tema
Tema: PDA 2019

Prix d’Amérique 2019

Prix d'Amérique må monetärt vara åderlåtet 2019, men alltjämt räknas det som världens största travlopp över längre distans. 27:e januari går 18 hästar ut på Vincennes för evig ära och en plats i historieböckerna.
Belina Josselyn
Belina Josselyn
tema
Tema: Prix d'Amérique

Bazires storverk

JOINVILLE-LE-PONT. Belina Josselyn etta, Looking Superb tvåa och Davidson du Pont fyra. Jean-Michel Bazire fick med sina tre hästar nära nog maximal utdelning i Prix d’Amérique. De tre stallkamraterna räknade in hela 702.000 av den totala prissumman 900.000 euro.
Alexandre Abrivard, Jean Michel Bazire och Björn Goop. Foto Mia Törnberg
Alexandre Abrivard, Jean Michel Bazire och Björn Goop. Foto Mia Törnberg

För 20 år sedan vann Jean-Michel Bazire sitt första Pd’A med Jimmy Takters Moni Maker och 2004 toppade Kesaco Phedo. Dessutom har han en kuskseger till 2015 med Up And Quick.

– Att vinna Prix d’Amérique som kusk är väldigt stort, att vinna det som kusk och tränare fantastiskt. Moni Maker tränade jag inte själv och Kesaco Phedo var ute på landet inför loppet och tränades av min pappa, säger Jean-Michel och då blir sammanhanget klart: Den här gången var det hans eget verk från början till slut.

Han tycker inte att Belina Josselyn förbättrats fysiskt jämfört med de tidigare två år hon varit med (slutat tvåa-fyra) men däremot ät hon nu bättre mentalt.

– Hon hade vunnit Prix d’Amérique förra året om hon inte tagit fyra galoppsteg i starten. Det som skiljer jämfört med tidigare år är att hon är lugnare nu, säger Bazire.

…Och därmed hamnar hon också bättre till i loppen positionsmässigt. Den här gången blev det perfekt; först andra par utvändigt och sedan tredje ytter när stallkamraten Looking Superb kom i tredjespår och av Bazire släpptes ner mellan Readly Express och Belina Josselyn, samtidigt som Davidson du Pont tog ledningen mitt i loppet.

– Det enda jag sade till kuskarna före loppet var att de skulle försöka få bra starter och att de satt bakom hästar i bra form, säger Jean-Michel Bazire.

– Jag trodde på seger före loppet, när starten gått, och länge i loppet. Men i sista kurvan kändes det svårare, både Readly Express och Looking Superb var starka där. Sedan på upploppet märkte jag att det skulle gå vägen, säger Jean-Michel Bazire.

25-årige Alexandre Abrivard, som förra helgen vann Prix de Cornulier på Bilibili följde lopp med att vara tvåa i Prix d’Amérique med norska sensationen Looking Superb.

– 350 kvar trodde jag att vi skulle vinna. Men så kom Jean-Michel med Belina Josselun utvändigt , säger Alexandre Abrivard.

Den ende som rörde till Bazire-makten där framme var Björn Goop bakom Readly Express utvändigt ledaren.

– Jag funderade på om jag skulle köra till ledningen, men bestämde mig för att inte göra det. Allt jag hade lagt för att komma dit hade bara gynnat de andra hästarna, säger Björn Goop.

tema
Tema: Loppvideo

Se Prix d’Amérique igen

Genom den franska tv-kanalen Equidia kan vi se det spännande upploppet om och om igen här på sajten.

tema

”Det går inte från åttonde utvändigt”

JOINVILLE-LE-PONT. – Det är stolpe ut hela tiden här nere. Propulsion gjorde en lika bra prestation som de som stred om segern, men det går ju inte att nå fram från åttonde utvändigt, säger Daniel Redén.
Propulsion. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Propulsion. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

Starten i Prix d’Amérique gick detta år iväg direkt i första försöket, men blev ändå ojämn. De tre hästar som startade längst ut, Uza Josselyn, Davidson du Pont och Readly Express, kom iväg klart bättre än de övriga.

En anledning till det var att huvudstartern ropade att det inte skulle gå, att hästarna skulle få vända tillbaka in i startområdet, under de sekunder fältet var på väg ut på banan. Sedan bedömde startern att det ändå löste sig och släppte starten, men då hade vissa kuskar egentligen så att säga avbrutit sin ambition att ladda iväg.

Bold Eagle kom iväg dåligt (”jag blev instängd”, sade Franck Nivard i franska tv-kanalen Equidia om det faktum att han hamnade bakom Traders och Delia du Pommereux i starten), Propulsion till och med ännu sämre och hamnade i positionsproblem längst bak i fältet.

– Vi kom ut på banan bra tyckte jag, men tyvärr är Propulsion långsam iväg när man vänder upp honom och det var därför vi hamnade så långt bak. När vi skulle börja avancera tyckte jag att det blev rätt bra, med rygg på Bold Eagle, men denne tog ju inget på täten. Propulsion toppspurtade men hade för långt fram, sade Örjan Kihlström efter att ha räknat in femteplatsen, före Bold Eagle.

– Prestationsmässigt var det en toppinsats av Propulsion. Men han hamnade ju i krig om positioner i kön, konstaterade Daniel Redén.

Stallkamraten Lionel och Göran Antonsen hamnade däremot där han ville vara, invändigt, men det hjälpte inte. Lionel slutade oplacerad på 1.12,6.

– Det var inget drag i Lionel. Jag hade chansen att gå ut och attackera tre-fyra gånger, men det fanns inget att köra med. När vi kom till slutet av uppförsbacken kändes det också som att Lionel tänkte ”oj, nu är jag här igen”. Vi får åka hem, ladda om och komma igen, sade Göran Antonsen.

Även Propulsion lämnar nu Paris och åker hem.

Så kördes Prix d’Amérique

Prova e-tidningen
för endast 1 kr första månaden
Läs digitalt var du vill och när du vill
Inga fakturor, ingen bindningstid, avsluta när du vill
Ordinarie pris 89 kr/mån
Beställ
tema

”Bättre prestation än förra året”

JOINVILLE-LE-PONT. Loppets bästa prestation. Men det blev till skillnad från förra året tredjeplats istället för vinst för Readly Express.
– Readly Express gjorde ett bättre lopp än förra året, och han gav Belina Josselyn som fick en bättre resa en match ända till mållinjen, sade Timo Nurmos.
Readly Express ska försvara de svenska färgerna i Grand Criterium de Vitesse på söndag. Foto Mia Törnberg
Readly Express ska försvara de svenska färgerna i Grand Criterium de Vitesse på söndag. Foto Mia Törnberg

Readly Express fick en väldigt bra start längst ut i banan, men det stod ändå efter en bit klart att han skulle bli en positionsmässig förlorare. Belina Josselyn hamnade till så att hon skulle draghjälp av Readly Express. Samtidigt fick Jean-Michel Bazires andrahäst i loppet, Davidson du Pont en ännu bättre start invändigt om Readly Express. Slutet på det hela blev att Davidson du Pont kunde överta ledningen från Uza Josselyn som var snabbast ut med Readly Express utvändigt utan rygg i högt tempo, 1.10,8 första 1.200 meterna och 1.11,7 första 1.700.

Jean-Michel Bazire tyckte dessutom att han hade råd att släppa sin tredje deltagare i loppet, norske Looking Superb, till andra par utvändigt när denne attackerade.

– Björn Goop kunde inget göra. Bazire låste loppet med sina tre hästar. Det är mycket tungt att gå utvändigt utan rygg hela loppet i Prix d’Amérique och Readly Express var ändå bara slagen med en halv meter och stred hela vägen till mållinjen. Prestationsmässigt var han bättre än förra året, sade Timo Nurmos.

Belina Josseyn, Looking Superb och Readly Express fick alla samma tid, 1.11,7 och Readly Express upploppsinställning var densamma som förra året i Prix d’Amérique. Han vägrade ge sig utan stred hela vägen.

Timo Nurmos var alltså mycket nöjd med sin hästs insats.

– Ja, och Belina Josselyn var också värd att vinna efter att ha varit med och kämpat om segern i Prix d’Amerique de senaste två åren. Readly Express har vuxit och blivit bättre, det märktes idag att han har fått en säsong till i kroppen. Hästen var också väldigt fin idag, lugn och samlad i värmningen. Jag känner att jag gjort rätt med hästen i upplägget och hade inte velat göra något annorlunda, säger Timo Nurmos.

Nu stannar Readly Express kvar i Frankrike och givetvis är han aktuell för att starta i Prix de France om två veckor. Förra året stod han över det.

– Underlaget är skonsammare men långsammare här i år och att segertiden blev en halv sekund sämre än förra året berodde på det och att vädret var svårt, med blött underlag och väldigt hård vind. Readly Express får stanna kvar i Frankrike och så bestämmer vi om några dagar, utifrån han känns efter Prix d’Amérique, om han ska starta i Prix de France eller inte, säger Timo Nurmos.

Även Readly Express ägare Rolf Andersson var toppnöjd.

– Ja, vi hade fältets bästa häst. Att göra ett sådant lopp i dödens hela vägen, det är fantastiskt.

tema

Här är positionerna från årets Prix d'Amérique.
Belina Josselyn och Jean Michel Bazire vinner Prix d'Amérique 2019, före Looking Superb och Readly Express. På söndag ska Belina Josselyn försöka vinna Prix de France för andra året i rad. Foto Mia Törnberg
Belina Josselyn och Jean Michel Bazire vinner Prix d'Amérique 2019, före Looking Superb och Readly Express. På söndag ska Belina Josselyn försöka vinna Prix de France för andra året i rad. Foto Mia Törnberg

12 BELINA JOSSELYN andrahäst i andraspår, blev tredje utvändigt. På 600 kvar, full attack 250 kvar, avgjorde knappt. 1 LOOKING SUPERB tidigt framåt i tredjespår, nedsläppt i andra utvändigt efter 1.200 meter. På 300 kvar, nära segern. 15 READLY EXPRESS bra start, tredjehäst, utvändigt ledaren 1.700 kvar, kort grepp, höll strålande. 4 DAVIDSON DU PONT andrahäst, rundade till ledningen efter knappa 1.000 meter. Hårt pressad sista halvvarvet, slagen 100 kvar. 17 PROPULSION mestadels åttondehäst i andraspår. Ut och med 700 kvar, vida spår till slut med strålande avslutning, 1.08,5 sista 500. 18 BOLD EAGLE sjätte utvändigt. Utåt 1.000 kvar, gick hyggligt utan chans. 8 UZA JOSSELYN snabbast ut, släppte efter nedförsbacken. Tappade lite till slut.

