Fokustema
Läs senare

Allt om Criterium de Vitesse

Efter tio raka segrar bröt Readly Express den franska dominansen i Grand Criterium de Vitesse och ifjol blev det en italienare i topp.
Dags för andra raka segern för Vivid Wise As?
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Vivid Wise As övertygade stort när han besegrade svenskägde Earl Simon i Grand Criterium de Vitesse ifjol. Foto: Gerard Forni
Vivid Wise As övertygade stort när han besegrade svenskägde Earl Simon i Grand Criterium de Vitesse ifjol. Foto: Gerard Forni
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Sulkysport har tittat lite närmare på Grand Criterium de Vitesse och löpningens historia. Loppet hölls första gången 1958 och vi fick vänta till 1991 innan en svenskfödd travare var först över linjen.

I år finns det en svenskfödd travare – Alcoy – uppfödd av Leif Bäckman och såld till hästägare hos belgiska bröderna Christophe och Vincent Martens 2017. Ready Cash-sonen får sitt elddop på sin hemmabana och har en tuff uppgift framför sig.

***

11 hästar har definitivanmälts till Grand Criterium de Vitesse och förutom Alcoy blir det ett svenskt tvåbent inslag – Björn Goop sköter tömmarna bakom Richard Westerinks fransmannen Frisbee d’Am, uppfödd av Anders ”Am Bloodstock” Ström.

Anders Ström har fött upp Frisbee d’Am. Foto Simon Hagen/Sulkysport

***

6 svenskfödda vinnare har toppat i Grand Criterium de Vitesse. Torbjörn Jansson var först ut med Mr Lucken 1991 och Able Mission-sonen har följts av Remington Crown 1999, Gigant Neo 2003, Västerbo Daylight 2005, Opal Viking 2008 och Readly Express 2019.

Torbjörn Jansson var första svensk att vinna i Cagnes-sur-Mer – dessutom två år i rad. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

***

9 svenska tränarsegrar har det blivit. Torbjörn Jansson både tränade och körde Mr Lucken (1991) och Peace Corps (1992). Här är alla svensktränade vinnare:

År – Häst – Kusk – Tränare– Tid

  • 1991 – Mr Lucken – Torbjörn Jansson – Torbjörn Jansson – 1.12,4a
  • 1992 – Peace Corps – Torbjörn Jansson – Torbjörn Jansson – 1.13,8a
  • 1994 – Giant Force – Olle Goop – Per Eriksson – 1.13,3a
  • 1997 – Gum Ball – Stig H Johansson – Stig H Johansson – 1.11,5a
  • 2000 – Moni Maker – Jimmy Takter – Jimmy Takter – 1.10,5a
  • 2003 – Gigant Neo – Jean-Michel Bazire – Stefan Melander – 1.13,2a
  • 2005 – Västerbo Daylight – Åke Svanstedt – Michael Demmers – 1.10,5a
  • 2008 – Opal Viking – Jorma Kontio – Nils Enqvist – 1.11,1a
  • 2019 – Readly Express – Björn Goop – Timo Nurmos – 1.08,9a

***

8 hästar har vunnit dubbeln Grand Criterium de Vitesse och Elitloppet samma år. Senast Timoko 2017 och först ut var Jamin 1959. Övriga dubbelsegrare är Roquepine (1967), Eleazar (1977), Sea Cove (1993), Gum Ball (1997), Remington Crown (1999) och Varenne 2002.

***

5 vinster – och dessutom i rad! – har Une de Mai i Grand Criterium de Vitesse. Första segern togs 1969 och sedan toppade hon 1970, 1971, 1972 och 1973.

Einar Anderssons bild av Une de Mai som Salvador Dali ”lånade”.

***

4 triumfer i Grand Criterium de Vitesse har både Ourasi och Timoko.

Jean-Rene Gougeon satt bakom Ourasi vid tre av fyra segrar och han var också kusken bakom Une de Mai (fem segrar) och har även kört Bellino II vid hans två triumfer plus att Gougeon guidade Hadol du Vivier till vinst 1980. Nio tränarsegrar ståtar Jean-Rene Gougeon och det är han i särklass med.

Bellino II från Prix d'Amérique 1976
Bellino II från Prix d’Amérique-segern 1976.

***

4 triumfer har Björn Goop som körsven. Tre av dem har tagits bakom Richard Westerinks Timoko åren 2015, 2016, 2017 samt Timo Nurmos-tränade Readly Express 2019.

