varenne (e. Waikiki Beach) förbättrade europarekordet vid tre tillfällen och som snabbast travade han 1.09,3a/1.609 meter vid sin seger i St. Michel-Ajo i Mikkeli den 14 juli 2002. Nu är det hans son Vernissage Grif som rört sig fortast på en travbana i Europa!

Världens bästa travare – Varenne – föddes i Italien 1995. Foto Stefan Melander/stalltz.se

***

Snabbaste vinnartiderna i Europa

Namn – Kön/ålder/far – Bana – År – Segertid

  • Vernissage Grif – h 10 år e. Varenne– Cagnes-sur-Mer – 2024 – 1.08,1
  • Ringostarr Treb* – h 6 år e. Classic Photo – Jägersro – 2017 – 1.08,2
  • Hierro Boko – v 9 år e. From Above – Mikkeli – 2023 – 1.08,3
  • Bold Eagle – h 6 år e. Ready Cash – Solvalla – 2017 – 1.08,4
  • Delicious U.S. – s 6 år e. Cantab Hall – Bollnäs – 2015 – 1.08,6
  • Vivid Wise As – h 5 år e. Yankee Glide – Cagnes-sur-Mer – 2019 – 1.08,6
  • Bengurion Jet – h 4 år e. Maharajah – Jägersro – 2021 – 1.08,8
  • Commander Crowe – v 8 år e. Juliano Star – Cagnes-sur-Mer – 2011 – 1.08,9
  • Commander Crowe – v 9 år e. Juliano Star – Jägersro – 2012 – 1.08,9
  • Panne de Moteur – h 6 år e Credit Winner – Solvalla – 2014 – 1.08,9
  • Bold Eagle – h 7 år e. Ready Cash – Cagnes-sur-Mer – 2018 – 1.08,9
  • Readly Express – h 7 år e. Ready Cash – Cagnes-sur-Mer – 2019 – 1.08,9
  • Next Direction – v 7 år e. Orlando Vici – Mikkeli – 2020 – 1.08,9
  • Don Fanucci Zet – h 5 år e. Hard Livin – Solvalla – 2021 – 1.08,9
  • Hohneck – h 6 år e. Royal Dream – Solvalla – 2023 – 1.08,9

Fotnot: Propulsion var först i mål i Hugo Åbergs Memorial på 1.08,1 och han har också vunnit på 1.08,9 i samma löpning 2016, men diskades senare på grund av att han inte var startberättigad (nervsnittad) i loppen.

Fokustema
Krönika
Läs senare

Sätter demokratin ur spel

Det öppna brev som ATG:s ordförande Peter Norman och bolagets verkställande direktör Hasse Lord Skarplöth skickade till galoppen och travet i Skåne i fredags var ingen vacker läsning.
Det gav inte bara uttryck för översitteri utan visar också hur de höga herrarna svävar helt i det blå.
Av
Claes Freidenvall
Antikens Grekland anses vara dem västerländska demokratins vagga. Foto: Joao Marcelo Martins
Antikens Grekland anses vara dem västerländska demokratins vagga. Foto: Joao Marcelo Martins

Huvudet på spiken slog Lutfi Kolgjini i sitt svar till Norman och Lord Skarplöth och kallade det för ”härskarteknik på hög nivå.”

Håkan Birger, ordförande i Skånska Fältrittklubben, är inte heller speciellt imponerad av Peter Norman Hasse Lord Skarplöths tankar och inte minst ”att representanter för ett spelföretag som ägs av travet och galoppen och således indirekt av Skånska Fältrittklubben ska tillrättavisa och läxa upp sina ägare.” En anmärkningsvärd ordning och attityd, skriver Håkan Birger i ett svar.

Vad handlar då frågan om?  

Jo, Skånska Travsällskapets medlemmar har på styrelsens förslag fattat demokratiskt beslut om hur ”Nya Jägersro” skall utformas.

Dotterbolaget ATG:s ordförande och vd skriver att medlemmarna i Skånska Travsällskapet låter känslomässiga argument stå i vägen för rationellt tänkande och uppmanar till att sätta ett demokratiskt fattat beslut ur spel.

Alltså anser Norman och Lord Skarplöth att Skånska Travsällskapets medlemmar saknar förmåga och kompetens till att fatta rationella, faktabaserade beslut.

Ett häpnadsväckande övergrepp i sportens föreningsdemokrati och underkännande av sina ägare.