Oplacerade:
16 BIRD PARKER femte utvändigt, utan möjligheter. 7 URLO DEI VENTI trist start, tionde utvändigt, försökte gå med i tredjespår, hopplös uppgift. 2 BAHIA QUESNOT sjunde utvändigt, chanslös. 6 CHARLY DU NOYER femte invändigt, kunde inget. 9 CARAT WILLIAMS tionde utvändigt, kom aldrig till. 10 VALKO JENILAT sjätte invändigt, chanslös. 11 TRADERS nionde utvändigt, stötte 1.000 kvar, kom ingenstans. 13 LIONEL fjärde invändigt, utåt i slutsvängen, fick aldrig riktigt chansen. 14 BILLE DE MONTFORT snabb ut, tredje invändigt, frånåkt. 3 ERIDAN fjärde utvändigt. Galopp på upploppet med chans till slantar.5 DELIA DU POMMERAUX galopp efter 100 meter, släpade bakom fältet.

tema

Bazires Belina i topp

Readly Express fick tapperhetsmedaljen. Looking Superb var skrällen. Men vinnaren hette Belina Josselyn (e. Love You) och Jean Michel Bazire.
Jean Michel Bazire firar med champagne efter segern. Foto Mia Törnberg
Jean Michel Bazire firar med champagne efter segern. Foto Mia Törnberg

Ruskvädret på Vincennes bekymrade inte Jean Michel Bazire.
Uza Jozzelyn (e. Love You) vann starten, men släppte efter drygt 900 meter till Davidson du Pont (e. Pacha du Pont). Direkt kom Readly Express (e. Ready Cash) och Björn Goop fram utvändigt och tempot var högt uppdrivet. Första 1.200 passerades efter 1.10,8 och första 1.700 efter 1.11,7. Samtidigt hade Jean Michel Bazire placerat sin Belina Josselyn i andra som blev tredje ytter när Bazire släppte ned (?) sin stallkamrat Looking Superb (e. Orlando Vici) i andra utvändigt sedan denne blivit hängande i tredjespår.
In på upploppet tog Readly Express grepp, men utmanades först av Looking Superb och längst ut kom Belina Josselyn som fick nosen först på mållinjen.
Den preliminära segertiden var 1.11,6/2.700 meter för Belina Josselyn som fick 405.000 euro för segern. Norskfödde storskrällen Looking Superb var tvåa för Alexandre Abrivard medan Readly Express var tapper trea.
– Hästen fick toppbetyg. Han fick ett småtufft lopp, men gjorde ett kanonlopp. Vi var inte slagna med många centimeter, sade Timo Nurmos.
Länge ledande Davidson du Pont (e. Pacha du Pont) höll godkänt som fyra och den här kvartetten var en bra bit före övriga i mål. Jean Michel Bazires hästar var etta-tvåa och fyra i mål!
Såväl Bold Eagle som Propulsion tappade mark i starten, Bold Eagle fick sjätte ytter, Propulsion åttonde ytter. Trots urstarka avslutningar sista 1.000 i rygg i tredjespår var de chanslösa att tätkvartetten. Propulsion var femma och Bold Eagle sexa. Propulsion avslutade 1.08,5 sista 500 meterna!
– Vi hamnade lite för långt bak och det går inte att ta så där mycket, sade Örjan Kihlström

tema
Exklusivt för dig som prenumerant

”Vi har allt att vinna”

JOINVILLE-LE-PONT. – Jag känner det inte som att vi ska försvara eller kan förlora en titel. Vi har allt att vinna. Precis som förra året.
Readly Express ägare Rolf Andersson är glad, avslappnad och optimistisk några timmar före loppet.
Readly Express avslutar sin karriär i samband med Elitloppet i år och övergår sedan till avelsverksamhet på heltid.  Foto Mia Törnberg
Readly Express avslutar sin karriär i samband med Elitloppet i år och övergår sedan till avelsverksamhet på heltid. Foto Mia Törnberg

Hårda vindbyar blåser stundtals in intensiva iskalla regnskurar över Paris när Readly Express ska försöka upprepa fjolårsdebedriften att vinna Prix d’Amérique.

Hos gänget runt hästen, ägarna och även tränaren Timo Nurmos, råder förväntan och spänning. Några negativa tankar och nervositet verkar inte ha smugit sig in i nervsystemet.

Timo Nurmos. Foto Mia Törnberg

– Allt är bara bra och vi känner oss lugna, Det är synd på vädret, men det är ju inget att göra åt säger Timo.

Readly Express har som förra året laddat Pd’A-batterierna på Björn Goops filial i Mortree i Normandie. Timo Nurmos har varit på plats där hela veckan (”jag har varit mer här nere än hemma senaste månaden”, säger Timo Nurmos) och tycker sig ha sett små tecken i hästens beteende och uppträdande på att hästen är både fysiskt och menatlt lite vassare än när det var Prix d’Amérique-dags förra året.

Ägaren Rolf Andersson ser med släkt och vänner som följt med till Paris fram emot en spännande söndagseftermiddag på Vincennes.

– Det känns bara fantastiskt och underbart att vi får vara med och uppleva det här en gång till. Om Readly Express vinner igen eller inte beror på hur det blir kört.

Readly Express är inte favorit och den allmänna uppfattningen är att både Belina Josselyn och Bold Eagle är bättre nu än de var Prix d’Amérique-dagen förra året.

– Då återstår det att se om även Readly Express också har blivit bättre. Hästen hade inte gjort speciellt många starter i karriären när han vann förra året (24 lopp, reds.anm.). Nu har han fått en säsong till i kroppen och mer rutin. Det är det här vi siktat mot ända sedan Prix d’Amérique ifjol. Timo toppade aldrig hästen i somras. Det är lite som med friidrottens tiokamp. De idrottsmännen toppar sig till en stor tävling om året. Readly Express ska vara någonstans mellan 95 och 105 procent av där han var i Prix d’Amérique förra året, säger Rolf Andersson.

tema
Tema: Sébastien Guarato

Bold Eagle nyklippt

JOINVILLE-LE-PONT. Fem hästar till start även i årets upplaga av Prix d'Amérique. Sébastien Guarato låter nöjd med dem alla.
Bold Eagle laddar inför Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg
Bold Eagle laddar inför Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg

Bold Eagle (e. Ready Cash) är precis som inför förra årets Prix d’Amérique helt nyklippt och har bara någon millimeter kort päls inför dagens lopp.

Utanför hans box är det som vanligt fullt av folk, men han själv verkar kolugn och det ser nästan ut som att han står och sover.

Sébastien Guarato och Bold Eagles skötare Hughes Monthule. Foto Mia Törnberg

Sébastien Guarato tränar fem hästar i årets fält och har inget att anmärka på på någon av dem.

– Bold Eagle tränade i fredags och allt är bra med honom. Han var mjuk och smidig och känns laddad.

Även hans andra fyra hästar Valko Jenilat (e. Kepler), Billie de Montfort (e. Jasmin de Flore),segraren i Criterium Continental Eridan (e. Ready Cash) och Carat Williams (e. Prodigious) gick jobb i fredags och allt har gått enligt plan i förberedelserna.

Efter segern i Criterium Continental var man inte säker på att starta Eridan, men efter fjärdeplatsen i Prix de Belgique ändrade man sig.

Och hur är det med dig?

– Det är bara fint nu, vi får väl se efter loppet, avslutar Sébastien Guarato med ett skratt.

Förra året slutade Guaratos Bold Eagle tvåa, Billie de Montfort åtta, Valko Jenilat nia medan Booster Winner och Carat Williams slutade oplacerade.

tema

”Belina lyssnar bättre på mig nu”

JOINVILLE-LE-PONT. Belina Josselyn är den franska travpressens favorit att vinna Prix d’Amerique. Hon är tipsetta i elva av 24 tipstidningar och får sammanlagt högst ”rankingpoäng”. Att tränaren och kusken Jean-Michel Bazire är mycket nöjd med sitt fuxto är det heller ingen tvekan om.
Jean Michel Bazire. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Jean Michel Bazire. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Lördagstävlingarna på Vincennes avslutades med en presskonferens med nyckelhästarnas närmaste på podiet. Belina Josselyn och Jean-Michel Bazire tilldrog sig störst intresse från de församlade journalisternas sida. Bazire sade något som ger en liten extra spinn på den toppform som fullkomligt strålade om henne i genrepet Prix de Belgique för två veckor sedan, där Belina Josselyn diskvalificerades som etta i mål för trängning.

Fakta

franska travpressens (24 medier) ranking av Prix d’Amérique

• Belina Josselyn – 202 poäng
  • Readly Express – 180
  • Bold Eagle – 174
  • Propulsion – 80
  • Davidson du Pont – 56
  • Bird Parker – 49
  • Eridan – 13
  • Looking Superb – 12
  • Carat Williams – 11
  • Delia du Pommereux – 10
  • Traders – 5
Expandera
Belina Josselyn och Jean Michel Bazire. Foto Mia Törnberg

I det loppet fick Belina Josselyn en ovanligt bra start för att vara henne och när Bazire fik frågan om han tror att hon kan öppna lika bra idag svarade han:

– Det vågar jag inte säga, men Belina Josselyn gör inga misstag längre. Hon lyssnar bättre på mig nu.

Näst mest rankingpoäng, och han är tipsetta i fem av de 24 medierna, får titelförsvararen Readly Express.

– Jag är lugn och nöjd. Allt känns bra, även om Readly Express inte vunnit de två uppladdningslopp han varit med i här på Vincennes i vinter, sade Björn Goop.

Readly Express straffar med knapp marginal ut Bold Eagle i rankingpoängen bland medierna, fast Bold Eagle är samtidigt tipsetta hos fler: sju tidningar. Kusken Franck Nivard hade en intressant kommentar om. vad han tror om dagen och loppet.

– Bold Eagle är bättre i år än han var förra året. Och nu ska han gå barfota runt om. Jag vill gärna komma jämsides med Readly Express på upploppet som förra året. När Bold Eagle nu till skilolnad från ifjol går barfota tror jag inte att Readly Express slår min häst i så fall.

På frågan om det faktum att Bold Eagle kommer in i Prix d’Amérique med som det ser ut starkare form än förra året innebär att Franck kommer att ha en offensiv taktik och kanske köra i ledningen var det dock ingen tvekan:

– Nej. Bold Eagle klarar inte längre att göra loppen själv i ledningen. Han ska köras bakifrån.

Daniel Redén säger att Propulsion kommer med toppform. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Propulsion är mediernas fjärdeval, men i rankingpoängen hamnar Daniel Redéns USA-import en bra bit efter de tre ovan nämnda. En tidning tippar Propulsion etta.

– Propulsion är i topp-toppform, och det behöver han vara i för att kunna vinna Prix d’Amérique. Han har lyst av självförtroende sedan han kom till Frankrike i onsdags. Vi är inte här för att titta på de andra utan för att vara med och köra om det, sade Daniel Redén.

tema

”Skriket” på plats

BOISSY-SAINT-LEGER. Stefano Simonelli kom i fredags eftermiddag med Urlo dei Venti till Grosbois och under lördagsmorgonen fick han luffa på lite i skogen.

