Fokustema
Event
Läs senare

Superintresse för supertorsdag

Åbys återinförande av Supertorsdag ser ut att bli en omedelbar succé.
Till morgondagens premiärkväll har inte mindre än 600 personer bokat plats i restaurangen.
– Blir man inte travintresserad efter att varit här i morgon så har jag gjort ett dåligt jobb, säger Åbys marknadschef Kristofer Jakobsson.
Av
Emil Persson
Upplåst för dig som är prenumerant
Åbytravets supertorsdag där man prissatt sin italienska buffé till 99 kronor har lockat 600 personer. Foto: Åbytravet.
Åbytravets supertorsdag där man prissatt sin italienska buffé till 99 kronor har lockat 600 personer. Foto: Åbytravet.
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

I en tid då landets travrestauranger ekar tomma under vardagstravet höjer man minst sagt på höjbrynen när Kristofer Jakobsson lägger ut texten om intresset för Åbys supertorsdag.
– Vi hade en målbild på 400 bokningar, men är uppe på 600 och har fått stänga. Restaurangen tar 900 personer, men vi vill att sällskap ska kunna sitta enskilt vid sina respektive bord och inte behöva dela platser med några okända, säger Kristofer Jakobsson.

Från klockan 17 serveras serveras det en italiensk buffé för ”IKEA-pengen” 99 kronor i restaurang Pegasus. Minst sagt en överkomlig prisbild en tid som denna då människors ekonomi är tungt prövad.
– Vi hade kunnat sälja 850-900 bufféer om vi haft möjlighet. Då är det givetvis så att priset har stor påverkan; det råder det ingen tvivel om.

Avbröt marknadskampanjen

Marknadsföring av evenemanget har enbart ägt rum i sociala medier via Meta.
– Vi började för fyra veckor sedan och hade tänkt att den skulle löpa på fram tills själva supertorsdagen, men vi fick avbryta den i fredags. Vi hade 68 förfrågningar under tisdagen om det fanns platser kvar.

70 procent nya kunder

Kristofer Jakobsson om torsdagens besökare.

Det som gläder Jakobsson lite extra mycket är den stora mängd nya kunder som tycks göra entré på Åby.
– Vi kan ju se sådana här saker i vårt biljettsystem numera och 70 procent av de som köpt biljett är nya kunder. Här är det sannolikt många besökare som aldrig varit på trav förut. Vi ska prata så enkelt vi kan för att få rätt pedagogisk ton på kvällen. Därtill skjuter vi till med värdar som kan förklara spelet för de som så önskar och så har vi stallbacksvisning till vilket hundra personer har anmält sig.

Tjänar pengar – längre fram?

Åbytravet ser torsdagkvällen som något av en ”galup-undersökning”. Man har medvetet valt att sätta en påtagligt låg prisbild på buffén utan att tömma på kvalitén.
Evenemanget kommer med kostnader för marknadsföring och inköp av råvaror inte bära sig ekonomiskt.
– Det har vi varit väl medvetna om från början. Nu börjar vår säsong och det här blir ett bra skyltfönster för att visa vad upp vad som stundar här under högsäsongen på Åby. Här får vi en dag i månaden då vi kraftsamlar för att göra travet till en bättre publikupplevelse och det står tydligt i travsällskapets stadgar att vi ska främja intresset för travsporten i vår region. Det är inte den här dagen vi tjänar pengar, men förhoppningsvis väcks ett travintresse och vi istället får chansen att tjäna de pengarna över tid.

Något nytt datum för när nästa supertorsdag ska äga rum är inte satt. Faktum är att Åby inte kör trav en enda torsdag under april och istället har Jakobsson blickat lätt mot torsdag den 25 maj.
– Efter torsdagen får vi sätta oss ner och utvärdera. Vad var bra? Vad kan vi göra bättre? När ska bi göra det igen? Att vi kommer göra det är jag säker på, sedan får vi se när det blir och om upplägget blir identiskt eller om vi skruvar på det.

Jakobsson började sin anställning på Åby år 2011. Det här blir första gången som restaurang Pegasus är fullbokad en ”vanlig torsdag”.
– Alla här är väldigt taggade för att vi ska göra ett bra arrangemang och få folk att känna att de har en trevlig kväll. Att Åby är ett ställe man vill besök igen. Jag vill rentav säga att blir man inte travintresserad efter att varit här i morgon så har jag gjort ett dåligt jobb, avslutar Kristofer Jakobsson.