tema
Tema: Elitloppshelgen 2024

Så minns vi Elitloppet 2024

Snabbast i Europa genom tiderna och en förkrossande överlägsen segrare.
Här är historien om Horsy Dream och många andra vinnare under Elitloppshelgen 2024!
Horsy Dream och Eric Raffin vann Elitloppet på 1.09,0a/1.609 meter. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Horsy Dream och Eric Raffin vann Elitloppet på 1.09,0a/1.609 meter. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
tema
Tema: Lärlingseliten/Amatöreliten
Exklusivt för dig som prenumerant

Efterlängtad stund

Dante Kolgjini bärgade sin första seger någonsin under Elitloppshelgen när han vann Lärlingseliten med Alessandro Gocciadoros Dana Ek.
– Det är det där här vi jobbar för, sade Dante Kolgjini.
Dana Ek vann Lärlingseliten från positionen utvändigt ledaren tillsammans med Adrian Kolgjini. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Dana Ek vann Lärlingseliten från positionen utvändigt ledaren tillsammans med Adrian Kolgjini. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

En resa utvändigt ledaren var inget hinder för Dana Ek (e. Vivid Wise As). Halvvarvet gick så pass fort som 1.06,4 och varvet på 1.09,5, men det satte enbart spår hos de andra och inte hos Dana Ek.
Hon kom i mål på 1.09,8a/1.640 meter och var förtjänt av de 150.000 kronor hon nu räknade hem.
– Jag fick informationen att hon var startsnabb, men nu ville de köra i ledningen så jag fick gå utvändigt. Jag kände 400 kvar att jag hade grepp om ledaren och körde bara mot dem som var bakom. De springer hiskeliga tider den här helgen så det är inget att stirra sig blind på utan det handlar om sättet hon gör det på, sade Dante Kolgjini och tillade:
– Det är det där här vi jobbar för och det här var första gången jag vann lopp under Elitloppshelgen.

”Hjärtat i halsgropen”

En sådan premiärupplevelse var det även för Niclas Benzon som vann den uppgraderade Amatöreliten med 150.000 kronor i segerpremie.
Han gjorde det bakom Björn Goop-tränade The Lion (e. Readly Express) som anförde hela vägen, men det satt hårt åt då Quintus Tooma (e. S.J.’s Caviar) utmanade på allvar och blott var huvud efter vid målgången.
– Det var underbart, men jag fick hjärtat i halsgropen. Jag vet inte om jag körde lite för sakta; det var nästan så man blev nerspeedad. Han är lite flegmatisk hästen, men det var suveränt att vinna, sade Niclas Benzon.

The Lion vann Amatöreliten från ledningen tillsammans med Niclas Benzon. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

Tvåa i Elitloppspremiären

Borups Victory flög fram till andraplatsen i Elitoppet!
– Han gick otroligt fort över upploppet, säger Daniel Wäjersten.
Francesco Zet satt i ledningen och Borups Victory sladdade som jumbo på innerspår efter startrusningen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Francesco Zet satt i ledningen och Borups Victory sladdade som jumbo på innerspår efter startrusningen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Daniel Wäjersten gjorde premiär i Elitloppet och resultatet kunde inte varit mycket bättre. Efter en formidabel fjärdeplats i försöket åkte han ut till Elitloppsfinalen med goda förhoppningar.
– Jag hade funderingar på att köra på innerspår både i försöket och finalen, men fick rygg på Francesco Zet i försöket och höll mig kvar i andraspår. Han avslutade strålande och när vi gick i mål kände jag att ”herregud, jag har en häst som kan vara bland de tre i finalen”. Han tog längder på de där otroligt bra hästarna, säger Daniel Wäjersten.
– Jag tog en lugn start. Det blev femte utvändigt eller tredje invändigt att välja på, det valet har inte så svårt att göra. Det löste sig när Önas Prince tröttnade i slutkurvan och vi kom ut. Han gick otroligt fort över upploppet, säger Daniel Wäjersten.

Borups Victory tjänade 2.550.000 kronor i dagens två starter och lär vara högvilt för alla storloppsarrangörer efter dagens prestationer.
– Grundtanken var att gå till Oslo Grand Prix, men nu blev det två tuffa lopp här idag så vi får nog vänta lite. Boden en vecka senare? Nej, det är för tidigt att säga, vi får se, säger Daniel Wäjersten.

”Slagen efter ett varv”

In som trea inkom Alessandro Gocciadoros Denver Gio (e. Southwind Frank) körd av Björn Goop.
I försöket anförde hästen i högt tempo och höll storstilat till tredjeplatsen och i finalen fick han med sig samma resultat efter spets-och-släpp.
– Jag är jättenöjd. Om jag hade trott på en tredjeplats i Elitloppet med Denver Gio om du sade det till mig i morse? Nej, det hade jag inte. Hästen gjorde två fantastiska lopp och jag kan inte var mer nöjd med hästen än vad jag, säger Gocciadoro.

