Fokustema
Flyttplaner
Exklusivt för dig som prenumerant
Läs senare

Från Kallblodsderby till Frankrike

I september lämnar Martin P Djuse Sverige för ett tränaräventyr i Frankrike. Samtidigt har han några spännande dagar att se fram emot. Ikväll startar hans skrällhäst Höwings Vipower på V86 och nästa vecka jagar han 450.000 kronor i Derbystoet.
Av
TOBIAS NILSSON
Martin P Djuse lämnar snart Sverige för Frankrike. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport
Martin P Djuse lämnar snart Sverige för Frankrike. Foto Jeannie Karlsson/Sulkysport

Martin Djuse har många strängar på sin lyra. Han har precis kvalat in Kalltekla (e. Tekno Odin – Kallstjärna) till Derbystoet i Östersund nästa onsdag. Bergsåkertränaren har även en häst till start ikväll på V86. Han startar Höwings Vipower (e. Infinitif – Kim Upon) i Klass I försöket med 125.000 kronor i förstpris.

Het på svensk mark alltså, men inte så länge till. I september ska Martin flytta långt söderut med sin sambo Frida Lejonclou för att arbeta för storebror Mattias med dennes nya satsning med filial i Frankrike.

– Vi flyttar ner i början på september och vi kommer till en början träna fem franskfödda hästar. Det är även lite fler på gång, men ingenting som är helt klart ännu, säger Martin P Djuse.

– Gården ligger tre timmar utanför Paris i Laval. Ska vi satsa något är det nu vi ska göra det, säger Martin.

En hel del fransmän är inte kända för att vara bra på engelska och på frågan om Martin kan någon franska skrattar Martin:

– Det finns de som är bättre och det finns många som är betydligt sämre än jag på franska.

Finalist i Derbystoet

Martin P Djuses stall har hittills av året inte riktigt levererat som han tänkt, men de senaste månaderna har hästarna börjat prestera allt bättre. I söndags kvalade han in Kalltekla till Stoderbyt för kallblodshästar.

– Kalltekla har alltid varit en talang och hon var med i finalen av Stokriteriet förra året. Sedan har hon inte riktigt fungerat, men nu känns det som att hon börjat förstå vad man ska göra på en travbana, berättar Bergsåkertränaren.

Skrällvinnare redo för V86 ikväll

Ikväll har den framtida utlandstränaren Höwings Vipower till start på V86. Infinitif-sonen skrällvann den senaste starten i Rättvik till nästan 50 gånger pengarna efter att ha gått sista 400 metrarna i fjärdespår.

– Han var riktigt bra senast och fick göra allt grovjobb själv, han avgjorde dessutom med full fart över mållinjen. Han möter några bra nu, men är också lite bortglömd av spelarna, säger Martin P Djuse.

Fokustema
Jägersro
Läs senare

Readly Express-son kvalade

Readly Express har sin första kull ute på tävlingsbanan i år och idag kvalade hans första tvååring på Jägersro. För Per Nordström travade Revelation 1.21,0 över 2.140 meter.
Av
Claes Freidenvall
Första avkomman till Readly Express kvalade idag på Jägersro. Foto Mia Törnberg
Första avkomman till Readly Express kvalade idag på Jägersro. Foto Mia Törnberg

– Det gjorde Revelation plättlätt och det kan vara något stort i antågande, säger tränaren Per Nordström.

Per Nordström. Foto Hanold/ALN

Revelation (e. Readly Express-Monrovia) är halvbror med storstjärnan On Track Piraten (e. Chocolatier), 1.09,4ak/17.996.788 kr, och han ägs av T & T Project Management Konsulting HB.

– Jag har inte bestämt när Revelation ska debutera. Han är bland annat anmäld till Svampen, berättar Per Nordström.

I Readly Express första svenskfödda kull – född 2017 – ingår 111 hästar.

Fokustema
Jägersro
Läs senare

Lysande banjobb av Campo Bahia

Idag gick Campo Bahia jobb på Jägersro och han drog till med 1.13,2/2.100 meter med 1.10,6 sista varvet med sin tränare Conrad Lugauer i sulkyn.
Av
Claes Freidenvall
Campo Bahia vid dagens jobb idag på Jägersro inför Derbykvalen. Foto Mikael Rosenquist/MiRo Media
Campo Bahia vid dagens jobb idag på Jägersro inför Derbykvalen. Foto Mikael Rosenquist/MiRo Media

Fyraåringen har inte visat sig på tävlingsbanan sedan han vann Konung Gustaf V:s Pokal på topptiden och svenska rekordet 1.10,6a/2.140 meter. Efter träningspasset sade Conrad Lugauer:

– Kan vi vara överens nu om att detta är Sveriges framtidshopp till Prix d’Amerique.