Idag ska Urlo dei Venti (e. Mago d’Amore) ut i sitt livs största lopp och rapporterna från stallet låter positiva. Klockan 17 var de framme i fredags efter den 13 timmar långa resan från San Giuliani Terme utanför Parma i Italien och de står hos Anders Lindqvist på Grosbois.

– Allt gick bra under resan och han har ätit och druckit som han ska, säger tränaren och uppfödaren Stefano Simonelli.

Igår åkte Simonelli ut i skogen på en joggingtur med det röda bandet i manen fladdrande i duggregnet.

– Den har han alltid i manen när vi är iväg, italienare är lite vidskepliga och den ska skydda och ge tur. Det är så stort att bara vara med i Prix d’Amérique och så länge han inte blir sist är jag glad, säger Urlo dei Ventis ständiga följeslagare Nina Pursiainen med ett skratt.

Urlo dei Ventis ägare Stefano Simonelli. Foto Mia Törnberg

Simonelli låter mer än nöjd med sin häst efter att han varit ute lite mer än en timme med honom.

– Han var jättefin. Det är första gången han är ute över lång distans, men jag tror att det ska gå bra. Han är hård. Prix d’Amérique är ett tufft lopp, men det är stort att vara med och upplevelsen i sig kommer att bli magnifik, säger han och hela familjen är på plats för att se Urlo dei Venti återigen inta Vincennes kolstybb.

Senast Urlo dei Venti var här är ganska exakt ett år sedan – då blev det seger i Prix du Luxembourg på fina 1.10,6a/2.100 meter.

tema

Belina, Bold, Propulsion eller Readly?

PARiS. Det är dagen före ”Jour J” i Paris – Prix d’Amériquedagen. Spänningen stiger. Vem vinner? Det är frågan alla vill ha svar på.

Fredagen före Prix d’Amérique är tävlingsfri på Vincennes. Det är en stor mässa i totohallen och auktion på kvällen. Man kommer inte många meter i taget i trängseln utan att träffa människor, av olika nationaliteter, som vill prata. Främst om Prix d’Amérique naturligtvis.

”Tror du att Readly Express vinner i år igen?” är den naturliga fråga en svensk får.

Mitt svar på den frågan är:

”Jag tror Belina Josselyn vinner. Hon blev förloraren i kampen om positionerna förra året och var egentligen fantastiskt bra då, och ser till och med ännu mer laddad och bättre ut denna vinter. Men det är inga stora marginaler. Fyra hästar höjer sig över de andra 14, och den av dem som får bästa resan vinner nog”.

De andra tre är (förstås) Bold Eagle, Readly Express och Propulsion,

Ju längre dagen och kvällen lider, ju mer visar det sig att bästa SPELET i loppet bland de fyra topparna kan vara Propulsion. Han verkar hamna i ett attraktivt odds i morgon, kanske uppemot eller över tio gånger pengarna. Fransmännen räknar inte riktigt med Propulsion i år, upptäcker jag. Hästen har inte ens varit på Vincennes och startat i vinter, Daniel Redén kommer liksom smygande med hästen utifrån. Och det viktigaste av allt: Propulsion förlorade mot On Track Piraten i det enda loppet inför Prix d’Amérique han gjort sedan november. Vilket fransmännen (och travsportsälskare av andra nationaliteter) har full koll på.

”Men då gick Propulsion med skor med broddar, det var hästen ovan vid och han fick därför inte travet att flyta lika bra som när han går barfota, plus att han heller inte var i toppform då och som det framkom efter loppet faktiskt inte helt frisk. Örjan Kihlström underskattade också On Track Piraten och hade behövt köra hårdare och tidigare för att vinna”, förklarar jag, men det biter inte på fransmännen:

”Att köra preparé är väl förbjudet i Sverige? Skulle Örjan ha kört det som jättefavorit i det största spelet ni har?! NO!

”Att köra preparé är väl förbjudet i Sverige?

De tror helt enkelt inte på det jag säger, Propulsion kan därför visa sig bli underskattad imorgon.

”Bold Eagle är min vinnare”

Jori Turja och Anders Lindqvist spekulerar om morgondagens Prix d’Amérique-segrare. Foto Mia Törnberg

Innan mässan på Vincennes hanns det först med att reda ut loppet ordentligt i Anders Lindqvists soffa på Grosbois. Anders, som genomgick en mycket svår sjukdomspärs i höstas, börjar glädjande komma i form igen. Viljan och lusten att analysera och diskutera Prix d’Amérique är för Anders lika viktig rehab för att bygga upp sig fysiskt igen som mat och dryck.

”Bold Eagle är min vinnare. Bakom honom rankar jag i tur och ordning Belina Josselyn, Readly Express, Propulsion, Bird Parker, Bahia Quesnot och Eridan”, säger han.

Motiveringen till Bold Eagle som tipsval?’

”Två saker: För det första ser hästen ut att vara i bättre form och skick denna vinter än han varit de två senaste åren. Förra året fick han ju problem med en hov tidigt under vintermeetinget och det följde sedan med och handikappade honom. Den andra anledningen är att Sébastien Guarato har fem hästar med i loppet. Visst, det är olika hästägare och varje kusk kör sin häst, men utan att det för den skull handlar om stallkörning kommer det vara så att där Franck Nivard vill placera sig och köra med Bold Eagle, där kommer stallkamraterna att akta sig för att ställa till med problem. Medan det förstås är krig och kamp från deras sida mot de andra 13 i loppet som det är just i Prix d’Àmériqye”

Jori Turja, som vunnit Prix d’Amérique två gånger med Varenne, och ansluter i soffan nickar ut genom fönstret, upp mot vägen där Jean-Michel Bazires borg finns.

”Vinnaren är inte så långt borta. Hon står där uppe”, säger Jori och det är förstås Belina Josselyn han menar.

Nästa fråga är. Hur blir loppet kört?

Det är svårare att sia om. Den som torde vara mest sugen på att lomma till ledningen är Yoann Lebourgeois med tokstarke och stenhårda Traders. Det är inte osannolikt att Yoann chansar ordentligt i starten för att försöka nå till täten efter 700-800 meter. Traders vill dra hårt i ledningen – kanske i 1.11-fart hela vägen! – men det fordras nog en prickstart av Lebourgeois för att Traders ens ska ha chansen att komma till spets i hyfsat god tid innan uppförsbacken börjar 1.300 meter kvar.

Med Traders i ledningen kommer det för de andra att handla om att spara speeden och sitta i rätt position för att vrida till anfall 500 kvar. Att köra till ledningen efter 500-600 meter och hoppas att det är Traders som sedan kommer och tar över i nästa läge kan visa sig vara helt rätt.

Med det tänkbara löpningsscenariot får jag plötsligt ett deja vu. Det var ju precis så Maharajah vann 2014. Rygg på hårddragande Up And Quick. Propulsion i rygg på en hårddrgande Traders i uppförsbacken…ja där har vi det. Deja-vut blir ännu starkare av en titt på väderprognosen för söndagen: Ett kolsvart moln med höga procentsatser för att det kommer att regna. Precis som det var när Maharajah vann. Propulsion har inget emot blöta banor – kom ihåg hur besvärligt det blev på grund av åskregn i Åby Stora Pris som Propulsion vann (från rygg ledaren!) i somras och ett av åren han vann Hugo Åbergs Memorial…

kom ihåg Åby Stora Pris (från rygg ledaren!) i somras

Precis innan det är dags att åka ifrån mässan träffar vi Daniel Parling och Satu Liitäinen som är värdar för Propulsion och Lionel i sitt stall i Chamant.

Hur det är med Propulsion och Lionel sedan de kom hit i onsdags? Jotack, de är ordentligt på hugget. Gapar och skriker och för oväsen.”

Det är tecken på boostat självförtroende och toppform hos de två hingstarna.

Kan det verkligen bli så? Att blixten slår ner på samma ställe två gånger? Maharajah i sitt fjärde och sista Pd’A-försök 2014, Propulsion i sitt sista (för det lär det vara) 2018?

Belina Josselyn är fortfarande min favorit att vinna. Men ett intressant sidospel, oddset i förhållande till vinstchansen, tycks växa sig allt starkare i Propulsion.

tema
Tema: Krönika

En dag på Grosbois

BOISSY-SAINT LEGER. Dimman ligger på så många sätt tung över träningscentret Grosbois denna fredag, även om det är full fart i alla stallar och på alla träningsbanor redan innan det blivit ljust.

Prix d’Amérique. Ett lopp jag sett på plats de senaste i alla fall elva åren vill jag drista mig att säga. Men de första åren framkallade inte alls samma känsla som på senare år.

I början åkte jag hit över helgen, hade inte full koll på alla franska ekipage och hade inte slaviskt följt de förberedande B-loppen. Superhäftigt lopp, javisst, och helgen i sig har alltid varit underbar med allt folk, men det där lilla extra kom senare.

Detta efter att vi flyttat till Frankrike och installerat oss på Grosbois. Upplevelsen blev en helt annan. B-loppen sågs på plats och man kunde följa allt uppsnack och eftersnack genom tidningar, tv och på stallfiken. Vem körde bara ett förberedande lopp med skor och öppet huvudlag för att bygga form. Vem var tvungen att kvala för att komma med? Vilka var redan klara på pengar? Listorna skrevs inför och skrevs om efter varje lopp.

hon blir bara bättre och bättre med åren

Stämning började byggas redan i början av december.

Man kunde finna sig själv joggandes med sin vanliga bruna häst bredvid en Pd’A-deltagare i skogen eller skritta i bakvarv på den 2.000 meter långa banan och njuta när ett uppvässande snabbjobb susade förbi.

Årets upplaga är för mig relativt öppen. Tidigare år har man allt som oftast haft en häst som stuckit ut med det där lilla extra.

Bold Eagle visade att han inte gjort sitt med rätt lopp serverat, trots olyckskorparnas kraxande.

Timo Nurmos har låtit läskigt nöjd med Readly Express.

Belina Josselyn i måndagens jobb. Foto SCOOPDYGA

Jean Michel Bazire tränade sina tre deltagare Belina Josselyn, Davidson du Pont och Looking Superb på Grosbois tidigare i morse. Han hade inget att anmärka på och sa efter Prix de Belgique att han bara satt och åkte bakom Belina. Ingen har väl glömt loppet hon gjorde som fyra förra året..? Denna röda supermerca verkar vara lite som ett fint vin, hon blir bara bättre och bättre med åren.

Propulsion är på plats och Daniel Redén har via twitter sagt att de är redo för match.

Nu tappade jag tråden en sväng, Grosbois.

Detta fantastiska ställe där man kan börja dagen med att bevaka den stora banan för att se vilka hästar som kommer ut och sedan gå mellan borgarna som ligger utplacerade med bara några meters mellanrum över hela området och få senaste nytt.

Lunch på området där du äter en prima trerätters lunch (med eller utan vin) till ett humant pris, men se till att ha koll på vad de olika rätterna innehållandes inälvsmat heter om du som mig inte är dess största fantast… Sedan är det bara att börja planera hur du ska ta dig till och framförallt från mässan och auktionen där champagnen och ostronen brukar flöda. Denna hålls varje år under fredagen på Vincennes.

