Fokustema
Avel
Läs senare

Fler stuterier lägger ner hingsthållning

Antalet hingststationer i Sverige minskar. Till i år lade Alebäck ner att ha livehingstar. Staro International är under försäljning. Och nu står det klart att två anrika hingststationer till, Erikssund och Översta Gård nästa år kommer att ha tomt i hingststallen.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant
Antalet stationer och stuterier med travhingstar uppstallade minskar. Till nästa år lägger både Erikssund och Översta Gård ner hingsthållningen. (Bilden är från ett annat stuteri). Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Antalet stationer och stuterier med travhingstar uppstallade minskar. Till nästa år lägger både Erikssund och Översta Gård ner hingsthållningen. (Bilden är från ett annat stuteri). Foto Mia Törnberg/Sulkysport

– Vi lägger ner allt runt uppfödning nu. Grabbarna (alltså Fredrik B och Henrik, reds. anm.) har några fölston som jag inte vet vad de ska göra med, men jag förmodar att de skickar bort dem för betäckning, säger Bengt Larsson på Erikssund.

– Vi kommer att fortsätta med seminverksamhet men inte ha några egna hingstar uppstallade nästa år, säger Dan Hultberg på Översta Gård.

Erikssund utanför Sigtuna etablerades som travstuteri i början på 1960-talet då Ellert Larsson köpte den stora gården. Ellerts söner Bengt och Björn fortsatte med uppfödning och travträning och nu är nästa generation ”Larssons”, Fredrik B och Henrik, plus Peter G Norman igång med tränarverksamheten på Erikssund. På 1980-talet inleddes Erikssunds storhetstid gällande uppfödning och hingsthållning med först Songcan uppstallad, sedan Sugarcane Hanover och därefter har både Viking Kronos och Scarlet Knight haft Erikssund som bas enskilda säsonger.

Den sista riktiga kullen ”Sund-hästar” (den egna uppfödningen) som föddes var 2012-orna med In Toto Sund (e. Ken Warkentin – Marsia L.B.) som passerat fem miljoner kronor insprunget och In Vain Sund (e. Revenue – Staro Yasmine) med 3,7 miljoner.

– Det blev en avslutning med stil, kan man väl säga. Nu är det alltså slut med hingsthållningen också, eller det blir åtminstone ett uppehåll. Om något eller några av våra barn eller någon annan kommer på att de vill börja med uppfödning här igen finns möjligheten kvar, vi river ju liksom inte stallet, säger Bengt Larsson.

Den sista hingsten på Erikssund blev The Bank (e. Donato Hanover – Lantern Kronos) som stått där sedan han avelsdebuterade som fyraåring 2016 med full bok, 150 ston, och de två senaste åren har han haft 50 ston på sin svenska språngrulla.

Översta Gård i Hallsberg etablerades som travstuteri i slutet på 1960-talet av Anders Hultberg och drivs nu av sonen Dan. Avelsverksamheten ska fortsätta nästa år, men utan egna hingstar utan fokus blir på seminverksamhet.

– Huvudskälet är att om ska du får ekonomi i hingsthållningen måste du ha hingstar som får minst 50 ston. Den kategorin hingstar har vi haft svårt att attrahera och egentligen hade vi därför tänkt lägga ner hingsthållningen redan till i år. Men så importerade Tomas Thell Ready Cash-sonen Express Bourbon från Frankrike och Thell övertalade oss att ta honom. Det blev bra, Express Bourbon hade 66 ston i Sverige, men nu har vi sagt nej till att fortsätta med ha egna hingstar nästa år. Vi fortsätter som seminstation. Den biten i verksamheten känner vi nu är lättare tack vare det nya distributionsnät för färsksperma som hästtransportören Mats Augustsson byggt upp. Det fungerar verkligen bra, säger Dan Hultberg och fortsätter:

– Men att vi inte ska ha egen hingst är inget oåterkalleligt, om det kommer erbjudande om någon hingst som ”man inte kan tacka nej till” är vi inte sämre än att vi kan ompröva vårt beslut, säger Dan Hultberg.

Förutom Express Bourbon har i år också Royal Fighter (e. Varenne – Fröken Julie) stått på Översta.

