tema
Tema: Elitloppet 2022

Så här minns vi Elitloppet 2022!

Vinnare. Förlorare. Publiken. Tiderna.
Så här mins vi Elitloppshelgen 2022!
Etonnant. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Etonnant. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

”Vinner Elitloppet om han inte…”

– Man kan förlora lopp på många olika vis. Man kan se att man har en häst som inte räcker eller som är sjuk, men nu är jag fan i mig på väg att åka runt ett Elitloppsfält innan galoppen kommer.
Orden kommer från Jägersrotränaren Per Nordström som galoppödet till trots stämplar ut från årets Elitlopp med en mycket god känsla.
Önas Prince och Per Nordström i behaglig stil i ledningen efter 500 meter av Elitloppsförsöket. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Önas Prince och Per Nordström i behaglig stil i ledningen efter 500 meter av Elitloppsförsöket. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Nyss hemkommen till Sjöbo kan man lätt tro och tänka att Per Nordström ska ”hänga i checken”, vara matt och utslagen, men Sulkysports möts av helt andra tongångar dagen efter att Jägersrotränaren deltagit i sitt första Elitlopp.
– Jag är mer pigg och glad idag än ledsen. Visst kändes det surt efteråt, men samtidigt är jag lika upprymd. Jag vet varför det blev galopp. Vi behöver inte klura och gå till veterinär och vara oroade för skada. Vi har svaret och det är världens enklaste sak att fixa, säger Per Nordström.

Svaret stavas knäkappor. Något som Önas Prince (e. Chocolatier) aldrig tidigare tävlat med i lopp, men som han med facit i hand önskar att han hade utrustat hästen med i Elitloppsfinalen.
– När hästarna går i andra- eller tredjespår bryter de ofta mer än på innerspår där den här hästen med sin startsnabbhet tillbringa stora del av sina karriär. Dessutom hade han stora, rejäla hovar efter att vi sparat på dem så han touchade i. Han var lite svullen på det knäet även idag, men det kommer gå tillbaka. Han sprang glatt i hagen vid hemkomsten, har ätit och druckit jättebra.

Att han tror att det var segern som rök vid galoppen in mot upploppet är han tydlig med.
– Ja, jag tror han vinner loppet om han inte slår på knäet och tappar rytmen. Jag har en häst som kan vinna ett Elitloppet. Det är brutal kapacitet i hästen och ingen som helst tvekan om att han utvecklats till femåringsässongen.

”Klarat 500 meter till”

Vilka vägar han ska ta nu tycks däremot inte vara hugget i sten.
– Det finns två stora huvudmål. Hugo Åbergs på hemmaplan och Jubileumspokalen på Solvalla. Jag vet att det inte kommer bli några lätta lopp, men mot de loppen siktar vi. Sedan får vi se vilka vägar vi ska ta fram dit. Om det blir vanliga Gulddivisionslopp eller femåringslopp. Vi har även fått inbjudan till Oslo Grand Prix och Kymi Grand Prix, men det känns inte jätteaktuellt. Vi får se helt enkelt.

Kentucky River och Per Nordström. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Nordström presenterade därtill sin Kentucky River (e. Father Patrick) i ett hejdundrade slag i Klass II-finalen som han vann på 1.11,1a/2.140 meter.
– Han har tränat ihop med Önas Prince och nästintill haft samma puls efter jobben. Det är en ruskig skalle på hästen, han bara matar och går och tål träningen. Jag tror faktiskt att han hade klarat av att gå i samma fart i 500 meter till.

Menar du det?
– Ja, och då pratar vi Calgary Games-tider. Jag ryckte inte huvan på honom och han hade ingen tanke av att stanna vid mållinjen.

Och nu?
– Prix Readly Express om tre veckor står vi över. Preliminärt kan det bli start i Rättvik under midsommarhelgen. Jag skulle vilja ha två-tre lopp i kroppen till på honom innan derbykvalen för att låta honom uppleva fler situationer; hästen är ju faktiskt inte så rutinerad, avslutar Per Nordström.

tema
Tema: Krönika

Uppe i det blå

Sämsta publiksiffran sedan 1982 – ändå var det skönt att folket var tillbaka på Solvalla, men 19.591 personer manar till eftertanke även om inte Elitloppssöndagen tappade lika mycket i jämförelse med andra storloppsdagar i Sverige i år.
Etonnant startar i Paris nästa söndag. Foto: Adam Ström/stalltz.se
Etonnant startar i Paris nästa söndag. Foto: Adam Ström/stalltz.se

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Under tre dagar med en blandad väderkompott tog sig 35.951 personer genom grindarna. Året innan pandemin (2019) slog till hittade 41.446 personer vägen ut till Elitloppsbanan.

När flera andra idrotter fått ett publikt lyft efter corona klarar inte travet av hänga med i svängarna. Sportsligt – hästarnas prestationer på banan – går det inte att anmärka på, men det blir tyvärr allt svårare att locka folket till travsportens arenor.

Att leva med ATG live under en Elitloppsweekend kräver också sin person och det blir knappast bättre av alla obegripliga inslag om annan idrott än trav mellan loppen. Varför?

Den typen av underhållning ställer jag mig allt mer frågande till, men också att det ur nästan varje banas högtalare, alla tävlingsdagar året om och utan uppehåll ska kuskar, tränare, skötare, hästägare och alla möjliga personer intervjuas innan tävlingarna, efter värmning, efter seger, efter förlust, antingen på banan, stallbacken eller i stallet.

Ambitiöst förstås, men det har gått inflation i sådana ting och det blir lätt tjatigt. Inte minst när känslorna hela tiden ska sättas i centrum.  Det vore en befrielse om någon valde en annan väg.

Hela 42 böteslappar delades ut under Elitloppshelgens tre dagar och den totala bötessumman landade på 179.600 kronor. Allra mest böter tilldelades de utländska kuskarna – var det någon som hade väntat något annat?

Och jag förstår också att de utländska inslagen – läs Frankrike – blir alltmer sällsynta på svenska travbanor. När Diable de Vauvert bröt ut flera spår på upploppet i Harper Hanovers lopp utan att störa någon fick Gabriele Gelormini 10.000 kronor i böter och tre dagars avstängning.