Bästa sättet att uppleva anläggningen – som jag skulle vilja dryfta mig till att säga är den enda i sitt slag – på är dock bakom en hästrumpa då körvägarna slingrar sig i en för den oinvigda ogenomtränglig labyrint inne i skogen och runt alla stallar.

Denna helg är det som en myrstack på Grosbois. Turistbussar står parkerade utanför utvalda borgar. Stora grupper med folk flanerar på bilvägarna, alla med en förhoppning om att få se sin favorit köra förbi eller gå jobb.

Här hittar du alltid någon att småtjöta med då du är ute och kör eller snabbta en kopp kaffe med mellan turerna om du står redo i stallet och väntar då hästarna ska skiftas.

I vanliga fall kanske inget alla tar sig tid med, men denna helg är det lite som att ingen har någon stress med jobbet utan alla bjuder till då man är förberedd på att ”alla” är här och en del människor träffar man bara just denna helg.

Förutom Bazires stall tog jag även svängen förbi Jörgen Westholm som kört fort med Unique Juni och enligt honom var det stenklart, fram till dess att man fick spår nio (längst ut bakom Vincennes startbilsvinge som tar nio i första led). Hon kommer i alla fall med toppform och Prix Helen Johansson har varit Frankrikevistelsens huvudmål.

Trots att dimman låg tät över Grosbois imorse lättade den i takt med att dagen gick.

tema
Tema: Vincennes

Klart för Prix d’Amérique!

Startlistan till årets Prix d'Amérique (€900.000) är klar! Från svenskt håll ställs förhoppningarna till fjolårsvinnaren Readly Express och Daniel Redéns Propulsion.
Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk efter segern i Prix d'Amérique ifjol. Med 496.800 euro blev han den vinstrikaste svenskfödde travaren i Frankrike ifjol. Foto Mia Törnberg
Timo Nurmos, Readly Express och Inga Perk efter segern i Prix d'Amérique ifjol. Med 496.800 euro blev han den vinstrikaste svenskfödde travaren i Frankrike ifjol. Foto Mia Törnberg

Det är inte bara Prix d’Amérique som drar till sig intresse på Vincennes på söndag, utan flera andra svensktränade går ut på den svarta kolstybben förutom Daniel Redéns duo Lionel och Propulsion och Timo Nurmos Readly Express.

I Prix de Montreal (€56.000) startar Björn Goop tyskfödde Portland, Robert Bergh skickar ut duon Spickleback Face och Transcendence och två hästar till start har också Tomas Malmqvist; Ethien du Vivier och Flying Fortuna.

Unrestricted.
Foto Martin Langels/ALN

Vidare plockar Tomas Malmqvist ut Holy Water i fyraåringsloppet Prix Charles Tiercelin (€100.000). Björn Goop startar Julio de Lux i sadelloppet Prix Jacques Andrieu (€100.000) och där finns också Robert Berghs segermaskin Mindyourvalue W.F, Jerry Riordans Shadow Gar samt Ron Kuipers Qahar Q.C.

I Prix Helen Johansson (€80.000) är det också gott om svensktränade hästar; Johan Untersteiners duo Dear Friend och Unrestricted, Tomas Malmqvists Uncertain Age plus Jörgen Westholms Unique Juni.

Mer svenskt är det i Prix Jean-Rene Gougeon (€80.000) och där startar Björn Goop Super Nice, Peter Untersteiner Generaal Bianco och Lutfi Kolgjini Target Kronos.

Samliga startlistor hittar ni här!

Startlista:

Prix d’Amérique (€900.000)
2.700 meter.

Häst – Kusk (tränare)

1. Looking Superb-Alexandre Abrivard (Jean-Michel Bazire)
  2. Bahia Quesnot-Junior Guelpa (Junior Guelpa)
  3. Eridan-Eric Raffin (Sébastien Guarato)
  4. Davidson du Pont-Franck Ouvrie (Jean-Michel Bazire)
  5. Delia du Pommereux-Damien Bonne (Sylvain Roger)
  6. Charly du Noyer-Pierre Vercruysse (Philippe Allaire)
  7. Urlo dei Venti-Anthony Greppi (Gennaro Casillo)
  8. Uza Josselyn-Gabriele Gelormini (René Aebischer)
  9. Carat Williams-David Thomain (Sébastien Guarato)
  10. Valko Jenilat-Francois Lagadeuc (Sébastien Guarato)
  11. Traders-Yoann Lebourgeois (Philippe Allaire)
  12. Belina Josselyn-Jean-Michel Bazire (Jean-Michel Bazire)
  13. Lionel-Göran Antonsen (Daniel Redén)
  14. Billie de Montfort-Pierre-Yves Verva (Sébastien Guarato)
  15. Readly Express-Björn Goop (Timo Nurmos)
  16. Bird Parker-Jean-Philippe Monclin (Philippe Allaire)
  17. Propulsion-Örjan Kihlström (Daniel Redén)
  18. Bold Eagle-Franck Nivard (Sébastien Guarato)
tema
Tema: Lämnade återbud

Lugnande besked från struken Kihlström

Örjan Kihlström körde ett lopp på Solvalla ikväll innan han strök sig från övriga uppsittningar.
– Jag har ont i revbenen och jag vill inte strula till det. Någon fara inför söndagen ser jag inte, säger Kihlström till Sulkysport.
Örjan Kihlström strök sig efter ett lopp på Solvalla ikväll, men meddelar att det inte ska vara någon fara inför söndagens stortävlingar i Paris. Foto Jeannie Karlsson
Örjan Kihlström strök sig efter ett lopp på Solvalla ikväll, men meddelar att det inte ska vara någon fara inför söndagens stortävlingar i Paris. Foto Jeannie Karlsson

På söndag ska Kihlström köra Propulsion i Prix d’Amérique och fram till dess är han faktiskt körledig.
Efter att ha kört ett lopp på Solvalla ikväll strök han sig på grund av smärtor i revbenen.
– Lite säkerhetsåtgärd, jag vill inte gärna strula till det inför söndagen. Men jag känner mig trygg att det här kommer ordna till sig inför det, säger Örjan Kihlström.

tema

Startlistan redan spikad?

Den slutliga anmälan till Prix d’Amérique görs imorgon torsdag men enligt franska facktidningen Paris Turf är startlistan, med kuskar, i praktiken redan klar. Förstareserv att komma med ifall någon häst faller ifrån sista stund är svenske Cash Gamble.
Charly du Noyer kommer in i Prix d'Amérique när Erminig d'Oliverie togs bort ur loppet. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport
Charly du Noyer kommer in i Prix d'Amérique när Erminig d'Oliverie togs bort ur loppet. Foto: Mia Törnberg/Sulkysport

Efter att femåriga stoet Erminig d’Oliverie under tisdagen stämplade av sin Prix d’Amerique-medverkan kom Philippe Allaires Ready Cash-son Charlie du Noyer in från reservlistan i loppet. Det betyder att svenskfödde och svenskägde Cash Gamble nu är förstereserv att komma in.

Blir nedanstående lista spikad innebär det att elva franskfödda hästar startar i årets Prix d’Amerique, två norska (Lionel och Looking Superb), två italienska (Traders och Urlo dei Venti), en svensk (Readly Express), en dansk (Uza Josselyn) och en amerikansk (Propulsion).

Sébastien Guarato har hela fem hästar med (Bold Eagle, Billie de Montfort, Valko Venilat, Carat Williams och fältets enda femåring Eridan), Jean-Michel Bazire har tre (Belina Josselyn, Davidson du Pont och Looking Superb) och Philippe Allaire nu också tre (Bird Parker, Traders och Charly du Noyer).

Tre hästar är tränade i Sverige: Propulsion, Readly Express och Lionel.

Startlista

Enligt franska facktidningen Paris Turf kommer Prix d’Amériquefältet att se ut så här: 2.700 meter, förstapris: 405.000 euro:

1. Looking Superb – Alexandre Abrivard (tränare: Jean-Michel Bazire)
  2. Bahia Quesnot – Junior Guelpa
  3. Eridan – Eric Raffin (Sébastien Guarato)
  4. Davidson du Pont – Franck Ouvrie (Jean-Michel Bazire)
  5. Delia du Pommereux – Damien Bonne (Sylvain Roger)
  6. Charly du Noyer – Pierre Vercruysse (Philippe Allaire)
  7. Urlo dei Venti – Antonio Greppi (Gennaro Casillo)
  8. Uza Josselyn – Gabriele Gelormini (René Aebischer)
  9. Carat Williams – David Thomain (Sébastien Guarato)
  10. Valko Jenilat – Francois Lagadeuc (Sébastien Guarato)
  11. Traders – Yoann Lebourgeois (Philippe Allaire)
  12. Belina Josselyn – Jean-Michel Bazire
  13. Lionel – Göran Antonsen (Daniel Redén)
  14. Billie de Montfort – Pierre-Yves Verva (Sébastien Guarato)
  15. Readly Express – Björn Goop (Timo Nurmos)
  16. Bird Parker – Jean-Philippe Monclin (Philippe Allaire)
  17. Propulsion – Örjan Kihlström (Daniel Réden)
  18. Bold Eagle – Franck Nivard (Sébastien Guarato)
Prova Sulkysport
för endast 39 kr första månaden
Läs även digitalt var du vill och när du vill
Ordinarie pris 150 kr/mån
Beställ
tema

Toppsto hoppar av Prix d’Amérique

I morse blev det klart att Franck Leblanc inte kommer att starta femåriga toppstoet Erminig d'Oliverie i Prix d'Amérique (€900.000) på söndag på Vincennes.
Erminig d'Oliverie och Franck Nivard. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Erminig d'Oliverie och Franck Nivard. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Det är tidningen Le Parsien, som meddelar att Erminig d’Oliverie (e. Scipion du Goutier-Theze Doliverie), 1.11,4/€965.990, står över Prix d’Amérique.

Erminig d’Oliverie har gjort en start i år och slutade då tvåa efter Vainqueur R.P. i Prix de Croix på Vincennes.

Därmed återstår det 23 hästar på anmälningslistan till Prix d’Amérique och den första strykningen är imorgon klockan 10.00.

