Fokustema
Krönika
Läs senare

”Hemmets härskarinnor tar över travbanorna”

”Kuskar i kjolar”, ”Mulliga Maria” och ”Blondin anmäler Sören Nordin”. Den typen av rubriker var inte ovanliga förr i landets travtidningar och skulle knappast vara föremål för publicering i dessa dagar. Travsporten i Sverige har – tack och lov! – gått framåt i det avseendet!
Av
Claes Freidenvall

Synen på kvinnors deltagande har faktiskt skiljt sig under årens lopp och från bana till bana. Kom och tänka på detta efter gårdagens kvinnliga tränarfemling – varav fyra inom V75 – på Umåker. Länge var kvinnors deltagande i travlopp ett hett diskussionsämne både i Sverige och utanför landets gränser.

Travförbundets inställning var klar, i alla fall var STC:s generalsekreterare Einar Sörensen tydlig i frågan när det gällde huvudstadsbanan:

– Solvalla skulle ha en alltigenom professionell travsport. Inga kvinnliga kuskar.

Var Sörensen fått sina idéer ifrån vet jag inte. Kanske Danmark? Där var kvinnor förbjudna att utöva travsporten i mer än ett kvarts sekel. 1928 ansågs det att travbanorna skulle vara ”en feminifri tilvaerelse”, alltså utan kvinnlig existens.

Fakta

Utdrag ur svensk travsports reglemente från 1964:

”Endast manlig person kan tilldelas licens såsom professionell tränare, såsom amatörtränare eller såsom professionell körsven. Kvinnlig person kan endast erhålla licens att köra lopp, det vill säga i sådana lopp, i vilka hästarna köras uteslutande av damer, samt i speciallopp för amatörer.”

Expandera

En av de tuffaste kritikerna var stortränaren Jan Koster:

– De hör hemma på boskapsmarknader.

En annan dansk travsportsman uttryckte saken:

– Nu tar hemmets härskarinnor över travbanorna.

Men danskarna ändrade ståndpunkt sedan den franska travbanan Rambouillet börjat köra damlopp, vilket gav eko världen över. Det noterades – skriver Flemming Ettrup i den utmärkta boken ”Gå med i Lunden” – att idén med damtrav var att försöka göra travsporten mer populär.

Vi vet ju senare hur det blev med den saken; ryskan Maria Burdova nekades köra Prix d’Amérique på Vincennes med Apex Hanover 1965 och 1966, men däremot satt hon bakom honom i sulkyn både på Solvalla och Charlottenlund i samma veva. Kan väl nämnas att det fanns sju kvinnliga proffstränare i Sovjetunionen (!) vid den här tidpunkten.

Tillbaka till 1928. Redan då kämpade barristen Karen Linstow för att det skulle köras damlopp i Danmark, men det tog tio år innan hon blev bönhörd. Den 17 juli 1938 hölls det första damloppet på Charlottenlund – den 4 september samma år reds det första damloppet – och vann gjorde svenskan Margareta Cronhielm med Majkat.

Stopp efter fyra år

Under fyra år fick kvinnor köra och rida travlopp i Danmark, men efter en löpning 1942 var det stopp. Efter ett lopp – där det aldrig gick bevisa att en kvinnlig kusk var upphov till en olycka – beslutade det danska travförbundet att förbjuda kvinnligt deltagande.

I Sverige – eller rättare sagt Jägersro – var det andra tankegångar som gällde. 1939 blev Margareta Cronhielm (amatörlicens) den första kvinnan som fick köra proffslopp. Några år tidigare (1936) arrangerades det amatörlopp i Östersund och ett av loppen vanns av Märta Mårtensson och Fager Fast. Men redan Hanna Hedman (Bollnäs) och Signe Jonsson (Delsbo) tillhörde pionjärerna. Istrav på hemmaplan och senare Brunnsviken (1923) med Kuula respektive Urban.

