– Vi har högre mål med tisdagarna än de vi hittills uppnått. Det vi känner är att de som kommer hit är nöjda och ger oss tummen upp. De gånger vi gjort något speciellt har det också blivit gensvar direkt, säger marknadschefen Markus Myron.
Nu satsar Solvalla alltså ännu mer på sina tisdagar. Man har tagit in produktionsbolaget Brand New Content som bland annat gör Ernst Kirschsteiger-programmen i TV4 och till exempel fotbollsgalan.
– Brand New Content är grundat av Pär och Anders Sundberg som jobbade på OTW Media tidigare och därför har haft mycket kontakt med travsporten. Vi vill höja underhållningsfaktorn för de som är på Solvalla och även locka nya målgrupper, säger Brand New Contents Klas Lindberg.
Upplevelsebiten handlar dels om det innehållsmässigt i satsningen Travpanelen, där första exemplet var att Jessica Almenäs var specialinbjudan gäst under tisdagkvällen. En gång i månaden ska man på liknande sätt locka med spännande specialgäster.
– Planen är att bli bättre och bättre under året, säger Klas Lindberg.
När tävlingsprogrammet med Solvallas tisdagar blev klart satte travbanan målet att satsa hårt sportsligt på tisdagar och bygga den med en attraktiv helhetsupplevelse som ska locka tillbaka den banpublik som gått förlorad de senaste åren – och förstås samtidigt försöka locka nya publikgrupper. Man började med att försöka fylla Congress Club, ”finrestaurangen” på tredje våningen i Kongressen.
– Vi har haft målet att ha över 1.000 i publiksiffra på tisdagar och det har vi hittills bara nått en gång. Samma sak med antalet ätande gäster, det har inte nått våra målsättningar heller. Det är när vi gjort något extra, som grand opening-kvällen och när vi hade spansk afton, som det har blivit bra bokat. Vi hade hade också över 300 bokningar den kväll, med havets läckerheter som tema, som blev flyttad till Mantorp på grund av banförhållanden. Det gjorde ont, säger Markus Myron och fortsätter:
– Vi tar till oss och anpassar oss efter den feedback vi får. En effekt av detta är att vi från och med nästa vecka går igång med ”fläsk varje tisdag”. En rätt för 150 kronor som erbjuds i Congress Club, säger Markus Myron.
En gång i månaden satsar man på speciella temakvällar och där skruvar man också till kvällen för de som bokar bord i huvudrestaurangen så att kvällen inleds ”mingelmässigt” i festvåningen och sedan flyttar restauranggästerna ner i Congress Club inför V64-loppen.
– En annan nyhet är att vi också försöker ”flytta in sporten” till restaurangen. Vi försöker få till att en och annan segerintervju kan äga rum i restaurangen, när och vilka det blir beror på vad den vinnande kusken har för schema och åtaganden i kommande lopp. Fokuset är på restaurangupplevelsen som ska vara spännande, social och rolig, säger Markus Myron.
Klas Lindberg:
– Målet är att gästerna ska känna att de får en rolig upplevelse, som de tar med sig hem, sprider det bland sina vänner, och på så sätt lockar ännu fler till Solvalla.
Solvalla ska nu dessutom uppgradera sin intern-tv-anläggning med pokalårspengar, något man räknar med ska vara klart före Elitloppet.