Fokustema
Delvinator-domen
Läs senare

Dalatravet vill till Högsta domstolen

Historien om Delvinator som förolyckades på Rommetravbana är inte över. Dalatravet vann i tingsrätten mot hästens ägare, men hovrätten ändrade domen och beslutade att Dalatravet skulle ersätta Mats Rålund AB med 1,1 miljoner. Nu hoppas Dalatravet att Högsta domstolen ska ta upp fallet.
Av
Claes Freidenvall

Dalatravet vill – enligt P4 Dalarna – att Högsta domstolen ska pröva banpersonalens ansvar vid liknande situationer.

Delvinator dog för att han, efter att ha skengalopperat runt banan, lyckades tränga sig in i utrymmet mellan den inte helt stängda stallgrinden och grindstolpen på Rommetravet sommaren 2015. Metallen i konstruktionen orsakade en pulsåderbristning. Hästen hann inte långt in på stallbacken innan benen vek sig och det var slut.

Romme bestred alltså ansvar och därmed hästägarnas ersättningskrav och så hamnade det hela i först tingsrätt, sedan hovrätt och nu hoppas alltså Romme att Högsta domstolen ska ta upp ärendet.

Fokustema
Gran Premio della Lotteria
Läs senare

Spår långt ut för svenskarna

Disco Volante fick spår åtta och Dupree spår sex när lottningen till Lotteria, som körs på onsdag, gjordes.
Av
Lars G Dahlgren
Disco Volante. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
Disco Volante. Foto: Simon Hagen/Sulkysport

De två svensktränade hästar som åker till Neapel hade alltså ingen tur i spårlottningen, även om sjättespår för Stefan P Pettersson-tränade Dupree (e. Andover Hall – Hustle N.Muscle) förstås är brukbart. Disco Volante (e. Scarlet Knight – Glorify) möter dessutom titelförsvararen Urlo dei Venti (e. Mago d’Amore – Armbro Wealthy) i sitt försök.

Sammanlagt körs det om 765.900 euro i Lotterialoppet, tre försök med 25.300 euro i varje (10.580 euro till vinnaren), 657.000 euro i finalen (258.000 euro i förstapris) och 33.000 euro (13.800 euro i förstapris) i consolation.

De tre främsta hästarna i varje försök gått till final, där det alltså blir nio startande.

Startlistor i försöken

1.600 meter autostart

Batteria A

  1. Abydos du Vivier – tränare: Jean-Michel Bazire
  2. Deimos Racing – Eric Bondo
  3. Ursa Caf – Antonio Esposito
  4. Ua Huka – Alessandro Gocciadoro
  5. Vitruvio – Alessandro Gocciadoro
  6. Very Joy – Raffaele Charo
  7. Tessy d’Ete – Philippe Billard
  8. Voltaire Gifont – Christian Rizzo

Batteria B

  1. Urlo dei Venti – Gennaro Casillo
  2. Ultra Wind Bi – Alessandro Gocciadoro
  3. Lover Face – Philippe Billard
  4. Arazi Boko – Alessandro Gocciadoro
  5. Attack Diablo – Alessandro Gocciadoro
  6. Specialess – Andrea Vitagliano
  7. Pantera del Pino – Holger Ehlert
  8. Disco Volante – Stefan Melander

Batteria C

  1. Bel Avis – Jean-Michel Bazire
  2. Vivid Wise As – Tiberio Cecere
  3. Vernissage Grif – Lorenzo Baldi
  4. Sonia – Alessandro Gocciadoro
  5. Timone Ek – Holger Ehlert
  6. Dupree – Stefan P Pettersson
  7. Tina Turner – Gaspare LoVerde
  8. Vanesia Ek – Alessandro Gocciadoro
Fokustema
Visby
Läs senare

Kontantfritt på Visbytravet

I morgon är det årspremiär för Visbytravet och en av nyheterna är att banan är kontantfri.
– Vi ser med nyfikenhet och spänning fram emot Visbytravets satsning. Ett mycket spännande initiativ, säger Katarina Widman, ATG:s Chief Sales Officer i ett pressmeddelande.
Av
Pär Gustafsson

Visbytravet kommer att vara helt kontantfri och alla spel läggs via mobila enheter, men banan ska satsa på publiken i form av modernisering av publikplatserna, publikvärdar, enheter för spel samt göra en kraftansträngning på travskolan.

– Vi vill vara en bana i framkant av utvecklingen och prioritera den sociala upplevelsen av ett travbanebesök. Vi räknar med att såväl upplevelsen som servicen på plats, både på publikplats och på stallbacken kommer att öka avsevärt, säger Simon Röcklinger, sportchef på Visbytravet.

18 tävlingsdagar 2019

Visbytravet har 18 tävlingsdagar från den 27 april till 31 oktober.
– Hela samhället blir mer och mer kontantfritt, det mesta av spelet hos ATG sker redan digitalt, vilket är enklare, snabbare och säkrare, så det är bara naturligt att det nu sker på de svenska trav- och galoppbanorna också. Det är alltid modigt att vara först och vi vill önska Visbytravet ett stor lycka till, säger Katarina Widman.

Prova e-tidningen
för endast 1 kr första månaden
Läs digitalt var du vill och när du vill
Inga fakturor, ingen bindningstid, avsluta när du vill
Ordinarie pris 89 kr/mån
Beställ
Fokustema
Vermo
Läs senare

Franskt och svenskt till Finlandia-Ajo

Finlandia-Ajo-fältet den 4 maj på Vermo är snart spikat och nio hästar har bjudits in och tackat ja. Daniel Redén har lämnat klartecken med Sorbet och Pierre Vercruysse har också tackat ja med Drole de Jet.
Av
Claes Freidenvall
Sorbet och Örjan Kihlström. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Sorbet och Örjan Kihlström. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Sorbet slutade tvåa i sitt försök till Olympiatravet och väljer att gå ut över sprinterdistans i Finlandia-Ajo och dit åker också Drole de Jet (e. Coktail Jet-Likely Jet), 1.12,5l/€337.025, som vann Europaderbyt på Solvalla som fyraåring, men som var borta ett drygt år på grund av skada.

Fakta

Klara för Finlandia-Ajo:

  • Chief Orlando
  • Drole de Jet
  • Eridan
  • Next Direction
  • Pastore Bob
  • Peace Of Mind 
  • Readly Express
  • Sorbet
  • Top of the World
Expandera

I år har Drole de Jet startat fem gånger och senast – den 19 april – slutade han trea i Prix Aletheia på Vincennes bakom Chica de Joudes och Delfino.

– Drole de Jet har kommit tillbaka bra och jag har stora förväntningar på honom. 1.609 meter passar bra då han är väldigt snabb, säger Pierre Vercrysse i ett pressmeddelande.

Daniel Redén är inne på samma linje med Sorbet:

– Han har utvecklats enormt bra och vi kommer inte ge upp kampen om segern. 1.609 meter passar bra.

Nytt gällande Finlandia-Ajo är att Jos Verbeeck tar hand om tömmarna bakom Eridan.