Fyra av de fem tyngsta spelbolagen har annars minskat sina medieinvesteringar, vilket kan härledas till att 2018 spelades fotbolls-VM som givetvis var ett tungt och viktigt evenemang. Ett enda spelbolag sticker ut; ATG som ökat sina medieinvesteringar med hisnande 32 procent.
Alltjämt gör dock Kindred (Unibet) och Cherry större medieinvesteringar än ATG, även om båda har minskat jämfört med samma period 2018, skriver Resumé som har sin källa i Kantar Sifo.
ATG tar sig också upp på listan över de bolag som ökar sina mediainvesteringar mest, med placering sju.
– Vi låg medvetet lågt i medieinvesteringar under den här perioden 2018 eftersom fotbolls-VM pågick då och vi vid tillfället inte erbjöd sportspel. 2019 tillkom sportspel i vårt erbjudande och därför har vi i år investerat inför höstens ligastarter. Värt att tillägga är att vi ändå underinvesterar kraftigt, det vill säga, vi står för åtta procent av spelbolagens totala medieinvestering samtidigt som vi har 18 procent av spelmarknaden, säger Stefan Serrrander, press officer på ATG.
Så här ser det ut för spelbolagens mediainvestering juni-augusti
Alla belopp i miljoner kronor
- Kindred 227 (- 20)
- Cherry 150 (-319)
- ATG 111 (+26)
- Svenska Spel 104 (-18)
- Postkodlotteriet 50 (-2,5)
- Leo Vegas 40 (+7,8)
- Folkspel 35 (+2,8)
- Hero Gaming 29 (+0,4)
- Mr Green 23 (+2,5)
- Betsson 21 (-23)