Under fem dagar har förhandling skett i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholms tingsrätt. Igår hölls slutplädderingarna i målet där ATG stämt Svenska Spel och yrkar på att Patent- och marknadsdomstolen häver varumärkesregistreringen ”TRAV & GALOPP”.
I den stämningsansökan som ATG lämnade in yrkade också trav- och galoppsportens spelbolag vite om en miljon kronor, eller annat belopp som domstolen finner verkningsfullt, plus att Svenska Spel förbjuds i näringsverksamhet i Sverige använda kännetecken ”TRAV & GALOPP” och ”TRAV OCH GALOPP”.
Dessutom yrkade ATG att Patent- och marknadsdomstolen fastställer att Svenska Spel är skyldigt att till ATG betala skälig ersättning för utnyttjandet i näringsverksamhet av företagsnamnet ”Aktiebolaget Trav och Galopp” samt ersättning för den ytterligare skada intrånget medfört för ATG.
ATG yrkade också ersättning för bolagets rättegångskostnader av den lilla nätta summan 5.419.597 kronor.
Nu är det inte bara så att Svenska Spel använder sig av en sådan allmän benämning som ”trav och galopp”, utan också flera andra spelbolag, exempelvis Betson, Unibet och Nordicbet. Svenska Spel är således inte ensam på plan.
ATG försökte under förhandlingen slå fast att Svenska Spel tagit ATG:s företagsnamn/varumärke Aktiebolaget Trav och Galopp varumärke i sin helhet och lagt till sin figur, den så kallade ”vinnargubben”.
Men att varumärkesskydda ”trav och galopp” som inte är någonting annat än gångarter i sin rätta ordalydelse och knappast kan härledas till att ATG skulle ha någon slags ensamrätt på en sådan allmän benämning som ”trav och galopp” även om det handlar – som i detta fall – om vadhållning på hästar är förstås inget annat än rent struntprat. Aktiebolaget Trav och Galopp bildades 1973 och var ju knappast först ordalydelsen med ”trav och galopp”…
Dom i målet meddelas den 18 maj och då får vi svaret om ATG vinner eller inte. Vid förlust kommer ATG inte bara behöva stå för sina egna ombudskostnader på 5.419.597 kronor utan också motpartens, vilka uppgick till 2,1 miljoner plus moms.
Men det finns att ta av och ATG riskerar knappast bankrutt. Under förhandlingen i Patent- och marknadsdomstolen uppgav ATG att företaget årligen spenderat i genomsnitt 143 miljoner i reklaminvesteringar för åren 2002-2017 och att den summan stegrat till 344 miljoner/år för 2018-2020. Alltså över en miljard kronor under tre år.
Då är det inte speciellt svårt att förstå att prispengarna i svensk travsport inte alltid hamnar i rätt fickor…