Ute vid staketet och utan att störa någon vann Diable de Vauvert och Gabriele Gelormini Harper Hanovers lopp. Foto: Adam Ström/stalltz.se

När Erik Adielsson i Elitloppets final bröt ner något spår med Hail Mary på upploppsrakan gick han helt fri. Likhet inför lagen? Pyttsan!

Apropå hästvälfärd…hur kunde måldomarnämnden och två veterinärer inte begära en extra provstart och dessutom låta halta Zaccaria Bar starta i försöket till Sweden Cup i lördags?

Och hur tänker Svensk Travsport runt licenser? En orutinerad amatör – Jonas Gylling – fick ta emot mycket spott och spe i tv-rutan efter att han ramlat ur sulkyn i ett voltstartslopp. Är kraven allt för lågt ställda för att köra i proffslopp?

I amatörloppet – som avslutade söndagens tävlingar på Solvalla – krävdes det tio segrar för att deltaga. Körsvenskravet för att delta i ”proffsloppet” var lägre ställda…

Störst, men inte vackrast, var Etonnant. Hur kunde han vinna på en sådan snabb tid – 1.09,3 – med galopp på vägen? Franska travare visade återigen att de duger oavsett distans och bantyp. Ingenting talade egentligen för Etonnant med Solvallas snäva svängar i jämförelse med franska travbanor, men det hindrade inte Richard Westerinks häst från att vinna Elitloppet i stor stil.

Efter Etonnants seger har 24 franskfödda travare vunnit Elitloppet, följd av Sverige och USA med 19 respektive 18 vinster.

tema
Tema: Elitloppet

Redén: ”Det känns surt”

Stolt över Hail Marys andraplats, men besviken över Don Fanucci Zets galopp.
Det var med blandade känslor som Daniel Redén sammanfattade 2022 års Elitlopp.
– Jag har inte hunnit smälta det ännu – det blev konstigt, säger Daniel Redén.
Don Fanucci Zet kastade sig i galopp direkt i starten av Elitloppsfinalen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Don Fanucci Zet kastade sig i galopp direkt i starten av Elitloppsfinalen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Att Elitloppet 2022 skulle vara Don Fanucci Zets (e. Hard Livin) Elitlopp för andra året i följd trodde de allra flesta efter den så övertygande försöksvinsten på 1.09,1a/1.609 meter.
Finalloppet var dock över innan det ens hann börja.
– Vi var trygga i det vi gjorde, men det blev fel. Örjan sade att hästen kändes så bra så han ville inte ändra något till finalen och vi valde att ta spår ett. Hästen blev lite ivrig – det har han inte blivit så många gånger i sitt liv – och slog ihop, säger Daniel Redén och fortsätter:
– Det känns surt. Vi skulle kanske ha ryckt av skorna och tagit spår två istället för jag tror att han är i ruskigt bra slag alltså, men så är det. Man kan inte vara efterklok. Det kommer fler lopp och det här var inte det sista, men det var Elitloppet.

”Långt ifrån klar”

Desto mer glädjande var då Hail Mary (e. Googoo Gaagaa) som slutade tvåa i såväl försök som finalen.
– Fantastiskt kul. Vi har haft honom i fem månader och han blev opererad i vintras. Att han kommit tillbaka så starkt som han gjort… ja, han är långt ifrån klar och ändå så gör han de här prestationerna. Det får vi ta med oss så in i helsike. Med det loppet han fick i finalen med 1.06 första 500 meterna utvändigt. Sedan när man släpper ner en häst framför så brukar det vara ”game over”, men han har ändå kräm kvar, tar sig samman och blir tvåa. Man fick upp lite puls en liten stund, men Etonnant kom för fort och var en värdig vinnare.

Click Bait i ledning med Hail Mary på utsidan och Mister F.Daag i ledarrygg efter 500 meter. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Körande Erik Adielsson var mäkta besviken efter loppet.
– Jag är otroligt besviken. Rent egoistiskt blev det bingo för oss när Don Fanucci Zet galopperade, men sedan kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att Click Bait skulle köras i ledningen. Vi fick ett ganska vettigt lopp efter det, men en sådan öppning som nu blev kostade oss segern. Hästen var fantastisk, sade Erik Adielsson i Solvallas intern-tv.

tema
Tema: Elitloppet

”Bättre än jag kunnat drömma om”

Trea i Elitloppet och ”rent hus” i Breeders Course-finalen.
Inte undra på att holländaren Paul Hagoort var sprudlande glad efter söndagens tävlingar på Solvalla.
– Hade någon gett mig ett papper i fredags där jag blev erbjuden de här resultaten så hade jag skrivit under direkt, säger Paul Hagoort.
Kretsen kring Mister F Daag efter segern i Elitloppets andra försök. Foto: Mathias Hedlund/Sulkysport
Kretsen kring Mister F Daag efter segern i Elitloppets andra försök. Foto: Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Det blev 3.265.500 kronor i inkörda prispengar för Paul Hagoort under söndagseftermiddagen. Vårens succé med seger i Drottning Silvias Pokal med Chebba Mil samt fullträffen i Copenhagen Cup med Mister F Daag (e. Conway Hall) toppades nu med en fenomenal Elitloppsdag.
I Breeders Course-finalen för treåringar tog Hagoorts tre hästar hand om samtliga pallplaceringar och i Elitloppet blev det seger i försöket samt en tredjeplats i finalen för Mister F Daag.
– Många trodde nog att min häst var med som en utfyllnadshäst, men jag kände att jag hade en häst som mött elithästar hela sin karriär, säger Paul Hagoort.
Vägen fram till Elitloppet har dock inte varit spikrak. Efter en genomklappning i Prix de Belgique i januari var hästen rejält sjuk.
– Han hade massa slem i halsen och vi tog ut honom till stranden. Han var hos en mindre tränare i sex veckor innan vi tog tillbaka honom. Han fick ett lopp på Vincennes mot eliten där han avslutade 1.09 sista kilometern, men det var omöjligt att få något med sig. Det var en stark comeback och sedan gick vi till Argentan. Där mötte han några av de bättre hästarna i Frankrike utan att det var de allra bästa, säger Paul Hagoort.

