Fokustema
Jean-Pierre Dubois 80 år
Läs senare

Han har aldrig sökt rampljuset

Han slog upp stängda dörrar i Frankrike som ingen klarat av tidigare. Idag är han en av de mest respekterade personerna i världens travsport och still going strong. Imorgon fyller Jean-Pierre Dubois 80 år.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Jean-Pierre Dubois fyller 80 år imorgon. Foto Stalltz.se
Jean-Pierre Dubois fyller 80 år imorgon. Foto Stalltz.se

När många människor har sin karriär bakom sig så är åldern inget hinder för Jean-Pierre Dubois. Framgångarna i sulkyn har inte avtagit med ålderns rätt, utan snarare har Dubois blivit vassare som kusk. Frågan är om han någonsin haft en bättre segerprocent än vad han har i år?

Tio segrar på 33 starter lyder facit anno 2020 och totalt innehåller Dubois karriär runt 3.000 segrar världen över.

Två gånger vann Jean-Pierre Dubois Prix d’Amérique. High Echelon gjorde det 1979 och tre år senare slog han till bakom Hymour.

Dubbla segrar i Prix d’Amérique kan Jean-Pierre Dubois skryta med. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Travsporten fick Jean-Pierre med i blodet. Såväl farfar Jean-Julien som fadern Joseph var uppfödare i liten skala av både galoppörer och travare. Arvet har förts vidare till sönerna Jean-Etienne och Jean-Philippe och ytterligare en generation…dessutom är Jean-Pierres dotter Veronique mamma till Louis Baudron.

Även om Jean-Pierre Dubois vann dubbla Prix d’Amérique har han tidigare berättat för undertecknad, att han mer än gärna skulle byta ut sina segrar i Frankrikes största löpning mot en vinst i Hambletonian Stakes. Ofransk? Ja, det är det minsta man kan säga om Dubois…

Jean-Pierre håller en låg profil och det har han alltid gjort. ”Jag är ju bara en vanlig amatör”, är ett av hans standarduttryck. Att han lever ”enkelt” är en sak, men Jean-Pierres sportsliga framgångar inom såväl galoppen som travet har gjort honom till en kändis i hela hästvärlden.

För Jean-Pierre Dubois har alltid hästen stått i centrum. Redan som liten grabb blev han intresserad av de fyrbenta djuren och fortfarande vid 80 års ålder är intresset lika stort och intensivt.

Jean-Pierre Dubois vid sin första seger som 14-åring.

Sitt första lopp (monté) vann han som 14-åring på Vincennes den 15 juli 1954 med Faon Kairos. Fyra år senare tog han första sulkysegern på den franska huvudstadsovalen med Kenavo B. Lärlingschampion blev han som 15-åring på Vincennes, men det tog inte många år (viktproblem) förrän det var enbart sulkylopp som gällde för Dubois.

Såg framtidens travsport

Hans stora genombrott kom 1979 när High Echelon spurtade ner självaste Ideal du Gazeau i Prix d’Amérique. Det var också hans första travare värd namnet, men det skulle komma många fler. Tre år senare fick återigen Ideal du Gazeau se sig besegrad av Hymour.

Jean-Pierre Dubois efter sin andra Prix d’Amérique-seger. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Några månader efter det tog han flyget över till USA med Iris du Vandel och i första starten för Dubois blev det seger i Titan Cup på Meadowlands före Snack Bar och Balanced Image.

Dubois kollar in sin första seger på Meadowlands. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Intresset för amerikansk travsport hade funnits länge. Det var den italienska Derbyvinnaren Sharif di Iesolo som öppnade en ny värld för Jean-Pierre. Han var fallen efter USA-födde Quick Song och fransyskan Odile de Sassy och i den kombination såg Dubois framtidens travsport. Han hade imponerats av båda två på tävlingsbanan.

Alltså en blandning av amerikanskt och franskt. Idag inga konstigheter, men för en fransman var det en omöjlighet att mixa franskt med amerikanskt blod på ett ärligt sätt om hästen skulle registreras i Frankrike. Det var nämligen förbjudet från 1937!