Däremot fick han rynkor i pannan när Expo Wise As (e. Ready Cash) kom på tal. Hästen gick sig trött efter avancemang till dödspositionen och kom i mål som sexa på 1.10,0a/1.609 meter.
– Han var slagen redan efter ett varv. Jag hade ändrat både check och lättat hon i balansen idag, jag vet inte om det blev för många ändringar på en och samma gång. Resultatet blev inte det jag hade hoppats, säger Gocciadoro.

tema
Tema: Krönika
Exklusivt för dig som prenumerant

En otäck påminnelse…

Horsy Dream var överlägsen i årets Elitlopp och utklassade sina motståndare på den snabbaste tiden någonsin på europeisk mark och var bara tre tiondelar från Sebastian K:s absoluta världsrekord.
Horsy Dream klädde av alla i Elitloppet. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Horsy Dream klädde av alla i Elitloppet. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Förra året skulle Horsy Dream deltagit i Elitloppet, men fick ställa in resan till Stockholm. Han kom tillbaka i år istället och detta med besked. Horsy Dreams segerryck påminde lite om när vi svenskar trodde vi var bäst i världen när Sugarcane Hanover vände ut och in på världsmästaren Callit i Olympiatravet på Åby.

Sugercane Hanover, Gunnar Eggen och skötaren Morten Waage segerdefilerar efter uppvisningen i Olympiatravet 1988. Foto Stefan Melander/Stalltz.se

Samma ”otäcka” upplevelse fick vi beskåda idag i Elitloppet när Horsy Dream bara behövde några meter på sig för att växla ner ledande svenska storstjärnan Francesco Zet i mitten av sista sväng och sedan försvinna till en överlägsen seger utan att ens Eric Raffin ryckte tussarna.

– Jag har tänkt på det här loppet i två år och Horsy Dream svarade för ett formidabelt lopp, sade tränaren Pierre Belloche efter segern.

Bara en travare har avverkat en engelsk mil snabbare i världen på tusenmetersbana och en dag som denna finns det all anledning att nämna Sebastian K:s 1.07,7a/1.609 meter på Pocono Downs för snart tio år sedan. En travare har noterat en bättre tid än Sebastian K. och Homicide Hunter (e. Mr Cantab) landade på 1.07,6 på Red Miles 1.609-metersoval och det skedde 2018.

Sebastian K. sätter världsrekord för Åke Svanstedt med tiden 1.07,7. Foto: Curtis Salonick

Elitloppsdagen var inte mycket att orda om för svenskt vidkommande när det gällde vinster. Det dröjde till lopp 13 innan en tränare med blågult efternamn fick segerdefilera. Och detta i ett amatörlopp…

Horsy Dream är en av många stora travare som vunnit Elitloppet och tillhör absolut en av de bästa fransmän som travat ut på Solvallas oval. Inte bara Elitloppet tillhörde Frankrike. Dagen innan hade Idoard Vedaquais en makalös uppvisning i Harper Hanovers lopp.

Det svenska stålet biter inte lika bra längre och det har vi fått uppleva under flera år. Frankrike är den starkaste nationen i världen när det gäller äldre travare och Horsy Dream är bara en i raden och när Prix d’Amérique-vinnaren Idao de Tillard svek klev en ny stjärna fram med lyskraft långtutöver det vanliga.

För 26:e gången blev det fransk seger i Elitloppet. En triumf som inte kommer att glömmas bort i första taget…

tema
Tema: Stamtavlan i fokus
Exklusivt för dig som prenumerant

Vinnare med många kvaliteter

Horsy Dream är en travare med många kvaliteter och inte bara över sprinterdistans. I Elitloppsgenrepet vann han Prix de l’Atlantique (€200.000) på Enghien på nytt löpningsrekordet 1.10,2a/2.150 meter.
I Elitloppet slog han nytt europarekord med en tiondel och travade 1.08,0a/1.609 meter.
Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Ifjol var Horsy Dream på väg till Elitloppet, men blev skadad och kunde inte delta. Han missade också Prix d’Amérique i år, men den uppvisning han stod för idag på Solvalla är nog både fjolårets Elitloppsvinnare Hohneck och årets Prix d’Amérique-vinnare Idao de Tillard glad att han stannade hemma i stallet nämnda dagar…

Tre Grupp I-vinster hade Horsy Dream sedan tidigare och förutom nämnda Prix de l’Atlantique har han också vunnit Prix de Sélection (€240.000) och Prix Tenor de Baune (€200.000).

Horsy Dream vann det andra försöket till Elitloppet från dödens. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Till dessa triumfer ska också Prix de Belgique (€120.000), Grand Prix Federation Regionale du Nord (€120.000), Grand Prix du Centre-Est (€100.000), Prix de Boissy-Saint-Leger (€80.000) och Prix Narquois (€80.000) plussas på. Och Elitloppet förstås med fem miljoner i förstapris!

Ostartad mor

Paul Belloche-tränade Horsy Dream är undan ostartade Bonanza du Closet (e. Prince du Gede), vilken har sin andra avkomma i Horsy Dream, medan förstfödde heter Gunner (e. Boccador de Simm), 1.13,2/€105.080.