Värmde dåligt

I det loppet slutade Mister F Daag fyra utan att få helt fritt spurtutrymme.
– Hästen gick ett topplopp som fyra efter en ogynnsam resa och det var då jag för första gången började tänka tanken av att starta i Elitloppet. Sedan vann han ju Copenhagen Cup, men det var längesen någon häst som vann Copenhagen Cup blev inbjuden till Elitloppet. Anders Malmrot ringde mig dock några dagar efter loppet och ställde frågan. Jag sade direkt att det går inte att säga nej till en Elitloppsinbjudan.
Att Elitloppet skulle utmynna i seger i Elitloppsförsöket samt en tredjeplats i finalen hade han dock svårt att tro efter att värmt upp hästen på Solvalla.
– Han värmde väldigt dåligt idag! Han var så lugn hela dagen. Normalt sett brukar han dansa runt och skrika. Jag var faktiskt rätt nedslagen och kände att ”ska det bli såhär nu när vi väl är med i Elitoppet”. Jag satte på honom knätejp; det var det enda jag kunde komma på att göra och… ja, det slutade med att vi vann försöket.
Och i finalen?
– Det var surt att han hamnade bakom Click Bait, men jag var glad att luckan kom och att han kunde sluta trea. Jag är fantastiskt nöjd och nu får vi ta och kolla upp hästen ordentligt efter två såhär tuffa lopp innan vi tar beslut om hur vi ska matcha honom framöver, avslutar Paul Hagoort.

tema

Styrkedemonstration på speed

Ingen enkel herre, men ändå en vinnare av Elitloppet trots galopp på vägen.
Etonnant var i en klass för sig när han hämtade hem fem miljoner både på styrka och speed som segervapen!
Etonnant såg till att Richard Westerink tog sin tredje tränarseger i Elitloppet. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Etonnant såg till att Richard Westerink tog sin tredje tränarseger i Elitloppet. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

– Det här ska bara inte gå. När Etonnant galopperade i näst sista sväng trodde jag det var kört för vår del även om han ställde sig relativt snabbt. Sedan fick vi en liten knuff i sista kurvan, men över upploppet flög han fram, sade segerkusken Anthony Barrier.

Anthony Barrier. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Etonnant (e. Timoko-Migraine) gick med i rygg i tredjespår varvet från mål, galopperade 800 kvar, ställde sig kort efteråt men hamnade sist.

Anthony Barrier valde att gå på direkt i tredjespår ut på sista bortre långsidan och fick rygg genom slutsvängen innan Etonnant vreds ut i fjärdespår inne på upploppet och avgjorde i en rykande finish.

– Etonnant hade problem i kurvorna och tappade balansen, men i övrigt gjorde han precis vad han skulle. Veni, vidi, vici, sade Barrier, som ansåg att det var en av hans största upplevelser tillsammans med vinsten i Prix de Cornulier med Olga du Biwetz.

Etonnant spurtar till vinst. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Etonnant kom hem på 1.09,3a/1.609 meter och såg till att Richard Westerink tog sin tredje tränarseger i Elitloppet. Tidigare har Etonnants pappa Timoko vunnit både 2014 och 2017.

Richard Westerink. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

– Ofattbart…jag förstår ingenting att han kunde komma tillbaka och vinna efter galoppen. Jag har aldrig upplevt en starkare häst än Etonnant. Timoko var stark också, men framför allt väldigt snabb. Styrkan hos Etonnant är enorm och det visade han idag. För mig är det en dröm att få vinna ett av de finaste loppen i världen med en son efter Timoko, sade Richard Westerink.

Fadern vann också Elitloppet

Att fadern Timoko var en sprinter och en racermaskin av stora mått vittnar inte bara två Elitloppsvinster om, utan också fyra segrar i Grand Criterium de Vitesse. Dessutom kan tilläggas att Timoko är den näst vinstrikaste franskfödda travaren genom tiderna med 5.011.851 euro, medan Bold Eagle drog in 5.124.087 euro under sin karriär.

Tack Timoko för en fantastisk karriär! Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Timoko och Björn Goop vinner Elitloppet Törnberg/Sulkysport

Etonnant har också vunnit Grand Criterium de Vitesse i Cagnes-sur-Mer, men ger inte intrycket av att vara en sprinter utan mer av en stenkross och det visade han också med eftertryck vid dagens triumf i Elitloppet.

>> Läs även: Redén: ”Det känns surt”

Årets säsong började inte speciellt bra…oplacerad i Prix d’Amérique, galopp i Prix de France, men sedan började det hända saker. En andraplats i Prix de Paris bakom Harper Hanovers-vinnaren Diable de Vauvert har följts upp med seger i Grand Criterium de Vitesse, en andraplats i Prix de l’Atlantique (Vivid Wise As vann) och därefter genrepade Etonnant inför Elitloppet med vinst i Prix des Ducs de Normandie.

Fakta

Etonnant

Brun hingst 8 år e. Timoko-Migraine e. Alligator
Rekord: 1.10,0m – 1.09,3ak*
Prissumma: 19.009.097 kr
Resultat: 77 st: 18-15-14
Ägare: Richard Westerink, Séverine Raffy & Christian Guy Vigier
Uppfödare: Mireille Baro & Christian Guy Vigier
Tränare: Richard Westerink, Frankrike
Körsven: Anthony Barrier
Skötare: Rondoplhe Barette
Större segrar:

• Sulky: Prix de Paris 2011, Prix du Bourbonnais 2021, Prix des Ducs de Normandie 2021, 2022, Grand Criterium de Vitesse 2022, Elitloppet 2022.
  • Monté: Prix de Ploermel 2018, Prix Legoux-Longpre 2018, Prix Olry-Roederer 2018, Prix Auguste Francois 2020.
  • Övriga meriter: tvåa i Prix de Paris 2022, tvåa i Prix de l'Atlantique 2021, 2022, tvåa Prix de Bretagne 2021 och tvåa i Prix de l’ile-de-France (monté) 2020, 2021.
Expandera
Richard Westerink med sin nybakade Elitloppsvinnare. Foto: Adam Ström/stalltz.se

Modern bäst under sadel

Etonnants mor Migraine (e. Alligator), 1.13,9/€432.855, firade sina största framgångar under sadel. Förutom vinsten montéderbyt Prix du President de la Republique vann hon semi-classique-löpningarna Prix Louis Le Bourg, Prix Rene Palyart, Prix Henri Balliere och Prix Lavater.

