Som en direkt konsekvens av Coronan och utebliven publik valde Jon Walter Pedersen att sänka förstapriset i Paralympiatravet 2020 från en och en halv miljon till en miljon.
Nu ska dock förstapriset justeras upp igen till fjolårets tilltänkta nivå.
– Ett centralt beslut togs att de prispengarna inte fick användas i driften så de pengarna delade vi ändå ut på Åby under fjolårets sista månader. Nu kommer vi köra med en och en halv miljon åter i förstapris och det blir på just prispengarna vi lägger slantarna. Jag kommer inte skjuta till massa stora transportkostnader utan de som vill komma hit och tävla får helt enkelt stå för själva resorna själva, säger Jon Walter Pedersen.
Förutsättningarna för Paralympiatravet kommer sannolikt se identiska ut som de gjort tidigare år med det stora undantaget att finalen körs två veckor senare då årets lopp körs den 8 maj.
– Uttagningarna börjar på Jägersro den 10 april, sedan är det Bergsåker lördagen efter och så är det Halmstad den 24 april. Vi har inte riktigt pratat om hur det kommer bli med sista chansen i Örebro den 1 maj, men om det blir så att vinnaren där ska ha en biljett så kvarstår sex platser. En av dem har titelförsvaren Elian Web rätt till så utöver det blir det fem platser att fylla i sådana fall.
Räcker hästarna?
När Paralympiatravet – eller rättare sagt Olympiatravet – tidigare avgjorts har en Gulddivisionsfinal på Solvalla i slutet av mars varit startskottet för att kvala in till loppet, men så blir alltså inte fallet 2021.
– Nej, den vinnaren får jag inte med mig nu på gott och ont. Vissa år har det blivit något jättebra utav det, men andra år har det varit en häst som kanske varit vinterns kung och som sedan tappat formen framåt vårkanten.
Runt Paralympiatravet kommer det bli tätt med storlopp. Dagen efter avgörs Finlandia Ajo på Vermobanan i Helsingfors och helgen därpå Copenhagen Cup på Charlottenlund i Köpenhamn.
– Visst finns det en viss risk att vårt lopp och Finlandia Ajo kan ta ut varannan lite grann. Det skiljer lite på prispengarna till vår fördel, men rent historiskt så har de kunnat erbjuda flyg vilket inte är ett alternativ för oss detta år. Vi får se, men jag tror att hästarna ska räcka till och vad det gäller Copenhagen Cup veckan därpå så kan det vara så att vi kan samarbeta och få till en variant där en häst som kommer söderifrån även startar i det loppet på hemvägen.
Hoppas på stjärnvalack
Just söderifrån riktas de flestas blickar i tider som dessa då de största loppen avgörs på fransk mark. Att Jon Walter Pedersen följer de loppen med stort intresse är en självklarhet.
– Valacker och bra ston är ju främst det vi tittar på. Vi har haft några fullträffar tidigare med ston som Roxana de Barbray, Anna Mix, Titty Jepson och Bahia Quesnot vilka samtliga varit tvåa eller trea. Sedan har vi fått rapporter från fransk mark att det finns ett intresse från kretsen kring Gelati Cut att komma hit och så är Jean-Michel Bazires nya stjärnvalack Elie de Beaufour givetvis intressant för min del.
Och bland de svenska hästarna?
– Både söderöver och här uppe tycker jag att det är ett generationsskifte i eliten just nu. Det är fem- och sexåringar som kommer nu och är på väg att ta över. Jag vill inte lyfta någon specifik i nuläget utan det finns flera aspiranter.
Från början fanns en tanke hos Pedersen att Åbytravet skulle arrangera 14 lopp denna tävlingsdag och att spelbolaget ATG även skulle kunna arrangera GS75-spel utöver V75-spelet under tävlingsdagen.
– Men nu när det med största sannolikhet inte kommer att bli någon publik på tävlingarna så backar vi högst troligen ner och kör ordinarie tolv lopp istället. Det är jättetråkigt att vi inte kan göra det till den publikfest vi hade hoppats och trott att det skulle kunna bli detta år. Faktum är ju att utöver Paralympiatravet arrangerar vi även finalerna av Drottning Silvias Pokal och Kungapokalen samma dag och kör två femåringslopp i form av Lovely Godivas lopp och Lyon Grand Prix. Det hade känts rimligt att kunna lyckas locka 15.000 åskådare till en sådan tävlingsdag, men… ja, just nu ser ju inte prognoserna så goda ut så jag är rädd att det kanske stannar vid att vi bara kommer ha ägarna till hästarna i storloppen på plats, avslutar Jon Walter Pedersen.