Fokustema
V75 Örebro 21 september
Läs senare

Bäst för dagen

ÖREBRO. – Inget ont om Nuncio, men var det någon gång vi skulle ta emot honom så var det idag när han inte hade visat toppform.
Orden kom från Johan Untersteiner som gick all in - med Day or Night In och fick utdelning för sin taktik.
Av
Emil Persson
Day or Night In ska starta på Vincennes.
Foto Martin Langels/ALN
Day or Night In ska starta på Vincennes. Foto Martin Langels/ALN

Efter att blivit nedstruken från spår sex till fem lade Untersteiner om sin taktik.
– Hästen har alltid varit startsnabb, men jag tycker det är ganska stor skillnad på spår sex och fem så jag provade rejält. Det kändes bra runt slutkurvan och nu siktar vi mot Frankrike. Planen har hela tiden varit att ta ner honom dit igen efter att han var tvåa i Criterium Continental ifjol och det är därför hästen har tävlat sporadiskt i år så nu dröjer det innan han tävlar i Sverige igen, sade Untersteiner.

Stefan Melander såg inte ut att vara det minsta inne på att ladda för ledningen med Nuncio (e. Andover Hall) från sitt innerspår. Tvärtom var han ute ett halvt spår redan i starten och landade som förstahäst i andraspår när konkurrenter droppade ner invändigt.
Där fick han gå loppet igenom och även om hästen såg bättre ut än vad som var fallet i våras och vid tredjeplatsen i Rättvik så tröt krafterna in mot upploppet.
Nuncio föll tillbaka till femteplatsen.

Första på V75

I sitt fjärde försök på V75 kom så äntligen den första segern för Mack Dragan (e. Zola Boko). Carl Johan Jepson satte som väntat fyraåringen i tät ”på kör”, men fick utstå press i omgångar.
Först av Klaus Kern som skiftade från rygg ledaren till dödens efter 500 meter med Give Me Ten (e. Niky), därefter av J.S.Apollo (e. The Bad Boy) vars kusk Jan Silvén likaledes såg till att farten hölls upp någorlunda.

Mack Dragan bet dock emot och tydliggjorde att det inte är en tillfällighet att han har tio segrar på 16 starter.
– Jag tror inte att han varit som bäst när han startat på V75 tidigare så det var kul att han fick vinna idag. Min häst ger sig ogärna, men J.S.Apollo på utsidan var otroligt bra, sade Jepson.

Trots att Bula Bula Am (e. Super Arnie) hängde i tredjespår de första 800 meterna innan hon landade i dödspositionen fick hon ta över taktpinnen 1.100 meter före mål.
Där och då fanns det inte enda travkunnig människa som trodde annat än att Bula Bula Am skulle vinna loppet.
– Hon har en speciell aktion och kan inte springa hur fort som helst, men jag kunde faktiskt njuta sista 100 meterna, sade Oskar J Andersson.

”Trodde aldrig detta”

Susanne Richters M.T.Joinville (e. Meaulnes du Corta) ser ut som en av Sveriges mest formstarka hästar för dagen. Att steppa upp till Bronsdivisionen och i god tid knäcka ledaren Hades Håleryd (e. Olimede) från dödens var inga som helst problem. Slutrundan gick efter 1.11,7 och segertiden blev 1.12,6a/2.140 meter.
– Jag trodde aldrig att han skulle kunna gå ut och vinna på ett sådant här sätt direkt i bronsdebuten. Jag tror aldrig jag haft en häst som tagit fem raka segrar så det vore kul om vi kunde ta en till, sade Richter.

Stefan Persson-tränade Wingait Erik (e. Bring Me Back) blev fint framdragen från fjärde utvändigt av Kevin Oscarsson och jagade ikapp i klass II-försöket.
– Han har tagit åt sig alla lopp han har fått och bitarna faller på plats, konstaterade Kevin Oscarsson.

V75-avslutningen såg Springover (e. Going Kronos) som vinnare.

Peter Untersteiners häst brottades med ett besvärligt åttondespår, men flög fram i vida spår och hann fram i sista steget.

