Fokustema
Insändare
Läs senare

”Travsportens läge är utomordentligt allvarligt”

Nationell Samverkan för Ägare av Travhästar (NÄT) har genomfört sitt årliga Rådslag lördagen den 9 november och konstaterar att travsportens läge är utomordentligt allvarligt och utmaningarna är många och svåra.
Av
NÄT – uttalande
Upplåst för dig som är prenumerant
  • Hästbristen
  • Hästägarflykten
  • Tävlingsprogrammets utformning
  • Finansieringen av prismedel
  • Denninger/Almgrens utredning ”En plats i solen”

Hästbristen

Svensk travsport fortsätter enligt sin halvårsstatistik att tappa både aktiva starthästar och unghästar under uppträning. Något handfast åtgärdsprogram för att vända trenden har fortfarande inte presenterats, trots att utvecklingskurvans oroande lutning har varit väl synlig under många år. I den senaste halvårsstatistiken från 15 oktober framgår att i solvallaregionen (S, E och Vi) har drygt 25 procent av tvååriga varmblod i träning försvunnit sedan 2018. Hästantalet, och inte minst antalet hästägare, minskar i en rasande fart.

En konkret handlingsplan om hur utvecklingen ska vända är av högsta prioritet.

Hästägarflykten

De inhemska hästägarna som står för travsportens mångfald blir allt färre. De hästägare som hittills har betalat stora pengar genom att köpa svenskfödda unghästar flyttar i allt större utsträckning sina investeringar utomlands. Såväl travsporten som spelet utvecklas positivt i USA och auktionspriserna når nya rekordnivåer. En av anledningarna är att brister inom det amerikanska systemet har åtgärdats efter marknadsmässiga principer och därmed gagnat en positiv utveckling för både inhemska och internationella intressen.

För svensk travsport gäller att återinföra en kostnadstäckning vars nivå positivt påverkar genomsnittshästarnas intjänande och skapar naturlig efterfrågan.

Tävlingsprogrammet

Det tävlingsprogram som har presenterats för 2020 tar mer hänsyn till spelbolaget ATG:s omsättningskrav än till sportens behov av tävlingstillfällen. Istället för att koncentrera tävlandet till de banor, där det fortfarande finns tillräckligt med hästar, tvingas våra hästar till ett omfattande och onödigt resande. Resandet utarmar hästägarnas ekonomi och tar heller inga hänsyn till samhällets fastställda miljömål.

Tävlingarna måste koncentreras till de regioner där hästarna finns.

Prismedlen

Med färre antal lopp kan prismedel komprimeras och göra prisplaceringar värdefulla även i de lägst doterade loppen. ATG:s uppdrag att finansiera travsportens prismedel med spelets överskott är inte längre, efter spelomregleringen, någon given självklarhet. Spelbolaget är konkurrensutsatt och våra travbanor behöver hitta nya, kompletterande vägar och affärsmöjligheter för att kunna betala ut egna prismedel. Det är absolut nödvändigt att tänka nytt. Det krävs nya strukturer för att öka och fördela totoöverskottet.

Bättre kostnadseffektivitet är nödvändigt, samtidigt som travbanornas självklara rätt att träffa egna affärsavtal inte får inskränkas.

Utredningen

Oavsett om vi äger våra hästar helt eller delvis tillhör travsporten hästägarna. Utan hästägare har inga travbanor behövt byggas, inga travsällskap bildas och inga proffstränare och catchdrivers anlitas. Det är hästägarna i travsällskapen runt om i landet som utgör essensen av svensk travsport, själva den bärande bjälken, som håller hela byggnaden på plats. Tyvärr verkar det ursprungliga uppdraget ha fallit i glömska, det vill äga att arrangera travtävlingar för de hästar som ägs och tränas vid den egna banan. Istället har sportens angelägenheter alltmer delegerats och centraliserats till en helt annan byggnad, Hästsportens Hus.