Att det i och med de senaste årens ”omstruktureringar” på stora stuterier nu börjar finnas fler avelshingstar än det finns hingststationer som kan och vill stalla upp hingstar börjar Dan Hultberg märka.

– Ja, det märks att flera av de etablerade lagt ner och nu lägger ner egen hingsthållning. Jag har tackat nej till förfrågningar. Det känns som att hingstägarna har fått börja jobba för att hitta någonstans att överhuvudtaget få in sina hingstar, säger Dan Hultberg.

Fokustema
Avelshingst
Läs senare

Donato Hanover räddad efter operation

En tunntarmsomvridning höll på att kosta avelshingsten Donato Hanover livet igår. Han operererades på Helsingborgs djursjukhus i natt och läget bedöms idag som ”stabilt”.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Hambletonian-vinnaren Donato Hanover opererades i natt. Foto Stefan Melander/Stalltz.se
Hambletonian-vinnaren Donato Hanover opererades i natt. Foto Stefan Melander/Stalltz.se

– I natt var det däremot kritiskt och vi var rädda att Donato Hanover skulle få sätta livet till. Som tur är klarade han sig, men det blir en del förändringar framöver för hans del, säger delägaren Hans Nelén, och fortsätter:

– Han kommer inte att betäcka några fler ston i år, utan är tillbaka i tjänst 2021. För de som har bokat Donato Hanover så kan de kontakta Stuteri Broline.

Fakta tunntarmsomvridning:

även kallad kolik orsakar kraftiga koliksymptom och är för hästen en väldigt smärtsam sjukdom; tunntarmen vrider sig ett helt varv eller mer. På så vis stängs blodkärlen till tunntarmen av och kan på så vis inte förse tarmen med blod. Gifter frigörs och tas upp av bl.a. bukhinnan, vilket gör att allmäntillståndet störs. Symptomen är att hästen rullar sig, kastar sig, är orolig och svettas. Pulsen stiger till 80-100 slag per minut och slemhinnorna blir missfärgade. Hästen blir även snabbt uttorkad. För att hästen ska kunna räddas är det veterinärvård som krävs, då hästen dör efter 8-16 timmar beroende på hur mycket tarmarna vridits. KÄLLA: Wikipedia

Fokustema
Avel
Läs senare

Propulsion får fortsätta betäcka

För första gången efter Trav-og Galopp-Nytts avslöjande om att Propulsion tävlat nervsnittad gör Svensk Travsport ett officiellt uttalande på travsport.se och klargör att redan födda avkommor efter Elitloppsvinnaren – och de betäckningar som görs i år – inte kommer att påverkas.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Propulsion. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Propulsion. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Igår berättade Svensk Travsports vd Maria Croon att Propulsion tilldelats startförbud under den utredning som pågår sedan i tisdags kväll.

På sin hemsida skriver Svenskt Travsport:

”Svensk Travsport får också många frågor avseende Propulsions avelsverksamhet och därvidlag har Propulsion fortfarande ett gällande betäckningsbevis, utifrån tidigare genomförd avelsvärdering. En ny avelsvärdering kan, enligt kapitel 25 kap. paragraf 6 Registreringsreglementet, bli aktuell när utredningen är klar. Detta innebär att redan födda avkommor samt de betäckningar som görs i år inte kommer att påverkas, oavsett slutligt beslut i ärendet. Svensk Travsport kommer också inleda en intern utredning för att genomlysa förbundets process och hantering.”

Fokustema
Gårdagens höjdare
Läs senare

En ny stjärna från superblodet?

Hon vann nio av tio starter och spinner ur ett av Norges allra främsta mödernen.
Som mamma har det gått tyngre – de två första avkommorna dog tidigt.
Igår debuterade den tredje på 1.14,6m!
Av
Mathias Hedlund
Upplåst för dig som är prenumerant
Treåriga stoet Global Bred To Win debuterade med seger på 1.14,6m på Färjestad. Foto Lennart Kihlman/ALN
Treåriga stoet Global Bred To Win debuterade med seger på 1.14,6m på Färjestad. Foto Lennart Kihlman/ALN

First Eleven L. (e. Coktail Jet) var en ultratalang i regi Jan Kristian Waaler i Norge och treåringssäsongen innebar åtta segrar på nio starter. Bland annat slog hon killarna när hon vann Norskt Travkriterium. Hon segrade dessutom i Prinsesse Märtha Louises Pokal och avrundade treåringssäsongen med seger i Oaks.