Bonanza du Closet är i sin tur undan Elite d’Atout (e. Sugarcane Hanover), 1.15,1/€114.718, vilken varit en riktig plusvariant i avelsboxen med avkommor som Turbo Jet (e. Joyau d’Amour), 1.11,3/€580.480, Rambo Jet (e. Goetmals Wood), 1.12,2/€550.350, Kelite Jet (e. Full Account), 1.14,5/€145.921, och Quango Jet (e. Love You), 1.13,1/€111.620.

Mormor till klassiska treor

Elite d’Atout är också mormor till Criterium des 3 ans-trean och flerfaldiga semi-classique-vinnaren Alesia d’Atout (€362.700), Desir Castelets (€350.100) och mormors mor till Criterium des 4 ans-trean Express Jet (€632.220) och Daytona Jet (€305.210).

Scipion du Goutier. Foto: Scoopdyga

Fadern Scipion du Goutier (e. Goetmals Wood), 1.11,9/€1.062.100, var en stjärna under sadel med flera stora segrar. Han vann Grupp I-klassade Prix d’Essai, Prix des Elites, Prix de Vincennes, Prix du President de la Republique och dubbla triumfer i Prix des Centaures. I Prix de Cornulier blev det en tredjeplats som bäst.

Som avelshingst kan han skryta med Elitloppsdeltagaren Bahia Quesnot, vilken segrade i Grupp I-loppen Prix d’Ete, Prix de Cournelier.

Bahia Quesnot och Junior Guelpa. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Grupp I-vinster har också Erminig d’Oliverie i Criterium des 3 ans. Båda hästarna är euromiljonärer och Bahia Quesnot toppar med 1.769.133 euro, medan Erminig d’Oliverie kom upp i 1.003.740 euro.

Horsy Dream står med drygt 14,5 miljoner kronor efter försök och finalseger och det är väl bara en tidsfråga innan Bahia Quesnot har passerats.

Scipion du Goutier. Källa: breedersbible.com
tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

Knäckte Redéns duo

Det såg ut att bli en duell mellan Daniel Redéns duo Holcombe Zet och Crown i Fyraåringseliten, men när Magnus Teien Gundersen fick luckan 50 kvar från rygg ledaren ställde Devilish Hill sina motståndare schack matt.
En lucka 50 kvar var segerreceptet för Magnus Teien Gundersen och Devilish Hill i Fyraåringseliten. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
En lucka 50 kvar var segerreceptet för Magnus Teien Gundersen och Devilish Hill i Fyraåringseliten. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

För Devilish Hill (e. Muscle Hill-Devilish Delight) räckte det för att hinna fram till seger och den Geir Vegard Gundersen-tränade valacken vann sin debut på europeisk mark på nya rekordet 1.09,3a/1.640 meter.

– En helt fantastisk seger och han vann med tussarna kvar. Min förhoppning var att Alessandro Gocciadoro skulle köra till dödens och se till att hålla tempot uppe. Devilish Hill är fin häst som gör ett mycket bra intryck, sade Magnus Teien Gundersen i vinnarcirkeln.

Tränades av Lucas Wallin

Vinsten var värd 500.000 kronor och det är karriärens största prischeck. Devilish Hill har tidigare tränats av Lucas Wallin i USA. Där blev det fyra segrar på 21 starter och nämnas ska också fjärdeplatsen i Yonkers Trot.

Devilish Hill är undan Devilish Delight (e. Conway Hall), 1.11,8/$11.500, och hennes första avkomma. Själv ingår modern i samma syskonskara som i Finland uppstallade avelshingsten All Laid Out (€357.491), Ultimate Shopper ($378.449), Thisguysonfire ($186.556), Thankful For You ($101.016) och till Sverige exporterade Fire To the Rain (e. Yankee Glide), 1.10,2ak/2.637.983 kr, vilken tog sin största seger i Ulf Thoresens Minneslopp i regi Reijo Liljendahl.

tema
Tema: Breeders Course 3 year old Stallions and Geldings First Final
Exklusivt för dig som prenumerant

Grupp I-vinst från dödens

Örjan Kihlström visste onekligen vad han gjorde när han flyttade fram Fellow Wise As till dödspositionen i finalen av Breeders Course för därifrån var Alessandro Gocciadoros häst bara bäst!
Fellow Wise As vann finalen av Breeders Course för hingstar och valacker. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Fellow Wise As vann finalen av Breeders Course för hingstar och valacker. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Kihlström gjorde slagen i saken halvvägs in i loppet för att inte låta ledaren Far Wise As (e. Face Time Bourbon) fuska bort loppet efter 1.14,2 första kilometern. Det var ett vaket då han skiftade andra utvändigt mot dödspositionen och direkt såg till att mala på utvändigt.

Grepp var kopplat redan i slutkurvan och det kvarvarande hotet Feldenkrais Pal (e. Trixton) kunde inte ta sig förbi trots att han gjorde allt som stod i sin makt.
– Det är en jättefin häst. Jag körde honom i förra starten också, kände att det var något extra och han var riktigt bra idag även med mycket jobb själv. Hästen kändes så pass bra att jag inte ville krångla till det utan körde på styrka. Hästen i rygg var bättre än jag hade väntat mig och gav oss en rejäl match över upploppet, sade Örjan Kihlström i Solvallas vinnarcirkel.

