”Man kan säga att Sverige genom den nya spellagen infört en modern version av den gamla motboken vad gäller spel på hästar. Det kan med fog ifrågasättas om en sådan ”spelmotbok” verkligen är motiverad”, skriver Oviken och Hoting i det brev som i dagarna skickas till de jämtländska riksdagsmännen Per Åsling (c), Saila Quicklund (m), Anna Caren Sätherberg (s), Kalle Olsson (s) och Cassandra Sundin (sd).
Av dessa har två insyn och kunskap om travsport: Per Åsling är medlem i Jämtlands Travsällskap (Östersund) och Saila Quicklund har varit gift med travbanechefen Jan Quicklund, plus att hon är engagerad i den informella tvärpolitiska ”travgrupp” i riksdagen som har V75-bolag tillsammans.
– Förhoppningen är att någon eller flera av riksdagsmännen ska skriva en motion utifrån vårt brev innan motionstiden går ut den 10 oktober, säger Hotingtravets ordförande Sven-Olof Lindman.
Förhoppningen är att någon eller flera av riksdagsmännen ska skriva en motion
– Travsport och spel är en upplevelse. Man ska kunna se en häst i defilering och provstart och sedan gå och spela, det är helhetsupplevelsen. Vi har många engångsbesökare och äldre på våra banor. Det är inget roligt att gå runt på publikplats och höra hur snacket går sedan det här infördes, verkan av det här är tvärtemot vad ST vill uppnå med rekrytering och att locka folk till banorna, säger Sven-Olof Lindman.
Innan han nu agerat gentemot riksdagsledamöterna i Jämtland tillsammans med Ovikens ordförande Rolf Johnsson har han också sökt stöd ute i landet.
– Jag skrev till alla banors ordföranden och fick bara svar av en, Östersund. Från alla de andra har det varit tyst. Det är märkligt, för när man pratar mellan fyra ögon om registreringskravet av allt spel tycker alla det är heltokigt. Jag fick också ett svar av ST:s chef Ulf Hörnberg som gjorde mig besviken, han skrev svaret som att jag vore en helt utomstående och inte en som jobbat med det här i 40-50 år.
Sven-Olof Lindman fortsätter:
– Jag tycker att vi har fog för att agera. Jag vet också att Lycksele är på gång med ett likadant brev, till Västerbottens riksdagsledamöter. Sedan återstår att se om någon av poltikerna nappar och tycker det här är värt att ta upp.
De jämtländska sommarbanorna Hoting och Oviken, med tre tävlingsdagar vardera, vill ändra den lag som Spelinspektionen grundat sin förordning på om att allt banspel, även 20 kronor plats i banspel på Lindesberg, ska vara registrerat och spelaren legitimera sig.
”Att registrering skulle behövas för ålderskontroll är inget hållbart argument för spel som görs under tävlingar. Där har totopersonalen i decennier upprätthållit en sådan kontroll utan problem. Motiveringen i propositionen att registrering behövs av varje enskilt spel för att förhindra brott och övervaka riskabla spelvanor framstår som mycket överdrivet, i vart fall vad gäller spel under tävlingar. Även i Sverige borde det finnas utrymme för att göra undantag från registreringsskyldigheten för spel vid besök på travtävlingar som arrangeras av lokala travsällskap”, skriver Oviken och Hoting i brevet till de jämtländska riksdagsledamöterna.
Man poängterar också att för de mindre travbanorna, med ett fåtal tävlingsdagar vardera per år, är publikintäkterna det viktigaste man har:
”Under sommarens tävlingar på travbanorna i Oviken och Hoting med god publiktillströmning (3 tävlingsdagar på varje bana) blev det tidvis långa köer i spelkassorna. Många spelare hann därför inte göra sina insatser före loppets start vilket naturligtvis medförde stort missnöje. Liknande problem har rapporterats i fackpressen från andra ”sommarbanor”, exempelvis från Lindesbergs tävlingar under nationaldagen. Orsaken till köbildningen är utan tvivel den tidsutdräkt som uppkommer när alla spelare måste identifieras och alla insatser registreras i terminalerna. Hårdast drabbas de minsta travbanorna med ett fåtal tävlingsdagar. De drivs av ideella föreningar (travklubbar/travsällskap) med ideellt arbetande styrelsemedlemmar och utan fast anställd personal. Deras ekonomiska möjligheter att anordna travtävlingar är helt beroende av publikintäkter.”
