Fokustema
Startlistor 20–24 oktober
Läs senare

20–24 oktober: 13 banor – alla startlistor till nästa onsdag

V75-jackpot med Svampen i Örebro, Hästägarekannan i Halmstad, anrika ”Cetes” på Solvalla och V86-omgången på onsdag. Här är alla startlistor till svenska banor från lördag till och med onsdag!
Av
Sulkysport
Upplåst för dig som är prenumerant
Stefan Melanders jänkare Milligan's School. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Stefan Melanders jänkare Milligan's School. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Sulkysport presenterar två gånger i veckan startlistor till alla svenska travbanor, sammanställt i enkelt pdf-format som kan laddas ned, här på hemsidan.

Varje tävlingsdags startlistor finns sammanställda på två sidor med banans huvudspelform på ena sidan och övriga lopp på andra sidan.

Här kan Du ladda ner och kolla in startlistorna från lördag till onsdag med allt från helgens V75-tävlingar med Svampen i Örebro till onsdagens saxade V86-tävlingar på Solvalla och Åby.

Startlistor som finns med i det här digitala pdf-dokumentet:

Lördag: Gävle (11.00), Jägersro (11.10), Örebro V75 med Svampen (14.45), Boden (18.30)

Söndag: Eskilstuna GS75 (14.10)

Måndag: Visby (12.20), Halmstad V64 (18.20), Bollnäs (18.30)

Tisdag: Jägersro (12.20), Solvalla V65 med C Th Ericssons Memorial (18.15), Östersund (18.30)

Onsdag: Solvalla/Åby V86 (18.15/18.27)

Fokustema
Gårdagens höjdare
Läs senare

Andra finalen för Residual Thrust

Från rätt så anonym till två årgångsloppsfinaler. Residual Thrust vann uttagning till Drottning Silvias Pokal och upprepade bedriften i Stochampionatet.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant
Residual Thrust vann sin uttagnimng till Stochampionatet. Foto: Malin Albinsson/MVA Foto
Residual Thrust vann sin uttagnimng till Stochampionatet. Foto: Malin Albinsson/MVA Foto

Residual Thrust (e. Scarlet Knight – Vista d’Eronville) är en av fem finalister från Stefan Melanders stall i Stochampionatet och en av fyra hästar i storloppet som han fött upp och äger själv. Erik Adielssson fick till en nära nog perfekt styrning från bakspår; fjärde par utvändigt, med i anfall i tredjespår genom slutkurvan och så en bra spurt till säker seger före stallkamraten Digital Literacy (e. Super Photo Kosmos – Full Authority), sedan in på upploppet anförande Readly Express-systern Laleh Pellini (e. Trixton – Caddie Dream) där straffat ut sig med galopp.

Fakta

Residual Thrust

sto fyra år e. Scarlet Knight – Vista d’Eronville e. Offshore Dream
18 st: 4–0–2
Rekord: 1.16,0m – 1.12,9am
Insprunget: 440.500 kr
Uppfödare: Stefan T.Z. Melander HB, Enköping
Ägare: Stall T.Z.
Tränare: Stefan Melander, Solvalla
Körsven: Erik Adielsson, Solvalla
Skötare: Caroline Eliasson

Expandera

Residual Thrust, som i Stochampionatskvalet gick barfota runt om för första gången i karriären, avslutade 1.11,7 sista varvet fram till segertiden 1.14,6a/2.640.

Residual Thrust hade en god treåringssäsong med två segrar på sju starter och 156.000 kronor insprunget. Hon debuterade vid halvårsskiftet och testades inte i några större årgångslopp som treåring. När Stefan Melander sedan tagit henne till den nivån i år har det blivit bra utdelning: segrar i uttagningar till både Drottningpokalen och Stochampionatet.

Residual Thrust är halvfranskt stammad. Ostartade mamman Vista d´Eronville är efter dubble Prix d’Amérique-vinnaren Offshore Dream och en mamma som sprang in 308.000 euro. Vista d’Eronville har varit en lyckad fölmärr för Stefan Melander. Residual Thrusts storebror Heading Reference (e. Scarlet Knight), som köptes av Håkan Skoglund efter treåringssäsongen gillar lång distans, har sprungit in över en miljon kronor, och vann silverdivislonslopp – på 1.12,5a/2.640 – i maj i år.

Fyra T.Z.-dressar i Stochampionatet – men Courants röda främst?