Erkände på dödsbädden

Nu fanns det vissa undantag och det mest kända exemplet är Gäel, vilken i verkligheten var amerikanske Calumet Delco. Hingsthållaren René Veslard erkände detta i ett brev på sin dödsbädd och 1995 blev det officiellt fastslagit av franska travförbundet också.

Calumet Delco vann alla elva starter som tvååring i USA, satte världsrekord med tiden 1.16,1 och hans mor Dillisco var också världsrekordhållare och senare mormor till självaste Star’s Pride. Rena dynamiten förstås och idag är Calumet Delco upphov till långt mer än 100 franska avelshingstar.

För Jean-Pierre Dubois kom det verkliga lyftet när den statliga stuteribyrån under några år tillät franska ston betäckas i USA och deras föl fick registreras i den franska stamboken. Även amerikanska ston fick betäckas med franska hingstar.

Med Sharif di Iesolo i bakhuvudet – 15 raka hingstchampionat i Italien – var Dubois en av få som hakade på det amerikanska tåget och han gjorde 1988. Inte med speciellt stor kraft, utan två ston – Nevadara och Nesmile – gick till amerikanska hingstar plus att hans son Jean-Etienne köpte kanadensiska fölstoet Armbro Glamour (e. Super Bowl) och lät betäcka henne med Quouky Williams.

Jean-Etienne och Jean-Pierre Dubois efter Coktail Jets Elitloppsvinst 1996. Foto: stalltz.se

Resultatet av den sistnämnda mötet blev Coktail Jet, vinnare av Elitloppet och Prix d’Amérqiue! Nevadara lämnade Autour d’Aunou (€1.073.16), Nesmile blev mor till Defi d’Aunou (€2.392.673) och Buvetier d’Aunou (€926.128).

Buvetier d’Aunou blev fransk hingstchampion vid två tillfällen och det blev också Coktail Jet nio gånger bland sulkyhästarna. Coktail Jets son Love You har tagit tre championat, Buvetier d’Aunou-sonen Ganymede ett championat. Mellan 1999-2015 lämnade Dubois-familjen bara ifrån sig ett enda hingstchampionat i Frankrike och det var 2001!

Sedan 2016 domineras den franska hingstscenen av Ready Cash och hans morfar Extreme Dream är också en produkt av Jean-Pierre Dubois…körd till seger i Criterium des 4 ans av Anders Lindqvist.

…inte hinner att dö innan man får njuta…

För denne skrivare har Jean-Pierre Dubois berättat om den långa och arbetsamma process det är att vara uppfödare:

– Åtminstone måste man lägga 20 år av sitt liv och det är viktigt att starta tidigt så man inte hinner dö innan man får njuta av eventuella framgångar. Dessutom måste man satsa hårt ekonomiskt. Jag började redan när jag var 20 år och det tog mig minst lika många år innan jag hittade rätt.

Jean-Pierre Dubois på Meadowlands. Foto: Stefan Melander/stalltz.se

Idag kan Jean-Pierre Dubois njuta av frukterna av sitt imponerande livsverk. Listan över framgångsrika uppfödningar kan nästan göras hur lång som helst och i sammanhanget kan nämnas att han är hälftenuppfödare till självaste Varenne.

Imorgon fyller en stor champion 80 år. Sulkysport säger grattis till Jean-Pierre Dubois – mannen som har förändrat travsporten i Frankrike som ingen annan gjort!

Fokustema
Grand Prix de l'U.E.T.
Läs senare

18 svensktränade mot Ecurie D.