Välkommen till Elitloppet, Timoko! Björn Goop styr Timoko till ny vinst i Grand Criterium de Vitesse på nytt löpningsrekord 1.09,5. Foto Simon Hagen/Stalltz.se
Richard Westerink är mest känd som tränare till Timoko. Idag heter hans nya stjärna Etonnant och han tävlar under sadel med stor framgång. Foto Simon Hagen/Stalltz.se

***

1958 var första året som Grand Criterium de Vitesse kördes. Jariolain var först ut för Orlando Zamboni och vann på 1.15,7a/1.609 meter. Idag delas löpningsrekordet mellan Bold Eagle (2017) och svenskfödde Readly Express (2018) med 1.08,9a – båda söner till flerfaldige championhingsten Ready Cash.

***

7 vinnare har Kerjacques lämnat av Grand Criterium de Vitesse och det toppar han på bland avelshingstarna. Fem av vinsterna har tagits av stoet Une de Mai och de två andra triumferna står Eleazar (1977-1978) bakom.

***

Fakta

Grand Criterium de Vitesse 1958 – 2020

År – Häst – Stamtavla – Tid – Kusk

1958 – Jariolain – e. Carioca II – 1.15,7 – Orlando Zamboni
1959 – Jamin – e. Abner – 1.15,6 – Jean Riaud
1960 – Tornese – e. Pharaon – 1.15,7 – Sergio Brighenti
1961 – Tornese – e. Pharaon – 1.15,7 – Sergio Brighenti
1962 – Masina – e. Quinio – 1.16,4 – Francois Brohier
1963 – Newstar – e. Petit Jean III – 1.16,4 – Walter Baroncini
1964 – Nike Hanover – e. Star’s Pride – 1.19,2 – Johannes Frömming
1965 – Ozo – e. Vermont – 1.16,7 – Roger Massue
1966 – Quioco – e. Vermont – 1.16,3 – Michel-Marcel Gougeon
1967 – Roquepine – e. Atus II – 1.16,5 – Henri Levesque
1968 – Roquepine – e. Atus II – 1.15,3a – Henri Levesque
1969 – Une de Mai – e. Kerjacques – 1.16,8a – Jean-Rene Gougeon
1970 – Une de Mai – e. Kerjacques – 1.16,4a – Jean-Rene Gougeon
1971 – Une de Mai – e. Kerjacques – 1.17,3a – Jean-Rene Gougeon
1972 – Une de Mai – e. Kerjacques – 1.15,8a – Jean-Rene Gougeon
1973 – Une de Mai – e. Kerjacques – 1.15,8a – Jean-Rene Gougeon
1974 – Amyot – e. Garde Moi – 1.16,7a – Michel-Marcel Gougeon
1975 – Bellino II – e. Boum III – 1.15,4a – Jean-Rene Gougeon
1976 – Bellino II – e. Boum III – 1.15,3a – Jean-Rene Gougeon
1977 – Eleazar – e. Kerjacques – 1.15,0a – Leopold Verroken
1978 – Eleazar – e. Kerjacques – 1.15,4a – Leopold Verroken
1979 – High Echelon – e. Patara – 1.15,9a – Jean-Pierre Dubois
1980 – Hadol du Vivier – e. Mitsouko – 1.14,1a – Jean-Rene Gougeon
1981 – Ideal du Gazeau – e. Alexis III – 1.14,6a – Eugene Lefevre
1982 – Hymour – e. Nonant le Pin – 1.15,9a – Jean-Pierre Dubois
1983 – Spice Island – e. Lindy’s Pride – 1.14,5a – Kurt Hörmann
1984 – Lurabo – e. Ura – 1.14,5a – Michel-Marcel Gougeon
1985 – Mon Tourbillon – e. Amyot – 1.15,0a – Jean-Pierre Viel
1986 – Ourasi – e. Greyhound – 1.15,1a – Jean-Rene Gougeon
1987 – Ourasi – e. Greyhound – 1.14,0a – Jean-Rene Gougeon
1988 – Ourasi – e. Greyhound – 1.12,7a – Jean-Rene Gougeon
1989 – Ourasi – e. Greyhound – 1.14,5a – Jean-Rene Gougeon
1990 – Express Ride – e. Super Bowl – 1.12,5a – Heikki Korpi
1991 – Mr Lucken – e. Able Mission – 1.12,4a – Torbjörn Jansson
1992 – Peace Corps – e. Baltic Speed – 1.13,8a – Torbjörn Jansson
1993 – Sea Cove – e. Bonefish – 1.12,8a – Jos Verbeeck
1994 – Giant Force – e. Meadow Road – 1.13,3a – Olle Goop
1995 – Houston Laukko – e. Choctaw Brave – 1.11,5a – Jorma Kontio
1996 – Crowning Classic – e. Crowning Point – 1.12,7a – Mauro Baroncini
1997 – Gum Ball – e. Speedy Crown – 1.11,5a – Stig H Johansson
1998 – Echo – e. Javari – 1.11,1a – Jean-Etienne Dubois
1999 – Remington Crown – e. Lord of All – 1.12,2a – Jos Verbeeck
2000 – Moni Maker – e. Speedy Crown – 1.10,5a – Jimmy Takter
2001 – Gobernador – e. Buvetier d’Aunou – 1.11,0a – Dominik Locqueneux
2002 – Varenne – e. Waikiki Beach – 1.09,6a – Giampaolo Minnucci
2003 – Gigant Neo – e. Super Arnie – 1.13,2a – Jean-Michel Bazire
2004 – Kesaco Phedo – e. Caballio In Blue – 1.09,9a – Jean-Michel Bazire
2005 – Västerbo Daylight – e. Spotlite Lobell – 1.10,5a – Åke Svanstedt
2006 – Kazire de Guez – e. Udo de Touraine – 1.11,3a – Jean-Michel Bazire
2007 – Kesaco Phedo – e. Caballio In Blue – 1.10,7a – Jean-Michel Bazire
2008 – Opal Viking – e. Turnpike Taylor – 1.11,1a – Jorma Kontio
2009 – Meaulnes du Corta – e. Voici du Niel – 1.11,2a – Pierre Levesque
2010 – Meaulnes du Corta – e. Voici du Niel – 1.11,1a – Pierre Levesque
2011 – Quaker Jet – e. Love You – 1.10,7a – Jean-Etienne Dubois
2012 – Santa Rosa France – e. Kaisy Dream – 1.10,0a – William Bigeon
2013 – Timoko – e. Imoko – 1.10,2a – Jos Verbeeck
2014 – Univers de Pan – e. Kenya du Pont – 1.10,0a – Philippe Daugeard
2015 – Timoko – e. Imoko – 1.11.3a – Björn Goop
2016 – Timoko – e. Imoko – 1.10,2a – Björn Goop
2017 – Timoko – e. Imoko – 1.09,5a – Björn Goop
2018 – Bold Eagle – e. Ready Cash – 1.08,9a – Franck Nivard
2019 – Readly Express – e. Ready Cash – 1.08,9a – Björn Goop
2020 – Vivid Wise As – e. Yankee Glide – 1.09,7a – Alessandro Gocciadoro