I avelsboxen har hon elva avkommor och förutom Etonnant har hon lämnat Auch (e. Niky), 1.11,7/€406.930, och Douloureuse (e. Timoko), 1.12,5/€224.676.

Ostartade mormor Allez Sua (e. Gazon-Pepite d’Atout) är också mor till Namado (e. Blue Dream), 1.15,6/€140.320.

Etonnants stamtavla. Källa: breedersbible.com
tema
Tema: Lärlingseliten

Laradja Vrijthout på topptid

Laradja Vrijthout imponerade stort i Lärlingseliten på den mycket fina tiden 1.09,6.
Laradja Vrijthout vid segern i Lärlingseliten i maj ifjol. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Laradja Vrijthout vid segern i Lärlingseliten i maj ifjol. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så kördes loppet

Laradja Vrijthout mycket snabb från start till ledning på bara några steg. Drog på i friskt tempo. Gick undan med längder i slustvängen. Kunde finåka sista biten in mot mål. Häftigt intryck. Harper Seabrook tredje invändigt. Ut i andraspår 300 meter från mål. Gick bra, dock stort slagen av vinnare. Elegant C.N. först i andraspår. Blev avlöst ut på slutrundan. Egen attack i tredjespår 400 meter från mål. Gick bra som trea.

Noterbart i övrigt: Bahama Passion höll med nöd och näppe upp rygg på ledaren. Försökte hänga på över upploppet men var chanslös att följa. Fick släppa förbi sig fler konkurrenter över upploppet.

Sagt i vinnarcirkeln

” Otroligt skönt med seger här. Han har haft lite problem att resa tidigare men idag presterade han på den nivån som han kan”, sade Marc Elias.

Segertid: 1.09,6a/1640 meter.

Tempo, 500 m: 1.08,2(Laradja Vrijthout), 1.000 m: 1.09.5(dito), sista 500 m: 1.09,0.

tema
Tema: Elitloppet, final

Etonnant en vinnare trots galopp

Etonnant vinner Elitloppet på ett otroligt sätt när han trots galopp visar sig starkast till slut.
Etonnant vann Elitloppet 2022. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Etonnant vann Elitloppet 2022. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Så kördes loppet

Etonnant fjärde utvändigt. Ut i tredjespår 1100 meter från mål. Fick ut konkurrent framför sig. Galopperade 800 meter från mål i tredjespår. Med i tredjespår åter 600 meter från mål. Egen attack 300 meter från mål. Visade sig bara vara starkast över upploppet. Hail Mary utvändigt ledaren. Andra utvändigt 800 meter från mål. Satt kvar när konkurrenter attackerade i tredjespår. Fick chansen 250 meter från mål i tredjespår och gick bra hela vägen in i mål. Fin insats som räckte till andraplatsen. Mister F. Daag rygg ledaren. Ut flera spår på upploppet och fick chansen mellan hästar först 100 meter kvar. Tog på dem ledarhästarna hela vägen in. Slog sig in i yttersta världseliten i och med detta.

Noterbart i övrigt: Don Fanucci Zet galopperade direkt när startbilen släppte fältet.

Sagt i vinnarcirkeln

” Jag är så lycklig att jag får vara här idag, en utav mina största upplevelser i karriären. Vi hade lite problem i kurvorna idag över upploppet gjorde hästen precis det jag begärde av honom”, sade Anthony Barrier.

Segertid: 1.09,3a/1609 meter.

Tempo, 500m: 1. 06,6(Click Bait), 1.000m: 1.08,0(dito), sista 500 m: 11,7.

tema
Tema: Fyraåringseliten

CallmetheBreeze som en virvelvind

Philippe Allaire-tränade Callmethebreeze höll upp ledningen och var sedan ohotad hela vägen mot mål.
Callmethebreeze och Andrea Guzzinati vid seger i Fyraåringseliten. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Callmethebreeze och Andrea Guzzinati vid seger i Fyraåringseliten. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så kördes loppet

Callmethebreeze försvarade ledningen med liten marginal. Fick dämpa upp till första varvet. Gick undan det som behövdes till slut i snabb avslutning. Läcker att skåda. Invictus Madiba fjärde utvändigt. Följde med som andra häst i tredjespår 6oo meter kvar. Eget angrepp 200 meter kvar. Avslutade oerhört fort över upploppet. Mäktig insats som tvåa, 1.08,5 s 500 metrarna. Devils Tongue rygg ledaren. Försökte följa vinnaren över upploppet. Bra insats mot bra hästar.

Noterbart i övrigt: Asteroid körde rejält från start men togs upp efter 300 meter. Nära att komma ner i rygg på ledaren. Fick vandra utvändigt ledaren. Sågs aldrig med chans.

Sagt efter loppet

” Jag var säker på att jag skulle vinna idag då hästen idag mötte helt annat motstånd än vad den är van att möta. Den här hästen har allt, han är helt komplett skulle jag säga”, sade Andrea Guzzinati.

Segertid: 1.10,2a/1640 meter.

Tempo, 500 m: 1.08,8(Callmethebreeze), 1.000m: 1.11,2(dito), sista 500 m: 1.09.0.

tema
Tema: Fyraåringseliten ston

Imhatra fräsig på ny balans

Imhatra Am tog sig direkt till ledningen och släppte sedan ingen förbi sig i fyraåringseliten för ston.
Imhatra Am tillsammans med Mats E Djuse. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport.
Imhatra Am tillsammans med Mats E Djuse. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport.