”Perfekt”

Alessandro Gocciadoro fick själv galopp med First of Mind (e. Face Time Bourbon) i slutkurvan under anfall, men slöt upp i vinnarcirkeln och glades över ännu en Grupp I-triumf värd en miljon kronor på svensk mark.
– Det är en av mina bästa treåringar. Han är bror med Expo Wise As och med Örjan Kihlström verkar han ha fått ett fint samspel. Örjan lade upp loppet perfekt, sade Alessandro Gocciadoro.

Fellow Wise As ropades in av Gennaro Riccio för 50.000 euro på Its Asta Selezionata Yearling Sales år 2022 och det är Gennaro Riccio som äger denna häst, precis som storstjärnan Vernissage Grif.

Utöver Fellow Wise As och Expo Wise As (e. Ready Cash) 1.11,3ak/6.919.301 kr ingår även sjuåriga Blade Wise As (e. Yankee Glide) 1.14,1ak/€18.872 I syskonskaran.

Ettåriga Impala Wise As har likaså Maharajah som far och blir gissningsvis högvilt på på Its Asta Selezionata Yearling Sales om hon inte redan är såld privat…

tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

Rekordsnabb avslutning

Ester Degli Dei är omöjlig att ha och göra med på svensk mark och precis före linjen fångade hon in Eteria i Fyraåringseliten för ston.
Ester Degli Dei (7) spurtar ytterst i banan till seger. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Ester Degli Dei (7) spurtar ytterst i banan till seger. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

– Ett mycket speciellt sto och varje gång tror jag att hon ska förlora. Men hon kämpar hela vägen och det gjorde hon också idag. I sista sväng trodde jag att det var omöjligt att vinna, men hon flög fram sista 200 meterna, sade Robin Bakker efter segern.

Robin Bakker satt sist utvändigt med Ester Degli Dei (e. Maharajah-Twill Be Done), tog rygg på Eteria i tredjespår 600 kvar och inne på upploppet fick stoet fria tyglar.

Dödenslöpande East Asia knäckte ledande Karaboudjan vid upploppets början, men Eteria hade bästa farten innan Ester Degli Dei klev in i handlingen och tog sig förbi sista biten på nya rekordet 1.09,5a/1.640 meter. Det var stoets elfte seger i tolfte starten och dagens triumf var värd 500.000 kronor.

Ett fantastiskt sto

För Ester Degli Dei var det andra segern i år. Hon inledde 2024 med seger i Fyraåringseliten för ston på Charlottenlund. Paul Hagoorts sto hade ett fantastiskt fjolår med åtta segrar och en andraplats på nio starter.

Hon vann Grupp I-klassade Breeders Crown för treåriga ston och Grupp II-loppen Breeders Course Second Final och Klaas J. Bootsman TCT Derby.

Ester Degli Dei såldes på ITS Yearling som ettåring för 24.000 euro. Hon är undan Twill Be Done (e. Donato Hanover-Polyester Hanover), 1.12,1*/$112.674, vilken tidigare lämnat Cupido Degli Dei (e. Varenne), 1.13,7/€19.208.

Själv är Twill Be Done halvsyster med Bring Me Luck (e. Kadabra), 1.11,2ak/2.453.405 kr, som tävlade framgångsrikt för Stefan Persson och som i aveln lämnat Luck Is Back (e. Scarlet Knight), 1.11,8ak/712.650 kr, och Bring Me Money (e. Bring Me Back), 1.11,5ak/639.700 kr.

tema
Tema: Elitloppet, försök 2
Exklusivt för dig som prenumerant

Kontrollerat från dödens

Det blev fransk seger även i det andra försöksloppet till Elitloppet.
Tredjespår fram till dödspositionen var inget hinder för en urläcker Horsy Dream som kom i mål på 1.09,0a/1.609 meter utan att vara körd i botten.
Horsy Dream vann det andra försöket till Elitloppet från dödens. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Horsy Dream vann det andra försöket till Elitloppet från dödens. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Carl Johan Jepson satsade allt på ett kort och skickade Decision Maker (e. Nuncio) till ledningen.
Örjan Kihlström ville uppenbarligen undvika strul med Francesco Zet (e. Father Patrick) och tog en halvlugn start för att droppa ner i vad som efter hand blev en position som fyra i andraspår.
Eric Raffin däremot var påslagen med Horsy Dream (e. Scipion du Goutier) och tog en lugn väg fram till dödens efter 600 meter.
Därifrån reglerade han i fältet och det var en mer eller mindre okörd Horsy Dream som kom i mål på 1.09,0a/1.609 meter.
– Från start var det ganska krångligt. De startade snabbt, jag tog det lugnt och avancerade fram utvändigt ledaren. Jag lät hästen springa sista 100 meterna och han var fantastisk. Jag försökte bara bruka så lite som möjligt av min häst, sade Eric Raffin i Solvallas vinnarcirkel.

Hohneck (e. Royal Dream) fick dra tåget som förstahäst i tredjespår de sista 700 meterna och höll storstilat. Han hade Francesco Zet i sin rygg samma sträcka som fick full anfallsorder in mot upploppet, men den sistnämnde var utan chans att ta sig förbi.

