tema
Tema:

Elitloppet 2019

tema
Tema: Makethemark
Exklusivt för dig som prenumerant

”Sett honom mycket tröttare”

Igår slutade Petri Salmelas Makethemark trea i Elitloppet och idag går han hemma på Söderby och myser i sin hage.
– Jag sa nyss till ägarna att jag sett honom tröttare än vad han är idag, berättar hans skötare Anne Raatikainen.
Makethemark och Anne Raatikainen. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Makethemark och Anne Raatikainen. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Anne Raatikainen är Makethemarks ständiga följeslagare och de har haft en hektisk vecka.

– Det var jättestort bara att bli inbjuden till Elitloppet och även om han har haft sina vanliga rutiner i veckan, förutom att vi var på Solvalla för att testa honom bakom bilen i torsdags, har det varit mycket liv och rörelse i stallet. Jag tror att han har förstått att det varit något extra på gång då det varit mycket uppmärksamhet runtomkring och i lördags var det så skönt. Då var alla andra på trav och vi var helt ensamma i stallet, det tror jag var väldigt viktigt för honom. Han fick vila och ladda lite i lugn och ro.

Makethemark och Anne Raatikainen. Foto Mia Törnberg

Idag har Makethemark fått ta igen sig i hagen och verkar oförskämt oberörd.

– Jag pratade nyss med ägarna och jag har sett honom tröttare än så här efter lopp. Han har ätit och druckit som han ska och får gå i hagen fram till på fredag då han ska joggas lite lätt, säger hon.

Igår slutade Makethemark trea i Elitloppet, utan att få helt fritt.

– Ulf sa att han kunnat vinna och det är overkligt och svårt att förstå. Klart att man direkt efter loppet förstod att han varit bra är det först idag det börjat gå upp för en hur nära det var.

Om Dijon diskats för orent trav och Jos Verbeeck diskats för trängning med Aubrion du Gers hade Makethemark varit årets segrare av Elitloppet.

– Det där har jag inte brytt mig så mycket om och har bara sett loppet en gång efter att det gick. Dijon säger jag inget om, då tycker jag kanske att det var fulare det Jos gjorde. Men man vill ju vinna på riktigt, säger Anne Raatikainen som nu förbereder sin stjärna inför Norrbottens Stora Pris om tre veckor.

tema
Tema: Elitloppet

”Det blev ett mäktigt avslut”

– Det här var det näst bästa slutet som det kunde bli och Readly Express fick ju sin hyllning från Elitloppspubliken.
Det säger Readly Express ägare Rolf Andersson dagen efter Elitloppet, där Readly Express vann försöket och ströks för hälta i finalen.
Readly Epress ägare Rolf Andersson. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
Readly Epress ägare Rolf Andersson. Foto: Simon Hagen/Sulkysport

– Hästen är så klok att han själv sade ifrån att han inte kunde vara med i finalen. Readly Express hade fått ont i en hov i samband med försöket, och det var kloka beslut som fattades av de som var inblandade i att stryka hästen. VI är också tacksamma mot måldomaren Björn Wikander som gav tillåtelse att skjuta på starten en minut, för att Readly Express skulle kunna få tacka för sig framför Elitloppspubliken och få sin hyllning. Det kändes väldigt bra för oss också att få uppleva det. Det blev ett mäktigt avslut, säger Rolf Andersson.

Men det måste samtidigt kännas tråkigt att missa självaste Elitloppsfinalen, som skulle bli sista loppet i karriären?

– Fast det här kunde ju ha hänt till exempel redan i Cagnes-sur-Mer eller i Finlandia Ajo. Då hade vi kanske inte ens kommit hit, till Elitloppet. Vi kan inte vara annat än tacksamma för det Readly Express gjort och gårdagen blev den hyllning som hästen var värd att få av Elitloppspubliken. På det sättet blev gårdagen vad vi hoppades på att få vara med om, säger Rolf Andersson.

Readly Express har nu fölston bokade som ska betäckas redan denna vecka, och stonas ägare behöver inte känna sig oroliga enligt Rolf Andersson.

Readly Express hyllades av Elitloppspubliken innan han lämnade banan som struken i finalen på grund av en ond hov. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

– Jag har pratat med Readly Expresss skötare Inga Perk idag och hon säger att Readly Express är pigg och fin och mår bra på alla sätt, förutom att han är öm i den där framhoven. Förmodligen är det inte allvarligare än att det var som att springa med en sten i skon för en löpare. Readly Express veterinär Nicolas Dimitri har kontakt med Menhammars stuteriveterinär Johan Hellander. De är rutinerade och kloka, och den onda framhoven ska inte orsaka att Readly Express inte kan hoppa på spermasamlingsbocken. Eftersom det bara blev ett lopp, när han var förberedd för att springa två, är Readly Express heller inte trött eller stel på det sätt som han kanske varit om han vunnit finalen…Meningen är att han ska tappas på sperma redan imorgon tisdag, säger Rolf Andersson och avslutar:

– Inga Perk följer med från Timo Nurmos till Menhammar och ska vara med hästen och installera Readly där den kommande veckan. Det blir ett bra och mjukt avslut för både Inga och Readly Express när han nu slutar tävla efter att hon skött honom i fyra och ett halvt år, säger Rolf Andersson.

tema

Taxi, var god dröj…

Hade du svårt att få en bil från Solvalla under Elitloppshelgen? En insats från fyra olika myndigheter decimerade kraftigt antalet bilar som var kördugliga. Totalt kontrollerades 72 bilar från olika bolag.
Fyra myndigheter slog till mot taxikön utanför Solvalla i helgen och listan över förseelser blev lång. Startbilen på bilden har förstås inget med artikeln i övrigt att göra.
Fyra myndigheter slog till mot taxikön utanför Solvalla i helgen och listan över förseelser blev lång. Startbilen på bilden har förstås inget med artikeln i övrigt att göra.

Fyra myndigheter slog gemensamt till mot taxikön på Solvalla; Polisen, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Försäkringskassan.
Man kan väl säga att de fick viss utdelning:

• 1 av förarna är misstänkt för rattfylleri
  • 1 av förarna greps då han saknar rätt att vistas i riket
  • 16 av 72 förare rapporterades med böter för olika brott
  • 15 taxibilar avskyltades på grund av olika anledningar och får inte bedriva taxiverksamhet förrän de åtgärdat felen
  • 4 bilar tagna av Kronofogden på grund av skulder

I övrigt rapporterar Polisen i Stockholm att Kronofogden beslagtog klockor och guldringar på grund av skulder. Försäkringskassan har dessutom identifierat ”ett antal” förare som får olika bidrag och därmed inte kan arbeta samtidigt.

Polisen i Stockholm avslutar rapporten med: ”En individ orkade inte använda någon av de toaletter som fanns utställda och valde göra sitt behov vid vår kontrollplats, vilket resulterade i böter för offentlig urinering”.

tema

”Propulsion var inte på topp”

Propulsion hade en dålig dag när han gjorde sitt sista försök att vinna Elitloppet.
– Det är bara att konstatera att han inte var på topp, säger Örjan Kihlström.
Propulsion är tillbaka på banan igen efter Elitloppet. Skådeplatsen blir som vanligt Boden, där han jagar fjärde raka segern i Norrbottens Stora Pris. Foto Mia Törnberg
Propulsion är tillbaka på banan igen efter Elitloppet. Skådeplatsen blir som vanligt Boden, där han jagar fjärde raka segern i Norrbottens Stora Pris. Foto Mia Törnberg

Det var inte det sedvanliga trycket i Propulsion i försöket, där det i sista kurvan såg ut som att han inte ens skulle gå till final. På upploppet kom Muscle Hill-sonen dock med en bra spurt till andraplatsen bakom Aubrion du Gers.

– Propulsion var trögare än vanligt di försöket, men då hoppades man ju att det berodde på att han gick med öppet huvudlag, säger Örjan Kihlström.

Till finalen lades det på helstängt, men inte heller då presterade Propulsion på sin toppnivå. Örkan Kihlström körde fram utvändigt ledande Dijon på första långsidan, men Propulsion lyckades inte gå sina sedvana enormt starka sista 700-800 meter och lägga något tryck på ledande och vinnande franska hästen. Propulsion fick nöja sig med fjärdepriset och summerar därmed sina fyra Elitlopp med placeringarna fyra-tvåa-tvåa-fyra.

– Att ändå kunna bli fyra när man har en dålig dag är förstås väldigt starkt, säger Örjan Kihlström.

tema

”Det Jos gjorde är en klar diskning”

Makethemark var trea i Elitloppet men kunde lika gärna dömts som vinnare.
– För mig är det Jos Verbeeck gjorde på första långsidan en klar diskning, men jag hade inte koll på att Dijon travade så dåligt sista biten från där jag satt, sade Ulf Ohlsson.

Där han satt, det var i rygg på vinnande Dijon, med en Makethemark som hade krafter kvar. Ulf Ohlsson körde invändigt i både försök och final med Petri Salmelas stjärna och kom i mål med en häst som hade pigga ben i båda loppen.

– Så var det, och jag kan inte vara annat än jättenöjd med hur hästen var och med loppen vi fíck. Även om det förstås kan vara lite surt att sitta fast i en Elitloppsfinal kan jag inte ångra hur jag körde. Jag hade kört invändigt även om jag fått chansen att köra om det, säger Ulf Ohlsson.

Tredjeplatsen var dock alltså ingen maxutdelning…medan domarna svettades som mest med hur de skulle bedöma och döma Dijons och Aubrion du Gers agerande under Elitloppets final fanns det alltså på kartan att Makethemark skulle kunna dömas som vinnare, fast han var trea i mål!

– Jag satt bakom Aubrion du Gers när Jos styrde ut i andraspår på första långsidan och för mig var det tydligt att det inte fanns plats att gå ut. Ingen kan väl tro något annat än att det var medvetet och Jos visste vad han gjorde. Han är ju ingen nybörjarkusk direkt. Enligt reglerna ska det vara diskning för den typen av körningar, även om det är så tidigt som varvet från mål. Det blir svårt för domarna nu framöver när de släppte detta, säger Ulf Ohlsson.

För Makethemarks del skiljde det 750.000 kronor mellan andra- och tredjepriset.

Vad gällde Dijons misstänkta passgång i loppets slutskede hade alltså Ulf Ohlsson ingen koll.

– Nej, det fick jag klart för mig först när jag kört av banan och någon sade att de väntade med resultatet för att de tittade på hur vinnaren travat sista biten. När jag sett det efteråt förstår jag att domarna tittade länge på det. Det jag tar med mig är hur bra Makethemark var, att bli trea i Elitloppet är ju rätt kul…

Jodå, Ulf Ohlsson vet det. Förra året var han också trea, med Nadal Broline.

Jos Verbeeck dömdes till 10.000 kronor i böter och tre dagars avstängning för snäv körning mot Next Direction – alltså inte ens den grövre formuleringen snäv körning som grovt stört medtävlare.

Fransk superskräll i Elitloppet

Tornet man inte vill sitta i

tema
Tema: Krönika

Tornet man inte vill sitta i

Elitloppet blev sedvanligt rafflande.
Men det avgjordes inte på banan.
Utan i domartornet.

Alla ”experter” var överens om att vinnande Dijon gick i passgång sista 20 meterna och borde varit diskvalificerad. Och Jos Verbeecks sätt att ta sig ut i andraspår efter 600 meter hade snudd på renderat i fängelsestraff alla andra tävlingsdagar utom i Elitloppet.
Innan dess vände Readly Express hem till stallet före finalen på grund av hälta.

Domartornet var kanske det enda ställe jag inte ville se Elitloppet från i söndags. Deras jobb var fullständigt hopplöst. Dijon har ett runt framsteg, men det hindrar inte faktum. Han var den förste häst i Elitloppshistorien som vunnit loppet i passgång.

Beslutet att diskvalificera en Elitloppsvinnare torde vara något av det ”värsta” en domare kan råka ut för. Och att tvingas ta både ettan och tvåan i mål? Nej, det klarade man inte av. Jag är inte ens säker på om det är mål- eller bandomaren som diskar för passgång. Oavsett – i det här fallet var det ingen.
Jag kan ha viss förståelse, men vägrar acceptera. Att införa ett eget regelverk i Elitloppet är som att bjuda in till vårdslöshet som blir okontrollerbar.

Readly Express då? Såväl Björn Goop som banveterinär Hans Bernhardsson var överens – Readly Express var inte i stridbart skick efter Elitloppsförsöket. Hans avsked framför Solvalla-publiken lockade fram en tår i ögat. I den situationen som uppstod kunde det inte blivit vackrare.

Nu är karriären över. Han fick avsluta med seger. Om han kommer tillbaka? Tja, vi har sett stora idrottsmän som Björn Borg och Mark Spitz ta adjö, men göra urtrista comebackförsök.
Vi har sett stora stjärnor som Annika Sörenstam och Rocky Marciano sluta när de verkligen var på topp.

Jag hoppas att Readly gör samma sak. Det var en värdig avslutning inför Solvalla-publiken som visade sin uppskattning för en av världens kanske bästa hästar genom tiderna. Han tar adjö som sjuåring. Vilket inte alls är något konstigt. Men han tar adjö efter blott 37 starter.