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så kördes loppet

Imhatra Am direkt till ledning. Lugnt upp till första halvvarvet. Tvingades till tempoökning ut på sista varvet. Ryckte undan 300 meter från mål och fick genast längder. Gled undan till slut i långsam avslutning. Shirley Goodness friskt på bettet utvändigt under loppets gång. Chanslös gå i närkamp med vinnaren men höll undan för övriga. Godkänd insats. Rihanna W.I. fjärde invändigt vad som blev tredje utvändigt när konkurrenter gick på i tredjespår. Egen attack in mot upploppet och avslutade riktigt rappt. Positiv comeback.

Noterbart i övrigt: Clarissa tredje utvändigt. Egen attack 800 meter från mål. Kom aldrig riktigt nära tätparet och galopperade till synes utan chans knappt 300 meter kvar.

Sagt i vinnarcirkeln

” Så här snabb från start har hon inte varit i Sverige tidigare. Jag vässade upp henne lite innan start idag samt att skorna var ryckta, vilket nog påverkade startsnabbheten. Detta är ju en av dem bättre hästarna i kullen”, sade Mats E Djuse.

Segertid: 1.10,9

Tempo, 500 m: 1.11,5( Imhatra Am), 1.000m: 1.10,6(dito), sista 500 m: 1.11,9.

tema

Dansk skalle avgjorde

Nedsläppt i andra utvändigt på första bortre långsidan bäddade för vinsten i finalen i Breeders Course för danskfödde Hurricane D.K. och Robin Bakker.
Glädje efter Hurricane D.K. och Robin Bakkers seger. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Glädje efter Hurricane D.K. och Robin Bakkers seger. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

För tränaren Paul Hagoort blev det storslam eftersom Monastery Boko (e. Chelsea Boko) var tvåa och tredjeplatsen togs av ledande Diapason (e. Maharajah), vilket betydde 1.750.000 kronor på ett bräde.

Hurricane D.K med Robin Bakker. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Dessförinnan blev det också en kvarts miljon i Elitloppets försök med Mister F. Daag och det innebar två miljoner kronor för den holländske stortränaren på mindre än en halvtimme.

– Våra tre hästar var likvärdiga och vi vann tack mycket vara en fin resa. För vår del blev allt perfekt, men det hade inte varit jobbigt att förlora med tanke på de hästarna som var runt oss på upploppet, men givetvis var det skönt att vinna, sade segerkusken Robbin Bakker i vinnarcirkeln.

”Hoppades på en bra check”

Stallkamraten Diapason och Björn Goop ledde länge, men fick släppa förbi sig både Hurricane D.K. (e. Father Patrick-Scullys Girl) och Monastery Boko.

– Fantastiskt! Jag hade hoppats på en bra check innan loppet och den här utgången kunde jag aldrig föreställa mig, sade tränaren Paul Haagoort.

För Hurricane D.K. var det fjärde årssegern i åttonde starten och han plussade på sin tidigare prissumma på 141.727 kronor med en miljon. Tidigare i år har han också vunnit Pay Dirts Minneslopp.

Ropades åter för 90.000 euro

Hurricane D.K. var utbjuden på den tyska Derbyauktionen 2020, men ropades tillbaka för 90.000 euro. Modern Scully’s Girl (e. Muscle Hill), 1.14,8/€11.385, kostade 45.000 dollar som ettåring på Lexington Selected Yearling Sale.

Mormor Scully Fbi (e. S.J.’s Photo) tog rekordet 1.10,9 och sprang in 557.668 dollar. Hon har sina främsta avkommor i avelshingsten Federal Flex ($840.643) och Elmo Rockbottom ($136.505). Scully Fbi är också mormor till Southwind Tesla ($240.983), Synergy (1.821.016 nok) och Labatt Hanover ($173.655).

Hurricane D.K:s stamtavla. Källa: breedersbible.com
tema

Finalspåren i Elitloppet

Alldeles nyss skedde spårlottningen till Elitloppet och Örajn Kihlström/Daniel Redén ”vann” spårlottningen och valde innerspår.

Nedan hittar ni startlistan till Elitloppets final och där vinnaren erhåller furstliga fem miljoner kronor, vilket är den högsta prissumma som det någonsin tävlats om på svensk mark.

Startlista:

Elitloppet, final
Prissumma: 5.000.000-2.500.000-1.250.000-625.000-325.000-200.000-150.000-100.000 kronor.
1.609 meter, autostart.

Namn – Körsven/Tränare (spårvalsordning)

1. Don Fanucci Zet – Örjan Kihlström/Daniel Redén (1)
  2. Mister F. Daag – Robin Bakker/Paul Hagoort (2)
  3. Click Bait – Ulf Ohlsson/Stefan Melander (3)
  4. Hail Mary – Erik Adielsson/Daniel Redén (4)
  5. Önas Prince – Per Nordström/Per Nordström (5)
  6. Vivid Wise As – Matthieu Abrivard/Alessandro Gocciadoro (6)
  7. Etonnant – Anthony Barrier/Richard Westerink (7)
  8. Night Brodde – Conrad Lugauer/Conrad Lugauer (8)
tema
Tema: Breeders Course, final

Hagoort med en trippel

Hurricane D.K. segrade och gav Paul J P Hagoort en trippelseger i loppet.

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så kördes loppet

Hurricane D.K. direkt på i tredjespår. Kom ner i andra utvändigt. Egen attack 500 meter från mål. Tog ner ledaren och svarade konkurrent som kom bakifrån. Visade moral. Monastery Boko tredje utvändigt. Sent svar med 600 meter från mål, fick rygg att gå in mot sista sväng. Egen attack över upploppet. Gick bra som tvåa. Diapason till ledning direkt. Fick bestämma tempot. Försökt att rycka över upploppet men blev infångad med 150 meter från mål. Godkänd.

Noterbart i övrigt: Pure Atlas kastade sig i galopp innan startbilen hade släppt iväg hästarna.

Sagt i vinnarcirkeln

”Detta är en stor vinst för oss. Detta är den största helgen för oss från Holland. Jag tror på den här hästen och trots ett dåligt startspår fick vi en bra resa”, sade Robin Bakker.

Segertid: 1.13,0a/2140 meter.