18 svensktränade hästar är kvar efter sista insatsen i fyraåringsloppet Grand Prix de l’U.E.T. Och de kommer att få tampas med Ecurie D.
Av
Lars G Dahlgren
Upplåst för dig som är prenumerant
Kungappokalsvinnaren Aetos Kronos är en av de som kvarstår i Grand Prix de l'U.E.T. Foto Simon Hagen/Sulkysport
Kungappokalsvinnaren Aetos Kronos är en av de som kvarstår i Grand Prix de l'U.E.T. Foto Simon Hagen/Sulkysport

Efter Ina Scots ära på Mantorp i maj, som den fram till Hugo Åbergs Memorial för en vecka sedan obesegrade Ecurie D. (e. Infinitif – To Soon) tog hem, uppmärksammade sulksyport.se att nu finns en bakväg in i Grand Prix de l’U.E.T. Det går att efterinköpa sig för 20.000 euro före den 1 augusti när hästarna är fyra år – då sista insatsen på 500 euro ska betalas – om första insats, då hästarna är två år, betalats.

Ecurie D., som inte är anmäld till några danska stora årgångslopp, hade den chansen, alltså att efterinköpa sig, och har som första häst i UET-loppet tagit den. Det bekräftas nu slutgiltigt på Svensk Travsports sajt travsport,se

Uttagningarna till Grand Prix de l’U.E.T. körs på Solvalla den 27 september, Kriteriehelgen, för de nordisktränade fyraåringarna och på Vincennes den 29 september för de kontinentala. I uttagningarna på Solvalla är det 200.000 kronor i förstapris, och i de på Vincennes 30.000 euro. Finalen, med 200.000 euro till vinnaren, körs på Vincennes (lilla banan) fredag 16 oktober.

Anmälda svensktränade hästar i Grand Prix de l’U.E.T.

  • Aetos Kronos – tränare: Jerry Riordan
  • Aramis Bar (italienfödd) – Björn Goop
  • Belker – Robert Bergh
  • Don Fanucci Zet – Daniel Redén
  • Dwayne Zet – Daniel Redén
  • Exodus Brick – Jörgen Westholm
  • Fort Knox – Björn Goop
  • Galantis – Johan Lejon
  • Green Manalishi – Stefan Melander
  • Gulfstream Am – Conrad Lugauer
  • Guzz Mearas – Johan Untersteiner
  • M.T.Oscar – Tomas Malmqvist
  • Power – Robert Bergh
  • Starbec’s A.to Z. – Anders Svanstedt
  • Ubiquarian Face – Adrian Kolgjini
  • Ultion Face – Adrian Kolgjini
  • Upset Face – Adrian Kolgjini

Valacker får inte vara med i Grand Prix de l’U.E.T.

Fokustema
Gårdagens höjdare
Läs senare

Ready för nya segrar

Tre segrar – alla på 1.15-tider – har Ready Tonight inlett sin karriär med. Igår tog treåringen hem sin största prispott när han vann ett bonuslopp i Breeders Course-serien för Peter Untersteiner på Jägersro.
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Peter Untersteiner vann med obesegrade Ready Tonight igår. Foto Mia Törnberg/Sulkysport
Peter Untersteiner vann med obesegrade Ready Tonight igår. Foto Mia Törnberg/Sulkysport

Trots att endast fyra hästar (!) kom till start utmanades Peter Untersteiners häst i omgångar, men det spelade mindre roll. På upploppet gick Ready Tonight (e. Muscle Hill-Fleetfoot Hanover) ifrån med 1,5 längder och landade på 1.15,6/2.140 meter efter drygt 1.13 sista rundan.

Ägaren Leif Bergwall kunde inkassera 125.000 kronor och på tre starter har den Peter Untersteiner-tränade hästen dragit in 225.000 kronor.

Modern Fleetfoot Hanover (e. Andover Hall), 1.09,9ak/2.338.731 kr, tävlade några säsonger i Untersteiners regi. Hon vann tre V75-lopp och däribland ett silverförsök och dubbla Stoeliten. Det var kanske inte så konstigt att Untersteiner föll för hingsten på Sweden International Yearling Sale för två år sedan.

