Fokustema
Elitloppet, final
Läs senare

Fransk superskräll i Elitloppet

En närmast osannolik utveckling av Elitloppet från defilering till målgång ledde fram till Dijon som Elitloppsvinnare.
Av
Emil Persson
Romain Derieux vann Elitloppet med egentränade Dijon. Nästa söndag gör han sin första start efter den stora segern på Solvalla. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
Romain Derieux vann Elitloppet med egentränade Dijon. Nästa söndag gör han sin första start efter den stora segern på Solvalla. Foto: Simon Hagen/Sulkysport

Dramatiken började med att nationalklenoden Readly Express (e. Ready Cash) uppvisade hälta i flertalet provstarter och helt korrekt togs ur loppet. Med strykningen på en av förhandsfavoriterna fick plötsligt sex hästar bättre utgångsläge, däribland Dijon (e. Ganymede) som hamnade på bricka fyra bakom vingen.

Romain Derieux utnyttjade det faktum med att tokladda från bricka fyra bakom bilen varpå Dijon flög förbi Aubrion du Gers (e. Memphis du Rib). Det kostade 1.08,1 första halvvarvet och i samma skede skiftade Örjan Kihlström position från andra utvändigt till dödspositionen bakom Propulsion (e. Muscle Hill).
Jos Verbeeck satt låst i vinnarhålet med Aubrion du Gers, men valde helt sonika på att flytta på Next Direction (e. Orlando Vici) som satt som tvåa i andraspår för att få den positionen när varvet återstod.
Där satt Verbeeck nöjd när varvet passerades på 1.09,9 och han rörde inte på sig förrän upploppets början. Aubrion du Gers flög fram och närmade sig meter för meter, men attacken sattes in för sent och bar inte frukt.
Dijon höll undan och tilldömdes segern efter att måldomarnämnden specialstuderat hans rörelsemönster över målgång. Dijon tappade nämligen stilen en aning och det fanns tendens att rörelsemönstret gick mot passgång, men man valde alltså att bedöma det som att han höll sig i korrekt gångart.

Segertiden skrevs till 1.10,3a/1.609 meter och Dijon belönades med tre miljoner kronor.

Spänd väntan för Romain Derieux innan resultatet kunde tillkännages. Foto Mia Törnberg

”Svårt att ta in”

Romain Derieuxs häst tillhörde de fem första att bli inbjuden till Elitloppet efter att slutat tvåa i Criterium de Vitesse på 1.09,0 bakom Readly Express. Genrepet i Prix de l’Atlantique lämnade en del övrigt att önska, men till söndagens stora lopp var hästen satt i bästa tänkbara slag samtidigt som Derieux hade en del tur. Dels med strykningen av Readly Express i finalen som gav honom ett bättre startspår, men även i försöksloppet där han fick fritt utrymme rakt fram från tredje invändigt efter att Ulf Eriksson bytt spår med Milligan’s School.
Man ska dock ge turen en chans i loppen och det var verkligen något som Romain Derieux gjorde.
– På förhand var jag nöjd om vi kunde ta oss till final. Hästen trivs på den här banan och öppnade jättesnabbt i finalen när vi satt på honom ett stängt huvudlag, sade Romain Derieux och tillade:

– Jag har tittat på det här loppet sen jag var barn och det är svårt att ta in att vi lyckats vinna Elitloppet. Allt stämde för oss idag. Jag har ett följe på 15-20 personer som tagit sig hit idag och stöttat oss. Och så den här publiken som även stöttar de utländska hästarna, det är stort, sade Derieux.

Jag är jätteledsen, men är säker på att jag tog rätt beslut att inte låta honom starta

Aubrion du Gers fick behålla andraplatsen bakom Dijon trots att han helt sonika flyttade på Next Direction varvet före mål. Däremot fickhan  10.000 kronor i böter och tre dagars avstängning för snäv körning/ridning.

Tredjeplatsen gick till Petri Salmelas Makethemark (e. Maharajah) som satt fast med sparade krafter i vinnarhålet. Propulsion fick nöja sig med fjärdeplatsen från dödspositionen. Elitloppet har nu resulterat i två andraplatser och två fjärdeplatser för Daniel Redéns häst som alltså inte fått kröna sin karriär med en superseger på hemmabanan.

Björn Goop intervjuades efter loppet kring beslutet att låta Readly Express stå över starten i Elitloppet:
– Jag är jätteledsen, men är säker på att jag tog rätt beslut att inte låta honom starta. Readly Express är en champion och han ska avsluta sin karriär på ett sådant vis, med en seger, sade Goop till TV4.