Tempo, 500 m: 1.13,1(Diapason), 1.000 m: 1.14,4(dito), sista 500 m: 1.12,5.

tema
Tema: Elitloppet, försök 2

Mister F. Daag med sin dag

Mister F. Daag tog sig förbi alla över upploppet och segrade i det andra elitloppsförsöket.
Mister F. Daag och Robin Bakker vid seger i Elitloppsförsök 2022. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Mister F. Daag och Robin Bakker vid seger i Elitloppsförsök 2022. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så kördes loppet

Mister F. Daag tredje utvändigt. Följde med som andra häst i tredjespår 700 meter från mål. Eget angrepp 200 meter från mål. Spurtade storstilat fram till klar seger. Hail Mary andra utvändigt. På som första häst i tredjespår 700 meter från mål. Fick gå i tredjespår runt sista kurvan och kopplade grepp på invändiga in mot upploppet. Kunde inte svara konkurrent i ryggen över upploppet. Vivid Vise As fjärde utvändigt. Med i tredjespår 700 meter från mål. Fick längder fram till framförvarande ekipage in mot upploppet. Gick bra över upploppet och spurtade in som klar trea. 1.08,2 s. 800 metrarna.

Noterbart i övrigt: Night Brodde öppnade mycket snabbt till ledning. Fortsatt tufft tempo under loppets gång. Slagen in mot upploppet men fick fjärdeplatsen då konkurrent galopperade.

Sagt i vinnarcirkeln

” Hästen var i mycket fint skick. Vi fick en bra resa och det blev perfekt för oss detta loppet. Avslutningen var fantastisk”, sade Robin Bakker.

Segertid: 1.09,1a/1609 meter.

Tempo, 500 m: 1.08,6(Night Brodde), 1.000 m: 1.09,2(dito), sista 500 m: 1.09,5.

tema
Tema: Elitloppet, försök 1

Don Fanucci Zet kontrollerade allt

Don Fanucci Zet van retfullt enkelt första försöket i Elitloppet från utvändigt ledaren.
Don Fanucci Zet och Örjan Kihlström vid seger i Elitloppsförsöket. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Don Fanucci Zet och Örjan Kihlström vid seger i Elitloppsförsöket. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så kördes loppet

Don Fanucci Zet öppnade bra från start. Fick andra utvändigt. Bytte ut den positionen mot utvändigt ledaren strax innan sista varvet skulle inledas. Satt lugn utvändigt ledaren. Kopplade grepp vid upploppets början och gick undan mycket enkelt. Perfekt försökslopp. Click Bait med bra från start men chanslös på ledningen. Kröp ner i rygg på ledaren. Ut i andraspår på upploppet och fick chansen sista 100 metrarna. Gick mycket bra över mållinjen, hann precis dit som tvåa. Önas Prince kunde hålla upp ledningen efter en rejäl körning första 400 metrarna. Fick genast konkurrent utvändigt på sig när tempot bedarrade något. Slagen av vinnaren i början av upploppets början. Tappade precis andraplatsen på mållinjen.

Noterbart i övrigt: Etonnant femte utvändigt. På i tredjespår 1100 meter från mål. Gjorde sitt eget lopp där ute resten av loppet. Med som fyra till final.

Sagt i vinnarcirkeln

”Det är så klart skönt att det gick vägen redan i försöket. Det blev ungefär som jag hade tänkt mig och dem hade ju kört ganska friskt där framme när jag kom fram utvändigt ledaren”, sade Örjan Kihlström.

Segertid: 1.09,1a/1609 meter.

Tempo, 500 m: 1.08,2(Önas Prince), 1000 m: (dito), sista 500 m: 1.09,0.

tema
Tema: Elitkampen

Elitkampen: ”Knappt tränad”

Trots att inte Odd Herakles hade sin bästa dag så kunde det norska unikumet räkna hem sin tredje raka seger i Elitkampen.
– Fantastiskt att hästen kan göra en sådan här insats med tanke på att vi knappt har tränat honom över huvud taget i maj, sade tränaren Odd Paulsen efter loppet.
Odd Herakles. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Triumfen var alltså Odd Herakles (e. Moe Odin) tredje i följd i Elitkampen och nu belönades han med lika mycket pengar som han totalt sett gjort vid de föregående segrarna.
Årets Elitkampen hade nämligen ett dubblerat förstapris kontra tidigare årgångar och gav en miljon kronor till vinnaren.
Den slanten har Odd Herakles gjort sig förtjänt av och kuskinsatsen från Tom Erik Solberg gick inte heller av för hackor.

Från spår tio bakom bilen skickade han med full kraft i rygg på Åsrud Vilja (e. Järvsöviking) som med lätthet vann starten. Solbergs vakna val ledde honom fram utvändigt ledaren direkt och kunde överta taktpinnen efter 250 meter.

Fakta

Odd Herakles

Tolvårig svart hingst e. Moe Odin–Gaupen Stjerna e. Alm Svarten

St: 137: 66–15–15, 1.18,4ak*, 11.924.817 kr

Ägare: Paulsen Odd & Kvernenes L C, Norge.
Uppfödare: Odd Team AS, Norge.

Tränare: Odd Pauslen, Norge.

Där fick han sänka farten per omgående och behövde inte öka förrän på sista bortre långsidan. Från andra utvändigt avancerade nämligen finske Stallone (e. Frans) fram på hans utsida medan Månlykke A.M. (e. Månprinsen A.M.) fick göra jobbet från tredje utvändigt utan rygg de sista 800 meterna.
Det blev duon övermäktiga även om de verkligen bjöd upp till kamp. Odd Herakles vann med en halv längd på 1.20,0a/1.640 meter utan att Tom Erik Solberg behövde dra ner det norska huvudlaget.
– Odd Herakles vinner idag utan att ha en toppdag. Hästen travade inte som bäst utan vinner på grundklass, sade Tom Erik Solberg.

Melander bestraffad

Att förberedelserna inte varit de bästa underströk också tränaren Odd Paulsen efter loppet.
– Uppladdningen har inte varit den bästa. Hästen har nästan inte tränat över huvudtaget i maj och vi har fått behöva ett bakknnä. Det här är en otrolig häst och det känns speciellt att vi får göra det här inför all publik, sade Odd Paulsen.