Kostade 1,3 miljoner

Klubban slogs på 1,3 miljoner kronor och Ready Tonight var den femte dyraste ettåringen tillsammans med Holy Ground som såldes på auktion i Sverige 2018.

Fleetfoot Hanover är undan Firefly Annie (e. S.J.’s Photo), 1.14,7ak/$6.290, som var betydligt billigare när hon såldes 2010 på Harrisburgs mixedauktion – dräktig med Explosive Matter – för 1.000 dollar. Fem avkommor fick hon i Nordamerika och förutom Fleetfoot Hanover har hon också lämnat Fire Opal Hanover (e. Windsong’s Legacy), 1.13,9/$22.348.

Fakta

Ready Tonight

Mörkbrun hingst 3 år e. Muscle Hill-Fleetfoot Hanover e. Andover Hall
Rekord: 1.15,0m*
Prissumma: 225.000 kr
Resultat: 3 st: 3-0-0
Ägare: Leif Bergwall AB, Glumslöv
Uppfödare: Skeie Stable AS, Norge
Tränare: Peter Untersteiner, Halmstad
Körsven: Peter Untersteiner, Halmstad

Expandera

Senare importerades Firefly Annie till Sverige – året var 2011 – och av hennes svenskfödda avkommor toppar Fire Hooves (e. Celebrity Secret), 1.13,5ak/158.350 kr. I år har Firefly Annie fått en dotter efter Andover Hall

Firefly Annie är helsyster med Geeen Dot, 1.11,4ak/$415.409, och i samma syskonskara ingår också Mercury Broline (677.600 kr) och Kouros Broline (623.394 kr). Det kan också nämnas att Firefly Annies mor Warrawee Anken (e. Balanced Image) är mormor till Johan Untersteiners toppsto Dear Friend (3.341.321 kr), Gliding Senorita ($156.260) och Greenpeace (€116.600).

Fokustema
Storbanor i nytt samarbete
Läs senare

”ST:s omorganisation startade i fel ände”

En ny samarbetsform kan vara på väg att inledas mellan landets tre storbanor, men det är inte den så kallade ”storbaneföreningen” som väcktes till liv igen när ordförandena från Jägersro, Solvalla och Åby strålade samman för några veckor sedan. 
Av
Claes Freidenvall
Upplåst för dig som är prenumerant
Solvalla, Åby och Jägersro – för en tid sedan möttes banornas ordföranden för att tala ST:s omorganisation och framtida samarbeten. Foto Mathias Hedlund & Jeannie Karlsson/Sulkysport
Solvalla, Åby och Jägersro – för en tid sedan möttes banornas ordföranden för att tala ST:s omorganisation och framtida samarbeten. Foto Mathias Hedlund & Jeannie Karlsson/Sulkysport

– Storbaneföreningen var något som passade på 1980-talet, men att det ska vara ett samarbete mellan storbanorna ser jag som en självklarhet. Jag ser gärna organiserat samarbete även med andra banor, både inom och utom landet. I vilken form det sker får vi se, mycket beror på hur travet i stort organiseras framöver. Nu träffades vi i första hand för att diskutera mycket runt den stora omorganisationen i ST, säger Anders Holmgren, t.f. ordförande i Stockholms Travsällskap.

Anders Holmgren, t.f. ordförande Stockholms Travsällskap.

För en tid sedan satte sig Anders Holmgren (Stockholms Travsällskap), Kerstin Peterson-Brodda (Skånska Travsällskapet) och Sven Henriksson (Åby Travsällskap) ner för en ”öppen diskussion”, inte bara om de tre banornas utan också svensk travsports framtid.

– När det gäller ST:s omorganisation har Jägersro och Åby varit väldigt tydliga i sina ställningstaganden om fastighetsbeståndet. Stockholms Travsällskap har också sagt sitt i frågan och medskicket från vår stämma var att det inte är aktuellt att släppa ifrån oss några fastigheter. Egentligen har det varit ganska tydligt från vårt travsällskap hela tiden, även om det inte riktigt kommit fram i ljuset.