Fotnot: distansen i Grand Criterium de Vitesse är 1.609 meter, autostart.

Expandera

 

Lottat till Criterium de Vitesse

 

Fokustema
Sundbyholm
Läs senare

Propulsion-bror vann direkt

Det var spel mot ett mål när Propulsions treårige helbror Damien vann tävlingsdebuten på Sundbyholmstravet.
Av
Emil Persson
Upplåst för dig som är prenumerant
Daniel Redén och Damien. Foto: Lukas Svedin
Daniel Redén och Damien. Foto: Lukas Svedin
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Från spår tre i voltstart kom den av Daniel Redén-tränade treåringen iväg bra som tredjehäst innan Örjan Kihlström gjorde slag i saken och forcerade hästen till tät dryga 1.300 meter före mål.
Damien öppnade per omgående upp ett par längder till sina konkurrenter och höll det avståndet till de övriga hela vägen hem.
Segern togs på 1.16,7/2.140 meter och var värd 25.000 kronor.
– Det var roligt. Det var första gången jag både kör och ser hästen. Det kändes spännande så klart och han visade att han inte vansläktas i alla fall. Det är en jäkla lunk och motor i den här hästen också. Det känns att det inte är en vanlig häst, men det är mycket som ska fungera. En väldigt spännande häst i alla fall.

Damien är en son till Muscle Hill och Hambletonian Oaks-vinnaren Danae (e. Andover Hall), 1.11,1*/$531.001, och förutom den nu i USA verksamme avelshingsten Propulsion ingår också Dream Together (e. Muscle Hill), 1.09,3*/$893.046, D’Orsay (e. Yankee Glide), 1.09,2/$450.683, Deschanel (e. Yankee Glide), 1.09,8/$91.080, och Deja Vu Too (e. Deweycheatumnhowe), 1.10,1/$73.868, i samma syskonskara.

