I en sport där publiken inte besöker banorna, där servicen för spelarna hänvisas till ATG-appen, där utbudet av mat och dryck blivit så dåligt att du inte skulle lagt en krona för det ute på stan, men främst där antalet hästägare och hästar blir färre.
Behöver man överhuvudtaget lägga ekonomiska medel på publikplatserna när det är mindre folk på en tävlingsdag än en söndag i kyrkan. En helt vanlig tisdagskväll i augusti 1987 var det 5.700 i publiken, denna siffra når man inte upp till en Derbydag nu för tiden. Det sorgliga är att travbanornas ansvariga är så inkompetenta att de inte skulle få jobb som marknadsförare någonstans utanför banornas grindar.
En resa bakåt i tiden
Vi lever i en tid där utbud och tillgänglighet ser helt annorlunda ut jämfört med 1990-talet, ibland bra och ibland dåligt. Det Jägersro och landets övriga banor misslyckats med är att följa utvecklingen och allt ser ut som det alltid har gjort, förutom då att du hänvisas till ett ombud eller en app för att spela, mat och service har blivit sämre. I övrigt är det som att göra en resa bakåt i tiden.
De ansvariga borde ställa sig frågan varför kommer inte folk till våra banor? Vad kan vi göra för att få människor att komma? Vilka förutsättningar behövs för att få fler hästar och hästägare?
Enligt min mening borde Jägersros ledning sparkats ut för länge sedan. Det finns ingen arbetsplats i världen där ledningen med så dåliga resultat skulle få fortsätta en dag till.
Men vill man inte ha folk till banan, fler hästägare och hästar så bygg en tävlingsoval, några stall och låt sporten dö ut. Vill ni något annat ställ er frågan vad kan vi göra för att vända utvecklingen.
Ny ledning som tänker nytt
För MKB:s del som köpt marken är detta den bästa affären i bolagets historia, när området kommer att bebyggas är det bland de sista platserna att bygga i Malmö och det kommer ge mycket bra avkastning. Nya Jägersro skulle kunna kunna vända trenden, men då behövs en ny ledning som tänker nytt, men det lär inte hända. Kerstin Peterson-Brodda & Co. lär sitta kvar och fortsätta se skeppet sjunka samtidigt som alla de som kan byta ut dem står och tittar på, lika skyldiga då om man inte gör något.
För att dagens befolkning ska ta sig till banorna behöver man erbjuda en produkt som är attraktiv, en helhetsupplevelse som är konkurrenskraftig mot annat utbud och frågan är om man på Jägersro och i kontorskorridorerna i Stockholm har förmågan till förändring.
Anders Olin
är ”född” i ett travstall och har arbetat för ett flertal tränare och senast som försteman hos Tommy Zackrisson på Jägersro innan han flyttade tillbaka till Kalmar 1992. Därefter har han arbetat med försäljning under nästan 20 år och idag arbetar Anders som föreläsare och utbildare.