Jag lovade mig själv ifjol att aldrig fokusera på förlorare i Elitloppet, då Bold Eagle försvann bakvägen efter omstartskaoset, och i framtiden alltid hylla vinnaren.
Men det gick inte ens att hålla det löftet ett enda Elitlopp.
Nya tag om 365 dagar.

Och då kommer jag ha koll på att det är bandomaren som ska hålla koll på gångarterna.

TILLÄGG: Men tydligen inte när hästen når mållinjen. Enligt paragraf 57 är det måldomaren.

tema
Tema: Elitloppet, final

Fransk superskräll i Elitloppet

En närmast osannolik utveckling av Elitloppet från defilering till målgång ledde fram till Dijon som Elitloppsvinnare.

Dramatiken började med att nationalklenoden Readly Express (e. Ready Cash) uppvisade hälta i flertalet provstarter och helt korrekt togs ur loppet. Med strykningen på en av förhandsfavoriterna fick plötsligt sex hästar bättre utgångsläge, däribland Dijon (e. Ganymede) som hamnade på bricka fyra bakom vingen.

Romain Derieux utnyttjade det faktum med att tokladda från bricka fyra bakom bilen varpå Dijon flög förbi Aubrion du Gers (e. Memphis du Rib). Det kostade 1.08,1 första halvvarvet och i samma skede skiftade Örjan Kihlström position från andra utvändigt till dödspositionen bakom Propulsion (e. Muscle Hill).
Jos Verbeeck satt låst i vinnarhålet med Aubrion du Gers, men valde helt sonika på att flytta på Next Direction (e. Orlando Vici) som satt som tvåa i andraspår för att få den positionen när varvet återstod.
Där satt Verbeeck nöjd när varvet passerades på 1.09,9 och han rörde inte på sig förrän upploppets början. Aubrion du Gers flög fram och närmade sig meter för meter, men attacken sattes in för sent och bar inte frukt.
Dijon höll undan och tilldömdes segern efter att måldomarnämnden specialstuderat hans rörelsemönster över målgång. Dijon tappade nämligen stilen en aning och det fanns tendens att rörelsemönstret gick mot passgång, men man valde alltså att bedöma det som att han höll sig i korrekt gångart.

Segertiden skrevs till 1.10,3a/1.609 meter och Dijon belönades med tre miljoner kronor.

Spänd väntan för Romain Derieux innan resultatet kunde tillkännages. Foto Mia Törnberg

”Svårt att ta in”

Romain Derieuxs häst tillhörde de fem första att bli inbjuden till Elitloppet efter att slutat tvåa i Criterium de Vitesse på 1.09,0 bakom Readly Express. Genrepet i Prix de l’Atlantique lämnade en del övrigt att önska, men till söndagens stora lopp var hästen satt i bästa tänkbara slag samtidigt som Derieux hade en del tur. Dels med strykningen av Readly Express i finalen som gav honom ett bättre startspår, men även i försöksloppet där han fick fritt utrymme rakt fram från tredje invändigt efter att Ulf Eriksson bytt spår med Milligan’s School.
Man ska dock ge turen en chans i loppen och det var verkligen något som Romain Derieux gjorde.
– På förhand var jag nöjd om vi kunde ta oss till final. Hästen trivs på den här banan och öppnade jättesnabbt i finalen när vi satt på honom ett stängt huvudlag, sade Romain Derieux och tillade:

– Jag har tittat på det här loppet sen jag var barn och det är svårt att ta in att vi lyckats vinna Elitloppet. Allt stämde för oss idag. Jag har ett följe på 15-20 personer som tagit sig hit idag och stöttat oss. Och så den här publiken som även stöttar de utländska hästarna, det är stort, sade Derieux.

Jag är jätteledsen, men är säker på att jag tog rätt beslut att inte låta honom starta

Aubrion du Gers fick behålla andraplatsen bakom Dijon trots att han helt sonika flyttade på Next Direction varvet före mål. Däremot fickhan  10.000 kronor i böter och tre dagars avstängning för snäv körning/ridning.

Tredjeplatsen gick till Petri Salmelas Makethemark (e. Maharajah) som satt fast med sparade krafter i vinnarhålet. Propulsion fick nöja sig med fjärdeplatsen från dödspositionen. Elitloppet har nu resulterat i två andraplatser och två fjärdeplatser för Daniel Redéns häst som alltså inte fått kröna sin karriär med en superseger på hemmabanan.

Björn Goop intervjuades efter loppet kring beslutet att låta Readly Express stå över starten i Elitloppet:
– Jag är jätteledsen, men är säker på att jag tog rätt beslut att inte låta honom starta. Readly Express är en champion och han ska avsluta sin karriär på ett sådant vis, med en seger, sade Goop till TV4.

Så kördes Elitloppet

Readily Express galopperade I provstarten och ströks till Elitloppsfinalen. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
tema

Så kördes Elitloppet

Det blev ett synnerligen händelserikt Elitlopp. Nedan kan du se hur Elitloppet kördes.
Dijon föll ur aktionen kort innan mål och efter mållinjen var passgången ett faktum. Foto Simon Hagen
Dijon föll ur aktionen kort innan mål och efter mållinjen var passgången ett faktum. Foto Simon Hagen

5 DIJON snabbast ut, valde själv tempo. Säkert undan sista biten, i trasslig aktion, passgång (?) kort före mål. 1 AUBRION DU GERS överflyglad, bryskt ut i andra utvändigt efter 600 meter. På 400 kvar, närmade sig utan att bli hotande farlig. 4 MAKETHEMARK rygg ledaren. Veks aldrig ut, hängde med toppbra. 3 PROPULSION utvändigt ledaren med en bit fram. I närkamp 300 kvar, kunde aldrig utmana. 7 MILLIONDOLLARRHYME seg start, släpade bakom fältet i fjärde invändigt. Fjärde utvändigt 900 kvar, ner igen på sista bortre, utåt 200 kvar, bra upplopp utan chans. 8 NEXT DIRECTION andra utvändigt, rejält störd efter 600, tredje utvändigt, chanslös. 6 LOOKING SUPERB tredje invändigt, såg ut att galoppera av friskhet 350 kvar. STRUKEN: 2 READLY EXPRESS.
500: 1.08,1
1.000: 1.09,9
Sista 500: 1.11,0

Segertid: 1.10,3

tema
Tema: Solvalla

Spåren till finalen i Elitloppet

– Lycka till ni andra.
Det sade Jos Verbeeck innan han lyfte upp Aubrion du Gers namnskylt på spår 1 i Elitloppsfinalen.
Aubrion du Gers har vunnit båda mötena mot Bold Eagle och på söndag möts de båda topphästarna för första gången över sprinterdistans.Foto Simon Hagen/Sulkysport
Aubrion du Gers har vunnit båda mötena mot Bold Eagle och på söndag möts de båda topphästarna för första gången över sprinterdistans.Foto Simon Hagen/Sulkysport

Fyra svensktränade hästar möter en kvartett med utländska gäster i årets final i Elitloppet. Loppet släpps iväg klockan 17.20.

Elitloppet 2019
1.609 meter autostart
Förstapris: 3.000.000 kronor

1. Aubrion du Gers – Joseph Verbeeck (Jean-Michel Bazire)
  2. Readly Express – Björn Goop (Timo Nurmos)
  3. Propulsion – Örjan Kihlström (Daniel Redén)
  4. Makethemark – Ulf Ohlsson (Petri Salmela)
  5. Dijon – Romain Derieux
  6. Looking Superb – Åke Svanstedt (Jean-Michel Bazire)
  7. Milliondollarrhyme – Fredrik B Larsson
  8. Next Direction – Iikka Nurmonen (Timo Hulkkonen)

Readly mot pole position

Aubrion hela vägen: ”Jag körde en Ferrari”

tema
Tema: Elitloppet, försök 2

Aubrion hela vägen: ”Jag körde en Ferrari”

Med 16 segrar i följd kommer Aubrion du Gers kliva in i Elitloppsfinalen efter att vunnit sitt försök i lag med Jos Verbeeck.
– Allt är perfekt, jag har en bra känsla, sade segerkusken.
Aubrion du Gers och Jos Verbeeck vid försöksvinsten i Elitloppet. I VM-loppet sätter sig Jean-Michel Bazire i sulkyn. Foto: Mia Törnberg
Aubrion du Gers och Jos Verbeeck vid försöksvinsten i Elitloppet. I VM-loppet sätter sig Jean-Michel Bazire i sulkyn. Foto: Mia Törnberg

De eventuella farhågor som fanns på förhand var hur till vida Aubrion du Gers (e. Memphis du Rib) skulle kunna hålla upp ledningen eller inte från sitt innerspår bakom bilen, men faktum var att det inte ens blev match!

Aubrion du Gers öppnade riktigt snabbt och någon körning blev det inte över huvudtaget. Däremot blev det likväl tempo i loppet eftersom Heavy Sound (e. Ken Warkentin) sällskapade på utsidan och låg på friskt. Varvet gick efter 1.10,7 vilket för dagen är relativt snabbt på den regntunga banan.

Örjan Kihlström gav sig iväg från tredje utvändigt 600 meter före mål med Propulsion (e. Muscle Hill), men hade närmast omöjligt långt fram. Propulsion fullföljde likväl starkt och inkom som tvåa i mål, men var helt utan chans att hota Aubrion du Gers som öppnade upp ett försprång in mot upploppet som var helt ointagligt.

Segertiden skrevs till 1.10,2a/1.609 meter, exakt samma notering som Readly Express vann det första försöket på.

– Hästen har visat att han kan öppna snabbt förut och vi tog ledningen väldigt enkelt. Sedan kom sjuan (Heavy Sound) fram och attackerade oss hela vägen, men min häst var enkelt bättre. Jag körde en Ferrari och han körde en Citröen. Hästen kändes jättebra, allt är perfekt och jag har en bra känsla inför finalen, sade Jos Verbeeck.

Bakom Jean Michel Bazires häst slutade alltså Propulsion tvåa och in som trea kom överraskningen Dijon (e. Ganymede). Romain Derieux körde ett helt perfekt lopp som valde att skicka upp sin häst till tredje invändigt varifrån han kunde glida rakt fram sista 250 meterna då Ulf Eriksson skiftade spår med Milligan’s School (e. Yankee Glide) från vinnarhålet.
Det beslutet blev kostsamt för Milligan’s School gick bet om en finalplats då han hamnade bakom en trött Heavy Sound som slutligen också galopperade.

Den fjärde och sista finalplatsen bärgade hemmahästen Milliondollarrhyme (e. Ready Cash). Från fjärde utvändigt avslutade Fredrik B Larssons häst oerhört starkt och han var inga mil från tredjeplatsen.

tema

Så kördes Elitloppsförsök 2

Så kördes Elitloppsförsök 2. De fyra främsta återkommer för finalen i lopp 11 med beräknad starttid 17.20.
Foto Mia Törnberg
Foto Mia Törnberg

1 AUBRION DU GERS snabb till ledningen, bestämde farten. Enkelt undan till slut. 5 PROPULSION tredje utvändigt. På 700 kvar, fick det ej att bita, kom tillbaka över upploppet, duktig, 1.09,4 sista 1.000. 8 DIJON femte utvändigt, veks invändigt 700 kvar, rakt fram, avslutade starkt. 6 MILLIONDOLLARRHYME fjärde utvändigt. Med som tvåa i tredjespår 700 kvar, höll farten bra utan chans. 2 MILLIGAN’S SCHOOL rygg ledaren, ut i andraspår på upploppet och fick trött rygg, kunde ej myket. 3 BAHIA QUESNOT andra utvändigt. Satt kvar, frånåkt. 7 HEAVY SOUND utvändigt ledaren, galopp 100 kvar, alltjämt med finalplats, men såg sliten ut. 4 DAY OR NIGHT IN startgalopp.
500: 1.10,5
1.000: 1.10,7
Sista 500: 1.09,0
Segertid: 1.10,2

tema
Tema: Elitloppet, försök 1

Readly mot pole position

Trots sjundespår bakom startbilsvingen hade inte Readly Express några som helst problem att lösa det första försöket till Elitloppet.
– Jag kan erkänna att jag är lättad för med de spår vi hade så är det ingen enkel sits att sitta i, sade segerkusken Björn Goop.
Readly Express och Björn Goop bytte mardrömsläge till drömposition på 500 meter. Foto Mia Törnberg
Readly Express och Björn Goop bytte mardrömsläge till drömposition på 500 meter. Foto Mia Törnberg

Loppet fick måhända en lite oväntad utveckling då Makethemark (e. Maharajah) höll ut Disco Volante (e. Scarlet Knight) utan större problem och den sistnmämnde fick vikas ner bakom.
Double Exposure (e. Donato Hanover) hamnade i dödspositionen, men det var uppenbart att inte Ulf Ohlsson var sugen på att släppa täten till den hästen bakom Makethemark utan istället inväntade han Readly Express (e. Ready Cash) som var med bra från start, men likväl hängandes i tredjespår.