Anmälda till Prix d’Amérique:

• Bold Eagle
  • Bird Parker
  • Readly Express (Timo Nurmos)
  • Billie de Montfort
  • Belina Josselyn
  • Propulsion (Daniel Redén)
  • Lionel (Daniel Redén)
  • Traders
  • Valko Jenilat
  • Carat Williams
  • Uza Josselyn
  • Urlo dei Venti
  • Charly du Noyer
  • Delia du Pommereux
  • Davidson du Pont
  • Cash Gamble
  • Tony Gio
  • Cavalleria
  • Eridan
  • Bahia Quesnot
  • Day Or Night In (Johan Untersteiner)
  • Hard Times (Ola Åsebö)
  • Looking Superb
tema

Anmälda till Prix d’Amérique

På söndag avgörs Prix d'Amérique (€900.000) på Vincennes och för närvarande innehåller listan över anmälda 24 namn.
Readly Express vid fjolårets vinst i Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Readly Express vid fjolårets vinst i Prix d'Amérique. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Innan listan blir klar återstår två strykningar; den 23 och 24 januari. Följande hästar står kvar i Prix d’Amérique:

• Bold Eagle
  • Bird Parker
  • Readly Express (Timo Nurmos)
  • Billie de Montfort
  • Belina Josselyn
  • Propulsion (Daniel Redén)
  • Lionel (Daniel Redén)
  • Traders
  • Valko Jenilat
  • Carat Williams
  • Erminig d’Oliverie
  • Uza Josselyn
  • Urlo dei Venti
  • Charly du Noyer
  • Delia du Pommereux
  • Davidson du Pont
  • Cash Gamble
  • Tony Gio
  • Cavalleria
  • Eridan
  • Bahia Quesnot
  • Day Or Night In (Johan Untersteiner)
  • Hard Times (Ola Åsebö)
  • Looking Superb
Prova e-tidningen
Ordinarie pris 89 kr/mån
Beställ
Prova Sulkysport
Beställ
tema

Ny Pd’A-häst klar

Italienaren har visat att han trivs ypperligt på Vincennes och nu är målet att åka tillbaka dit nästa vecka.
Urlo dei Venti vid segern i Prix du Luxembourg förra året. Foto Mia Törnberg
Urlo dei Venti vid segern i Prix du Luxembourg förra året. Foto Mia Törnberg

Urlo dei Venti (e. Mago d’Amore) avslutade förra året med seger i Grupp I-loppet Gran Premio Duomo i Florens och har avklarat årsdebuten med en fjärdeplats.
– Allt är bara bra med honom efter det, säger hästens ägare och uppfödare Stefano Simonelli.

Nu står det klart vart hans nästa start blir – Prix d’Amérique.
– Om vi tar oss med på de pengar han sprungit in startar vi där och Antonio Greppi kommer att köra honom. Han har kört i de två senaste starterna. Vi åker härifrån torsdag natt och siktar på att vara framme på Grosbois fredag eftermiddag.

Urlo dei Venti skulle startat i Criterium Continental för två år sedan och hade siktet inställt mot Prix d’Amérique redan då, men drabbades av kolik på transporten dit och man vände hemåt igen. Det blev istället start, och seger, i Prix du Luxembourg på tiden 1.10,6a/2.100 meter.

Urlo dei Venti har hittills tjänat 934.194 euro och travat rekordet 1.10,5a/1.600 meter vid segern i Florens.

tema
Tema: Prix de Belgique

Belina diskad – Bird Parker vann igen

Jean-Michel Bazire använde alla medel för att att vara först i mål i Prix de Belgique med Belina Josselyn (e. Love You). 600 meter före mål släppte han spets. 350 meter senare klippte han benen på en konkurrent och Belina Josselyn avgjorde plättlätt sista biten – men diskvalificerades.
Tvåa i mål, men överst i Prix de Belgique. Bird Parker tog andra raka i loppet sedan Belina Josselyn diskvalificerats. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Tvåa i mål, men överst i Prix de Belgique. Bird Parker tog andra raka i loppet sedan Belina Josselyn diskvalificerats. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Istället fick Philippe Allaires Bird Parker (e. Ready Cash) för andra året i följd kliva överst i Prix de Belgique.
Readly Express med skor spurtade fullgott som femma.
Förutom det så var loppets stora överraskning Bahia Quesnot (e. Scipion du Goutiers) andraplatsen. Den åttaåriga damen är därmed klar för Prix d’Amérique!
Prix de Belgique såg Belina Josselyn som stor favorit och Jean-Michel Bazire forcerade henne till ledningen med 1.900 meter kvar. Väl där blev Belina het, efter 1.12,6 första 1.350 meterna låg hon på och passerade 1.850 efter 1.13,6. När Bird Parker (e. Ready Cash) kom fram från tredje ytter med 700 meter före mål släppte Bazire ifrån sig ledningen. In på upploppet körde han rätt över Valko Jenilat (e. Kepler) som galopperade och skaffade sig på så sätt fritt för att spurta till ”vinst”.

Fakta

Kvalificerade för P d'A

Prix de Bretagne
Davidson du Pont
Delia du Pommereux
Bird Parker

Prix du Bourbonnais
Belina Josselyn

Criterium Continental
Eridan

Prix de Bourgogne
Looking Superb

Prix de Belgique
Bold Eagle
Readly Express
Uza Josselyn

Prix de Belgique
Bahia Quesnot
Carat Williams

Expandera

Bird Parker och Jean Philippe Monclin fick istället segern på på 1.13,2/2.850 meter. Bahia Quesnot spurtade in som tvåa för Junior Guelpa och även Carat Williams (e. Prodigious) blev helt klar för Prix d’Amérique genom tredjeplatsen. Bahia du Quesnots största framgång inför detta var en seger i Grand National du Trot (Grupp III) i Bordeaux! Hästen har blott gjort två starter tidigare i nya regin Junior Guelpa som förmodligen var gladast av alla på Vincennes.
Vincennes domare tog sig en extra titt på Bahia Quesnots aktion över upploppet, men friade till slut.

Björn Goop placerade Readly Express (e. Ready Cash) i sjunde invändigt, smög med i tredjespår knappa 1.000 meter före mål och fick god draghjälp av Bahia du Quesnot. Readly fick sträcka ut över upploppet och avslutade skapligt utan chans.

tema
Tema: Bergsåker V75

”En jättebra häst”

I december vann Zenit Brick Hilda Zonetts lopp på Bergsåker.
Idag var Timo Nurmos åttaåring tillbaka på banan utanför Sundsvall och hedrade Zoogin.
Vinterexperten Zenit Brick trivs på Bergsåker. På sex försök har han fyra segrar och ett andrapris. Foto Christer Norin/ALN
Vinterexperten Zenit Brick trivs på Bergsåker. På sex försök har han fyra segrar och ett andrapris. Foto Christer Norin/ALN

Zenit Brick (e. Make It Happen) vann starten mot Lionel N.O. i Zoogins lopp och släpptes till ledningen av comebackande Nimbus C.D. Väl i tät fick Timo Nurmos häst bestämma tempot och in på slutrundan fick åttaåringen favoriten på utsidan, men Lionel var inte på topp och tidigt slagen. Zenit Brick vann bekvämt på 1.13,4a/2.140 meter.
– Zenit Brick är en jättebra häst som kändes stark på sista bortre långsidan samtidigt som Lionel inte var som bäst, kommenterade segerkusken Örjan Kihlström.

Göran Antonsen om Lionel N.O:
– Hästen var inte på topp helt enkelt. Han kändes fin, men var tidigt slagen. Han måste få ha en dålig dag och jag är helt säker på att Lionel kommer tillbaka.

Fick utdelning på formen

USA-födde Exclamation Mark (e. Cantab Hall) fick fin resa i tredje ytter – även om tempot inte var speciellt högt. Dödenstravande Perfect Dynamite galopperade med gott om krafter kvar in i slutsvängen och hade blivit segerfarlig felfri. Istället var Exclamation Mark starkast över upploppet i händerna på Örjan Kihlström. Segertiden i bronsförsöket blev 1.14,2a/2.140 meter.
– Hästen är tapper och bättre än resultatraden visar. Det fick han visa idag, sade tränaren Reijo Liljendahl.

I lördagens försök i silverdivisionen var Stefan Melander-tränade Disco Volante (e. Scarlet Knight) överlägsen. I händerna på Ulf Ohlsson ledde sexåringen hela vägen på 1.11,7a/1.640 meter.
– Hästen öppnade jättesnabbt och var mycket fin, sade Ohlsson.

Hade mycket krafter kvar, men hon väntade på de andra

Omgångens stolopp blev försenat (nästan 20 minuter) på grund av bland annat strul med omstarter och punktering. När loppet väl kom iväg hittade Krister Jakobsson-tränade Isolde (e. Conny Nobell) till ledningen. Ginny Weasly var gott gåendes när hon galopperade och största hotet var vinnarhålets Katinka, men Isolode höll undan på 1.15,8/2.140 meter.
– Hon trampade iväg fint och fick bestämma tempot. Jag tror att Isolde hade mycket krafter kvar, men hon väntade på de andra, sade Oskar Kylin Blom.

Bellfaks (e. Järvsöfaks) och Jan-Olov Persson fick kanonresa i Kvisslebruns lopp. Nioåringen avväpnade ledaren Björs Viking över upploppet och landade på 1.22,9/1.660 meter.
– Det löste sig perfekt och det är en fantastisk härlig häst, sade Hagmyrentränaren.

Överraskning i lägsta klassen

Henrik Larsson-tränade Pecorino (e. Ken Warkentin) skrällde rejält i längsta klassen. Sexåringen fick fin smygresa i rygg på ledaren och när luckan kom avgjorde hästen lätt på 1.16,4/2.640 meter.
– Henrik lät halvoptimistisk när jag pratade med honom och det löste sig perfekt. Pecorino avgjorde säkert, sade Per Linderoth.

Femårige Vincent Chase (e. Revenue) sågs aldrig med vinstchans innan upploppet i klass I-försöket. Örjan Kihlström smög invändigt och hittade fritt spurtutrymme över upploppet. På mållinjen hade den Catarina Lundström-tränade hästen nosen först på 1.14,1/2.140 meter.
– Vi fick vilsamt lopp, men det var länge trassligt. När han fick fritt spurtade hästen bra och jag kände att vi hann dit. Vincent Chase har verkligen hittat nya växlar, sade Kihlström, som verkligen levde upp till smeknamnet ”Gubben i lådan”.

Fakta

V75 Bergsåker 5 januari

Rätt rad: 7-6-4-15-1-1-11
Sju rätt: 667.097 kronor
Sex rätt: 1.977 kronor
Fem rätt: 108 kronor
Omsättning: 73.540.314 kronor

Expandera
Prova Sulkysport
Beställ
tema
Tema: Prix de Bourgogne

”Till och med bättre än jag trodde”

Timo Nurmos var mycket nöjd med Readly Express insats i Prix de Bourgogne
– Han var till och med bättre än jag trodde, helt oberörd efteråt. Jag tror han kunnat springa lika fort 5-600 meter till, säger han.
Björn Goop och Timo Nurmos var nöjda med vad Readly Express gjorde i prix de Bourgogne. Foto: Gerard Forni
Björn Goop och Timo Nurmos var nöjda med vad Readly Express gjorde i prix de Bourgogne. Foto: Gerard Forni

Men det räckte alltså inte till för att hålla undan för snabbt spurtande Bold Eagle.