Fakta

V75 Örebro 21 oktober

Rätt rad: 6–10–7–5–6–9–8

Utdelning 7 rätt: 145.083 kr

Utdelning 6 rätt: 726 kr

Utdelning 5 rätt: 63 kr

Omsättning: 98.230.716 kr

Expandera
Fokustema
Margareta Wallenius-Kleberg
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Lannem Silje-dotter till Sverige

Margareta Wallenius-Kleberg har från Norge köpt ett av kallblodsportens mest eftertraktade föl. Från Ola M. Skrugstad har Margareta förvärvat ett sto undan stostjärnan Lannem Silje och Tekno Odin.
Av
Claes Freidenvall
Lannem Silje vid segern i Elitkampen där hon satte stovärldsrekordet 1.18,8. Foto Martin Langels/ALN
Lannem Silje vid segern i Elitkampen där hon satte stovärldsrekordet 1.18,8. Foto Martin Langels/ALN

– Jag är jätteglad att jag fått möjligheten att köpa stofölet. I framtiden får Uggla I Mossen en kompis, men Lannem Stella ska naturligtvis tävla först, säger Margareta Wallenius-Kleberg.

Margareta Wallenius Kleberg Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Lannem Stella är andra avkomman undan Lannem Silje (e. Åsajerven-Lannem Sjura e. Elding), 1.18,8ak*/6.881.134 nkr, och precis som hennes första – Lannem Stina (e. Dotterud Teddy) – handlar det om ett sto.

”Super-Silje” var en fantastisk tävlingshäst. Hon startade 56 gånger, vann 46 lopp (!), tog fem andraplatser och ett tredjepris. Ola M. Skrugstads sto hade två karriärer på tävlingsbanan.

Dubbla Derby, dubbla Kriterium

Hon vann Kriteriet både i Sverige och Norge och upprepade samma bedrift året därpå då det handlade om respektive nations Derby. För tre år sedan vann Lannem Silje Elitkampen på Solvalla på tiden 1.18,8a/1.609 meter, vilket är den snabbaste tid ett kallblodssto travat.

Lannem Silje blev gaffelbandsskadad 2015 och sattes i avelsboxen. Efter ha fått ett föl – Lannen Stina – gjorde hon comeback på tävlingsbanan i början av 2018. Det blev två vinster och två andrapris på sex starter innan hon stannade mitt under pågående träning i samband med att hon skulle gå ett snabbjobb på Biri. Då tog Ola M. Skrugstad beslutet att ”Super-Silje” skulle lägga tävlingsskorna på hyllan.

Att Lannem Silje var ett fenomen på tävlingsbanan är det ingen tvekan om – nu återstår att se om hon blir lika lyckosam i aveln?

Fokustema
Nya hästkrafter
Läs senare

Rally på Örebrotravet

Nästa år blir det fart och fläkt på Örebrotravet. KAK Midnattssolsrallyt avgörs mellan 8-11 juli med Örebro som huvudort och Mariebergs travbana som serviceplats.
Av
Claes Freidenvall
Rallybilar på Örebrotravet. Nästa år arrangeras Midnattssolsrallyt och Mariebergs travbana blir serviceplats. Foto: midnattssolsrallyt
Rallybilar på Örebrotravet. Nästa år arrangeras Midnattssolsrallyt och Mariebergs travbana blir serviceplats. Foto: midnattssolsrallyt

Under Midnattssolsrallyt kommer det också att hållas travtävlingar på banan och den 9 juli körs V64 på Örebrotravet med Juliloppet som höjdpunkt.

Tävlingen 2020 är det 15:e KAK Midnattssolsrallyt i historisk form vilket är precis lika många gånger som KAK Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga form 1950-1964. Detta jubileum kommer också att uppmärksammas under tävlingen, berättas på midnattssolsrallyt.com.

KAK Midnattssolsrallyt 2020 är öppet för tvåhjulsdrivna bilar byggda 1990 eller tidigare och antalet tävlande är begränsat till cirka 200 ekipage. Rallyt är cirka 90 mil långt totalt med ungefär 20 specialsträckor på omkring 16 mil. Tävlingen körs i tre etapper med nattuppehåll.

Fotnot: KAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av Europas största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K och har körts varje år sedan 2006. Tävlingen kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. KAK Midnattssolsrallyt ska erbjuda deltagare, publik och partners en unik upplevelse av klassiska rallybilar på fina rallyvägar under säkra förhållanden. Deltagarna ska erbjudas en trevlig samvaro med god mat i en anda av nostalgisk motorsportkultur där helhetsupplevelsen tillsammans med tävlingsmomentet utgör den klassiska Midnattssolsrallyandan.