Fokustema
Bergsåker
Läs senare

V86: ”Jag har letat efter långlopp”

Fjolårssiffrorna är passerade med en dryg miljon. Segerantalet har putsats med 13 triumfer.
Lite i skymundan har Tomas Pettersson gjort starka resultat och kommer med en formstark duo till onsdagens V86-tävlingar på Bergsåker.
Av
Emil Persson
Upplåst för dig som är prenumerant
Tomas Pettersson har ett starkt år bakom sig. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport.se
Tomas Pettersson har ett starkt år bakom sig. Foto Mathias Hedlund/Sulkysport.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Känslan utifrån är tveklöst att det går bra för Tomas Pettersson och Jenni H Åsbergs gemensamma rörelse även om han svävar aningen initialt när vi kommer med påståendet att det går just bra.
– Mjao, jo, det går bra, men man vill alltid att det ska gå ännu bättre. Vi är nöjda med hur vi har det, har bra personal och hästägare.

Fakta

Tomas Petterssons tränarstatistik:

  • 2017: 207 starter, 21 segrar, 1.224.878 kr intjänat
  • 2018: 231 starter, 27 segrar, 1.867.850 kr
  • 2019: 158 starter, 20 segrar, 1.693.613 kr
  • 2020: 213 starter, 24 segrar, 2.051.100 kr
  • 2021: 258 starter, 37 segrar, 3.021.400 kr

Nyligen anslöt en meriterad tävlingshäst. Kanadensiske Fleet Admiral (e. Muscle Hill) 1.10,7aak/714.248 kr ropades i somras in för 160.000 kronor på Travera och finns sedan elva dagar tillbaka på Bollnästränarens träningslista.
– Vi började med att kastrera honom och det är ingen start planerad ännu, men hästen verkar väldigt snäll och trevlig.

Under onsdagen startar Pettersson en duo inom V86-spelet på Bergsåker och de dyker faktiskt upp i samma lopp (V86-5).
Såväl Cab Frontline (e. Caballion) som Kontur (e. Varenne) kommer ut från grunddistansen i ett långlopp där hästarna är fördelade över två volter.
– Jag tycker det ser ut som att hästarna på bakre volten står bra inne i det här loppet. De är lite mer härdade, men jag har två hästar i bra form utan att jag vill spekulera i vem som är först i mål av dem. Jag är dessutom en dålig tippare, säger Pettersson.

”Hästen har förändrats”

Cab Frontline kommer i vilket fall från seger i just ett långlopp.
– Han har gått bra på sistone även om han inte mött de allra värsta konkurrenterna. Jag tycker i alla fall att han vann lätt senast i Bollnäs och innan det spurtade han bra i ett montélopp. För sadel har han tävlat barfota bak två gånger vilket fungerat bra. Nu blir det den balansen i sulkylopp för första gången.

Kontur har i sin tur bärgat tre raka segrar.
– Även han har vunnit något enklare lopp, men det spelar ingen roll. Det är kul att han har börjat fungerat igen och faktum är att hela hästen har förändrats.

På vilket sätt?
– Tidigare har han ofta velat vara med där framme hela tiden, men kanske blev det för mycket av den saken. Vi jagade ledningen några gånger, han började galoppera och… ja, det blev nog lite för honom helt enkelt. Nu har han fått trava in sig i lugn och ro och varit stark och rejäl istället. För ett år sedan hade jag inte alls trott att den här distansen hade passat honom, men nu har jag faktiskt aktivt letat efter långlopp.

I V86-spelets första avdelning kör Pettersson därtill Pydin (e. Moe Odin) för första gången sedan början av september.
– Så jag har lite dålig dagskoll på honom tyvärr, men jag tycker att Niclas Torstemos hästar verkar uppåt över lag.

  • Sulkysports V86-tips publiceras kl. 12:00 under onsdagen.
Fokustema
Gårdagens höjdare
Läs senare

Helsyskon löpte dött lopp

Delad glädje är dubbel glädje.
För Jarl Olsson i Glimåkra var det i högsta grad så igår.
Hans uppfödningar, helsyskonen (!) Il Forte och Il Vole, löpte dött lopp i Halmstad!
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Helsyskonen Il Forte (invändigt) och Il Vole löpte dött lopp i en kuskmatch i Halmstad igår. Foto Lars B Persson
Helsyskonen Il Forte (invändigt) och Il Vole löpte dött lopp i en kuskmatch i Halmstad igår. Foto Lars B Persson

Jarl Olsson köpte stoet Go For Diamonds (e. Elvis de Rossignol) på sommaren spm sexåring 2012. Då hade hästen gjort 35 starter (1–2–2), större delen i Halmstadamatören Bengt A Nilssons regi men också en kort period hos Veijo Heiskanen, och var nybliven mamma.