En affärsmodell för framtiden

Stockholms Travsällskaps styrelse har funderat en hel del när gäller travets framtida omorganisation.

– Vi har gjort en väldigt grov skiss hur vi tycker att travsporten bör organiseras. Det drog jag för Kerstin och Sven. Egentligen är det inget revolutionerande i sig, utan den kokar ner till att diskussionen om att ST:s omorganisation startat i fel ände. Man har börjat med skattefrågan och sedan har man sagt att vi måste anpassa utifrån den istället för att börja i rätt ände, det vill säga att vi måste skapa oss en affärsmodell för framtiden, säger Anders Holmgren, och fortsätter:

–  Istället har man kommit fram till att vi ska ha en gemensam balansräkning. Syftet med en gemensam balansräkning är inget annat än att skapa en belåningsbar balansräkning och alltså ha en lånemodell för framtiden. Det är ju ingen långsiktig lösning som jag ser det.

Några huvudpoänger belyser Anders Holmgren:

  1. Skapa en organisation som är kapabel att ta över ägarstyrningen av ATG.
  2. Skapa och bygga nya affärsmöjligheter, inte minst inom rättigheter för ljud och bild.
  3. Skapa en effektivare organisation för kärnverksamheten inom såväl myndighetsdelen som den kommersiella delen.
  4. Säkerställa skattemässig trygghet i koncernen.

– Travsporten måste ta kontrollen över ATG. Allt annat är överskuggande eftersom hela travsportens ekonomi ligger där. Problemet vi har just nu är att Svensk Travsport äger ATG, men inte har kontrollen över bolaget och den måste vi skaffa oss. Sedan måste vi hitta nya affärsområden…ljud- och bildrättigheter, men också andra möjligheter och det är det jag tycker man ska titta på.

Måste ta kontrollen över ATG

Anders Holmgren skulle vilja dela upp ST:s organisation i en myndighets- och en kommersiell del.

– För mig är det litet av nyckeln till det hela att den kommersiella delen blir egentligen ett nytt affärsområde. Så de saker som efter omregleringen har hamnat i travsportens eget knä och som tidigare legat på ATG, till exempel att hantera alla rättigheter och det är inte ST grundat för från början, säger Holmgren och fortsätter:

– ST är en myndighets- och servicefunktion och har varit väldigt bra på det historiskt. Det finns fortfarande mycket som ST gör bra och myndighetsdelen finns ingen större anledning att omorganisera. Däremot behöver man nya affärsområden och ett kommersiellt tänk som inte finns idag. I framtiden bör den kommersiella delen ligga vid sidan av nuvarande ST som nästintill en helt separat organisation.

Vad är det egentligen vi vill uppnå?

Anders Holmgren återkommer till att diskussionen om travsportens omorganisation tog fel avstamp.

– Jag förstår att BAS-organisationerna blir upprörda likaväl som jag begriper att stor- och mellanbanorna blir upprörda på sina håll. Alla tycker att de får för lite av kakan och det går inte att börja i den änden. Man måste börja med syftet. Vad är det egentligen vi vill uppnå? Det man försökt göra nu är att uppnå en belåningsbar affärsmodell och det är inte långsiktigt. Man måste helt enkelt skapa en riktig hållbar affärsmodell.

Det kommer aldrig bli aktuellt

Mötet mellan storbanornas ordföranden kommer att fortsätta och den här veckan träffas travbanecheferna för Jägersro, Solvalla och Åby.

– Sedan kommer jag, Kerstin och Sven ha ytterligare ett möte eller telefonkontakt inför förtroenderådet den 4 september. Vi väntar på vad som kommer att komma ut från ST. Syftet från vår sida att vi gärna tar en diskussion med ST inför förtroenderådet mest för att undvika att slösa tid. Vi vet fortfarande att ST:s primära förslag går ut på en gemensam balansräkning och det kommer aldrig bli aktuellt, åtminstone inte med vår medverkan. Det har vårt sällskap sagt nej till.