Fokustema
In Memoriam
Läs senare

Mantorptravets starke man Arne R Eriksson avliden

En av Mantorptravets viktigaste personer har gått ur tiden: Arne R Eriksson. Tandläkaren som drev Stall Carre sedan 1960-talet höll igång med sitt stora intresse travsporten in i det sista.
Av
Lars G Dahlgren
Arne Eriksson har gått bort. Här delar Arne ut pris i sitt eget lopp på Mantorptravet i juni, där Digital Track vann. Foto Magnus Strömsten/ALN
Arne Eriksson har gått bort. Här delar Arne ut pris i sitt eget lopp på Mantorptravet i juni, där Digital Track vann. Foto Magnus Strömsten/ALN

Arne R Eriksson blev 90 år. Han deltog i travsällskapets höstmöte för några veckor sedan och var i juni i år prisutdelare i det stolopp han fått instiftat på Mantorp.

Arne R Eriksson var med och skapade Mantorptravet vilket invigdes 1965. Det var inte självklart att banan som planerades  i Östergötland skulle hamna vid E4:an på den sidan om Linköping, mot Mjölby. Det fanns även ett förslag om att placera den mellan Linköping och Norrköping. Arne R Eriksson var vid denna tid hästägare hos Knut Lindblom. Första hästen var Liard, född 1962, efter Bobby Boy och Alpina, vilken vann tre lopp. Han hade även hästar hos Sören Nordin.

Bara ett år efter att Mantorptravet invigts blev det kris; banan hade byggts utan ordentliga kontrakt med entreprenörerna och nu hotade stora ekonomiska krav från ett byggbolag. Hela den första styrelsen blev avsatt 1966. Arne R Eriksson tog över som ordförande. Och stannade på den posten ända till 1987, alltså i 21 år.

– Det var tufft under ­flera år där i början när banan hade byggts. Du vet, de skrev ju inga kontrakt, utan bara byggde på och vi fick en jäkla rättsprocess över oss som vi höll på med under flera år i tingsrätten. Men vi hade tur som fick tag i en advokat som hette Pedersen så vi klarade oss till slut. Men det hängde på håret, vi var riktigt illa ute, sade Arne R Eriksson i en intervju med tidningen ÖstgötaCorrespondenten när Mantorptravet 50-årsjubilerade år 2015.

Arne R Eriksson var en av dessa travsportseldsjälar som satt som banordförande, vilka under ATG:s starka utveckling var bärande kugghjul i travsportens stora expansion och framgångsvåg under 1970- och 80-talet.

Utöver att vara engagerad som ordförande i Östergötlands Travsällskap var Arne R Eriksson också under många år ordförande i Trav och Galoppronden.

Arne R Eriksson låg bakom vad som nu framstår som en märklig historisk relik, men som då var något stort och banbrytande: direktspel till V65-banan från en centralt belägen affärslokal i Linköping. Det var en ren försöksverksamhet med  ”off-track-betting” innan totomaterna började ta över förtidsspelandet från posten.

– Det blev enormt stort. Direktspelslokalen var proppfull varje lördag och de som var där fick lyssna på telefonreferat från V65-banan. Ingen tv-sändning…Jag var en liten pojk, fick hjälpa till med att sköta garderoben. Men det blev aldrig något över av garderobsavgifterna, för dem spelade jag alltid bort, minns Arne R Erikssons son Per K Eriksson.

Arne R Eriksson drev med amatörtränarlicens, tillsammans med sönerna Per (innan denne flyttade till USA och blev topptränare där med tre segrar i Hambletonian) och Ted, Stall Carre vidare med egen uppfödning. Grundbulten var stoet Barracuda (född 1962 e. Safari The Great – Cairene e. Locomotive) som visserligen inte tog mer än fyra segrar på 66 starter, men i aveln var hon lyckosam med fem avkommor som sprang in över 100.000 kronor.

Stall Carre hade också egen avelshingst: Diamond Star (född 1967 e. Star’s Pride – Tiny D.). En USA-import Håkan Wallner tog hit, Arne R Eriksson köpte och Diamond Star (29 segrar på 195 starter, 419.000 kronor insprunget) tävlade ihop till att bli premierad avelshingst.

Arne R Erikssons vinstrikaste avkomma som uppfödare blev Uncle Carre (född 1988 e. Lord of All – Fia Carre), med Barracuda som mormor, med 864.000 kronor insprunget. Bäst var dock den redan 20 år tidigare födde Per Carre (e. Dempsey – Reina), vilken Arne dock sålde tidigt,  med hela 74 segrar på 313 starter och för sin tid starka 787.000 kronor intjänat.

Arne R Eriksson var även verksam som amatörkusk. I Svensk Travsports register står han noterad för 20 kusksegrar, den sista 1994.