Så kördes Elitloppet

Readily Express galopperade I provstarten och ströks till Elitloppsfinalen. Foto: Simon Hagen/Sulkysport
Fokustema
Startlistor 24–28 augusti
Läs senare

24–28 augusti: Multijackpot, Danskt Derby och V86 Express

I helgen är det toppsport både på Bergsåker och på Charlottenlund i Danmark.
Här är startlistorna till Bergsåkers dubbla V75-omgångar, Danskt Travderbyt samt ytterligare 13 banor lördag till onsdag.
Av
Redaktionen
Ringostarr Treb vann Hugo Åbergs Memorial och är favorit i Sundsvall Open Trot. Ett lopp han vann 2017. Foto Simon Hagen
Ringostarr Treb vann Hugo Åbergs Memorial och är favorit i Sundsvall Open Trot. Ett lopp han vann 2017. Foto Simon Hagen

Sulkysport presenterar två gånger i veckan startlistor till alla svenska travbanor sammanställt i enkelt pdf-format som kan laddas ned, här på hemsidan.
Varje tävlingsdags startlistor finns sammanställda på två sidor med banans huvudspelform på ena sidan och övriga lopp på andra sidan.

Här kan du ladda ned och kolla in startlistorna från lördag till onsdag.

Startlistor som finns med i det här digitala pdf-dokumentet:
Lördag: Åmål (11.10), Bergsåker V75 med multijackpot (14.45), Mantorp (18.30)
Söndag: Skellefteå (11.00), Hagmyren (11.10), Charlottenlund V75 (12.45)
Måndag: Östersund (12.20), Halmstad V64 (18.20), Eskilstuna (18.25), Färjestad (18.30)
Tisdag: Romme (12.20), Solvalla V64 (18.20), Axevalla (18.30)
Onsdag: Solvalla/Åby V86 (18.15)

Autokort e-tidning
89 kronor i månaden
Enkelt och smidigt
Varje onsdag på din dator, surfplatta och smartphone
Beställ
Fokustema
Drivningen i Tingsryd
Läs senare

Fiore utan körspö i tre månader?

Christian Fiore kan komma att köra utan körspö i tre månader! Detta förslag har kommit upp på bordet efter att Halmstadlärlingen stängdes av fyra veckor för oreglementsenlig drivning i ett lopp i Tingsryd i söndags.
Av
Lars G Dahlgren
Christian Fiore dömdes till fyra veckors avstängning för drivning igår i Tingsryd och ska dessutom betala 6.000 kronor i böter. Foto Hanold/ALN
Christian Fiore dömdes till fyra veckors avstängning för drivning igår i Tingsryd och ska dessutom betala 6.000 kronor i böter. Foto Hanold/ALN

Halmstadtravet har idag (torsdag) skickat ut ett pressmeddelande där man redogör för de handlingar som gjorts av ledningen på Christian Fiores hemmabana efter den uppmärksammade drivningen av vinnande Taiga Woodland i söndags.

”Vi tog kontakt med Christian Fiore och Laura Myllymaa för att se om han kan tänka sig att frivilligt göra något som vore en markering på att han förstått allvaret i det han gjort. Att be om ursäkt hjälper inte. Det har vi sett prov på i andra sammanhang. Deras förslag var att Christian kör utan körspö i totalt tre månader som en markering på eftertanke. Det tycker vi är ett mycket bra förslag”, skriver Halmstadtravets verkställande direktör Dag Ekner, sportchef Jan-Olof Molin och måldomare Mats Kvint.

Kontakt har även tagits med Svensk Travsports ordförande Marjaana Alaviuhkola med följden att föreslaget om ”att frivilligt avstå körspö” tas upp i styrelsen redan under nästa veckas Derbyhelg.

Halmstadtravets ledning anser att påföljden – 6.000 kronor i böter och fyra veckors avstängning – var för lågt satt, även om den följde reglementets mallar och skrivning. Halmstadtravet har fått besked från ST:s chef Ulf Hörnberg att ST:s uppfattning är att påföljden står i relation till det som skett utifrån nuvarande reglemente, men stannar alltså inte vid det utan ville att Christian Fiore på något sätt skulle ”sona hårdare” det han gjort i det aktuella loppet. Det var detta som resulterade i förslaget att Christian Fiore frivilligt skulle avstå att ha med sig körspö ut i loppen under en tidsperiod efter att avstängningen avtjänats.

Detta är förstås inte oprobelamatiskt ur vare sig sportslig eller spelmässig synvinkel. Till exempel kan ju då Fiore inte på samma sätt som sina medtävlare i loppen använda körspöet som korrigeringsmedel för att till exempel få hästen mer framåt i situationer där den bryter, skyggar eller är ”ofokuserad”.