Eftersnacket handlade dock mest om en annan händelse. I första kurvan hamnade Gunnar Melander på vingel med sin Månlykke A.M., blev över i tredjespår och bedömdes gå snävt ner i andraspår efter 300 meter gentemot Stjärnblomster (e. B.W.Modde) som svarade med galopp.
– Jag sitter i andraspår och Gunnar Melander kör ner under magen på min häst och så var den dagen förstörd. Vi har väntat på det här loppet länge och hon kändes otroligt bra idag, sade Mats E Djuse.
Gunnar Melander var dock inte enig med Djuse om att var ”ensam syndare” i den uppkomna situationen.
– Vi möttes på samma spår; jag var nere med hjulet före när han kom ut. Från det spår vi hade idag var det omöjligt, men jag var nöjd med hästen, sade Gunnar Melander.

Måldomarnämnden gick dock på Mats E Djuses linje. Gunnar Melander bötfälldes med 21.700 kronor samt tre veckors avstängning för att ha stört medtävlare.

tema
Tema: Elitkampen

Odd Herakles med ett äkta hattrick

Odd Herakles kom till ledning från bakspår bakom bilen och vann därmed detta lopp för tredje gången.
Odd Herakles med Tom Erik Solberg vann Elitkampen före Stallone och Månlykke A.M. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Odd Herakles med Tom Erik Solberg vann Elitkampen före Stallone och Månlykke A.M. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så kördes loppet

Odd Herakles skar igenom från sitt bakspår med enkelhet till ledning efter 350 meter. Fick köra styra och ställa efter eget behag där framme. Ökade farten när konkurrent kom upp på utsidan. Utmanad hela upploppet ner men svarade säkert. Stallone andra utvändigt. På från andra utvändigt 1800 meter kvar och kom ner utvändigt ledaren 600 meter från mål. Utmanade ledaren hela vägen in och gjorde en stark insats. Månlykke A.M. fick tredje utvändigt efter att startrusningen lagt sig. Med som andra häst i tredjehästspår 800 meter från mål. Tappade längder på tätduon i sista sväng och fick långt fram. Tog tillbaka längder på upploppsrakan men hade för långt fram. Drygt 1.18 s.800 metrarna. Bra men ej på topp.

Noterbart i övrigt: Bellfaks fjärde invändigt. Fick chansen först 100 meter från mål och sköt till riktigt bra. Mycket fin på ny balans.

Sagt i vinnarcirkeln

” Idag var han inte helt på topp men han vann på att han har en sådan fantastisk inställning. Denna är inte lätt att ta sig förbi när han får ledningen. Jag är faktiskt lite rörd”, sade Tom Erik Solberg.

Segertid: 1.20,0 1640a/meter.

Tempo, 500 m: 1.17,9(Odd Herakles), 1000 m: 1.21,3( dito), sista 500 m: 1.18,6.

tema
Tema: Montéeliten

Florida Sport bjöd på sport

Florida Sport och Mathieu Mottier red tangerat världsrekord på Solvalla i Montéeliten.
Florida Sport och Mathieu Mottier. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Florida Sport och Mathieu Mottier. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så reds loppet

Florida Sport följde startbilen och forsade till ledningen. Red på i ett tufft tempo. Fick konkurrent på utsidan in mot sista svängen. Höll undan enkelt i en något långsammare avslutning. För bra för detta lopp. Gustafson vid första sväng. Kom ner i andra utvändigt vad som blev dödens med 800 meter kvar. Fick gå där resten av loppet och fullföljde på ett mycket tilltalande sätt. Positiv insats. Diamant De Larre utvändigt ledaren. ner invändigt som tredje häst 850 meter från mål. Kom tillbaka över upploppet på styrka mellan hästar.

Noterbart i övrigt: Vaprio reds avvaktande invändigt. Fick luckan 500 meter från mål. Avslutade godkänt men inget extra.

Sagt i vinnarcirkeln

” Jag är så klart jättenöjd över segern. Jag har fått mycket hjälp sen jag kommit hit och kände dessutom publikens stöd under loppet. Detta är ett duktigt sto med mycket fart”, sade Mathieu Mottier.

Segertid: 1.09,8a/1640 meter.

Tempo, 500 m: 1.07,7(Florida Sport), 1000 m: 1.09,1(dito), sista 500 m: 1.11,5

tema
Tema: Treåringseliten ston

Helitaliensk uppgörelse

De tre italienskfödda hästarna tog pallplatserna i treåringseliten för ston.
Dea Grif vid segern i Treåringseliten tillsammans med Matthieu Abrivard. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Dea Grif vid segern i Treåringseliten tillsammans med Matthieu Abrivard. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Så kördes loppet

Dea Grif andra utvändigt. Inga attacker bakifrån vilket gjorde att ekipaget kunde vänta med att sätta in slutstöten. På i tredjespår 250 meter från mål, avgjorde enkelt. Bra prestation av både häst och kusk. Don´t Say Gar vida spår genom första sväng. Kröp ner i andraspår efter 350 meter. Fram i dödens 1100 meter kvar. Tog ner ledaren över upploppet men kunde ej stå emot smygkörd. Dorothea Mil bra med från start. Kunde överta ledning tidigt och fick dämpa något upp till första varvet. Slagen 200 meter kvar men gick hela vägen till mål.

Noterbart i övrigt: Donna Trixton galopperade 200 meter från mål med vad det såg ut som krafter i behåll. Pass upp.

Sagt i vinnarcirkeln

” En jättefin häst att köra. Jag var nöjd med vårt startnummer och såg att favoriten galopperade. Loppet blev perfekt för oss”, sade Mathieu Abrivard.

Segertid: 1.11,2a/1640 meter.

