– Vi når inte riktigt upp till fjolåret i omsättning och kunder och även om det är marginellt och en okej helg omsättningsmässigt så vill man alltid förbättra sig, säger Petter Johansson, hästspelschef på ATG, i ett pressmeddelande.
Det var inte bara Solvalla som tappade publik under Elitloppshelgen, utan tittarsiffrorna var också lägre än förra året. Elitloppsfinalen sågs av 471.000 tittare, fördelat på 384.000 i TV4 och 87.000 på ATG Live/atg.se/ATG App.
Succé för fredagen
Spelmässigt var fredagen en succé sedan Solvalla valt att senarelägga sina tävlingar med nämare två timmar. Totalomsättningen stack iväg från 20,8 till 26,9 miljoner, vilket var en ökning med 29 procent jämfört med 2024. Även publiken på Solvalla ökade under fredagen från 2.674 till 3.873 personer.
Elitloppshelgen i siffror:
Dag – Omsättning 2024 (2023)
- Fredag – 26,9 mkr (20,8)
- Lördag – 187,1 mkr (192,1)
- Söndag – 161,9 mkr (166,5)
Totalt: 376,0 mkr (379,5)
- V75 – 198,3 mkr (201,4)
- Övriga V-spel – 34,9 mkr (32,2)
- DD & LD – 24,4 mkr (25,6)
- Enloppsspel – 118,6 mkr (120,2)