Bergsåker – har Harper Carlström skrivit – fick tidigt dela damlopp efter massanmälningar och på Färjestad – året var 1940 – vikarierade Signe Björnberg för sin man Gösta Björnberg (inkallad) och slutade etta, tvåa och fyra med El Paso, Pila Britta och Helén. Signe Björnberg var författarinna och skrev under psedonymen ”Sigge Stark”.

Monica Z först ut!

Den första kvinnan på Solvalla som vann totolopp var ingen mindre än Monica Zetterlund. Ni läste rätt, jazzsångerskan. Den 23 september 1967 och det var i ett kändislopp där Sylva Österberg (bilsport) var tvåa med Omorice B och sångerskan Towa Carson fyra med Gay First.

Första tjejen som vann på Solvalla mot proffskuskar var Eva Forsberg. Den 29 februari 1976 blev hon historisk bakom Beefeater. Sex år tidigare – den 26 maj 1970 – hade travförbundet (STC) givit grönt ljus för kvinnliga proffstränare. Ann-Mari Härdin var först ut.

Sedan har det förstås hänt mycket på den kvinnliga fronten. Helen Ann Johanssons seger med Ina Scot i Prix d’Amérique 1995 slår väl ut det mesta i travsportens värld och hon har ju till och med tilldelats ett eget lopp på den franska huvudstadsovalen efter den bravaden. Att kvinnor numera är en självklar företeelse på travbanorna inte bara i Sverige utan i andra delar av världen var inte lika naturligt tidigare.

Var det någon som sade att det var bättre förr?

Claes Freidenvall på twitter:

Världens snabbaste mot årsdebut sulkysport.se/varldens-snabb…
@1Didon1 - 20 Apr
”Vi måste på något sätt agera” sulkysport.se/vi-maste-pa-na…
@1Didon1 - 19 Apr
Backfire har blivit mor sulkysport.se/backfire-har-b…
@1Didon1 - 19 Apr
”Han går direkt till Solvalla” sulkysport.se/han-gar-direkt…
@1Didon1 - 19 Apr
Svanstedt-duo i USA-final sulkysport.se/svanstedt-duo-…
@1Didon1 - 19 Apr
Fokustema
Krönika
Läs senare

Defilering mot nya travbana?

Kvinnersta blir med allra största säkerhet den nya skådeplatsen för trav i Örebro. Avgörandet ligger i travsällskapets händer och på tisdag ska det röstas om flytt från södra till norra utkanten av Örebro. Fortfarande finns det en del frågetecken och då framför allt hur mycket Örebro Travsällskap kan få betalt för marken i Marieberg.
Av
Claes Freidenvall
En idéskiss om hur Örebrotravets nya bana i Kvinnersta skulle kunna se ut.
En idéskiss om hur Örebrotravets nya bana i Kvinnersta skulle kunna se ut.

Däremot genomfördes det en extern värdering av en certiferade värderingsman sommaren 2017 och då uppskattades marken i befintligt skick vara värd mindre än 100 miljoner kronor. Detta skriver styrelsen i Örebro Hästägarförening i ett purfärskt brev – daterat 18 april 2018 – till sina medlemmar. Nu lär det förstås handla om helt andra summor om det ska byggas bostäder i Marieberg och därav det ”begärda priset på 300 miljoner kronor” för marken. Två intressenter lär det finnas.

Idag är Örebrotravet precis som många andra travbanor i Sverige inte bara i behov av renovering, utan också av modernisering – om nu inte travet bara ska vara en tv-sport i framtiden? Dit är travet på väg med stormsteg och banorna runt om i landet ekar lika tomt som landets kyrkor. Jag kan tänka mig att åldersstrukturen ser likadan ut på båda ställena…

Örebrotravets enda utväg för att inte banan ska gå ner sig ännu mer – det talas om att upprustningsbehovet ligger runt 100 miljoner – är att sälja marken eftersom det inte finns några medel till renovering.