Det dröjde 400 meter innan han kom ner utvändigt ledaren och ytterligare 150 meter innan han satt i tät. Efter en halvvarvspassering på 1.08,4 kunde Goop sänka markant till 1.11,7 på varvet. Att han satt på trumf förstod hela travvärlden och även om Makethemark sköt till bra från vinnarhålet utgjorde han aldrig något hot.
– Det här känns skönt. Vi stod med ett mardrömsläge och jag hade flera olika alternativ på hur jag skulle lösa det här loppet. Det slutliga beslutet togs när startbilen släppte fältet, då Vile han verkligen följa vingen och när vi var med bra direkt så kändes det naturligt att fortsätta framåt och ta första kurvan i tredjespår istället för en avslutande kurva i tredjespår. Vi kunde köra vårt lopp i ett lagom tempo och det var skönt att inte tömma honom utan kunna sparade krafter även till finalen. Faktum är att han känns fräschare och smidigare idag än någonsin tidigare, sade Björn Goop efter att ”kommit hem” på 1.10,2a/1.609 meter.

Finska hoppet flög fram

Måltrean Looking Superb (e. Orlando Vici) stod likaså för en mycket stark prestation. Från tredje utvändigt fick Jean Michel Bazires häst gå utan rygg i tredjespår de sista 700 meterna, men han höll likväl urstarkt och var på linjen med Makethemark. Den fjärde och sista finalplatsen löste Next Direction (e. Orlando Vici) med knapp marginal.
Efter att oväntat tappat mark från start och hamnat som fyra längs sargen fick han ta den långa vägen och backas ut som sistahäst in mot upploppet, men det finska hoppet flög fram till fjärdeplatsen.

tema

Så kördes Elitloppsförsök 1

Så kördes Elitloppsförsök 1. De fyra främsta återkommer för finalen i lopp 11 med beräknad starttid 17.20.
Readly Express ledde det inledande Elitloppsförsöket från start till mål. Foto Mia Törnberg
Readly Express ledde det inledande Elitloppsförsöket från start till mål. Foto Mia Törnberg

7 READLY EXPRESS tredje-fjärdespår första sväng, fick överta efter 450 meter. Åkte lätt undan efter att ha fått bestämma. 1 MAKETHEMARK snabbast ut, släppte efter 450, fick fritt sent, inte tom i mål. 5 LOOKING SUPERB tredje utvändigt. På 700 kvar, närmade sig utan att hota, 1.10 sista 1.000. 4 NEXT DIRECTION fjärde invändigt, utåt och med i tredjespår 350 kvar, på i vida kort senare, avslutade starkt. 6 UZA JOSSELYN andra ytter, satt kvar, ner på innerspår till slut, nära finalplats. 3 DOUBLE EXPOSURE tredjespår en kort bit, utvändigt ledaren resten. Slagen in på upploppet. 8 SORBET femte invändigt, utåt och med som tvåa i tredjespår 700 kvar, sliten in på upploppet. 2 DISCO VOLANTE tog felsteg före start, kom iväg bra, chanslös på ledningen. Fick rygg ledaren som blev tredje invändigt efter 450 meter, tappade.

500: 1.08,4
1000: 1.11,7
Sista 500: 1.07,5
Segertid: 1.10,2

tema

Readly Express nummer 33!

Hela 33 vinnare av Prix d'Amérique har startat i Elitloppet och den senaste i raden blir Readly Express. Av dem har 13 tagit dubbeln Elitloppet-Prix d'Amérique!
Readly Express vid fjolårets vinst i Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Readly Express vid fjolårets vinst i Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Fyra av Prix d’Amérique-vinnarna har dessutom vunnit Elitloppet vid två tillfällen. Först ut var Gélinotte och Charlie Mills 1956 och 1957. Den bravaden upprepades av Roquépine 1966-1967, som hade Jean-René Gougeon i sulky första året, medan hästens tränare, ägare och uppfödare Henri Levesque skötte tömmarna vid den andra segern.

Fakta

Prix d'Amérique-vinnarna som nobbat Elitloppet:

Namn – Vinnare Prix d’Amérique:

• Fortunato II – 1955
  • Masina – 1961
  • Upsalin – 1969
  • Belino II – 1975, 1976, 1977
  • Grandpré – 1978
  • High Echelon – 1979
  • Hymour – 1982
  • Lurabo – 1984
  • Ourasi – 1986, 1987, 1988, 1990
  • Queila Gede – 1989
  • Ténor de Baune – 1991
  • Verdict Gedé – 1992
  • Queen L. – 1993
  • Gigant Neo – 2006
  • Meaulnes du Corta – 2009
  • Ready Cash – 2011, 2012
  • Royal Dream – 2013
  • Belina Josselyn – 2019
Expandera

Sedan dröjde det till Idéal du Gazeau, vilken segrade 1980 och 1982 för Eugène Lefèvre. Tre franskfödda travare och en italienare har lyckats med konststycket att ta hem dubbeln.

Senast i raden är Jori Turja-tränade Varenne, Elitloppsvinnare både 2001 och 2002 med Giampaolo Minnucci.

I år har Readly Express chansen att bli den första svenskfödde travaren som lyckas med den bedriften! I så fall skulle Readly Express, Timo Nurmos och Björn Goop bli historiska.

Prix d’Amérique-vinnarnas resultat i Elitloppet:

Namn – Resultat (år)

• Cancanniere – 4 (1955)
  • Permit – 1 (1952), 3 (1953)
  • Feu Follet X – 4 (1954)
  • Gélinotte – 1 (1956), 1 (1957)
  • Jamin – 1 (1959)
  • Hairos II – 3 (1960)
  • Newstar – 0 (1961)
  • Ozo – 1 (1963), 2 (1964)
  • Nike Hanover – 5 (1964)
  • Roquépine – 1 (1966), 1 (1967), 0 (1969)
  • Toscan – 0 (1969)
  • Tidalium Pelo – 1 (1971)
  • Dart Hanover – 2 (1971), 1 (1972)
  • Delmonica Hanover – 5 (1975)
  • Eléazar – 1 (1977), 2 (1978)
  • Idéal du Gazeau – 1 (1980), 6 (1981), 1 (1982)
  • Lutin d’Isigny – 0 (1983), 5 (1984)
  • Sea Cove – 3 (1992), 1 (1993)
  • Ina Scot – 0 (1994), 0 (1995), 0 (1996)
  • Coktail Jet – 1 (1996)
  • Abo Volo – 2 (1994), 3 (1995)
  • Dryade des Bois – 0 (1998)
  • Moni Maker – 5 (1997), 1 (1998), 2 (1999)
  • Général du Pommeau – 2 (2000)
  • Varenne – 5 (2000), 1 (2001), 1 (2002)
  • Abano As – 0 (2002), 4 (2003)
  • Kesaco Phedo – 0 (2004)
  • Jag de Bellouet – d* (2006)
  • Offshore Dream – 3 (2009)
  • Oyonnax – 0 (2010), 0 (2011), 0 (2012)
  • Maharajah – struken (2013)
  • Up and Quick – 0 (2017), 6 (2018)
  • Bold Eagle – 4 (2017), 0 (2018)

Fotnot: * Jag de Bellouet fråntogs segern i Elitloppet 1996 på grund av doping.

tema

Elitloppsdagen i siffror

Den 4 oktober 1951 togs de första stapplande stegen mot det som skulle bli svensk travsports fönster mot världen. Då beslutade styrelsen i Stockholms Travsällskap att ett internationellt jubileumslopp skulle hållas den 14 september 1952.
Copiad gick segrande ur Elitloppsduellen mot Pine Chip 1994. Året efter vann han också Elitloppet inför rekordpublik. Foto: Stalltz.se
Copiad gick segrande ur Elitloppsduellen mot Pine Chip 1994. Året efter vann han också Elitloppet inför rekordpublik. Foto: Stalltz.se

Solvalla skulle fira sitt 25-års jubileum och efter att loppet gått under namnet Solvallas Jubileumslopp – tyske Permit besegrade Sveriges travdrottning Frances Bulwark inför 16.788 åskådare – ändrades det till Solvallas Internationella Elitlopp.

Fakta

Tio högsta publiksiffrorna:

År – Besökare

1995 – 36.640
1996 – 36.291
1999 – 35.874
2001 – 34.831
1994 – 34.308
1997 – 34.094
2004 – 33.040
1998 – 32.849
2000 – 32.659
2002 – 32.427

Expandera

Många stjärnor har skådats på Solvalla sedan starten 1952, men det har också funnits några svackor. Första gången publiksiffran hamnade på fel sida av 10.000-strecket var 1961 och då besöktes bara Elitloppsdagen av 9.918 personer. Bottenrekordet sattes 1972 (8.317 besökare) och året efter var publiksiffran över 10.000 (11.396) igen när Ego Boy besegrade Flower Child i skiljeheat och blev ”folkets häst”.

Över 20.000 personer

Fyra år senare – året var 1977 – nådde publiksiffran över 20.000 för första gången, eller 21.318 åskådare. Elitloppets prissumma hade justerats från 345.000 till 400.000 kronor och vann samma häst både försök och final utgick en extra bonus på 50.000 riksdaler. Den möjligheten utnyttjade Léopold Verokken och Eléazar. Totalt var segern värd 200.000 kronor.

Dessutom var det första året Solvalla tävlade lördag-söndag. För första gången spelades det också för över en miljon kronor (1.007.709 kr) i Elitloppets final.

Superhästarna från Nordamerika

Nästa milstolpe ur ett publikmässigt perspektiv passerades 1988. Hela 31.136 personer hade sökt sig ut till Solvalla för att se de amerikanska superstjärnorna Grades Singing, Mack Lobell, Napoletano och Sugarcane Hanover tävla mot Sveriges mot världsmästaren Callit. Det Elitloppet räknas fortfarande än idag av många som det allra största genom tiderna.

John-Erik Magnusson med sin älsklingshäst framför alla andra, Mack Lobell. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Hambletonian-vinnaren Mack Lobell vann både försök och final för John Campbell och blev samtidigt den första fyraåringen att vinna Elitloppet. I skuggan av Elitloppet förvärvade framlidne John-Erik Magnusson 75 procent i Mack Lobell och hästen skulle syndikeras i 100 andelar till ett totalt värde av 36 miljoner kronor.

Copiad största publikdragaren

Den absolut högsta publiksiffran i Elitloppets historia räknades in 1995. Det året som Copiad vann loppet för andra året i rad och hästens tränare och körsven Erik Berglöf gick på händer i vinnarcirkeln.

Hela 36.640 personer bevittnade loppet som blev Rune ”Mr Elitloppet” Stolts sista år som matchmaker. Samma år klev löpningen upp som Europas rikaste sprinterlöpning och puttade ner Gran Premio della Lotteria ett pinnhål.

Käftsmäll och rekordspel

Förra året åkte Elitlloppet på en riktig käftsmäll och backade från 30.103 personer (2017) till 24.128 besökare, men samtidigt hade det gått ryckte om ”saltade siffror” under ett par år från Solvallas sida…

Trots publikfallet förra året blev det rekordspel. Hela 176.382.523 kronor spelades det för till Elitloppssöndagen och det var nästan 14 miljoner mer än den tidigare rekordnoteringen från 2015.

Fakta

Fem högsta omsättningarna:

År – totalomsättning

2018 – 176.382.523 kr
2015 – 162.999.884 kr
2017 – 156.383.161 kr
2016 – 156.242.716 kr
2014 – 147.181.574 kr

Expandera

Omsättningsmässigt har det skett en hel del sedan starten 1952. Då spelades det för 1.363.957 kronor. Året efter sjönk omsättningen till 1.285.250 kronor och det är bottenrekord för en Elitloppsdag.

Första gången omsättningen klev över fem miljoner var 1973 med 6.460.508 kronor. Tio miljoner passerades 1980 (10.908.845 kr), 50 miljoner 1995 (50.011.479 kr), 100 miljoner (101.804.437 kr) och 150 miljoner (162.999.884 kr) 2016.

Siffrorna att slå i år är alltså 1995 års 36.640 besökare och fjolårets 176.382.523 kronor.

tema

Snabbaste vinnartiderna!

Hela 17 vinnartider under 1.10,0 har det varit i Elitloppet sedan Conny Nobell och Björn Goop blivit ”mästare i kavaj” 2006 på 1.09,9a/1.609 meter.
Bold Eagle fick aldrig vinna Elitloppet, men han är den som travat snabbast. För två år sedan vann han sitt försök på 1.08,4a/1.609 meter. Foto Mia Törnberg
Bold Eagle fick aldrig vinna Elitloppet, men han är den som travat snabbast. För två år sedan vann han sitt försök på 1.08,4a/1.609 meter. Foto Mia Törnberg

Det året var Jag de Bellouet först i mål på 1.09,4, men några veckor senare skulle det visa sig att Christophe Galliers travare var dopad vid segern. Dopad var också tvåan Lets Go på 1.09,5 och det innebar att måltrean Conny Nobell fick ikläda sig rollen som Elitloppsvinnare och första travaren under 1.10 i loppets historia.

Svenskfödde Conny Nobell var alltså först ut i Elitloppets final 2006 och ytterligare fem gånger har segertiden i finalen landat under 1.10-strecket. Snabbast av alla finalettor är Timoko med 1.09,0 och det sattes vid hans andra triumf 2017.

16 av Elitloppsförsöken har travats under 1.10 och den som avverkat den engelska milen snabbast av alla är franske Bold Eagle. För två år sedan travade han nytt Europarekord med 1.08,4 för Franck Nivard.

