Fokustema
utrustningsinformation
Läs senare

Arbetet igång för vagninfo

Barfotainformation har funnits tillgänglig under många år.
På sistone har spelare högljutt efterfrågat vagninfo och nu inleder Svensk Travsport arbetet för att tillgodose spelarnas önskemål, skriver förbundet på sin hemsida.
Av
Pär Gustafsson
Upplåst för dig som är prenumerant

Svensk Travsport (ST) meddelar att steg ett för att införa utrustningsinfo är att bilda en referensgrupp med Johan Lindberg, Petter Johansson, Per Öström och Susanne Andersson från Svensk Travsport. Jan Halberg från Travtränarnas Riksförbund, Ola Johansson från B-tränarnas Riksförbund, och Mikael Melefors från Travhästägarna har fått, och tagit, uppdraget att ta fram två representanter från respektive organisation. Speljournalisterna kommer att representeras av Farnod Pirayehgar och Mattias Spante.

Sulkysport tog upp vagnfrågan i papperstidningen i början av augusti med Petter Johansson och Roger Walmann.

– Frågan har varit uppe en tid och vi känner nu att det finns en bred vilja inom hela travsporten att göra förändringar och därför sätter vi igång arbetet. Det är klart att vi vill ge travsportens kunder så bra information som möjligt. För att hitta rätt nivå som fungerar både för spelare och aktiva har vi därför valt att sätta samman en referensgrupp för att slå fast hur en önskad lösning skulle kunna se ut. Genom det får vi till en dialog mellan spelare och de som förväntas ge informationen på daglig basis, säger Johan Lindberg, generalsekreterare på ST.

Ingen tidsplan

Någon tidsplan finns inte i nuläget och högsta prioritet är att erbjuda vagninfo. På sikt kan det även bli tal om till exempel huvudlagsinformation.
– Som en konsekvens av den omreglerade spelmarknaden arbetar Svensk Travsport med flera tunga IT-projekt, bland annat en ny version av travsport.se. Där har vi nu börjat titta på vad som behövs för att erbjuda mer information. Men all IT-utveckling tar tid och jag vill inte lova mer än att vi nu sätter fokus på den här frågan för att få till en så snabb och bra lösning som möjligt, berättar Lindberg.

Fokustema
Inför V86
Läs senare

”Lång distans är rätt för henne”

Efter uppehåll på 20 år har Anders Källberg hittat tillbaka till travsporten.
I år har han över 30 i segerprocent både som tränare och körsven och idag gästar han Visbytravet med två tuffa ston.
Av
Pär Gustafsson
Upplåst för dig som är prenumerant
Anders Källberg är laddad för kvällens V86-tävlingar på Visbytravet. Foto Hanold/ALN
Anders Källberg är laddad för kvällens V86-tävlingar på Visbytravet. Foto Hanold/ALN

54-årige Anders Källberg kom till Gotland sent i måndags kväll och hästarna har haft god om tid att komma till rätta på ön. Mantorpamatören har god rutin från flera stortränare, men han hade haft ett långt uppehåll när han gjorde comeback för drygt fem år sedan. Hans barn funderade på om det var en 50-årskris och istället för att köpa en Harley Davidson tog han upp travsporten.

Nu arbetar Källberg som hovslagare och i yngre ålder har han bland annat jobbat hos hos Kjell P Dahlström, Thomas Nilsson, Jimmy Takter i USA och Thomas Uhrberg.

Jag vet hur man tränar travhästar och man behöver inte uppfinna hjulet två gånger

– Under 20 år körde jag häst blott vid ett tillfälle, i motionsvagn. Nu har jag travsporten som hobby och jag tycker att det är skoj. Jag har två starthästar och två tvååringar. Jag vet hur man tränar travhästar och man behöver inte uppfinna hjulet två gånger. Jag har bara köpt billiga hästar som jag har förbättrad och mina ston är vältränade. Sedan tycker jag att det är kul att köra själv också och nu har jag gått upp från lägsta kategorin och får även köra V75-lopp.

Har fyra vinster på elva starter i sulkyn i år

Och han har fin form både som tränare och körsven. 2020 har han kört elva lopp, vilket givit elva vinster och som tränare har Källberg fyra segar på 13 försök. Bästa chansen enligt spelarna ikväll är D’Amore (V86-6). Sexåringen kommer från spetsseger på Solvalla och ikväll ska hon ut över lång distans från spår fem bakom bilen.