Men det behöver inte alls vara fel väg att gå? För det är väl som det gamla talesättet lyder; ”det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge.”

En flyttning av själva tävlingsarenan betyder också att också Örebrotravet behöver ta hand om dagens ”stallbacke” och detta ska ske genom att uppföra en träningsanläggning i nära anslutning till den nya banan och i samband med Örebroporten.

Det kommunala bostads- och fastighetsbolaget Örebroporten har – enligt sällskapets styrelse – beslutat att satsa på Kvinnerstaskolan, vilket innebär att förutom en träningsanläggning även inledningsvis (2019) skapa ett permanentstall med plats för 115 boxar. Den här delen skulle Örebro Travsällskap få möjlighet att arrendera av kommunen i 50 år.

Kvinnersta har travanknytning sedan tidigare och var en gång i tiden utbildningsanstalt för landets travtränare, men kampen om travets folkhögskola förlorades 1995 till förmån först för Leufstabruk och senare till Wången.

Det var ju så att dåvarande STC-styrelse beslutade (styrelsen var oening) att Leufstabruk skulle bli platsen för travsportens nya folkhögskola, men efter stora (och de var stora…) politiska påtryckningar tvingades STC:s styrelse till en omvändning under galgen. Travets utbildningsanstalt hamnade i jordbruksminister Margaretha Winbergs hemkommun, avkroken Krokom…

För att få med kommunen i Örebro och dess kommunala fastighetsbolag Örebroporten på båten är det Kvinnersta som gäller. Marieberg har inte varit något alternativ.

Som vanligt när sådana här stora saker kommer upp på bordet finns det också personer som ser andra sidor av myntet. Som det ser ut idag finns det enskilda tränare som gärna stannar kvar på Örebrotravet och det finns också husägare som hellre ser travbanan som granne än andra hyresgäster.

Sammanfattningsvis måste det anses som rimligt, att styrelsen i Örebro Travsällskap presenterar ett ekonomiskt hållbart förslag som dess medlemmar ska ta ställning till på tisdag, eller räcker det med ”det-finns-inga-pengar-till-att-renovera” för att gå vidare?

I så fall lär utgången vara given och då kan portarna för en ny travbana slås upp i Kvinnersta 2022.

Claes Freidenvall på twitter:

Världens snabbaste mot årsdebut sulkysport.se/varldens-snabb…
@1Didon1 - 20 Apr
”Vi måste på något sätt agera” sulkysport.se/vi-maste-pa-na…
@1Didon1 - 19 Apr
Backfire har blivit mor sulkysport.se/backfire-har-b…
@1Didon1 - 19 Apr
”Han går direkt till Solvalla” sulkysport.se/han-gar-direkt…
@1Didon1 - 19 Apr
Svanstedt-duo i USA-final sulkysport.se/svanstedt-duo-…
@1Didon1 - 19 Apr
Fokustema
Krönika
Läs senare

Fågel eller fisk?

Snabbast i Australien genom tiderna i sin näst senaste start, men akterseglad sjua i sitt förra framträdande den 10 mars. Tidigare idag gjorde Solvallas sportchef Anders Malmrot klart med en ny Elitloppshäst. Fågel eller fisk?
Av
Claes Freidenvall
Maori Time kommer till Elitloppet och påbörjar sin resa från Australien den 9 maj.
Maori Time kommer till Elitloppet och påbörjar sin resa från Australien den 9 maj.

Maori Time blir den tredje hästen som är uppfödd i Australien som bjuds in till Elitloppet. Först ut var Special Force 1999, men han blev utslagen i försöket och samma öde gick A Touch of Flair till mötes 2007.

