Under hösten har förhandlingar pågått mellan travet och galoppen gällande att galoppen skulle sälja en aktie i ATG till travet. Detta har med skattereglerna för aktiebolag att göra. Det minimalt förändrade ägandet skulle öppna möjligheten till fortsatta smidiga kontinuerliga pengaflöden mellan ATG och ägarna trav- och galoppförbunden, som koncenbidrag.
Dock ville galoppen ha vissa saker i utbyte, för att inte riskera att bli mer marginaliserade och undanträngda i ATG:s spelutbud än sporten nu är. Det handlade dels om tävlingsprogrammet med de till detta kopplade spelformerna, dels om medel till marknadsföring.
Nu har alltså förhandlingarna slutförts och ett avtal undertecknats. Det som händer är att galoppen får mycket större plats på söndagar i ATG:s spelutbud och tv-bevakningen.
– Dels blir det V64 på galoppen på söndagar istället för som nu V4, dels ska det ridas ett galopplopp så det kommer med i travets GS75-block. Det blir ungefär som att återinföra lördagskomben och hur denna låg i V75 förr, men på söndagar, säger Svensk Galopps styrelseledamot Roland Johansson som skött förhandlingarna med ST.
– Det är ge och ta i en förhandling och nu är vi överens. För galoppen var det väldigt viktigt att få ett tävlingsprogram med kontinuitet och möjlighet att få sporten att växa. Det här söndagskonceptet är svaret på det, säger Svensk Travsports ordförande Marjaana Alaviuhkola.
Eftersom galoppen har tävlingsuppehåll under vintern går detta igång 1 april och körs sedan november ut. Det kommer att ridas 35 V64-omgångar på söndagar. Två av söndagarna blir det galopp i GS75: Svenskt Derby på Jägersro i juli respektive Stockholm Cup i september. På söndagar blir det alltså som regel från 1 april både V64 på galopp och GS75 på trav.
Rent substantiellt får galoppen dessutom ett stort tillskott gällande möjligheten att marknadsföra sig: Tio procent av ATG:s årliga marknadsföringsbudget för trav och galopp viks uteslutande till marknadsföring av galoppevenemang. ATG blir också exklusiv spelbolagssponsor av Nationaldagsgaloppen den 6 juni.
– Vi har, milt uttryckt, varit satta på undantag, i ATG:s marknadsföringsbudget. Jag kan inte säga hur stort tillskottet blir i rena pengar, men det får väldigt stor effekt för oss, säger Roland Johansson.