Som fyraåring vann hon årsdebuten övertygande på 1.14,5am, innan hon drabbades av gaffenbandsskada. Rehabiliteringen skedde hos Ulrika Wällstedt med planen att Stig H Johansson skulle ta över, men First Eleven L.s ben höll inte och planerna på fortsatt tävlingskarriär gavs upp våren som femåring 2010.

Totalt blev det tio starter, nio segrar, rekordet 1.14,5am* och 1.007.000 norska kronor intjänat.

Köptes av Global Farm för avel

Kort efteråt köpte Hans Nelén/Global Farm stoet för avel. Det har dock varit bekymmersamt. Första avkomman, stoet Global Top Story (e. Donato Hanover), föddes 2013. Hon kom aldrig till start, men hann få tre avkommor innan hon dog. Äldsta avkomman Lost In France (e. Brillantissime) är en treårig valack i träning hos Geir Vegard Gundersen och har inte visat sig på tävlingsbanan ännu. Andra avkomman, en hingst efter Muscle Hill, dog i tidig ålder.

Kom vändningen för First Eleven L. 2017? Då föddes stoet Global Bred To Win (e. Bold Eagle), som är norskregistrerad och köptes av Arne Sandbäk Jr, vars familj ägde norske topphästen Jetstile, 1.11,ak/6.063.184 NOK.

Efter efter snabbt kvalllppp på Bjerke för ett par veckor sedan – 1.16,4/2.140 meter – var det dags för tävlingsdebut i nolloppet på Färjestad igår. Geir Vegard Gundersen tränar hästen som kördes av sonen Magnus och denne lade inga fingrar emellan. Det var fullt ös hela vägen och via 1.15,1 första kilometern landade den treårige debutanten på 1.14,6/2.140 meter voltstart! Konkurrenterna lämnades 60-70 meter bakom efter en slutrunda på 1.14,3.

Dubbla Derbyvinnare i blodet

First Eleven L. är uppfödd av Jostein och Dag Lea vars stora succé i aveln inleddes med amerikanska stoet Nevele Now (e. Speedy Crown) som föddes 1983. Hon tävlade i regi Atle Hamre och vann 13 av 47 starter efter att ha inlett med åtta raka från debuten. Totalt sprang hon in en kvarts miljon norska kronor och tog rekordet 1.15,5ak.

När hon klev in i avelsboxen gjorde hon det med besked och utmärkelsen Elitsto i Norge var given.

Här är ett urval av hennes 14 avkommor:

Född – Häst (far) – Intjänat (NOK) – Noterat

  • 1989 Won Eleven L. (e. Ideal du Gazeau – 1.261.864 – Derbyvinnare 1993 och mor till Makarov (e. Pine Chip), Derbyvinnare 2010
  • 1991 B.Gent L. (e. Sugarcane Hanover) – 2.035.642 – Derbyvinnare 1995
  • 1992 X.L. (e. Ideal du Gazeau) – 1.405.524
  • 1997 Eight Eleven L. (e. Lindy’s Crown) – 998.255 – vinnare av Stokriteriet och Oaks
  • 1998 Nine One One L. (e. Lindy’s Crown) – 1.837.162
First Eleven L. med sin dotter efter S.J.’s Caviar. Foto Privat

Nevele Now är mormors mor till gårdagens imponerade vinnare på Färjestad. Mormor Eight Eleven L. har förutom First Eleven L. även lämnat Nice Eleven L. (e. Coktail Jet), som vann Oaks och var tvåa i Derbystoet på sin korta karriär som innefattade tio segrar på 18 starter och 1,2 miljoner kronor i prispengar.

Otursförföljda First Eleven L. då? Hennes föl 2018 dog tidigt, men nyligen fick hon ett stoföl efter S.J.’s Caviar. Nu är hon i Frankrike i väntan på betäckning.

Sport