Givetvis är det en extra krydda med en exotisk travare från ett land som Australien, men det kan inte ha varit lätt för Anders Malmrot att avgöra om Maori Time verkligen är en häst för Elitloppet eller inte. Ibland får man chansa och hoppas på turen…

Fakta

Maori Time

sto född 25 oktober 2009
e. Pegasus Spur-Sundonna e. Sundon
Resultat: 66 st: 24-12-7
Rekord: 1.09,3ak*
Prissumma: 421.301 australienska dollar
Ägare & uppfödare: Fred Crews, Australien
Tränare: Brett Lilley, Australien
Körsven: Todd McCarthy vid rekordtiden

Expandera

Då det saknas riktigt slagkraftiga kandidater från andra sidan Atlanten känns det roligt på papperet med en udda häst som få känner till och som de flesta får bilda sig en uppfattning om genom att studera hästens löpningar på youtube.

När Maori Time satte nytt australiensiskt rekord på Tabcorp Park den 24 februari med tiden 1.09,3/1.609 meter var det en förbättring av det tidigare rekordet med en sekund!

Efter uppvisningen i Access Group Solutions Trotters Mile ($50.000) var det inte alls lika imponerande att skåda Maori Time i Grupp I-loppet Australian Trotting Grand Prix ($100.000) där hon slutade sjua.

Sedan det loppet har inte Maori Time synts på någon tävlingsbana och spörsmålet är hur det står till med formen? Svaret på den frågan får vi kanske tidigast i slutet av maj när det är dags för årets upplaga av Elitloppet.

Claes Freidenvall på twitter:

Världens snabbaste mot årsdebut sulkysport.se/varldens-snabb…
@1Didon1 - 20 Apr
”Vi måste på något sätt agera” sulkysport.se/vi-maste-pa-na…
@1Didon1 - 19 Apr
Backfire har blivit mor sulkysport.se/backfire-har-b…
@1Didon1 - 19 Apr
”Han går direkt till Solvalla” sulkysport.se/han-gar-direkt…
@1Didon1 - 19 Apr
Svanstedt-duo i USA-final sulkysport.se/svanstedt-duo-…
@1Didon1 - 19 Apr
Fokustema
Krönika
Läs senare

När ungdomen var på plats…

Ta en närmare titt på Lars-Erik Lundqvists bild nedan! Den utstrålar underbar glädje och man kan nästan ta på stämningen i luften. Vilken dynamik och visst är det härligt med så många ungdomar i publiken?
Av
Claes Freidenvall
Golden Shadow och Rune Palm efter ha vunnit den ena avdelningen i Gävletravets Poänglopp. Foto: Lars-Erik Lundqvist/stalltz.se
Golden Shadow och Rune Palm efter ha vunnit den ena avdelningen i Gävletravets Poänglopp. Foto: Lars-Erik Lundqvist/stalltz.se

Rune Palm defilerar efter ha vunnit Gävletravets Poänglopp med hemmahästen Golden Shadow i maj 1959 efter att duon hade knäckt Sören Nordins segersvit på sex raka triumfer i det dåtida storloppet.

Den här dagen omsattes det 389.029 kronor i totalisatorn på Gävletravet, men några officiella publiksiffror finns inte redovisade. Det var nämligen något som gärna hemlighölls på den här tiden, men visst känns det som att det var mycket folk på plats?

Och det är lätt att tänka på de rader som finns nedskrivna i Fänrik Ståls Sägner…”till flydda tider återgår min tanke än så gärna.”

Fotnot: är det någon som känner igen någon på bilden – hör gärna av er till claes@sulkysport.se

Claes Freidenvall på twitter:

Världens snabbaste mot årsdebut sulkysport.se/varldens-snabb…
@1Didon1 - 20 Apr
”Vi måste på något sätt agera” sulkysport.se/vi-maste-pa-na…
@1Didon1 - 19 Apr
Backfire har blivit mor sulkysport.se/backfire-har-b…
@1Didon1 - 19 Apr
”Han går direkt till Solvalla” sulkysport.se/han-gar-direkt…
@1Didon1 - 19 Apr
Svanstedt-duo i USA-final sulkysport.se/svanstedt-duo-…
@1Didon1 - 19 Apr