– Nej, Bold Eagle var kvickare i benen på upploppet, men det är inte så konstigt. Readly Express har inte startat sedan oktober och mest styrketränat, Bold Eagle har ju en en mycket bra speed i grunden och har tävlat hela vintern. Att Bold Eagle slog oss idag hakar jag därför inte upp mig på, träningsupplägget för Readly Express är att han ska vara på topp om en månad, säger Timo Nurmos och fortsätter:

– Jag var mycket nöjd med hur Readly Express kändes inför loppet idag, så att han skulle göra en bra prestation hade jag väntat mig. Och han var till och med lite bättre än jag trott. Readly Express var inte det minsta trött efter loppet, näsborrarna röde sig knappt.

Lika fort i 500-600 meter till säger alltså Timo och förstår vad det innebär…

– Ja, han gick ju 1.11,9 idag och lägger man till 600 meter blir det under 1.12 över 2.700, Prix d’Amerique-distansen. Och då har vi alltså fyra veckor kvar på oss att slipa till formen…

En annan sak Nurmos är nöjd med är denna vinters underlag på Vincennes.

– Det är skonsammare än förra vintern, finare material helt enkelt. Det går inte riktigt lika fort i loppen som då, men det är skonsammare för hästarnas hovar och ben. Barfotakörning sliter inte lika mycket på hovarna denna vinter som det gjorde den förra, säger Timo Nurmos.

Nu ska Readly Express vara kvar i Frankrike, på Björn Goops filial i Mortree i Normandie och förberedas för Prix d’Amerique. Om hästen ska få ett lopp till i kroppen så blir det i Prix de Belgique om två veckor.

– Vi bestämmer i slutet på kommande vecka om han ska starta i Belgique också. Jag åker ner och kör Readly Express lite och sedan avgör vi hur det blir utifrån hur hästen känns, säger Timo Nurmos.

Bold Eagle slog Readly Express

tema
Tema: Prix de Bourgogne

Bold Eagle slog Readly Express

Bold Eagle var i Prix de Bourgogne tillbaka som en vinnare efter den inte så lyckade inledningen i de två första loppen under vintermeetinget. Bold Eagle kom loss från Readly Express rygg in på upploppet och avgjorde säkert på 1.11,8a/2.100 meter.
Bold Eagle spurtade ner Readly Express i Pfrix de Bourgogne. Foto: Gerard Forni
Bold Eagle spurtade ner Readly Express i Pfrix de Bourgogne. Foto: Gerard Forni

Kusken Franck Nivard gjorde segergest och tränaren Sébastien Guarato var också väldigt lycklig på stallbacken. I deras lycka fanns helt säkert ett stort mått av lättnad med inombords också.

Fakta

Bold Eagle

hingst sju år e. Ready Cash – Reethi Rah Jet e. Love You
58 st: 43–8–0
Rekord: 1.08,4ak*
Insprunget: 4.377.620 euro
Uppfödare: Jean-Etienne Dubois, Frankrike
Ägare: Ecurie Pierre Pilarski
Tränare: Sébastien Guarato, Frankrike
Körsven: Franck Nivard, Frankrike

Expandera

I vintermeetingets första lopp, Prix de Bretagne, var Bold Eagle inte som bäst för dagen efter att ha fått sina träningsförberelser störda av problem med ett bakben och i Prix du Bourbonnais körde Franck Nivard ett dåligt lopp och brände ur Bold Eagle helt i uppförsbacken, med en trött häst till slut och sjätteplats som följd.

Efter att de första loppen under vintermeetinget rest frågetecken för om Bold Eagle är lika bra längre som tidigare år visade han nu att det finns både fart, fräschhet och vilja kvar att göra sig gällande även i hästens kommande fjärde Prix d’Amérique-framträdande. Åtminstone om han som den här gången körs på väntan och kan spela ut sin underbara tempoväxling och kortspeed.

– Franck och jag hade en plan med loppet idag, och det gick perfekt. Jag är glad och nöjd. Bold Eagle visade att han inte förlorat sin förmåga att kämpa och han kan fortfarande avsluta mycket snabbt. Nu måste man tro på honom i Prix d’Amérique och han går direkt dit, utan att starta i Prix de Belgique, sade Sébastien Guarato.

Bold Eagle laddades hårt från start från spår långt ut bakom startbilsvingen för att komma till ledningen medan den normalt katapultstartande stallkamraten Billie de Montfort istället backades. Bold Eagle kom till ledningen och efter i sammanhanget lugna 1.09 första 600 meterna tryckte Björn Goop till med Readly Express och fick överta täten.

Timo Nurmos och Bold Eagles ägare Pierre Pilarski. Foto. Gerard Forni

Farten var inte överdrivet hög, 1.10,9 första 1.100 meterna och 1.12,6 första 1.600 och kanske borde Readly Express haft förmågan att avsluta lite fortare än vad han nu kunde. Samtidigt hade Biold Eagle och Franck Nivard tur som kom loss; det hade han knappast gjort om inte svenskfödde Cash Gamble, till synes mycket pigg, förivrat sig i galopp i andra par utvändigt precis när Christophe Martens skulle vrida till attack i tredjespår 250 kvar.

När Bold Eagle väl kommit loss och växlat tempo var Readly Express utan möjlighet att svara sista 50 meterna.

Fakta

Hittills inkvalade till Prix d’Amerique 2019

Belina Josselyn (e. Love You – Lezira Josselyn)– tränare: Jean-Michel Bazire
Bird Parker (e. Ready Cash – Belisha) – Philippe Allaire
Bold Eagle (e. Ready Cash – Reethi Rah Jet)– Sébastien Guarato
Davidson du Pont (e. Pacha du Pont – Laguna du Pont)– Jean-Michel Bazire
Delia du Pommereux (e. Niky – Noune du Pommeruex)– Sylvain Roger
Eridan (e. Ready Cash – Topaze d’Atout)– Sébastien Guarato
Looking Superb (e. Orlando Vici – Classical Pine) – Jean-Michel Bazire
Readly Express (e. Ready Cash – Caddie Dream) – Timo Nurmos
Uza Josselyn (e. Love You – Teza Josselyn) – René Aebischer

Ytterligare tre biljetter fördelas i Prix de Belgique den 13 januari. Resterande platser (minst sex) går till de anmälda hästarna med högst samlad prissumma. Garanterade sådana platser är i nuläget bland annat Propulsion (2,4 miljoner euro), Billie de Montfort (1,8) och Lionel 1,7).

Expandera

Den tredje biljetten till Prix d’Amérique togs av stoet Uza Josselyn som avslutade piggt från tredje invändigt och nosade ut sista 1.500 meterna dödenstravande Carat Williams om tredjeplatsen. Fast med krafter kvar, invändigt, satt både Bird Parker och Briac Dark medan Belina Josselyn denna gång inte hade rätta trycket i spurten och fick nöja sig med sjätteplatsen.

Fakta

Resultatlista Prix de Bourgogne

2.100 meter bilstart. Priser: 54.000 – 30.000 – 16.800 – 9.600 – 6.000 – 2.400 – 1.200 euro:

1. Bold Eagle – Franck Nivard 1.11,8
  2. Readly Express – Björn Goop 1.11,9
  3. Uza Josselyn – Alexandre Abrivard 1.12,0
  4. Carat Williams – David Thomain 1.12,0
  5. Briac Dark – Matthieu Abrivard 1.12,0
  6. Belina Josselyn – Jean-Michel Bazire 1.12,1
  7. Dreammoko – Gabriele Gelormini 1.12.1

Oplacerade: Bird Parker 1.12,2, Trendy Ok 1.12,2, Billie de Montfort 1.12,2, Testimonial Ok 1.12,3, Dijon 1.12,8, Charly du Noyer dg, Cash Gamble dg, Comete Darche dg.

Expandera

tema
Tema: Propulsion

Prix d’Amérique-start i fara

Propulsion var utan chans att gå i närkamp med On Track Piraten i gårdagens gulddivsion på Romme och idag meddelar Daniel Redén på twitter att Propulsion står med feber och att en start i Prix d'Amérique kan vara i fara.
Daniel Redén är orolig för Propulsions deltagande i Prix d'Amérique nästa år. Foto: Jeannie Karlsson/Sulkysport
Daniel Redén är orolig för Propulsions deltagande i Prix d'Amérique nästa år. Foto: Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Idag kom tyvärr en förklaring på Propulsions sega intryck i loppet igår. Han står med feber och har inte rört sin mat och det har aldrig hänt hos oss, skriver Daniel Redén på twitter.

Propulsion med krigsmålning, travhäst, Sulkysport, Travsport
Propulsion. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Den närmaste framtiden är också oviss för Daniel Redéns stjärna:

– Så nu är läget förändrat och en eventuell Prix d’Amérique-start är i rejäl fara. Mer än så kan jag inte säga nu. Det viktigaste är att han blir frisk.

Propoulsion har fortfarande gott om tid att repa mod. Prix d’Amérique avgörs först den 27 januari på Vincennes.

tema
Tema: Romme

”Piraten” höll undan

Propulsion var jättefavorit i dagens guldförsök.
On Track Piraten och Hans R Strömberg ville annat.
– Loppet avgjordes när vi kom till ledningen, sade Rättviktränaren.
On Track Piraten bärgade karriärens 43:e seger på Romme och totalt har Hans R Strömbergs stjärna tjänat över 17 miljoner kronor. Foto MICKE GUSTAFSSON/ALN
On Track Piraten bärgade karriärens 43:e seger på Romme och totalt har Hans R Strömbergs stjärna tjänat över 17 miljoner kronor. Foto MICKE GUSTAFSSON/ALN

Tio år unge On Track Piraten (e. Kool du Caux) trivs extra bra på vinterhalvåret och Hans R Strömberg kände sig inte slagen på förhand. Rättvikhästen hade bättre spår än sin värsta konkurrent, vilket Strömberg utnyttjade och forcerade till ledningen efter 500 meter. ”Piraten” fick bestämma tempot och in på slutrundan landade Propulsion på utsidan. Sista halvvarvet var det full körning och storfavoriten fick inte slag på On Track Piraten, som landade på 1.13,7a/2.640 meter.

– Min häst är jättebra och jag förstod att Proplusion skulle få tufft när On Track Piraten fick bestämma tempot, sade en nöjd Hans R Strömberg.

Förstapriset uppgick till 200.000 kronor och nu har On Track Piraten passerat 17 miljoner kronor.

Propulsion sprang drygt 1.11 sista varvet i dödens.
– Jag ville att hästen skulle bli trött, men det blev ett märkligt lopp. Jag får smälta den här starten innan jag bestämmer nästa uppgift. Planerna på att åka till Frankrike kvarstår, sade Daniel Redén.

– On Track Piraten är en duktig häst som gått extra bra på vintern. Det finns mycket som jag kunde ha gjort annorlunda, men det är inte säkert att det gått ändå. ”Piraten” hade bättre spår och vi kunde inte slå honom utvändigt. Proplusion är alltid bra och jag var nöjd med hästen även idag, sade Örjan Kihlström.