Bara en travare har avverkat 1.609 meter snabbare i Europa och det är USA-födda Propulsion och sin tid noterade han vid seger i Hugo Åbergs Memorial för två år sedan och efter Bold Eagles rekordnotering.

Listan över vinnartider under 1.10,0 i Elitloppet:

År – Namn – Tid
2006 – Conny Nobell – 1.09,9*
2008 – Exploit Caf – 1.09,8*
2009 – Sahara Dynamite – 1.09,8
2009 – Jaded – 1.09,7
2012 – Yarrah Boko – 1.09,7
2012 – Commander Crowe – 1.09,5
2014 – Timoko – 1.09,9
2014 – Panne de Moteur – 1.08,9
2014 – Timoko – 1.09,5*
2015 – Magic Tonight – 1.09,7
2016 – Timoko – 1.09,1
2016 – Nuncio – 1.09,4
2016 – Nuncio – 1.09,2*
2017 – Bold Eagle – 1.08,4
2017 – Timoko – 1.09,0*
2018 – Lionel – 1.09,7
2018 – Ringostarr Treb – 1.09,0*

Fotnot: *tiden noterad i finalen i Elitloppet.

tema

Lottat till Elitloppet

Tio hästar tränade i Sverige och sex utanför landets gränser. Så ser förutsättningarna ut inför Elitloppet 2019. Alldeles nyss blev lottningen klar till sprinterfesten på Solvalla på söndag.
Björn Goop, Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk efter segern i Prix d'Amérique. På söndag gäller Elitloppet! Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Björn Goop, Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk efter segern i Prix d'Amérique. På söndag gäller Elitloppet! Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

De fyra främsta från varje försök går till final och där väntar tre miljoner kronor till vinnaren. Förhandsfavoriterna Readly Express och Propulsion lottades till spår sju respektive fem.

Så här utföll lottningen till årets Elitlopp:

Försök I:
Priser: 250.000-125.000-75.000-50.000 kr.
1.609 meter, autostart.

1. Makethemark – Ulf Ohlsson (Petri Salmela)
  2. Disco Volante – Jorma Kontio (Stefan Melander)
  3. Double Exposure – Erik Adielsson (Daniel Redén)
  4. Next Direction – Ilkka Nurmonen (Timo Hulkkonen)
  5. Looking Superb – Åke Svanstedt (Jean-Michel Bazire)
  6. Uza Josselyn – Gabriele Gelormini (René Aebischer)
  7. Readly Express – Björn Goop (Timo Nurmos)
  8. Sorbet – Carl Johan Jepson (Daniel Redén)

Försök II:
Priser: 250.000-125.000-75.000-50.000 kr.
1.609 meter, autostart.

1. Aubrion du Gers – Jos Verbeeck (Jean-Michel Bazire)
  2. Milligan’s School – Ulf Eriksson (Stefan Melander)
  3. Bahia Quesnot – Junior Guelpa (Junior Guelpa)
  4. Day Or Night In – Johan Untersteiner (Johan Untersteiner)
  5. Propulsion – Örjan Kihlström (Daniel Redén)
  6. Milliondollarrhyme – Fredrik B Larsson (Fredrik B Larsson)
  7. Heavy Sound – Kenneth Haugstad (Daniel Redén)
  8. Dijon – Romain Derieux (Romain Derieux)

tema

Milligan’s School klar för Elitloppet

Mycket tyder på att Milligan's School blir den 16:e och sista hästen som blivit klar för start i Elitloppet.
Stefan Melanders jänkare Milligan's School. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Stefan Melanders jänkare Milligan's School. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Det är den nederländska fotografen Kirsten Petersen som hunnit ta en skärmdump från travsport.se när det för en kort stund gick att se en anmälningslista till Elitloppet. Stefan Melanders häst kommer i sådana fall köras av sin ordinarie körsven Ulf Eriksson.

Någon officiell bekräftelse från Solvalla på att just Milligan’s School är den 16:e och sista hästen har dock inte kommit i skrivande stund.

Avslöjar Kirsten Petersens skärmdump vem den 16:e och sista hästen att bjudas in till Elitloppet blivit?
tema

Day Or Night In till Elitloppet

Day Or Night blir häst nummer 15 i Elitloppet och nu återstår det bara en plats innan Elitloppet 2019 är spikat.
Day Or Night In och Johan Untersteiner. Foto: Jörgen Tufvesson/ALN
Day Or Night In och Johan Untersteiner. Foto: Jörgen Tufvesson/ALN

Johan Untersteiners Day Or Night In (e. Muscle Hill-Ellie America), 1.10,2ak/5.045.371 kr, kommer närmast från en tredjeplats i Algot Scotts Minne bakom Bahia Quesnot och Baron Gift.

Tidigare i år har Johan Untersteiners travare en seger på sju starter och den tog han i L.C. Peterson-Broddas Minneslöpning över full distans på Jägersro. Både uppfödare och ägare till Day Or Night In är Invexbo AB i Bredaryd.

Inbjudna till Elitloppet är: Readly Express (Sverige), Propulsion (Sverige), Dijon (Frankrike), Aubrion Du Gers (Frankrike), Double Exposure (Sverige), Looking Superb (Norge), Uza Josselyn (Schweiz), Makethemark (Sverige), Heavy Sound (Sverige), Bahia Quesnot (Frankrike), Next Direction (Finland), Disco Volante (Sverige), Milliondollarrhyme (Sverige), Sorbet (Sverige) och Day Or Night In (Sverige).

tema
Tema: V75 Gävle

Sorbet tog Elitloppsplatsen

Daniel Redéns Sorbet (e. Super Photo Kosmos) blev svaret i Prins Daniels lopp. Därmed har Solvallatränaren fyra hästar klara för Elitloppet.
Sorbet vann Prins Daniels lopp på 1.10,2a/1.609 meter. Foto Simon Hagen
Sorbet vann Prins Daniels lopp på 1.10,2a/1.609 meter. Foto Simon Hagen

Örjan Kihlström var alert från början och svarade relativt lätt ut Ringostarr Treb och Pastore Bob från start bakom Sorbet, som blev något pigg på kuppen. Knappa varvet kvar anslöt Mindyourvalue W.F. på utsidan och Robert Berghs häst höll farten berömvärt, utan att på allvar hota ledaren på upploppet.

Sorbet vann på 1.10,2a/1.609 meter och tjänade 500.000 kronor.
– Sorbet har verkligen varit bra länge nu och idag blev han väldigt pigg under loppets gång, sade segerkusken Örjan Kihlström.

– Jag är positiv till start i Elitloppet, men vill ändå avvakta till i morgon bitti och se att allt ser normalt ut med hästen. Jag är så imponerad av Sorbet för dagen och formen kommer att hålla en vecka till, minst, sade Daniel Redén.

Per Linderoth var rejält tagen efter segern med Donners Am (e. Infinitif) i bronsdivisionen och det är lätt att förstå varför. Hästen tvingades till högt tempo i ledningen över lång distans, ändå försvarade sig Donners Am storstilat sista biten när motståndarna attackerade i vida spår.
1.12,2a/2.640 meter blev segertiden för Infinitif-valacken.

Claes Sjöström hade en kanondag på jobbet med två V75-segrar som kusk. Både med Fredrik Linder-tränade Falcon Am (e. Gift Kronos) och Bizzi Blizz (e. Prodigious) var det ledningen som gällde och Sjöström disponerade loppen väl.

1.13,5/2.140 meter stannade segertiden på bakom Falcon Am, som verkligen hittat stilen på allvar under 2019. Treåringssäsongen var nyttig, men Gift Kronos-sonen gick segerlös ur den och nu bärgade han årets tredje viktoria.

1.11,6a/1.640 meter stannade klockan på för Bizzi Blizz och Sjöströms ryck i sista sväng var avgörande för loppets utgång. Försprånget ekipaget fick till de jagande konkurrenterna blev för stort i och med det draget.
Sjöströms dag hade varit god redan innan V75-spelet, då hans Sebastian Hall (e. Nu Pagadi) tagit hem montéloppet med Anna Erixon i sadeln.

Segergest av Westholm

Kallblodige Guli Rubin (e. Järvsöfaks) tog tredje raka segern när han vann Gunnar Wallbergs Minne med 200.000 kronor till vinnaren. Jörgen Westholm var alert i sulkyn och såg till att komma före de mest hotfulla konkurrenterna i tidigt skede av loppet. Sjuåringen försvarade sig sedan berömvärt upploppet ned och Westholm kostade på sig segergest når målsnöret skars.

Rejält rivigt blev det kört i silverdivisionens försök när favoriten Nobel Amok fick köras rätt ordentligt för att nå ledningen i en 1.08-öppning. Med en tapper Shocking Superman på utsidan blev Nobel Amok ett lätt byte för de jagande motståndarna vid upploppets början och den som drog längsta strået var Stepping Spaceboy (e. Dream Vacation), som Carl Johan Jepson lotsade fram perfekt i andraspår bakom Shocking Superman. 1.12,0a/2.140 meter duger gott som segertid.

Fakta

Rätt V75-rad

V75-1: 9 Stepping Spaceboy
V75-2: 5 Sanda Love
V75-3: 11 Guli Rubin
V75-4: 7 Falcon Am
V75-5: 6 Bizzi Blizz
V75-6: 1 Sorbet
V75-7: 2 Donners Am

Sju rätt: 88.432 kronor
Sex rätt: 846 kronor
Fem rätt: 88 kronor

Expandera
Oskar Florhed presenterade sig för V75-publiken genom att vinna med arbetsgivaren Robert Berghs Sanda Love (e. Love You). Styrningen var väl avvägd. Florhed sände mot dödspositionen efter 700 meter och landade utvändigt ledaren 1.200 meter från mål. Därifrån var Love You-valacken bara bäst.
– Jag såg att värste motståndaren galopperade bort sig och då tänkte jag att vi skulle åka fram och knäcka dem från dödens, sade segerkusken efter loppet.

tema

Elitloppet: 13:e hästen inbjuden

13 brukar inte vara något eftertraktat tal.
Men när Milliondollarrhyme bjöds in som häst nummer 13 till Elitloppet var det nog det bästa som kretsen kring hästen skulle kunna önska.
Milliondollarrhyme fick ge sig mot Nadal Broline, men vann en biljett till Elitloppet som häst nummer 13. Foto Mia Törnberg
Milliondollarrhyme fick ge sig mot Nadal Broline, men vann en biljett till Elitloppet som häst nummer 13. Foto Mia Törnberg

Fredrik B Larssons Milliondollarrhyme hög egentligen hemma i silverdivisionen, men har visat fartresurser för eliten i sina senaste starter.
– Jag är glad och stolt. Det är jättekul och det känns som han är redo, sade Fredrik B Larsson till TV4.
Fredrik B Larsson var tvåa i Elitloppet med Giant Superman.
– Vi är underdog och får smyga med så får vi se vad det blir. Jag sitter på en jäkla häst, fortsatte Fredrik B Larsson.

Inbjudna hästar till Elitloppet

• Readly Express – Timo Nurmos
  • Propulsion – Daniel Redén
  • Dijon – Romain Derieux
  • Aubrion du Gers – Jean-Michel Bazire
  • Double Exposure – Daniel Redén
  • Looking Superb – Jean-Michel Bazire
  • Uza Josselyn – René Aebischer
  • Heavy Sound – Daniel Redén
  • Makethemark – Petri Salmela
  • Bahia Quesnot – Junior Guelpa
  • Next Direction – Timo Hulkkonen
  • Disco Volante – Stefan Melander
  • Milliondollarrhyme – Fredrik B Larsson
tema

Disco Volante till Elitloppet – med ny kusk

Andrapriset i Gran Premio della Lotteria blev som en seger.
Under onsdagskvällen offentliggjordes att Stefan Melander-tränade Disco Volante kommer starta i årets upplaga av Elitloppet.
Disco Volante ska starta i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Disco Volante ska starta i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Den nu sexårige Scarlet Knight-valacken bärgade karriärens hittills högsta prischeck i Lotteriafinalen. Andraplatsen bakom Bel Avis var värd dryga miljonen och har tagit Disco Volante över tre miljoner kronor i intjänade prispengar.

I år har han vunnit fyra av sju starter och däribland Lars Axelssons lopp i Gävle på 1.10,2a/1.640 meter, men rekordnoteringen sattes i fjolårets bronsdivisionsförsök i Gävle under den helg som nu stundar.
Då vann han på 1.09,9a/1.640 meter och trots att han där och då tävlade i en förhållandevis låg klass höjdes röster för att den av Stall Courant-ägde hästen skulle få en plats bland de 16 i Elitloppet. Då blev det inget av den saken, men i år kommer han däremot vara med bakom startbilen söndag den 26 maj.
– Hästen har utvecklats väldigt mycket och jag var imponerad av honom i Lotterian i Italien. Det här en häst som gjort klassresan här i Sverige genom V75, var med nu i Lotterian och får nu kröna det hela med en Elitloppsbiljett, säger Anders Malmrot varpå tränare Stefan Melander tillade:
– Iceland gick inte så bra som unghäst och likt Disco Volante kom han som äldre så det kanske är passande. Jag får lura på vem som ska köra hästen, säger Stefan Melander.