Här är Hotings och Ovikens brev till de jämtländska riksdagsledamöterna i sin helhet:
2019-09-13
Till
Riksdagsledamöterna i Jämtlands län: Per Åsling, Saila Quicklund, Anna-Caren Sätherberg, Kalle Olsson, Cassandra Sundin
Begäran om ändring av Spellagen (2018:1138) beträffande skyldigheten att registrera spel under pågående travtävlingar
Problembeskrivning
Den nya spellagens krav på registrering av allt spel på hästar under pågående tävlingar oavsett insatsens storlek har fått en mycket negativ inverkan på travsportens gräsrotsnivå. De minsta travbanorna med ett fåtal tävlingsdagar per år är ekonomiskt helt beroende av god publiktillströmning av många spelovana besökare. Erfarenheten från sommarens tävlingar i Oviken och Hoting är att legitimationskravet med åtföljande krångel och köbildning väcker stort missnöje och avhåller många från att besöka tävlingarna. På sikt blir det förödande för den travsport som grundas på genuint hästintresse och bedrivs ideellt.
Nuläget
Genom den nya spellagen som trädde ikraft 1 januari 2019 har införts en skyldighet att registrera alla personer bosatta i Sverige som deltar i spel på hästar (12 kap 1 § spellagen). Detta gäller oavsett på vilket sätt spelet görs (online via dator eller mobil, i spelbutik eller på en trav- eller galoppbana under pågående tävlingar). Registreringskravet medför också att spelarens identitet måste fastställas vid varje speltillfälle i spelbutik och på tävlingsbana genom uppvisande av legitimation. Denna omfattande registrering av alla spelare kritiserades av bl a datainspektionen vid remissbehandlingen men regeringen gjorde ingen ändring i den slutliga lagtexten. I propositionen (prop 2017/18:220 s. 140) hänvisade man till behovet av att kunna upprätthålla åldersgränsen för spel och att motverka brottslig verksamhet. Dessutom ger registreringen möjlighet att fånga upp personer som kan antas ha spelproblem.
Det finns ett obetydligt undantag i 6 kap 8 § spellagen beträffande ideella föreningars s k poolspel med pappersbongar. I övrigt gäller ett krav på registrering av alla spel på hästar som görs online hos spelbolag eller deras spelombud. Detta gäller även spel i totokassor på trav- eller galoppbana under pågående tävlingar. Det finns ingen nedre beloppsgräns utan registreringskravet gäller oavsett insatsens storlek. Även vid småspel på exempelvis 5 kr vinnare eller plats under tävlingar måste således spelaren först registrera sig och sedan uppvisa legitimation vid varje besök i spelluckan. Det nya registreringskravet har tvingat spelbolaget ATG att tillverka ett stort antal nya spelterminaler som tekniskt kan avläsa legitimationshandlingar.
Under sommarens tävlingar på travbanorna i Oviken och Hoting med god publiktillströmning (3 tävlingsdagar på varje bana) blev det tidvis långa köer i spelkassorna. Många spelare hann därför inte göra sina insatser före loppets start vilket naturligtvis medförde stort missnöje. Liknande problem har rapporterats i fackpressen från andra ”sommarbanor”, exempelvis från Lindesbergs tävlingar under nationaldagen. Orsaken till köbildningen är utan tvivel den tidsutdräkt som uppkommer när alla spelare måste identifieras och alla insatser registreras i terminalerna. Hårdast drabbas de minsta travbanorna med ett fåtal tävlingsdagar. De drivs av ideella föreningar (travklubbar/travsällskap) med ideellt arbetande styrelsemedlemmar och utan fast anställd personal. Deras ekonomiska möjligheter att anordna travtävlingar är helt beroende av publikintäkter. Men även för något större banor med ett fåtal stora publikdagar blir det kännbart med minskad publik på grund av spelkrångel.
