– Vi vill ha fullt ansvar och påverkanskraft vad som händer på Solvalla, däribland att vi åter öppnar för lunchservering på Bistron i mars, säger Solvallas evenemang och restaurangchef Malin Karlsson i ett pressmeddelande.
Efter tre år med krögaren Pontus Frithiof kommer Solvalla fortsättningsvis inte att anlita någon extern aktör utan som flera andra travbanor runt om i landet driva restaurangverksamheten för egen maskin.
– Vi har höga ambitioner, allt kommer inte att vara perfekt första tävlingsdagen 2025 då det i princip endast handlar om 150 timmar från det att överlämnandet sker från gamla restauratören. Vi kommer bygga på upplevelsen efterhand och är övertygade om att våra besökare kommer gilla det nya utbudet.
”Se över priserna”
Solvalla kommer att se över priserna, men det kommer också bli en del förändringar.
– Absolut kan vi sänka priset på vissa produkter. Men man ska komma ihåg att alla priser i samhället har gått upp den senaste tiden och även Solvalla måste anpassas efter detta, säger Malin, som också säger att det finns ekonomiska fördelar att driva restaurangen i egen regi.
– Men också en hel del risker. Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja, såväl organisatoriskt som strategiskt vilket kommer att gynna Solvalla ekonomiskt.
Vilka förändringar kan gästerna förvänta sig? Blir det några nya mat- eller dryckeskoncept?
– Det kommer att bli förändringar, vi ska prova oss fram med nya koncept i form av paketering av mat, dryck och upplevelser, som vi har sett är väldigt uppskattat. Menyerna kommer att skapas så att det finns något för alla smaker och plånböcker. Det här är viktigast av allt: på Solvalla ska vi laga den mat våra gäster vill äta! Vi kommer prova foodtrucks, har möjlighet att köra prisvärda paket med ”burgare och bärs”. Vi vill gärna bli lite folkligare, men med möjlighet till fine dining.