Äntligen för Västerbo Grosbois

I 25:e rikstotostarten kom första segern för Västerbo Grosbois (e. Good as Gold). Rauno Pöllänen gav sjuåringen perfekt resa i vinnarhålet i silverförsöket och när favoriten Global Trust tröttnade i dödens avgjorde hästen säkert på 1.13,1a/2.140 meter.
– Han har mött de bästa hästarna och den här segern var fruktansvärt skön. Jag är mycket tacksam att träna Västerbo Grosbois, sade Gävletränaren.

Jenny A Björk, lärling hos Erik Lindegren, bärgade karriärens första V75-vinst med familjehästen B.B.S.Poetry (e. Uptown Yankee) i lägsta klassen. Segerreceptet var ledning från start till mål och femåringen kom hem på 1.16,1/2.140 meter.
– Den här segern var efterlängtad! Vi fick bestämma och det blev perfekt. B.B.S.Poetry är en jättefin häst som alltid gör sitt bästa, sade Björk.

Reverend Wine (e. Pastor Stephen) gav Diederik Meilink en fullträff i klass I-försöket. Femåringen fick fin ryggresa av Ulf Ohlsson och vann lätt med krafter sparade på 1.12,7a/1.640 meter.
– Riktigt roligt, det är inte lätt att vinna de här loppen, sade Solvallatränaren.

Ny fullträff för formstall

Ruth J Anderssons formstall tog en ny V75-seger. Hennes bror Oskar J Andersson provade för ledningen med Lima Mermaid (e. Andover Hall) i ett stolopp, men fick nöja sig med vinnarhålet. Luckan kom som på beställning i början av upploppet och den USA-födda femåringen tackade med att spurta till säker seger på 1.15,9/2.140 meter.
– Fantastiskt roligt, bubblade Oskar J.

På Annandagen på Solvalla vann som bekant syskonen klass II-final med Je t’Aime Explosiv.

Laura Sånna (e. Maharajah) segrade i ett stolopp efter ettrig avslutning på 1.15,7/2.160. Danneroamatören Elisabeth Lundholm tränar femåringen.
– Vilken härlig häst, berömde körande Oskar Kylin Blom.

Lördagens bronsförsök gick till Indy Lane (e. Ready Cash) efter strålande slutrunda i händerna på Kim Eriksson. Björn Röcklinger tränar fyraåringen som landade på 1.13,9a/2.640 meter.
– Det såg ut att bli tufft, men Indy Lane var jättebra. Det är en otroligt fint häst, sade Solvallatränaren.

Mofaksan (e. Fakse) kördes tidigt till ledningen av sin tränare Mikael Olsson och vann lätt på 1.24,3/1.660 meter. Förstapriset i Odin Tabacs lopp uppgick till 125.000 kronor.

Fakta

V75 Romme 29 december

Rätt rad: 1-14-3-1-4-2-11
Sju rätt: 42.905 kronor
Sex rätt: 523 kronor
Fem rätt: 60 kronor
Omsättning: 74.282.597 kronor
Publik: 1.860 personer

Expandera
tema
Tema: Criterium Continental

Guarato med ny Ready Cash-son

PARIS. Eridan hade inte vunnit lopp sedan han vann Prix Charles Tiercelin i januari i år. Idag var det dags igen - i Grupp I-loppet Criterium Continental på Vincennes.
Eridan med David Thomain i sulkyn. Duon vann Criterium Continental i slutet av förra året. Foto Gerard Forni
Eridan med David Thomain i sulkyn. Duon vann Criterium Continental i slutet av förra året. Foto Gerard Forni

Vamp Kronos (e. Ready Cash) var snabbast den första biten och fick hårt tryck av Alessandro Goccaidoros Vitruvio (e. Adrian Chip). Vamp Kronos galopperade då hon blev för het och Vitruvio satt i spets efter att ha öppnat 1.05,1 första 500 meterna.

Eridan (e. Ready Cash) var med i rusningen den första biten, men hamnade en bit ner i kön innan det var klart. Runt sista sväng var han nere på innerspår och Vitruvio såg ut att gå mot en överlägsen seger.

David Thomain kom dock loss perfekt över upploppet och Eridan lade i överväxeln. Det blev foto mellan Vitruvio och Jarmo Niskanens Earl Simon (e. Prodigious) om andra- och tredjeplatsen och Vitruvio hade längst nos på fotot.

Segertiden för Sébastien Guaratos fyraåring blev 1.10,3a/2.100 meter och förstapriset var 108.000 euro.

Läs mer om både Tenor de Baune och Criterium Continental i fredagens e-tidning!

Mycket mer travsport...
...hälften så dyr!
Kampanjer året ut!
Papperstidning + e-tidning + premium: 56 veckor 1.495 kr
Papperstidning + e-tidning + premium: 10 veckor 299 kr
Beställ
Prova e-tidningen
Ordinarie pris 89 kr/mån
Beställ
tema
Tema: Prix Tenor de Baune

Bazire etta, tvåa och trea!

PARIS. Norskägde Looking Superb tog hem Prix Tenor de Baune och kvitterade därmed ut en biljett till Prix d’Amérique. Bazire tog som tränare även hand om andra- och tredjeplatsen då Global Trustworthy diskades.
Looking Superb tog hem Prix Tenor du Baune tillsammans med sin tränare Jean Michel Bazire. Foto Gerard Forni.
Looking Superb tog hem Prix Tenor du Baune tillsammans med sin tränare Jean Michel Bazire. Foto Gerard Forni.

Looking Superb (e. Orlando Vici) var snabbaste den första biten, men släppte till Björn Goop och Global Trustworthy (e. Muscle Hill), som varit hängande i tredjespår de första 800 meterna.

Väl i spets fick Goop sitta relativt ostörd och hade Delia du Pommereux (e. Niky) utvändigt om sig. Över upploppet såg det ut att hålla hela vägen för Timo Nurmos Global Trustworthy då Delia du Pommereux galopperade, men Jean Michel Bazire hittade ut från ledarryggen och Looking Superb avslutade sylvasst den sista biten längst ut i banan.

1.13,3/2.700 meter blev segertiden och förstapriset uppgick till 54.000 euro. Global Trustworthy inkom som tvåa, men blev diskvalificerad för orent trav och andraplatsen tillföll istället en annan av Bazires hästar i loppet, Davidson du Pont (e. Pacha) som redan är klar för Prix d’Amérique och trea blev Bazires tredje häst Dark Night Love (e. Royal Lover).

Löpningsrekord

Tidigare idag reds även Grupp I-loppet Prix de Vincennes för treåringar med 108.000 euro i förstapris.

Fado du Chene vann Prix de Vincennes. Foto Gerard Forni.

Feeling Cash (e. Ready Cash) var förhandsfavorit, men Paul Ploquin ville annat med Julien Le Mers Fado du Chene (e. Singalo). Ploquin red i ett rasande tempo med Feeling Cash väntandes en bit bakom. Runt slutsvängen såg det ett tag ut som att Feeling Cash skulle få grepp om ledaren, men han kroknade över upploppet och segern blev till sist enkel för Fado du Chene.

Detta var ekipagets tredje Grupp I-seger tillsammans och detta på nya löpningsrekordet 1.13,2/2.700 meter.

tema
Tema: Mantorps gulddivision

”Lionel kändes fantastiskt fin”

Norske topphästen Lionel verkar vara på väg att pricka toppformen inför Prix d’Amérique. Han gjorde fint intryck när han vann Mantorps gulddivision på 1.13,5a/2.140.
Göran Antonsen med sin stjärna Lionel. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Göran Antonsen med sin stjärna Lionel. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

– Lionel kändes fantastiskt fin, konstaterade Göran Antonsen.

Fakta

Lionel

hingst åtta år e. Look de Star – Aurora Sign e. Smok’n Lantern
72 st: 24–12–6
Rekord: 1.11,7l – 1.09,5ak
Insprunget: 16.143.083 kr
Uppfödare: Terje Jensen, Norge
Ägare: Göran Antonsen, Norge
Tränare: Daniel Redén, Solvalla
Körsven: Göran Antonsen, Norge
Skötare: Pär Pergenius

Expandera

Lionel (e. Look de Star – Aurora SIgn) fick överta ledningen ut på första långsidan när stallkamraten Whitehouse Express (e. Yankee Glide – Miss Garland) släppte. Göran Antonsen fick sedan lägga upp tempot och loppet som han ville och över upploppet sträckte Lionel snyggt ut till ohotad seger, före just Whitehouse Express.

– Det låg till att den som kom bäst iväg av Lionel och On Track Piraten skulle få överta ledningen och loppet blev som jag tänkte mig. Det är hårt att säga det, men Lionel var faktiskt inte som allra bäst senast på Bjerke. Idag var hanl tillbaka i sitt rätta jag. Han vann väldigt lätt, men det viktigaste var hur hästen kändes, sade Göran Antonsen.

Där blev det alltså bästa tänkbara betyg. Det är en månad kvar till Prix d’Amérique där Göran Antonsen ska köra Lionel själv. Hästen behöver inte kvala in till Pd’A utan kommer in i loppet på sin samlade prissumma.

– Jag vet inte hur Daniel Redén har tänkt sig matchningen, om Lionel ska göra ett lopp till eller om det blir Prix d’Amérique direkt, sade Göran Antonsen.

tema
Tema: Frankrike

Mindre pengar i Prix d’Amérique

Både Propulsion och Readly Express får mindre pengar att tävla om i Prix d'Amérique 2019 och det franska sparkravet drabbar också nationens största och mest prestigefyllda löpning.

Den totala prissumman sänks från en miljon till 900.000 euro och det betyder att förstapriset går från 450.000 till 405.000 euro nästa år. Men det är inte bara Prix d’Amérique av de stora loppen på den svarta kolstybben som drabbas…

Sadelloppet Prix de Cornulier sänks från 700.000 till 650.000 euro och Prix de France/Prix de Paris går till 350.000 efter tidigare haft en prissumma på 400.000 euro. Även semi-classique-löpningarna får sin släng av sleven och där blir prissumman 100.000 mot tidigare 120.000 euro.

Sänker med tio procent

Sulkysport har vid flera tillfällen skrivit om ”krisen i fransk travsport”. I somras tvingades det franska spelbolaget PMU till en besparing på 318 miljoner på den egna administrationen och nästa smäll kom för några veckor sedan när det beslutades att sänka prispengarna med tio procent i jämförelse med 2017 och totalt handlar det om 26 miljoner euro, eller cirka 267 miljoner kronor.

Det blir alltså inte bara de ”vanliga” loppen som får ta smällen i fransk travsport 2019 utan också landets tyngsta löpningar.

