Lite ironiskt, med tanke på vad som utspelade sig några dagar senare, uttalade sig tillträdande presidenten i Hambletonian Society John D Campbell: ”Vi behöver samma regler inom hela sulkysporten, definitivt i hela Nord-Amerika”.
Campbell är inte ensam om att ha problem att ”sluta leden” gällande regeltexterna.
Campbell sa också att ett antal regler inte hade den tydlighet i text som det kunde krävas. Bara några dygn senare överklagades Hambletonian-resultatet till New Jersey Gaming Comission och kretsen kring diskvalificerade What The Hill vill ta fallet vidare, kanske rent av till civil domstol.
Jag gillar inte alls när sporten inte klarar av att hantera sina egna beslut. Då är regelverket inte tillräckligt vasst utformat, eller tillräckligt tätt. Att vänta på överklagande i civila domstolar till höger och vänster är ett uselt betyg på sportens eget regelverk och i förlängningen direkt dödande av intresset för travsporten i sig.
Att utöka samarbetet och utbyta erfarenheter och regelverk mellan länder är en fin tanke, som dock verkar vara en utopi. Jag vet inte hur många gånger jag hört – och läst – Svensk Travsports generalsekreterare Johan Lindberg eller ordförande Hans Ljungqvist vara omåttligt positiva efter ännu ett möte med franska förbundet ”att nu är vi på gång” med snudd på gemensamma regler. Tyvärr är resultatet fattigt ännu och vi måste nog se till att utveckla vår egen sport i raskare takt.
Där finns tydligt regelverk högt upp på min lista. En petitess i sammanhanget kan tyckas, men jag ogillar kraftigt genande ekipage i svängarna. Och här har ”jänkarna” betydligt bättre text i regelverk än oss i Sverige.
Kör innanför en pinne: Böter för kusken
Kör utanför två pinnar: Hästen flyttas ned i resultatlistan bakom den ”grupp” som hästen går i mål med
Kör utanför tre pinnar: Hästen diskvalificeras
Enkelt att förstå för kuskarna, lätt att tolka för domarna. Bestraffningen kan tyckas stenhård, men samtidigt ett effektivt sätt att helt få bort slentrianmässiga ”genvägar” som ger fördel för småfifflande kuskar.
Det finns säkert fler låghängande frukter i regelboken att plocka. Halvspårskörning hittar jag ingen lysande lösning på. Kanske någon av er läsare gör det? Att ST:s reglementskommitté gärna tar emot konstruktiva förslag är jag nämligen övertygad om.