Fjärdeplatsen gick till Daniel Wäjerstens Borups Victory (e. Googoo Gaagaa) som raketspurtade från femte utvändigt och inkom som fyra efter att avslutat 1.06,7 sista 800 meterna.

Däremot blev det galopp för Hustle Rain (e. Raja Mirchi) i vinnarhålet 300 meter före mål som tillsynes matt samt för Bengurion Jet (e. Maharajah) kort före mål som satt positionen bakom.

tema
Tema: Elitloppet, försök 1

Go On Boy med krafter kvar

Go On Boy har varit lite av den eviga tvåan, men i sitt Elitloppsförsök idag på Solvalla visade han upp sitt rätta jag.
Han spurtade till en enkel seger för sin tränare Romain Derieux.
Go On Boy spurtar till enkel seger för Romain Derieux i det första Elitloppsförsöket. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Go On Boy spurtar till enkel seger för Romain Derieux i det första Elitloppsförsöket. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Björn Goop och Denver Gio drog i stor ledning, men orkade inte stå emot vinnaren sista 80 meterna och Go On Boy (e. Password-Balginette) avgjorde utan att behövas brukas för fullt på 1.08,7a/1.609 meter.

– Loppet blev perfekt för vår del och hästen var fantastisk. I år är han bättre än jämfört med förra året. Tiden var bra och han vann lätt, sade Romain Derieux efter segern.

Capitail Mail (e. Nad al Sheba) som satt i rygg på Go On Boy avslutade vasst över upploppet och tog hand om andraplatsen före Denver Gio (e. Southwind Frank). Fyra slutade Önas Prince (e. Chocolatier) efter ha kommit loss sista 30 meterna.

Denver Gio i ledning varvet kvar. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Magnus A Djuse och Don Fanucci Zet räckte inte från dödens och var slagen innan upploppet, medan Idao de Tillard galopperade bort sig efter 150 meter och tidig galopp blev det för A Fair Day, medan Joviality tappade finalplatsen kort före mål.

tema
Tema: Elitkampen
Exklusivt för dig som prenumerant

Revansch för Tangen Bork

Tangen Bok tog gruvlig revansch på Evartti i Elitkampen och tangerade samtidigt löpningsrekordet 1.18,6a/1.640 meter.
– Han har varit min favorit i många år och detta känns otroligt speciellt, sade Tom Erik Solberg.
Tangen Bork tog revansach för andraplatsen ifjol i Elitkampen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Tangen Bork tog revansach för andraplatsen ifjol i Elitkampen. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Evartti (e. K.M.Nopsa) vann starten utan problem i lag med Santtu Raitala, men titelförsvaren fick inte vara ifred.

Tvärtom så pressade Öystein Tjomsland på runt inledningskurvan med Grislefaksen G.L. (e. Järvsöfaks) vilket gav en häftig öppning á 1.16,2 första halvvarvet.

Den som profiterade på det var Grislefaksen G.L.:s stallkamrat Tangen Bork (e. Moe Odin) som skar igenom optimalt från bakspår och fick en position som tvåa i andraspår.

I sin rygg hade han Månlykke A.M. (e. Månprinsen A.M.) som slog följe i attacken när 650 meter återstod, men draghjälpen blev det inte mycket av.

Tvärtom så rundade Tangen Bork snabbt fram på ledarens utsida och lämnade Månlykke A.M. kvar som förstahäst i tredjespår.

Den sistnämnde tog striden väl, men fick nöja sig med tredjeplatsen efter att Tangen Bork jobbat ner Evartti sista 100 meterna.

Tangen Bork. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

För Tom Erik Solberg var detta hans fjärde kuskseger i Elitkampen efter att vunnit varje upplaga mellan år 2020 till 2022.
– Det är otroligt speciellt med Tangen Bork. Han har varit min favorithäst i många år. Att han nu kunde komma tillbaka och vinna efter andraplatsen ifjol bakom Evartti känns speciellt. Hästen är bara sju år gammal och kommer inte bli sämre med åren, sade Tom Erik Solberg.

Tangerat rekord

Öystein Tjomsland hade en tränarseger i Elitkampen sedan tidigare. Den kom med Tekno Odin (e. Moe Odin) år 2013.
– Öystein hade preparat hästen på topp idag. Vi fick det lopp vi hade hoppats att han skulle få och allt blev precis som vi hade önskat på förhand. Det var trevligt efter 50 meter att se att allt gick efter planen. Det var en fight hela vägen in, men jag väntade så länge som möjligt med att köra för fullt. Jag kände sista 100 meterna att vi hade greppet; det var fantastiskt, sade Tom Erik Solberg.

Förstapriset uppgick till en miljon kronor och segertiden 1.18,6a/1.640 meter var en tangering av Odd Herakles löpningsrekord satt år 2021.

tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

Spurtstarkt sto sänkte donna

Oriana Boko har övervintrat väl efter tredjeplatsen i Svensk Uppfödningslöpning förra året och idag tog hon hem finalen i Breeders Course för Eric Raffin.
Oriana Boko och Eric Raffin spurtar hem finalen i Breeders Course. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Oriana Boko och Eric Raffin spurtar hem finalen i Breeders Course. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Danny Brouwer-tränade Oriana Boko (e. Father Patrick-Ever Seen Boko) satt i fjärde ytter och kunde gå med i rygg på O’Hara Boko i tredjespår 800 kvar.