Det utredningsförslag som presenterades vid förtroenderådets senaste möte är det yttersta beviset för hur galet det har gått. Utredarna föreslår att centralförbundet genom ett redan bildat bolag, ST AB, tar över all tävlings- och affärsverksamhet från banorna. Det kunde ha varit ett utmärkt förslag om utredarna inte hade missat själva essensen, den bärande bjälken, det vill säga att det är travsällskapen som är travsportens ägare. Centralförbundet äger ingenting.

Under november kommer utredningen att diskuteras vid regionala möten.

Som hästägare bejakar NÄT tanken att travsällskap med framtidstro bildar ett eget gemensamt affärsdrivande bolag med uppdraget att kostnadseffektivt bedriva travsport på en fortsatt hög nivå. ST:s uppdrag som serviceorganisation behöver på intet sätt ändras.

– Nationell Samverkan för Travhästägare

Fokustema
Debatt
Läs senare

Jägersro sämst i klassen

Efter att ha läst Pegasus kvartalsrapporter, kan man återigen konstatera att Jägersro toppar listan över banor som sämst lyckas fylla utskrivna propositioner med startande hästar.
Av
Per Uvgård, b-tränare
Upplåst för dig som är prenumerant

Detta är ingen engångshändelse, utan Jägersro har negativa siffror i detta hänseende kvartal efter kvartal. Antingen skriver man ut felaktiga propositioner som inte lyckas träffa rätt, när det gäller att fylla loppen med startklara hästar, eller så saknas viljan eller kompetensen hos ansvarig propostionsutskrivande tjänsteman att möta de aktivas behov att få startmöjligheter till sina hästar.

Det verkar vara viktigare för ansvarig tjänsteman att hålla förstapriset i Hugo Åbergs Memorial på en ofattbar hög nivå i dessa coronatider, än att dela travlopp i två lopp, när så är möjligt.

Om man nu inte har kapital att dela en proposition när så är möjligt, så tycks det vara oproblematiskt för Jägersro att hålla förstapriset på 1.609.000 kronor i Hugo Åbergs Memorial – i motsats till andra banor som har sänkt priserna i storloppen.

På detta sättet skapar man inte någon bredd i sporten. Istället göder man ett fåtal kapitalstarka personer.

Fokustema
Debatt
Läs senare

Tystnaden

Det som utspelar sig och har utspelat sig under många år på ST har likheter men Ingmar Bergmans tragiska och svårtolkade långfilmer.
Av
Anders Lindblad
Upplåst för dig som är prenumerant

Svensk travsport är en folkrörelse. Svensk Travsport (ST) – organisationen – är verkligen en folkrörelseorganisation som bärs upp av många tusenden där ute i stallar och på tävlingsbanor där de flesta för en liten slant jobbar långt mer än fyrtiotimmarsveckor.

Nästan obegripligt mot bakgrund av att det pekuniära utbytet är minimalt. Drivkraften är kärlek till hästen och sporten. Genom olika organ väljs sedan på en årlig stämma Svensk Travsports styrelse. Det måste vara en riktig ära och förknippat med stolthet av få ett sådant förtroende. Men det förpliktar också. Att representera alla dessa hårt arbetande som bär upp både själva sporten och möjliggör ATG:s spelobjekt.

Det säger sig självt att dessa 6-8 förtroendevalda inte kan göra allt jobb själva utan behöver tjänstemän som gör det administrativa jobbet efter styrelsens riktlinjer. Förutom att ta beslut, utfärda riktlinjer och se till att finanserna sköts har styrelsen kanske den viktigaste uppgiften att tillse att tjänstemännen arbetar i enlighet med styrelsens ambitioner. Det vill säga att utkräva ansvar av i första hand den högsta tjänstemannen: Svensk Travsports VD.

Ytterligare en skandal har lagts till handlingarna denna vecka. Nåja först ska väl Maria Croon högtidligen be Gocciadore om ursäkt och överlämna minst 100.000 kronor (ytterligare skadestånd är tydligen att vänta) som plåster på såren.