Senare på kvällen avslöjade Expressen att det blir Jorma Konto som kommer att köra Disco Volante i Elitloppet. Det blir första gången han svingar sig upp bakom sexåringen.
– Jag vill ha Jorma som kusk på hästen i Elitloppet. Det finns ingen bättre i det här läget med den här hästen, säger ägaren Anders Ström till Expressen.se.

tema
Tema: Prix des ducs de Normandie

Lysande genrep av Aubrion du Gers

Aubrion du Gers kommer till Elitloppet med 15 raka segrar. Valacken såg lysande fin ut när han utan att behöva pressas i botten vann Prix des Ducs de Normandie i Caen.
Aubrion du Gers försvarade sin fjolårsseger i Prix des Ducs de Normandie, som synes inför storpublik, före Bold Eagle. Foto: Gerard Forni.
Aubrion du Gers försvarade sin fjolårsseger i Prix des Ducs de Normandie, som synes inför storpublik, före Bold Eagle. Foto: Gerard Forni.

Bold Eagle och Björn Goop tog ledningen och släppte till Aubrion du Gers efter 400 meter. Därefter handlade det för Jean-Michel Bazires del om att inte släppa ut den speedige konkurrenten och riskera att få sin toppvalacks segerrad bruten av Bold Eagles patenterade tempoväxling.

Fakta

Aubrion du Gers

valack nio år e. Memphis du Rib – J’Arrive du Gers e. Baccarat du Pont
69 st: 45–4–6
Rekord: 1.10,5l
Insprunget: 2.321.947 euro
Uppfödare: Marie Brigitte Anty
Ägare: Ecurie Jean-Michel Bazire
Tränare och körsven: Jean-Michel Bazire

Expandera

Bazire modererade det hela in i mål perfekt. Han drog tussarna rätt tidigt men släppte inte av Aubrion du Gers förrän 100 meter före mål, samtidigt som han såg till att Bold Eagle (e. Ready Cash) hölls instängd av Bugsy Malone (e. Ready Cash), som körts fram utvändigt ledaren. Sista 100 meterna fick Aubrion du Gers trava ut och han såg toppfin ut över mål efter en slutkilometer på 1.09,2.

Bakom följde Bold Eagle med krafter kvar (oryckta tussar) som tvåa och det blev alltså en alldeles utmärkt första tävlingsbekanskap för Björn Goop och Bold Eagle. Bugsy Malone slutade trea och bakom dessa följde trotjänarinna Billlie de Montfort (e. Jasmin de Flore) med som fyra.

Förra året vann Aubrion du Gers detta lopp på högervarvsbanan (mäter 2.000 meter) Caen 1.11,7. I år blev segertiden 1.12,5/2.450 meter. Förstapriset var 58.500 euro.

tema
Tema: Hederspris

Glasbiten alla trånar efter

Årets hederspris i Elitloppet är klart.
En glas-häst formgiven av konstnären Kjell Engman.
Så ser det ut, hederpriset i årets Elitlopp som är formgivet av Kjell Engman. Foto Solvalla
Så ser det ut, hederpriset i årets Elitlopp som är formgivet av Kjell Engman. Foto Solvalla

– Jag ville göra en häst som ser spänstig och intensiv ut, säger Kjell Engman på Kosta Boda.
Förutom tre miljoner kronor i förstapris delas ett hederpris ut till vinnaren av Elitloppet.
– Kjell Engman har fångat hästens energi på ett vackert sätt och vi är mycket glada över att kunna dela ut så fina och unika priser, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

tema

Nadal Broline vann på 1.09,1!

Vilken insats Nadal Broline bjöd på i debuten för Björn Goop när han plockade ner en mycket duktig Milliondollarrhyme i sista stegen och landade på topptiden 1.09,1a/1.640 meter – två tiondelar från Panne de Moteur svenska rekord! Något Elitlopp blir det däremot inte...
Nadal Broline tillhör favoritskaran i söndagens Oslo Grand Prix. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport.
Nadal Broline tillhör favoritskaran i söndagens Oslo Grand Prix. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport.

– Jag hade inte kört särskilt fort med honom i jobben och det är klart att jag är överraskad över tiden, men Nadal Broline var också en mycket bra häst i tidigare regi, sade Björn Goop.

Milliondollarrhyme och Fredrik Larsson försvarade innerspåret i en stenhård öppning på 1.09,6 första 500 meterna. I samma veva lämnade Örjan Kihlström och Perfect Spirit tredje utvändigt och övertog täten 950 meter före mål. Kihlström fortsatte att hålla ett hårt tempo därframme – 1.09,8 första kilometern – medan Björn Goop satt lugn till 550 kvar innan han attackerade från andra utvändigt med Nadal Broline.

– Jag blev dock något överraskad när Fredrik B Larsson lämnade ryggen på Perfect Spirit, men han hade också att åka med, fortsatte Goop.

”Ville ge honom ett snällt lopp”

Perfect Spirit var slagen vid utgången av sista sväng (galopperade vid upploppets början) och istället ryckte Milliondollarrhyme åt sig några längder, men Nadal Broline närmade sig meter för meter och precis före linjen satte han klorna i tappre Milliondollarrhyme på årets snabbaste vinnartid i Sverige.

– Jag ville bara ge honom ett snällt lopp och köra till slut. När Perfect Spirit kom till spets kändes det svårt för oss att kunna vinna.

Men Nadal Broline bet i bra över målrakan och Yankee Glide-sonen vann sin debut för Björn Goop i Meadow Roads lopp, värderat till 200.000 kronor. Millondollarrhyme noterade 1.09,2 som tvåa och måltrean Policy of Truth 1.09,6 i sin comeback.

Något Elitlopp blir det dock inte för Nadal Broline i år. Björn Goop är upptagen med Readly Express och ruckar inte på de planerna.

– Det finns många fina lopp efter Elitloppet som vi kan sikta på med Nadal Broline.

tema

En in en ut

Nästa häst till Elitloppet är klar och det blev Next Direction som var tvåa bakom Readly Express i Finlandia-Ajo.
Finske Next Direction var längden bakom Readly Express i Finlandia-Ajo i lördags. Nu är hästen inbjuden till Elitloppet. Foto Terhi Piispa-Helisten/Ravinetti.fi
Finske Next Direction var längden bakom Readly Express i Finlandia-Ajo i lördags. Nu är hästen inbjuden till Elitloppet. Foto Terhi Piispa-Helisten/Ravinetti.fi

Next Direction (e. Orlando Vici) blev den elfte hästen att bli inbjuden till Elitloppet. Sjuåringen var även tvåa i Derbyt bakom Veijo Heiskanens Benjamin Evo, vann Kupio Stakes som fyraåring och tog hem Breeders Crown i Finland samma år.

Två av Finlands verkliga kuskkometer har tagit segrarna bakom Next Direction. Ilkka Nurmonen (född 1993) är ordinarie kusk och har nio segrar med Next Direction, Jukka Torvinen (född 1995) har vunnit tre lopp med hästen.

Tränare Timo Hulkkonen, 69 år, är verksam i Kuopio och Next Direction är hans stora (och enda) stjärna i stallet för dagen, men har tidigare haft framgångsrika hästar som Surprise Lord och Archie Press under sina vingar.

Totalt har Next Direction startat 37 gånger (14-7-4) och tjänat 292.595 euro. Rekordnoteringen, 1.10,7a/1.609 meter, sprang han bakom Readly Expess senast.

Ulf Stenströmer valde även att avstå Elitloppet med Handsome Brad. Imorgon kommer nästa inbjudan till Elitloppet och eventuellt delas ännu en rosa biljett efter Meadow Roads lopp ikväll.

Klara hästar till Elitloppet 2019

• Dijon – Romain Derieux
  • Makethemark – Petri Salmela
  • Bahia Quesnot – Junior Guelpa
  • Next Direction – Timo Hulkkonen

Readly stormar fram mot Elitloppet

tema

Åke Svanstedt kör i Elitloppet

Två gånger tidigare har Åke Svanstedt vunnit Elitloppet med egentränade hästar. Nu anlitas han av Jean-Michel Bazire för att köra Prix d'Amérique-tvåan Looking Superb.
Åke Svanstedt vann med Mellby Gårds debutant Third Shift ikväll på Tioga Downs. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Åke Svanstedt vann med Mellby Gårds debutant Third Shift ikväll på Tioga Downs. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Jean-Michel Bazire har två hästar till start i Elitloppet, men överlåter styrningar till andra kuskar. Sedan tidigare är det klart att Aubrion du Gers körs av Jos Verbeeck, men i Elitloppsgenrepet på onsdag i Prix des Ducs de Normandie (€130.000) i Caen tar Jean-Michel Bazire hand om tömmarna.

Fakta

Åke Svanstedt som kusk i Elitloppet

År – Häst – Placering (försök)

1995 – Zoogin – 2
1996 – Zoogin – 2
1997 – Zoogin – utslagen försök
1999 – Zoogin – 0
1999 – Bowlin For Dollars – utslagen försök
2003 – Gidde Palema – 0
2004 – Gidde Palema – 1
2004 – Tag the Devil* – 0
2005 – Gidde Palema – 5
2007 – Torvald Palema – 0
2008 – Finders Keepers – 0
2009 – Torvald Palema – 1
2010 – Torvald Palema – 2
2013 – Sebastian K. – 0
2016 – Resolve – 2
2017 – Resolve – 3

Fotnot: * Tag the Devil kördes av Lennart Forsgren i finalen.

Expandera

Åke Svanstedt vet hur det känns att vinna Elitloppet. Efter ha varit tvåa med Zoogin både 1995 och 1996 tog han sin första seger med Gidde Palema 2004. Sedan dröjde det ytterligare fem år innan Svanstedt slog till bakom Torvald Palema. Bakom Torvald Palema var han också tvåa året efter.

Både 2016 och 2017 åkte Svanstedt från USA med Resolve och var tvåa respektive trea. Förra året hade Åke Svanstedt ingen häst i Elitloppet, men i år är han tillbaka som catchdriver bakom Looking Superb och självaste Jean-Michel Bazire har kontrakterat honom. Onekligen en fjäder i hatten för Åke Svanstedt.

Norskägde Looking Superb (e. Orlando Vici-Classical Pine) har blivit en ny häst hos Jean-Michel Bazire och efter ha vunnit Prix Tenor de Baune (€120.000) har han varit tvåa i Prix d’Amérique bakom Bellina Josselyn och efter det har det blivit seger i Grand Prix Conseil Departemental Mayenne (€55.000) i Laval och Grupp I-löpningen Prix de l’Atlantique (€170.000) på Enghien. Dessutom ska dagens imponerande löpning (se nedan!) läggas till.

Superbt genrep inför Elitloppet

tema
Tema: Algot Scotts Minne

Bahia Quesnot klar för Elitloppet

MÖLNDAL. Brunstig. Skor på hovarna. Femte utvändigt.
Det fanns en hel del saker som talade emot Bahia Quesnot som lördagens gulddivision artade sig, men det spelade likväl ingen roll.
Efter att det franska toppstoet spurtat hem Algot Scotts Minne bjöd hon nu in till Elitloppet av Solvallas sportchef Anders Malmrot.
Bahia Quesnot och Junior Gulepa är klara för Elitloppet efter segern i Algot Scotts Minne. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Bahia Quesnot och Junior Gulepa är klara för Elitloppet efter segern i Algot Scotts Minne. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

– Jag ska ta ett glas med Anders Malmrot och prata, sade Junior Guelpa i Åbys vinnarcirkel, men de hann inte ens så långt.

Direkt på stallbacken fångade Malmrot upp Guelpa när Bahia Quesnot (e. Scipion du Goutier) skulle selas av och räckte över den rosa biljetten. Denna gång räckte 1.10,6a/1.640 meter som segertid, men att stoet är förmöget att springa fortare än så har hon visat sedan tidigare.

Denna gång gällde Whitehouse Express (e. Yankee Glide) som farthållare med 1.09,8 första varvet i tät samtidigt som Day Or Night In (e. Muscle Hill) fick en blytung inledning med tredjespår fram till dödspositionen.

Därifrån gjorde han ett starkt lopp och hade plockat ner ledaren i god tid, men det spelade ingen roll när hästar jagade bakifrån. Bahia Quesnot fick rygg från femte utvändigt när 600 meter återstod på Lionel N.O. (e. Look de Star) och Junior Guelpa satte in attacken med full kraft vid utgången av slutkurvan.
Det bet så pass bra direkt att grepp var kopplat 75 meter före mål och Junior Guelpa skickade direkt upp en arm i luften, tillsynes omedveten om att Baron Gift (e. Gift Kronos) kom flygandes via open stretch från vinnarhålet.
Det blev hårt i mål, men med huvud som marginal höll sig Bahia Quesnot först.
– Det är skönt att tiden här i Sverige har gått som vi tänkt nu när hon varit kvar här efter Olympiatravet. Idag tävlade hon med skor och det är en helt annan häst utan skor egentligen, sade Guelpa.

tema
Tema: Vincennes

Superbt genrep inför Elitloppet

Elitloppsklare Looking Superb imponerade stort i sin sista start före resan till Solvalla. Han vann på Vincennes till synes okörd på topptiden 1.12,0/2.850 meter. och efter loppet avslöjade Jean-Michel Bazire vem som sannolikt ska köra hästen på Solvalla: Åke Svanstedt!
Looking Superb gjorde toppintryck när han genrepade inför Elitloppet med att vinna på Vincennes. Foto: Gerard Forni
Looking Superb gjorde toppintryck när han genrepade inför Elitloppet med att vinna på Vincennes. Foto: Gerard Forni

– Om Looking Siperb åker till Elitloppet blir Åke Svanstedt hans kusk, meddelade Bazire.