Attacken sattes in vid upploppets början och ledande Filadonna (e. Muscle Hill) fick kasta in handduken kort före linjen. Oriana Boko kom hem på 1.12,1a/2.140 meter och belöningen var en miljon kronor.

– Att vinna ett Grupp I-lopp en dag som denna är fantastiskt. Jag vet att hon är speedig och när Eric Raffin lyfte ut henne gick hon starkt in i mål. Det svårt och förstå att hon vunnit ett så här stort lopp, sade tränaren Danny Brouwer i vinnarcirkeln.

Filadonna forcerades till täten 1.300 kvar och höll starkt som tvåa efter en tuff öppning – 1.10,7 första kilometern – och tredjeplatsen gick till O’Hara Boko (e. Robert Bi).

Besegrade ettan i Uppfödningslöpningen

Förra året slutade Oriana Boko trea i Svensk Uppfödningslöpning efter ha vunnit försöket och där besegrat finalvinnaren L’Amourpourblanca. Under fjolåret vann Oriana Boko också TCT Gold Cup (€18.700) – en seger som inte fanns noterad i Solvallaprogrammet!

Oriana Boko är undan Ever Seen Boko (e. Donato Hanover), 1.14,9am/125.097 kr, vilken startade 17 gånger (6-5-0) i Erwin Bots regi. Hon är också mor till segermaskinerna Kocu Boko (e. Bold Eagle), 1.12,5am/345.525 kr, och Milan Boko (e. Ready Cash), 1.11,9am*/260.935 kr, med åtta respektive sju segrar.

tema
Tema:
Exklusivt för dig som prenumerant

Nära nytt världsrekord

Segerlös i ett år, men på Solvalla trivs Vaprio som fisken i vattnet!
För andra året i följd vann Alessandro Gocciadoros sadeless Montéeliten.
Vaprio vann Montéeliten i lag med Eric Raffin. Alessandro Gocciadoro tränar den tioårige hingsten. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Vaprio vann Montéeliten i lag med Eric Raffin. Alessandro Gocciadoro tränar den tioårige hingsten. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Vaprio (e. Adrian Chip) har inte alltid varit med på noterna från början i loppen, men i lag med Eric Raffin var det annat tryck i den tioårige hingsten bakom startbilsvingen.
Vaprio närmast följde startbilsvingen, kastade sig till ledningen och höll ångan uppe. Första halvvarvet passerades på 1.06,1 och varvnoteringen skrevs till 1.08,8.
Det spelade ingen som helst roll för de enda som hade bekymmer med det uppskruvade tempot var konkurrenterna.

Själv försvann Vaprio ifrån till överlägsen vinst och kom i mål på 1.09,9a/1.640 meter vilket var en tiondel från världsrekordet.
– Hästen har varit jättefin. Jag förstod att jag hade god chans och jag tog hela upploppet på mig att njuta av publiken. Jag kallade på publiken för att få stöd hela vägen in till mål, sade Eric Raffin i Solvallas vinnarcirkel.

Även tränare Alessandro Gocciadoro slöt upp i vinnarcirkeln och hyllade sin ”kassako” som i vintras deltog i världens största montélopp Prix du Cornulier (€700.000), men utan att få med sig några prispengar med sig hem från det loppet till skillnad från de 300.000 kronor han tjänade denna söndagseftermiddag.
– Mama mia, otroligt. Eric Raffin är fantastisk. Han är som ett bra vin; han blir bara bättre med åldern, sade Alessandro Gocciadoro.

tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

Världsrekord av It’s Peppertime

Igår slutade storebror High On Pepper tvåa i Harper Hanovers lopp.
Idag satte It’s Peppertime nytt världsrekord!
It's Peppertime satte nytt världsrekord idag. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
It's Peppertime satte nytt världsrekord idag. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

– Hästen var fantastiskt fin och vi fick bra en bra resa under vägen, men sista 700 meterna gick han riktigt bra, sade Jorma Kontio efter segern.

Jorma Kontio och It’s Peppertime (e. Muscle Hill-Piece of Work) rundade i fjärdespår på sista bortre långsidan till spets och sedan försvann den femårige hingsten ifrån till en övertygande seger på 1.11,2a/2.640 meter.

Förstapriset uppgick till 100.000 kronor och segertiden var nytt världsrekord och Katja Melkko-tränade It’s Peppertime raderade ut Milligan’ s Schools tidigare rekord med tre tiondelar från Axevalla den 23 juli 2022.

Lillebror till Harper Hanovers-tvåa

It’s Peppertime är lillebror till High On Pepper (e. Ready Cash), 1.10,8am/4.692.180 kr. Norska modern Piece of Work (e. Yankee Glide), 1.12,8ak/330.587 kr, är sprungen ur ett berömt möderne.