Minst sagt anmärkningsvärt när Croons kommentar är att hon respekterar Överdomstolens beslut. Vad är alternativet? Om en inte alltför lång framtid väntar nästa skandal: Propulsion-härvan som med stor säkerhet – om allt går rätt till – innebär att ST ska ut med ytterligare 30 miljoner kronor. Husorganet Travronden skriver: ”Krisen total hos Svensk Travsport”.

I denna stund bör man som förtroendevald – om man tar uppgiften på allvar – inte låta mer eller mindre inkompetenta tjänstemän härja vidare. Man bör som ordförande och styrelseledamöter kliva fram och utkräva ansvar. Att ta vara på förtroendet man fått och agera och kommunicera.

Det gäller att rädda Svensk Travsports anseende både inom landet och inte minst i utlandet (särskilt då Svensk Travsports ordförande tillika är ordförande i U.E.T.). Istället råder en öronbedövande tystnad från Svensk Travsports styrelse och dess ordförande. Det håller inte att slicka såren internt i denna stund.

För det kan väl inte vara så illa – hemska tanke – att styrelsen är nöjd med sina tjänstemäns arbete?

Fokustema
Debatt
Läs senare

Har styrelsen redan abdikerat?

Vi är många som länge har vetat att kompetens inte är något utmärkande drag hos Svensk Travsport. Något som man också upptäckt på andra sidan Atlanten (Sulkysport 5/6, Harness Racing Updates chefredaktör Dave Briggs). Den verkar inte ha ökat i någon väsentlig grad med Maria Croons intåg. I vart fall inte att döma av veckans tv-intervju.
Av
Anders Lindblad
Upplåst för dig som är prenumerant

Hon som högsta ansvarig myndighetsperson hänvisade till att en utredning pågår för att sedan i nästa andetag föregripa den och peka ut tränaren som ansvarig. Eller är det som det gamla knepet när tjuven ropar ”Ta fast tjuven” för att vilseleda polisen?

Jag ska villigt erkänna att jag först gick på den finten och tittade åt fel håll. Tänkte: ”det oinskränkta tränaransvaret”.

Men sedan krävdes bara knappt tio minuters läsning och eftertanke för en lekman som jag för att lösa ansvarsfrågan. Så det är kanske bra med en utredning, men behövs den egentligen? Är det inte tämligen enkelt? Allt material finns ju på bordet.

Att det sedan är pinsamt för alla hårt arbetande människor inom Trav-Sverige att tvingas erkänna att Svensk Travsport som myndighet inte kan utföra sitt arbete på ett professionellt och korrekt sätt.

Propulsion och ansvarig tränare har vid flertalet tillfällen fått klartecken av myndigheten Svensk Travsport och tränaren bör inte haft någon anledning att ifrågasätta detta.

Första gången 2015 när hästpasset efter exportdeklarationen utfärdades och man fick klartecken att tävla med Propulsion på svensk mark.

Självklart måste man då förutsätta att ST kollat upp med de amerikanska myndigheterna att allt var OK. Det finns ju ingen anledning att den som myndigheten ska kontrollera (tränaren) ska behöva kontrollera myndigheten? Sedan 2016 när Propulsion avelsgodkändes och ett avelsgodkännande är väl inget man slarvar över?

Och nu senast 2019 när Svensk Travsport ville kolla upp ”några rykten”. De fick enligt uppgift alla möjligheter att undersöka allt de ville. Men det var uppenbarligen inget tal om att pappren inte var i sin ordning utan man hänvisade uppenbarligen till just bara rykten. I och med den ”undersökningen” fick Propulsion fortsatt klartecken att tävla vidare och tränaren hade ju återigen ingen anledning att tro något annat.

Det kanske trots allt är bra med en utredning, men någon Einstein behövs inte för att klara ut ansvarsfrågan. Den är tydlig för alla som kan och vill se. Men den kanske behövs när det gäller påföljder och framför allt att det sker ett ansvarsutkrävande denna gång inom myndigheten.

Det finns ju ett viktigt organ som dagligdags och utan utredningar ska utkräva ansvar av sina tjänstemän: den förtroendevalda styrelsen med dess ordförande i spetsen.

Har de redan abdikerat?