Coach Franbleu, som var med i Olympiatravet, bäddade för den vassa sluttiden genom att vansinnesdra i ledningen, 1.09,4 första 1.350 meterna och 1.10,7 första 1.850. Jean-Michel Bazire avvaktade med Looking Superb (e. Orlando Vici – Classical Pine) som fjärdehäst i det utdragna fälttet. I sista kurvan hade Looking Superb grepp om det hela och Bazire satt med hårt tömtag fram till upploppet där han lät den norska hästen sträcka ut till mycket lätt seger, värd 36.000 euro. Det handlade om ett grupp III-lopp, Prix du Gratinais.

Fakta

Looking Superb

hingst sex år e. Orlando Vici – Classical Pine e. Silver Pine
57 st: 17–6–9
Rekord: 1.10,4ak
Insprunget: 536.082 euro
Uppfödare: Ingar Hagen, Norge
Ägare: Kolbjörn & Ann-Christin Selmer, Norge
Tränare och körsven: Jean-Michel Bazire, Frankrike

Expandera

Bättre formbesked inför Elitloppet gick knappast att önska sig. Banrekordet över 2.850 meter på Vincennes lyder 1.11,7 och innehas av Enino du Pommereux (e. Coktail Jet – Noune du Pommereux) satt när denne vann Criterium des 4 Ans förra året. Det hade Looking Superb sannolikt sänkt nu om Jean-Michel Bazire lättat på tömmarna i sista kurvan.

Kirsi Manninen, Looking Superb och Jean-Michel Bazire. Foto: Gerard Forni

Jörgen Westholm-tränade Apollon de Kacy slutade oplacerad.

Björn Goop-tränade tyskfödde Portland (e. Ganymede – Eiffel Bi) åkte dit med knapp marginal i femåringsloppet Prix du Perreux, och om han varit först i mål och fått segern hade det knappast känts rättvist. Porland störde nämligen den belgiske Derbyvinnaren, Jerry Mom (e. Ready Cash – Graziella), helbror till stjärnan Traders, till galopp 550 meter från mål. Portland bröt i ledningen ut ett spår för Eric Raffin, och i luckan på innerspår stack Pierre Vercruysse in Jerry Moms framben. Då styrde Raffin ner igen så att Jerry Mom galopperade. Den sistnämnde kom tillbaka med ett flygande upplopp till seger med minimal marginal. Trea, och även han med i segerstriden, var svenskfödde Alcoy (e. Ready Cash).

Tiden för de tre främsta hästarna i mål blev 1.12,9/2.850 meter och Jerry Moms förstapris uppgick till 36.000 euro.

Helena Burman-tränade The Bucket List F. galopperade bort sig i starten och Tomas Malmqvist-tränade Calle Crown snubblade sig i galopp i medförsbacken. Även Björn Goops andra häst i loppet. Italiejnfödde United Love, galopperade.

Montéstjärnan Arlington Dream (e. Ready Cash – Ialla Clairchamp) har haft en ovanligt lång period utan segrar för att vara han. Nu var det dock dags för första triumfen sedan september förra året. I grupp III-loppet Prix de Guillaume de Bellaigue, med 40.500 euro i förstapris, red Yoann Lebourgeois enligt den beprövade taktiken att dra stenhårt i ledningen och vann odriven på 1.12,2/2.700 meter. Clegs des Champs (e. Legs du Clos) som imponerat stort i sina senaste segrar var som tvåa chanslös mot Philippe Allaire-tränade Arlington Dream denna dag.

tema

Exposure med Adielsson

Erik Adielsson var på väg att bli dubbelbokad i Elitloppet. Men nu är det klart att han kör Double Exposure.
Erik Adielsson kör Daniel Redéns Double Exposure i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson
Erik Adielsson kör Daniel Redéns Double Exposure i Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson

– Jättespännande så klart, men jag ville verkligen ha ett samtal med tränaren till Uza Josselyn, René Aebischer, innan jag gav klartecken till Daniel Redén, säger Erik Adielsson.
Ifjol satt nämligen Erik bakom Love You-dottern Uza Josselyn i Elitloppet och det lutade åt att han skulle köra samma häst igen.
– Aebischer har verkligen varit proffsig och jag var väldigt mån om att de inte skulle känna att det kom till Elitloppet och inledde med en besvikelse. Nu kommer Gaby Gelormini köra Uza Josselyn, vilket passar utmärkt, fortsätter Adielsson.
Var det ett svårt val?
– Vad tror du? Självklart! Det är positioner som avgör mellan hästarna av den här kalibern, och därmed blir som vanligt spårlottningen väldigt viktig, säger Adielsson.

tema

Ny Redén-häst till Elitloppet

Nio hästar är klara för Elitloppet. Ikväll presenterades Heavy Sound och därmed kommer tre av stjärnorna från Daniel Redéns stall.
Heavy Sound och Kenneth Haugstad. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Heavy Sound och Kenneth Haugstad. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Han har gjort sig förtjänt av det här, kommenterade Daniel Redén.

Sjuårige Heavy Sound (e. Ken Warkentin) har gjort en start i år och då vann hästen på 1.09,6a/1.640 meter i händerna på Kenneth Haugstad. Han kommer även sköta tömföringen sista söndagen i maj. Heavy Sound har totalt gjort 40 starter (19-5-4) och rekordet 1.09,2a/1.609 meter sprang valacken vid seger i H.K.H. Prins Daniels lopp ifjol. Fullträffen gav en biljett till Elitloppet, men den gången tackade kretsen kring hästen nej till inbjudan.

Klara hästar till Elitloppet 2019

• Dijon – Romain Derieux
  • Makethemark – Petri Puro
tema

Åttonde hästen klar

Den åttonde inbjudan till Elitloppet delades nyss ut av Solvallas sportchef Anders Malmrot.
Petri Salmela-tränade Makethemark fångade in Sorbet när han vann i årsdebuten på Romme. Nu är hästen klar för Elitloppet. Foto Simon Hagen
Petri Salmela-tränade Makethemark fångade in Sorbet när han vann i årsdebuten på Romme. Nu är hästen klar för Elitloppet. Foto Simon Hagen

Petri Salmelas Makethemark (e. Maharajah) blev den åttonde hästen att bli klar för Elitloppet idag.

– Det känns riktigt bra och är en av de största sakerna som hänt i mitt travliv. Vi är inte med för att vara statister utan med rätt läge är vi med och slåss om en finalplats. Jag tror att toppformen är riktigt nära för honom, sade Petri Salmela.

Anders Malmrot fyllde i:

– Makethemark har alltid varit med och slagits i toppen och blir bara bättre och bättre. Han har varit på min lista hela tiden och var egentligen aktuell redan förra året.

Klara hästar till Elitloppet 2019:

• Aubrion du Gers
  • Dijon
  • Double Exposure
  • Looking Superb
  • Makethemark
  • Propulsion
  • Readly Express
  • Uza Josselyn
tema

”Jobbas för att lösa trådarna”

Atlantas uppvisning igår på världsårsbästa 1.08,9 över den engelska milen på Miami Valley Raceway kan bära hela vägen till Elitloppet.
Anders Malmrot kan ha ett riktigt ess i ärmen i Atlanta. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Anders Malmrot kan ha ett riktigt ess i ärmen i Atlanta. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

– Det jobbas för fullt med att lösa alla trådar, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

Tidigare har det talats om att Atlanta skulle åka till Elitloppet 2020, men igår innan stoet årsdebuterade på Miami Valley Raceway släppte tränaren Ron Burke själv bomben:

– Elitloppet finns med i planeringen om hon går bra idag.

Solvallas sportchef Anders Malmrot har haft täta kontakter med stoets tränare under de senaste veckorna.

– Ron Burke blev glad när jag hörde av mig efter kvalloppet och jag var också i kontakt med honom igår efter loppet och han var fortsatt positiv. Och vilket lopp hon gjorde! Dessutom ryckte aldrig Yannick Gingras tussarna ur Atlantas öron. Det vore fantastiskt om vi skulle få henne till Elitloppet redan i år.

Pusselbiten som fattas

Nu återstår det bara en sak att reda ut och det är själva resan från USA till Solvalla.

– Det är ju den pusselbiten som fattas, men vi ska försöka göra allt för att lösa det. Till Amsterdam går det ganska enkelt att flyga, men sedan är det frågan om kretsen runt Atlanta accepterar att åka buss därifrån, eller om vi behöver flyga henne från Amsterdam till Stockholm.

Anders Malmrot jobbar för högtryck för att lösa resan till Stockholm.

– Jag gör vad jag kan för att Atlanta ska komma och det vore fantastiskt att få hit en Hambletonian-vinnare och inte minst i den författning hon visades upp igår.

Nedan kan ni se Atlantas segerlopp från igår på världsårsbästa – 1.08,9/1.609 meter – på Miami Valley Raceway.

Elitloppet nästa för Atlanta!

Världsårsbästa i årsdebut

tema
Tema: USA

Elitloppet nästa för Atlanta!

– Om Atlanta går bra idag finns Elitloppet på hennes program.
Ron Burke. Foto: stalltz.se
Ron Burke. Foto: stalltz.se

Så uttryckte sig Ron Burke innan Atlantas topptid på Miami Valley Raceway idag och han hade gett Yannick Gingras order om att vara ”aggressiv” i loppet och inte bara köra för vinst.

Yannick Gingras öppnade också stenhårt med Atlanta. Första 400 meterna travades på 1.06,7.

– Men det kändes inte att det gick så fort. Jag bad henne inte om något under loppet. Hon gjorde en ”great mile”, sade Yannick Gingras.

Atlanta var väl förberedd inför årsdebuten på Miami Valley Raceway.

– Jag har aldrig kört så fort med ett sto nere i Florida och Atlanta är lite snabbare än en cadillac, eller jag skulle nog säga att hon är mer som en Lamborghini, sade Ron Burke.

Och efter den imponerande triumfen på världsårsbästa på tusenmetersbana – 1.08,9 över 1.609 meter – borde inget tala emot en resa till Elitloppet på Solvalla.

Världsårsbästa i årsdebut

tema
Tema: Vermo lördag

Readly stormar fram mot Elitloppet

Regn, snö och smutsigt underlag kunde inte störa. Readly Express tog sina sista tävlingssteg inför Elitloppet när han vann Finlandia-Ajo på Vermo i Helsingfors.
Björn Goop, Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk.Foto Mia Törnberg
Björn Goop, Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk.Foto Mia Törnberg

Readly Express (e. Ready Cash) tävlade barfota runt om, med jänkarvagn och öppet huvudlag när han tog Vermobanan i besittning under lördagen och han gjorde inte den finska publiken besviken.

Det blev en småtung inledning för Timo Nurmos världsstjärna som fick trava första kurvan i tredjespår, innan Björn Goop hittande ned utvändigt om ledande Next Direction som välvilligt släppe täten till Readly Express efter 1.09 första halvvarvet.

Därefter sjönk farten innan Björn Goop ökade på takten igen på sista bortre långsidan. Inga utmanade fanns bakifrån, förutom vinnarhålet Next Direction som fick chansen på upploppet. Hästen avslutade bra, men kunde inte hota vinnaren.

– Jag öppnade inte på 100 procent, utan kanske 85–90 procent med Readly. Jag ville inte chansa och körde på säkerhet. Jag började öka tempot 700 kvar och han behövde lopp i kroppen inför Elitloppet. I mål kändes det lugnt och jag behövde inte dra bomullen ur öronen, sade Björn Goop.

Segertiden skrevs till 1.10,5a/1.609 meter och förstapriset var 110.000 euro.

Tränare Timo Nurmos var helnöjd med sin adept tre veckor före Elitloppet som är sagt att bli Readly Express sista framträdande på travbanorna.

– Jag var inte säker på hur banan skulle påverka honom, det var smutsigt och han behöver bra fäst, men hästen var bra. Det såg jättefint ut och det betyder mycket att visa upp hästen i mitt hemland, jag är mycket stolt, sade Timo Nurmos.

Vass finsk avslutning

Bakom vinnaren var tvåan Next Direkction på nytt ett topplopp. Hästen försvarade ledningen i en tuff öppning, släppte till Readly Express och hade kraft kvar att försöka utmana vinnaren på upploppet.

Fakta

Resultat Finlandia-Ajo

Vermo lördag, 1.609 meter autostart

Häst – Kusk – Tid

1 Readly Express – Björn Goop – 1.10,5 – 110.000 euro

2 Next Direction – Ilkka Nurmonen – 1.10,7 – 45.000 euro

3 Chief Orlando – Antti Teivanen – 1.10,9 – 20.000 euro

4 Sorbet – Örjan Kihlström – 1.11,1 – 10.000 euro

5 Peace of Mind – Alessandro Gocciadoro – 1.11,1 – 5.000 euro

Oplacerade: Drole de Jet 1.11,2, Pastore Bob 1.11,3, Eridan 1.11,7, Tof of the World 1.11,8, Elian Web 1.12,0.