Fokustema
Krönika
Läs senare

Galoppens framtid hotad

Galoppens framtid på Jägersro är fortsatt en öppen fråga – men hur ser egentligen framtidsutsikterna ut för fullblodssporten i Sverige och i Norge?
Och då tjänar ändå en galoppör i Sverige i snitt 17.141 kronor per start. En svensk travare drar in 11.419 kronor...
Av
Claes Freidenvall
Galoppen har stora bekymmer både i Sverige och Norge och framtiden ser allt annat än ljus ut... Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Galoppen har stora bekymmer både i Sverige och Norge och framtiden ser allt annat än ljus ut... Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Igår berättade Trav- og Galopp-Nytt i Norge att Övrevoll Galopp har stora problem och att samtliga anställda på banan är permitterade i olika grad. Övrevoll har ställt in årets sista tävlingsdag av ekonomiska skäl. Två tjänster har dragits in och samtliga anställda – inklusive banans vd – permitteras från 50 till 100 procent.

– Break-even budgeterades för 2024, men prognosen pekar på en betydande rörelseförlust. Vi avvaktar med att gå ut med siffror tills efter att årsbokslutet är klart, säger vd Bente Rosenberg till Trav-og Galopp-Nytt.

Svensk Galopps framtidsutsikter är inte heller speciellt ljus. För dagen är det störst fokus på Skåne. Kommer galoppen gå tillsammans med travet med en ny bana på Jägersro, eller bygger galoppen en egen oval? Eller blir det ingenting alls? Frågorna är många och fortsatt obesvarade. Men det finns också annat som oroar…

Antalet betäckta ston i galoppen och födda föl har minskat i Sverige och mer än halverats sedan 2010. Nästa år föds färre än 100 hästar och fortsätter trenden kommer populationen vara alldeles för liten för att bedriva tävlingar på nuvarande nivå. Årets tävlingskalender i Svensk Galopp innehåller 61 tävlingsdagar, fördelade 28 på Bro Park, 22 på Jägersro och nio i Göteborg.

Med mer än halverad population finns inte underlag för hålla uppe antalet tävlingsdagar och redan idag – eller rättare sagt 2023 – låg antalet startande på 7,78 hästar/lopp.

Skulle galoppen i Skåne kunna erbjuda tio tävlingsdagar om året är det knappast underlag för att bedriva en professionell sport i södra delarna av Sverige? Är det då värt att investera tiotals miljoner på en galoppbana på Jägersro? Medlemmarna i Skånska Travsällskapet har lite att fundera på när frågan ska diskuteras i närtid…

Galoppen omsatte ifjol mindre än en procent (ja, Ni läste rätt!) av spelet på hästar i Sverige och det ger ett netto på cirka 25 miljoner, driftkostnader oräknade. För det får galoppen ut 160 miljoner kronor från
ATG-systemet. En galopphäst tjänade 17.141 kronor/start under 2023. Motsvarande belopp för en travare låg på 11.419 kronor.

När ATG bildades 1973 låg omsättningen på svenska galopptävlingar strax under fem procent av det totala spelet på hästar i Sverige. Då erhöll galoppen ett ägarskap på tio procent och travet 90 procent i ATG.

Är det idag rimligt att det ekonomiska utfallet ser ut som det gör med tanke på vad som omsätts på trav respektive galopp idag och inte minst med tanke på den pressade ekonomiska situation som travets aktiva är i?

Fokustema
Krönika
Läs senare

Är alla lika inför ST och ATG?

Det är bra att Svensk Travsport har satt drivningsfrågan högt på agendan – och ATG har hakat på i vissa avseenden – men det finns ändå saker som skaver i sammanhanget.
Varför är ST så enögda och kastar sig över italienska kuskar, men blundar för fransmännen?
Av
Claes Freidenvall
Från upploppet i lopp 1 på Vincennes igår.
Från upploppet i lopp 1 på Vincennes igår.

UET:s ordförande Marjaana Alaviuhkola (f.d. ordförande ST) har vid flera tillfällen – med all rätt! – reagerat över drivningar i italiensk travsport, men jag har inte alls sett samma aktivitet när det gäller Frankrike. Dagligen får vi som följer fransk travsport se drivningar – eller maningar som det numera kallas på svenskt travspråk – som med svenska mått mätt inte är okej.

Men då är det alldeles tyst. I alla fall utåt sett…

Det är förstås lätt att klanka på italienare, men det tycks vara lika svårt att reagera på franska kuskar och deras agerande med körspöet.

Ni kan ju tittat på upploppet från lopp 1 på Vincennes igår och bilda er egen uppfattning.

ATG har slutat att ta spel på sulkytävlingar i Australien från den 1 november i år på grund av sättet att driva hästar. Och även Yonkers Raceway i New York har tidigare fått sin släng av sleven av ATG.

Frågan är hur spelbolaget och ST agerar mot Frankrike? Eller får det stora travlandet leva sitt eget liv?