Fokustema
Meadowlands
Läs senare

Auktionsdyring toppade

Hela 800.000 dollar kostade Tactical Landing som ettåring. Idag kvalade Bob Stewarts tvååring på Meadowlands. Han skötte sina kort perfekt och utan att pressas klev han förbi sista 100 meterna till seger på 1.15,1/1.609 meter.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Tactical Landing. Foto Stalltz.se
Tactical Landing. Foto Stalltz.se

Sonen till Muscle Hill och Southwind Serena serverades en resa i tredje inner i ett lopp där tempot inte var speciellt högt. Vid upploppets början togs Tactical Landing ut till anfall och Brian Sears behövde aldrig vika fram körspöet sedan hingsten avslutat sista quartern efter 1.10,1.

Tactical Landing och Brian Sears vinner sitt kval på Meadowlands idag.

Tactical Landing är den näst dyraste ettåringen som har sålts i världen. Han kostade 800.000 dollar på Lexington Selected Yearling Sale i höstas och en av delägarna är Jean-Pierre Dubois.

Modern Southwind Serena (e. Varenne), 1.11,7*/$385.088, vann Breeders Crown som treåring för norrmannen Per Henriksen. Hon har sin främsta avkomma i trefaldiga världsrekordhållarinnan och Hambletonian-tvåan Mission Brief (e. Muscle Hill), 1.08,6*/$1.599.587.

Southwind Serena har också lämnat Exemplar (e. Andover Hall), 1.10,5*/$323.013, och Earn Your Wings (e. Credit Winner), 1.09,6/$266.168. Den sistnämnda ägs av Lennart Ågren och tränas av Anette Lorentzon.

Travhistoriens dyraste ettåring är Detour Hanover (e. Andover Hall-D Train) och för helbrodern till Hambletonian-vinnaren Donato Hanover betalades 825.000 dollar på Harrisburg-auktionen 2011.

Fakta

De tre dyraste ettåringarna i världen

Namn (kön/stamtavla) – Auktionspris

1 Detour Hanover (hingst e. Andover Hall-D Train) – 825.000 dollar
2 Tactical Landing (hingst e. Muscle Hill-Southwind Serena) – 800.000 dollar
3 Experience Victory (hingst e. Valley Victory-Feeling Great) – 650.000 dollar

Fotnot: Detour Hanover gjorde elva starter (4-1-0), tog rekordet 1.10,7 och tjänade 25.375 dollar för Thomas Cancelliere. Andover Hall-sonen sattes i avel 2015 och har åtta ettåringar.

Desto framgångsrikare var Experience Victory, 1.10,7/$145.197, vilken vann åtta lopp på 45 starter. Han inledde sin karriär hos Ron Gurfein och tävlade sedan för ytterligare fyra tränare innan tävlingsskorna lades på hyllan. Någon avelskarriär blev det inte för helbrodern till Hambletonian-vinnaren Self Possessed på grund av att han blev valack.

Expandera

Bob Stewart kvalade också en annan toppstammade tvååring. Propulsions lillasyster Deschanel (e. Yankee Glide-Danae) serverades en resa i tredje inner och avgjorde enkelt till slut för David Miller på 1.13,6 via 1.10,6 sista 400 meterna.

Modern Danae (e. Andover Hall), 1.11,1/$531.001, har inte bara lämnat Stall Zets Propulsion (e. Muscle Hill), 1.08,9*/9.607.195 kr, utan också Per Roderts D’Orsay (e. Yankee Glide), 1.09,5*/$450.683.

Vann gjorde också tvååriga stoet Aperfectruby (e. Credit Winner-Asixpakfromperfect) för Scott Zeron efter en resa i rygg på Jan Johnson och Glide Onin Sabrina (e. Yankee Glide).

Kort före mål fångades ledarinnan in och Aperfectruby – lillasyster till Jim Oscarssons Peter Haughton Memorial-vinnare Aperfectyankee – noterade 1.13,7. Aperfectruby kostade 65.000 dollar som ettåring.

Jimmy Taker kunde också räkna in två kvalvinster. Han guidade både Princess Aurora (e. Cantab Hall-Vulcanize) och Pinkman (e. Explosive Matter-Margie Seelster) till seger. Snabbast var treåriga Princess Aurora och hon kom hem på 1.10,7 efter 1.09,1 sista 400 meterna.

Hambletonian-vinnaren Pinkman spurtvann på 1.12,1 från rygg ledaren och avverkade sista quartern efter 1.08,7.

Fokustema
Bergsåker
Läs senare

Vinnarna diskade efter dött lopp

Tre hästar på startfållan. Fem hästar från dubbla tillägg.
Så var det tänkt i lopp tre på Bergsåker igår.
Istället startade tilläggshästarna bara 20 meter bakom – och blev diskvalificerade i efterhand!
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
20 meter för långt fram (!) startade tilläggshästarna i lopp tre på Bergsåker igår. Nu har samtliga diskvalificerats i efterhand. Skärmdump från atg.se
20 meter för långt fram (!) startade tilläggshästarna i lopp tre på Bergsåker igår. Nu har samtliga diskvalificerats i efterhand. Skärmdump från atg.se

Inte ens målkameran kunde skilja Höstbo Wille (e. Tekno Odin) och Jack M.R. (e. Smedsbo Faksen) år i ett fyraåringslopp för kallblod på Bergsåker igår. Dött lopp blev resultatet. Delad glädje är dubbel glädje? Ja, kanske en stund. Idag rapporterar nämligen Svensk Travsport att samtliga hästar som startade på 2.180-fållan blir diskvalificerade i efterhand.