Tempo, 500 m: 1.10,2(Dorothea Mil), 1000 m: 1.11,2(dito), sista 500 m: 1.10,6

tema
Tema: Speedrace

Saga med lyckligt slut

I karriärens sista start lade M.T.Insider beslag på sin fjärde seger i Solvallas Speedrace.
– Det kan inte bli bättre, sade hästens ständiga följeslagare Olle Alsén.
M.T.Insider och Olle Alsén kommer gästspela när Gävletravet arrangerar speedrace i Boulognerskogen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
M.T.Insider och Olle Alsén kommer gästspela när Gävletravet arrangerar speedrace i Boulognerskogen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Första gången det gick vägen för M.T.Insider (e. Offshore Dream) i Solvallas snabbhetstest var år 2018. Han följde upp med seger året därpå, men fick ge vika mot Jefferson Dotcom (e. Olimede) 2020 innan han åter var en vinnare 2021.
Nu var de alltså dags på nytt och nu höll M.T.Insider stången gentemot Eldorado B. (e. Maharajah) samt Ready For More (e. Ready Cash).
Efter att vunnit sitt heat på 1.06,5a/640 meter räckte det med 1.07,5a/640 meter i finalheaten. Eldorado B. tog in upploppet ner, men kom aldrig förbi.
– Det kan inte bli bättre. Jag ryckte tussarna 100 kvar, men snöret gick av så jag fick lite puls. Det blev som ett fluggspö på slutet – jag tror det fastnade i spöet också – men jag hann aldrig bli orolig. Däemot hade jag gärna åkt undan en bit till och gjort segergest, sade Olle Alsén.

”Förkärlek för maj”

Segern var värd 100.000 kronor vilket innebär att M.T.Insider nu gör bokslut med 1.995.595 kronor på kontot och 21 segrar på 115 starter.
– I efterhand ska vi vara ärliga. Han fick en mindre skada efter Sundsvallsstarten i april, men jag ville inte säga det och ge fördel till någon konkurrent. Vi har kämpat med det, men det gick ju vägen. Jag trodde jag skulle vinna, men var inte lika säker som ifjol, sade Olle Alsén och fortsatte med att förklara framgångsfaktorn i det här loppet:
– För det första har han alltid en förkärlek för maj, men sedan har han en fantastisk speed och kurvteknik som få. Jag sade till honom idag när vi åkte ut att det här var sista gången och det var hästen väl medveten om.

I Solvallas vinnarcirkel kungjorde även Anders Malmrot att M.T.Insider för alltid kommer bli ihågkommen efter sina uppvisningar i Solvallas Speedrace.
– För alltid kommer det här loppet härmed att heta M.T.Insiders Speedrace, sade Anders Malmrot.

tema

Vilken segerglädje!

Ett avslutande varv i 1.09-fart och fjärdespår sista 650 meterna.
Diable de Vauvert var något alldeles extra när han spurtade hem Harper Hanovers lopp för Gabriele Gelormini.
En
En

Mitt konto

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

– Ett tag trodde jag inte att det skulle gå vägen, men det här är en exceptionell travare som har en spurt som många andra inte har och den visade han verkligen upp idag, sade Gabriele Gelormini efter segern.

Diable de Vauvert (e. Prince d’Espace-Pop Star) hamnade sist utvändigt och drygt 1.200 kvar tog Gabriele Gelormini rygg ute i tredjespår innan Gabriele kastade loss för egen maskin på sista bortre långsidan.

Diable de Vauvert och Gabriele Gelormini jumbo i 15-hästarsfältet. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Sex tiondelar från världsrekordet

På upploppet lyfte Gabriele Gelormini ut Diable de Vauvert flera spår i banan och kunde vinna på 1.12,5/3.180 meter, vilket var sex tiondelar från Moni Vikings världsrekord över distansen för två år sedan.

John Cambell och Gabriele Gelormini. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

– Idag var jag mest rädd för voltstart eftersom det var första gången jag provade på det, men det ordnade sig, sade Gabriele Gelormimi.

Upploppsmanövern kostade 10.000 kronor i böter och tre dagars avstängning, men vad spelade det för roll när förstapriset var furstliga en miljon kronor.

Andra Grupp I-vinsten

För Diable de Vauvert var det andra Grupp I-segern för säsongen. Tidigare i år har han vunnit Prix de Paris (€400.000) och idag visade Bertrand le Bellers nioåring att han fungerar lika bra på såväl stora som små banor.

Diable de Vauvert och Gabriele Gelormini. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Diable de Vauvert är fallen efter Prince d’Espace (e. Himo Josselyn), 1,11,7/€713.950, och hans vinstrikaste son. Pappan var en unghäststjärna av stora mått hos Sébastien Guarato och vann åtta semi-classique-löpningar plus att han tog en andraplats i Criterium des 4 ans och nådde en tredjeplats i Criterium des 3 ans.

Modern Pop Star (e. First de Retz-Ida Bonheur), 1.13,3/€275.680. Modern tog sin största seger i montélöpningen Prix Henri Balliere (€100.000). Förutom Diable de Vauvert har hon ytterligare sex avkommor i startbar ålder. Näst vinstrikast är Furie de Vauvert (e. Rockfeller Center), 1,14,5/€67.870.

Världsrekordhållare på mödernet

Ostartade mormor Ida Bonheur (e. Mon Tourbillon) har också lämnat Varatoga (e. Kitko), 1.15,1/€99.910. Mödernet letar sig tillbaka till ”grundstoet” Rosa Bonheur (e. Passeport), vilken är mormor till storstjärnan Mon Tourbillon (e. Amyot), 1.11,8ak/1.480.165, vilken satte världsrekord i sitt Elitloppsförsök 1985 med tiden 1.11,9. I finalen slutade han fyra efter Meadow Road, Rosalind’s Guy och Brandy Hanover.

Mon Tourbillon vinner Elitloppsförsöket på nytt världsrekord före Micado C. Foto: stalltz.se

Rosa Bonheur är också mormor till La Bourrasque (€341.680), Feinte (€257.810) och Rafaele (€174.281). Dessutom är hon mormors mor till fyra travare som tjänat över 100.000 euro och mormors mormor till 20 hästar som dragit in mer än 100.000 euro och där ingår Diable de Vauverts mor Pop Star.

Den nybakade Harper Hanovers-vinnaren har också ”fuskat” lite i aveln. Diable de Vauverts första kull föddes 2020 och innehåller 14 avkommor.

Stamtavla Diable de Vauvert. Källa: breedersbible.com