 

Diana Zet innanför Ganga Bae

Finalfältet växer fram

Fokustema
V75 Årjäng
Läs senare

”Kommer att vara vassare”

Dagens V75-omgång är kryddad med 30 miljoner extra.
Kan en norsk fyraåring som gör debut på svensk mark vara lösningen i inledningen?
Av
Pär Gustafsson
Upplåst för dig som är prenumerant
Erik Adielsson. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Erik Adielsson. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Strong Pepper (V75-1) ståtar med tre raka segrar och är obesegrad felfri 2020. Idag körs fyraåringen av Erik Adielsson för första gången och duon har perfekt spår.

– Han har utvecklats mycket till den här säsongen och vunnit varje gång i år när han gått felfritt. Hästen är egentligen inte osäker utan att han gick felskodd i loppen han felade i. Jag hade varit lite väl snäll i träningen inför förra starten och hästen känns mer på bettet med loppet i kroppen. Han kommer att vara vassare på lördag än vid segern på Jarlsberg. Strong Pepper har vunnit från spets på sistone, men han går även i dödens och bakifrån. Hästen tävlar som vanligt med skor, men eftersom det är voltstart skiftar jag från ”bike” till hybridvagn, säger Rune Flaskerud.

Sulkysports V75-paket med intervjuer och analyser.

Startlistor till Årjängs V75-tävlingar.

Spela V75 Tillsammans med Sulkysport.

V75-strykningar

V75-1: 4 Aperfectdream
V75-2: 5 Orlando, 11 Ies Elisabet
V75-3: 6 Euskara
V75-4: 3 Klack Vilja, 9 Emil Mollyn

Fokustema
Årjäng
Läs senare

Norsk proffstränare direktavstängd för drivning

Norske proffstränaren Anders Lundström Wolden kan stå inför en längre avstängning för felaktigt bruk av körspö. Detta efter ett lopp i Årjäng igår. Ärendet är hänskjutet till Svensk Travsport för bedömning sedan Lundström Wolden blivit avstängd med omedelbar verkan.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant

Anders Lundström Wolden är uppsatt att köra sin egentränade Fröyu Birk i Erik Perssons Memorial på Årjängstravet i eftermiddag, men det kommer alltså att bli kuskändring där.

Anders Lundström Wolden körde igår kväll i det fjärde loppet egentränade franskfödde Fougeaux på Årjängstravet, och hästen spurtade bra till andraplatsen, bakom Point Zero, efter en invändig resa. Dock använde kusken körspöet på icke tillåtet sätt på upploppet. Det går på löpningsfilmen att räkna till ett tiotal smällar sista 200 meterna, dessutom till synes rätt hårda och flera i tätare följd än vad som är tillåtet.

Måldomarnämnden reagerade med att stänga av Anders Lundström omedelbart och hänskjuta ärendet till Svensk Travsport för bedömning. Banveterinären kontrollerade också Fougeaux men hittade inga märken efter drivningen, vilket innebär att det knappast blir aktuellt med att upprätta en anmälan för misstänkt brott mot djurskyddslagen.

– Jag tycker domarna har överreagerat. Jag blev ivrig på upploppet, men det var inte mer än så, kommenterar Anders Lundström Wolden händelsen till norska sajten TGN.no.

Jag blev ivrig på upploppet

Svensk Travsport skärpte drivningsreglementet den 1 juni och det synes få som konsekvens att fler regelbrott nu bedöms som grova och hamnar på Svensk Travsports bord för handläggning; de döms alltså inte direkt av måldomarnämnderna. Tidigare denna vecka har ST handlagt ett sådant fall, Pierre Nyström på Sundbyholm i måndags, och det resulterade io tolv veckors avstängning. Tidigare i år dömdes amatören Stefano Galluzzo också till tolv veckors avstängning för en drivningsförseelse.

I båda de fallen konstaterades dock att det fanns märken på hästarna efter loppen som påstås vara orsakade av drivningarna, och det är en skillnad mot Anders Lundström Woldens fall.

Efter dagens V75-tävlingar på Årjäng har Anders Lundström Wolden en deklarerad uppsittning till, på Momarken på tisdag. Den omedelbart ikraftträdande avstängningen gäller givetvis även i Norge och det lär alltså bli kuskändring på Momarken också.

39-årige Anders Lundström Worden är verksam på Bjerke och har ett 30-tal hästar i träning, bland annat den stora kallblodsstjärnan Lome Brage som startar på Solvalla på måndag och där ska köras av Örjan Kihlström.

Förra året körde Anders Wolden Lundström 46 lopp och i år har han hittills kört 16. Årjängs måldomare matade in tre månaders avstängning – och 3.000 kronoir i bötre – i datasystemet, men den satta avstängningslängden är endast en administrativ åtgärd. Det är Svensk Travsport som, sannolikt redan på måndag, fastställer vad påföljden för drivningen ska bli.