Norge införde ett registreringskrav för spel på hästar 2017-01-01 men till skillnad mot Sverige har man inte släppt marknaden fri utan behållit spelmonopolet för Stiftelsen Norsk Rikstoto. I det nu gällande konsesjonsbeslutet från landbruks- og matdepartementet daterat 2016-10-14 sägs att allt spel hos Norsk Rikstoto ska registreras, dock med undantag av spel på trav- eller galoppbana till pågående tävlingar (konsesjonsbeslutet finns tillgängligt på norska lotteritillsynets webbsida). Enligt detta beslut har således Norge gjort undantag från registreringskravet för allt banspel. Det kan påpekas att Norge följer samma EU-direktiv på spelområdet som Sverige. Såvitt känt har inte heller Finland, Danmark och Frankrike infört något registreringskrav för spel på hästar från tävlingar på trav- och galoppbanor.
Förslag till ändring av spellagen avseende registreringsskyldigheten för spel under pågående tävlingar
Man kan säga att Sverige genom den nya spellagen infört en modern version av den gamla motboken vad gäller spel på hästar. Det kan med fog ifrågasättas om en sådan ”spelmotbok” verkligen är motiverad. Att registrering skulle behövas för ålderskontroll är inget hållbart argument för spel som görs under tävlingar. Där har totopersonalen i decennier upprätthållit en sådan kontroll utan problem. Motiveringen i propositionen att registrering behövs av varje enskilt spel för att förhindra brott och övervaka riskabla spelvanor framstår som mycket överdrivet, i vart fall vad gäller spel under tävlingar. Även i Sverige borde det finnas utrymme för att göra undantag från registreringsskyldigheten för spel vid besök på travtävlingar som arrangeras av lokala travsällskap. Det kan tilläggas att spelomsättningen för banspel på alla landets travbanor utgör endast 1-2 % av ATG:s totala omsättning på hästspel.
Som nämnts ovan finns det i spellagen (6 kap 8 §) en möjlighet att avstå från kontroll och registrering vid poolspel på hästar i ideella föreningars regi. I propositionen (prop 2017/18:220) sägs inte uttryckligen vad som menas med sådant poolspel men man torde syfta på spel med pappersbongar under s. k. bygdetrav. I linje med detta borde Svensk Travsport (ST) och de lokala travsällskapen (ideella föreningar) kunna medges en uppmjukning av spellagen så att spel hos travsällskapen under pågående tävlingar undantas från registreringskravet. Vi föreslår därför följande lagändring.
Förslag: Inom ramen för spelbolagets licens (i detta fall ATG) medges undantag från registreringskravet för allt spel som görs hos spelombud som är ideella föreningar (i praktiken banspel hos travsällskapen). Därmed behöver den spelande publiken inte legitimera sig vid spel under pågående tävlingar. Om så anses nödvändigt kan Spelinspektionen ges behörighet att begränsa undantaget till vissa tävlingsdagar. Exempelvis så att de minsta travbanorna (Oviken, Hoting, Lycksele, Arvika, Karlshamn, Tingsryd m fl) får undantag för alla tävlingsdagar medan de större banorna medges undantag för tävlingsdagar som är stora publikdagar.
Om lagstiftaren så finner nödvändigt skulle undantaget från registrering av banspel kunna kombineras med en beloppsgräns på samma sätt som finns i flera bestämmelser i penningtvättlagen (SFS 2017:630).
Vårt förslag till lagändring av spellagen torde vara juridiskt relativt okomplicerat (endast ett fåtal paragrafer berörs).
Sammanfattning
Undertecknade ideella föreningar och anordnare av travtävlingar i Jämtlands län anhåller att länets riksdagsledamöter genom motioner till Riksdagen och på annat lämpligt sätt verkar för en ändring av spellagen beträffande kravet på registrering och identifiering av varje enskilt spel på hästar. I lagen bör införas ett undantag från detta krav beträffande spel under pågående tävlingar som görs hos spelombud som är ideella föreningar.
Rolf Johnsson , Ovikens Travklubb
Sven-Olov Lindman, Västra Ångermanlands Travsällskap