Orsaken var att hästarna de facto startade 20 meter för långt fram, på 2.160-fållan, och därmed från fel distans. Delade vinnarna Höstbo Wille och Jack M.R, samt Minea (fyra), Styfs Vilda (sexa) och Ängsbalder (åtta) diskvalificeras i efterhand och loppets nya vinnare blir Björnemyr Ludvig (e. Smedheim Solan), som tränas av Markus Pihlström.

– Hela historien är såklart jättetråkig och det är bara att beklaga att ingen, varken kuskar eller startpersonal, upptäckte att de var på fel distans. Tyvärr kan vi inte få det ogjort utan vi kan bara be om ursäkt och gå vidare. Vi kommer dock ge en viss kompensation för de diskade hästarna, och vi kommer att kontakta respektive tränare under dagen, säger Henrik Lindgren, vd på Bergsåker, till travförbundets hemsida travsport.se.

Ansvaret att starta från rätt plats ligger enligt §51 i Svensk Travsports tävlingsreglemente på kusken. ”Körsven/ryttare är själv ansvarig för att ekipage startar från den i programmet angivna distansen och från rätt startspår. Start från gentemot programmet felaktig distans medför diskvalifikation.”

– Vi hade ett liknande fall på Årjäng för ett antal år sedan och samma beslut fattades då i och med att det enligt reglementet är körsvennens ansvar att starta från rätt distans, säger Claes Broberg på Svensk Travsports sportavdelning till travsport.se.

Fokustema
Svensk Travsport
Läs senare

Positivt dopingprov

Efter ett lopp den 27 december förra året i Skellefteå lämnade kallblodet Järvsötekno ett positvt dopingprov.
Nu, nästan ett halvår senare, har hästen ålagts startförbud.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

Idag kan Svensk Travsport (ST) berätta att Järvsöteknos A-prov innehöll förekomst av substansen dimetylsulfoxid (DMSO) över det internationella gränsvärdet.

B-provet har – enligt ST – skickats till ett franskt dopinglaboratorium och Järvsötekno har ålagts startförbud tills vidare.

Fakta

Dimetylsulfoxid

DMSO är en substans med antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper. DMSO finns inte i något registrerat läkemedel eller godkänt preparat för användning till häst i Sverige, dock tillverkas det som extempore-beredning av apotek. Enligt travsportens lista över karenstider har DMSO, oberoende av administrationssätt, en minsta karenstid på 14 dygn inför tävling.

Källa: Svensk Travsport

Expandera

Järvsötekno, som tränas av B-tränaren Morgan Lindberg, slutade fyra i det aktuella loppet i Skellefteå den 27 december. Efter den starten har Järvsötekno startat ytterligare sju gånger och senast den 15 maj, men nu har hästen dömts till startförbud efter att dopingprovet var positivt.

Fokustema
ATG/ST
Läs senare

Nytt Xpress-koncept

V86 Xpress ynglar av sig till V64 Xpress på fredagar.
Med start den 17 september på Kalmartravet och Romme.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
ST:s tillförordnade sportchef Per Wetterholm berättar om nytt xpress-koncept. Foto: stalltz.se
Denna artikel tillhör Sulkysport Premium - vårt låsta material.

För dig som är prenumerant

Vi har bytt prenumerationsystem.
Innan du kan logga in så behöver du skapa ett digitalt konto:
Aldrig skapat ett digitalt konto?

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Du är inloggad men något är fel med din prenumeration

Gå till ditt konto för att ta reda på vad.

Mitt konto

Har Du problem med din inloggning? Maila gärna info@sulkysport.se och ange namn, kundnummer och gärna felkod så hjälper vi till!

Bli digital prenumerant

Prenumerera digitalt

Läs om Sulkysports olika alternativ, från 79 kronor/månad till 799 kronor per år.

– Vi behöver testa nya saker för att hålla uppe riksintresset för travsporten, och det här en liten del av det. Tävlingarna på fredagarna påverkas egentligen inte så mycket, säger Per Wetterholm, tf sportchef på Svensk Travsport i ett pressmeddelande.

V64 på fredagar startar klockan 20.30 och delas mellan två banor under en försöksperiod mellan den 17 september och 10 december.

– Tillsammans med vår affärspartner ATG, banorna och de aktiva vill vi testa vilka fördelar och nackdelar det skulle kunna innebära.

En oro

V86 Xpress-konceptet har varit ifrågasatt på många håll och framför allt för de som är på plats på travbanorna.

– Det finns helt klart en oro för att Xpress-konceptet försämrat upplevelsen på bana på onsdagar. Men vi vet också att fredagsbanpubliken ofta söker en delvis annan upplevelse än onsdagsbesökarna. Det kan vara så att Xpress-upplägget helt enkelt passar banpubliken bättre på fredagar än onsdagar, när dessutom spelformen och tv-formatet är mindre. Det är detta vi vill testa i höst. Men vi ska vara ödmjuka inför utmaningen att ändra på invanda koncept och vi kommer utvärdera det här noga med berörda banor. Fördelar ska vägas mot nackdelar.

Läs hela pressmeddelandet här!