– Det är bråda dagar och mycket samtal i telefon.
Så sammanfattar Anders Malmrot sin tillvaro när Sulkysport får en pratstund under tisdagseftermidagen.
Malmrot är uppvaktad av aktiva och givetvis inte heller sen med att ”vara på” de han försöker fånga in för start under Elitloppshelgen.
Till den skaran hör Manchego (e. Muscle Hill), världens genom tiderna snabbaste sto efter att hon 2019 travat 1.07,7 över 1.609 meter på Red Mile-banan i Lexington. I fjol underskred hon därtill sitt eget världsrekord på tusenmetersbana med tiden 1.08,1 på Plainridge Park.
Tanken var att Manchego skulle ha avslutat sin tävlingskarriär efter fjolåret och gått till avel, men beslutet reviderades och nu stundar istället fortsatt tävling.
– Jag för kontinuerligt samtal med Nancy Takter och det finns en möjlighet att vi får se Manchego i Elitloppet. Jag vet inte om jag är för optimistiskt lagd, men säg att det är ”femtio-femtio” att hon kommer, säger Malmrot och fortsätter:
– Hennes upplägg just nu passar väldigt bra mot ett eventuellt Elitlopp. Hästen kvalar på lördag och kommer göra en eller två starter efter det. Sedan beror det på om de känner sig bekvämma med reseupplägget jag har att erbjuda.
Tar med en häst till?
Något som givetvis är ytterst centralt för att stoet ska få en ärlig chans att prestera på en hög nivå på Solvalla.
– Jag har presenterat vad som är görbart och jag hoppas de känner att det är bra. De för interna diskussioner i gruppen just nu så får vi se vad beslutet blir.
Och vad har du kunnat erbjuda i reseväg?
– Det handlar om flyg från JFK-flygplatsen i New York till Liegé i Belgien. Därefter skulle det handla om en anslutning till vårt Europaplan med de franska hästarna. Det skulle innebära att Manchego inte behöver transporteras landvägen. Jag har i alla fall reserverat två platser på Europaplanet för detta.
Två platser säger du… innebär det att ytterligare en amerikansk häst är aktuell?
– Ja. Kommer Manchego så har jag förstått att tanken är att även Spoiled Princess (e. Trixton) från Nancys stall ska komma med och i sådana fall starta i Fyraåringseliten för ston. Man köper en containerplats på flyget från USA och då får man plats med två hästar så det blir inte dyrare på något vis än om man flyger med en.
Plats för fler skötare
Om Malmrot tycker sig relativt positiva signaler från amerikanskt håll så låter det ännu bättre från franskt dito.
– Det är ett större intresse i år än det varit tidigare, men jämför man med fjolåret så är ju inte det konstigt alls. Då hade vi ingen möjlighet att flyga upp hästarna och därtill kunde ju inte tränarna i Frankrike förbereda hästarna optimalt eftersom deras travsport låg nere en period.
Årets flyg innehåller tolv platser för hästar och lika många för skötare.
– Det är viktigt i sammanhanget att det finns det utrymmet även för skötarna. Vi hade ett år då vi hade problem med flygplanet och dess kapacitet. Det blev bara tre eller fyra skötare att som kunde följa med och då blev det inte lika attraktivt.
Men nu känner du att intresse är större?
– Ja, det är väldigt många som hör av sig. Framförallt är fransmännen intresserade av Harper Hanovers lopp och det känns jättekul nu när vi gör den här satsningen och erbjuder en miljon kronor till vinnaren. På flygplanet är det företräde för Elitloppshästarna, men jag känner som sagt att det är ett stort intresse för Harpers, men även för Fyraåringseliten och Montéeliten.
Vågar du nämna någon fransk häst som sticker ut lite extra kring Harpers vad det gäller intresse att komma hit och starta?
– Prix d’Amerique-sexan Diable du Vauvert är aktuell. Han är alltid en stark avslutare och har varit med i de bästa loppen under vintern. Det vore en otroligt rolig häst att få hit.
Eitloppet istället för Harpers?
Därtill tycks Gelati Cut (e. Coktail Jet) i princip vara klar för start i Harpers efter framträdandet i Paralympiatravet.
– Ja och en extra positiv sak är att han ska stå kvar på svensk mark efter Åbystarten så där frigörs ju en plats på flyget också, det blir en jättebra lösning som gynnar oss. Sedan får jag även lite indikationer att tränaren tänkt om lite rörande Elitloppsfunderingarna; skulle det gå bra i Paralympiatravet är inte Elitloppet uteslutet. Oavsett vilket lopp det kan bli så är det en högintressant häst och när han står här i Sverige så tror jag också att chanserna att han förbereds på rätt sätt kan öka.
Jean Michel Bazire har själv gått ut och visat intresse för start i Elitloppet med Prix de Luxembourg-vinnaren Dorgos de Guez, vad får du för indikationer?
– Jag har ganska bra vibbar, men han vill vänta och se innan han bestämmer sig för något. Han var jättenöjd med hästen i lördags då han vann helt okörd på Vincennes, men han vill inte låsa sig ännu utan vill starta en eller två gånger till, avslutar Anders Malmrot.