– Jag tror att mycket kommer att avgöras i starten. Man måste köra på säkerhet första 100-150 meterna med D’Amore och hon brukar galoppera var femte start. Hästen har varit duktig i år och jag tror att det är toppform, men det är första längre resan och vi får se hur hon hanterar att bo borta. Hade det varit kort distans hade jag inte anmält hit och jag tror att lång distans är rätt för henne. Jag ändringar inget

Det är en hårding som hanterar tre varv bara hon håller sig lugn

Mellby Eye Catcher (V86-7) kommer med två raka tredjeplaceringar och sjuåringen är i princip ostreckad.
– Hästen hade skitläge och krokade ihop senast, men fick ändå dödens och höll bra som trea. Gången innan hade hon också svår spår, stod i tredje led i en spårtrappa, men det är en hårding som hanterar tre varv bara hon håller sig lugn under vägen. Det gäller att det stämmer och vi får en bra resa, men man ska inte underskatta den här damen, varnar Anders Källberg.

Här är startlistor till kvällens tävlingar.

Fokustema
Läs senare

V75: ”Vassare med lopp i kroppen”

Dubbeljackpot på V75 i Halmstad idag.
Så här säger hemmatränaren Johan Untersteiner om stallets sju V75-hästar.
Av
Emil Persson
Upplåst för dig som är prenumerant
Johan Untersteiner. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Johan Untersteiner. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Det är hela 36.273.990 kronor extra i sjurättspotten och omgången är såklart intressant.

Exclusive Matter (V75-1) gick bra på Bergsåker. Han har verkligen levererat på sistone efter skada och jag är jättenöjd med hästen. Förhoppningsvis kan han fortsätta prestera på det här viset och Erik Adielsson får testa från start. Inga ändringar, säger Johan Untersteiner.
Quick Lane (V75-1) svarade för en jättebra insats senast. Jag hade inte förväntat mig den prestationen från hästen. Får han en bra löpning här så går han säkert fint även på lördag.
Global Warrior (V75-1) ska vara uppåt nu med mer kontinuerligt startande. Han var bra vid segern senast, men från spår tolv känns han bortlottad.

Twigs Got U. (V75-2) gick okej i comebacken efter att ha hamnat i ingenmansland. Jag tror han är ännu vassare med lopp i kroppen och räknar framför allt med att han ska vara raskare i benen. Hästen har lite känsliga hovar, men det kan bli aktuellt att köra barfota bak. Därtill är tanken att han ska tävla med norskt huvudlag för första gången.

Roofie (V75-3) fick gå i dödens på Maxus senast och jag tycker att han kämpade bra. Jag siktar på att smyga med här och komma till slut; då kan han greja en plats.

Eftersom hon är så startsnabb har hon ofta gått i ledningen och det ska bli spännande att se henne bakifrån

Make More Cider (V75-4) flög till spets senast, men blev för vass under vägen. Hon öppnade första kilometern på 1.12 och det blev för tufft. Eftersom hon är så startsnabb har hon ofta gått i ledningen och det ska bli spännande att se henne bakifrån nu en gång.

Cyber Lane (V75-6) var jättebra i Åbyloppen, men sämre senast i Östersund utan att jag har någon riktigt bra förklaring. Kanske var det resan som satte ner honom. Hästen känns fin i träningen och det är bara att prova igen. Det lutar åt att vi kör barfota runt om, vilket han klarar även om det blir regn, berättar Halmstadtränaren.

V75-strykningar

V75-3: 5 Only One Winner

Sulkysports V75-tips med intervjuer och analyser.

Startlistor till dagens tävlingar i Halmstad.

Spela V75 Tillsammans med Sulkysport.

Fokustema
V86 Lindesberg
Läs senare

”Vi går inte all in”

Nimbus C.D. har hittat tillbaka till tävlingsbanan igen.
Fuxen löste comebacken på bästa sätt och nu väntar tuffare motstånd i Bergslagsloppet i Lindesberg på onsdag.
– Nimbus är en populär häst och då vill man att det ska gå bra, säger Peter G Norman.
Av
Pär Gustafsson
Upplåst för dig som är prenumerant
Nimbus C.D. och Peter G Norman kvalade på Solvalla i mitten av maj. Foto: Adam Ström/stalltz.se
Nimbus C.D. och Peter G Norman kvalade på Solvalla i mitten av maj. Foto: Adam Ström/stalltz.se

Numera tioårige Nimbus C.D. har haft en brokig karriären och skadebekymmer som äldre. Hästen tävlade som tre- och fyraåring hos Per Nordström och efter att ha slutat oplacerad i Derbyt 2014 såldes hästen. Han flyttade Stefan Hultman och där slog Nimbus C.D. i blom. Hästen ståtade ett tag med fem raka fullträffar, däribland miljonloppet Jubileumspokalen.

Fakta

Nimbus C.D.