Vinnaren hingst 7 år e. Ready Cash – Caddie Dream e. Viking Kronos

Uppfödare: O.Carlsson Ekonomi AB & AB Lavec

Ägare: Bro Byggnads AB, Stockholm

Tränare: Timo Nurmos, Solvalla

Kusk: Björn Goop, Färjestad

Skötare: Inga Perk

Expandera

Chief Orlando höll också farten fint från andra utvändigt och knep tredjeplatsen före Daniel Redén-tränade Sorbet, som avslutade gediget i tredjespår sista 800 meterna från jumboposition.

Fjolårsvinnaren Pastore Bob, som kördes Olli Koivunen, fick fjärde utvändigt och valde att sitta kvar när Sorbet attackerade 700 kvar. Sedan hakade Pastoe Bob på okej, men räckte inte till.

Franske Europaderbyvinnaren Drole de Jet försökte följa Chief Orlando i tredjespår 600 kvar, medan räckte inte till medan Eridan var rejält avhängd från fjärde invändigt.

tema

”Jag vet inte hur bra Double Exposure är”

1.09,8a/1.640 meter joggandes.
Double Exposure kunde omöjligen sett bättre ut i sitt Elitloppsgenrep i Rättvik.
– Vilken merca!, säger Daniel Redén.
Double Exposure joggade ifrån sina motståndare på nya banrekordet 1.09,8. Foto: Simon Hagen
Double Exposure joggade ifrån sina motståndare på nya banrekordet 1.09,8. Foto: Simon Hagen

Topprestationerna från Stall Zets hästar har avlöst varandra, men frågan är om inte Double Exposure (e. Donato Hanover) tar alla pris. På en regnkladdig Rättviksoval kom hon alltså hem på 1.09,8 vilket innebar nytt banrekord.
– Hovtrampen blev kvar i banan när hästarna sprang och då vet man att det suger när hästarna springer, men jag vill kanske inte säga att banan var tungsprungen. Den här tiden gick hon med tussarna kvar i öronen och hon joggade bara, säger Daniel Redén.

Skötaren Jenny Sundin hade en arg dam att hantera vilket Redén ser som något positivt.
– Nu är hon sådär arg igen som hon är när hon är i toppform. Jag blir rädd ibland att hon ska göra sig illa i boxen, men som tur är har vi sluppit det. Jenny ska hyllas, hon har gjort ett toppjobb med hästen och håller henne på gott humör.

Double Exposure var den femte hästen att bjudas in till Elitloppet och till det stora sprinterslaget är det nu bara 22 dagar.
– Det känns som att hon är redo. Jag var osäker på om jag skulle starta henne vecka-vecka nu, men märkte redan i värmningen att hon var sådär otroligt laddad så det upplägget står vi över nu.

Hur bra Double Exposure är när hon ska gå upp i ringen och möta de bästa blir en allt mer intressant och relevant frågeställning.
– Jag vet inte hur bra hon är. Det enda loppet i fjol där hon inte var hundraprocentig var i Jubileumspokalen. Vi hade en del sjuka hästar den perioden, men då var hon ändå fyra från spår elva. Men jag vet inte riktigt vem som ska stå emot henne om hon får ett invändigt lopp i Elitloppet.

Vem som ska köra det sexåriga stoet i Elitloppet är alltjämt ett frågetecken.
– Jag vet faktiskt inte. Helt uppriktigt. Det är ingenting bestämt alls.

Är det ett alternativ att du kör själv?
– Man vet aldrig, men egentligen vill jag stå vid sidan om när hästarna tävlar. Jag vill ju se hur de ser ut, avslutar Daniel Redén.

tema
Tema: V5 Rättvik

Banrekord av Double Exposure

Double Exposure (e. Donato Hanover) lastades till Rättvik och ett sprinterlopp med 40.000 kronor till vinnaren denna fredag och Daniel Redéns redan Elitloppsklara sto gav ett härligt intryck.
Double Exposure vann i Rättvik. Foto Mia Törnberg.
Double Exposure vann i Rättvik. Foto Mia Törnberg.

Från bricka ett bakom bilen kunde inte Double Exposure behålla ledningen när M.T.Insider sin vana trogen öppnade vrålsnabbt och Örjan Kihlström var snabb med att plocka ut Donato Hanover-dottern i andraspår. Från sidan såg det ut som att situationen, när Jorma Kontios styrning Officer C.D. fanns på utsidan, var aningen tight, men Kihlström menade att det var lugnt.
– Jag hade nog kunnat svara Olles häst (M.T.Insider, reds.anm.) om jag hade velat, men förstod också att vi skulle släppta till ledningen när vi väl kom ut, sade Örjan efter loppet.

Double Exposure öppnade första varvet i trakterna runt 1.10 och sista 500 meterna gick ännu snabbare. I sista sväng ryckte den stora favoriten undan och segern blev lätt. I okörd stil vann Double Exposure på banrekordet 1.09,8a/1.640 meter och man får säga att genrepet inför Elitloppet blev lyckat.
– Jag ville att hästen skulle få en riktig genomkörare idag och med tanke på förutsättningarna var det här en mycket bra insats, sade Daniel Redén.

– Det är en väldigt mysig häst att köra, hon lägger inte bort några krafter under loppen. Jag törs inte säga hur väl hon står sig bland de 16 som kommer att vara med i Elitloppet, sade Örjan Kihlström i vinnarcirkeln efter segern.

tema
Tema: Gran Premio della Lotteria, final

Bazire show – svensk andraplats

Jean Michel Bazire hade stor uppvisning bakom Bel Avis i finalen av Gran Premio della Lotteria.
Från andra utvändigt växlade han ner Disco Volante så pass enkelt att han kunde kosta på sig en ytterst spektakulär segergest.
Bel Avis har inte synts till i tävlingsssamanhang sen triumfen i Gran Premio della Lotteria, men på söndag är det dags igen. Foto: Gerard Forni
Bel Avis har inte synts till i tävlingsssamanhang sen triumfen i Gran Premio della Lotteria, men på söndag är det dags igen. Foto: Gerard Forni

Ganymede-sonen Bel Avis hade vunnit sitt försökslopp trots startgalopp och till finalen skiftade Jean Michel Bazire sulky för att slippa det missödet. Eller jänkarvagn – rättare sagt – för han körde i just ”bike” i såväl försöket som finalen, men då i olika modeller.

Finalen blev direkt odramtisk och kördes i lågt tempo. Björn Goop skickade Stefan Melanders Disco Volante (e. Scarlet Knight) till tät direkt och fångade upp Vitruvio (e. Adrian Chip) som likaledes hade vunnit ett försök på utsidan.
Där bakom som tvåa i andraspår placerade Jean Michel Bazire Bel Avis och satt kvar trots det låga tempot med 1.13 första kilometern. Plattan i mattan tryckte han först 300 meter före mål då Vitruvio var stenslagen och fick vikas ner invändigt.

Bel Avis behövde en kort sträcka på sig för att ha loppet i sin hand, men Disco Volante stretade på så gott han kunde och hade god marginal ner till måltrean Ursa Caf (e. Exploit Caf) som dök upp från tredje utvändigt.

Fjärdeplatsen tog Ua Huka (e. Muscles Yankee) via vinnarhålet och fjolårsvinnaren Urlo dei Venti (e. Mago d’Amore) inkom som femma via fjärde utvändigt.

Loppets stora besvikelse var däremot Vitruvio som alltså hissade nödflagg redan i slutkurvan och sjönk genom fältet som ett sänke.

Bel Avis kom i mål på 1.11,3a/1.600 meter och belönas med 232.467 euro för sin triumf. Disco Volantes andraplats var värd 111.180 euro medan Ursa Caf som trea kan räkna hem 60.643 euro.
– Jag sade redan efter försöket att i finalen skulle det inte bli galopp då vi fick ett optimalt läge. Det blev en väldigt enkel seger för oss, sade Bazire i vinnarcirkeln.

För Jean Michel Bazire var triumfen i Lotterian hans tredje i ”Italiens Elitloppet” som kusk. År 2007 vann han med Exploit Caf och året därpå med Gambling Bi vilka båda tränades av Fabrice Souloy, men nu tog han alltså sin första tränarseger i Lotterian.

För Bel Avis del var denna seger hans med råge största i karriären. Sedan tidigare har han vinsten i finalen av Grupp II-klassade Grand National du Trot (€150.000) som största framgång.

tema
Tema: Eftersnack Olympiatravet

”Jag hoppas på Elitloppet”

MÖLNDAL. Bakom Propulsion fanns det flera som såg sig som lika stora vinnare.
Kommer Ulf Stenströmer att starta Handsome Brad i Elitloppet? Foto: Simon Hagen
Kommer Ulf Stenströmer att starta Handsome Brad i Elitloppet? Foto: Simon Hagen

Efter Noras Bean har nu Ulf Stenströmer plockat fram ännu en häst att tävla med mot den yttersta världseliten. Handsome Brad (e. Brad de Veluwe) spurtade in som tvåa via vinnarhålet och open stretch.
– Jag är jättenöjd med min häst och det känns att han har tagit ett steg till i utvecklingen efter vintern. Jag håller Propulsion för att vara en av världens absolut bästa hästar, men likväl hann jag faktiskt få upp lite segerförhoppning in mot upploppet. Eller ja… tills just det att jag kom på att det var Propulsion vi skulle behöva besegra, säger Stenströmer.
Vad händer nu?
– René Jensen har visat intresse för att ta oss till Copenhagen Cup och det har knappast avtatt efter det här loppet.
Du var allergisk mot att starta Noras Bean i Elitloppet, har du samma inställning kring Handsome Brad?
– Nej. Noras Bean hade en högre kapacitet än Handsome Brad, men hans ben såg annorlunda ut. Jag kan se Handsome Brad starta i Elitloppet, men där är vi inte nu, säger Stenströmer.

”Hoppas på Elitloppet”

Junior Guelpa gjorde debut på svensk mark som kusk- och tränare med Bahia Quesnot (e. Scipion du Goutier) och tog sig från Åby med mer än den äran. Från tredje invändigt avslutade hon ettrigt på innersta open stretch-spåret och var snubblande nära Handsome Brad.
– Jag är stolt över min häst. Hon gick ju en 1.09-tid redan i Cagnes-sur-Mer, har tävlat mycket i vinter i tuffa lopp, men fortsätter att hålla formen. Vi var väldigt nära andraplatsen idag och lite förhoppning hann jag få när Propulsion fick ett tufft lopp, säger Junior Guelpa.
Har du fått någon indikation från Anders Malmrot kring Elitloppet?
– Nej, men jag hoppas på Elitloppet, det är vårt stora mål just nu och vad vi hoppas på. Utifrån vad hon visade här idag så tror jag att våra chanser har ökat, säger Guelpa.

Bahia Quesnot var nära andraplatsen i lag med Junior Guelpa. Foto: Simon Hagen

”Snabbast av alla”

Johan Untersteiner hade fyran och femman i mål. Day Or Night In (e. Muscle Hill) spurtade in först av de två för Peter Untersteiner via fjärde invändigt och Cyber Lane (e. Raja Mirchi) var femma i lag med Johan själv från tät.
– Jag är nöjd med Cyber Lane, han gjorde en prestation i nivå med vad jag hade förväntat mig. Loppet blev inte kört som jag trott däremot då Björn Goop valde att svara dödens en bit med Muscle Hustle och där blev det en tempoökning igen i loppet som kostade kraft. Jag kände i slutkurvan att Propulsion skulle slå oss, men Cyber Lane gjorde vad han kunde och tog sig i mål på ett bra sätt. Day Or Night In gick fortast av alla över mål och jag var jättenöjd med honom. Cyber Lane kommer starta i Copenhagen Cup härnäst precis som planerat medan vi får välja mellan gulddivisionen på Åby med Day Or Night In eller om vi ska gå till Prinsloppet i Gävle, säger Johan Untersteiner.

I övrigt…
…var det inga negativa toner alls från Jan Kristian Waaler efter att Cokstile (e. Quite Easy U.S.) lämnat loppet lottlös.
– Nej, jag är fullt nöjd med min häst, vi satt ju trots allt i andraspår och fick en trött rygg. Hästen är tillbaka med besked, har visat att han klarar sig i de här loppen och vi går för Copenhagen Cup nu om allt är bra efteråt, säger Waaler.
…så var finländske Atupem (e. Andover Hall) också en häst som blev utan prispengar, men det var inga dystra miner från körande Santtu Raitala efter loppet.
– Vi fick en för dålig rygg i slutkurvan och det blev för långt fram, annars hade vi kunnat få med oss prispengar hem. Hästen spurtade bra och gick så bra vi kunde förvänta oss. Jag vet inte vad planerna är nu, men kanske är det läge att ta det lite lugnt och sikta ordentligt mot Suur Hollola-loppet i början av juli, säger Raitala.
Catarina Lundström kommenterade Milligan’s School (e. Yankee Glide) insats efter loppet.
– Han galopperade kort efter start. Han var för laddad helt enkelt och missgynnas av bakspår i ett sådant läge när man behöver dra ihop honom, han slog ihop. Det var i alla fall inga fel på hästen så vi kommer igen, men visst känns det surt. Kanske skulle man fundera på om det inte vore läge att försöksvinnarna fick välja spår till det här loppet, men det är ju för sent nu, säger Lundström.

tema
Tema: Olympiatravet

Propulsion trots omöjlig resa

Propulsion fick nära nog en mardrömslöpning i Olympiatravet på Åby, och vann ändå.
Propulsion fick nära nog en mardrömslöpning i Olympiatravet på Åby, och vann ändå. Foto: Simon Hagen
Propulsion fick nära nog en mardrömslöpning i Olympiatravet på Åby, och vann ändå. Foto: Simon Hagen

Man blir tagen, Propulsion är helt enorm. Han fick ett sådant lopp idag att det ska inte gå att vinna

Kusken Örjan Kihlström i TV4 efter segern i Olympiatravet.