It’s Peppertimes mormors mormor är danskan Glennie Bilto (e. Pay Dirt), 1.14,2ak/750.205 kr, vilken är utsedd till ”Elitsto” och mor till topptravare som Nolte (3.787.985 kr), Progress Value (3.327.045 kr), Sacrifice (2.379.370 kr) och Florence Broline (1.022.400 kr).

tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

Speedracekungen Djuse

Efter att vunnit Speedrace för kallblod med B.W.Sture under fredagen följde Krakas upp med seger i Speedrace för varmblod.
Den gemensamma nämnaren?
Mats E Djuse har kuskat bakom båda speedkulorna!
Krakas vann Speedrace i lag med Mats E Djuse. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Krakas vann Speedrace i lag med Mats E Djuse. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

Dragster (e. Micro Mesh) och Weekend Fun (e. Jaded) fanns på insidan i det avgörande heatet, men det spelade ingen roll. Krakas (e. Yarrah Boko) hade passerat dem på 75 meter och vann lekande lätt på 1.04,4a/640 meter.
Triumfen var värd 100.000 kronor.
– Jag har haft två grymma hästar att köra i dessa speedrace; det är de som har gjort jobbet. Hon var otroligt snabb i andra försöket och det var avgjort på 50 meter trots att hon inte mötte några långsamma hästar. Jag har kört henne några gånger, känt att hon är jättesnabb, men här möter man ju de snabbaste som finns så jag trodde inte att hon skulle avgöra så enkelt. När vi kom förbi Weekend Fun kändes det klart, sade Mats E Djuse om det av Jan-Ove Olsen-tränade stoet.

Weekend Fun slutade tvåa för Ulf Ohlsson och Dragster trea för Erik Adielsson.

tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

Sådan far sådan son!

Izoard Vedaquais var som väntat överlägsen i Harper Hanovers lopp.
Och precis som fadern Bird Parker slog han världsrekord på Solvalla!
Izord Vedaquais raderade ut Moni Vikings världsrekord med en tiondel. Benjamin Rochard satt i sulkyn bakom Philippe Allaires travare. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Izord Vedaquais raderade ut Moni Vikings världsrekord med en tiondel. Benjamin Rochard satt i sulkyn bakom Philippe Allaires travare. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

– Izoard Vedaquais vann Harper Hanovers lopp två gånger idag, sade tränaren Philippe Allaire i vinnarcirkeln.

David Thomain kastade loss i tredjespår två varv från mål och Izoard Vedaquais (e. Bird Parker-Dokha Vedaquaise) nådde fram utvändigt om High On Pepper 1.500 meter före mål. På sista bortre långsidan lade det franska styrkefenomenet hård press på ledaren och redan 300 kvar var loppet över!

Segerglädje efter vinsten i Harper Hanovers lopp. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Izoard Vedaquais gick enkelt undan och vann på 1.11.8/3.180 meter och knäckte Moni Vikings världsrekord från 2020 med en tiondel.

– Det känns fantastiskt eftersom vad som hände tidigare idag, men Izoard Vedaquais var bara bäst, sade Benjamin Rochard, och fortsatte:

– En häst utöver det vanliga och han har en otrolig motor.

Världsrekord av far och son

När Harper Hanovers lopp kördes om valde Philippe Allaire att plasta hovarna på Izoard Vedaquais, men loppet utvecklades inte alls som han ville.

– Loppet blev annorlunda med High On Pepper och Jorma Kontio i spets och det var kanske den häst som vi hade störst respekt inför loppet, sade Philippe Allaire.

Philippe Allaire. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

När Izoard Vedaquais far Bird Parker vann Harper Hanovers lopp 2016 gjorde han det på världsrekordet 1.12,1/3.180 meter med ett galoppinslag. Ikväll travade Izoard Vedaquais tre tiondelar snabbare.

– Båda hästarna är fantastiska och väldigt starka, men inget för Elitloppet, fortsatte Allaire.

Bird Parker och Jos Verbeeck, Sulkysport, Travsport, Harper Hanover
Bird Parker vid segern i Harpers för åtta år sedan. Foto Stefan Melander/Stalltz.se

Izoard Vedaquais följde upp sin seger i Prix des Ducs de Normandie (€150.000) – där besegrade han Idao de Tillard – med en Grupp I-vinst på Solvalla.

En stjärna redan som tvååring

Izoard de Vedaquais visade var skåpet skulle stå redan som två- och treåring och vann tre lopp på lika många starter. En andraplats blev det i Criterium des 3 ans efter att inlett karriären med tolv raka segrar och där ingick bland annat triumfer i Prix de Gien (€70.000), Prix de Berlin (€70.000), Prix de Rome (€70.000) och finalen i Le Trot Open des Regions (€70.000).

Efterföljande år vann han Grupp I-klassade Prix Ourasi (€300.000) och slutade trea i Criterium des 4 ans (€300.000). I hans segerskörd ska semi-classique-löpningen Prix Jules Thibault (€120.000) och Prix de Geneve (€90.000) också nämnas.

Ifjol blev det seger i Prix Isara (€59.000) och andraplatser i såväl Prix Tenor Baune som i Prix du Bourbonnais. 2024 inleddes med seger i Prix de Belgique (€120.000) och därefter gick han lottlös i såväl Prix d’Amérique som Prix de Paris innan han tog hem Prix des Ducs de Normandie på löpningsrekordet 1.10,2/2.450 meter.