Kön: fuxvalack
Född: 22 april 2010
Härstamning: Mythical Lindy-Kiss of Life
Intjänat: 3.445.500 kronor
Resultat: 44 st: 15-10-8
Rekord: 1.09,8ak
Ägare: Stall Droad AB, Stockholm
Uppfödare: Anders Satrell, Bro
Tränare: Peter G Norman, Solvalla
Körsven: Rikard N Skoglund, Solvalla
Skötare: Minna Vanhala

Expandera
Som äldre har han även tävlat för Pasi Aikio och Robert Bergh och hos den sistnämnde vann hästen i högsta klassen. Dessvärre fick fuxen nya bekymmer och i början av året flyttade Nimbus till Peter G Norman.
– Hästen kom till mig i januari och han har tränat väldigt starkt hela tiden. Nimbus har inte haft några bakslag och benen ser bra ut, berättar Solvallatränaren.

Är han fin att köra?
– I sulkyjobben är han fin, men han har lite lustig stil och kan ta i lite väl mycket när jag kör i backen. Fast har slukar backen på ett enormt sätt och det är en mäktig häst.

Hästen har som sagt säregen stil, men det är inget man upplever i sulkyn och det ser värre ut från sidan

Fuxen kvalade på 1.14,0/2.140 meter i maj och vann direkt i comebacken i Digger Crowns Minneslopp på Gotland drygt en månad senare.
– Han springer spikrakt när han får sträcka ut. Det fick han göra från start i årsdebuten samt sista 150 meterna. I kvalloppet gick han tungt balanserad och där fick han inte sträcka ut. Hästen har som sagt säregen stil, men det är inget man upplever i sulkyn och det ser värre ut från sidan. Sedan blir man fartblind bakom Nimbus C.D, det känns som att det går lika fort som klockan visar.

Här är hans kvallopp:

Tränaren fick puls i comebacken

Peter G Norman. Foto Simon Hagen/Sulkysport

Kretsen kring Nimbus C.D. hittade ett fint comebacklopp på Visby. När ATG-live filmade Norman kort innan start smet han undan för att stå för sig själv.
– Det såg bra ut på förhand och jag fick lite puls innan loppet. Nimbus är en populär häst och då vill man att det ska gå bra. Därför var det skönare att gå undan lite.

Hästen har tjänat nästan 3,5 miljoner kronor och det är svårt att matcha igång han i lite enklare omgivningar.
– Det var ett par bra hästar i comebacken, men jag tror att det blir svårt att hitta ett lämpligare lopp än på Visby. I Lindesberg är det tuffare och då får vi lägga upp loppet därefter. Vi går inte all in och laddar för spets utan vi ska ge honom en vettig löpning.

Nimbus C.D. ligger den tidigare tränaren Stefan Hultman varmt om hjärtat.
– Hästen har varit väldigt fin i jobben efter comebacken och benen ser bra ut, vilket är det viktigaste. Stefan är involverad i Nimbus och kör jobb titt som tätt. Det är också Hultman som bestämmer var Nimbus ska starta. Sedan är det ju så att hade inte Stefan varit hos mig hade inte Nimbus C.D. kommit till stallet.

Upplägget är att hästen ska bli allt lättare och spänstigare för varje start

Stjärnan har otroligt fart, men med tanke på skadehistoriken är det självklara upplägget ”ett lopp i taget”.
– Han gick tunga jobb under uppträningen och hade bara gått två sulkyjobb inför kvalet. Upplägget är att hästen ska bli allt lättare och spänstigare för varje start. Vi hoppas att Nimbus ska hålla ihop och sedan återstår att se till vilken nivå han kan komma tillbaka till. Peppar, peppar, nu är han inne i en bra period och vi kollar upp hästen kontinuerligt och det har inte varit några fel.

Tuffare konkurrens än i årsdebuten

I onsdagens snabblopp i Lindesberg börjar Nimbus C.D. från spår sju bakom bilen över 1.640 meter autostart.
– Han fick en tuff inledning i comebacken, men Rikard sade att Nimbus kunde ha gått 500 meter till i samma tempo och där visade hästen att han vill tävla. Nu är det som sagt tuffare och det blir kul att se var han står i den här konkurrensen. Det blir inga ändringar.

Bergslagsloppet
1.640 meter autostart
Förstapris: 100.000 kronor
Häst – Körsven

  1. Ajlexes Cubano – Tomas Pettersson
  2. Queer Fish – Ulf Eriksson
  3. Going For Gold Zaz – Nicklas Westerholm
  4. Romanesque – Björn Goop
  5. Diamanten – Erik Adielsson
  6. Jake – Mika Forss
  7. Nimbus C.D. – Rikard N Skoglund
  8. Missle Hill – Örjan Kihlström
  9. Forecast – Emilia Leo
  10. Zack’s Zoomer – Jorma Kontio

Här är startlistor till Lindesbergs tävlingar med V86.