Den tuffaste häst jag kommer komma i kontakt med i mitt liv

Tränaren Daniel Redén i TV4 om Propulsion.

Så kördes Olympiatravet

7 PROPULSION (Örjan Kihlström) backades ner i kön från start. Gick på i tredjespår efter första kurvan, utsvarad där till varvet kvar. Höll uppe tempot, säkert grepp upploppet ner. Fantastisk prestation.
3 HANDSOME BRAD (Carl Johan Jepson) rygg ledaren. Ner på open stretch på upploppet, fullföljde bra.
1 BAHIA QUESNOT (Junior Guelpa) tredje par invändigt. Open stretch på upploppet, bra spurt, nära andraplatsen.
8 DAY OR NIGHT IN (Peter Untersteiner)fjärde par invändigt. Fram spårsålt hela vägen och fullföljde bra.
5 CYBER LANE (Johan Untersteiner) direkt till ledningen. Fick inte sänka tempot någon gång, höll bra.
9 ATUPEM (Santtu Raitala) femte par utvändigt. Med i tredjespår i dålig rygg på sista bortre långsidan, kom aldrig in i matchen.
2 COACH FRANBLEU (Jorma Kontio) fjärde par utvändigt Försökte i tredjespår 600 kvar, blev våldsamt entömd in i sista kurvan och kom på mellanhand, godkänd upploppspurt.
4 COKSTILE (Lars Anvar Kolle) tredje par utvändigt. Hängde med.
6 MUSCLE HUSTLE (Björn Goop) utvändigt ledaren första varvet, sedan andra par utvändigt. Trött i sista kurvan.
10 MILLIGAN’S SCHOOL (Ulf Eriksson) galopp kort efter start.

Tempo: 500 m: 1.09,6 (Cyber Lane), 1.000 m: 1.11,0 (Cyber Lane) , 1.500 m 1.10,8 (Cyber Lane). Sista 500 m: 1.11,6

Resultatlista

Olympiatravet, 2.140 meter autostart. Priser: 1.500.000 – 700.000 kr – 325.000 kr – 150.000 kr – 75.000 kr – 30.000 kr

1. Propulsion (e. Muscle Hill – Danae) 1.10,9
  2. Handsome Brad 1.11,0
  3. Bahia Quesnot 1.11,0
  4. Day Or Night In 1.11,2
  5. Cyber Lane 1.11,3
  6. Atupem 1.11,5
    Opl. Cokstile 1.11,6, Muscle Hustle 1.11,9, Coach Franbleu 1.12,1, Milligan’s School ug

Mer om loppet och kommentarer kommer senare.

tema
Tema: Argentan

Aubrion du Gers

En halv längd blev segermarginalen för Aubrion du Gers när han tog hem sprinterloppet Criterium de Vitesse de Basse Normandie (€90.000) i Argentan idag.
Aubrion du Gers vid fjolårets vinst i Prix des Ducs de Normandie. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Aubrion du Gers vid fjolårets vinst i Prix des Ducs de Normandie. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Jean-Michel Bazire laddade ordentligt med Aubrion du Gers (e. Memphis du Rib-J’Arrive du Gers) från start, hamnade tidigt utvändigt om Tamure Roc, vars kusk Santo Mollo valde att släppa ledningen till Aubrion du Gers in på sista bortre långsidan.

Aubrion du Gers håller undan för utvändiga Billie de Montfort.

Därefter valde Bazire att lämna över taktpinnen till Eric Raffin och Billie de Montfort innan Aubrion du Gers återtog kommandot i sista kurvan sedan Eric Raffin släppt välvilligt bakom Billie de Montfort för att försöka slå Aubrion du Gers på speed på upploppet.

Även om duon gjorde ett tappert försök – Billie de Montfort vreds ut till attack 150 kvar – kom hon aldrig närmare än en halv längd. Loppet blev tempofattigt – rena sömnpillret – och segertiden blev inte bättre än 1.13,5a/1.609 meter.

Samma tid noterade Billie de Montfort (e. Jasmin de Flore) som tvåa och tredjeplatsen gick till Tamure Roc (e. Exploit Caf) på 1.13,9.

Aubrion du Gers vann sin första start över engelska milen i sitt 68:e framträdande. Hans karriär inrymmer 44 vinster och efter dagens triumf ståtar han med 14 raka segrar.

tema

– Det är ju dit vi har siktat!

Daniel Redén visade upp Heavy Sound i ett fantastiskt skick ikväll på Solvalla och med allra största säkerhet blir han den tredje hästen i Elitloppet från Redéns stjärnprydda stall.
Heavy Sound blir Daniel Redéns tredje häst i Elitloppet i år. Efter kvällens uppvisning lär inget kunna stoppa honom från att få en inbjudan. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Heavy Sound blir Daniel Redéns tredje häst i Elitloppet i år. Efter kvällens uppvisning lär inget kunna stoppa honom från att få en inbjudan. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

– Det är ju dit vi har siktat, säger Daniel Redén.

Redan förra året kunde Heavy Sound varit med i Elitloppet, men då valde kretsen runt hästen att tacka nej.

– Det är ju så lätt att tacka ja när det handlar om ett så stort lopp, men jag tyckte det kändes lite tajt och jag tror inte Heavy Sound varit en häst för Elitloppet i år om vi hade startat redan förra året, säger Redén och utvecklar sitt resonemang:

– Heavy Sound har ju haft problem med sina knän och nu har vi kunnat träna och förbereda honom en hel vinter. Han var läskigt bra ikväll, men jag varken trodde eller hade feelingen att han skulle vara så här bra. I värmningen kändes han loj och lugn, vilket han inte brukar göra men det var tydligen ett bra tecken, sade Daniel Redén.

Åby nästa?

Segertiden 1.09,6a/1.640 meter i The Onions lopp är den snabbaste i Sverige i år. Tidigare har Wingait C.H. travat 1.09,9a över sprinterdistans.

Nästa uppgift för Heavy Sound är inte spikad ännu.

– Tyvärr är det dåligt med lopp för högsta klassen, men det kanske blir så att han går ut i gulddivsionen på Åby om två veckor, funderar Redén.

Heavy Sound blir Daniel Redéns tredje kort i Elitloppet. Sedan tidigare är både Double Exposure och Propulsion inbjudna.

Heavy Sound visade Elitloppsform

tema
Tema: Årssnabbast i Sverige

Heavy Sound visade Elitloppsform

Löjligt överlägsen var Heavy Sound i årsdebuten i The Onions lopp på Solvalla för Kenneth Haugstad på snabbaste vinnartiden i Sverige i år – 1.09,6a/1.640 meter.
Heavy Sound blir den nionde hästen att bjudas in till Elitloppet. Foto: Martin Langels/ALN
Heavy Sound blir den nionde hästen att bjudas in till Elitloppet. Foto: Martin Langels/ALN

– En promenad i parken…kan man säga så? Han hade huvan och norsken kvar i mål, sade Kenneth Haugstad.

Heavy Sound (e. Ken Warkentin-Illustre November) flög till täten efter 150 meter, öppnade första 500 meterna efter 1.10,4 och varvade på 1.10,6.

– Jag tryckte inte ens av honom från början. Sedan tänkte jag ta det lugnt efter 500 meter, men han ville tävla, fortsatte Haugstad.

Sista halvvarvet avverkades efter drygt 1.08.

– Om du frågar mig så tycker jag att han platsar i Elitloppet, sade Haugstad, och tränaren Daniel Redén var också nöjd:

– Han tog fram hela kittet idag. Jag är faktiskt lite chockad över att han var så fantastiskt fin.

Segern i The Onions lopp var värd 100.000 kronor och Daniel Redéns stjärna vann också loppet förra året, men då behövde han ”bara” springa 1.10,4 för att tjäna 200.000 kronor…

Du kan se loppet här.

tema

Ny häst klar

Under eftermiddagen presenterades ännu en inbjuden häst till Elitloppet av Solvallas sportchef Anders Malmrot.
Uza Josselyn blev den sjunde hästen att bli inbjuden till Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Uza Josselyn blev den sjunde hästen att bli inbjuden till Elitloppet. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Det handlar om Uza Josselyn (e. Love You) som var tvåa bakom Looking Superb (e. Orlando Vici) i Prix de l’Atlantique i lördags.

– Uza Josselyn förtjänar en plats och hon kommer med toppform. Det var ett givet val att bjuda in henne, sa Anders Malmrot.

Tränar det åttaåriga stoet gör René Aebischer.

– Vi är väldigt stolta över att ha blivit inbjudna och det är en stor ära att få vara med i ett av världens största lopp.

Uza Josselyn har hittills tjänat 1.092.170 euro och travat rekordet 1.09,0ak.

Under helgen blev ju även norskägde Looking Superb inbjuden efter att enkelt ha segrat. Efter att tränaren Jean-Michel Bazire först tackat ja, kom sedan ett helst inte innan ägaren Kolbjörn Selmer tackade ja enligt norska medier.

Anders Malmrot meddelade även att om Ringostarr Treb vill ha en plats för att försvara fjolårets seger hålls en plats bland de 16 hästarna till honom.

Tidigare inbjudna hästar 2019:

• Aubrion du Gers – Frankrike
  • Dijon – Frankrike
  • Double Exposure – Sverige
  • Looking Superb – Norge
  • Propulsion – Sverige
  • Readly Express – Sverige

Looking Superb överlägsen och klar för Elitloppet

tema
Tema: Prix de l'Atlantique

Looking Superb överlägsen och klar för Elitloppet

Prix d’Amérique-tvåan Looking Superb var överlägsen på nytt löpningsrekord i storloppet Prix de l’Atlantique på Enghien. Sista 100 meterna kunde Jean-Michel Bazire ägna sig åt att dela ut slängkyssar till publiken. Looking Superb bjöds in till Elitloppet direkt efter loppet och Jean-Michel Bazire tackade ja.
Looking Superb var överlägsen på topptid i Prix de l'Atlantique. Foto: Gerard Forni
Looking Superb var överlägsen på topptid i Prix de l'Atlantique. Foto: Gerard Forni

Norskfödde Looking Superb (e. Orlando Vici – Classical Plne) fick från bakspår en bra resa i tredje par utvändigt, medan Elitloppsklare Dijon (e. Ganymede – Sonate d’Aunou) hade det tufft i ledningen. Det krävdes en hård öppning för att Romain Derieux skulle komma förbi den rejält heta Uza Josselyn (e. Love You – Teza Josseyln) och när det gått 1.12 första 1.150 meterna kom råstarke Traders (e. Ready Cash – Graziella) fram på utsidan om Dijon och såg till att det gick 1.11 första 1.650 meterna.

Fakta

Looking Superb

hingst sex år e. Orlando Vici – Classical Pine e. Silver Pine
56 st: 16–6–9
Rekord: 1.10,4ak
Insprunget: 500.082 euro
Uppfödare: Ingar Hagen, Norge
Ägare: Kolbjörn & Ann-Christin Selmer, Norge
Tränare och körsven: Jean-Michel Bazire, Frankrike

Expandera

Jean-Michel Bazire attackerade 700-800 meter kvar med Looking Superb och efter att denne kunnat spara lite mark i sista kurvan i andra par utvändigt hade Looking Superb klart bäst spänst  i benen över upploppet.

Segern blev överlägsen på 1.10,6a/2.150 meter, nytt löpningsrekord med mycket bred marginal. Den förra noteringen stod Jag de Bellouet (e. Viking’s Way – Vaunoise) för, han vann på 1.11,4 2005.

Tvåa slutade Uza Josselyn på 1.11,0, sedan hon haft förvånansvärt bra med spurtkrtafter kvar efter att ha legat på hårt under vägen. även Uza Josselyn, som var med i Elitloppet förrra året, blev inbjuden till Solvalla. om hon också kommer är nu nästan halva fältet spikat med en månad kvart till Elitloppshelgen: Aubrion du Gers och Looking Superb från Jean-Michel Bazires stall, Uza Josselyn och Dijon också från Frankrike (även om Uza Josselyn är danskfödd och ägd i Schweiz) samt svenska trion Readly Express, Propulsion och Double Exposure.

Dijon kroknade förklarligt och fick nöja sig med sjätteplatsen på 1.11,1. Svenskfödde Cash Gamble (e. Ready Cash – No Way Back) slutade sjua från Looking Superbs rygg på 1.11,2.

Förstapriset var 76.500 euro.

Ingen Bold Eagle imorgon