Någon start för sin nye tränare blev det aldrig, även om Go For Diamond kom in på Jarls träningslista några månader året efter köpet.

Istället blev hon mamma på heltid och hos Jarl Olsson fick hon ytterligare fyra föl innan hon lämnade jordelivet.

Fakta

Il Vole

Valack 6 år e. One Too Many – Go For Diamonds e. Elvis de Rossignol
Resultat: 52 st: 2–5–2
Rekord: 1.16,6m – 1.13,6ak
Intjänat: 174.300 kr
Uppfödare: Jarl Olsson, Glimåkra
Ägare: Kaj Lindell & Fredrik Emmertz
Tränare: Kaj Lindell, Jägersro
Körsven: Thomas Linder, Jägersro

Expandera

2015 föddes Il Vole och 2018 såg Il Forte dagens ljus, bästa hästarna med One Too Many som pappa.

Igår var helbröderna oskiljaktiga på Halmstadtravet.

Det handlade om en kuskmatch mellan Halmstad, Jägersro och Åby med fyra ”amatörkuskar” från vardera bana och Jägersrodominansen blev total.

Uppfödare Jarl Olsson både äger och tränar fortfarande treårige Il Forte som tillsammans med Robert Andersson i vagnen var nedstruken till innerspår bakom bilen och förvaltade detta till ledning. Tempot var bra, 1.12,1 första 500 meterna och 1.14,5 första kilometern.

Fakta

Il Forte

Hingst 3 år e. One Too Many – Go For Diamonds e. Elvis de Rossignol
Resultat: 11 st: 2–1–2
Rekord: 1.15,9m – 1.14,3am
Intjänat: 139.000 kr
Uppfödare: Jarl Olsson, Glimåkra
Ägare: Jarl Olsson, Glimåkra
Tränare: Jarl Olsson, Jägersro
Körsven: Robert Andersson, Jägersro

Expandera

Storebror Il Forte, som Jarl sålde till en annan Jägersroamatör Kaj Lindell i slutet av maj i år, serverades en resa i tredje invändigt av Thomas Linder. Efter att ha rundat en konkurrent på sista bortre långsidan nådde Il Forte fram i ledarryggen runt slutsvängen.

In på upploppet vreds han ut till attack och tog upp jakten på lillebror i ledningen. Avståndet åts sakta men säkert in när ledaren hade lite aktionsbekymmer och mållinjen passerades exakt samtidigt. Dött lopp!

Bröder delade segern i Lycksele

En minst sagt ovanlig upplösning, men inte unik. På svenska banor hände det första gången den 29 juni 2007 på Lyckseletravet, då Tibur-stoet Neva Toys söner Charkir (e. Buzzin Brian) och Rollercoaster (e. Texas) delade på segern, uppger Kanal75. De bröderna tränades vid tillfället av samme man, Umåkeramatören Mattias Berglund, och uppfödare var Quercus HB i Katrineholm.

Il Fortes och Il Voles mormor Delphis Trader (e. Delphis Oracle) köptes till Sverige från USA av Stall Top Spin som femåring med tio segrar och en dryg miljon kronor på banken. Stoet fick sju avkommor, där alla utom en startade och bäst i sällskapet var Delphis Jag (e. Jag de Bellouet), 1.14,4am/832.132 kr.

När det gäller Go For Diamonds har hennes två övriga avkommor i startbar ålder vunnit lopp: Respect (e. Revenue), 1.14,0ak*/224.712 kr, och Grand Doux (e. Weingartner), 1.14,8ak/63.000 kr. Respect tävlar fortfarande i norsk regi, medan Grand Doux är kvar hos uppfödare Jarl Olsson och knep en sjundeplats i ett annat lopp i Halmstad igår.

Go For Diamonds sista avkomma är tvååriga stoet Elle Adore (e. Amaru Boko), som gått premielopp i höst i Jarl Olssons regi.

Il Forte och Il Vole. Källa breedersbible.com