Det ska också nämnas att banveterinären på Tingsrydstravet, inspekterade Taiga Woodland efter loppet men kunde inte hitta några märken från kuskens drivning och att Svensk Travsport satt Fiore på den speciella bevakningslista som innebär att varje drivningsförseelse han gör sig skyld til framöver automatiskt medför avstängning (terminologi för det: alla Fiores drivningar utöver vad reglementet tillåtet klassas som tredjegångsförseelse).

Halmstadstravets pressmeddelande i sin helhet

 

”Angående drivningen på Tingsryd

Vi har fått frågan hur vi har tänkt agera gällande Christian Fiores drivning vid söndagens tävlingar på Tingsryd. Vi har gjort följande:

Vi träffades på måndagen och tittade på loppets slutskede ett antal gånger. Detta med bästa tänkbara bilder. Efter det hade vi en överläggning och vi konstaterade då att vi anser att straffet är för lite i relation till det vi ser. Då tar vi även hänsyn till tidigare i år då Christian Fiore dömdes hos oss för dåligt uppförande i en dom som även inkluderade hanteringen av en unghäst på banan. De enda som skulle kunna agera innanför ett regelverk är dock ST centralt. 

Vi tog därför kontakt med ST i form av Ulf Hörnberg tisdag morgon. De hade redan haft fallet uppe tidigare samma morgon. På frågan om de avser att fastställa ett strängare straff är svaret nej. Deras uppfattning är att straffet står i relation till det som skett utifrån det reglemente som finns för närvarande. 
Frågan ställs nu också om vi kan få deras mandat att agera hårdare utifrån att Christian Fiore har sin licens kopplad till oss. Här trycker vi även på att vi vill kunna väga in det tidigare straffet från oss i år. Svaret är nej från ST även kring detta. 

4.  Då återstår om vi skulle agera helt utanför regelboken som i fallet med de fyra italienska kuskarna. Det är inte aktuellt då vi var den enda banan i landet som i det fallet tog ställning.

Med detta sagt gjorde vi ytterligare två saker.  

Vi tog kontakt med Christian Fiore och Laura Myllymaa för att se om han kan tänka sig att frivilligt göra något som vore en markering på att han förstått allvaret i det han gjort. Att be om ursäkt hjälper inte. Det har vi sett prov på i andra sammanhang. Deras förslag var att Christian kör utan körspö i totalt 3 månader som en markering på eftertanke. Det tycker vi är ett mycket bra förslag.

Vi har även varit i kontakt med ST:s ordförande Marjaana Alaviuhkola och framfört våra synpunkter. Hon har lovat att ST:s styrelse skyndsamt kommer att ta upp frågan. Med frågan ställd om nuvarande reglemente täcker in det vi önskar när vi även i en framtid avser att tävla med hästar. 
För Halmstadtravet

Dag Ekner, Jan-Olof Molin samt Mats Kvint”

 

Fokustema
Frankrike
Läs senare

Rivierans topplopp

Lördagens Grand Prix du Departement des Alpes-Mari (€150.000) i Cagnes sur Mer har samlat ett litet, men naggande gott startfält.
Av
Emil Persson
Jean Michel Bazire, Bel Avis och Kirsi Mannine efter segern i Gran Premio della Lotteria. På lördagkväll jagar de en ny storloppsseger söderöver. Foto Gerard Forni
Jean Michel Bazire, Bel Avis och Kirsi Mannine efter segern i Gran Premio della Lotteria. På lördagkväll jagar de en ny storloppsseger söderöver. Foto Gerard Forni

Bland de nio som gör upp om segerpremien på 67.500 euro över 1.609 meter autostart syns bland annat den färska Sto EM-tvåan Bahia Quesnot (e. Scipion du Goutier) som redan är tillbaka på fransk mark efter Solvallastarten den 14 augusti.

Hon stöter bland annat på Lotteriavinnaren Bel Avis (e. Ganymede), 2017 års Europaderbyvinnare Drole de Jet (e. Coktail Jet) samt unghäststjärnan Vivid Wise As (e. Yankee Glide) vilken övertygade stort vid debutvinsten i Alessandro Gocciadoros regi.

Startlista Grand Prix du Departement des Alpes-Mari
1.609 meter autostart, samlad prissumma: 150.000 euro

  1. Tessy d’Ete – Franck Nivard
  2. Bel Avis – Jean Michel Bazire
  3. Bahia Quesnot – Junior Guelpa
  4. Desir Castelets – David Bekaert
  5. Vivid Wise As – Alessandro Gocciadoro
  6. Valokaja Hindö – Christophe Martens
  7. Romanesque – Jean Charles Feron
  8. Drole de Jet – Pierre Vercruysse
  9. Voyager Grif – Giampaolo Minnucci