Prispengarna ner 250 miljoner kronor

PMU ska spara 318 miljoner

tema

Kylig styrning gav seger

En kylig styrning av Damien Bonne bäddade för seger i Prix du Bourbonnais (€120.000) för Delia du Pommereux och stoet höll undan för Belina Josselyn och Bird Parker.
Två ston i topp. Invändiga Delia du Pommereux höll undan för Belina Josselyn i Prix du Bourbonnais. Foto: Scoopdyga
Två ston i topp. Invändiga Delia du Pommereux höll undan för Belina Josselyn i Prix du Bourbonnais. Foto: Scoopdyga

Damien Bonne bidade sin tid mestadels i tredje utvändigt med femåriga Delia du Pommereux (e. Niky-Noune du Pommereux) och klev inte in i handlingen förrän i utgången av sista sväng. Enkelt kopplade hon greppet på upploppet och höll sedan undan för Belina Josselyn som skuggat henne i rygg hela vägen.

Fakta

Resultat Prix du Bourbonnais:

Prix du Bourbonnais (€120.000)
2.850 meter.
Priser: 54.000-30.000-16.800-9.600-6.000-2.400-1.200

1. Delia du Pommereux-Damien Bonne, 1.13,0
  2. Belina Josselyn-Jean-Michel Bazire, 1.13,0
  3. Bird Parker-Jean-Philippe Monclin, 1.13,1
  4. Carat Williams-David Thomain, 1.13,1
  5. Briac Dark-Matthieu Abrivard, 1.13,2
  6. Bold Eagle-Franck Nivard, 1.13,2
  7. Uza Josselyn-Alexandre Abrivard, 1.13,3

Oplacerade: Traders, 1.13,4, Charly du Nouyer, i.t, Cash Gamble, dg, Valiko Jenilat, dg, Voltigeur de Myrt, dg.

Odds: 12,00. Plats: 3,30-2,90-2,50.
Segrare: sto 5 år e. Niky-Noune du Pommereux e. Halimede
Körsven: Damien Bonne
Tränare: Sylvain Roger
Ägare: Noël Lolic
Uppfödare: Noël Lolic

Expandera

Segertiden skrevs till 1.13,0 över 2.850 meter och Belina Josselyn (e. Love You) noterade samma tid som tvåa utan att Jean-Michel Bazire han rycka bomullen i den rappa avslutningen.

Fjolårsvinnaren Bird Parker (e. Ready Cash) slutade trea, medan Bold Eagle kördes alldeles för optimistiskt och föll tillbaka som sexa på upploppet.

Franck Nivard laddade stenhårt ute i tredjespår dryga kilometern före mål, hade grepp ute i tredjespår i sista sväng och ledde en bit in på upploppet innan krafterna tröt helt sista 100 meterna.

Hittat stormform

Delia du Pommereux var klar för Prix d’Amérique redan efter Prix de Bretagne – tvåa efter Davidson du Pont – och Sylvain Rogers sto har verkligen hittat storform under hösten med flera semi-classique-vinster och en andraplats i Criterium des 5 ans.

Modern Noune du Pommereux tävlade också för Sylvain Roger, vann på 1.13,7am och tjänade 173.310 euro. Hon har utöver Delia du Pommereux lämnat Enino du Pommereux (e. Coktail Jet), 1.11,3/€409.780, samt helbröderna Clif du Pommereux (e. Love You),1.11,1/€452.920 och Venicio Pommereux (e. Love You), 1.13,5/€306.480.

tema
Tema: Prix de Bretagne

De yngsta var bäst

De yngsta hästarna var bäst. Femåringarna Davidon du Pont och Delia du Pommereux blev de första att kvalificera sig för Prix d’Amérique 2019. De slutade etta-tvåa i det första B-loppet, Prix de Bretagne.
Jean Michel Bazire körde offensivt med Davidson du Pont och har nu kvalificerat sig till Prix d'Amérique. Foto Gerard Forni
Jean Michel Bazire körde offensivt med Davidson du Pont och har nu kvalificerat sig till Prix d'Amérique. Foto Gerard Forni

Tidigare i höst var Davidson du Pont (e. Pacha du Pont – Laguna du Pont) och Delia du Pommereux (e. Niky – Noune de Pommerux) etta-tvåa i det franska femårinsgkriteriet. Nu tar de alltså i ett skutt  det stora hoppet från tävlandet mot jämnåriga in i den allra högsta eliten. Båda gjorde det med glans i Prix de Bretagne.

Fakta

Davidon du Pont

hingst fem år e. Pacha du Pont – Laguna du Pont e. Pelican du Pont
28 st: 11–4–3
Rekord: 1.10,8m*
Insprunget: 697.910 euro
Uppfödare och ägare: Ecurie Albert Rayon
Tränare och körsven: Jean-Michel Bazire

Expandera

Jean-Michel Bazire verkade från start inte helt nöjd med att få Bold Eagle i sin rygg och tog upp Davdson du Pont så kraftigt efter en bit att det syntes störa stallkamraten Belina Josselyn (e. Love You – Lezira Josselyn) till galopp längre bak i fältet. Davidson du Pont hamnade i fjärde-femte ytter med Bold Eagle i släptåg, samtidigt som tempot inte var överdrivet högt – 1.13,7 första 1.200 meterna och 1.13,5 första 1.700, där till slut Bird Parker (e. Ready Cash – Belisha) tog över ledningen från Akim du Cap Vert (e. First de Retz – Prima du Cap Vert).

Med kilometern kvar svingade sig Carat Williams (e. Prodigious – Miss Williams) iväg i tredjespår och fick med sig Davidson du Pont och Bold Eagle. Davidson du Pont lämnades som första häst i tredjespår 800 kvar när Carat Williams kom ner utvändigt ledaren, medan Jean-Michel Bazires häst såg ut att hänga rätt vådligt på en töm genom slutkurvan. På upploppet kopplade Davidson du Pont grepp, och när man trodde Bold Eagle skulle komma med sin vassa kortspeed och avgöra efter den perfekta resan hände just ingenting…

Fakta

Delia du Pommereux

sto fem år e. Niky – Noune du Pommereux e. Halimede
38 st: 11–9–3
Rekord: 1.10,8am
Insprunget: 758.650 euro
Uppfödare och ägare: Noel Lolic
Tränare: Sylvain Roger
Körsven: Damien Bonne

Expandera

Istället kom Delia du Pommereux sylvasst fram mellan hästar sista biten och knep andraplatsen, medan Bird Parker slutade trea.

Bold Eagle fick nöja sig med fjärdeplatsen, det var helt klart inte maximalt tryck i hans agerande över upploppet, och Carat Williams gjorde det bara som femma.

Övriga hästar av Prix d’Amérique-intresse då?

Ja, det var alltså tidig galopp för Belina Josselyn. Akim du Cap Vert såg allt sämre ut ju längre loppet gick och tappade över upploppet. Charly du Noyer (e. Ready Cash – Ornella Jet) galopperade på upploppet och Uza Josselyn (e. Love You Teza Josselyn) i sista kurvan. Där galopperade också svenske Day Or Night In (e. Muscle Hill – Ellie America), som det såg ut utan chans att blanda sig i kampen om de framskjutna placeringarna.

Fakta

Bird Parker

hingst sju år e. Ready Cash – Belisha e. Fakir du Vivier
76 st: 20–14–8
Rekord: 1.09,5ak
Prissumma: 2.013.405 euro
Uppfödare: Christophe Toulorge
Ägare: Elisabeth Allaire
Tränare: Philippe Allaire
Körsven: Jean Philippe Monclin

Expandera

Fjolårsvnnaren av Prix de Bretagne, Valko Jenilat (e. Kepler – Perle du Roc) var anonym liksom Briac Dark (e.. Prince Gede – Queen des Charmes).

Positiv i skymundan var däremot svenskfödde Cash Gamble (e. Ready Cash – No Way Back) som spurtade till sjätteplatsen från köposition.

Davidson du Pont vann på 1.12,6/2.700 och samma tid noterades för Delia du Pommereux. Bird Parker och Bild Eagle hade en tiondel sämre.

Förstapriset var 54.000 euro. De tre främsta hästarna är nu klara för att komma med i Prix d’Amérique. Det hade Bird Parker ändå gjort under alla omständigheter i kraft av sin samlade prissumma och det gäller också Bold Eagle.

Prova e-tidningen
Ordinarie pris 89 kr/mån
Beställ
tema
Tema: Frankrike

Startkaos med konsekvenser

Startparodin i årets Prix d’Amérique har fått konsekvenser. Inför årets vintermeeting sträcker fransmännen upp reglementet rejält.
Att göra en omstart i Prix d'Amérique kommer kosta 4.500 euro (46.000 svenska kronor) och åtta dagars avstängning! Foto Mia Törnberg
Att göra en omstart i Prix d'Amérique kommer kosta 4.500 euro (46.000 svenska kronor) och åtta dagars avstängning! Foto Mia Törnberg

I årets Prix d’Amérique delades det ut böter och avstängning till fem kuskar gällande startmomentet. Franck Nivard, Örjan Kihlström, Yoann Lebourgeois, Björn Goop och Jean Philippe Moncin fick tillsammans 68.000 kronor i böter – och rutinerade Pierre Vercruysse sade till Sulkysport efteråt: ”Startern tappade kontrollen och vi slutade lyssna på honom”.
Nu har fransmännen tagit fasta på problemen och uppgraderat bötesbeloppen och avstängningarna rejält. Att orsaka en omstart i Prix d’Amérique eller Prix de Cornulier kostar till exempel en procent av förstapriset (4.500 euro) och åtta (!) dagars avstängning.
Le Trot redovisar hela listan som gäller från och med 31 oktober.

Att inte köra in i startvolten på utsatt tid:
Proffs: 50 euro i böter
Lärlingar: Två dagars avstängning

Att vända för tidigt eller hindra annan häst på väg ut på banan:
Proffs: Två dagars avstängning
Lärlingar: Fyra dagars avstängning

För tidigt över startlinjen:
Proffs: Första – varning. Andra – varning. Tredje: 0,5 procent av förstapriset (minst 30 euro max 1.000 euro)
Lärlingar: Första – varning. Andra – varning. Tredje: Två dagars avstängning.

Fördröja starten:
Proffs: En procent av förstapriset plus två dagars avstänging (minst 50 euro, högst 2.000 euro)
Lärlingar: Fyra dagars avstängning

Orsaka två omstarter av samma kusk i samma lopp:
Proffs: En procent av förstapriset plus 15 dagars avstänging (minst 50 euro, högst 2.000 euro)
Lärlingar: En månads avstängning.

Orsaka tre omstarter inom 60 dagar:
Proffs: En procent av förstapriset plus åtta dagars avstängning (minst 50 euro)
Lärlingar: 15 dagars avstängning

Orsaka omstart i Quinté-lopp:
Proffs: Två procent av förstapriset plus två dagars avstängning.
Lärlingar: Åtta dagars avstängning

Orsaka omstart i Grupp 1-lopp:
Proffs: En procent av förstapriset plus fyra dagars avstängning.
Lärlingar: Åtta dagars avstängning

Orsaka omstart i Prix d’Amérique eller Prix du Cournulier:
En procent av förstapriset plus åtta dagars avstängning (en månads avstängning om man orsakar en andra omstart).