Izoard de Vedaquais och Benjamin Rochard vinner Prix des Ducs de Normandie på nytt rekord. Foto: Gerard Forni

Izoard Vedaquais är undan Dokha Vedaquais (e. Prodigious), 1.13,9/€110.570, och det är hennes första avkomma. Hon har också lämnat Lister Vedaquais (e. Ready Cash), 1.16,7m*/€5.400, vilken är obesegrad efter en start.

Själv ingår Dokha Vedaquais i samma syskonskara som duon Granon Vedaquais (e. Brillantissime), 1.12,3/€156.000, och Hodake Vedaquais (e. Prodigious), 1.12,3/€85.730.

Izoard Vedaquais stamtavla. Källa: Breedersbible.com
tema
Tema: Solvalla
Exklusivt för dig som prenumerant

”Har hittat ett nytt liv”

Dödens i försöket i Sweden Cup och en del tur med i spelet i finalen.
Spurten var av bästa märke när Örjan Kihlström lyfte ut Missle Hill 200 kvar och Always Ek kunde inte stå emot Daniel Redéns travare sista biten.
Missle Hill spurtar till vinst för Örjan Kihlström i Sweden Cup. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Missle Hill spurtar till vinst för Örjan Kihlström i Sweden Cup. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 89 kronor/månad till 899 kronor per år.

– Det löste sig optimalt för vår del och in på upploppet kändes det bra och han vann säkert. Jättekul att det gick vägen och hästen har varit fantastiskt fin länge, sade Örjan Kihlström.

Inledningsvis såg det mörkt ut för Missle Hill (e. Muscle Hill-India Hall) och Örjan Kihlström. Duon blev hängande i tredjespår, men när Just A Gigolo rumplade till kunde Kihlström krypa ner i tredje utvändigt, vilket blev andra ytter när Always Ek övertog täten efter 500 meter i 1.08-fart.

Missle Hill efter finalsegern i Sweden Cup. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport

Sedan kunde Alessandro Gocciadoro dämpa farten till 1.10,6 första kilometern och då hade Just A Gigolo täckt uppe ute i tredjespår. När den senare galopperade i sista kurvan fick Örjan Kihlström fritt spurtläge, men han väntade med att släppa loss Missle Hill till 200 kvar. Utan några större bekymmer avväpnades Always Ek sista biten på 1.09,5a/1.640 meter.

– Just A Gigolo kom bakifrån 900 kvar och jag kunde inte ge mig iväg så tidigt i tredjespår. Sedan hade vi tur i sista sväng när han galopperade och luckan kom helt perfekt för vår del, fortsatte Kihlström.

Första tränarsegern

För Daniel Redén var det första tränarsegern i Sweden Cup:

– När Missle Hill blev hängande i tredjespår i första sväng gav jag upp förhoppningarna om en framskjuten placering. Det såg väldigt mörkt ut länge, men så löste det sig och han avslutade fantastiskt bra, sade Daniel Redén, och fortsatte:

Daniel Redén efter sin första seger i Sweden Cup. Foto: Mathias Hedlund/Sulkysport

– Missle Hill har haft en otrolig karriär och han krigar bara på. En liten häst som också vill tycka att han är bäst och idag var han det. Lite overkligt att han vann med tanke på hur det såg ut efter start i finalen.

Missle Hill har haft ”två liv” hos Daniel Redén:

– När han kom till oss hade han en enorm fyraåringssäsong och vann Solvallas Jubileumspokal som femåring, men när Don Fanucci Zet och Xanthis Harvey hamnade i samma stall stod de mest och skrek på varandra och glömde att springa… När vi bytte stall har Missle Hill hittat ett nytt liv som valack och nu trivs han hur bra som helst och då presterar han också.

Toppår som fyra- och femåring

Som fyraåring vann Missle Hill Fyraåringseliten och Fyraåringsstjärnan. Femåringsäsongen innehöll segrar i Solvallas Jubileumspokal, Prins Carl Philips Jubileumspokal, Bergslagsloppet, Kjell P Dahlströms Minne, E.J:s Guldsko och Frances Bulwarks lopp.

Missle Hill. Foto: Mathias Hedlund/Sulkysport

Därefter har det blivit dubbla vinster i både Uno Sweds Minneslopp, Gotlandslöpning plus Express Gaxes lopp, men de riktigt stora segrarna har uteblivit under senare år.

Idag var han tillbaka som en vinnare i Sweden Cup och kunde inkassera 700.000 kronor.

Köptes som treåring

Missle Hill är ett resultat av embryotransfer och efter ha tränats av Walter Haynes och Tony Alagna i USA hamnade Muscle Hill-sonen hos Daniel Redén på vintern som treåring efter att han ropat in hästen på Lexington Mixed Sale för 130.000 dollar.

Modern India Hall (e. Garland Lobell), 1.11,8/$129.175, har också lämnat Mr Web Page ($553.760) och Muscle Network ($356.505). Själv ingår modern i samma syskonskara som Playa Tulum ($183.201), Thats Hall Folks ($180.068), Right Rigger ($134.165), Petit St Vincent ($127.322) och Patsys Point ($120.088).

Missle Hill. Källa: breedersbible.com