Men först gäller Svenskt Travderby för Campo Bahia och uttagningarna hålls på Jägersro den 21 augusti.

Jobbet kan ses på Jägersro Travs Facebook-sida här.

 

Fokustema
Sveriges Travamatörers Riksorganisation
Läs senare

Öppet brev till ST:s styrelse

På uppdrag av STaR:s styrelse har vice ordförande Claës Ljung skrivit ett öppet brev till styrelsen i Svensk Travsport med rubriken ”Beslut of ändring av amatörkörsvens status”.
Av
Claes Freidenvall

Anledningen till det öppna brevet är att STaR (Sveriges Travamatörers Riksorganisation) exkluderades från att vara med i arbetet kring de nya licensbestämmelserna som sjösätts vid årsskiftet.

Cläes-L. Ljung.

Nedan kan brevet läsas i sin helhet:

”En utredning rörande ändring av licensbestämmelserna arbetade i tre år. Arbetet skedde i samarbete med vissa av sportens BAS-organisationer; dock lämnades amatörernas och hästägarnas intresseorganisationer utanför. Detta har nu upprört ett antal amatörkörsvenner av olika anledningar som jag återkommer till nedan.

När Sveriges Travamatörers Riksorganisation (nedan STaR) fick kännedom om det nya reglementet rörande licenser skedde det genom pressen. Några kontakter har inte tagits med STaR under den tid licenskommittén arbetat, vilket vi betraktar som helt oacceptabelt.

Ordföranden i STaR Bengt Larwik och vice ordföranden i STaR tillika presidenten i Europeiska Travamatörfederationen (FEGAT) Claës Ljung bereddes den 26 juni tillfälle att diskutera situationen med ST:s sportchef Petter Johansson och propositionsansvarige Mattias Stenby.

Inledningsvis vid mötet inledde Petter Johansson med att ta på sig skulden för att STaR inte beretts tillfälle att delta i kommittéarbetet, vilket torde varit det korrekta. Redan här fann STaR och FEGAT en anledning att öppna ärendet och avvakta med att sjösätta det nya reglementet innan en arbetsordning värd namnet getts tillfälle att med deltagande av STaR och om de så önskar Travhästägarna revidera förslaget på några punkter.

Pegasus hade som ett av målen att öka antalet aktivt intresserade och här har amatörernas lokala och centrala organisationer genom åren starkt engagerat sig och rekryterat överlägset flest personer till vår sport. Det är vi också i framtiden villiga att göra om vi finns kvar.

Antalet B-tränare skulle ökas, men att nå målet 2.900 till december 2020 är en utopi även om utdelande av ”proffslicenser” utan större utbildningskrav till B-tränare nog kan få några intresserade att nappa. Pegasus kan ha trampat i fel skor, Travronden föreslår på ledarplats (nummer 29/2019) att Pegasus skall rikta in sig på de redan frälsta. Lars Johan Holm nämner i ledaren amatörerna som en särskild grupp att rikta sig till. Bra!

Den genuina travamatören skapades för mer än 100 år sedan. Jägersro var tidiga med att ha hästägare med häst i professionell träning men som man då och då ville köra själv i just amatörlopp. Genomgång innan loppet med i amatörloppet deltagande kuskar, såväl rutinerade som orutinerade, har alltid förekommit. Genomgångarna leds av medlemmar i banans amatörklubb och är en viktig del i den gemenskap som finns bland amatörkuskarna. Bland annat detta tar man bort med det nya systemet.

Jag nämner här några av de problem som amatörsporten får med det föreslagna licenssystemet:

  1. Vilka skall delta i Amatör SM eller kommer det att försvinna.
  2. Vilka skall delta i Europamästerskap för travamatörer?
  3. Vilka skall deltaga i Världsmästerskap för travamatörer?
  4. Att ha en amatörserie på banorna med en final är en fin tradition som vi vill bevara.
  5. Vem kommer att köra i KGB:s Minne?
  6. Varje år körs stadsmatcher och vänskapsmatcher med internationella inslag. Skall vi ta bort en sådan tradition? Den kommer att fortsätta i övriga Europa, tro mig.
  7. Hästägare med häst i professionell träning som vill sitta upp en gång emellanåt – skall han sälja hästen när han inte anser sig få ut optimal glädje av sitt hästägande?

Frågor som kräver svar. STaR hemställer därför till Svenskt Travs styrelse att återkalla fattat beslut och ge ett nytt tidsbegränsat uppdrag till en ny licenskommitté med deltagande av de BAS-organisationer som anser sig berörda. Kommittén får i uppdrag att i sitt slutbetänkande ha kvar Travamatören som en egen kategori.”